GIBEONS PLAATS
met zekerheid bepaald
Bisschop Theas bond strijd aan tegen
„het schandaal van Lourdes"
Gaan „Zonen der Vrijheid"
nu naar Siberië?
Amerikaanse predikanten
verdienen
MIEBFX BIJ DE MASSAJEUGD
ZONDAGSBLAD
zaterdag 6 september 1938
Ziekte en zang
Hoewel in de afgelopen weken de theorie dat een christen niet ziek
behoeft te zijn. telkens weer in gesprekken en preken naar
voren ls gekomen, blijkt de werkelijkheid haar beslist niet te dek
ken. Er zijn zeer bewuste, geestelijke christenen die juist steeds
weer met ziekte en lichamelijk lijden gestreden hebben. Eén van
hen is de vrouw van de grootste prediker van de vorige eeuw.
Spurgeon, die meer dan 25 jaar lang veel pijn heeft moeten door
staan. Zelf schreef ze eens:
..Na een donkere, trieste dag lag ik op de divan, terwijl buiten de
nacht al naderbij sloop. Hoewel mijn kamer gezellig verlicht was.
leek het wel of de duisternis van bulten bezit had genomen van
mijn ziel en mij het uitzicht benam.
De vraag kwam op me af: ..Waarom laat God zijn kind dit alles
doormaken? Waarom laat Hij me hier zo zwak liggen, terwijl ik
hem zo graag zou dienen?" Het was heel stil in de kamer. Al
leen maar de vlammen in de open haard knetterden. Plotseling
hoorde ik een zachte toon. alsof buiten een vogel zong. Het kon
echter beslist geen vogel zijn.
echter
AMERIKAANSE OPGRAVINGEN BEWEZEN
de wateren van Gibeon. Men
denkt bij deze enorme put aan
..de vijver van Gibeon" (2 Sam.
2:12> en met name ook „het gro
te water in Gibeon" (Jeremia 41:
12> waar de strijd was tussen Is-
maèl en Johanan De Amerikaan-
jaar opnieuw sloot
harde ring zich om het hart. waar
bewaard bleven. Het vuur had de harde korst weggebrand
en uit het hart werden toen de welluidende tonen geperst.
Als het vuur van het lijden een lofzang uit ons kan persen, dan
zijn we werkelijk geheiligd, dacht ik. en dan wordt God verheer
lijkt!
Werkezel of beelddrager
Terecht heeft de gebedsgenezing ons de laatste jaren geleerd, dat De Israëlieten
er een valse berusting kan zijn in dagen van ziekte. Evenmin als hebben de be-
wij ons neer mogen leggen bij karakterfouten, mogen we alle ziek- driegers geloofd
ten maar aanvaarden als de wil van God. Maar dat wil helemaal zij hebben God
TT/ 7 11' 1 1 .7 genstond tot de avondschemei
W ijnhandel in de oude stad bSÏÏuSSi
diepte van 27 meter kwam
Dank zij opgravingen van een Amerikaanse expeditie
heeft men de plaats van het bijbelse Gibeon nu met zeker
heid kunnen vaststellen. Er is o.m. een grote put uitgegra
ven en men vond ook tal van restanten van een oude be
schaving In onderstaand artikel vertelt dr. A. van Deur-
sen uit Groningen interessante bijzonderheden over Gibeon
en de recente ontdekkingen, die daaT werden gedaan.
Van onze jeugd
af zijn wij bekend
met het verhaal
van de bedrieg
lijke mannen van
Gibeon, waarbij
deze een list te
baat nemen, die
wel plomp en
doorzichtig
schijnt. maar
ivaarby zij hun
rol zó goed spe
len, dat
de dupe
niet zeggen dat we in een ander uiterste mogen vervallen en zeg
gen dat iedere zieke genezen kan worden als hij maar gelooft,
en dat God iedere zieke gelovige kan en moet genezen.
gevraagd
Met treffende
ernst schreef
Thomas a Kempis
hierover in de
navolging van
Christusf Wan
neer gij bij alles,
wat geschiedt,
vast staat, en wat
gij ziet of hoort,
niet naar de uit-
wendige schijn beziet, maar bij
elke gebeurtenis met Mozes in
de tabernakel treedt, zult gij
het goddelijk antwoord ont
vangen. Daarom werden ook,
zoals wij lezen, Jozua en de kin-
Als kinderen van God ziek zijn is dat niet omdat God het wil. maar
omdat wij leven in een wereld waarin de dood regeert, in een
wereld, die onder de vloek is komen te staan bij <ie zondeval en
zolang de mens gemaakt ls van het stof dezer aarde, van de
atomen van de gevloekte en gevallen schepping kan een christen
ziek zijn.
