CHRISTELIJK LM ISABELLA De krant: betrokkenheid op de lezerskring Van versplintering tot volledige eenheid Een woord voor vandaag Kanttekening Vervalt postale aanduiding „onderh. art. 31 K.O."? Easf Lynne En dan meent deze ook voor wat hoort wat jj EBB ES we nu in enkele £2 artikelen een aantal as pecten van de krant, ook nan de christelijke, belicht een massaprodukt, onmisbaar voor ieder, maar liggend in de handen van uteinigen, uit gegroeid o uitgroeiende wan een overwegend politiek naar een joumalistiek-bepaald maat- ichappeli;k-cultureel verschijn sel, gericht óp en afhankelijk van de actualiteit dan nu, last but not least, de lezer. \TOOB. DE LEZER is de krant er V en om hem is het begonnen, om hem tot hulp te zijn. om voor hem vertegenwoordigend werk zaam te z:;n en om hem. elke dag weer, tot een metgezel te 1 Voor de lezer zijn journalisten dag en nacht in de weer. doen de correspondenten in eigen land of ver over de grenzen en ver van het eigen gezin tot in de nachtelijke uren hun werk. draalt heel de ingewikkelde en kostbare machinerie van administratie en techniek. De krant van vandaag, zo heb ben wij het in onze vorige artike len gezien, is een massapro dukt, en zonder veel lezers kan ze niet meer toe. Dat kan aan de ene kant een beperking bete kenen van het vlak waarop de krant nog in de gelegenheid i* haar lezers aan te spreken. Maar aan de andere kant. als zo vaak in het leven vertoont het element van verlies dat hierin on vermijdelijk liggen moet ander zijds een element van winst. Want er worden er dan toch maar velen bereikt, elke dag opnieuw. En vergeten we ook dit niet: In deze t|Jd. waarin allerwegen en ook In ons goede land de christen- beid zozeer uiteenvalt, mag de christelijke krant nog zijn een vorm van saambinding, een plaats van ontmoeting, een trefpunt. Een ontmoeting tussen krant en lezer, maar ook van lezer en lezer. BIJ zoveel wat verdeelt Is de krant dan nog Iets gemeenschappelijks. Die ontmoeting tussen krant en lezer kan er intussen alléén zijn wanneer in de christelijke krant, zij moge dan nog zozeer een mas saprodukt zijn, Iedere lezer Iets vindt, iets terugvindt, voor zich zelf. Dat kan dan uiteindelijk al leen iets zijn dat ook iets is vin hemzelf, iets dat overeenstemt met zijn geest, dat vertrouwd is aan zijn gemoed en dat iets bezit van de sfeer van zijn leven, van zijn leven ook in gezin en ge meenschap. NU ZIJN ER in de journalistiek zoals zij in onze tijd wordt beoefend zeker twee begrippen die aan de christelijke krant in het bijzonder eigen kansen en ei- zen mogelijkheden bieden. Die fwee beg rippen worden in de vak taal van de journalistiek in de regel nog met de Engelse bewoor dingen aangeduid: „background in formation" en „human interest". In onze vorige artikelen hebben we over de „background informa tion" (de informatie over de ach tergrond van het nieuws) al iets eschreven: over de behoefte van e lezer naar nieuws achter het nieuws, over zijn vragen naar het hoe en het waarom der dingen en de weg die zich opent om hem te plaatsen voor de hoogste waar den in het leven. We hebben im mers gezien dat. zoals helaas nog zo veelvuldig geschiedt, de lezer niet met het hem voorgeschotelde nieuws als het ware in de kou wil blijven staan. Welnu, dan wee', een christe lijke krant dat zil als krant niet het laatste woord mag hebben; hoewel zij krant Is. mag zij zich niet té sterk opdringen; haar plaats in het mensenleven behoort er een te blijven van bescheiden karakter. Zij weet dat zij bereid moet zijn, haar plaats te ruimen voor het Woord dat alleen vast is en waarvan ook zij boodschap ster mag ziin. De christelijke krant zal de aandacht vnn de lezer moe ten leiden, door-leiden, naar de achtergronden in het leven, zal de lezer, ook door het nieuws heen. de „background information" moe ten geven van de beslissende komst van Christus in ons leven. Daarnaast is er het „human in terest". Hieronder verstaan we dat de krant er. reeds in het algemeen gesproken, bijzonder