c+iRisraiJK
J
Israël worstelt met zijn
sabbath jaar
Societas Studiosorum
Reformatorum
en woord voor vandaag
Kanttekenin
Russische regering wil
kerk toch vernietigen
DOOR
prof. dr. ir. H. J.
v. d. Maas
S.S.R. is de afkorting ran de
zinspreuk: Societas Studiosorum
Reformatorum, d.w.z. Vereniging
ran Gereformeerde Studenten
gereformeerd dan interkerke
lijk gezien. Deze vereniging is
met zo maar in een opwelling
ontftaan, met de gedachte er
weer eens een vereniging bij te
maken, of met het doel knusjes
bÜ elkaar te zitten met studen
ten die uit dezelfde .jfeer"
stamden. Een groepje geïsoleer-
den en die zich zelf isoleerden.
Weineen. Ook de gereformeerd
jonge kerel wil in het leven
rondzien en contacten hebben
met andersdenkenden. Zeker ook
ten dienste ran het Evangelie.
Maar de ervaring heeft
beweren dat het voor de Christen
student zeer moeilijk ij staande
te blijven wanneer hij. studeren
de aan een openbare Universiteit
of Hogeschool, als gelovige geïso
leerd. alleen staat. Immers de
student is lid van de studenten
maatschappij. komt met allerlei
meningen in aanraking, zuigt ken
nis en wetenschap in die vanuit
een achtergrond worden gedoceerd
die dikwijls met recht ongelovig
moet worden genoemd. Nog zon
der voldoende ervaring weet hij
onvoldoende te onderscheiden
iWie behaalt hierin wèl een vol
doende?) en. in zijn denken ont
spoord. wordt de kans op storing
van zijn geloofsleven versterkt.
Buiten de gemeenschap met God's
kinderen, vervreemdt hij van het
geloof en breekt er uiteindelijk
mee. Ook zijn nageslacht wordt
niet meer opgevoed in het geloof
van Christus.
Dit is geen verhaaltje. Het is
Eure werkelijkheid. Toen ik een
lelne Jongen was vernam ik dat
al. In de kringen waaruit wij
voortkomen werd dat besproken.
De student die naar het openbaar
hoger onderwijs ging werd bijna
steeds meegesleept door de zuig
kracht van het nieuwe, het ande
re niveau, de ..leer". Later stu-
deht zijnde, werd mij dat beves
tigd.
Uit nood
S.S.R. is uit de nood geboren. De
gereformeerde studenten kwamen
tot het inzicht dat zij elkaar in
gemeenschap moesten steunen,
vasthouden. Mens zijn met de
mensen, student met de studen
ten. maar toch ook weer anders.
Niet zich buiten het leven plaat
sen. Maar samen God zoeken. Ver
gaderen, praten, vraagstukken be
spreken. feest vieren.
Zo zijn de verenigingen ontstaan
van verschillende naam soms.
maar tezamen de Unie vormend
der S.S.R. en waarvan voor velen
zo'n zegen is uitgegaan, dat zii
die nimmer vergeten kunnen. Zij
hebben er vriendschap ondervon
den, vrienden voor het leven ge
wonnen. levensvreugde genoten.
Nu nog komen zii in kringen van
reünisten oudleden der S.S.R.
bij elkaar.
Veel betekende S.S.R. aanvan
kelijk in het leven van de Uni
versiteit of Hogeschool niet. In
l.et begin telde een afdeling 5,
soms hooguit 10 leden; 50 was na
tien Jaar al erg veel. Dat Is nu an
ders. Soms zijn er 250 leden of
meer. En S.S.R. heeft een plaats
gekregen In bet academische ge
beuren. BIJ officiële gelegenheden
ontbreekt de vertegenwoordiging
van S.S.R. niet en bij de hoogte
punten van haar bestaan geven
niet alleen hoogleraren blijk van
belangstelling voor S.S.R.
S.S.R. spreekt mee bij beslis
singen over de gang van zaken bij
het Studium Generale, de huisves
ting van studenten de sport, in
het overleg tussen Senaat en stu
dent. Daarvoor ben ik dankbaar.