Er wordt tegenwoordig gesproken, alsof alleen een gezond mens God
zou kunnen eren. alsof God door een zieke niet verheerlijkt zou
kunnen worden. Deze gedachte is een vrucht van de westyse ver
heerlijking van de dood. Wij aanbidden activiteit. Daarom eren
wij een professor in de theologie, die elk Jaar een boek schrijft
en in het land preekt, meer dan een oude vrouw, die in haar
achterkamertje ligt.
De Bijbel maakt het echter erg duidelijk dat het lang niet altijd
gaat om wat de mens doet. maar om wat hij is. God is niet be
zig werkezels te formeren maar wil de mens beelddrager van
Christus doen zijn. Pas hij die geschapen is naar ..zijn beeld en
gelijkenis", krijgt de opdracht de ..aarde te onderwerpen". Chris
tus sprak van zichzelf als de ..Ik ben" en de naam Jehova bete
kent: ..Ik ben die Ik ben", m8ar niet ,.Ik doe". Zo wil hij dat
ook wij eerst „christen zullen zijn" en dan pas „christelijk gaan
doen". Van een dominee uit het reveil zei zijn vrouw eens: „HIJ
is een engel in de kansel, maar een duivel in huis." Deze man
had het wezen van Gods boodschap nog niet begrepen. Voor hoe-
velen van ons zijn onze daden een masker waarachter we onze een grote stad. als één van de
geestelijke armoede proberen te verbergen' Pas als wij Christus oS'ÏSk'leif'^JÏj te bSiitwooJ:
de gelegenheid geven zich in ons te openbaren, zullen onze daden den gaat men de bijbelse gege-
waarde krijgen. vens na: men let op de plaatsen.
des helpt ijverig mee om de pel
grims zo veel mogelijk geld afhan
dig te maken. Dit seizoen werd n.l.
bepaald, dat om de twee weken de
verkeerstekens en verbodsborden
van de nauwe straten zouden wor
den verwisseld, opdat alle zaken-
i hun rechtmatig" aandeel
werd uitgegraven. Op de
die in de omgeving genoemd wor-
deren Israels door de Gibeonte- den en op de bijzonderheden, wei
ten bedrogen, omdat zij niet ke vermeld worden. Zo
vooraf den Here
vraagd hadden, r
vertrouwend op vriendelijke
woorden, zich lieten misleiden
door gehuichelde vroomheid.
diepe put, dat de mannen van Gi
beon werden aangewezen als wa
terputter» (Jo«ua 9:23).
verrassingen
Bij het uitgraven van deze put
had men nog andore verrassingen.
In elke put of bron vindt men
steeds scherven van broze krui
ken; immers de kruik wordt bij
de bron verbrijzeld (Predik. 12:
6). Slechts één kruik werd daar
in de diepte nog gaaf en onge
schonden ontdekt, na het laatste
gebruik. 25 eeuwen geleden! Nu
waren op die kruiken vaak in
scriptie*; men vond er 54 hand
vatsels met oud-Hebreeuws
schrift. Nu kan men aan de vorm
van de potten, de versiering, de
welving bij het handvat zien. uit
welke tijd het aardewerk afkom
stig is. Welnu, die kruiken waren
niet Jonger, dan de tijd van de
zesde eeuw voor Ohristu». In die
eeuw, in 586 heeft Nebukadnezar
Jeruzalem veroverd en het land
van Juda is voor een groot deel
ontvolkt en ook het gebied van
Benjamin, waartoe Gibeon be
hoorde (Jozua 18:25). Blijkbaar is
toen de stad verlaten geworden.
