CHRISTFLIJK
Geen samenspreking met
Gereformeerde Kerken
LADY ISABELLA
Lourdes-devotie onthullend
voor roomse kerk
Een woord voor vandaag
Kanttekenin
Waldenzer berggemeenten
verliezen vele leden
Oudste inwoner (111) - schildert zelf - met qemak en CETALAC
Easf Lynne
Puzzel
Protestantse reactie op
kritiek van r.ksijde
70ALS bekend hebban dr.
F. .4. Nolle, dl. Chr. Teeuwen
en dj. C. A. de Ridder een
brochure geschreven over hun
ervaringen tijdens een bezoek
aan Lourdes. Zowel op deze
brochure als op lezingen, die zij
hielden, zijn heel wat reacties
gekomen, ook pan roomj-katho-
Iieke zijde. In De Protestant,
orgaan van de Evangelische
Maatschappij en de Nederlandse
Gustaaf Adolf Vereniging, gaat
ds. De Ridder op deze reacties
in. Hij schrijft o.m.r
der geuite kritiek ook iets te wil
len begrijpen. Zo kregen wij een
bespreking der brochure in han
den. gegeven door de „Sint Jans-
klokken". het officieel orgaan van
het Bossche Bisdom Na een kri
tische. maar objectieve samen
vatting van de inhoud raadt de
schrijver diegene onder zijn le
zers, die er interesse ln heeft, het
geschriftje zelf te bestellen. „Al
lezende kan hij dan zelf consta
teren. dat er een duidelijke bedoe
ling is geweest om tot verstaan
te komen maar dat Lourdes voor
de rechtgeaarde Nederlandse pro-
testant onverteerbaar is." Als zon
voornaamste bezwaar tegen de
brochure noemt de schrijver. ..dat
zomaar als vaststaand wordt aan
genomen. dat onze Mariaverering
niet klopt met het Evangelie". Hij
hoopt, dat de protestanten langza
merhand de Evangeliën weer zul
len gaan lezen in het licht der
oudste kerkelijke traditie, die Ma
ria zag als het ideaalbeeld van de
kerk; en dat daaruit een her
nieuwd gesprek zal ontstaan over
de Mariaverering. Zo'n gesprek
vindt hij vruchtbaarder dan een
gesprek over Lourdes, dat wel bij
na ontaarden moet in een twist
gesprek".
lermlnst normatief! Doch dit daar.
gelaten. Wij vermoeden, dat reeds
een terugkeer tot de oudste ker
kelijke traditie (die binnen de r.k.
kerk overigens onmogelijk la) van
de gangbare Maria-devotie weinig
over zou laten. Vele rooms-katho-
lleke theologen waarschuwen dan
ook tegen een te ver drijven van
de parallel tussen Maria en de
kerk, zü menen, dat de persoon
lijke Maria-devotie daardoor zou
kunnen worden geschaad.
In een artikel in „De Volks
krant" onder de titel ..Protestan
ten in Lourdes" heeft ook C. F.
Pauwels O.P doen uitkomen, dat
de kritiek der brochure niet aan
anti-papisme mag worden gewe
ten. Het artikel is in een sussen
de toon geschreven. Ongeveer in
deze trant:
„Mensen, wordt nu niet boos
als protestanten zo fel van leer
trekken over Lourdes. Wijt dat
niet aan anti-papisme! Deze men
sen zijn oprecht verontwaardigd,
al wordt hun verontwaardiging
mede door onwetendheid en voor
oordeel bepaald."
len. dat het gesprek tussen rooms-
katholieken en protestanten op
open en eerlijke wijze wordt ge
voerd. Ook over Lourdes. Daar
om willen wij graag over dat ge
sprek nog iets zeggen. Wij zijn
het nl. niet eens met de criticus
van de „Sint Jansklokken", dat
het beter is niet verder over Lour
des te spreken en de discussie
maar louter op het theologisch
vlak over te brengen. Wij zijn er
ons van bewust dat wie alleen
maar Lourdes heeft gezien nog
niet het recht heeft alleen op
grond van wat hij daar heeft ge
zien een oordeel te vellen over de
r.k. Maria-verering als zodanig.