Het brengt een grot
delijkheid met zich r
Cwcmeenschap
gaat dat
er ook in S.S.R. die dat
en die er naar doen.
Zij die naar 'de Hogeschool
gaan: het zijn onze kinderen die
w\j kennen een beetje zoals
wij onszelf kennen. Zij komen
in het leven, in het studentenle
ven de ouders lieten hen gaan.
bevorderden het. wilden het. Zij
moeten zich nu ontplooien: wel
allereerst, maar niet alleen in
kennis. Ook als persoonlijkheid
Daar doet de Universiteit van
zelf al toot aan. maar de gemeen
schap met andere studenten is
voor het vormen pan karakter
en persoonlijkheid onmisbaar.
Zeker ook voor de christen
student.
En hoe moet dat nu worden be
reikt Dat kan in S.S.R. die daar
toe een mooie gelegenheid biedt
en waar zij niet zijn ..opgesloten".
Maar inderdaad, de studenten zul
len het moeten doen. zij zijn het
die er wat van kunnen maken.
Biddend en werkend. En het is
helemaal niet gek dat ook de
S.S.R. ^zouden bid-
Een taak
.De gereformeerde (ik bedoel dit
woord steeds in de zin van „be
horende tot de gereformeerde ge
zindte"). jongeren, die straks aan
een openbare Universiteit of Ho-
Seschool gaan studeren, krijgen
aar een taak. Allereerst en
dat zeg ik met nadruk ten
aanzien van hun studie. Zij ko
men op de Universiteit om te stu
deren. Ook om Christenmèns te
worden. Door de invloed van het
kerkelijk leven. Maar noodzakelij
kerwijs ook en wel door de ty
pische structuur van de academie
door de medestudenten. in
S.S.R.
Ontvangen alleen gaat niet. Wij
ontvangen alleen, wanneer wij ge
ven. Wij moeten ingesteld zijn op
het geven, het ontvangen komt
dan wel. Het willen leven in over-
Sive aan Christus leert te geven,
ij leert het ons.
Het is opmerkelijk en een er
varing van hen die S S R. vele ja
ren hebben gevolgd, dat, wanneer
het geloofsleven er bloeit, ook de
jolijt en het feest inhoud hebben
en een vreugde geven, zoals ik
ergens anders heb mee-
ik
heb dat vele malen mogen mee
maken waar de humor over
vloeit, dat is iets dat ik niet ver
geet
S.S.R. wil God dienen, wil le
ven naar de Schrift, naar dc be
lijdenis der gereformeerden. Zij
wil naar Christus' leer en liefde
leven. Dat wordt uitgesproken in
de „Wet" van S.S.R. Wil dit zeg
gen dat ieder die lid van S.S.R.
wordt al belijdenis van zijn ge
loof heeft afgelegd? Neen. Maar
wèl dat hij daar naar toe wil le
ven. Het staat In die „Wet" an
ders. maar het komt hlcron neer,
dat het S.S.R.-lid wanneer hij zijn
handtekening zet, hij verklaart
„niet dat Ik het alreeds gegrepen
heb, maar ik jaag er na»- n' m
het ook grijpen mag". En wel
met de begeerte, dat hij eens zal
kunnen zeggen: „Waartoe Ik door
Jezus Christus gegrepen ben".
Zal Israël zijn land braak laten liggen?
Een van de ernstigste verwijten aan het adres van
christendom is, dat het de mensen probeert met de beloj
van een hemel de ellende van deze wereld te doen verge
Het zou daarmee de mensen blij maken met een wissel o;
toekomst, die misschien nooit gehonoreerd wordt, maar
minder bekommeren om de toestanden in dit onderman
En daarmee zou dat christendom de passiviteit onder
mensen in de hand werken: mank je niet druk. want het k
toch een keer allemaal goed, de tegenwoordige bedélinl
niet meer dan een voorbijgaande fase. Het is één van de m
ongemotiveerde verwijten, die gemaakt kunnen worden.'
dit beweren, vergeten, dat het tegenwoordige beslissen
voor het toekometide en dat op dit moment de toeki
al begonnen is. Het is als met een reis: u kunt gewooi
stap gaan, maar als u^niet weet waarheen u wilt, zult u
tegen één terechtkomen op een plaats, ivaar u helemaal
wilt zijn. Er zijn heel wat wegen naar de toekomst, maa
loopt er maar één naar het „betere vaderland"waarvai
Bijbel spreekt. Vergis u dus niet en vergeet bovendien
dat u zélf, actief, moet kiezen welke weg u wenst in te sl
Geldt de Oud-T estamentische
belofte nog?
