CHRISTFUJK LADY ISABELLA Groentijd ten prooi aan verwereldlijking Verdeeldheid maakt de kerken machteloos Eert woord voor vandaag IVOROL Elke tand een Sneeuwwitje C.S.F.R. vraagt aandacht van de studerenden Easf Lynne Kanttekening Machtsaanmatiging en •misbruik groot gevaar fJIERONDER volgt Hot dorde en 1natste gedeelte van het artikel over de groentijd, dat ir. H. van Harten in Sola Fide, uitgave van de Calvinistische Studenten Beweging, heeft ge schreven. DE ongelijkheid, welke in de groentijd bestaat tussen de le den en de aspirant-leden, kan worden opgevat als een gezags verhouding Nu is het kenmerk van een gezonde gezagsverhou ding, dat de ongelijkheid (tussen „meerderen" en „minderen") slechts betrekking heeft op een aspect van het menszijn. Waar de gezagsdragers hun bevoegdhe den te buiten gaan, ontstaat de ti rannie en we zien de samenle vingsverbanden ontaarden in een totalitaire staat, een totalitaire kerk en dergelijke. In elke gezagsverhouding is het gevaar van machtsaanmatiging en het in het verlengde daarvan liggend machtsmisbruik groot. Dit gevaar is echter in de groentijd bijzonder groot. In de eerste plaats vanwege de neiging tot eli tevorming in de studentenwereld, waardoor de verhouding „meerde- re-minderen" de inhoud krijgt van een meerderwaardig en minder waardig. hetgeen dan weer bete kent. dat de ongelijkheid de bete kenis krijgt van ongelijkwaardig heid en dus overspannen wordt. Dit gevaar van een overspan ning van de ongelijkheid wordt nog vergroot door de agressieve bejegening welke In de groentijd plaatsvindt en daarbij vooral weer door het feit dat vele jongere- jaars de eigen onvolwassenheid en psychische onevenwichtigheden trachten te camoufleren door een nogal dreunend en gespierd machtsvertoon. krenkt dreigt te worden in ziin menselijkheid, waarin hij in de diepste, dat is de religieuze, zin van het woord in zijn verantwoor delijkheid voor zijn leven staat ten opzichte van God. Heeft er niet eens een waarschuwing ge klonken. waarin over molenste nen gesproken werd! Het gevaar van machtsmisbruik is als gevolg van het principe van ongelijk heid en de agressieve vormen welke de groentijd eigen is. in- haerent aan de structuur van de groentijd. De christelijke waakzaamheid gebiedt, dat uit de programma's van de groentijd alle gebruiken geweerd worden, welke het gevolg zijn of de oorzaak kunnen worden van een systematische overschat ting van het ongelijkheidsprincipe, alsook die, welke het karakter vertonen van een brute agressie in de richting van de novieten. Daarnaast dienen in de regle menten van de groentijden bepa lingen voor te komen, welke de bevoegdheden van de ontgroeners, met name van de jongerejaars. zo duidelijk mogelijk begrenzen en de novieten tegen alle machts misbruik zo goed mogelijk bevei ligen. Eerst dan is er structureel be zien de mogelijkheid, dat de groentijd op doeltreffende wijze haar tweeërlei doel van versnel de gemeenschapsvorming en ver korting van het proces van de ontwikkeling tot volwaardig-stu- dent-en-lid-van-de-vereniging ver vult. In de studentenwereld klaagt, niet primair gelegen zijn In de structuur van de groentijd maar In het gebruik, dat door de ontgroeners In de praktijk van de groentijd wordt gemaakt. Meestal Is een Juist gebruik van een ge brekkig Instrument nog verre te prefereren boven een verkeerd ge bruik van een goed. Wat er van een groentijd terecht komt hangt in de eerste plaats van de ont groeners af. Het tekort van hun kant kan verschillende oorzaken hebben- Voor een verantwoord ontgroe nen is een zekere volwassenheid nodig, een zekere geestelijke rijp heid en evenwichtigheid. Men denke hierbij aan het gevaar. Jat de leden hun eigen problematiek op het gebied van bijv sexualt- teit of van het geloof uitvechten op de ruggen van de novieten. Van belang zou in dit verband zijn, dat juist