CHRISTELIJK
LADY ISABELLA
1.1
Onderwijs aan jeugd der kerk:
mogelijk èn noodzakelijk
Hervormd Gereformeerde
vrouwen bijeen
?nlli
Prof. Kremer nieuwe rector
theol. hogeschool Apeldoorn
Plannen voor twee nieuwe
Hervormde stichtingen
Easi Lynne
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Restauratie monumenten kan
niet meer betaald worden
Over wezen en doel
der catechisatie
JN DE WEKKER, het orgaan
voor de Chr. GereJ. Kerken,
w\jdt prof. W. Kremer een ar-
nkelensene aan de catechisatie.
H\j behandelt daarin ook de
vraag, of men hier eigenlek wel
van onderwijs spreken kan, om
dat we ons hier op het terrein
van de religie bevinden. En
religie, vooral christelijke, u een
gee^el\jk zaak. Prof. Kremer
schrijft
Terecht leggen we er de na
druk op, dat ae ware vreze Gods
vrucht u van de werking van de
Heilige Geest in het leven. Mogen
en kunnen we dan van de cate
chisatie wel vrucht verwachten
voor de ware christelijke religie?
Deze vraag klemt hier zells naar
twee zijden. Men kan vragen: :s
religie wel leerbaar, d.w.z. kan
*nen er eigenlijk wel onderwijs in
geven? Omgaat het wezenlijke niet
net aan de mogelijkheid van de
onderwijzing? Ion anderzijds kan
men het met het oog op de leer
ling vragen: kan men hier eigen
lijk wel van leren spreken? Leren
is toch een kwestie van het ver
stand en religie een zaak van het
hart.
Begrijpelijk is, wanneer men
de zaken zo ziet, dat men geko
men is tot een niet veel waarde
toekennen aan de kerkelijke on
derwijzing. Het was toch immers
maar verstandswerk; wat Gods
Geest doet is beslissend. Trok men
deze gedachtengang consequent
door. dan kwam men tot een af
kerigheid tegen al dit „verstands
werk" en hechtte meer waarde aan
het rechtstreekse werk des Gees-
tes in het hart. Vandaar dat m
naar het mysticisme neigende
kringen de catechisatie nooit veel
waardering ontvangen heeft.
Nu wordt er in deze beschou
wingen een grote fout gemaakt.
Men ziet n.i. de verhouding tus
sen natuur en genade niet juist.
Deze twee beschouwt men als een
absolute tegenstelling, waarbij dan
de een met de ander geen enkele
gemeenschap heeft.
Dit is echter niet Juist. Bij
geestelijke zaken worden de na
tuurlijke wegen niet uitgeschakeld,
integendeel: juist ingeschakeld.
Wij laten daarom onze kinderen
niet lopen totdat het de Heilige
Geest behaagt in hun hart te wer
ken. Wij hebben er oog voor, dat
het voor ons mensen nodig is tule
dingen te leren. Dit geldt ook in re
ligieuze en geestelijke zaken. Wij
beginnen daarom met onze klei
ne kinderen te leren bidden en ze
eerbied bij te brengen voor Gods
Woord en Gods Dienst. En dit is
niet ee- vinding van ons. De He-
re zelf geeft daartoe opdracht in
Zijn Woord. Daarom gaan we ook
onze kinderen onderwijzen op de
catechisatie. We weten daarbij
zeer goed dat hun hart ln deze
dingen moet leren leven, maar we
onderwijzen zo alsof het van ons
onderwijs afhing. En God de Here,
die middellijk werkt, wil dit zege
nen. Hoevelen zijn er niet. die.
wanneer zij hun levensweg terug
zien, kunnen zeggen, dat op de ca
techisatie de zaken Gods voor hen
zijn gaan leven.
Nu komt daar nog een ander
element bij. De christelijke religie
heeft ook een objectieve zijde.
D w z. zij gaat niet op in datgene
wat er ln het hart 'eeft. Neen.
zij rust in openbaring, en deze
openbaring heeft in de aeschiede-
nis plaats gehad: zij is neilsopen-
baring, die in feiten tot ons komt.
En deze zijn van zulk een grote
betekenis in de christelijke reli
gie, dat zij de grondslag daarvan
vormen, het fundament des geloofs
zijn en blijven. Het z.g. objectie
ve is eerst het subjectieve daar
na Bij het kennisnemen en ken-
mskrijgen van deze zaken is nu
ons leren voor honderd pet. inge
schakeld. Dit waait ons. om zo te
zeggen niet aan. Vandaar dat on
derwijs hier, èn voor de kerk, die
het geeft, èn voor de jeugd, die
het ontvangt, geboden is.
De openbaring Gods is zeer rijk.