Van een medewerker
Als op 24 september a.s. het Joodse nieuwjaar zal zijn aange
broken en het jaar 5719 zijn intrede doet, zal er voor de staat
Israël een economisch moeilijk jaar zijn aanvang hebben genomen.
Een jaar ook waarin de godsdienstige hartstochten weer hoog
zullen oplaaien. Het Israëlische landbouwareaal dient namelijk
in het jaar 5719 braak te blijven liggen om de Joodse wet inzake
het Sabbatjaar na te leven. Reeds is een rabbinale commissie
in het leven geroepen om het probleem te bestuderen, terwijl
ook het Israëlische ministerie van landbouw zich met de kwestie
bezighoudt. Verschillende mogelijkheden ter naleving van het ge
bod staan open, maar de wegen die de verscheidene Joodse stro
mingen in Israël willen bewandelen zijn nogal verschillend.
De
t op het Sabbath-jaar die opge-j
tekend staat in Lev. 25:3,4 is van kracht
geworden onmiddellijk nadat het Jood
se volk Kanaan was binnengetrokken
onder de twaalf stammen werd v
deeld door Jozua de opvolger van Mo-
zes. Streng is deze wet. Het Oude Tes
tament noemt niet alleen beloning vooi
hen die haar naleven, maar tevens straf
voor de overtreders. Volgens de Tal
moed zal de wereld zelfs voor vier
overtredingen worden gestraft; afgoden
dienst. onzedelijkheid, moord en ver
waarlozing van het Sabbat-jaar.
Volgens de Joodse overlevering, zo
schrijft de Jewish Chronicle, waar
aan enige gegevens zijn ontleend, is
de verwoesting van de tempel van Sa
lomo een direct gevolg geweest van
de overtreding van deze wet. Ook de
Babylonische ballingschap van de Jo
den zou een gevolg zijn geweest van
het niet naleven van dit gebod, zo zeg
gen de Joodse wijzen aan de hand van
II Kronieken 36: 19—21: „En zij ver
brandden het Huis Gods.en wie
overgebleven was van het zwaard,
voerde hij weg naar Babel.opdat
het woord des Heren vervuld werd.
door de mond van Jeremia, totdat het
land aan zijn Sabbatten een welgeval
len had."
Nagenoeg zonder onderbreking hebben
grote groepen Joden in het heilige
land sedert de tijd van Ezra en de
terugkeer van het Joodse volk naar
hun land de wet nageleefd. In de dia
spora ging dat aanmerkelijk moeilij
ker, doch in de verstrooiing bezaten
allemaal
iijke dingen over het studentenle
ven. Sommige ouders zeggen:
laat mijn Jongen of meisje er
maar bulten blijven.
Het gaat inderdaad niet altijd
goed. Trouwens waar wel? Ook in
onze gezinnen, bij ons thuis gaat
het niet altijd zoals het behoort
voor God. Ook op de Middelbare
Scholen niet. waar de ouders vlak
bij zitten. Wy laten ze als ouders
dikwijls met vuur spelen. Kleine
vuurtjes die wij snel moesten blus
sen. Als ouders moeten wij een
standpunt weten in te nemen en
dat ook durven vast te houden,
zo nodig neen durven zeggen. Dan
weten deze jongens tenminste hoe
de ouders het zien. Dan komen
bat-Jaar is namelijk geenszins
voudig. wegens gederfde inkomsten.
De Bijbel erkent dit zelf blijkens Le
viticus 25:20: „En als gij zou zeggen
Wat zullen wij eten in het zevende
jaar... zo zal Ik mijn zegen gebieden
over u in het zesde jaar, opdat het
de inkomsten voor drie jaren zal
voortbrengen".
