CHRISTELIJK LfiDY ISABELLA WYBERT Gunnen wij ons nog de tijd voor de eredienst? Twee standpunten Herv. Synode: neen-zeggers en toelaters o f RADIO Kerken ondervinden nog steeds moeilijkheden East Lynne Eert woord voor vandaag Kanttekening N „Doe uw schoenen van uiv voeten QVNNEN wij altijd werkelijk ons de tijd om de eredienst mee te maken? vraagt ds. L. G. Chr. Grabandt zich af in het Evangelisch-Luthers Weekblad. Toen Mozet van God opdracht kreeg om het volk van Israël uit Egypte naar het beloofde Land te leiden, moest hjj ryn schoe nen uittrekken, „want de plaats, waarop gij staat, ie heilig land." De schrijver in het Evange lisch-Luthers Weekblad ver wijst dan naar het boekje psy chologie van het ziekbed" van prof. J. H. van den Berg, waar in enige wenken voor bezoek aan zieken worden gegeven. Hij vervolgt dan: ten, ook a] heeft men maar paar minuten voor zijn bezoek. Alleen op deze wijze neemt men de tijd en geeft men blijk van zijn belangstelling voor degene, die men bezoekt. En dan schrijft prof. Van den Berg: „Men gaat dus zitten. Dat wil zeggen: men trekt zijn jas uit en legt de hoed de handen, want wie zonder uit dat te doen van bruik maakt, blijft in de zin toch staan: klaar" om de kamer i lijk te verlaten". stoel ge- m bepaal- hij „staat eer schie ten. hoe irriterend het is !e>mand op bezoek te hebben, die met zijn jas aan als het ware „op de wip" zit? Je voelt de onrust die de bezoeker, daarvan meestal geheel onbewust, beheerst Je voelt je niet helemaal op je ge mak. Het gesprek wil niet vlot ten. Trouwens, Je merkt het zelf ook, wanneer je zo bij iemand binnenkomt en even plaats neemt. Het zit niet prettig te praten met jas en mantel aan. Let u er maar eens op. men zit op de „punt" van de stoel. concertzaal of schouwburg enerzijds en dat van een bioscoop anderzijds. De mentaliteit van het publiek is niet alleen anders vanwege hetgeen men gaat zien op het toneel of op het doek. Het verschil ligt ook hierin: in een bioscoop ont doet men zich niet van de jas of mantel. Men staat ook inder daad klaar om op te staan Je merkt de onrust, die de bezoekers beheerst, vooral tegen het einde van de voorstelling. Nog voordat het woord „einde" op het doek verschijnt, zijn velen al opgestaan om zich naar de uitgang te be geven. In een concertzaal of schouw burg is dat anders. Men ontdoet zioh van hoeden. Jassen, mantels. Men geeft die af aan de garde robe. Je neemt de tijd om rustig te gaan zitten. Je wilt onbelem merd luisteren of zien naar het tebodene op het toneel of podium. :n eerlijk gezegd erger Je je on bewust aan die heer of dame, die wellicht zeer praktische denen. na de pauze met zijn jas of mantel over de arm de zaal binnen komt. Straks zijn zij er het eerste uit. L opzicht heeft de kerk het mees- kerkgebouwen. Alleen de allermo dernste en de pasgebouwde ker ken hebben een plaats, waar men zich ontdoen kan van Jas en hoed en mantel. En terecht. Het modern psychologisch in licht acht sulk een garderobe bi) de kerk een vereiste. Het gaat niet om de gesellirheld sonder meer. Maar om het werkelijk slch de tijd gunnen om de eredien Overigens is het opmerkelijk, hoe bij de viering van het Heilige Avondmaal vele mannen hun jaa uittrekken, alvorens aan tafel gaan. Men gaat immers ook thuis niet aan tafel met een jas aan! Dat is in menige kerk nog het enige rudiment van de eerbied en rust. die men zich een moment oplegt. Maar helaas van korte duur. Men is nauwelijks op zijn plaats teruggekeerd, of de jas gaat direct weer aan. Reeds als Jongen stootte ik me eraan! dat men de Jaa wel uittrok en bij zich hield, maar deze al probeerde aan te wurmen onder net laatste lied dat aan het uit spreken van de zegen vooraf ging. F)OE uw schoenen van uw voeten, U want de grond, waarop gU staat, is heilige grond (Ex. 3:5). Dat zegt Moses, die In grote ver bazing en nieuwsgierigheid nadert om dat