Niet dat ieder, die God vreest de
volheid daarvan zou verstaan. Hier
is een schat gegeven, waarvan
slechts met alle heiligen zal kun
nen worden genoten en uitgeleefd.
Persoonlijk verstaan wij veelal
slechts zeer weinig van deze schat
ten des heils. Goed bezien volstaan
wij veelal met een minimum. Wie
nu in zijn jonge Jaren veel kennis
heeft mogen vergaren zal daar
van. wanneer hij het geestelijk
gaat verstaan, de rijke vruchten
genieten.
Het licht van de openbaring
Gods zal voor hem of naar dan
voller en breder stralen dan voor
iemand, die er weinig van heeft
leren kennen. Met welk minimum
van kennis of wij hier kunnen vol
staan en toch behouden worden,
sal niet gemakkelijk aangegeven
worden. Het Is echter bea ial niet
so, dat men zo min mogelijk aen-
Itten om een geeste-
sljn. Het la een ze-
wij veel en goed we-
Om i
i nog op een andere fac
tor te wijzen, die de catechisatie
noodzakelijk maakt, zl, eraan her
innerd dat de H. Geest ook hier de
orde der natuur niet negeert, maar
zich daarbij aansluit. In het ge
wone leven is er een bepaalde pe
riode. waarin wij veel leren, wat
i die periode mog)
"j;,
bruiken. Later leren
zien als van waarde
ven en het zou maar heel moeilijk
zijn al- wij dan dat alles nog leren
moesten.
Dit tekort
Dat geldt
i niet i
te halen
I ook van het on
derwijs van de kerk. Wij leren de
kinderen der kerk zaken die ze
nu nog niet verwerken kunnen,
in het vertrouwen, dat ze later tot
ongemene steun kunnen zijn en het
leven des geloofs verrijken, wan
neer zij met een geestelijk oog ze
gaan zien. Daarom gaan we bij
de catechisatie niet op zij voor het
argument, dat men de kinderen
geen zaken leren mag, die zij niet
begrijpen. Wij zaaien op hooe,
want wij weten dat ook deze oogst
«roeien moet en dat deze groei is
eloofd.
En om nu een laatste argument
te noemen, waarom de kerk hier
de „lering" ter hand neemt wijs
ik erop. dat er in de christelijke
religie een sterk traditioneel ele
ment is. D.w.z. wij staan in de
reeks der eeuwen met ons dienen
van God. Er zijn gedachten, vor
men. gebruiken enz. gegroeid, die
wij ontvangen en overnemen, van
die voor ons geweest zijn.
Ook in deze zaken is onderwijs
mogelijk en noodzaklijk. Zal de
band met de kerk der eeuwen be
waard blijven, dan moet het ge
meenschapsbesef ten dezen ge
kweekt worden als een belangrijk
deel van het leven in de Christe
lijke religie.
Hoewel wij er dus ten volle van
overtuigd zijn. dat de ware chris
telijke religie gave en vrucht is
van de Heilige Geest, zijn wij er
niet minder ten volle van over
tuigd, dat de Geest Gods middel
lijk werkt en daarom is en blijft
met èn voor de kerk èn voor
haar jeugd noodzakelijk om on
derwijs te geven en te ontvangen
in de ware christelijke religie.
Jonge bond toont
Lil
levensvatbaarheid
(Van een onzer verslaggeefsters)
De Bond van Ned. Hervormde
Vrouwenverenigingen op Gerefor
meerde Grondslag bestaat nog maar
zeven jaar. Sinds de oprichting is de
organisatie snel gegroeid: op het
ogenblik zijn er 70 verenigingen bij
aangesloten, die samen ruim 1800 le
den tellen. Ook uit de belangstelling
voor de zevende bondsdag, die dins
dag in Utrecht werd gehouden, bleek
wel dat de Bond een behoorlijke do
sis levensvatbaarheid bezit: de voor
de vergadering gereserveerde zaal
was te klein om alle bezoeksters te
bevatten.
De bondsdag werd geopend door me
vrouw A. v. d. Haar-Sterk uit Wad-
dinxveen, presidente Zij heette vele
zusterorganisaties welkom, evenals ver
tegenwoordigers van de jeugdbonden
en van de Gereformeerde Zendings-
bond.
Sprekende over „de vrouw in het
ambt", zei mevrouw Van de Haar, dat
het besluit om de vrouw tot het ambt
toe te laten, beter achterwege had kun
nen blijven, gezien de kleine meerder
heid van stemmen die het in de sy
node behaalde. Velen vragen zich af
of deze beslissing de aanleiding zal
vormen tot een nieuwe afscheiding.
De presidente verklaarde, dat in die
gemeenten waar men geen mannen
kan vinden om de ambten van ouder
ling of diaken te vervullen, de kern
van ontbinding reeds aanwezig is.