De put werd door Invallend puin
en gruis grotendeels op den auur
gevuld met aarde en 'Steen.
inscripties
Wat nu de inscripties op de
kruiken aangaat, zeer merkwaar
dig is, dat er zijn, die men be
schouwt als een „etiket"; het
voorlopig onderzoek toont, dat
men hier wijnkruiken gevonden
heeft, die wijzen op handel, op
„export" van wijn uit Gibeon.
Zelfs zijn er drie wijnhandelaren
bekend; zij dragen bekende bijbel
se namen als Hananja (zo heette
betrouwbaar en godvrezend
die
de
waar
met twaalf tegenstandei
vijver van Gibeon. In 2 Samuel
20:8 wordt gesproken van de gro
te steen in Gibeon, waar Amasa
door Joab is gedood. Bij Gibeon
was dus eer» vijver en een opval
lende grote steen. Tijdens de op-
burcht; Nehemia 7:2) Azarja (een
vriend van Danièl had ook deze
naam; Daniël 3:24 en Amarja
(meerdere malen vermeld, bijv.
als zoon van Hizkia in Zefanja 1:
Di Truer—-n 8e<*achte aan wijnhandel
een^opvaï- werd nog door twee andere din
gen versterkt. Zoals nu de wijn
flessen worden afgesloten
-Seba rukt het Davidi-
sche leger op van Jeruzalem naar j,
Abel Beth Maacha; zij trekkken kurken. zo deed men het in
dus noordwaarts
Relig
igieuze „kitsch, in Roomse
bedevaartstad
Duizenden Rooms-katholieke pelgrims zijn ook dit jaar
weer naar Lourdes getrokken om daar het wonder der ge
nezing te vinden. Of zij dit inderdaad hebben gevonden,
blijft een open vraag. Wat zij in deze Franse bedevaart
evenwel in ieder geval zullen hebben ontdekt, ia het schan
daal van de religieuze „kitsch", waaronder dit pelgrims
oord in de loop der jaren is bedolven.
onderweg bij Gibeon;
de gezochte stad ten noorden van
Jeruzalem liggen. Buitendien
moet daar een imponerende heu
vel bij zijn; het is de voornaam
ste hoogte (1 Kon. 3:4). Welnu,
als men de bijzonderheden ver
enigt past het heel goed bij de
plaats El-Dsjib. En dit woord kan
een verbastering wezen van Gi-
Tooh is dit b.j elkander nog
maar een onderstelling, die een
zekere waarschijnlijkheid heeft,
maar het is niet onomstotelijk
vast. Dit blijkt wel hieruit dat er
geleerden zijn. die hij Gibeon op
een andere plaats wezen.
zekerheid
!"EI I
komen dan tijd met stoppen
stoppen passen heel
precies op de monden van de
kruiken.
trechter
Buitendien vond men een trech
ter voor het óverschenken van de
wijn. Het woord trechter komt in
onze vertaling van de Bijbel niet
kuni
de v
i krijgen.
beon toch waarlijk in El Dsjib is
te zoeken, werd zekerheid, door
koó'pmêüfde louden de opgravingen der Amerikanen
onder leiding van prol. James B.
len. invalidenwagens en madonna
beelden uit de omgeving van de
grot verwijderd.
Maar de oudere generatie van
Lourdes heeft dit alles met lede
een „adres" stond; er
bijv. een kruik, waarvan de ei
naar met de echt Bijbelse na;
Hananja wordt aangeduid: en
adres was bigegrift als „Gibeoi
Het meest
De bisschop van Lourdes. mgr.
Theas, heeft met goedvinden van
de Franse bisschoppen en van Ro
me besloten een soort „tempelrei
niging" te gaan toepassen. Wat is
daar in Lourdes precies het geval?