vreemde verschijnsel eena van nabil ie bezien, zonder nog te weten, dat God hem ontmoeten wil. Zijn schoenen uitttrekken bete kende voor Mozea zoveel als zich ontdoen van datgene, waardoor het onmogelijk was om direct weer op stap te gaan. God dwingt hem om de tijd te nemen Hem aan te ho ren. zolang het God behaagt met Mozes te spreken. Duurde daarom die dialoog zo lang? TN het ontdoen van onze Jassen. A mantels, hoeden, brengen wij God de eer Wij ziin Zijn gasten, als wij de kerk betreden en ons zetten om Ziin Woord te horen. Het is meer dan een beleefdheid om ons daarbij to te gedragen, dat wij rustig ziin en ons rustig gevoelen. Wij worden genodigd in de kerk door een gastheer, Wie de dank, de eerbied, het gezag en de liefde toekomt. Wie zich zo genodigd weet wordt er stil van en men ontdoet zich van al datgene wat belemmert om te luisteren en om mee te doen in het koor van de velen, die de lof van God herha len. Het atoombewapeningsvraagstuk Rapport zal door een uitgebreide commissie worden herzien Voorkom heesheid door regelmatig gebruik van n Geref. Bond Overleg over de toelating van de vrouw in 't ambt Maandag heeft de Gereformeerde Bond ln de Ned. Hervormde Kerk ln Utrecht een bijeenkomst gehouden om de ontwikkelingen ln de Ned. Herv. Kerk te bespreken en naar ons van diver se zijden werd medegedeeld protest aan te tekenen tegen de toelating van de vrouw ln het ambt. De vergadering, die geleld werd door de voorzitter, prof. dr. J. Severijn. droeg een besloten ka rakter. Prof. Severijn deelde ons desgevraagd mede. dat de besprekingen zich niet voor publicatie lenen, aangezien zij nog in het beginstadium verkeren. Zijn eni ge reactie op de verklaring van het z.g. „Comité 16181819" was: „Daar heb ben wij niets mee te maken". Het Comité 16181619 heeft gezegd het te betreuren, dat bjj de groep der kerkeraden en ambtsdragers die aan de bespreking deelneemt, niet alle legitie me groepen begrepen zijn, waardoor volgens net Comité de kerk als zoda nig slechts ten dele vertegenwoordigd is. Het Comité is van mening, dat re organisatie, reformatie en kerkherstel slechts betrekking moeten hebben op het besturende deel der kerk en hare ver gaderingen op de kerk als instituut ln haar presbyteriaal regerend karakter. Daarom zou het Comité het devies van de Bond gewijzigd willen zien in „Bond tot herstel der Dordtse Kerkorde". Voor „terugkeer tot Dordt" beveelt het Comité het volgen van de Juridische weg aan. MeJ. da. mr. M. A. Klomp heeft ont slag genomen als voorgangster van d< afd. Laren-Blaricum. Mef. da. G. var Drlmmelen heeft wegens vertrek naai Canada tegen Pasen ontslag genomen als voorgangster van de afd. H' v i (N.H. Advertentie SIEMENS e/t teJLeifiiie. ethische cultuur". De kerk kan niet altijd een duidelijk woord spreken; dat is niet een gevolg van het ontbreken de Heilige Geest, maar van de hoog heid van het Evangelie. De commissie wil wel een duidelijker uitspraak, maar kon nog niet anders doen dan de stand punten duidelijk maken. De commissie heeft het vraagstuk èn onder eschatolo gisch èn onder ethisch gezichtspunt be zien. De liefde heeft thans een andere gestalte dan in het Koninkrijk Gods. Men kan het maatschappelijk leven niet onder het abstracte begrip der liefde stellen. Moeten wij dus een eigen-wet telijkheid in de wereld erkennen? In zekere zin wel. WJJ moeten verstaan „tussen de tijden" te leven. De kerk kan zich niet wettisch uitspreken, tenzij over belijdenisvragen. Spreekt de kerk over ethische kwesties, dan weten wjj, dat wij altijd schuld op ons laden. Ook wie meent geen enkele bewapening te aanvaarden, wete, dat daarmee ook schuld gedragen wordt. tologische uitzicht niet verwerkt was voor het heden. Kerkvoogd Th. J. van Hagel (beoor delingscommissie) achtte het rapport ]S DE KERK TEN AANZIEN van de atoombewapening in statu confessionis (dat zij een bindende