Wet houden
Israël worstelt thans met dit pro
bleem. De vraag doet opgeld: moet het
land inderdaad een jaar lang braak
blijven liggen? Sedert onheuglijke tijd'
Israels bestaan daarmee was ge
moeid. Thans hebben tal van religieuze
nederzettingen reeds te kennen gegeven,
dal zij deze methode niet weer willen
volgen, ook al laat Israels economische
positie het niet toe dat een groot deel
van het landbouwareaal braak blijft lig-
Mogelijkheden
De ingestelde rabbinale commissie
heeft tal van mogelijkheden onderzocht
om een modus vivendi te vinden. Zij
heeft reeds voorgesteld om de lande
rijen gedurende het Sabbath-jaar aar
niet-Joden weg te schenken, opda'. hel
land wordt bebouwd en anderzijds de
Joden de wet kunnen naleven. Ook is
gesugg'-reerd het land aan niet-Joden te
verpachten. Ook andere wetenschappelij
ke. methoden worden onderzocht. Dc
wetenschap heeft een mogelijkheid ge
vonden om planten te laten groeien zon
der aarde. Hiervoor Is het Israëlische
Het ministerie van landbouw van Is-
rael, dat eerst niet veel voelde voor de I
plannen van de religieuze nederzetUn-
gen om het land braak te laten liggen
gedurende een heel jaar, is na de uit-
Komst van de wetenschappelijke resuita-
ten geheel omgeslagen. De religieuze ne-1
derzettingen zouden namelijk, terwijl zij I
het Sabbath-jaar in acht nemen, zeer be
langrijk researchwerk doen ais zij de1
kunstmatige methoden van verbouwing
volgen. Indien de proeven gedurende een
heel jaar en op grote schaal slagen, zou- j
den zij geheel nieuwe perspectieven ope-
nen voor de Negev, waar in grote de
len geen plant wil groeien, enerzijds
door de rotsachtige bodem en anderzijds!
door het gebrek aan water.
Zo wordt in Israël gepoogd de eeuwen
oude Joodse wetten op te volgen door
de moderne wetenschap. Het is echier
RUSSISCHE Spoetniks hebben Aan de andere kant vindt de ji
ook in Amerika wel een en ander ge Amerikaan zo gemakkelijker
uitgewerkt. Ze hebben namelijk de plaats in het maatschappelijk
vraag bijzonder actueel gemaakt of die in overeenstemming is met
het onderwijs in Amerika wel op de kwaliteiten en ambities. Trou'
hoogte is van zijn tijd. Voldoet het vooral het lager onderwijs in An
Amerikaanse onderwijs aan de eisen ka is ingesteld op de overti
die men eraan mag stellen? Wat zijn dat het leren spelenderwijs
de goede kanten van dit onderwijs, kunnen geschieden. Dit alles
wat de minder goede?
Omdat vergelijkingen hier nuttig
kunnen zijn, moet een studie
ministerie van landbouw zeer gepor
teerd. In ondiepe betonnen bakken ge
vuld met een speciaal soort kiezel, dat
gevoed wordt met water dat de noodza
kelijke voedingstoffen voor de planten
bevat, blijken tomaten, sla en andere
rSb&S1 BELANGSTELLING voor onderwijs
iijk hoger is met deze kunstmatige me
thode dan zij zou zijn met de normale.
Ook zou minder water nodig zijn, ter-'
wijl de tijdsduur om een volwassen
vrucht te krijgen aanzienlijk korter is.
leidt ertoe dat het begaafde kin
:1e lagere en ook op de middel
school te weinig fundamentele
het Amerikaanse onderwijs, en dan nis opdoet. In Amerika betreft
kritiek op het eigen onderwijs
teem daarom vooral tempo en b
i de pers liteit van het onderwijs, dat tei
gekomen, en wel van de hand
een deskundig man als prof. dr. H.
M. H. A. van der Valk is, de oud-
aangepast is aan de benedenste gi
middelmatige leerlingen.
