TORCELLO en „yn MOZAÏEKEN (Hl venster ORGELSPEL UIT PARIJS door MARIE-LOUISE GIROD ZONDAGSBLAD WA Waar de touristen niet komen „Groninger symphonie" ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1958 Bij de 75-ste verjaardag van SCHOONHEID OP EEN ONTVOLKT EILAND MIJN vriendschap met de dichter en criticus Arie Wapenaar dateert van 1920, toen ik er als piepjong redakteur van het christelijk letterkundig tijdschrift Opgang'' in slaagde hem als medewerker te winnen. Wapenaar, die omstreeks 1911 zijn arbeid als criticus aanving in het weekblad „De School met de Bijbel", schreef mij toen „Mijn literaire molen maalt langzaam". Toen reeds gaf hij niet spoedig kopij uit handen en dat is zo gebleven. Maar wat meer zegt: Wapenaar is aan de schone letteren trouw ge bleven in tegenstelling tot zovelen die, door welke oorzaken dan ook, na een kortstondig of langer op treden, hun eerste liefde ontrouw werden. Ve- DICHTER EN CRITICUS Ik heb het vermoeden dat alle brieven en briefkaarten, die Wa penaar mij nu acht en dertig jaar lang, op gezette en ongezette tij den zond en die ik bewaard hebi. gebundeld een merkwaardig beeld zouden bieden van het geestesle- wel ■de protestants-christelijke Una Sancta behoorde: niemand twijfelde jn christenzijn. ieder wilde zich hem binden. Hoewel een i meelevend lid van zijn i haakjes) de merk waardige kunst op één briefkaart een puntig compleet verhaal Una Sancta; zijn heilbegeren gaat lit naar het Komend Koninkrijk. Wanneer wij op zijn vijf de literaire en ker- ventigste verjaardag terugblikken. t van het ogenblik, lijfct bet ons toe. dat Wapenaar ns blijven meeleven zijn rij|tSte en rijpste jaren heeft het geestelijk leven dat hem. gesleten in het oude Meestershuis al deze jaren, het benijdenswaai dige voorrecht schonk jong van geest te blijven, al ontziet hij zich gelukkig niet zich in Berkum (Zwollerkerspel), 'verijselse land. dat hij had lief- gekregen. De Zwolse leeszalen wa ren onder zijn bereik, de post ieemansge- bracht hem de nieuwste geschrif- aders als moe- ten welke hij. vooral als het de opgegroeid In een purl- christelijke literatuur betrof, zorg- vuldig keurde op echt en on-echt, waardoor hij gedurende een lange reeks van jaren een leermeester zo wel van lezers als schrijvers is ge weest. Zijn huis stond open voor jonge dichters en schrijvers en deling maakte over de Agnietenberg ontving voor zijn verdere leven een schone herinnering. voormalige verzetten t hem absurd voorkomt. Gesproten uit slacht. 1 derssljdi teins-pietistisch milieu, maakte hij als jongeling omstreeks de eeuw wisseling kennis met het werk der tachtigers. Ik herinner mij dat hij mij eens vertelde dat het woord „roman" bi de huiselijke kring te Vlaardingen klonk al* een vloek. De Vlaardingse Normaalschool bracht hem voor de klas. En in Berkum (Zwollerkerspel', aan de voet van de Agnietenberg. waar uf. voorm eenmaal Thomas Kempis had Pinksterconferenties 'ANNEER notië heeft be zocht en de geheel enige schoonheid van deze wondere stad heeft ondergaan, is het wel een grote tegen stelling, als men voet aan wal zet op het enkele kilo meters ten noorden gelegen eilandje Torcello, midden in de eenzaamheid van de Lagune. Torcello telt op het ogenblik slechts enkele tientallen inwo ners vissers, tuinders en ver koopsters van ansichten en souvenirs maar het heeft kunsthistorisch een betekenis, die ons onweerstaanbaar naar dit verlaten stukje wereld trekt. mozaïek, die in de reisgidsen worden aangekondigd, dan wordt het ons ondanks de grote waarde van dit alles toch te vol. Het is dan een verademing, als