uitspraak kan doen)? Zo ja, dan staan praktisch allen, die deze uitspraak niet aanvaarden onder tucht. Met deze woorden opende op de Ernst Sillemhoeve prof. dr. G. C. van Niftrik de discussie over de Hervormde Kerk en het atoombewapeningsvraagstuk. Op 18 juli 1957 had het moderamen der synode een commissie benoemd om dit vraagstuk te bestuderen. Thans werd, zoals men weet, vrijdag en zater dag een bijzondere synodevergadering belegd om na te gaan of reeds een duidelijk standpunt was bereikt. Wij meldden in het kort hieromtrent reeds één en ander. Van de commissie waren de na volgende leden op deze vergadering aanwezig: prof. dr. G. C. van Niftrik, prof dr. J. de Graaf, dr. W. Verkade, dr. J. C. de Vos lt.-gen. b. d. M. R. H. Calmeijer, ds. N. O. Steenbeek en dr. Th. C. Frederikse. Van de commissie was ds. M. Groenenberg rapporteur. Prof. Van Niftrik, die de discussie opende, wees erop, dat het niet een voudig is lijnen te trekken van Jezus Christus naar het ene of andere stand punt; wat sommigen wel eens gemakke lijk doen. „Jezus Christus is geen factor Discussie Praeaea dr. A. A. Koolhaas gaf ver volgens leden en adviseurs gelegenheid hun mening kenbaar te maken. Diaken L. de Graaf zou het afwijzend standpunt duidelijker in het geheel ver weven willen zien. Da. M. A. Krop ver geleek het atoomwapen met het natio- naal-socialisme, dat in het begin ook door velen aanvaaftf werd als dam tegen het communisme, totdat zij, te laat, de demonie van het middel inzagen. Ds. P. M. van Galen miste in het rap port tezeer het hart der prediking: de bekering en het geloof in Jezus Chris tus. Wat hebben wij sinds 1945 als volk gedaan met de ruimte, die ons toen ge geven werd? Alleen in de bekering is er voor individu en volk een toekomst. Jhr. L. de Geer betoogde, dat de Bijbel vraagt het behoeden van de mensheid en het behouden van het leven der aarde. Ds. J. C. van Dongen achtte het stand punt, dat wij ons te verheugen hebben over het machtsevenwicht, aanvechtbaar. Ds. J. Vink vond, dat het rapport niet verder kwam dan het herderlijk schrij ven Hoe dienen wij de vrede? Ouderling K. F. Creutzberg vroeg de kerk vrij te staan tegenover de rege ring. Wij moeten met een stuk komen, waarin iets positiefs staat. Ds. M. Groe nenberg constateerde dat het standpunt om de atoombewapening te aanvaarden in het rapport overheerste. Ds. K. Schip per zag aan de wapens bevestigd, dat de wereld in het boze ligt. Oproep tot bekering is zeer nodig. Ds. R. Kaptevn stelde zich op het standpunt der neen- zeggers. Ds. A. Dronkers wees op het ge vaar effectloos dure woorden te spreken. Ds. A. v. d. Flier vroeg zich ook af, of wy de adempauze van thans wel goed gebruiken. Dr. E. E m m e n loofde het rapport. Hü stelde voor bij het beraad de andere kerken in Nederland te betrekken. D s. N. O. Steenbeek wees erop, dat de coi^znlssie geaarzeld heeft verder te wer ken, toen zU hoorde dat de Wereldraad van Kerken met een rapport zou komen. Men is doorgegaan om synode en ge meente een hulpmiddel te verschaffen by de bespreking van het vraagstuk. De synode besloot na toelichting van enige commissieleden, een commissie te benoemen, die het rapport zou moeten aanvullen n.a.v. de gevoerde discussie. Richtlijnen In de zitting van zaterdagmorgen kwam het door deze nieuwe commissie opge stelde vijftal richtlijnen in bespreking. De volgende desiderata kwamen erin naar voren: 1. het spreken over atoom bewapening dient meer door het theolo gisch denken bepaald te worden; 2. in onze totaal gewijzigde situatie moet een totaal nieuw ntwoord worden gegeven; 3. het rapport moet meer tot de gemeente zijn gericht: 4. een klaardere theologische inzet zou de keuze in het ontwerp ge noemd als een „vraag van schuld en boete, van onrecht doen en onrecht lijden" beter tot zijn recht doen komen en 5. concreet zou moeten worden aange geven op w-'ke punten