op uit zal zijn. uit het nieuws datgene naar vo ren te halen wat de mens juist als mens interesseert en toe spreekt. De krant van vandaag benadert de mens van vandaag zeer dicht, voor veler besef wel eens al te dicht. Maar wanneer dan. ook In de krant, de mens to dicht wordt benaderd, dan openen tich daar mee tegelijk de kansen om die selfde mens op itjn mens-zijn aan te spreken en om hem opmerk- saam te maken op de Heer der wereld, die voor de redding der wereld zelfs mens is geworden on der de mensen. Dieper en hoger ..human Interest" dan hierin open baar is geworden Is zeker niet denkbaar. DE KRANT en haar lezers! Een krant betekent: betrokkenheid op de lezer. We behoeven niet te ontkennen dat een christelijke krant zuinig is op haar lezers. Zij is bevreesd voor lezersverlies. Vee. niet in de eerste plaats om- lat zo de bestaansmogelijkheid van de krant op het spel zou ko men te staan. Men moge het van ons aannemen: dat behoeft ge lukkig niet dadelijk het geval te zijn. Waarom dan toch bevreesd voor lezersverlies? Omdat de ervaring leert: een lezer die zich laat ..af vloeien" is veelal tegelijkertijd afgeschreven van een dagelijkse beïnvloeding in een christelijke Seest en sfeer. Met het doorsnij- en van de band is de mogelijk heid om hem dagelijks te bena deren verloren gegaan. Zo zal een krant er bedacht op moeten zijn. de lezer niet zonder oorzaak van zich te vervreemden. Wie in voortdurend contact staat met een lezerskring weet. hoe ge makkelijk en om hoe futiele rede nen soms verwijdering plaats heeft; aan de andere kant biedt juist het dagelijks contact tal prachtige kansen zich tegen i geestelijk op- verwijdering. ook zicht, te hoeden. Dit weten wij wel: het kan ge tuigen van christelijke barmhar tigheid. wanneer er de christelijke krant iets aan gelegen is. haar lezerskring te benouden eerst en daarna ook nog met vele andere lezers uit te breiden. Gelukkig is een lezerskring ook in dit opzicht niet spoedig aan enige limiet ge bonden. HIERMEE zijn we aan het einde gekomen van onze artikelen reeks. Misschien vraagt een en kele: wat hadden we met dit alles te maken? Hij zal dan werkelijk een enkele zijn. Want de eerste reacties zijn er al binnengekomen om ons te melden dat men deze. vaak openhartige, uiteenzettingen op prijs heeft weten te stellen. Zo naar buiten lijkt het in een krantebedrijf alles te lopen als van een leien dakje. Het is ook niet aan de lezer om zich over de gang in het krantebedrijf het hoorn te breken. Dat zullen, voor zoveel nodig, anderen voor hem doen. Maar er is hier niettemin een wisselweiking. Is de krant een betrokkenheid op de lezer, dan is de lezer een betrokkenheid op de krant. Tal van mededelingen die ons bereiken bewijzen noe zeer men dit als werkelijkheid ervaart. En men blijkt het te begrijpen: VOOR WAT HOORT WAT. Is de krant dag aan dag In touw voor de lezers, dan willen de lezers op hun beurt ook wel eens leU doen voor de krant. Zo openen se bijvoorbeeld over* de krant eens een gesprek met een buurman of met een familielid, die toch eigenlijk wel een chris telijke krant behoren te leien, maar die zichzelf tekort doen door dit alsnog na te laten. Ge lukkig valt er. ander» dan met dc meeste andere tekorten het ge val ls, Ln dit tekort gemakkelijk te voonlen. En het moge vreemd klinken, maar het is waar: men zal eens zien met wat nog grot gen De wereldconferentie in Noordwijk l1 (Van een onzer verslaggevers) EN verbroken wereld en een versplinterd Europa, waren de onderwerpen op de eerste vol ledige conferentiedag van de In ternational Council for Christian Leadership, in hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Dr. Wallace Bird sprak er over in de korte ochtenddienst, die iedere dag voor de conferentie gehouden wordt, en de Belgische minister Jean Rey hield er een rede over tijdens de ochtendver gadering. De deelnemers aan de conferentie spraken over het on derwerp na, belichtten het vanuit velerlei gezichtspunt. En steeds weer was