Maar wij menen toch dat de de
votie. die te Lourdes en Fatima
beoefend wordt nog wel zo ont
hullend is voor het standpunt der
r.k. kerk als vele diepzinnige the
ologische beschouwingen.
liefde ophouden moet, maar wel
de vriendelijke minzaamheid, die
pater Pauwels noemde. Dan moet
men dubbel oppassen. Wil zUn
maar feilbare mensen en het zou
dwaasheid «Un als wij een onfeil
baarheid voor ons opeisten, die wij
aan de paus ontzeggen.
In leder geval Is het een twist
punt te noemen, wanneer althans
enkele rooms-katholleke scribenten
ondanks de felheid van de kritiek
de bedoeling van de kritiek blij
ken te erkennen.
Mogen wij nu van pater Pau
wels c a. vragen niet slechts één
mijl maar zelfs twee mijlen met
ons mee te gaan?
Wij begrijpen best. dat het voor
rooms-katholieken onmogelijk is
om de hele afstand met ons mee
te reizen. Pater Pauwels verwijt
ons onwetendheid en vooroordeel,
overigens niet zonder toe te ge
ven dat onwetendheid en vooroor
deel ook bij zijn eigen geloofsge
noten wordt gevonden. Naar onze
mening is er geen erger vooroor
deel mogelijk dan de overtuiging,
dat het r.k. dogma nooit in strijd
kan zijn met de Heilige Schrift.
Maar het spreekt vanzelf, dat wie
dit „vooroordeel" opgeeft, meteen
ophoudt katholiek te zijn. Dat mo
gen we natuurlijk niet verwach
ten.
yOU het desondanks niet moge-
lijk zijn, ondanks vasthouden
aan eigen principiële overtuiging,
onze bezwaren tegen Lourdes en
de Mariaverering nog iets ernsti
ger te nemen dan gewoonlijk ge
daan wordt? Wij hebben sterk de
indruk, dat tot zelfs de bestwillen
den onder onze rooms-katholieke
geloofsgenoten die bezwaren prak
tisch naast zich neerleggen.
Men wil dan nog wel eens toe
geven. dat er wel eens op een een
zijdige wijze over Maria gespro
ken wordt, zodat protestanten
voedsel ontvangen voor hun ge
wone misverstand. En dat is dan
ook het uiterste waartoe men
gaat.
Zou het voor Rooms-Katholieken
onmogelijk zijn om met be
houd van eigen overtuiging toe
te geven, dat de Maria-devotie,
zoals die zich in het vroomheids-
leven ontwikkeld heeft en een van
haar hoogtepunten heeft gevonden
Christus
TTET komt ons voor, dat Rooms-
-*■ Katholieken als pater Pauwels
te gauw geneigd zijn zich van on
ze bezwaren af te maken met een
wijzing naar het sacrament.
mentsprocessle is, staat ook te
Lourdes Christus wel In het mid
delpunt en niet Maria, en het is
dus ook daar wel ln orde. Die in
druk krijgen wtj tenminste uit zijn
woorden. Naar onze mening is
een eucharistische vroomheid,
waaraan de persoonlijke relatie
met de levende Heer te veel ont
breekt, toch heel goed denkbaar.
Is het louter een protestants voor
oordeel te menen, dat de persoon
lijke relatie met dc levende Heer
de kern vormt van een waarachtig
christelijk geloofsleven?
Unaniem besluit synode van Spakenburg
„Waar gij ons uitwierpt heeft
God ons aangenomen
Wie niet los wil komen van zijn eigenzinnige waan,
zal hij in Jezus kunnen geloven De farizeeën waren zuil
mensen. Ze hadden de wijsheid in pacht en de theologï
onder de knie. Zij wisten het. Daar gingen ze bij hun twis
gesprekken met Jezus van uit. En toen een blindgebort
man door Jezus werd genezen, gingen ze daar zó lang ov
redeneren, tot ze volkomen vast zaten en de man toen mat
in de ban deden. De man wist met zijn genezing ook nl
goed raad, maar hij wist heel zeker, dat Jezus wie dt
dan ook was hem de ogen had geopend. De farizeec
lieten hem met zijn verlegenheid in de kou staan, ma
Jezus zocht hem op. En toen de Heiland hem gevonden ht
bracht Hij hem tot de belijdenis „Ik geloof, Heer."
Jezus is gekomen tot een oordeel. Bij Hem is het kritie 1
puntwie niet zien, mogen zien, en wie ,^zien", wordt
blind. Zo blind, dat ze hun eigen blindheid niet opmerker
(Van een onzer verslaggevers)
MET algemene stemmen heeft de te Spakenburg vergaderende
generale synode der Geref. Kerken (vrijgemaakt) in haar
zitting van woensdagavond besloten geen samenwerking aan
te gaan met de Geref. Kerken en hiervan in een kort schrijven aan
deze kerken kennis te geven. Dit is dan het antwoord op een
verzoek tot samenwerking van de generale synode der Geref.