In een herderlijk schrijven heeft
mgr. Theas verklaard, dat de R.K.
clerus al lang leed onder de verza
kelijking en de slechte smaak,
het „mysterie van Lour-
zei, dat de
uitwassen en misstanden verant
woordelijk werd gesteld, ondanks
haar feitelijke onschuld. „Als de
kerk hier echter zou zwijgen, dan
zou zij medeschuldig worden aan
de geweldige ontheiliging van
Lourdes," zei de bisschop.
souvenirs
Mgr. Theas heeft vastgesteld,
dat er In Lourdes, een stad van
15.000 inwoners, meer dan 800 ho
tels zijn Van de 710 winkels, die
zijn, handelen niet minder dan
ir die prijzen verleende wij:
slecht als ook weer in bis<
diensten z
Lourdes.
stropdassen
In de winkels ziet men niet al
leen stropdassen met de beeltenis
van Bernadette Soubirous, het
meisje dat de ..verschijningen"
tic-Madonna's, kurkentrekkers met
het hoofd van Bernadette als ver
slering. zandlopers met Bernadet
te. cierbrekers in de vorm van een
madonna.
Het schandaligst vindt de bis
schop echter het misbruik, dat van
het geneeskrachtige bronwater
wordt gemaakt De zakenlieden
van Lourdes verkopen di,t water in
kleine flesjes, die ook weer de
vorm van Bernadette hebben of
verwerkt in stukken zeep met dito-
Koeken, gebak, parfums worden
hogelijk aangeprezen, als zijnde
met echt heilig bronwater bereid.
heeft beklaagd c
...tui U.U.U.P, diepe cisterne,
n grote put. Tachtig arbeiders
twee ploegen hebben hier zes
eken aan gewerkt, van de mor-
voor. Het Hebreeuwse woord er
voor. kan ook betekenen: buis.
gootjeatuit; dit bedoelde woord
staat maar één keer in de Bijbel
n.l. Zachana 4:12: in de verta
ling van het Bijbelgenootschap
„buizen". Maar hoewel de Bijbel
niet van trechters spreekt, toch
zal Israël die gekend hebben en
wij lezen ervan in de Talmud. In
hel Tractaat Abotlh (Vaderen»
komt deze interessante vergelij
king voor. Hieruit blijkt dus wel.
dat de trechter in Israël bekend
was. En de opgraving van Gibeon
bevestigt dit.
Er zijn vier soorten leerlingen,
die luisterend voor de leraars
zitten: spons, trechter, wijnzttf
en wan. Spons, die alles op
zuigt: trechter, bij tvie het het
ene oor in. het andere oor uit
gaat. wijnzeef, die de wijn, het
goede, uitlaat en de droesem in
zich houdt; u»an, die het uerstui-
vende kaf uitlaat, en de bloem
in zich houdt.
Er zijn meer aardige aanwijzin
gen. Zo was eer. vleespot ver
sierd met een gravering, die een
haan en een kip voorstelt. Nu
leest men in het Oude Testament
niet van hoenderteelt: eerst de
Evangeliën melden de kraaiende
haan. Maar de vondst in Gibeon
toont toch aan. dat de kippen ge
houden werden. Dit was trouwens
al gebleken uit een zegel, gevon
den in Mizpa, waarop een vech
tende haan was afgebeeld.
Nu werden vele dingen gevonden
in een „oort oude vuilnisbelt van
de historische stad. Daarom ver
wacht men nog verrassingen bij
een volledige opgraving van het
oude Gibeon.
DR. A. VAN DEURSEN
Canadezen zullen blij zijn
DE Canadese regering en
de regering van de Ca
nadese provincie Brits Co
lumbia hebben zich bereid
verklaard de verhuizing van
de „zonen der vrijheid", die.
tot de sekte der Doukhobors
behoren, naar de Sowjetunie
te financieren. Zij gaan naar
wat zij „hun nieuwe vader
land" noemen: Siberië.
De regering van Canada zal de
vervoerskosten van de driedui
zend volksverhuizers (tot een be
drag van ongeveer twee miljoén
dollar) betalen en de regering van
Brits Columbia heeft toegezegd
eenzelfde bedrag beschikbaar te
zullen stellen om het de „zonen
der vrijheid" mogelijk te maken
zich in Siberië te installeren.
De provinciale regering ia ver
der bereid de kinderen van de
aanhangers der sekte, die mo
menteel in een internaat zijn ge
huisvest, te laten vertrekken op
De kinderen werden met de
sterke arm naar internaten
overgebracht, toen hun ouders
weigerden hen naar de openba
re scholen te zenden op grond
Uitreisvergunningen zullen slechts
worden verleend, als de ..zonen der
vrijheid" vóór 30 september a.s.
afstand doen van hun Canadeae
nationaliteit.