Verleden jaar startte de Vrouwenbond
met een actie voor een lui/iklok die aan
een der gemeenten op het gendingsveld
gegeven zal worden. De actie heeft al
bijna 350 gulden opgebracht en zal nog
verder worden voortgezet.
In de morgenvergadering behandelde
s. J. van Malenstein te Kampen op
boeiende wijze het leven van Augusti-
Deze kerkvader heeft volgens hem
grote betekenis voor het nageslacht:
zonder hem zijn Luther, Calvijn en
Zwingli niet te verklaren.
Tussen de referaten en de huishoude
lijke zaken door zong het Waddinxveen-
se koor „Vox Jubilans" enkele geeste
lijke liederen. Het koor werd gediri
geerd door de heer Mar. Egberts. Me-
w M. van Os-van Dam uit Biltho-
en mevrouw A. M. Harkema-Vis uit
Zeist declameerden enkele gedichten.
De vergadering aanvaardde een voor-
el van het hoofdbestuur, voortaan in
inuari een leidstersvergadering te hou-
en om de huishoudelijke zaken te re
gelen en bespreken, zodat deze voortaan
niet meer op de bondsdag behandeld
hoeven te worden.
De laatste inleider op de bondsdag
as ds. L. Blok te Capelle aan de IJs-
sel, die sprak over „De stuwkracht van
ons geloof ln ons leven en werken." Hij
waarschuwde de leden, dat zij zich moe
ten hoeden voor twee uitersten: het fel
le fanatisme en de lijdelijkheid.
t is volgens ds. Blok fout zich te
laten opzwepen zonder te vragen of men
handelt volgens de wil des Heren. Maar
het is evenzo fout om lijdzaam te zeg
gen: „Wij kunnen het niet, God moet
het doen". Wij moeten leven uit een
nd geloof, dat gevoed wordt door het
:d Gods, alleen dan zullen we steeds
we stuwkracht ontvangen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ridderkerk (4e pred pl.):
C. Koolschijn te Ommen.
Aangenomen naar Waarder (Z.H.):
kand. B, M. Meynders te Bergschenhoek.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bussum: L. Ringnalda te
school te Kampen is geslaagd (cum laude)
de heer J. Veenhof te Kampen. Hij zal in
Duitsland zijn studie nog enige tijd voort-
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Nieuwpoort: J. Keuning te
Barendrecht en J, C. Ravenswaaij te
Scheveningen.
EVANG. LUTHERSE KERKEN
Drietal te Stadskanaal: C. Schroder te
Baarn (prop.), J. Gronloh te Arnhem en
J. J. F. Herrmann te Alkmaar.
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot onderwijzer aan de chr.
uloschool te Musselkanaal: de heren R.
Stuurwold te Emmen (tijdelijk) en A. de
Reus te Dordrecht; aan de Koningin
Julianaschool (chr. nat. ulo) te Nijverdal:
de heer R. Biesma te Hoorn; aan de
School met de Bijbel te Oud-Vossemeer:
B. J. Rutten te Randwijk; aan de School
met de Bijbel te Zuilichem: de heer J.
Lievaart te Giessen (N.B.).
Advertentie
.o*b
Binnenkort eerste
neger-kardinaal?
In Vatikaanse kringen wordt het niet
uitgesloten geacht, dat het college van
kardinalen bij het eerstvolgende con
sistorie zal worden uitgebreid met een
neger-kardinaal. Als serieuze kandidaat
wordt mgr. Kiwanuka, bisschop van
Masaka in Oeganda, genoemd. Deze
werd in 1939 door Pius XII tot bisschop
gewijd.
In het consistorie van 18 februari
1948 werd de eerste Chinees tot kardi
naal benoemd, de tegenwoordige (ver
dreven) aartsbisschop van Peking, kar
dinaal Tien Ken-sin. In het consistorie
van 12 januari 1953 volgde de eerste
Indiër, namelijk de aartsbisschop van
Bombay, kardinaal Graclas.
"il
Voor Üw
re" bloemengroet..
FLEUROP
Benoemd tot hoofd van de chr. natio
nale school te Schermerhorn (N.H.)
heer E. de Vries te Amsterdam; vai
Hervormde school te Werkendam: de heer
W. Verhoek, aldaar; van de Hervormde
school te Yerseke: de heer W. Verdonk
te Kerkdriel.
J N de aula van de theologische meerde kerkrecht in Duitsland. Daar
hogeschool der christelijke ge
reformeerde kerken te Apeldoorn
heeft prof. J. Hovius gisteren het
rectoraat overgedragen aan prof.
W. Kremer.
Prof. Hovius hield een rede over
het geschrift van Hyperius, „De
synodis annuis".