Kerken te Leeuwarden (1955), welk verzoek te laat ingediend werd
om op de vorige synode der vrijgemaakte kerken in behandeling
te kunnen komen.
Advertentie
Tien jaar Ger. opleiding
gezinsverzorgsters
Het tienjarig bestaan van de Geref.
opleidingsschool voor gezinsverzorgsters,
de Dr. A. J. L. van Beeck Calkoen-
school ln Amsterdam, waar ook gezins-
Uit naam van de commissie ter synode
van Spakenburg, die deze brief behan
delde. rapporteerde ds. P. K. Keizer te
Groningen. Zijn rapport en conceptbrief
werd met grote ingenomenheid door de
synode ontvangen. Daar de inhoud van
het rapport in brief en discussie groten
deels is samengevat, beperken wij ons
tot weergave van de antwoordbrief.
Deze luidt:
Weleerwaarde en Eerwaarde Heren,
Voor de zoveelste maal richt een
synode uwer kerken zich tot ons
met het verzoek om een zogenaam
de „samenspreking", maar voor de
zoveelste maal moet u geantwoord
worden, dat wij hiertoe niet gerech
tigd zijn. Wat u ten kwade tegen
ons hebt gedacht, in de vele schor
singen en afzettingen, onder mis
bruik van Zijn geduchte naam. heeft
de Koning der kerk in ontferming
ten goede gedacht.
Waar gij ons uitwierpt, heeft Hy
ons aangenomen en waar gij vele
Zijner dienstknechten publiek on
waardig verklaardet, heeft Hij hen
in dienst en eer behouden.
Sedert de Koning der kerk „ver
lossend" en „richtend" tussengetre-
den is, Ezech. 34: 22, en ons vrij
maakte van uw vonnissen, is het ons
niet geoorloofd door „onderhande
len" dit Zijn werk teniet te doen.
Velen uwer kerkleden hebben
sedertdien vergeefs gepoogd uw oog
voor de ontheiliging van Zijn naam
in leer en tucht, te openen, maar
van synode op synode blijft gij in
dezen Zijn Heilige Geest weder-
staan, door keer op keer, tot op uw
eigen vergadering in Assen toe, de
veroordeling te handhaven, die in
1944 en volgende jaren werden uit
gesproken. Deze Zijn twistzaak, die
Hij nog altijd met u heeft, ligt tus-
Terwijl door de verandering van
de orde der kerk. die thans onder
u haar beslag heeft gekregen, terug
keer tot een schriftuurlijke kerk-
regering vrijwel uitgesloten schijnt.
Daarbij verleent gij in uw kerk door
gang aan een moderne oecumenis-
tische geest, die de ogen doet toe
vallen voor de eisen van het Woord
en het recht des Heren en voor de
twist, die Hij met een afvallige chris-
tènheid heeft.
Daarom is het enige wat ons ge
oorloofd is. willen wij Zijn werk.
waarmee Hij ons vrijmaakte, niet
verloochenen, deze twistzaak, zonder
onszelven te wreken, over te geven
aan de Koning der kerk, onze Here
Jezus Christus.
Wij groeten u met verschuldigde
achting.
Discussie
By <fe discussie bleek, dat geen der
synodeleden zich verzetten wilde tegen
de strekking van het antwoord. Ook
Kunst, zal de j prezen zij de kortheid van de brief, hoe
de school wel deze huns inziens toch te kort
komt. Is daar juist niet het besef
groeiende, dat men in 1944 en volgende
jaren verkeerd heeft gehandeld?
Onderhandelen
In e
later door de praeses als
..bewogen en indringend" gekenschetste
toespraak, beantwoordde de rappor
teur, ds. Keizer, de sprekers. Hij stelde
voorop, dat deze zaak „ons bestaan als
kerken van Jezus Christus in dit land"
Elk voorstel tot uitbreiding van de v00r*e*aan
inhoud wees hU van de hand. Zij zouden
de brief maar verzwakken, vond hU. Dat
één der sprekers bezwaar gemaakt had
tegen de term „onderhandelen", vond
ds. Keizer onjuist.