de enige, gelijkluidende conclusie: Alleen dan kan eenheid op de wereld be staan, wanneer alle mensen in hun werk zich tevoren afvragen: „Hoe wil Christus dat we dit doen zul len". man voor zijn referaat. Wijzend op de eerste Christengemeente merkte de Prins voorts op, dat wij het meer als een voorrecht moeten zien dat wij Christen kunnen zijn. Diep deemoedig moeten we worden, aldus de Prins, als wij beseffen hoe weinig wij meewerken aan de ver breiding van dit Christendom. DRIE FACTOREN De Anglicaanse predikant, dr. Wal lace Bird, die jarenlang in India werk zaam was, sprak in de ochtenddienst eveneens over de versplintering van de wereld. De mensen moeten tot het besef komen van de eenheid door het Koninkrijk Gods, zo betoogde Bird. Er zijn drie factoren die wij moeten zien. Ten eerste het Plan van God met de wereld. Dat is de ver wezenlijking van Zijn Koninkrijk. Ten tweede hebben wij als Christe nen een filosofie nodig. Dat is de fi losofie van de verzoening tussen broe ders. De vier begrippen, kleur, klas sen, geloof en geweten, die werelden en mensen gescheiden houden, moe ten wij door het centrale punt. Jezus Europa ontartteid Voel v.rindeM, Chr:stu/' kuime.H ro stelde minister Rey een het be. verbinden. Ten derde hebben vei; lit. eau rijn botoor over de krach, meer hartstocht nodig, meer vuur uit ten die de Europese eenwordlnj he-hart, by het doorgeven van werkstelligen. Tal van Instellingen op j evangel,e. Ook hierdoor ral de Europees niveau werden gesticht, de scheldenheid ln de kerken tot K.S.G., de W.E.D., de O.E.E.C, de!elnde «aan behoren. E.E.G., het Euratom. Deze ontwikkeling zou onmogelijk zijn geweest zonder drie krachten, de politieke, de economische en de gees telijke krachten Sprekend over de politieke krach ten, zei de Belgische bewindsman: Na de oorlog werd de zwakheid van een versplinterd Europa vastgesteld, tegenover de wonderlijke opkomst van de eenheden in velerlei opzicht, Amerika en de Sovjet Unie. De Europeanen werden er zich van bewust dat de wereld in de toekomst niet meer zal draaien rond een spil die op het niveau van naties zijn steunpunt heeft. De toekomst zal een politiek van continenten te zien geven. Tevens werkte aan de eenwordings gedachte van Europa mee, de visuele vaststelling van de enorme ver woestingen door gewapende conflic ten tussen de landen onderling. Er ontstond een nieuwe geest die bij voorbeeld bleek uit de houding van bestuurders van steden. De burge meesters van Rotterdam en Keulen werkten samen, hoewel hun steden in de oorlog door tegenpartijen wer den plat gebombardeerd. In economisch opzicht ontdekte men dat een versplinterd Europa niet meer aan de behoefte van de moderne eco nomie beantwoordde. Geen Europese staat bleek nog groot genoeg te zullen zijn om voor een grote industrie als enige econo mische ruimte te dienen. Men raak te er van overtuigd dat de economi sche expansie van Europa als een heid, de algemene opheffing van dou anebarrières en contingenteringen eist. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Veendam (toez.l: W. van Hoogevest te Den Hulst Ov\; te Vreeswijk: K. Schippers te Waspik. ter Hoeve te West-Terschelling. CHRISTELIJK GEREF. KERKEN Beroepen te Klundert: D. Slagboom te 's-Gravenzande. Bedankt voor 's Gravendeel: A. H. Schippers te Hillegom. EVANGELISCH LUTHERSE KERK Van Nelle bestellen Adv. Kerkdagbezoekers op de zwarte lijst Rooms-katholieke geestelijken hebben de Oostduitse communisten beschuldigd van een terreur campagne tegen de r.- katholiek» burgers, die vorige maand hebben deelgenomen aan de katholieke dag in West-Berlijn. Het officiële kerfcorgaan Petrus Blatt berichtte, dat bij sommige grensposten zwarte lijsten aangelegd waren van Oost. duitsers. die terugkeerden van de jaar lijkse bijeenkomst. De communisten hadden in sommige treinen Bijbels, pu- blikaties en jeugdbrevieren in beslag genomen en ze uit de vensters geworpen. Sommige r-katholieken, die op de zwarte lijsten staan zijn uit hun betrek kingen ontslagen en anderen werden verplicht communistische cursussen te volgen, aldus het blad. Ongeveer 100.000 Duitse r.