De hoogleraar gaf allereerst een
overzicht van het geschrift, dat een
zeldzaam werk is en waarvan, voor
zover bekend, in ons land maar twee
exemplaren zijn gevonden.
Vervolgens behandelde hij de kerk
rechterlijke beginselen, die er in
„De synodis annuis" te vinden zijn.
naast noemde hij de rol die het werk
gespeeld heeft in de strijd tussen de
Remonstranten en Contra-Remon
stranten tijdens het twaalfjarig be
stand in Nederland.
Ten slotte wees hij erop dat Voe-
tius in zijn standaardwerk „Politica
Ecclesiatica" het geschrift verschei
dene malen aanhaalt.
Prof. Hovius was van mening dat
het werk van Hyperius er aan heeft
meegewerkt het aanzien en het ge
zag van de synodes te herstellen.
Hyperius heeft volgens hem zeer
belangrijke diensten bewezen aan de
zaak der Reformatie in het algemeen
en aan de zaak der Reformatie in
Nederland in het bijzonder.
Ten slotte gaf prof. Hovius nog een
Deense theologen, die na beëindiging
an hun studie hun militaire dienst
plicht moeten vervullen, nemen in die
tijd ook de zielszorg van hun kameraden
op zich. Nadat reeds achtenzeventig
jonge theologen met dit werk bij de
Deense marine waren begonnen, heeft
nu ook het Deense leger zijn eerste
dienstplichtige-legerpredikant ontvangen.
Hij krijgt in Hadersleven zijn gewone
-- - - - .training als recruut. Alleen heer» hij de
De vraag beantwoordend, welke in-1 overzicht van het afgelopen cursus- j beschikking over een ruimte, waarin hij
vloed het geschrift gehad heeft, wees jaar. De nieuwe cursus onder recto- samenkomsten kan beleggen. De manier,
de hoogleraar op Zcpperus, de eersteraat van prof. Kremer begint met 25waarop hij deze kerkelijke arbeid wil
grote systematicus van het gerefor-1 studenten. u*
In Katwijk en elders in Zuid-Holland
DE vereniging „Ned. Herv. Stichtingen voor Zenuw- en Gees
teszieken" heeft het voornemen in Katwijk een nieuwe stich
ting voor geestesgestoorde bejaarden te laten bouwen en
voorts in de provincie Zuid-Holland een inrichting voor het zwak
zinnige kind te stichten. Deze laatste inrichting zal dan de tweede
van de vereniging worden, want in Assen exploiteert zij reeds het
„Hendrik van Boeyen-Oord", dat spoedig na de opening in 1956 ge
heel bezet was, zodat een eerste thans in uitvoering zijnde uitbrei
ding voor 175 nieuwe plaatsen moet zorgen, terwijl een tweede uit
breiding voorbereid wordt. Het bestuur van de vereniging hoopt nu
spoedig voor de bouw van deze tweede inrichting voor' zwakzinnige
kinderen een stuk grond in Zuid-Holland te kunnen verkrijgen,
waartegen de Planologische Dienst in deze provincie nu eens geen
bezwaar maakt. Voorts wordt verwacht, dat nog dit jaar een groot
nieuw paviljoen en een nieuwe kapel van de inrichting „Hulp en
Heil" in Leidschendam in gebruik genomen kunnen worden.
de mededelingen over de
stand van de arbeid der vereniging, zo.
als die werden gedaan tijdens de jaarlijk
se ledenvergadering die gisteren in Leid
schendam is gehouden.
Vóór de vergadering heeft prof. dr.
E. L. Smelik uit Amsterdam een wij
woord gespróken, waarin hij wees
;t gevaar van de verstarring, wan-
de spanning van het eerste ogen
blik gaat verdwijnen- Een ieder, die bij
het werk van de vereniging is betrokken,
vrage zich af, aldus prof. Smelik, of het
motief voor de arbeid intakt is gebleven
i of de bewogenheid nog wordt gekend.
In zijn openingswoord herdacht dr.
Joh. v. d. Spek uit Den Haag de overle
den geneesheer-directeur
tingen „Licht en Kracht"
de inrich-
„Port Na-
te Assen, de heer A. Tiersma.
Voorts werd de hoop uitgesproken, dat
dikant van deze inrichtingen, ds.
Sanders, die evenals de heer
Tiersma bij een auto-ongeluk in Italië
betrokken, spoedig
zal zijn
Dienstplichtigen als
legerpredikant
I verrichten, moet hij zelf vinden.
Advertentie
Bijtsen?... Prachtbijts Ceta-Bever!
19.
..Wel, heb Je ooit!" begon ze. „ben jij hij Arctii-
biB.rt™:".Um,UJ, v.ronUchuldi«in« di.
ze tegenover mijnheer Dill had geuit.