Men beschouwt de „samenspreking"
van de zijde der afzenders van de brief
immers als zodanig. „Zij vragen ons niet
om bijeen te komen om onze vermaning
aan te horen. Zij willen een rondetafel
gesprek tussen twee partijen, die op
het zelfde niveau staan, zoals dat in de
oecumenistische geest is. Men onderhan-
delt samen en tracht dan tot een verge-i Bovendien
lijk te komen. Maar wanneer wij daarop «F
vij deswege Zijn naam met dank
erkentenis verheffen, blijft bij ons schrij
nen en het lijkt of de pijn steeds erger
wordt de smartelijke breuk met ve
len die wij gaarne erkennen als broe
ders in de Here".
Ds. Keizer herinnerde eraan, dat
de synode van Groningen in 1946 een
samenspreking aangemerkt heeft als
zondig, schadelijk, gevaarlijk en zin
loos. Zo is het nog altijd!
„Want degenen, die willen samen-
spreken. moeten niet bij ons zijn, maar
bij God. Zij hebben in 1944 de naam des
Heren misbruikt door ons in Zijn naam
uit te werpen. En het bedroevende is,
dat men dit maar niet inziet en daar
door zijn verzoeken om samenspreking
aan het verkeerde adres richt''.
Wat de oecumenistische geest" aan
gaat, deze meende ds. Keizer te bespeu
ren in de aansluiting van de Geref.
Kerken bij de Internationale Zendings
raad. in het niet meer centraal stellen
van de waarheidsvraag, in de drastische
wijziging van de kerkorde in hiërarchische
geest, waardoor men ook vaart in het
zog van de Wereldraad van Kerken, al
is men daar dan niet bij aangesloten, e.d.
..In het isolement te staan is
prettig", zei ds. Keizer ten slotte. „Maar
wU zijn geen kerken van onszelf doch
van Jezus Christus. WU hebben deze
niet betreden omdat w U het zo graag
wilden, maar omdat HU ons daarop is
ingingen zouden wU de vry making uit
het oog verliezen, waarin de Here ons
heeft geleid. Er is geen sprake van ge
lijke partijen. Dat God ons vrijmaakte
betekent niet, dat wij de besten zijn.
Maar het betekent wel, dat Hij in de
Geref. Kerken (vrUgemaakt) niet ver- wat
liet wat eens Zyn hand aldaar begon.
Geen dode ivoorden
Prof. H. J. Schilder sloot zich bij deze
uiteenzetting aan. Een korte conclusie,
zoals de voorgestelde brief is, leek hem
het beste; anders zou het toch weer een
soort schriftelijke samenspreking zijn,
waarby de ander als gelijkberechtigde
gesprekspartner werd erkend.
Ten aanzien van een oproep tot beke
ring was de hoogleraar niet enthousiast.
..Dat kan een zaak van vergadertechniek
zijn, met gevaar van dode woorden".
Bovendien ware zo'n oproep wellicht
beter tot het kerkvolk dan tot de
„leiders" te richten.
Voordat de stemming plaats had. aan
vaardde de synode nog een redactie
wijziging op voorstel van ds. Bruin, waar
door de laatste zin van de brief begint
met deze woorden: „Daarom is het enigë
in de huidige situatie geoorloofd
INZICHT EN CONTROLE
DE
Sociaal-Economische Raad heeft leven zullen in een vrij kort tijdsbe
de regering van advies gediend stek in staat zijn een inventaris o)
over een in te voeren nieuwe wet- te maken voor de totale huisarbeij
telijke regeling van de huisarbeid, in Nederland. Minder gewenste s«
De staatssecretaris van sociale zaken ciale omstandigheden bij de huisar
had hiertoe een verzoek ingediend beid zullen onmiddellijk tegengegaai
bij de raad, welk verzoek vergezeld kunnen worden, daar jn deze geva|
ging van een ontwerp van wet op len J
de huisarbeid.
De grote verdienste van het ont
werp van Sociale Zaken en van het
advies van de S.E-R- is de mogelijk-
vergunning geweigerd wordl
Vormen van huisarbeid, waarvocj
geen vergunning nodig zal zijn, zul
len zich bovendien toch niet aan d|
waarneming en controle van de al
heid dat men in Nederland einde- beidsinspecti. kunnen onttrekke,
lijk eens te weten aal komen, welke °m<"" verplicht la.
omvang de huisarbeid heelt, onder J"'s ""en wij eveneena, dat d
welke omstandigheden hier gewerkt minister bij het verstrekken van vel
wordt en welke de overige aoclale mnningen, b„ het opstellen van uil
voorwaarden zijn.