diegenen, die ge neigd zijn zich wat meer op de achtergrond te houden tijdens het ontgroenen, zich er meer doelbe wust mee zouden gaan bemoeien: een groter aandeel van de oude ten goede komen. inlicht ontplooide activiteit tijdens de groentijd bijzonder wenselijk zijn, temeer daar hier vaak zó veel aan ontbreekt, dat de gene- le zin van de groentijd zich aan vele ontgroeners te enenmale onttrekt. Maar met name rijst de vraag in hoeverre men erop uit is tij dens het ontgroenen op zo doel treffend mogelijke wijze de Wet Gods, zoals deze in het centrale liefdegebod is samengevat, tot gelding te brengen. Beslissend hiervoor is of de ontgroeners individueel en ge meenschappelijk beheerst worden door het in dit gebod vervatte re ligieuze ideaal. Zien wij in de no viet metterdaad onze naaste en behandelen wij hem als zodanig? Zo niet, dan is uit de groentijd de barmhartigheid en de echte ge negenheid weg en wat zou onze groentijden dan nog tot christelij ke groentijden moeten maken? Het is nu eenmaal onvoldoende om over het gebod Gods te mo raliseren en te theologiseren of er zelfs principiële verhandelingen over af te steken, zonder voort durend bezig te zijn dit gebod in de praktijk te realiseren. In het verlengde van deze vraag ligt, dat het realiseren van dit ge bod tot uiting zal moeten komen in de wijze waarop onze belang stelling jegens de novieten zich uit. Blijft onze interesse in hen beperkt tot hun houding, hun ma nier van optreden en het gedrags patroon, dat daarin tot uiting komt, of trachten wij dieper door te dringen, trachten wij hen te ontmoeten in hun christen-zijn en zijn we erop uit hen in hun als christen functioneren in dit voor hen nieuwe leven te helpen en te steunen? vraag gaat in betekenis boven de groentijd uit en raakt het christelijke studentenleven in zijn geheel en in al zijn uitin gen. Het is deze vraag, of het te kort dat de groentijden vertonen niet een tekort is van primair re ligieuze aard, een tekort, dat als zodanig dan ook geheel het chris telijk studentenleven zal kenmer ken. De centrale vraag, waarvoor wij al jarenlang staan in geheel deze studentensamenleving is de ze: of wij met ons christelijke studentenleven niet In meerdere of mindere mate ten slachtoffer gevallen zijn aan een verwereld lijking, die haar krachteloos ma kend stempel gedrukt heeft op al le uitingen van het student-zijn. Wat ons in onze studentenvereni gingen samenbindt en samen in beweging brengt, is dat nog wel dit: dat wij zó onder de Indruk zijn van de genade, de liefde en de trouw van God Jegens ons in Christus, dat de grondtoon van heel ons leven daardoor werkelijk Gods-dienst Is? D"v, In Latijns-Europese landen Conclusies van Negerpredikant bij aanslag gewond In een warenhuis in New Yorks ne gerkwartier Harlem is een aanslag ge pleegd op d« negerpredikant dr. Martin Luttier King, die door zijn strijd voor de Integratie ln de staat Alabama be kend is geworden. Dr. King werd door een negervrouw van middelbare leeftijd met een briefopener zwaar gewond. Hij werd onmiddellijk naar een ziekenhuis gebracht, waar hij een operatie heeft ondergaan. Men vermoedt, dat de dade- res geestesziek is. De aanslag gebeurde, toen dr. King in het warenhuis bezig was boeken te signeren, waarin hij een beschrijving geeft van de door hem in 1656 ■georganiseerde boycot der autobus diensten in de stad Montgomery. conferentie in Chambon VIERENTACHTIG vertegen woordigers van protestantse kerken in de Latijns-Europese landen hebben deze week in de Franse plaats Chambon-sur-Lig- ne een conferentie gehouden om te spreken over het erfgoed en de opdracht van het protestantisme in hun landen. Deze conferentie verschilde in menig opzicht van de gebruikelijke oecumenische sa menkomsten. De oproep tot grote re eenheid onder de protestantse kerken klonk in alle redevoerin gen en toespraken