De middelbare school (de gemid
veel
:egd
raels worsteling met het Sabbath-jaar
daarmee is gestreden. Reeds gaan
stemmen op die de nieuwe methode niet
willen volgen, maar die de lijn willen
voortzetten sedert de tijd van Ezra: het
land braak laten liggen zonder e«
dere mogelijkheid tot verbouwing.
hoogleraar te Utrecht en te Rotter- de high school) is naar het
- dam en thans werkzaam te Washing- van prof. Van der Valk dan ook
st hrt Sabbath-jaar ton (uitgave G. W. van der Wiel Co voldoende als voorbereidend hi
BEROEPINGSWERK
GEREFORMEERDE KERKEN
Zendeling-cineast Pierce schrijft
Drievoudig plan
DE protestantse kerk in Rus
land word op systematische
wijze vernietigd door de
communistische partij", schrijft
een Amerikaane zendeling-we
reldreiziger, Bob Pierce in het
weekblad .Christianity Today"
Bob Pierce heeft een reis van
twee weken door Rusland ge-
met de protestantse kerken.
Bij Koninklijk Besluit zijn de rectores-
magnifici benoemd voor het studiejaar
19581959 aan de Rijksuniversiteit te
Leiden. Utrecht en Groningen.
Aan de Rijksuniversiteit te Leiden j
wordt prof. dr. H J. Lam rector-magni-kwam
ficus, aan de RUksunivi
J. Scheltema.
jaar niet aan hun belastingplicht kon
den voldoen. Anderzijds is het bekend
dat Aletfhnder de Grote in het zeven
de jaar ontheffing van belasting verleen
de en dat ook Julius Caesar de Joden
het Sabbath-jaar
De tijden zijn echter veranderd.
Niet alleen zou de moderne staat
Israël zonder belasting van zijn in
woners niet kunnen voortbestaan,
maar zij zou ook de bevolking niet
kunnen voeden, daar niet aangeno
men kan worden dat de wereld Is
raël van het noodzakelijke voorziet
omdat de bevolking een wet naleeft,
waar de meerderheid van de wereld
bevolking vreemd tegenover staat.
Toch zijn er religieuze nederzettinge..
in Israël die van plan zijn de wet stipt I
-- te leven. Reeds zeven jaar geleden
het eerst sedert 2000 jaar
eigen
te Utrecht het Sabbath-jaar
de Rijks- Joodse staat. De toenmalige opperrab-
H. bijn van Israël. Kook. bepaalde dat het
Hand wel bebouwd mocht worden aange-
kunnen brengen heeft hij in
Amerika een organisatie ..World Visidh"
gesticht, die radio uitzendingen verzorgt
en films vervaardigt. Pierce heeft de
t(1CM1 MUUC11 laatste tien jaar van zyn leven vrijwel
belasting vrijstelde, voortdurend gereisd in het Verre Oosten.
Pierce schrijft: „Ik kreeg een angst
aanjagende close-up van het plan dat de
communisten volgen, terwijl tegelijkertijd
mijn hart verwarmd werd door uitpui
lende kerkdiensten In Kiev, Kharkov,
Moskou en Leningrad. Tot op zekere
hoogte beleven de Russen een bepaalde
godsdienstvrijheid, gedeeltelijk omdat de
Russische regering de vrije wereld wil
laten zien dat zij de godsdienst niet ver
trapt, gedeeltelijk ook omdat de kerk nog
alt(jd een bepaalde macht heeft in de
satelietstaten
Ongeveer 15000 nieuwe leden tre
den ieder jaar tot de Baptisten Unie
toe. Het totale aantal Baptisten in de
Sovjet Unie bedraagt op het ogenblik
ongeveer een half millioen. Ook de
Mohammedanen zyn vrij sterk en
groeien nog in kracht, terwijl de
104
Om onverklaarbare redenen voelde Mallory zich
kouder dan ooit.
„Draai je om!" Het pietooi bewoog geen milli-
Langzaam keerde Panayis zich om. Miller deed
een pas naar voren, pakte het zwarte hemd bij de
kraag en scheurde het hem met één krampachtige
ruk van bet lichaam
„Kijk. kijk! Wie had dat gedacht, he? teemde
Millers stem „Wat een verrassing, wat een reuze
verrassing' Weet u 't nog. chef. dit was d»e vent
die door de Duitsers in het openbaar
seld. Op Kreta' Tot Je 't wit
zien Wat ziet z'r"4
Mallory keek.