Er is reeds een wet op de huisarbeid,
die dateert van 1933, maar de bete-
zonderingsbepalingen en bij hd
regelen van de sociale voorwaarde)
voor de huisarbeid geen stappen zzj
ondernemen zonder zich eerst 1)
konis van deie wet is Indertijd te hrtben late„ adTlaeren d„r de
veel afhankelijk gesteld
viteiten van de regering
arbeidscommissies.
Bij de thans voorgestelde regeling
zal er geen huisarbeid verricht mo
gen worden, tenzij bij algemene
01
ganen van het bedrijfsleven; de bt
drijfs- en hoofdbedrijfschappen ei
de in te stellen huisarbeidscommii
sies, waarin de vertegenwoordiger
van de organisaties zitting zullei
hebben. Met betrekking tot de ar
maatregel van bestuur bepaalde beidsvoorwaarden zullen publiek
werkzaamheden zijn uitgezonderd, rechtelijke bedrijfsorganen ook zeil
waarvoor de betrokken ondernemin- standige verordenende bevoegdheil
gen, die hiervan gebruik maken, moeten hebben.
WEER EEN STAATSGREEP
Zij gaan naar de industrie
Synode treft
maatregelen
van Waldenzen uit de bergge
meenten van Piemont naar de
industriegebieden in andere de
len van Italië loopt het ledental
van de Waldenzer kerken in deze
streek, waar zij eeuwen geleden
reeds werden gesticht, ernstig
terug. Gehele kerkelijke gemeen
ten zijn reeds opgeheven moeten
leid. zal op 15 oktober in de Westdi
kerk in Amsterdam worden gevierd.
De bijeenkomst wordt om 11 uur ge
opend door de voorzitter van het school
bestuur. prof. dr. W. J. H. Caron. De
secretaris, de '.eer F. Kunst, zal de
tienjarige geschiedenis van de schooi,»» uue uuns inuens iocu ie sou was. -------
memoreren Voorts zullen mevrouw F. Zo wllde df H j Meyer|nk te Aduard |^VOr°en e" Vele Zijn prak-
rtf.H wn °Pr°«p t°t bekering ingelast zien. tisch gedecimeerd. Ook het be
rt am Tullen herinnenngon aan de™ pleb Mek de kerk*ensten in de
Apeldoorn uit door .'.'verblindheid". Voort, mi.te i»u in meeste gemeenten van de dalen
deze brief de bewogenheid, die wei nit van Piemont is met sprongen om-
W.MW Tongeren laaggegaan
m onrnen 00 0
het rapport blUkt. Ds. H.
te Leeuwarden stelde voor om een oproep
tot wederkeer toe te voegen.
Ds. N. Bruin te Rotterdam-Charlois
zag in het voorgestelde schrijven een
D, J. F Colenbrander, Geref pre-
dlk.nl ie Apeldoorn, r.l op, ultn«Ufin< «S™KSS|J. LÏSSSLS.jS'ït
Ds. J. F. Colenbrander
naar Australië
Kerken op 30 oktober met de Grote die 1
beer als geestelijk verzorger van emi-1 v
reis maken
in verzoek tot samenspreking af-
mmaar voorshands wel tot schrifte-
Austra- i Hik contact bereid was. Dus niet geheel
al afwUzend. zoals deze synode,
brander verlof voor deze reis. De pre- Ds H. Veltman te Zeist vroeg of het
dikant hoopt medio januari in het
derland terug te zijn.
[-1 wel bewUsbaar is. dat de oecumenische
I geest in de Geref. Kerken naar voren
Al deze sombere berichten zijn dezer
dagen medegedeeld op de synode van
de Waldenzerkerk, die in Torre Pellice
werd gehouden. Het is niet de eerste
maal, dat aandacht moest worden be
steed aan het ernstige verschijnsel van
vertrek van honderden kerkleden. Reeds
enige tijd geleden werd het besluit geno
men om een landbouwschool te stichten
met het doel althans enigszins het ver
trek uit de bergdorpen tegen te gaan.
Op deze school zal onderricht worden
Segeven in de moderne landbouwmetho-
en en zal een zeer degelijke opleiding
Advertentie
PLASTICVERF
van Ceta-Bever
29.
ij."