weliswaar zeer dringend, maar de kerkelijke ver deeldheid maakte het nemen van praktische besluiten bijzonder moeilijk. Daarmee hing uiteraard nauw samen het feit, dat de in Chambon vertegenwoordigde ker ken in hun landen kleine minder heden vormen, welker strijd om het voortbestaan extra moeilijk wordt gemaakt door de vele af zonderlijke groepen. Voorzitter van de conferentie was de Geneefse professor in de theologie dr. Henri d"Espine. Hij wond er geen doek jes om: „de verscheurheid van het pro testantisme is er de voornaamste oorzaak van. dat het toch al niet sterke front van het protestantisme in de Latijns- Europese landen nog voortdurend zwak ker wordt. De onenigheid onder de pro testanten". zo zei prof. d'Estine. „is symptomatisch voor dit protestantisme". Naar het oordeel van prof. d'Estine moet de oorzaak van dit alles niet in de eerste plaats worden gezocht in de ver schillen in belijdenis, maar veel meer in het bestaan van geheel aparte zendlngs- activitelten. meestal van buitenlandse herkomst, die enige coördinatie van het werk praktisch onmogelijk maken. Op vele plaatsen Is de onenigheid zó groot, dat elke broederlijke samenwerking ls uitgesloten. Prof. d'Esplne deed daarom een dringend beroep op alle deelnemers deze feiten nuchter onder ogen te zien en de vraagstukken „zonder diploma tieke uitvluchten en omwegen' aan de orde te stellen. Wie er i varen Terwijl op de grotere oecumenische samenkomsten de protestantse kerken van West- en Zuid-Europa meestal maar dóór kleine delegaties zijn vertegenwoor digd. hadden zij naar Chambon-sur-Ligne heel wat grotere afvaardigingen gezon den. Zo stuurde Portugal niet minder dan twaalf afgevaardigden, Spanje even eens twaalf, Italië zeventien, België der tien, Frankrijk ook dertien en Zwitser land zeventien vertegenwoordigers. De confessionele wereldbond en de Wereld raad van Kerken hadden acht waar nemers gezonden, maar de grote protes tantse kerken in overig Europa, waarop de Latijnse zusterkerken in velerlei op zicht hun loop hebben gesteld, waren door slechts negen afgevaardigden ver tegenwoordigd. Het sprak wel vanzelf, dat op de conferentie één der voornaamste onder werpen werd gevormd door de gods dienstvrijheid voor de protestanten in de overwegend rooms-katholieke lan den- Het was ook hier prof. d'Estine, die met zijn devies: „Evangelisatie geen aanval op de roomse kerk", tot de kern van de zaak doorstootte. Evangelisatie betekent ook niet, zo meende hij, roomse dwalingen willen weerleggen. Het gaat primair om de op dracht van het protestantse kerken de weg naar Jezus Christus duidelijk maken op een wijze, die clericalis: geestelijke dwang en politieke mano vres vermijdt. De protestantse kerk in de roomse landen staat op een vooruitge schoven post, om de wet te beschermen en de geloofsvrijheid te verdedigen, aldus prof. d'Estine. Geen boze wereld Een der secretarissen van de Wereld raad van Kerken, ds. Weber uit Genève. verwierp in zijn rede bepaalde evangeli satiemethoden die op onjuiste voorstel lingen van de „boze wereld", van de kerk en van de mensen berusten. „De wereld is niet het moeras, waaruit de christen zijn verloren medemensen aan de haren moet uittrekken. Evenmin is de kerk de speelplaats voor vrome kinderen. Evan gelisatie bedrijven betekent: medestrij ders voor de zaak van Christus winnen. Daarvoor heeft de mens twee bekeringei nodig: een, die hem vrijmaakt van d wereld, en een, die hem weer midden in deze wereld stelt als getuige van Jezus Christus", aldus ds. Weber. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Bedankt voor Veendam (toez.): W. var. Hoogevest te Den Hulst. (Ov.) Aangenomen naar Tange-Alteveer (toez.): kand. D. Driebergen te Katwijk GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Anna Jacobapolder (accl.): kand. J. B. van der Meulen te Amster dam; te Garijp: P. B. Suurmond, laatste lijk predikant te Sorong, Nieuw Guinea. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Tweetal te Giethoorn: Mevr. domina E Hardorff-Dijkstra te Holwerd en A. H Swerms, prop. te Amsterdam. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Slikkerveer: H. van Gilst te Dirksland. NED. PROTESTANTEN BOND Benoemd tot voorganger te Brielle: P. J. van Ouwerkerk. voorganger afd. ver. Vrijz. Herv. Kerk te Boskoop, die het beroep ook aannam. Benoemd tot hulppred. te Bloemen daal: P. N. Kruijswijk te Haarlem-N., F. W. Boers. em. pred. van «ie Ned. Herv. Kerk te Bergen. (N.H.) Lutherse Wereldbond De Ovambokavangokerk in Zuid-' Afrika heeft besloten toe te treden tot de Lutherse Wereldbond. De kerk, die ongeveer tienduizend leden telt, werd in 1954 zelfstandig en kwam tot stand als gevolg van het werk van het Finse zen dingsgenootschap. Door deze toetreding telt de Lutherse Wereldbond nu twee enzestig aangesloten kerken. In Afrika is zij de vierde kerk, die bij de bond is aangesloten. Er zijn goede en er zijn slechte mensen dat onderscheid maken we in het spraakgebruik, en het komt ook wel in de Bijbel voor. Het zal God ook niet onverschillig laten of we bijv. ons werk vandaag enthousiast of slordig gedaan hebben. En toch zegt diezelfde Bijbel, dat wij allen gezondigd hebben en de heerlijkheids Gods derven. Iemand heeft dit voorbeeld gegeven: twee mensen stappen in een trein; de een doet op reis iets verstandigs, de ander iets onnozels. Op een moment ontdekken ze, dat ze allebei in de verkeerde trein zitten. Dat bedoelt de Bijbel met het woord: zonde. We zitten in de verkeerde trein, we gaan in de richting, die van God af voert. En nu kunnen we „goed" zijn of „slecht", beslissend is of we bemerken dat we verkeerd reizen en dat we dan zo spoedig mogelijk op de goede trein overstappen. Dat zoudt u bekering kunnen noemen. Dat we in de verkeerde richting reizen, bemerken we overigens pas, doordat we iets van Jezus Christus gaan zien. Pas bij Zijn kruis worden we gewaar wat zonde eigenlijk is. Alleen bij dat kruis kan een nieuwe levens richting beginnen. En daar vergaat ons alle lust onszelf nog langer tot de categorie „goede" mensen te rekenen NOG EENS: NIEUW-GUINEA Opvallende bloei, grote studiezin Vereniging wil een positieve bijdrage leveren Nl Men schrijft ons: U binnenkort de nieuwe cur sus aan de universiteiten en hogescholen weer aanvangt, wil het bestuur van de Civitas Stu- diosorum in Fundamento Refor- mato gaarne studerenden en aan staande studenten opmerkzaam maken op bestaan, doel en activi teiten van deze vereniging van studenten op geref. grondslag. De C.S.F.R. wil een studievereniging zijn voor allen, die de Heilige Schrift als alleen gezaghebbend aanvaarden zich dienovereenkomstig verbonden v ten aan het reformatorisch getuigenis de belijdenis der kerk. In de praktijk blijkt dit hierop neer te komen, dat zij vooral haar leden vindt in de Ned. Herv. Kerk (Geref. richting), in de Geref. Gemeenten, de Chr. Geref. Kerken en in de Oud-Geref. Gemeenten. Het verheugt het bestuur der C.S.F.R. in het bijzonder voor wat betreft de laatste jaren van het nu zevenjarig be staan der vereniging te kunnen ge' gen van een voortdurende groei, en wat meer is van een opvallende bloei. Het stemt tot diepe dankbaarheid dat het enthousiasme en de studiezin var de leden zonder overdrijving uniek ge. .noemd kan worden, en dat mede daar door de vereniging een belangrijke plaats is gaan innemen in het geref. studentenleven (bv. de C.S.B.). Door haar oud-leden, verenigd in de R.R.Q.R. (Reunitas Reformata Quia Re formanda), met hun maandblad „Wapen veld", strekt deze betekenis zich uit tot ver buiten de grenzen van de besloten Advertentie Wicht niet tot Uw hoofd of keel gaat dlchtzltten. Neem nmiddellijk 'ASPRO' en U voelt zich opknappen. Miljoenen nensen over de hele wereld ondervinden het dagelijks. Ook zenuwpijn, reumatische aandoeningen en gevoel van rillerigheld verdwijnen snel door 'ASPRO'. i van Uw levensvreugde Voel U prettiger, opgewekter daor 'ASPRO'. 