kerk en volk zich zouden moeten bekeren en boete doen. lichaam in het leven te roepen, dat kerk, overheid en volk blij vend bij deze problematiek zou bege leiden. Ds. J. J. Goorbuls zou graag zien, dat de kerk een eigen weg zou gaan; die van het dragen der verdruk king, ook door de onderdrukking van het communisme heen. Ds. J. Vink wees erop, dat het ontbreken van een uitspraak over de atoor. bewapening grote teleur stelling zou wekken. De praeses vatte hierop de gevoerde discussie samen en *e voor de com missie van rapport uit te breiden met ds. M. Groenenberg en jhr. L. de Geer en het rapport te herzien in het licht van alles wat de discussie heeft opgeleverd. De synode zal opnieuw bijeenkomen van 1719 november. i*""' J °r"et'and,'!. Tund' Onderhandelingen met Oostduitse regering standpunt, dat naast punt onvoorwaardelijk ,,neen" tegen de nucleaire bewapening zegt. Een uit spraak in vreze en beven. Niet echter geboren uit angst voor het naakte leven maar alles, wat in het rapport gezegd wordt, moet gezien worden als ver legenheid. Generaal Calmeijer heeft duidelijk uiteengezet tot welke conse quenties dit standpunt leidt Maar wij moeten desondanks onwankelbaar ver trouwen. dat God de gemeente van Christus zal bewaren. Het nucleaire wapen is geen neutraal ding. maar een geestelijke boosheid. Eerst als de kerk radicaal ,,neen'' heeft gezegd tegen dit wapén, kan zy meezoeken met de anderen naar wegen en middelen om mensen en volken vreedzaam te doen samenleven. Uitdaging Generaal M. R. H. Calmeijer wees erop, dat de mensheid thans staat tegen de grootste uitdaging aller tijden: het aloude Russische imperialisme, thans gedreven door de pseudo-religie van het communisme. Thans is er evenwicht ln de kernbewapening. Naarmate dit even wicht blijft bestaan, wordt de kans op een nucleaire oorlog geringer. De uit vinding van de atoombom kan niet meer ongedaan gemaakt worden. By een evenwicht is er tijd, dat het communis tische dwangregiem in elkaar stort. De kerk moet de geestelijke kracht van de dictatuur De raad van de Evangelische Kerk in Duitsland heeft in Ber lijn de algemene toestand van de kerk uitvoerig besproken. De on derhandelingen met de regering van de Oostduitse republiek, spe ciaal met minister-president Gro- tewohl, worden gevoerd door bis- Dr. W. Verkade wees erop. dat het voorkomen van oorlog Iets andera la dan bet bewaren van vrede naar e gelisohe sin. Toch heeft het er Iets te maken: het geeft ons ruimte. Het betekent, dat vredelievende regeringen In vryheid kunnen bandelen. Hy was biy. dat het standpunt der neen-zeggers ln het rapport vermeld was, maar schaarde sich by het andere standpunt, hoewel by vóór Hitier een voorstander was geweest van eenzUdlge bewapening. Ds. P. G. van der Ilooff gaf namens de commissie, die het rapport ter be oordeling had ontvangen, als zyn me ning weer. dat het rapport meer een tijdschriftartikel was dan een synodaal stuk. Tezeer werd een theologische ver antwoording gemist, terwijl het escha- Advertentie Hebt U nog "Akkertjem" In hulm T Zorg dat U altijd "Akkertjei" bij de hand hebt, snellere „Akker- tje»"-hulp voor kriebelende, ver moeiende, koortsige verkoud heid. Verwaarloos verkoudheid niet - die geniepige eriepbacillen mogen geen kans krijgen! Een "Akkertje" in water zacht laten worden - doorslikken het ge neeskrachtige micro-poeder lost snel en zacht op zonder nadeel voor maag, hart en nieren. Zo be strijdt een "Akkertje" Uw griep! "AKKERTJES" flitsen uw klachten wegt 34. „Ik hoordé Iémand rotpen, dat i ten". begem ze en haar woorden en stotend. „Wat wilt u van mij?" Toen kwamen de klachten k», maar op ten ge moedelijke toon. Ze luisterde er naar tot ze er ziek v«n werd. Er waren zoveel schuldbekentenissen en wissels en hypotheken, schulden van allerlei asrd. zelfs van het maken van livreien van de huisknech ten, bro^d en vlees en loon van personeel, dat niet tot het huis hoorde. Wat moest lady Isabella antwoorden? Wat voor verontschuldiging kon ie naar voren brengen? Ze keek van de een naar de ander en voelde een on bestemd medelijden. „Het geval U. Juffrouw", zei een van de men sen, die er uttzag als een heer. „wij waren hier niet gekomen om u lastig te vallen ik spreek nu voor mezelf als de zaakwaarnemers van de lord. Warburton en Ware. waar velen van ons direct naar t.