-katholieken hebben de dag bijgewoond, meer dan de helft kwam uit Oost-Duitsland. „Ik durf niet te bidden", zei een klein meisje toen haar moeder haar het avondgebedje wilde laten zeggen. „Waarom niet, kindje?" „Dan ziet de Here Jezus me", was het antwoord. Om de e%n of andere reden was het kleine kind daar dus bang voor. En het had blijkbaar gen kinderlijk besef, dat bidden een gesprek met God is. Bij ons, grote mensen, is dat besef maar al te vaak een beetje versleten. Wij zijn dikwijls in de praktijk niet veel beter dan de mannen, die de profeet Zefanja zo fel hekelde, omdat zij dachten: „De Here doet geen goed en Hij doet geen kwaad". Dat is nu echt een grote-mensenoor- deel. Maar Jezus heeft een uitgesproken voorkeur voor kinde ren, met hun kinderlijk vertrouwen en hun kinderlijke angst. Hij weet daar wel raad op. Als zij en wij Hem maar serieus nemen. Zeker, God ziet ons als we kwaad doen, maar Hij ziet ons ook als wij Hem dat in het gebed ootmoedig belijden. COMMUNISME, SOCIALISME EN WIJ CINDER auspiciën van de Stichting schil in gezindheid. Dan heeft het so- Johannes Althusius heeft mr. M. cialisme toch wel het een en ander Van Nelle bestellen Adv. Van Nelle bestellen Adv. Algemene vergadering christelijk v.h.m.o. De algemene vergadering van de Bond van Verenigingen voor Christelijk Middelbaar en Voorbereidend Hoger Onderwijs zal op donderdag 25 septem ber a s. worden gehouden in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te U- trecht Des morgens komen huishoude lijke zaken aan de orde. Er moet een bestuursverkiezing plaatshebben wegens periodieke aftreding van de heren W Nauta, E J Rotshui Steneker en wegens het bedanken dr K. Sprey t« Hilversum een rede houden over het onderwerp „De nood zaak van christelijk v.h.m.o. nü". FUNDAMENTEEL Sprekend over de geestelijke kracht die tot de eenwording van Europa meewerkt, zei minister Rey: De Europeaan is er door de tegen stellingen die tussen de twee grote bloes bestaan, meer van overtuigd geraakt, dat zijn gebied, gevormd in de historie door christendom en huma nisme, in totaliteit een hogere vc vertegenwoordigt in het geestelijk het gemeenschappelijk leven. Dat zijn gebied daarom een punt van ont moeting moet vormen tussen de be staande scheidingen, de levensbe schouwingen en politieke opvattingen die thans zo ver uiteen liggen. De plaats die het Christendom in deze eenwording, in deze krachten tot ■ereniging, inneemt is fundamenteel Severijn. Des middags zal ir te Hilversum een rede aldxu ««V Van Nelle bestellen Adv PRINS BERNHARD, die deze conferentiesamenkomst leidde. I dankte de Belgische bewinds- De synode te Spakenburg Studenten mogen blijven preken Ter synode van de gereformeerde k*51W^rd"n To„geren te Leeuwarden trken <ond. art. 31 k.o.) is een ver- verc}edigde het voorstel van zijn kerke- raad. Hi Ds. P. K. Keizer te Groningen sloot zich hierbij aan. In de kerkg^schiede, nis kom: de naamsverandering ook me nigmaal voor. Maar een voorstel tot naamswijziging is door geen der plaat selijke kerken ingediend, zodat daar op deze synode niet gehandeld kerken zoek van de kerkeraad te Leeuwar den behandeld om de postale aandui ding „onderhoudende art. 31 k.o." te doen vervallen. Het verzoek werd on dersteund door de kerkeraden van Bergenthelm en Apeldoorn. De com missie. welke de synode In deze zaak ndit De commissie overwoog namelijk, dat de toevoeging slechts bedoeld is als on derscheidingsteken om verwarring te voorkomen bij postbestellingen enz. Leeuwarden meende, dat, nu de met- vrijgemaakte gereformeerde kerken ver anderingen in de kerkorde hebben aan gebracht, handhaving van de postale additie juist verwarring kan brengen. De commissie daarentegen sprak uit, dat veranderingen in de kerkorde bij de ge reformeerde kerken nog niet behoeven te nopen enige wijziging in de aandui ding aan te brengen. Ook is