men na een uur varen door de steeds eenzamer wordende lagu ne aan een houten steigertje er gens aan de uitmonding van wat ons een Hollandse poldersloot toe schijnt. wordt neergezet en langs die sloot de wandeling van onge veer tien minuten begint naar iets wat wij alleen herkennen aan een middeleeuwse klokketoren. die hoog boven het riet en de knot- Wanneer de middeleeuwse ge- haven van i schiedems iets anders was vevlo- delscenlnlm pen, zou thans Torcello Venetie ge01ed zijn geweest en Venetië Torcello. Dat wil zeggen; Torcello zou het middelpunt geweest zijn van een grote handelsstad met vele tien duizenden inwoners, en Venetië, het eiland aan de Rialto (van ri- va aIto is hoge oever), zou een onbeduidende vissersplaats zijn gebleven. Toen de oude Veneti in de vijf de eeuw voor de Hunnen van het vasteland moesten wijken, vestig den zij zich op een groep eiland jes in de lagune, waarvan Torcel- die sloot was eens de zee- het belangrijkste han- van het Venetiaanse het grasveldje, waarop wij ten slotte terechtkomen, was eens het ontmoetingspunt van de grote kooplieden en bankiers, waar de aankomst van de sche pen werd afgewacht, zoals Sha kespeare's Koopman en zijn vrienden op de Rialto. Twee kerken Op dit grasveldje staan de twee kerken van Torcello, die beide hoe verschillend ook. schitterende voorbeelden zijn van de oud-chris- engelen in de Sacr Torcello, een tryu vol kt eiland, dat de eenvoud Christendom met 452 gesticht eigen schoonheid. delsrepubliek, die formeel het op pergezag van de Byzantijnse kei zer erkende. Torcello zelf door de bewoners van de stad Al- tinum en daarom Nuova Altinum genoemd Later kreeg het de naam Torcello, toren des hemels. In de tiende eeuw was het onbe twist het grootste handelscentrum leden hebben van de Venetiaanse republiek. Gemeentr Wat nu een drassig eilandji Ieder, die in Italië is geweest, spreekt over de basilieken van Ravenna met him wereldberoem- Enkele jaren ge- vil ln het Haagse aantal belangrijke het oude ken> waar0P hijzelf voorkomt i geheel keizerin Theodora, omgeven door haar hofstoet. Hier is Christus een vorst met Byzan tijnse lijfgarde en gevolg, waar mee het Christendom onder be scherming van het Byzantijns gezag wordt geplaatst. op copieën daarvan gehad. foto Henneke, Zwolle). het bijkans onbewoon de en moeilijk bereikbare Torcel lo vinden wij een reeks van 12de- eeuwse mozaïeken, die de mindere ziin van die venna. Alleen, men kent en men komt er niet. geleefd, vond hij de ideale omge ving voor zijn meditatieve natuur. Wel bleef de zee hem altijd trek ken en ging er zelden een jaar voorbij zonder pelgrimage naar het Vlaardingse „Hoofd" ven hem herinnerde aan aan zijn ouders en grootouders Ook toefde hij vaak te Schevenin gen. waar wij hem gedurende die stormachtige hij e Woudschoten i graag geziene gast en toen hij in 1936 sprak over De Oude Strijd rondom de periode van ..Ons Tijdschrift besef- vissersle- ten wij opnieuw de waar- zijn jeugd, de van de persoonlijk heid in de christelijk literaire beweging. Zijn visie op de vragen van 1954, met christendom en kunst ge- grote kinderen, de pet tuigde altijd stevig op het hoofd, langs de i zagen wandelen. Sindsdien is zijn vrouw hem ontvallen en werd hij levend kunstenaar, zelf ernstig ziek. Maar het was niet de eerste maai in zijn leven dat hij ten slotte herstelde demisch; het vu uit spatten. Zijn heid voor het grootste deel dank: aan zijn gevoelige religieu ze poëzie en zijn indringende kri tieken. zijn het toch ook de wei nige prozaverhalen zoals het be kende ..Vlaggetjesdag" en ..Ge