->e zijn gegaan gisteravond, ons niet gezegd had den dat er geen shilling over was. alleen de inboe del En in «o'n geval is het: wie het eerst komt, het eerst maalt, en daarom ben ik vanmorgen di rect gekomen en heb beslag laten leggen." „Dat was al gebeurd voordat u kwam", zei een ander, die wel een broer kon zijn van de twee op passers boven. ..maar wat brengt al dat spul op. Lu vergelijking met wat er boven water moet woe den grbracht* Het is eer emmer uit de Theems." „Wat kan Ik doen?" vroeg Isabella zenuwachtig „wat wilt u dat ik zal doen? Ik kan u geen geld geven. Ik Nee. juffrouw", viel een rustige msn met een bleek gezicht haar ln de rede. „als we goed zijn ingelicht, dan bent u er nog veel erger aan toe dan wij. want u zult geen huls overhouden dat u uw eigen kunt noemen, noch één sou in geld „Hij is een schurk geweest, voor ledereen", on- van door ANN LUDLOW derbrak een onbeheerste stem. „hij heeft duizenden geruïneerd Er werd direct weer ..set! ast!" geroepen, zelfs deze mensen wilden geen Jong meisje beledigen. „Misschien wilt u onj één vraag beantwoorden. Juffrouw", hield een stem vol, niettegenstaande de vermaning om stil te zijn. „Is er wat gereed geld. dat we Hij kon de zin niet afmaken. Er was nog iemand de kamer binnengekomen. Carlyle. Hij zag de be vende handen en net bleke gezicht van Isabella en richtte zich meteen tot de laatste spreker: „Wat heeft dat te betekenen?" vroeg hij op een toon van gezag. „Wat verlangt u?" ..Als u een vriend van wijlen de graaf bent, dan moest u dat weten", waa het antwoord. „WIJ wil len onze schulden betaald hebben." „Maar dit ls de plaats daar niet voor", antwoord de Carlyle weer. „U bent hier allemaal bij elkaar gekomen, maar op deze manier bereikt u niets. U moet zijn bij Warburton en Ware." „Daar zijn we geweest en die heeft ons ge antwoord ook: een ijskoude verzekering dat er niets was, voor niemand." „In ieder geval krijgt u hier niets", merkte Car lyle op, terwijl hij de kamer rondkeek. „Ik mag u misschien wel verzoeken dit huis te verlaten." Het leek er niet erg op, dat er aan zijn verzoek zou worden voldaan. En dat zeiden ze ook. „Dan waarschuw ik u voor de gevolgen, als u weigert", zei Carlyle rustig, ,,u bevindt zich hier op de eigendom van een ander. Dit huis was niet meer van Lord Mount Severn, hij heeft het enige tijd geleden verkocht." Ze wisten wel beter. Sommigen lachten en zeiden dat het een mooie smoes was. „Luistert u, heren", ging Carlyle verder op zijn eenvoudige, openhartige manier, die niet naliet in druk te maken. „Het zou dwaasheid zijn iets te be weren waarvan zo dadelijk het tegendeel bewezen kan worden, als er opening van zaken komt. Ik geef u mijn woord van eer dat dit landgoed, met het huis en al wat er in is. op wettige wijze is overgegaan, maanden geleden, in handen van iemand anders. Tijdens zijn laatste bezoek was hij slechts gast Gaat u het maar vragen aan zijn zaakwaarne- „Wie heeft het gekregen?" werd er gevraagd. „Carlyle van West Lynne. Sommigen van u ken nen die naam misschien wel." Dat was inderdaad het geval. Ze kenden zijn der als een uitstekend advokaat. en ook de zoo.. „Ik ben het zelf, zei Carlyle. „En als een goed advokaat. zoals u mil belieft te noemen, kunt u niet veronderstellen, dat ik mijn geld zal wagen aan een koop die niet volkomen veilig gesteld is. Ik heb het zelf niet gedaan, maar door middel van een makelaar." „Is het geld al betaald?" vroegen