door Leeu warden niet overtuigend aangetoond dat bedoelde distinctie als postaal onder scheidingsteken niet meer kan dienen. Bij de discussie over dit punt betuig den diverse synodeleden adhaesie met het voorstel van Leeuwarden. Zij meen den, dat terzijdestelling van de postale aanduiding die door anderen dikwijls spottend wordt gebruikt gewenst was. Ouderling C. C. de Vries te Hattem zei echter, dat het onderscheidingsteken niet gemist kan worden, al was hij er niet gelukkig mee. In militaire dienst b.v. heeft men bij opgave van het kerkge nootschap der militairen de aanduiding nodig ter vergemakkelijking van de pas torale bearbeiding van hen, die onder de wapenen zijn. Liever zou de heer De Vries zien, dat men voor de kerken een hele nieuwe naam koos, „vrijgemaakte qereformeerde kerken", „vrije ge reformeerde kerken" of iet dergelijks. Dat is dan ook nog overeenkomstig bijbels voorbeeld, waarbij vaak aan mensen en plaat sen bij belangrijke gebeurtenissen een nieuwe naam werd gegeven. Van Nelle bestellen Adv Hij sprak buitengewoon teder, aangenaam voor het oor maar gevaarlijk voor het hart. Lady Isa bella keek op en zag in zijn ogen die warm en teer op haar gevestigd waren. Ze had zoiets nog nooit gezien en bloosde even •n sloeg de ogen neer. Pas op. pas op, jongedame fluisterde de Jon ge' student toer. ze hem voorbij gingen, „die vent la zo gemeen als ie lang is." „Het is een schurk", merkte de graaf op. ..Vast en zeker, ik heb zo het een en ander over hem gehoord Hij zou haar hart breken ter- wille van het feit zelf. omdat ze mooi ls en dan zou hij ze wegjagen." „Juist!" besloot de graaf. „Maar het ia ook een knappe meid." HOOFDSTUK III BARBARA HARE Weit Lornne wai een stad van enige betekenis, vooral in eigen ogen en toch was het geen indus triestad. er was geen kathedraal, het was zelfs geer. hoofdstad van een graafschap er. het was wat primitief in zijn manieren en gewoonten. De stad vaardigde twee leden af naar het parlement en het kon '.rota zijn op zijn goede, overdekte markt- Slaats. Er was een grote zaal boven, die ..stad- uls" genoemd werd en waar de rechten elkaar ontmoetten en hun zaken afhandelden. Als men de stad uitging naar het oosten, dan stonden daar over de afstand van een mijl onge veer verapreid enige herenhulzen. Nog een mijl ver der stond het prachtige buitengoed. ..East Lynne" Vanaf de weg kon men het groene golvende park zien. trouwens alleen vanuit een rijtuig of als men t« paard zat. want er stond een muur omheen. Grote weelderige bomen gaven schaduw en beschut ting aan mens en dier. Het hui» waa nkt erg gr»ot, in vergelijking met andere kastelen in die omge ving. maar het was gebouwd als villa, helder wit en aangenaam om te zien. van door ANN LUDLOW genoemde huizen en East _Jen liep tussen de bomen door Er stond één huis ongeveer een kwart mijl verder dan de huizen. Het stond aan de linkerkant, vierkant, lelijk en van rode baksteen gebouwd met een windwijzer op het dak. Er lag een grasveld voor en langs het hek stond een rij bomen, een paar meter breed Door een smal ijzeren hek kwam men op een grindpad dat het grasveld in twee stukken verdeelde en zo kwam men bij de rustieke deur van het huis. Bij het binnentreden kwam men eerst in de hal, met aan weerszijden een ontvangsikamertje en recht voor u de brede trap. Het huis heette „The Grove" en het was eigendom en woonplaats van Richard Hare. gewoonlijk rechter Hare genoemd. De linkerkamer werd de gewone zitkamer, de an dere was meer voor buitengewone gelegenheden Rechter Hare en zijn stouw hadden drie kin deren: een zoon en twee dochters. Anna was de oudste. Ze was jong getrouwd; Barbara, de jongste was op dit ogenblik negentien, en Richard de zoon; maar daar komen we nog nader op terug. Op een kille avond ln mei, een paar dagen na het bezoek van mijnheer Carlyle aan de graaf van Mount Severn, zat mevrouw Hare. een bleke, zwak ke vrouw bij de haard, hoewel daar geen vuur in was. Bij hel raam zat een aardig meisje, met