De kanonnen van
Dat
aiwine
ribben kon
r vreselijk uét. he?"
hield z'n mond. Hij was vol-
zijn hersenen tolden terwijl
r AllSTAM MACLEAN
de eerste keer dat ik dit baasje
want toen hij achter was geraakt,
eer gauw in véél te gauw voor
1 open wond in z'n been. Maar pas
rugzak op het plein open-
vertrouwde:
haalde hij ons w
toen ik vanavond
maakte, had ik de zaak door."
„Je hebt nog maar twee redenen genoemd." moe
digde Mallory hem aan.
..Ik heb er nog meer. Nummer Drie: hij kon
achter ons aan sukkelen, wanneer die commissie,
ontvangst ons van voren aanvieb want Iscariol D„ ,s he, communistische plan. Snijd
protestantse diensten zongen en baden.
Duizenden stonden twee uur lang en luis
terden aandachtig naar twee volledige
preken. De geestelijke honger leek groot.
onderwijs, maar hij acht haar
te Arnhem). Wij achten het
lang, enkele gedachten uit de studie als algemeen vormend onder
van prof. Van der Valk hier weer voor de massa,
te geven. Evenals het n
Wat de schrijver in het bijzonder geeft in Amerika ook het univi
doet uitkomen is, dat het onderwijs talre onderwijs een massale toe
in Amerika, naar trouwens te ver
te zien. Vooral goede colleges"
varen dit en zij passen een scht
selectie toe. Het blijft overigens,
nancieel bezien, in Amerika gen
keiijk, een college-opleiding te
gen. Zijn lager en middelbaar t
wijs gratis, de college-gelden
communistische plan. Het werkt aldus:
1 Op alle scholen is het godsdienst
onderwijs verboden voor kinderen I
onder de achttien jaar. Zondagsscho-1
len bestaan niet in Rusland. Geef me
een kind in de jaren dat het op-I
groeit, heeft Lenin gezegd, en zijn
toekomst als communist is ver
zekerd De communistische partij
heeft haar wortel dan ook krachtig
gedrukt in de protestantse kerken1
door haar kinderen op te eisen.
Als de jongens en meisjes zeven jaar1
worden, sluiten zij zich aan bij de
Octobrists, de communistische knapen-
en meisjes vereniging. Trots dragen zij1
hun rode ster Op negenjarige leeftijd1
worden zij lid van de Jonge Pioniers
en gaan een rode halsdoek dragen. Dei
Jonge Pioniers hebben eigen zalen in
de schoolgebouwen. Zij organiseren
iedere sportwedstrijd en delen de prij
zen uit Het lidmaatschap is bijna vol
ledig op deze leeftijd. Als de kinderen
veertien worden gaan zij over naar de
Komsomol, dé communistische jeugd
organisatie, die opleidt voor de com
munistische partij. Christenen kunnen
echter niet tot de Octobrists, de Jonge
Pioniers of de Komsomol behoren.
Daarom hebben de kerken zo weinig
jeugd.
2. Het Kremlin gaat nog een stap ver
der. In geheel Rusland bestaat er
niet één protestants seminarie. De
regering zegt dat de kerk vry is om
haar eigen theologische scholen te
stichten, maar dat er geen gebouwen
beschikbaar zijn.
3. De partij gaat zelfs nog verder. Het
grootste Boek dat ooit werd ge
schreven. wordt in de Russische
boekwinkels niet verkocht. De wei
nige Bijbels die gedrukt zijn met
vergunning van de regering worden
in de kerken uitgedeeld. Ik zag
oudere dames, met de liefde van
God op hun gezichten geschilderd,
een vrijwel kapot gelezen Bijbel in
hun rimpelige handen houden. Som
mige pagina's waren met touwtjes
vastgehouden, andere vrouwen droe.
gen losse vellen in een krant of een
hoofddoek.
wachten valt, de wezenstrekken
toont van de Amerikaanse samenle
ving, dat het Amerikaanse volk, hoe
zeer heterogeen van oorsprong,
een opmerkelijke eenheid vertoont,
heeft het niet het minst aan zijn on
derwijs met name het lagere en het staatscolleges en staatsuniversitefn
middelbare onderwijs, te danken, zijn laag.