verschillende stemmen. (Wordt vervolgd) schop D. Mitzenheim. Zij duren nog steeds voort. Ondanks alle pogingen van kerkeiyke zyde om een normale verhouding met de staat te verkrygen, bestaan nog steeds de benauwdheid van geweten en de be lemmering van het kerkelyk leven. Voor al de opvoeding van de jeugd vormt een reden tot bezorgdheid. De onderhandelingen met de staat hebben tot nu toe niet geleid tot de gewenste resultaten. De raad van de Evangelische Kerk wenst dan ook, dat J- pogingen om een ontspanning te be- •kstelligen, worden voortgezet. De gemeenten worden verzocht om voorbede jor deze pogingen. De president van de Duitse Kerkdag, dr. von Thadden-Trieglaff. heeft aan toond. Door middel van deze kerl gen wordt de oecumenische verbon denheid van de christenheid ten zeerste verdiept, meende dr. von Thadden- Trieglaff. Verbondenheid met kerken in Afrika De Duitse Evangelische kerken en de andere Duitse evangelische gemeenten in ilangs bezoek Zuidwest-Afrika he1)l gekregen van een vertegenwoordiger de kerken in het vaderland. Tijdens reis van enige maanden had het hoofd van de buitenlandse afdeling van de Evangelische Kerk gelegenheid zich van de toestanden ln deze gemeenten uit voerig op de hoogte te stellen. De oecu menische verbondenheid van de Evange lische Kerk met de andere christeiyke kerken van het Afrikaanse continent is door deze reis tot uitdrukking gebracht. Leerkrachten in Israël staken scholen zijn dezer dagen in staking ge gaan ondanks het feit, dat hun vakbond hiertegen was gekant. De leerkrachten eisen een hogere status en een honore ring, zoals die by andere regeringsdien sten op openbare instellingen in Israël bestaat. Maar de voornaamste eis is. dat de leerkrachten hoger worden geplaatst in het maatschappelijke leven en als ge volg daarvan meer dan de onderwijzers van de lagere scholen gaan verdienen. De minister van onderwijs heeft deze eisen afgewezen en verklaard een even tueel overleg alleen te willen plegen me» de associatie van leerkrachten ln Is raël. Deze steunt de eisen echter niet. Luther gezangenboek vlóóg Keg in Amerika In een half jaar tyd zUn ruim éi miljoen nieuwe Lutherse gezangenbo. ken in de Verenigde Staten verkocht. In maart verscheen deze nieuwe uitgave, die door acht kerken gemeenschappelijk werd samengesteld. Het hoge verkoopcijfer gaf dé uitge vers moed: zij besloten nog voor het eind van dit jaar een nieuwe oplaag 400.000 exemplaren te laten drukken. Er zijn mensen (u kent ze wel uit uw omgeving en misschim denkt u er ongeveer net zo over), die het christendom b, schouwen als een manier van leven: de één gelooft dit, ander dat, en je moet elkaar daarin maar vrij laten. De „verdraagzame" onverschilligheid is niet van vandaag gisteren. Toen de apostel Paulus in Rome aankwam en zit allereerst tot de Joodse synagoge wendde, zeiden de Joodt voormannen: „We weten niet veel goed of kwaad van u, mat we willen wel eens horen wat uw denkbeelden zijn, war, we weten dat deze secte overal tegenspraak vindt." Mi andere woorden: Paulus' denkbeelden zullen wel niet hel* maal in orde zijn, maar het is de moeite waard eens iets ooi een nieuwe Joodse partij te horen, zeker als je zelf zo ver toa in Rome zit. Doch onwillekeurig zeggen deze Joden iets hel waars van het christendom: het vindt overal tegenspraak, mq kan er niet neutraal tegenover blijven staan als men e werkelijk mee in contact komt. Wie niet voor Christus is, t tegen Hem, en wie niet tegen Hem is, is voor Hem. Ee) derde weg is er niet. HET GARANTIEPRIJSBELEID j^/JEN moet minister Vondeling prij zen voor de snelheid waarmee hij de nieuwe garantieprijzen heeft bekend gemaakt. De minister van landbouw, visserij en voedselvoor ziening is zelfs voornemens om vol gend jaar deze prijzen omstreeks september bekend te maken. Voor de boer is dit ongetwijfeld van groot belang. Bij het opstellen van