„Zoals u wilt" antwoordde Bethel „plezierig ts het
trouwens niet en ik zal u wel niet veel nieuws kunnen
vertellen, denk ik."
„Dat weet ik niet", antwoordde Carlyle rustig. „Ik
heb gehoord hoewel het op de zitting niet naar voren
is gekomen, dat Richard Hare met je gesproken heeft
in het bos een paar minuten nadat het gebeurde"
„Wie heeft u dat verteld?"
„Dat is hier niet in het geding. Ik sta onder
ambtsgeheim"
„Het is Inderdaad waar. Ik heb er niets van ge
zegd omdat ik het voor Richard Hare met erger
wilde maken. Hij klampte me aan. als iemand die
de wanhoop nabij is-"
Vroeg hij Je misschien of Je de een of andere
rryer van Afy uit de hut had zien wegvluchten.
Een zekere Thorn?"
„Zo was het Ja. Thorn, zei u? Ja. ik geloof wel
dat hU hem zo noemde Ik dacht dat Dick niet wist
wat bij zei. of dat hij ar iets andera mee voor
ha.dKiJk eens. Bethel, je moet me de volle waar
heid vertellen. Je krijgt er zelf geen last
loof dat maar Maar !k
Maar 1* moet weten of je die Thorn
Thorn en ik heb niemar.rt gezien dan Dick Hare."
„Hoorde Je een schot?"
„Ja. maar ik heb nooit aan een misdrijf eedacht-
Dt wiat dat Locksley ji het bos was en ik dacht
dat het van hem kwam. Ik stak het pad over en
ging het bos in aan de andere kant. Plotseling
kwam Dick Hare me tegemoet en vroeg erg ze
nuwachtig, of ik Utorn uit het huisje had zien ko
men. Thioni, Ja zo heette hij."
van
door ANN LUDLOW
„En Je had hem niet gezien?
„Ik had niemand gezien dan Dick, en Locksley
natuurlijk. Mijn indruk was dat er ook feen ande
re mensen waren. En dat denk Uc nog.'
„Maar Richard
„Kijkt u eens hier, Carlyle. ik wil Dick Hare
niet verder in de ellende brengen, als ik er iets
aan kan doen. Het heeft geen zin dat u er mij toe
aanzet."
„Ik zou de laatste zijn om je ertoe te brengen
dat jc iemand narigheid berokkent. Ik wil Richard
Hare alleen helpen. Ik heb een vermoeden, meer
niet, dat Richard onschuldig zou kunnen zijn aan
de moord. Kun ju daar nog enig licht op werpen?'
„Nee. dat kan ik niet Ik heb wel altijd ge
dacht dat Diek er zichzelf in gedraaid heeft. Maar
nieuw licht kan ik over deze zaak niet geven Ik
heb er met opzet niet over gepraat dat ik nog met
Dick gesproken had Hoe ze daar achter zijn ge
komen. weet ik niet. Maar dat doet er ook niet toe
Mijn verklaring heeft toch niets geholpen. En alg ik
vragen mag. Carlyle. hoe bent u dat te weten ge
komen, dat Richard Hare mij aanklampte? Ik heb
in het boerenbedrijf in het algemeen
mogelijk zijn.
Op de laatste synodezitting is voorts
besloten een aantal studiebeurzen te
verlenen aan jongelui, die bereid zijn
een opleiding tot predikant te volgen.
Op deze wijze wil men aan het pre
dikantentekort een einde maken.
De synode heeft verder een commissie
ingesteld van zes predikanten en zes
gemeenteleden, die zullen moeten na
gaan wat aan het kerkbezoek kan wor
den gedaan. Zij zullen bij het huisbe
zoek en op gemeenteavonden spreken
-ver de kerkgang.
In tegenstelling tot in Noord-Italië. zc
bleek uit mededelingen van verschil
lende synodeleden, is het bezoek aar
de kerkdiensten in Midden- en Zuid-
Italië goed te noemen. Ook de kerke
lijke bouwactiviteiten en de medewer
king van de vrouwen aan het kerke-
lyke leven vormen bemoedigende teke
nen van de kerkelijke ontwikkeling.
er met geen mens over gesproken."
„Dat doet er niet toe", herhaalde Carlyle, „ik
weet het en dat is voldoende. Ik had gehoopt, dat
je Thorn inderdaad zou hebben gezien."