Moeil ij kh eden
te weinig
belangrijkst* vondsten, die
Gibeon werden gedaan.
Het feit, dat tweederde van de
predikanten ln de V.S. schulden
hebben en vele van hun vrouwen
moeten werken, om extra-inkom
sten voor het gezin te verschaf
fen, staat nu zwart op wit. Deze
en andere conclusies zullen dit
najaar verschijnen ln een rap
port, dat ls samengesteld aan de
■CrirertrlrCrirtn
Nergens in Frankrijk z\1n de
overnachtingsprijzen der hotels zo
hoog als in Lourdes en nergens ook
Gebed
iegd:
Kierkegaard heeft e<
het archimedisch punt buiten de we
reld is een bidstoel, waar een waar
achtig bidder in aUe oprechtheid
bidt, daar tal hij de wereld bewegen.
Ja, als er zo'n waarachtig bidder is,
als h\j de deur achter zich sluit, het
is ongelooflijk, waartoe hg dan in
ttsst is.
De Wekker
slagzin
De exploitatie van de bron gaat
zelfs zover, dat een makelaar in
Lourdes adverteert met dc slag
zin: Wie dichtbij Bernadette en
de Madonna wil zijn. vrage voor
de aankoop van grond inlichtingen
bij
De bisschop wil aan al deze mis
standen drastisch een einde ma
ken. HM zal een moeilijke strijd
krijgen, want vele religieuze or
den hebben belang bij deze zakelij
ke kant van Lourdes. En zij vallen
niet onder zijn jurisdictie. De lei
ders van deze orden vinden, dat de
(wee miljoen gulden die jaarlijks
in de offerblokken van de grot te
rechtkomen, niet voldoende z'jn.
geen wet
Ook tegen de gemeentelijke auto
riteiten zal bisschop Theas een fel
le strijd moeten voeren, want er
is geen enkele wet, die de verkoop
Blondje en zwartje
XXVII
..Maar vind jij het nu werke
lijk óók zo erg als we een be
paald gezin eens wat extra
keren bezoeken" De leervicaris
zat op de tafel van onze staf
kamer, die daar beslist niet op
gebouwd is en interviewde me-
over het algemene beleid in
zake huisbezoek. Hij hield me
lelijk op, want ik moest me nog
voorbereiden voor een moei
lijk clubuur, maar ik voelde
me toch niet gerechtigd om
hem de deur te wijzen. Mis
schien wou ik ook wel wat
naders weten over dat uitzoe
ken van de kwestie, maar
daarop zei ik verleden week
al is hij nooit verder inge
gaan.
„Vraag het de baas", was
mijn antwoord. Het stak me
ergens een beetje dat hij een
zo principiële vraag tot mij
richtte. „Oppassen, Miebei",
dacht ik in één adem doe,
„voor je het weet, kom je op
gevaarlijk terreinje moet nu
eenmaal nooit samen over een
staflid en zijn methodes gaan
zitten praten. Je ontspoort
daarin zo gemakkelijk en dan
ga je roddelen."
g gei
de vicaris. „Maar ik u
toeten ivat jij er van denkt. Je
staat zo middenin de dagelijk
se gang van het werk. Nee ik
bedoel het anders. Ik wou jouw
eigen ervaringen liever we
ten
„Ik houd me aan het parool",
zei ik, luchtig, „Ik denk er niet
aan om ergens vaker heen te
gaan, dan strikt nodig is. Af
spraak is afspraak. En ik heb
niet zo erg veel tijd om me dan
nog verder met de theorie op
te houden. Man, als ik over
alles wat we doen en laten
moeten uren ga nadenken dan
voer ik geen klap meer uit!" Ik
schoot eensklaps in de lach.
„Waarom
lach je nou?'
informeerde
de dominee in
blauwdruk.
Bijna 'n tik
keltje ge
kwetst, alsof
hij me ver
dacht de gek met hem te
„Stil maar", troostte ik hem,
„Dat verhaal kan ik je wel
vertellen; dat is er eentje uit
de oude doos. We hebben eens
een jeugdleidster gehad, die
zich op alles moest bezinnen.