blau we ogen. blond haar en een fris gezicht met scher pe trekken. Lusteloos bladerde ze in een boek. „Barbara, ik geloof toch beslist, dat het tijd voor de thee is." ichiint niet erg vlug te gaan. volg.... i ik Barbara Hare stond ongeduldig op. deed de deur open en keek op de grote klok in de hal. „Het duurt nog negen en twintig minuten, moe der. vóór het zeven uur is. Ik wilde wel. dat u uw horloge maar opdeed, u hebt me al vier m^al naar de klok gestuurd." „Ik heb zo'n dorst", herhaalde mevrouw Hare en het was alsof ze even snikte, „dat het dan toch nooit zeven uur wordt; ik moet thee hebben!" Het is de lezer misschien al opgevallen dat een vrouw in haar eigen huis. die zo zin in thee heeft, het eenvoudig zou kunnen laten komen, hoewel het «nog geen tijd was. Maar dat deed mevrouw Hare niet. Sedert haar man haar vierentwintig jaar ge leden in dat huis had binnengeleid, had ze zich nooit durven laten gelden. Ze durfde nauwelijks op eigen verantwoording een beslissing te nemen. Rechter Hare was streng, heerszuchtig en koppig; zij was bedeesd, zacht en onderdanig. Ze had innig veel van hem geh<~ >den en haar leven was één op offering geweest aan zijn wil. Ze had zelf inderdaad Seen wil. de zijne was alles voor haar. Ze voelde at ook helemaal niet Wijngaarden een brochure op het communisme 1 geschreven om aan te tonen dat het in deze brochure overigens weinig socialisme, ook zoals het vorm heeft blijkt. gekregen in de P.v.d.A., niet af- Maar gesteld een ogenblik dat so- wijkt van het communisme, zoals cialisme en communisme-werkelijk dit is neergelegd in het Communis- zo, als de schrijver doet, op één tisch Manifest. hoop mogen worden geworpen, dan Over het onderwerp van de brochu- is de vraag des te urgenter: hoe re zelf zullen we niet veel zeggen, hebben wij christenen dit alles kun- De schrijver zal niet kunnen me- nen laten geworden? nen dat het in een geschrift van een Ook op deze toch belangrijke vraag dertiental bladzijden (wijd gedrukt, ontbreekt in deze brochure het ant- schrijver een wezenlijk kenmerk Een simpele proclamatie van de moeten zijn van christelijke politiek, christelijke vrijheid lijkt, in deze vol- Echter, dan ziet nig nauwelijks voldoende. De chris- men gemakkelijk twee factoren over telijke vrijheid moet toch ook de het hoofd: de ontwikkeling die in vrijheid zijn om iets te doen. doorgemaakt we hebben niet de telt, dan is dat veelal op indruk dat ze elkaar nader zijn ge- waar wij mensen een bi komen en vooral ook het ver- vacuum hadden gelaten. GEEN SUBSIDIE VOOR „TIRADE" VAN regeringszijde is, op vragen blijkbaar te weinige trouwe uit de Kamer, nog eens bevestigd lezers van dit blad te behoren, en dat er in elk geval over 1958 geen subsidie zal worden gegeven voor het tijdschrift „Tirade". Tegelijk is nog eens de richtlijn he- kend gemaakt die bij de verstrek king van subsidie wordt gevolgd: „de culturele betekenis van een tijd- niettemin enigszins tot oordelen bevoegd te zijn, hebben we ons een los nummer aangeschaft. Het kwam ons op een bedrag van een rijks daalder te staan, dat we overigens maar als redactiekosten bij oaize onderneming zullen declareren. schrift, blijkende uit de regelmatige Onze kennismaking was een teleur- verschijning i in e zekere om- stellende. Een serie dwaze prenten zijn kerke- betwlstte. dat het hier „slechts" om een postale aanduiding zou gaan. In het spraakgebruik heeft deze additie een omvang aangenomen, die ons niet zint, zei hij. D«ze postale aanduiding, in 1945 ingevoerd ter voor koming van verwarring, is ons uit de hand gelopen. In plaats van de verwarring op te heffen, sticht zij nu verwarring. Im mers de synode van Assen der gere formeerde kerken heeft een ander ar tikel 31 „Het oude artikel, dat zij wèl had, maar niet handhaafde, is gen door een centraal artikel vestiging van de hiërarchie. In januari wordt de nieuwe kerkorde der Asser synode ingevoerd. Door opheffing de postale aanduiding zouden wij thans een profetische daad verrichten. Wij