Heeft je moeder je hierheen gestuurd. Zo,etf
heb ik nog nooit gehoord. T""™1»1 7-t hti in «•-
Archibald toe en tweemaal zei Dili, dat mj m ge
sorek was en niet gestoord mocht worden. Als
Dill nog eens wat weet met zijn geheimzinnigheid-
*e?Er is niets geheimzinnigs", antwoordde Barba
ra doodsbang da; juffrouw Carlyle iets ln die geest
zou uitlaten tegenover de klerken of
vader. „Mama wilde «raas mijnheer Carlyle s me
ning horen over een zaak van weinig betekenis En
omdat *e zich niet lekker voelde, stuurde ze mij.
Juffrouw Carlyle geloofde er geen woord van.
Wat voor een zaak?" vroeg ze botweg
Niet waarvoor u zich zoudt interesseren He.
gaat over een beetje geld 't Is de moeite niet."
..Maar als het niets te betekenen heeft, waarom
mócht er dan niemand bij zijn?"
„Hij vroeg bijzonderheden", antwoordde Barbara,
die haar evenwicht weer hervond.
Juffrouw Carlyle snoof. Dat deed ze altijd als ze
met iemand van mening verschilde. Ze
ker van dat er iets geheimzinnigs was Ze draaide
zich om en liep een eind met Barbare mee. maar
kreeg met meer uit haar
Carlyle r.g terug naar zijn kamer, dacht nog
even na. en bek' - toen. Een klerk kwam binnen^
..Ga raar ..The Buck - Head". Als mijnheer Hare
en de andere n -gistraten daar zijn dan moet Je ze
rragcr. even b') mij aan te lopen."
De jongeman deed wa» hem gevraagd werd en
kwam 'erug t-p de voet gevolgd door de heren Ze
waren direct maar gekomen, want ze zaten juist
va st met een moeilijk geval en dachten dat Carly
le hen er toch uit zou kunnen helpen
Ik zal u niet vragen t« gaan zitten", begon Car-
lyje. „want het Is mai. een ogenblik dat ik u wil-
van
door ANN LUDLOW
de ophouden. Hoe
ik nadenk over dat geval
die in de gevangenis zit, hoe minder
het me aanstaat. Ik dacht, zou het niet het beste
zijn als u vanavond alle vijf bij mij komt. dan kun
nen we er eens rustig over praten Om zeven uur.
niet later. De ov>*-e tabakspot van mijn vader zal ge
vuld zijn met uitstekende tabak en er zijn ook pri
ma lange pijpen. Zou het gaan?"
Ze gingen er alle vijf gretig op in. Toen ze weg
gingen. legde Carlyle zijn vinger op de arm van
rechter Hare:
„U komt toch ook mijnheer Hare", fluisterde hij.
Als u er r.iet bij is. komen we er nog niet uit."
Hij maakte een lichte beweging met het hoofd
naar de andere: ..De een heeft nu eenmaal een
scherpere kijk op de zaken dan de ander."
„Vas. cn zeker", antwoordde de aangesprokene,
niet weinig gevlijd. ..Al stond de wereld op zijn kop"'
Zodra Carlyie weer alleen was, kwam er een an
dere klerk binnen. ..Juffrouw Carlyle vraagt belet,
nvjnheer. en kolonel Bethel is er ook weer."
„Laat juffrouw Carlyle eerst komen", was het ant
woord. „Wat is er. Cornelia?"
„Nu. dat mag je vel vragen Vanmorgen zei Je
dat we niet om zes uur kunnen eten. zoals anders
en dan loop Je weer weg en zegt niet wanr -er aao
wel. Hoe kan ik zo mijn orders geven?"
„Ik dacht dat ik voor zaken weg moest, maar
ik ga niet. We zullen een beetje eerder eten. Cor
nelia. Laten we zeggen kwart voor zes. Ik heb
..Wat is er aan de hand Archibald", onderbrak
juffrouw Carlyle hem.
„Aan de hand! Niets, voor zover ik weet. Ik heb
het erg druk Cornelia en kolonel Bethel staat te
wachten. Ik praat bij het eten wel verder."
Als enig antwoord ging juffrouw Carlyle vastbera
den in een van de stoelen voor de bezoekers zitten
en sloeg haar benen over elkaar. Hij zag haar
schoenen en haar witte kousen, want juffrouw Corny
had een even grote afkeer van lange rokken als van
crinolines. .,Ik bedoel, wat is er met de Hare's aan
de hand, dat Barbara hier komt en er niemand bij
jullie mag komen? Zaken voor haar moeder, zei ze."
„Wel. je weet met wat voor een zaak Hare en
de andere rechters op 't ogenblik zitten: een arme
drommel in de gevangenis, omdat hij op zondag het
onkruid wiedde in zijn tuin", antwoordde Carlyle.
na heel eventjes geaarzeld te hebben. Mevrouw Ha-
„Ecn stel ezels met kaaskoppen!" viel juffrouw
Carlyle uit. ..Ze hebben niet zóveel verstand in hun
kersepit!"