'ASPRO' irriteert Uw moog niet Houd het oltijd bij de hond 2 -asp»o" -eet UdenCtoeeh fit.' 22. huisje „Daar zit er nog een de patrijzen achterna", dacht ik. De zon was net ondergegaan en toen zag ik Bethel uit de struiken komen en hij rende naar het huisje. Het was het schot dat Hallijohn doodde." Het was enige tijd stil. Carlyle keek Richard scherp aan in het licht van de maan. „Nog maar kort daarna, nog geen minuut denk ik. kwam er iemand hijgend en gejaagd uit de richting van het huisje. Het was Thorn. Ik schrok van hem toen ik hem zag. Ik heb nog nooit een man gezien die zo angstig keek. Zijn gezicht stond strak, zijn ogen waren onnatuurlijk groot en zijn tanden waren bloot. Als ik hem aan had ge kund. had ik hem gegrepen. Ik was waanzinnig ja loers. want ik had gezien, dat Afy mij wegjoeg om bij hem te kunnen zijn." „Ik meende dat je zei, dat die Thorn altijd alleen maar kwam als het begon te schemeren". .Niets was meer tegen je dan dat laatste", merk te Carlyle op. „Locksley verklaarde, dat hij je uil de hut zag komen met het geweer in de hand, blijk baar in grote opwinding, op het moment, dat hij je zag, aarzelde ie alsof je bang was, je smeet het geweer weg en vluchtte." Richard stampvoette. „Ja zeker. En dat allemaal omdat ik zo'n bange sufferd ben. Ik had een vrouw scheen te komen. „ik Als het dan moet", antwoordde Richard, hield van het kind. Ik had willen wachten tot ik mijn eigen baas was. om met haar te trouwen, ook al had dat nog Jaren geduurd. Ik kon het niet doen omdat mijn vader er legen was." „Trouwen, zei Je?" herhaalde Carlyle met enige R?chard keek onthutst. „Ja. wat dacht u dan! Ik ben geen schurk." „Ge door, Richard. Natuurlijk. Beantwoordde ze je liefde?" ..Ik weet het niet precies Soms dacht ik van wel. soms van niet. Ze speelde maar so n beetje en ze was ook veel te graag bijhem. Ik dacht, dat het haar grillen waren: dan mocht Ui komen en dan weer niet Maar ik kwam er achter, dat ze hem dan verwachtte. We waren er nooit alle bei tegelijk." „Je vergeet, dat Je nog niet verteld hebt wie die ..hem" was. Richard. Op die manier weet ik nog niets." Richard Hare boog zich voorover tot zijn zwar te bakkebaarden Carlyle's schouder raakten. „Het was die vervloekte Thorn." Carlyle herinnerde zich die naam van 's ochtends toen Barbera bij hem was „Wie was Thorn? Ik heb nooit van hem ge- Niemand in West-Lynne heeft van hem gehoord, denk ik. Daar zorgde hij wel voor. verscheidene kilometers hier vandaan tijd stiekum ,.Afy wat opvrolijken?" „Ja. hij kwam haar „opvrolijken", antwoorde Hare vinnig ..Afstand bestond er niet voor hem Hij kwam zo tegen de schemering aan galopperen bond zijn paard aar een boom en bleef dan een paar uur bij haar. Binnen, als haar vader niet thuis w«s en anders dwaale» hij met haar door het boe ..En nu die avood. I".:chard. waar het om gaat." Hallijohn x n geweer wae stuk en Lij vroeg het van door ANN LUDLOW mijne te leen. Ik had die avond een afspraak met Afy, bij haar thuis en ging er na het eten heen. Met het geweer. Vader riep me na waar ik naar toe ging. Ik zei: uit met dc jonge Beau- champ, want ik wilde niet, dat hij me tegenhield. Die leugen getuigde tegen me toen het vóórkwam. Toen ik bij Hallijohn kwam. door de weilanden en door het bos, zoals gewoonlijk, kwam Afy naar buiter., afwerend, zoals ze soms kon zijn en zei. dat ze me tot haar spijt niet kon ontvangen en dat ik weer naar huis moest gaan. Wij kibbelden en toen kwam Locksley voorbij en zag me met het geweer in mijn handen. Ik gaf toe. ze kon met me doen wat ze wilde, want ik was tot over mijn oren verliefd op haar. Ik gaf haar het geweer en zei. dat het geladen was. Ze