bleven". welke hem ten volle ty peren in zijn hang naar het le- i dat hij als kind had gekend vreemd was. Vormgeving jy: VORMGEVING zijn poëzie moge in de aanvang de sporen hebben gedragen van "Aanvankelijk nog sterk onder <Te de tachtiger woordkunst aekoring van „tachtig", verkreeg hij. Juist door zijn kritische bijdra gen. langzamerhand een eigen stijl, welke gevoed werd door zijn fijne literaire intuitu». Aan hoe- anderzijds; door de jaren enerzijds en een te sterke invloed van de dominees poëzie der 19de eeuw veel bladen en tijdsrtiriften hij i dert 1911 heeft medegewerkt is moeilijk meer na te gaan. Een groot deel van zijn kritische ar beid gaf hij aan de Rotterdammer- bladen, waar hij dr. J. van der Valk als kroniekschrijver was op gevolgd. Gedurende de zeer lange periode waarin Wapenaar nu deel neemt ien dat vrijwel onafgebro ken' aan het Nederlandse geestes leven. heeft hij heel wat tijdschrif ten waarin hij schreef zien komen en gaan: Ons Tijdschrift. Opgang. Kentering. Opwaartiche Wegen, Stemmen des Tijds, De Ster en vele andere. Ook nu nog zit hij niet stil en «chnjft hij van tijd tot tijd zijn weloverwogen kritieken in het Centraal Weekblad der Gerefor meerde Kerken. kreeg zijn werk een eigen geluid. Door zijn religi euze poëzie stroomde iets dat echt is en doorvoeld. Zijn werk kreeg het accent van een gezonde mystiek en verloor zich nimmer in cerebrale be spiegelingen. Rispens zegt terecht: het verstil de, het innige is z'n Geen wonder dat vele van zijn verzen de weg vonden naar de kan sel en gemeengoed wérden van het gelovige volk Zo is er grote dankbaarheid bij het overzien van dit dichterleven. Wapenaar heeft de leeftijd der io trouwens een typisch t Kleine- schil tussen de mozaïeken Torcello en die van Ravenna. Versiering Ik ben een zeiler op Uw mateloze zeeën. Die aan Uw verre veil'ge kusten rustloos slaan; Al lokken allerzijds mij vreemde reeën, Gij hebt mijn koers bepaald: 't gaat op Uw haven aan Ik ben een zeiler op de zee van Uw genade: Gij hebi mij ingescheept. Gij blijft altoos mijn doel. Gij zijt het vast kompas, waarmee ik ga te rade. Gij zijt de milde wind. dien 'k in myn zeilen voel n 't stuur, ik weet U aan myn zijde; Uw knecht, die op Uw wenken let. stormwind los. 'k vertrouw op Uw geleide; overstemt voor U ooit mijn gebed! Al sta ik zelf i En werpt Ge Uic Geen stormvlaag Bij trylen mag 'k mijn schip in Uwe stilte sturen. Waar ik mij zelf zo gans en al in U verlies Dat 'k slechts dit éne smeek: Heer. mocht dit heil toch duren! Niets, niets meer buiten 17 dat ik nu nog verkies! Maar dan weer doet Uw wind myn zeilen zachtkens zwellen En "k schik mij, dienstbereid, weer naar Uw wenk en wil; De reis kort al meer op; de vaart gaat zich versnellen: Wat Ge ook beveelt, o Heer, dat ik niet dwaas bedil Loopt straks de reis ten eind en nader ik de stranden, Waar, dreigement des doods. Uw zwaarste zeeën staan, Neem, trouwe Loods, mij 't stuur dan uit de zwakke handen, En doe mij, stil-verrukt. Uw haven binnengaan! A. WAPENAAR Mozaïek is een oude wijze versiering, die reeds door de Ro- langzaam stervende stad nog meinen voor wanden en vloeren de laatste maal In 641 In 641 werd begonnen met de bouw van een grote kathedraal, de S. Maria Assunto, die na ver bouwingen in 864 en 1008 zijn te- Senwoordige vorm kreeg. Onmid- elhjk daarnaast staat re kerk. de S. Fosca. c een kleine basiliek uit de negen de eeuw en in de dertiende eeuw verbouwd tot een centrale koepel kerk. Het is moeilijk, zich voor te stellen, dat reeds lang voor die tyd, het zwaartepunt van de republiek geleidelijk naar