„Mevrouw Hare wil natuurlijk graag weten hoe
het staat, want de man heeft zich op de minister
van binnenlandse zaken beroepen. Ze was te ziek
om zelf te komen, zei Barbara Cornelia, ik heb
mensen genodigd voor vanavond."
„Mensen?", zei Cornelia.
„Vier of vijf van onze rechters. Ze komen een
pijp roken. Je moet de grote tabakspot van mijn
vader klaar zetten en...
„Daar komt niets van
ontsteld. „Denk je dat ik
de rook van vijf e' zes pijpen?
„Je hoeft er niet bij te zijn."
„Zij ook niet. In t hele huis hangen net nieuwe
De aftredende bestuursleden, dr- ir. P.
Dmgemans uit Delft, de heer S. Hoogen-
boom uit Naaldwijk, de heer H. M. Ger-
brandij uit Nijland en de heer J. T. Mel-
lema uit Nieuw Scheemda werden herko
zen Het dag. bestuur zal zich beraden
over de benoeming van een nieuwe se
cretaris, want gisteren is afscheid geno
men van de heer K. van Boeijen, die de
ze functie verscheidene jaren heeft ver
vuld.
Weekendconferenties
van Kerk en Wereld
In het Eijkmanhuis te Driebergen zal
op 25 en 26 oktober a.s. een weekend
conferentie worden gehouden, georgani
seerd door Kerk en Wereld, met als
thema „Wereldkerk en wereldproble
men". Dr. C. L. Patijn zal spreken over
het onderwerp „Christenen en het voor
komen van oorlog in het atoomtijdperk"
en jkvr C. M. B.esse van Heemstra over
„Christenen en de hulp aan onderont
wikkelde gebieden". Dr. H. Berkhof zal
de kerkdienst leiden. De leiding van de
conferentie berust bij dr. J. M. van Veen.
Kerk en Wereld belegt op 1 en 2 no
vember a.s. op De Horst te Driebergen
een weekendconferentie met als thema
„Osborn, redding of gevaar?" De confe
rentiegangers willen gezamenlijk tot
klaarheid komen over het optreden van
Osborn door medisch-theologische be
zinning, Bijbelstudie en gesprek. Opdat
niet bij voorbaat de zo gewenste open
heid wordt geschaad, worden niet de
namen genoemd van hen, die aan deze
conferentie zullen medewerken. Ook
deze conferentie wordt geleid door dr.
J. M. van Veen, directeur van Kerk en
Wereld. Uiterlijk een week voor de aan
vang van de weekends kan men zich op
geven bij Kerk en Wereld, Hoofdstraat
211, Driebergen.
S. S. R. Wageningen nam
uitgebreide soeiëteit
officieel in gebruik
De S.S.R. afd. Wageningen, de vereni
ging van orthodox protestantse studen
ten, heeft op feestelijke wijze het uitge
breide verenigingsgebouw in gebruik
genomen.
De sociëteit „Sela", die de afdeling j,. TJ enn nnh
sinds 1947 in gebruik had, bood niet ge-din9 voorgesteld 500.000.
noeg ruimte meer voor de diverse acti-\uit te trekken voor de restauratie
viteiten Vorige zomer deed zich de ge-I j„ „n,,„„OTton
legenheid voor „Huize Torek", dat aan j van de monumenten.
„Sela" grenst, aan te kopen. De aankoop
vond in het najaar plaats en sindsdien
is er door de studenten hard gewerkt
om het gebouw in te richten. De
koop werd gefinancierd door een
potheek op de beide panden. De 140
leden der afdeling gingen een geldinza
meling houden, het streefbedrag daarbij
100 per persoon. Daarnaast kwam
een lening, die onder boeren h|
Als de Bijbel zegtdat God antwoordt op ons roepen, ja
dat Hij al antwoordt eer wij roepen, dan mogen wij Hem ook
aan Zijn woord houden. Het lijkt weieens onbescheiden en
oneerbiedig om de Allerhoogste te vragen voor onze alledaagse
zorgen een oor te hebben. Maar God wil het blijkbaar zo. Hij
heeft het zelfs zó geleid, dat Bijbelschrijvers Hem als het ware
ter verantwoording riepen. In het Woord van God wordt God
ter verantwoording geroepen!
„Waarom", roept Asaf in Psalm 79 uit, „zouden de heidenen
zeggen: waar is hun God?" En in Psalm 80: „Here, God der
legerscharen, hoe lang brandt Uw toorn tegen het gebed van
Uw volk?" In Psalm 82: „Sta op, o God", en in de 83ste: „O,
God. houd U niet stil, zwijg niet en blijf niet werkeloos, o God."