nam het mee naar binnen en sloot me buiten. Ik ging niet weg. Ik hsd een vermoeden dat ze Thorn bij haar had. hoewel ze het tegenover mij ontkende en Ik erborg me in de bomen rond het huis Weèr kwam Locksky er langs en riep waar om ik me d»ar verborg. Ik ging een eind verder op er. antwoordde niet wat gingen hem mijn persoonlijke zaken aan? Ook dat ge'uigde tegen rre op de i'ttlng. Nie» lang daarna, twintig minuten misschien. ho~3de ik een schot, dat uit de richting var. het toepassing van de minimumprijzen.' Be handeling van dit voorstel werd echter tot een later te houden vergadering uit gesteld. Bij stemming werd besloten dat het bestuur een nota zal samenstellen over deze hele kwestie om die verge zeld van de resultaten van het overleg a mp .A ..Uu«:.m.et de betrokken bedrijfstakken aa zijn. dat was veel beter geweest. Maar laat latere vergadering voor te leggen. wereld van studenten en t klinkt haar geluid door in derland, met de bedoeling icademici, en kerkelijk Ne- een positieve eniging met geen andere pretenties dan contact, bezinning en stimulering van de studiezin van studerenden van orthodo- huize. In geheel eigen sfeer en ami- cltia worden talrijke problemen en grondvragen t.a.v. de Christen, de kerk, de samenleving, de staat er de student ln een herbezinning op de Bijbelse bood schap diepgaand besproken; zo zelfs dat op de laatste zomerconferentle, die ge wijd was aan het thema „Kerk en Ver bond", door een buitenstaander gespro ken werd van een calvljn-renalssance. Onze Civitas hoopt in de toekomst deze weg verder te mogen bewandelen. Teneinde een regelmatig en intensief onderling contact te bevorderen zijn de leden der vereniging georganiseerd in plaatselijke afdelingen, t.w. in Utrecht en in Delft. Daar nu ook in Leiden en in Amsterdam disputen in oprichting zijn is er voor nog meer belangstellenden in de C.S.F.R. (ook ouderejaars-studenten dus) reden om contact op te nemen. Voor nadere inlichtingen, voor proef nummers van „Wapenveld" of voor het ivan het lidmaatschap der C. men zich wenden tot: mej. Harmeien, De Sav. Lohman- i-Gravenhage. aanvragen M. M. var laan 483, Advertentie JjfLftlPS Tere huid? UJU4I.U60Babïdermzeep Ceen overeenstemming over salarissen bij lager onderwijs De bijzondere commissie voor georga niseerd overleg voor het lager onderwijs is dezer dagen bijeengeweest. Besproken werd de aanpassing van de onderwijzers salarissen aan de verhoging van de ambtenarensalarissen op 1 april 1958, een onderwerp, dat reeds enkele malen een punt van bespreking had uitge maakt. Het voorstel van de regering salarisschalen met één periodieke v hoging te verlengen, werd door de derwijzersorganisatie onvoldoende 6<=- acht, omdat zij meenden, dat hiermee Seen evenredige aanpassing aan de voor e ambtenaren geldende verhogingen wordt verkregen; er kon hierover geen overeenstemming worden bereikt. Even eens werd behandeld een regeling van de beloning voor de oefening in de prak- tijk van het lesgeven en de verdere vor ming van leerlingen van kweekscholen; de besprekingen hierover worden voort gezet. Over een wijziging van het verlof- besluit lager onderwijs werd overéen- stemming bereikt. Ontevredenheid over opvangprijzen voor verse zeevis In visserijkringen heerst de laatste tijd grote ontevredenheid over de op- vangprijzen en -regelingen voor verse 6n uefje harinS- Op een gister middag gehouden vergadering van het produktschap voor vis en visprodukten werd door een vertegenwoordiger de vishandel, de heer Krab. zelfs gesteld de opvangprijzen en -regelingen op te heffen in verband met de grote moeilijkheden, die onstaan zij.n bij de me verder vertellen Ik trof Bethel, hij stond halve cirkel waar de bomen waren omgehakt. Ik wist dat Bethel, als hij regelrecht naar het huis was ge gaan, Thorn had moeten zien. „Heb je die hond ge zien*" vroeg ik hem. ..Welke