zijn plannen voor het komend jaar zal hij dan rekening kunnen houden met het uitgestippelde regeringsbe leid. Dit is vooral van belang, nu de re gering kennelijk van plan is de boer meer risico te laten dragen. Dat blijkt niet alleen uit de voortzetting van het beleid om de garantie te beperken, maar ook uit het feit dat de veehouder een gedeelte van het marktrisico voor zijn rekening moet nemen. Over dit laatste punt zal de komen de weken nog veel te doen zijn. Het landbouwschap heeft zich reeds hef tig gekeerd tegen deze gedachte, die nu dus werkelijkheid is geworden. Als aan het einde van deze maand de begroting van landbouw, visserij en voedselvoorziening in de Tweede Kamer wordt behandeld, zal het vraagstuk van het marktrisico onge twijfeld in het middelpunt der be langstelling staan. Minister Vonde ling zal het dan misschien nog wel zwaar te verduren krijgen, maar het feit dat hij een kabinetsstandpunt vertolkt zal hem een steun in de rug zijn. Bij alle kritiek die men op de po ging van minister Vondeling zal hebben om de veehouder in aanra king te brengen met de ongunstige situatie op de zuivelmarkt, zal men toch niet uit het oog mogen verlie zen, dat het uitgangspunt van de landbouwpolitiek onveranderd blijft. De regering blijft streven „naar het verschaffen van bestaanszekerheid aan goed geleide, sociaal en econo- EEN VERGULDE PIL I mlsch verantwoorde bedrijven al a primaire grondslag voor het lanf h bouwbeleid". Discussies en kritia d op dit nieuwe element in het melk beleid van de regering hebben dui alleen maar zin, als zij getoeti worden aan dit algemeen aanvaardt e uitgangspunt. Met een min of mee a sentimentele benadering van hi 8 zuivelprobleem komen we waarlijl c niet verder. c Het is een bekende stelling van mi nister Vondeling, dat landbouwpoll tiek ook consumentenpolitiek moe zijn. Aan deze gedragslijn heeft d s bewindsman zich ook nu gehoudei 1 De consumentenmelkprijs wordt, al 5 thans voorlopig, niet verhoogd. D» t zou wèl het geval geweest zijn, al 1 het kabinet had besloten het vetgt halte van de melk te verhogen. De verhoging van het vetgehalte l 1 ongetwijfeld een der middelen oi J onze zuivelmoeilijkheden enigszin te verlichten. Dat het kabinet daar e toe nog niet is overgegaan, ligt voo de hand. Momenteel beraadt de Sociaal-Eoa 1 nomische Raad zich over de consn- mentensubsidies. De vakbewegln; 1 heeft bovendien de regering reed doen weten, dat zij een verhogini van de straatprijs voor melk nie kan accepteren vóór het uitbrengei van het SER-advies. Dit bewuste te legram sloeg waarschijnlijk op di a.s. verhoging van de slljtersmargt maar het ligt voor de hand. dat he ook moet gelden voor plotseling» verhoging van het vetgehalte. Of de wens van de vakbewegini 1 geheel vervuld zal worden, zullen we omstreeks 1 november weten Minister Vondeling zal dan over dc slijtersmarge beslissen. Maar ook al zou de consumentenmelkprijs da» nog niet worden verhoogd, dan is d» consument daarbij slechts voorloptf gebaat. Want er is geen twijfel aai dat de melkprijs in de loop van h» volgend jaar zal stijgen. J^E MAATREGELEN welke gene raal De Gaulle gisteren voor Al gerije heeft aangekondigd, moeten de militairen in dat deel van Frank rijk niet prettig in de oren hebben geklonken. De generaal heeft nl. la ten weten, dat de militairen in Alge rije zich voortaan niet meer met de politiek mogen inlaten. Het bevel van De Gaulle maakt deel uit van de richtlijnen welke de gene raal heeft verstrekt voor de komen de algemene verkiezingen ln Alge rije. Oppervlakkig gezien is er geen spra ke van een actie tegen de militaire leiders. Neemt men echter de situa tie onder de loupe, zoals die zich sedert mei van dit jaar heeft ont wikkeld, dan kan men niet aan de indruk ontkomen, dat De Gaulle het uitschakelen van militairen als de parachutisten-generaal Massu als voornaamste doel ziet. Om