Wij mogen dat Asaf nazeggen, als God ook in ons leven
schijnt te zwijgen. Als ons motief dan ook maar hetzelfde is
als van Asaf: Opdat zij weten, dat alleen Uw naam is: Here,
de Allerhoogste over de ganse aarde."
OVERDRACHT VAN NIEUW-GUINEA?
QNS respect voor de persoon van Wij hebben uit Indonesische mond
de spreker mag ons niet weer- nog nimmer de verzekering gehoord,
houden om vast te stellen dat in het die van zijn kant Nederland steeds
betoog van enkele dagen geleden, heeft afgelegd, dat de bedoeling
waarin prof. Verkuyl de overdracht jegens Nieuw-Guinea alleen kan en
van Nieuw-Guinea aan Indonesië be- mag zijn, dat dit gebied over eigen
pleitte, de vergissing voorkwam als- toekomst zal hebben t« beslissen,
of Indonesië op Nieuw-Guinea aan
spraak kan maken.
Wij moeten vrezen dat in het milieu
van de bijeenkomst waarin het be-
Eens heeft Indonesië voor de volken
die wèl tot zijn gebied behoren mo
gelijkheid van verscheidenheid in
toog ts gehouden - de algemene bewind,vorm toegelegd: er la helaas
vergadering van „Kerk en Vrede"
deze belofte weinig terecht ge-
er niemand is geweest die de spreker *°men: ho' dan moelen
Nieuw-Guinea, waarvan thans reeds
vaststaat dat het evenmin tot Indo
op dit muico in het betoog opmerk
zaam heeft gemaakt.
Voor do beantwoording ran de n"'e behoort als hij voorbeeld tot
vraag, of Nederland Nieuw-Guinea Eskimoland?
aan Indonesië zou dienen over te Ook wij menen dat er alle aanlel-
dragen, moet van wezenlijk belang ding is om de steeds stugger gewor-
donesië behoort. Dit laatste is niet betreuren. Wij vrezen evenwel dat
het geval. het uitdragen van onjuiste^ienin-
Nu het niet het geyal is, moeten wij gen slechts tot gevolg zal hebben,
wel des te argwanender staan tegen- dat de verstarring nog groter wordt.
het te „kolonialiseren"?
IN BEWEGING
IX/IET de installatie van generaal delijk voor de binnen- en buitenland-
Foead Sjehab als president van se politiek van Libanon. In belang-
Libanon is voor dit door onrust ver- rijke mate zal van de keus van zijn
scheurde land een nieuw tijdperk aan- ministers afhangen, welke koers het
gebroken. Het is evenwel de vraag, land zal volgen. Het is belangTijk, dat
of een voldoend gebruik zal worden een
samenwerking met de
gemaakt van de nieuwe mogelijkhe- Verenigde Arabische republiek
den welke ziqh voordoen. Voorlopig Nasser tot stand zal worden gebracht,
echter ziet het er naar uit, dat de rol- die tot verzwakking van de banden
len omgedraaid zijn en dat de rebel- «net het Westen zal leiden. De wijze
len in het nieuwe kabinet over de waarop dit zal geschieden zal be-
grootste invloed zullen beschikken, slissend zijn voor de toekomst van
De moeilijkheden in Libanon werden bet land.
aanvankelijk toegeschreven aan het Het grootste probleem waarvoor
plan van de gisteren afgetreden pre- jtfjg
lident Sjamoen, te streven naar een
nieuwe ambtstermijn van zes jaar.
Sjehab zich thans geplaatst ziet is
de aanwezigheid van talrijke Ame-
rikaanse militairen op Libanees
De opstandelingen "hebben hun" zin grondgebied. In zijn installatierede
gekregen, voornamelijk dank zij het heeft hij zich zeer kort over deze
optreden van generaal Sjehab, op- kwestie uitgelaten, maar het is dui-
perbevelhebber van het Libanese le- lelijk dat de opstandelingen bij de
ger. die weigerde het leger tegen hen komende politieke besprekingen het
in te zetten. onmiddellijke vertrek van de Ameri
kanen zullen eisen.
Op deze wijze heeft Sjehab zich bo- Als de Amerikanen Libanon gaan ver
van de partijen geplaatst en is hij de laten, zal het gehele Midden-Oosten,
enige figuur geworden, die ten slot- dat een korte periode van betrekkelij-
te voor de beide elkaar bestrijdende ke rust heeft gekend, weer in bewe-
groepen aanvaardbaar was als pre- ging komen. Dan wordt het probleem
sident. Zo lang Sjehab nog opperbe- Jordanië opnieuw actueel en zullen
velhebber was en geen politieke func- de Britten er voortaan alleen voor
tie bekleedde, kon hij een dergelij- staan. En dan rijst opnieuw de vraag,
ke houding aannemen, omdat de ver- of ook de Ver. Staten strijdkrachten
antwoordelijkheid voor de ontwlkke- naar Jordanië moeten zenden als de
ling in het land bij de politici lag. monstratle van eensgezindheid.