hond?" zei hij. „Die fijne vent. die Thorn, die bij Afy komt?" antwoord de ik. want hel kon me op dat ogenblik niet schelen, dat ik haar naam noemde. ..Heb Je dat schot gehoord?" vanavond op uit." De voorzitter van het produktschap drs. D. J. van Dijk deelde gistermiddag mee dat de prijs van de verse haring zich bevredigend ontwikkelt. De export naar West-Duitsland en België is ver groot. Dit jaar is er tot heden 16305 ton uitgevoerd hetgeen ongeveer twee maal zoveel is als in dezelfde periode van het vorig jaar toen 7030 ton werd geëxporteerd. De aanvoer van zeevis bleef gelijk. De export van zoute haring is redelijk] p 8 oktober zullen met WestT besprekingen worden gevoerd i deze week over tegendeel geld. Wij treuren daar- i prof. Verkuyl over niet. Er zijn in het leven meer Indonesië bepleit en wij had- stoten omdat wij ons door morele pen te klimmen. kolonialiserende macht in het ver- Wij plegen vele brieven uit de le- leden een zekere schuld op zich trskring te ontvangen en zij zijn heeft geladen. Gesteld dat dit zo ons alle welkom (tenzij zij, hetgei onbegrijpelijkerwijs soms voor komt, niet ondertekend zijn) is, dan zal men dankbaar mogen zijn voor de mogelijkheid die wij hebben om jegens Nieuw- Ook wanneer zij voor nadere Guinea iets goed te maken. bespreking in de krant niet in aan- Wat willen wij met Nienw-Guinea? merking komen, plegen wij ons Indonesië wil het in zijn eigen ge- tot schriftelijke beantwoording te bied opnemen, hoewel het met In donesië niets meer gemeen heeft briefschrijver over dan h" destijds door Nederland met het huidige Indonesië als één administratieve eenheid is behan deld. Daaraan een motief te ontle- beijveren. Op wat Nieuw-Guinea in zijn schrijven op merkt, gaan wij hier gaarne even in, ook omdat zijn gevoelens mo- Wij hadden als onze mening gege ven dat Indonesië geen aanspra ken kan doen gelden op Nleuw- Guinea, omdat aard ep wezen van dat land niet gelijk zijn aan die van Indonesië. Maar wij dan, Indonesiër toch echt wat tè „Ne derlands" in de oren. Wat willen wij, wat wil onze ge neratie, met Nieuw-Guinea? Niet: kolonialiseren; want dan zouden we vraagt de briefachrijver, hoe staat vermoedelijk ook aar. moeten het dan met onae sard en wesen? "rdlenen, hetgeen overigens niet Inderdaad zijn ook aard en wezen van Nederland en Nieuw-Guinea on derling uitermate verschillend. Wij zouden dan ook niet gaarne reeds op die grond niet inlijving van gebeurt. Wèl: voldoen aan verplichtingen, die niet het minst hierin bestaan dat het volk daar bin nen redelijke termijn rijp gemaakt wordt voor een eigen beslissing Nieuw-Guinea bij Nederland willen ov®r «^omst. Besluit het dan bepleiten. zelfstandig tot bestendiging van een j zekere band met Nederland, dan Hoe Is de situstle" De huidige Ne- „„en wij d„ mor„ ^juichen. Be- - een zekere band is tus- hebben te aanvaarden. sen Nederland en Nieuw-Guinea. Geen „verdracht dus san Indonesië. Dese band ts ln het verleden door Waatom f«„ „verdracht aan d. koloni.Lisa". tot stand («komen Verenigde Naties? Zulks blijft te wu mekten het niet uitgesloten dat „verwegen, maar vooralsnog moe de huidige Nederlandse generatie daartejeB twee bedenkingen rij over kolonialiseren wat anders zen denkt dan men ln het verleden wel In de eerste plaats vormen de Ver heeft gedaan. Onre opvattingen met „nlgde Naties, naar de ervaring betrekking tot Nieuw-Guinea rijn „ert, „en politiek lichaam met po daarvan reeds een bewijs. litieke tendenties en politieke zwak- Hoe de band tussen Nederland en heden. Een gebied, daaraan toever' Nieuw-Guinea ook tot stand is komen, onze generatie, die daar aan part noch deel heeft gehad, moet vaststellen dat die band trouwd. kan spoedig vervallen tol speelbal van allerhande onderling tegenstrijdige belangen. In de tweede plaats maakt Neder is. Wat moet zij nu doen? Moet land zich dan