het tegenwoordige Venetië werd verlegd. In 815 werd de zetel van de Doge daarheen verplaatst, in 832 werd begonnen met de bouw van de San Marcokerk. Het waren de aanvallen van de Lombarden en later van de Franken, die tot verplaatsing van Venetië naar het Rialtoeiland heb ben geleid, al bleef de Torcellogroep nog eeuwen een belangrijke rol spelen. Het is vermoedelijk de malaria geweest, die tot de to- JHHHHHMMI tale ontvolking van deze eilanden- schilderingen, vandaar dat zij ook In Venetië had het Byzantijns gezag alleen symbolische beteke nis. Venetië was in feite een on afhankelijke republiek, die spoe- dig Byzantium op ieder terrein eker niet bevocht Zuivere schoonheid Zij geloven echter niet, dat het alleen hieraan is toe te schrijven, dat de mozaïeken van Torcel lo veel meer hun oude zuiverheid hebben bewaard. Hebben de ont werpers, die langzamerhand bui- jM u- Ve- ken het Evangelie alleen willen laten spreken? In de concha van de koorapsis staat tegen een dofgouden achtergrond een majestueuze Madonna met het Kind en daaronder rij bisschop en de banken apostelen. Tegen de presbyters, achter in de apsis, estelijke ingangswand voorbeeld^ vinden wij een groot zaiëk van de Kruisiging, de Nederdaling ter Helle en het Laatste Oordeel. In de Sacramentskapel Chris- tuc mot rig aartser""»'"»n Gabriël. de Europa. deze oud-christelijke opstel ling nog te zien is. De iconostase met byzantijnse reliëfs, die het koor scheidt van de kerkruimte, de vloeren, die in bijzonder mooie patronen zijn gelegd. groep heeft geleid. Naar de eenvoud Staat men in het tegenwoordige Venetië op de binnenplaats van het trotse Dogenpaleis, dan voelt men iets van de grootheid en de macht van deze stadstaat, die eenmaal haar gezag over het ge hele Oostelijke bekken van de Middellandse Zee wist te doen gelden tot Kreta. Cyprus en de Ionische eilanden toe. Ook de San Marcokerk, naast het paleis, getuigt van die macht door haar ongelofelijke weelde van marmer, goud en mozaïek. Maar komt men tussen de duizen- kerk i door de beschrijving weelde en met name vi meer dan 4000 vierkante ir Michaël Al d. I van zulk een overweldigende schoonheid, dat zy de beschouwer veel meer aanspraken dan vele beter bewaard zijn geble- andere, die dagelijks door duizen- de eerste christelijke den toeristen worden bezocht tus met de aartsengelen if -v - -om(ïat Mirhaül on fïahriöl alt a,u.es lrelt °nS le 0"la<" wij hier op een vrijwel geheel ontvolkt eiland staan, dat een uur varen van Venetië ligt. alle reisgidsen staan afgebeeld, zou natuurlijk nog veel meer de schoonheid van de ker- taferelen uit de ken van Torcello te zeggen zijn. de Openbaring. Het koor met zijn zetel voor de Prof. dr. ir. H. G. v. BEUSEKOM. mozaïeken hebben de tekeningen uit de catacomben als voorbeeld gediend. Zij stellen Christus en de apostelen v Evangeliën Reeds in de vijfde eeuw echter dringt een vreemd element bin nen de door de bisschop van Rome heilig verklaarde martela ren en de bisschoppen zelf krijgen ook een plaats, spoedig gevolgd door de keizers en keizerinnen van Byzantium. Gevolgd door hun ganse hofstoet brengen zij geschenken aan Chris tus of aan Maria en de mozaïek- Maar dan bedenken wij, dat de kunstenaars, die dit alles hebben gemaakt, niet voor mensen heb ben gewerkt, maar voor God. En God blijft, ook als de mensen zijn weggegaan. il die zette afbeelding van het hofcere- n de monieel dan aan hetgeen de figu- leters ren tot uitdrukking brachten. VIA NAALD €N PLAAT In 1936 gaf Drukkerij Libertas sterken bereikt Nog staat (De Rotterdammer' een ere-bun- del proza