Otway Bethel schudde het hoofd. „Ik zou er i
niet te veel waarde aan hechten, aan die Thorns,
als ik u was. Carlyle. Dick Hare was helemaal in
de war en misschien heeft hij wel mensen gezien
die er helemaal niet waren."
HOOFDSTUK IX
De vleermuizen bij het venster
Het concert nou zijn op een donderdag, en Lord
Mount Severn was van plan des zaterdags daarna
van East Lynne te vertrekken. De voorbereidselen
daarvoor werden al getroffen, maar toen het donder
dagochtend was, scheen de hele zaak weer op losse
schroeven te staan. Het huis was in opschudding en
Wainwright. de dokter van West-Lynne, werd ge
haald. De graaf had weer een hevige aanval gehad
Hij was erg geïrriteerd en kon niets aan zUn hoofd
.Daa^r lig ik wéér een week veertien dagen,
misschien wel een maand, wie weet." Hij lag zich
te verbijten.
..Wat jammer, papa Ik geloof dat u East Lyraie
vervelend gaat vinden."
„Vervelend niet, ik heb een heel andere reden om
East Lynne weer te verlaten. En nu kun je ook niet
naar dat fijne concert."
„Niet naar dat concert, vader?" Isabella bloosde.
Wel. met wie moet je er naar toe? Ik kar mijn
bed niet uit."
„O papa. ik moet er heen. Anders zou het lijken
alsof alsof we ons niet aan ons woord hielden.
U wee. dat we er met de Ducies heen zouden gaan.
het rijtuig kan me naar de zaal brengen en dan ga
ik met htn naar binnen."
„Zoals je wilt. Ik dacht dat ze blij -ou zijn dat je
een geldige reden had om weg te blijven."
(Wordt vervolgd)
zich toch nog bij de arbeidsinspectie
moeten melden, of tenzij op verzoek
van het betrokken bedrijf een
Dat als huisarbeid in de zin vat
de wet niet zullen worden aange
merkt de werkzaamheden, welk
gunning wordt verstrekt, al dan niet zonder beloning worden verricht tei
met beperkende bepalingen.
behoeve van een instelling m«
Bij een dergelijke regeling kan het ideëel doel, kan voorts onze volle
niet anders, of overheid en bedrijfs- dige instemming hebben.
pjET is nog niet helemaal duidelijk behoeven te lijden.
wat de gevolgen zullen zijn van
de staatsgreep die president Iskan-
Een andere uitleg kan zijn, dat d
staatsgreep in Pakistan zal leidet
der Mirza met de steun van het tot een volledige wijziging van di
leger, of het leger met de steun van
de president, in Pakistan heeft uit
gevoerd. Maar de mededeling, dat
zij gericht is tegen politieke avontu
riers, die hun uiterste best doen republiek automatisch tot gevol
kwaad bloed en wanbegrip te kwe- hebben, dat de banden met het We»
ken tussen Pakistan en landen als ten en in het bijzonder die met d
de Sowjetunie, communistisch Chi
na, de Verenigde Arabische repu
bliek en India, kan er op wijzen, dat
Pakistan de weg
gaan.
Verenigde Staten worden verbroken
Dit laatste zou ernstige consequen
ties hebben voor de positie van d|
Irak is opge- vrije wereld in het Midden en Verri
Oosten. Reeds daarom moeten
De mogelijkheid is niet uitgesloten, hopen, dat de staatsgreep voorname
dat president Mirza nu heeft inge
grepen om een staatsgreep als in
Irak in de nabije toekomst onmoge
lijk te maken. Dit zou kunnen bete-
lijk betrekking heeft op de binnen
landse situatie en dat men daar eet
open oog zal blijven houden voor di
gevaren, die een wijziging van di
genoemde landen, waarmee het De categorisch herhaalde verklarln,'
landen van het „Bagdadpact" en de na te leven" duidt er wellicht op, ds
Verenigde Staten zou daaronder niet men dit in Pakistan terdege besef
Horizontaal:
13. nachtjapon
wab
18. Nederl.
20. voorzet»»]
21. kloosterrust
23. laatstleden, afk.
55.
28. het niet actief zijn
27. Indon. dolk
Hi wen. waarin oude i
^enegenhei'
15 gereedschap
17. het loeren
19. schoollokaal
21. voordeel
22. achterzijde v. d
24. motorschip, «Ht
25. slede.
Onderwijsbenoemingen
Benoemd tot onderwUzeres aan de chr.
lo- en uloschool te Assen mej. R. G. H.