Ze meende het heel diep en
heel ernstig. Ik moest er eigen-
lijk niet over lachen: ze was 'n
innig vroom kind. Maar als die
op 'n middag huisbezoeken zou
gaan doen, ging ze eerst uit
rekenen uiaar ze al eens ge
weest was, en waar tweemaal
en waar nog nooit. En het slot
van het liedje was dat ze op de
duur geen enkel bezoek meer
deed. Ze zat hier maar te re
kenen en te piekeren
VOLKSWIJK
„Niet normaal", zei de vica
ris deskundig. „Maar je hebt
mijn vraag nog niet beant
woord: is het erg om bij som
mige mensen vaak te komen?"
,Ja", zei ik peinzend. ,Ja,
het is erg. Ik heb daar ook wel
een herinnering aan. Ze is een
paar jaar by ons geweest en ze
was geweldig goed. Geen werk
was haar te veel. En toen mis
lukte ze toch. Ze kwam te veel
bij de mensen, weet je. Ze vond
het fijn om naar hen toe te
gaan. Als ze
weer een gezin
had, was ze
gewoon niet
meer te rem
men. Ze kwam
er op de duur
zeven keer
per week. En
dan opeens was alles uit. Dan
was er een laaiende ruzie en
de mensen kwamen hier ge
woon aanbellen om de wijk-
predikant te spreken en dan
maar schelden. schelden. Waar
dat mens zich mee bemoeide.
En wat ze eigenlijk zich wel
verbeeldde. En ik wéét niet
wat al meer. Toen ben ik gaan
begrijpen dat je altijd afstand
moet houden. En dat je dat
vooral moet doen, als een gezin
je echt treft
„Maar waar zit dat dan toch
in? En wat steekt daar dan
precies achterOnze vicaris
zei het b\jna wanhopig, net
alsof een heel denksysteem van
hem in mekaar rolde, alleen
maar door het blote feit dat
een teveel aan bezoeken even
erg is al* een tekort aan mee
leven.
„Ik weet het werkelijk niet!"
moest ik bekennen „Maar
de barmhartige Samaritaan
bleef ook niet in de herberg
logeren om die gewonde man
verder te verplegen. Dat liet ie
aan de herbergier over. Al
weet ik niet of dat een goede
exegese is. Dat zul jy wel beter
De vicaris overlegde de zaak
peinzend. Hij kwam er kenne
lijk niet uit.
„En misschien speelt er ook
nog iets anders mee", zei ik
aarzelend, „Misschien zullen
mensen mekaar in alle geval
len op één na altijd weer aan
trekken èn afstoten; elkaar
vinden en elkaar weer verla
ten. Daarom moeten we altyd
afstand bewaren. Zelfs zo on
der mekaar in de staf en met
de directe medewerkers. Want
dat ene geval waarin het wel
kan dat je mekaar altijd op
nieuw weer zoekt, dat is ge
loof ik als je elkaar liefhebt.
En dat ligt op een heel ander
vlak dan van ons werk, hè!" Ja,
en daar was de vicaris het uit
gesproken mee eens Al kon ik
aan hem zien dat hy toch graag
nog even bij Hankie's vader
zou zijn aangewipt.
MIEBEL.
hand van vragenlijsten, die aan
predikanten van de negen voor
naamste Protestantse denomina
ties zijn gezonden.
Dr. E. Ernest Johnson, die
voorzitter is van de studie-groep
van de Nationale Raad van Chris
telijke Kerken in de Ver. Staten,
van welke het onderzoek uitging,
heeft gezegd, dat het publiek de
indruk heeft dat de salarissen
van predikanten aangevuld wor
den door belangrijke toelagen.
Maar dit is niet waar.