zouden namelijk markeren, dat niet de synodocratische kerken, maar wij de wettige voortzetting zijn van de aloude gereformeerde kerken". Aldus ds. Van T< In 1945 had de postale aanduiding nog zin omdat in de juridische sector de zaak der vrijmaking niet geconsolideerd was. Men had toen nog vele procedures voor de boeg. Dat geldt vandaag niet meer. Daarom is nu het moment geko men de distinctie te laten vervallen. Prof. H. J. Schilder en ook de rap porteur ds. C. G. Bos te Zwolle waren van mening, dat de praktijk een aandui ding noodzakelijk maak;. Volgens hen moest men deze zaak Bij de stemming over het voorstel van de commissie (handhaven van de aanduiding) staakten de stemmen met 15—15 (en 2 onthoudingen). De praeses achtte het voorstel verworpen maar gaf gelegenheid om nadere voorstellen in te dienen, waarover de rapporterende commissie zleb eerst beraden zal, alvo rens definitief beslist wordt of de posta le aanduiding vervalt. Studenten Lange tijd is er door de synode be raadslaagd over een voorstel inzake het verlenen van preekconsent aan studen ten. Op een korte periode na mochten theologanten, die hun derde studiejaar achter de rug hebben, sedert 1945 preek consent aanvragen. Er waren nu verzoeken uit Winters-1 wijk. Mijdrecht, Voorburg en Vrijhoe-| ve-Capelle om deze situatie te bestendi- 5en. In die geest luidde ook het advies er commissie waarvan ouderling H. Troostheide te Bilthoven rapporteur was. Hiertegen verzette zich ouderling G, J. van Enk te Wolfheze. Hij achtte dit rondpreken /an de studenten een ver werpelijke zaa'.., want het leidt tot uit slijting van het ambtsbesef. Ds. A. Kui per :e Axel zag er een consolidering van misstanden in. Ds. H. Veitman te Zeist verklaarde, dat het preekconsent verleend werd in een noodsituatie. In 1946 waren er 26S kerken, waarvan 110 vacant. In 1955 telde men 302 kerken, waarvan 95 va cant. Momenteel zijn er 303 kerken Bovendien is er een versnelling in hel bezetten van de vacatures. Er komen binnenkort en zeker in de eerstvolgen de drie Jaren veel candidaten klaar. De tijd is rijp om het preken van de pro ponenten dat toch ingaat tegen de besluiten van synodes te Amsterdam (1908), 's-Gravenhage (1914) en Kam pen (1951) af te schaffen. Vele andere leden bepleitten evenwel de voortzetting, waa. bij vooral prof. Schilder het nut van dit preken (stich telijk woord spreker) der studenten aan toonde. De stemming wees uit, dat de vang, uit het peil en de continuïteit wordt erin opgediend als ware het van de redactie, uit het gehalte van treffende kunst. Een deel van het de bijdragen van redactie en mede- opgediste proza kon zo uit een wat werkers en uit het karakter van het saaie roman zijn weggelopen (indien tijdschrift, kan zijn een periodiek van algemeen cultureel belang of een periodiek, gewijd aan een be paalde tak van kunst.'' het daar niet te saai voor was). Erger is dat van een buitenlandse schrijver Bonder enige vorm van kritiek „treffende" aanhalingen i Ook uit deze formulering blijkt dat den gedaan die heel dicht in de de gevolgde richtlijn een vage is, en buurt van blasfemie (godslastering) zulks is wel onvermijdelijk. Daaraan komen, is temeer het bewijs te ontlenen dat het verstrekken van dit soort sub- Nee, liever maai sidies een zaak is die heel gemakke- daarbij laten we lijk gevoelens van onbevredigdheid door gevoelens kan oproepen. geen subsidie. En ns nog niet leiden in rancune omdat in hetzelfde nummer staart dat stijl Anders dan een deel van de overige en t de hoofdartikelen in de pers menen wij geen reden te heb ben om over de weigering van sub- Nederlandse pers „het gevolg zijn van enige eeuwen wellustige kerk- i het tijdschrift „Tirade" te gang", een oordeel overigens waar- treuren. onder heel de pers blijkt te vallen. Nu moeten wij bekennen niet tot de Van invloed der kerk gesproken GEEN MUNCHENPOLITIEK PRESIDENT Eisenhower heeft gis- enigde Staten op de eilanden voor de teren geruststellende woorden ge- Chinese kust