Hierin is nu evenwel verandering Van vandaag af kunnen we in het
gekomen. Midden-Oosten dus nieuwe ontwik-
Sjehab is nu regelrecht verantwoor- kellngen verwachten.
Irt de Nieuwe Kerk
vallen de stenen
naar beneden
PE minister van onderwijs, kun
sten en wetenschappen heeft
zelfs geen geld genoeg om de aan
de gang zijnde restauraties van
onze kostbare monumenten te be
talen. Door de sterke stijging van
de lonen en prijzen is een situatie
ontstaan, die de minister met grote
zorg vervult.
Om toch iets te kunnen doen
heeft minister Cals in zijn begro-
extra
evenals de Ned. Chr. Landarbeiders-
Door al deze hulp was het mogelijk
„Huize Torek in gebruik te nemen.
Het bleek, dat er ruimte was voor huis
vesting van 12 studenten, waarmee een
bijd.' ».ge kon worden geleverd om de
kamernood van studenten te lenigen.
Een ander deel van „Huize Torek"
Een schrijnend geval is de Nieu
we Kerk in Amsterdam, de plaats
waar de Koning wordt ingehuldigd
en andere nationale manifestaties
plaats hebben. Het gebouw ver
keert in een deplorabele toestand.
Een gedeelte van de kerk is reeds
voor het publiek gesloten wegens
het gevaar van vallende stenen. De
restauratie van de Nieuwe Kerk
zal ongeveer 5 a 5% miljoen gul-
W ordt Montgomery
r.-katholiek?
Generaal Montgomery, die afscheid
nep juffrouw Carlyle j kwam de Sociëteit en wordt gebruikt, heeft genomen uit de actieve dienst, gaat
giftigd wil worden doorals eetzaal en voor disputen en kringen, binnenkort naar Rome, waa. hij door
persoonlijke aangele-
aat 3
dat hij dit als
genheid voor zich houdt.
Gedurende de vele jaren, dat hij mili-
De keuken waarin dagelijks 100 maal-de paus zal worden ontvangen. tair was. heeft hij herhaaldVlijk de paus
tijden worden klaargemaakt is even-j Daar er "een bijzondere reden bestaat bezocht; bij geen enkel bezoek aan Ro-
eens aanzienlijk uitgebreid. Ter gelegen-1 voor zulk een bezoek, duiken oude ge- me sloeg hij dit over.
door die|heid van deze opening zijn ook een 40- ruchten weer op. dat Montgomery room6- Montgomery stamt uit een oer-protes-
tal boeren en tuinders, leden van de j katholiek wil worden. Sommigen bewe- tantse familie uit Noord-Ieriand. Zha
den kosten. Voorlopig wil de minis
ter 500.000 voor de Nieuwe Kerk
uittrekken.
Voor 1958 is het bedrag voor aan
kopen, opdrachten en prijzen op het
gebied van de beeldende kunst aan
zienlijk verlaagd. Hierover is erg ge
klaagd en de minister en staatssecre
taris zelf hebben deze maatregel ern
stig betreurd.
Toch meent de minister voor 1959
het bedrag voor de beeldende kunst
slechts met 50.000 te moeten ver
hogen.
Mormonentempel bij
Londen verrezen
De a'erde tempel der Mormonen, die
buiten het grondgebied van de Ver. Sta
ten is verrezen, is kortgeleden in de
buurt van Londen, in Lingfield, Surrey,
officieel in gebruik genomen. De bouw- j
kosten hebben meer dan zes miljoen
gulden bedragen Enkele weken was de
tempel voor iedereen te bezichtigen,
waarna zij uitsluitend voor de Mormonen
toegankelijk zou zijn. Aan die algemene
openstelling moest echter vanwege het
overstelpende bezoek voortijdig een ein- j
de worden gemaakt. De Mormonen, offi-
cieel genaamd „Kerk van Jezus Christus
van de heiligen der laatste dagen", tellen
in Engeland ongeveer 11000 leden. Over
de gehele wereld is het aantal anderhalf
miljoen. De tempels, in totaal veertien, i
waarvan elf in de V.S., worden slechts
voor bijzondere ceremonieën gebruikt.
De gewone godsdienstoefeningen vinden
plaats in kapellen, waarvan Engeland
er negenenvijftig bezit.
iWorat vervolgd) j C.B.T B., gast van de studenten geweest. I ren zelfs dat Montgomery he, al i
vader was dominee.