en poëzie uit van de dich ter ter gelegenheid van zijn vijf en twintig jarig jubileum alt let terkundige «Literaire Overdenkin gen. Rotterdam 1936'. de dichter criticus Arie Wapenaar te ken schetsen. dan zie ik hem aller- t zijn werk temidden gemeente Toen wij hem het laatste jaar in de stille week voo aandachtig Zwols publiek u lijdenspoezie hoorden voordragen, beseften wij meer den ooit de geestelijke band tussen de chris- tendichter en zijn lezers. Van ha: te hopen wij dat het Wapen: zijn rustige le- DARIJS heeft enkele vrouwe lijke organisten van wie er twee heel goed bekend zijn in ons land. »L de organiste ran de St. Esprit, Jeanne Demes- sietix. en de zuster van de tijdens de oorlog gesneuvelde componist Alain. Marie-Claire Alain. Minder bekend is bij ons Marie-Louise Girod, organiste van l'Oratoire du Louvre, waar het grootste orgel van een Parijse Protestantse kerk staat. Waarom Marie-Louise die Girod hier minder bekend is dan haar kunstzusters, is me tot heden raadsel. En ik hoop dat deze rubriek er iets aan kan doen dat ich ook meer in ons land zal doen horen. ('ballade OP BELEG VAN 1672") Het is een oud vraagstuk of de scheppende kunstenaar gebaat is met een opdracht of niet. Er bestaat geen statistiek die met de cijfers aantoont dat vrije aandrift tot meer en groter kunstwerken heeft geleid dan een bestelling. Bovendien is er een tussenweg: een verzoek, of suggestie. Hoe het zij, er is werk, geschreven in opdracht van de regering, dat de moeite waard geworden is. Bij Hendrik de Vries was de hem in 1955 opgegeven taak: een stuk te schrijven waarin karakter en atmosfeer van zijn stad Groningen duidelijk uitkwamen, een schot in de roos. In 1955 kregen tien auteurs een dergelijke opdracht. i zijn jeugd af trouw gebleven aan zijn aanleg en de hem geschonken talenten. Dcir man. die zich op volko men onbaatzuchtige wijze heeft ge geven aan al dit werk, had zich. om maar leU te noemen, schat rijk kunnen schrijven aan school boekje*. Het najagen van succes was hem altijd volkomen vreemd. Wel Is hij een der pioniers ge weest die de weg voor anderen hebben gebaand. De na hem ko mende generatie aan wie de ..jobs" in de schoot vielen, heeft, bekenden, waarschijnlijk ongeweten, geprofi teerd van een door Wapenaar toe- bereide akker. Als diep gelovige heeff hij gijn gehele leven de spanning ervaren tussen zijn van huis uit bevindelij ke aanleg en zijn verworven intel lect. Van beide kende hij de scha duwzijden. ik mag wel zeggen, de zeer donkere schaduwzijden. Niet altijd heeft hij de synthese kun nen vinden en hij kegi het de psalmdichter nazeggen; al uw ba ren en golven zijn over mij heen gegaan Daarvan getuigen zijn ver zen. waarin hij niet alleen de hoog te maar ook de dieptepunten in tljn geestelijk leven heeft bele den: „Dank Heer. Die ryt hipven waken Toen Tc traande; 'k ben Hem kuzyt." En als nieuwtestamentisch psal mist- JHeer, Gij weet myn diepst begeren. Met pan vreugd gespannen Hier te mogen preluderen Lied ran *t nieuw Jeruzalem." ven moge worden in goede ge zondheid zich bij voortduur te ge ven aan de arbeid die hem lief is: het dienen van de schoonheid in het licht van het Kruis. Mede namens de tallozen foor wie zijn verzen en beschouwingen serende organisten een wezenlijk bezit zijn geworden. wensen wij de dichter een rijk ge zegende levensavond en op 12 sep tember i s een blijde feest- en dankdag in zijn woning aan de Rhijnvis Feilhlaan 30 te Zwolle temidden van familie, vrienden en derbt" en „Vater. i k zou erg blij zijn als concert in Holland mogelijk melretch", de Toccata schreef