in een hachelijke situa- sproken, die niet alleen voor het Ame- tie zijn geraakt waaruit het moeilijk rikaanse volk, maar ook voor de rest zal zijn zich los te wrikken, van de wereld bestemd waren. Het antwoord op de vraag of er in Er zal geen politiek van vrede tot el- het Verre Oosten gevechten op grote ke prijs worden gevolgd die vóór de schaal zullen uitbreken is niet alleen tweede wereldoorlog tot het „akkoord afhankelijk van de houding die Ame- van Münehen" leidde. Niettemin zul- rika zal aannemen. Het wordt in eer- len er onderhandelingen worden ge- ste instantie bepaald door de macht- voerd die wellicht vruchtbaar kunnen hebbers in Peking, die er zich zijn voor de wereldvrede. moeten hoeden dat zij hun gezicht De president ziet het optreden van niet verliezen, de Chinese communisten niet als een Het lijkt waarschijnlijk, dat de Ver- poging om hun aanspraken op de enigde Staten communistisch China eilandengroepen Quemoy en Matsoe en op Formosa te verwezenlijken. Hij stemmen met meent dat zij werken volgens bitieus plan tot verovering wereld, te beginnen in Zuidoost-Azië, waar de gehele positie wereld wordt bedreigd. de gelegenheid zullen stellen in aanvaardbaar com promis. Dit zou gevonden kunnen de worden de demilitarisatie van de ei landengroepen, die voor de Chinese de vrije kunst gelegen zijn. Hierdoor zou het gevaar van een i Als de Verenigde Staten nu buigen tion&listische aanval op het vasteland, voor het communistische geweld dat waardoor rood China zegt. zich be- rondom Quemoy is losgebarsten, dan dreigd te voelen, definitief worden kan dat het begin van het einde weggenomen. Het is evenwel de betekenen, zoals Münehen in 1938 het vraag, of men in Peking hiermee ge- i komt dat En. riser ielijl te doen. zijn wil waarvoor alles een gebrek in hem. maar hij w bedoelde nooit onv -iendelijk te zijn jegens zijn i ü^.dpn vrouw. Van zijn drie kinderen had Barbara alleen die wil geërfd, maar dan in verzachte vorm. (Wordt vervolgd) juk: bij sommige synode In meerderheid het gevoelen der g*n aangetroffen rechter Hare recht commissie deelde, zodat de prekende formatie. Zo wer student In de Van Nelle bestellen I begin van het einde was. Al kan de noegen zal nemen, situatie in het Verre Oosten moeilijk Is de rede van Eisenhower dus in ze- worden vergeleken met die in Euro- kere mate geruststellend, zij is niet pa in de dertiger jaren, het kan niet in staat de dreiging weg te nemen, worden ontkend dat zich thans een Slechts wanneer communistisch Chi- soortgelijk gevaar voordoet. na afziet van geweld, kan er van ont- Dit alles neemt niet weg, dat de Ver- spanning sprake zijn. Van Nelle bestellen Adv. Ds. A. Meijers te Utrecht met emeritaat Ds. A. Meijers te Utrecht heeft met het oog op het bereiken van de 65-jarige leeftijd tegen 1 oktober a.s. eervol eme ritaat aangevraagd. De centrale kerke raad van de Hervormde Gemeente heeft hem echter verzocht om zijn emeritaat tot 1 mei a.s. te willen uitstellen, het geen ds. Meijers zal doen. Oude kerk wordt in Sirjansland voorlopig nog niet gesloopt De aannemersfirma Woudenberg uit Bemmel, die de vorige week te Sirjans land op Schouwen-Duiveland is begon nen met de afbraak van de zestiende eeuwse kerk, heeft het verzoek gekre gen de sloop van het gebouw enige tijd stop te zetten. In deze kerk werden wandschilderin gen aangetroffen uit de tijd vóór de Re formatie Zo werd o.m een schildering gevonden van het Sint Andreaskruis in kleuren. De restauratieschilder Smoren- burg uit Amsterdam zal maandag a.s. een begin maken met het schoonmaken van de muren. Getracht zal worden de wandschilderingen zoveel mogelijk on- Van Nelle bestellen 1 Adv. beschadigd van de muren te haien en ze daarna te restaureren. Vermoedelijk worden ze dan weer in de nieuwe kerk aangebracht. De zestiende eeuwse kerk moet afge broken worden, omdat Sirjansland een nieuwe kerk krijgt, waarvan de bouw word' gefinancierd door het Rampen fonds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2