Boksem te Zuidlaren; aan de chr. blo-
school Dennen te Emmen (Dr.) mevr.
D. Katoen-Wolters te Gemert; aan de
De Savornin Lohman-school te Gromn-
gen-Helpman mej. M. van Wieren te Ap-
pingedam; aan de Herv. school te Put-
tershoek mej. H. v. d. Griend aldaar;
aan de Bartimeüs te Zeist mej. H. v. d.
Griend te Rotterdam.
Benoemd tot onderwUzer aan de twee
de chr. uloschool te Amstelveen de heer
T. Stolker, aldaar; aan de chr. nat.
school te Amsterdam Slotermeer de heer
Tj. Epema te Deventer; aan de chr. nat.
school te Bergambacht de heer G. L.
Valkenburg te Lexmond; aan de chr. nat.
school te Bolnes de heer H. Busink te
Dordrecht; aan de Van Heemstra-school
te Driebergen de heer D. Verweij te
Utrecht; aan de School met de BUbel te
Gasselternijveen de heer W. J. Akker
man te Emmen; aan de chr. muloschool
Groningen de heer J. Tillema, aldaar;
aan de Keuchenius-school (ulo) te Hil
versum de heer H. van Adel te Gorkum
(tijd.); aan de Groen van Prinsterer-
school te Maassluis de heer B. Vliegent-
hart te Hilversum: aan de chr. uloschool
te Oud-Beijerland de heren W. H. de
Lange te Rotterdam en G. Loonstra te
Naarden; aan de De Savornin Lohman-
school te Rotterdam-Overschie de heer
S. Hoogervorst te Rotterdam; aan dS
Dr. de Vissesrchool (ulo) te Sassenheim
de heer J. J. Enserink te Noordwijk aan
aan de chr. uloschool te Vollen-
hove de heer J. W. Pol te Wateren
(tijd.); aan de chr. nat. school (ulo) te
Vroomshoop de heren Th. v. d. Pol te
Leerdam en S Stap te Vlaardingen;
aan Bartimeüs te Zeist de heer W. de
Kuiper te De Bilt.
Voor Uw
„verre" bloemengroet...
FLEUROP
Goede Tempelieren
contra drankmisbruik
De Internationale Orde der Goede
Tempelieren in West-Duitsland heeft
voorgesteld een wettelijk verbod af te
kondigen op het schenken van sterke
drank op zondagmorgen. De Orde. die
een speciale commissie voor de beper
king van het aantal gelegenheden, waar
sterke drank wordt verkocht, heeft in
gesteld. heeft zich met een uitvoerig
adres gewend tot de leiding van alle
protestantse kerken, alsmede tot de; sociale belangen te Utrecht, des mo
rooms-katholieke hogere geestelijkheid ?ens te 10 uur. In de morgenvergad
Onder verwijzing naar de lichamelijke i "S. die aan huishoudelijke zaken I
en geestelijk-morele gevaren welke het'gewijd, zal ds T. Poot. Hervormd pr
steeds toenemende alcoholverbruik ople-|dikant te Miidelharnis, refereren ovtl
veit, verzoekt de Orde de kerken zeer „De Bijbel ons levensboek."
dringend ook harerzijds bij de .vet- In de middagvergadering spreekt m
gever erop aan te dringen, dat de café's'vrouw A. A. Streefkerk-Sommer u
op de zondagmorgen gesloten zijn. 'Utrecht over „mede-arbeidsters."
Beroepingswerk
te Burgervlotbrug (genj
BAPTISTEN GEMEENTEN
Beroepen te Groningen: W. Harkemi
te 's-Gravenhage.
Benoemd tot hulppredikster te KIo«
tinge en Kattendyke mej. P. Stok t
Goes.
Activiteiten Herv.-
Geref. jeugdbeweging
Zaterdag 18 oktober zal de bond va
Ned. Herv. Jongemeisjesverenigingen o
Geref. grondslag de 19de leidsterda
houden te Utrecht in het wijkgebou1
in de Boothstraat. Na afdoening va
de huishoudelijke zaken zal ds. Jai
Vermaas, hervormd predikant te Vei
nendaal, refereren over: „In de schi
duw van de spoetnik". Mevrouw I
Smaat-Meeldijk uit Dordrecht zal decli
Op woensdag 22 oktober zal de bor
van Ned. Herv. Meisjes verenigingen
Geref. grondslag zijn leidsterdag hoi
J 'n.het gebouw voor christelij)