Marie-Louise Girod de Fanta: Graag geef ik deze wens door alle concerterende en organi- ide organisten. (Haar adres is: 337 rue des Pyrénées. Paris 20e'. Het spel van Marie-Louise Girod ■n Him- het Magnificat en de Chaconne in d moll. Mane-Louise Girod bespeelt op deze plaat niet haar eigen orgel. Pachelbel- plaat bleek, zeker even gedegen, even muzikaal en even beheerst als dat van haar genoemde colle- Sm it orgel werd aan het einde de 17c eeuw gebouwd en in 3 door Francois Henri Clicquot, P J. RISSEEUW virtuose als improvisatrice. ...eer om haar ook eens voor het Haarlems orgelconcours als jurylid uit te nodigen. Marie-Louise Girod kreeg ha opleiding aan het Parij vatorium. waar ze in 1 prijs voor orgel en improvisatie won. in 1944 de le prijs voor mu ziekgeschiedenis prijs voor fuga organiste titulaire orgel van l'Orato: en in 1953 kreeg een compositiecoi vereniging ..Amis de l'Orgue" haar triptiek op de hymne ..Sa cris Solemn: gebouwd Later heeft Cavaillé Coil, die ook het Clicquot-ongel in de St. Sulpice onderhanden heeft ge nomen. er wat aan gerestaureerd en van 1944—1947 heeft de Spaans- Franse orgelbouwer Gonzalez het opnieuw gerestaureerd. Er zijn 1941 de le echter nog enkele elementen uit de ballade te dichten op het jaarlijks te Groningen luisterrijk herdacht wordende beleg van 1672. De flap van het dezer dagen bij goed tempo) klinkt alles Van Gorcum en Comp. N.V. G. kaal en bovendien ritmisch A. Hak Dr. H. J. Prakke te As sen verschenen uitvoerige gedicht van twee vel druks, „Groninger Symphonie. Het Munsters-Keulse Beleg ln 1672", vertelt ervan: Het „Alle Menschen" heeft ..Eenmaal in beweging, brak de een zoetelijk strijkerige stroom zich baan met zoveel ge- klank, zonder enige kern weid dat het resultaat de be lde versiering aan het slot knoptheid van een eigenlijke bal tempo moeten blij- lade te buiten ging en de voorge- schiedenis, geheel het voorafgaan- Groningen, stoterig, zonder enige rit mische beweging of agogisch accent. Waar is hier de echte Bachse stem? „Ich ruf zu Dir' klinkt ei solostem. IHmHI Gott" heeft karakter. In hoe verre dit orgel dus ideaal de gebeurtenissen voor BachllVHMMtaaHaÉÉHlÉÉHWjri| deze plaat beslist niet. En kreeg De Vries getuigt zelf: „Zo reëel werden voor mij n '""'jjj het beleg. ...En wie nu dit vers dicht en vlecht en hecht, Met culturele bestemming, In de stad van 't beklem recht en 't stapelrecht, Was hij stapel, maar met beklemming. Alleen al om de kostelijke rijm- vondsten is de lectuur van dit poë tisch relaas de moeite waard. Martini rijmt op Paganini, schouwspel op rouw-hel. Moffen op ploffen, ^ingelijfde op Karei de woord „lot", waarop in de Gezangen t r.uw. UM„, Psalmen alleen maar God rijmt, dat de beschrijving het karakter me* een enjambement Asma's spel laat die prach- tot i tige barokke werken ook eenzijdigheden als de geestdrift e.'.nc* weinig leven, hij zo weinig de sfeer v tijd die beslist niet 2 was. Jammer, want Asm a zc beter kunnen en ralen zijn beter speelde Asma altijd op het orgel zijn handschrift van de Oude Kerk te Amsterdam. Was dat niet beter geweest voor de eerste plaaUijde. is deze 'i«e koraalvoorspelen7 veel zijn dichtwijze. Hij behoort tot de 0p Bommen-Berend, Martinira- stroeve" dichters, evenals b.v. men op samen. Heer Tammen op r bij 's groter vlammen, demiurg op Luxem- Wie burg. De Vries heeft een eigen aardige smaak voor het bizarre, dat zich ook in zijn verstechniek en rijmwoorden openbaart. het grote cymbels. De Louvre Franse organist-componist prijs bij las Lebègue is eens organist ardige herdenking Pachelbel