Het laagste salaris ontvangen
de predikanten in de kerken van
New England, die gemiddeld
$4.018 ontvangen, $400 minder
dan het nationale gemiddelde. In
het Zuid-Westen, waar de hoogste
salarissen genoteerd werden, was
het meeste $4.654 per jaar. Toe
slagen voor woning en reizen
kunnen een vermeerdering geven
van 1 468 per jaar, doch ands-
re factoren maken dat dit weinig
verschil geeft in het salaris. Maar
al te vaak is de pastorie oud en
te groot zodat de kolenrekening
Een predikant, die een auto no
dig heeft, maar die geen toelage
daarvoor krijgt, moet uit zijn
eigen zak $1.600 betalen voor het
onderhoud. Bovendien is de gerin
ge verhoging van de salarissen in
de laatste vijf jaar van geen be
lang vergeleken bij de ateeds ho
gere koaten van levensonderhoud,
van medische behandelingen en
van scholen. Het rapport dringt
er bij de kerken en gemeenten op
aan. dat zij de aalariasen van de
predikanten aan een nader onder
zoek zullen onderwerpen en daar
bij het levenspeil in de gemeente
in het oog zullen houden.
De denominaties, die aan het on
derzoek deelnamen, zijn: de Ame
rican Baptist Convention; Church
of the Brethren; Congregational
Christian; Disclplea of Christ;
Protestant Episcopal; Evangeli
cal en Reformed; Methodist en
United Lutheran.
Woordvoerders van dc sekte,
waarvan de Canadese autoritei
ten de laatste Jaren zeer veel
moeilijkheden hebben ondervon
den, hebben kortgeleden schrifte
lijk verklaard, dat zij, indien de
Canadezen voldoende schadeloos
stelling willen geven, zullen ver
trekken Dezer dagen heeft een
der leiders echter verklaard, dat
de aanbiedingen der Canadese
autoriteiten niet ver genoeg gaan.
Bovendien eisen de sekteleden
schadeloosstelling voor het land.
dat van hen „gestolen" is. Wordt
deze schadeloosstelling niet ver
leend. dan zullen zij opnieuw tot
ongeregeldheden overgaan.
Dat dit laaUte dreigement geen
slag in de lucht ia, Is reeds ge
bleken: de laatste weekends zijn
in Brits Columbia reeds verschil
lende ontploffingen veroorzaakt.
Daarbij werd echter ook een
„zoon der vrijheid" gedood, toen
voortijdig een bom tot ontploffing
kwam. Enkele Canadese steden
hebben Intussen bewakingsdien
sten van burgers tegen brandstich
tingen en sabotagedaden Inge
steld.
De Doükhobors vormen een ex
treem religieuze groepering, die
rond de eeuwwisseling uit Rus
land naar Canada overstak om
aan de vervolgingen van de
Czaar te ontkomen. In Brits Co
lumbia verblijven ongeveer tien
duizend aanhangers van deze sek
te. De „zonen der vrijheid" zijn een
nog radicaler tak van deze groep.
Toen de Doukhobors in Canada
kwamen kregen zij stukken grond
toegewezen om die te kunnen be
bouwen. Ook werden hun belas
tingfaciliteiten verleend.
Protestantse radio
dienst in Columbia
Na lan$e tijd komen er uit de
Zuidamenkaanse staat Columbia
geen benchetn van moord en
brandstichting, maar het bericht
dat voor het eerst in vijf jaar het
Evangelie weer eens over een ra
diostation gepredikt kon worden.
In de maand juli kregen de zende
lingen Lorentz Emery en Robert
Savage vergunning om twee uit
zendingen te verzorgen over het
radiostatipn van de stad Glrardot.
Ds. Emery Is tevens directeur van
de Amerikaanse middelbare
school. Colegio Americano in die
stad. Men neemt aan dat duizen
den de uitzendingen hebben beluis
terd.
De voriga protestantse uitzen
ding werd in april 1953 uitgezon
den. De plsataelijke gelovigen ver
zorgden toen een wekelijks zater
dagavondprogramma: La Marcha
dingen te verzorgen.
Ook is het bericht binnengeko
men dat de Presbyteriaanse kerk
van de stad Peque is heropend.
Het gebouw werd acht jaar gele
den door het Columbiaanse leger
in beslag Henomen en als barak
ingericht. De nieuwe burgemees
ter van de stad heeft nu opdracht
gegeven om het gebouw te ontrui
men. herstellen en terug te geven.
De openlngsdlenst werd door dui
zenden mensen bezocht, hoewel er
maar honderd gelovigen wonen tn
Peque. De 35.000 inwoners van de
stad staan achter open voor het
Evangelie.