Hier worden de kinderen en soms De algemene stijging
zelfs kleinkinderen van immigran
ten tot één volk gesmeed. Het zijn
vooral het taal- en het geschiedenis
onderwijs die hiertoe bijdragen.
Een onmiskenbaar materialistische werken moet, kan zich, zeker in
instelling van het Amerikaanse volk grote steden, op de avonduniversi a
heeft voorts tot gevolg geringschat- ten verder ontwikkelen. Met deze!
ting voor de Intellectueel. Het socia
le prestige van een persoon is er
evenredig met zijn inkomen. Waar de Amerikaan meer bereiken |ex
bovendien succes snel moet worden de Nederlander of, in het algentn3
verkregen en wetenschappelijke r~ J"
beid veelal een kwestie vai
adem is, is de waardering
wetenschap er ook maar betrekke
lijk.
i de levin
standaard heeft hoger onderwijs
velen financieel nog gemal
lijker toegankelijk gemaakt. En
jongeman die niet kan studeren n
de Europeaan,
lange Het is weer in overeenstemming
an de de Amerikaanse volksaard dat
technisch onderwijs er vrijwel op
le gebieden op hoog peil staat
In Amerika is, meer dan in Europa, beter dan, of op zijn minst gelijiE"
omstandigheden
mningen omver waren
gesmeten Geen schram, zelfs niet het klemete lit
teken ontsierde de gladde, donkere huid.
„Och. van nature geneest bij hem alles gauw",
mompelde Miller. alleen zo'n smerige, wantrouwi
ge vent als ik kon op 't idee komen dat hij op
Kreta een spion van de Duitsers is geweest, bij de
geallieerden aks verrader bekend is geworden en.
omdat ze hem op dat eiland niet meer gebruiken
konden, met een snelle barkas s nachts naar Na-
varone is getransporteerd. Geseling! Met een roei
boot van 't ene eiland naar 't andere Wat een
vuile zwendel"' Miller zweeg een ogenblik en zijn
mond vertrok. „Ik zou wel 's willen weten hoeveel
zilverlingen hii op Kreta heeft verdiend voor ze
hem door hadden
„Maar man' Je kunt 'm toch n»et gaan veroor
deler om z'n grootspraak, z'n fantasie!" protesteer
de Mallory. Maar vreemd genoeg voelde hij zich
niet zo verontwaardigd als zijn stem klonk. „Stel
ie voor dat we alle buitenlanders die bij de geal
lieerden
„O. u bent nog niet overtuigd, he*" Nonchalant
wees hij met zijn pistool naar Panayis. „Doe je lin
ker broekspijp naar boven. Iscariot Ik geef je weer
precies twee seconden!"
gericht. Hij rolde de donkere stof tot aan zijn knie
..Hogerl Grote jongen'" moedigde Miller hem aan.
„En haal nou dat verband eraf. Meteen!" Een
paar seconden was het stil. toen schudde Mille-
droevig het hoofd. „Wat een afschuwelijke wond.
chef Wat een vreselijke wond!"
..Ik begin je nu door te krijgen." zei Mallory na
denkend. Het donkere, pezige been vertoonde geen
schram. „Maar waarom ter wereld
..Heel eenvoudig Er zijn op z'n minst vier rede
nen. Dit jochie is een verraderlijke, gluiperige
schurk en geen ratelslang met zelfrespect zou ook
maar op een kilometer in z'n buurt komen.....
maar h;j is gehaa.d Hij simuleerde een verwonding
zodat hij in net hol m de Duivelsspeeltui'n kon blij
ven. terwijl wij vieren he< Alpenkorps op de hel
ling tegenhielden."
„Waarom? Bang dat hij geraakt zou worden?"