geworden. Eén op- hefaamdé nierking: het koraal „Vater un- beiaamde c-r„ mQet beslist jehs snellor elzijdigi t, beselt onmid dellijk met een bijzonder mens te doen te hebben. De Vries tekent en schildert ook: een tentoonstelling van zijn werk in Rotterdam eni.ge jfef geleden heeft diepe ijndruk u,priri, Ir t r*r\ Ho li'amioon flc hot J aarop gernaakt op de weinigen d: in zijn zijn gaan bezien. Hij heeft affini- •n waarop ook het or- tei.t zowel met Bilderdijk als met Ronde Luth. Kerk te het Spaanse volkslied: vele ►rgelwerken. fnurcq De componeer- toch. ondanks alle piëteit hebben tolking ook gezegd - het Gou- Omega 173721 ut bevat de Toccata-Pastoral' in F, de vier koraalvoorspelen „Al- lein Gott in der Hoh' sei Ehr". „Nun komm der Heiden Heiland" „Durch Adams Fall ist gans ver leden. een mm of meer orkes trale klank aan het nrgel gegeven, een typische Franse klank. Toch heeft Marie-Louise Girod sterdam, gebouwd land uitgebracht de muziek van Pachelbel. Bachs Het zijn heeft een grote grote voorloper, in een klare en „Wachet stijlzuivere kianksfeer weten te müssen haar spel demon- der Höh zeer grote muzika- zu Dir" iiteit. Het is sprankelend spel ge- De worden, levend door de agogische accenten, de fraaie orgelmatige nu anceringen en het sterke ritme-ge voel. Ondanks de 90ms lichte zwe- gelklank plaat opgenomen van Marie-Lou;- se Girod met uitsluitend orgelwer- houden ken van Pachelbel. getiteld streertxij ..Hommage Pachefcel" langspeelpla; Ehr" Feike Asma veel element positieve Amsterdam meer uitkomt. •an de ver- opname „Musijck over de voysen het kleine der Psalmen Davids" van Jan Zwart. '25 cm. plaat 130.171). De plaat bevat voorspel en koraal Ps. 102, elegisch voorspel Ps. 51, Rispens inleiding en koraal Ps. 92, voor- koraalvoorspelen spel en koraal Ps. 42, trio en ko- Alle Menschen raai Ps. 6. andante religioso Ps. voorspel en koraal Ps. 47. ilaatje met koraalvoorspelen ach. die Feike Asma voor de .I.D. speelde op het Batzorgel de Ronde Luth. Kerk te Am- MMÊÊÊtMÊÊÊ^m 1828—1830. ijn gedichten spelen zich af in een donkere, visionaire sfeer, die aan het paranormale grenst. „In zijn natuur tracht een harde, creatie ve kern een uiterst sensitieve ont- ankelijkheid te beheersen", zegt strö'fe Een buitenkansje .Allein Gott i 45 toerenplaat CID 75.8461. Awna heeft in tijdschrif ten al meer beweerd, dat dit or gel ideaal is voor Bach, maar op deze plaat is dat beslist niet merk- ..Ich ruf Voor de liefhebbers der Jan Het tekening in de laatste groeven strekt verkeerde registratie ge nu zijn Groninger Symphonie. vas een buitenkansje voor De dat de stof verweven ligt jeugdherinneringen en hem door latere studie tot in details Hij heeft er echt ...w„ „jemt op los gedicht, nogal Merkwaardige ervaring: een vi sionair wordt dichterlijk causeur. CORN. BASOSKI Met behoud van zijn eigenaardig- iek dus een aardige op name. al kan ik deze werken en ^froïiYVSu si? artistiek beslist niet aanbevelen. niet de bedoeling het op de voet te volgen. Het is wclbezien een wonderlijk, een curieus product, dat men achteraf toch niet uit De Vries' oeuvre zou willen missen. De minnaar van poëzie zowel als de belangstellende in de geschiedenis, en zeker elke Groninger zal het met genoegen en telkens weer op komende glimlach lezen. De slot strofe. een wens van de auteur, zij hier doorgegeven. „Ten slotte nog één wens, een hartewens: Dat ieder dit lied mag leez'n Zoals 't hier wordt aangepreez'n: Met echte na-dreun'nde Groninger ens Een Hollands lied wil 't niet C. RIJNSDORP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 20