wat vlot af 1 zij Nieuw-Guinea loslaten, zelfs zon- het heeft te zien als een moreli der garantie dat het met de men- verplichting. En het dunkt ons dal sen daar dan beter zal gaan? vooral diegenen die in het verledei De band, hoe ook tot stand geko- nogal wat begane fouten en tekort men, schept voor more- komingen opmerken die morele i le verplichting. Nieuw-Guinea le- plichting dubbel zwaar zullen die: vert ons weinig gewin, kost ons in- nen te laten wegen. HET FRANSE REFERENDUM 1JET ls dan eindelijk zo ver, dat de stemgerechtigde Fransen hun oordeel zullen geven over de grond wet voor de Vijfde Republiek. Te oordelen naar de .wijze waarop over langstelling. Dit kan slechts gebeuren de Fransen ervan doordrongen wol den, dat het wel en wee van Frank samenhangt met de hou het algemeen op het ontwerp van ding die zij zelf aannemen tegen de door generaal De Gaulle opge stelde wet is gereageerd, mag wor den verwacht dat een meerderheid over de vraagstukken waarvoor hui land zich geplaatst ziet. Als de Franse kiezers dit niet besel het ja-woord zal geven, en gaat het fen en niet bewust een principië! nelijk om, hoe groot de keus doen bij dat uitbrengen val hun stem, zal ook de Vijfde Repu bliek van De Gaulle een huis v< verwarring worden. Als het referendum achter de rug en De Gaulle het jawoord heeft g( kregen, zullen nieuwe partijen g( vormd worden, die op 16 novemb# bij de eerste algemene verkiezinge naar de gunsten van de kiezers zu len dingen. Het ware te wensen, dat de mi joenen die hun stem zullen uitbrer gen lering hebben getrokken uit d ervaringen van de dertien naoorloj Nu zal er veel afhangen van de geest se jaren en dat ook de partijleidei percentages zullen zijn. Er kleven nogal wat bezwaren aan de nieuwe grondwet. Zij is pasklaar voor De Gaulle gemaakt, waardoor deze in staat zal zijn, als president een krachtig bewind te voeren, dat zijn land en wellicht ook de rest van Europa ten goede zal komen. De grote vraag is echtér, wat een even tuele opvolger van de generaal zal doen met de uitgebreide volmachten die hem door de grondwet, waar over morgen gestemd wordt, worden toegekend. waarin men de bepalingen nieuwe grondwet uitlegt. Het Franse volk moet als het ware een geheel nieuwe politieke opvoeding krijgen, die bij de jeugd dient te beginnen. De onverschilligheid, die sich op po- voortaan het landsbelang zullen ste len boven persoonlijke of partijbi langen. Slechts dan kan de golf van vade landsliefde, die door het voorbeel generaal De Gaulle over Fran) Utlek terrein van de Fransen heeft rijk is gegaan, heilzame invloed hel (Wordt vervolgd) uitvoer van een nieuw contingent. In West-Duitsland Geen danspartijen in C.J.M.V.-zalen De morderne dans is niet geschikt in het kader van het werk van het Chr. Jongemannen Verbond en daarom zullen ook geen zalen van het verbond voor danspartijen beschikbaar kunnen worden gestild. Dit heeft het bestuur van het Westduitse verbond verklaard nadat het in zijn laatste vergaderingen het dans- probleem uitvoerig had besproken. De waarnemend bondsvoorzitter. Pastor Karl Sundermaier, had in zijn referaat over het onderwerp „Liefde kan leiden de| tot afsta -d doen", het voor en tegen van het dansen behandeld. Slechte kerkgang va de Britse bevolking Het Engelse blad „The Economli heeft onder de titel: „Hoeveel mens gaan naar de kerk?" het resultaat i publiceerd van een uitgebreid Galli onderzoek naar de vraag hoe het st: met het kerkbezoek van de Britse I volking. Uit het onderzoek bleek, i achtentwintig procent van de ond vraagden minstens één keer per ma? de kerkdiensten bezoekt. Twaalf proo van deze mensen gaat trouw elke zone naar de kerk. Tweeëndertig procent s woordde, dat zij nooit naar de kerk g een. maar dat zü wel lid van een ke genootschap waren. Slechts negen F

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2