de pil te vergulden en tevens verzet bij voorbaat moeilijk zo niet onmogelijk te maken, heeft hij zijn bevel omkleed met de algemene richtlijnen voor de Algerijnse ver kiezingen. De krachtproef tussen de generaal en de militairen, die in wezen kan worden beschouwd als een kracht proef tussen het nieuwe bewind h Parijs en de burgerlijke en militair» vertegenwoordigers van de £uropeu bevolking van Algerije, heeft een be slissend karakter gekregen. Het pleit voor De Gaulle, dat hij ziek niet heeft laten intimideren door di extreme groeperingen in Algerije, wier optreden hem aan de macht heeft gebracht. Langzaam maar ze ker distancieert hij zich daarvan en laat hij zich lelden door wat naat zijn mening het beste Is voor Frank rijk en Algerije. Daarbij heeft hij niet alleen de be- langen van de Europese, maar ook die van de Algerijnse bevolkings groepen van Frankrijk op het oog. En dit typeert het grote verschil ln denken tussen hem en de koloneli en kolonisten in Algerije. De toekomst van Frankrijk zal ia grote mate afhangen van de uitslag van deze strijd, die zich totdusver achter de schermen heeft afgespeeld. Het al of niet slagen van het experi ment-De Gaulle, dat geleid heeft tot het stichten van de Vijfde republiek, is van beslissende betekenis: Van daar dat de stappen, die de generaal gisteren heeft genomen, zo uiterma te belangrijk zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Rynsaterwoude (toez.): C. J. Baart, kand. te Utrecht; te Dubbel dam (2e pred.pl.): J. Ewolt te Kampen. Aangenomen de benoeming tot voor ganger van de Herv. Evangelisatie te Ruurlo: J. F. Roth, em. pred. en hulp prediker te Hoogmade (verb. ber.). Bedankt voor Ameide en Tienhoven: G. Bieshoek te Kamperveen; voor Een rum: J. W. ten Kate te Baflo. GEREF. KERKEN Beroepen te Dallsen (vac. H. Moolhui- zen): cand. A. v. d. Deijl te Overveen; te Schiedam (vac. G. Brinkman): A Snoek te Groningen-N.; Andijk: L. H. Kwast te Hoogeveen; te Avereest (vac Everaars): Jac. Boonstra te Zwaagwest- elnde; te Maartensdijk: kand A. v. d Deijl te Overveen: Bodegraven: D Mak te Roden )Dr.). GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Boek VAN DE DAG Volk ln riet en modder, door Ga vin Maxwell. Uitgave C. de Boer Jr., Amsterdam. In Irak, nabij de grens met Perzië, wonen m ten dele nog nooit in kaart gebrachte moerasgebieden van de Tlgrisdelta een aantal nog vrij onbe kende Arablerenstammcn. Hun leven in dit bijna ontoegankelijke gebied is uiterst primitief; zij wonen in rieten „huizen", die een bouwtijd van slechts enkele uren vergen en hun doen en la ten worden beheerst door oeroude ze den en gebruiken. De Engelse journalist Gavin Maxwell ls een van de zeer weinige westerlin gen, die tot nu toe in dit gebied zijn doorgedrongen. Hij dankte deze exclu sieve expeditie aan de reeds volkomen aan de mohammedaanse levenswijze aangepaste Britse arts Thestger, die hij op een van diens tochten mocht ver gezellen. Maxwell heeft zijn wonderlijke belevenissen op zeer onderhoudende en ook leerzame wijze weergegeven. Men behoeft beslist niet bijzonder geïnteres seerd te zijn in andere landen en vol ken om enkele genoeglijke uren te be leven aan dit rijk geïllustreerde en pret tig geschreven boek. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Midwolda (Ov.) J. P. v. d. Boomgaard te Thesinge, te Werken dam D. Slagboom te "s-Gravenzande. te Deventer (vac. H. Toorman) T. Brlenen te Mussel. Tweetal te Nieuw Amsterdam: J. TUmes te Nunspeet en H. v. d. Schoof te De Krim. CHR. GEREF. GEM. IN NED. Aangenomen naar Vlaardingen K. v. Twillert. kand. te Eemdijk. die bedank te voor Drachten. EVANO. LUTH. KERK Beroepen te Stadakanaal C. Schroder, prop. te Baarn. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Beroepen te Westzaan: A. H. S-wermA prop. te Utrecht, die dit beroep s

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2