Miller schudde ongeduldig het hoofd
..Dit jochie is nergens bang voor. Hij bleef in het
hol om een briefje te kunnen schrijven. Later ge
bruikte hij z'n zogenaamde verwonding als een ex
cuus om een eind achter te blijven en dat briefje
op een plaats neer te leggen, waar iedereen he'
zien kon Dat moet geweest zijn toen wij dieper
ie ravijnen in trokken. In dat briefje heeft hij waar-
schijnlijk gezet, dat we daar en daar uit de grot
n de vallei zouden komen en of ze daar maar
alsjeblieft een commissie van ontvangst wilden neer
zetten. Dat hebben ze gedaan, weet u nog wel: we
hebben hun auto gegapt om naar de stad te rij
de jonge wortels sf. voorkom een nieuv
generatie predikanten en houdt de uit-
h)J gave van Bijbels tegen. Het plan is goed
tf' j uitgewerkt, maar ik kwam in aanraking
de met mannen en vrouwen die de liefde
God hadden leren kennen. En zij
a hun geloof door aan anderen met
behulp van vergeelde bladzijden uit
kapotte Bijbels. En het Woord van God
zsl niet ledig weerkeren.
Advertentie
i plan zich te laten doodschieten
hij z'n centen had gebeurd. En Nummer Vier
Herinnert u zich nog die ontroerende scène toen
u smeekte hem bij de ingang van die grot in
ravijn achter te laten? Hij wou toon immers
held uithangen Horatio op de brug?" iail
„Je bedoelt dat hij de Duitsers de juiste grot wil- reVi
de wijzen?"
„Precies! Daarna werd ie-bijna wanhopig. Ik was
toen nog niet zeker van m'n zaak. maar 'k was
verdraaid wantrouwig, chef Ik wist met wat hij j
daarna weer zou proberen. Daarom gaf ik hem een
stevige hengst toen we die patrouille in de vallei
tegenkwamen
„Zo", zei Mallory kalm. ..'t Is me nu wel
duidelijk." Hij keek Miller verwijtend aan. „Je had
me moeten waarschuwen. Je had niet het recht...
„Ik was van plan het u te vertellen, chef. maar
ik kreeg er de kans niet voor. Dit jochie was er
voortdurend bij. Een half uur geleden wilde ik het
u juist vertellen toen dat geschiet op het plein be-
Mallory knikte begrijpend. „Wat maakte je eigen- orgaan van de Sowjetvloot heeft
lijk wantrouwig. Dustv*" he Vaticaanse paviljoen op de Expo
u- een geweldig, grijs en
waar de kathedraal-
de geur van wierook
overheerst.
W 01 o rlilrol cfi
„Ja, zeker Maar we hébben dat hout gebrand."
„Dat weet ik. Maar hij zei dat hij het op de Kos- dc in Amerika gebouwde electronische
had geroken en de wind wo« heel de dag klokken „walsen en napolitaanse liedjes
de school direct gericht op voorbe
reiding voor het latere leven. Vrije
concurrentie, noodzaak tot zelfhand
having, passie voor produktiviteit pen niet gelijkwaardig aan dat
het zijn kenmerken van het Ameri- Europa,
kaanse volk en verschillende
deze trekken vindt men bij het
derwijs terug.
De niet dan betrekkelijke waardering kind sterk stimuleert. De perso »1
voor de wetenschap heeft mede tot lijkheid van het kind wordt er
gevolg een onderbetaling van wie
aan het onderwijs verbonden zijn;
dat de geringe betaling niet heeft vroeg aanpassingsvermogen en
bijgedragen tot verbetering van de standigheid, straks uitkomend in
kwaliteit, laat zich denken. Wel is het vermogen om zich gemakkelijk
onderwijsproces in Amerika zelf uiten,
zeer „kapitaalintensief": aan gebou- Is dit al
wen enz. wordt veel geld besteed.
Waarvoor de Amerikaan wel respect ning houden van het Amerikaipi'
heeft en waaraan hij ook' een groot onderwijs met de steeds toeneme d
materieel succes te danken heeft, is
de samenwerking van toegepaste we
tenschap, rijke na'tuurlijke hulpbron
nen en arbeid. Hij verliest echter,
naar het oordeel van prof. Van der
Valk, teveel uit het oog, dat de toe
gepaste wetenschap steunt op zuive
re wetenschap, zoals deze in Europa
tot grote ontwikkeling is gekomen Nederland kan stellig van Am«
en waarvan men in Amerika heeft nog iets leren aan efficiency
geprofiteerd.
Beoefening van
nu eenmaal rust
factoren zijn in Amerika betrekke
lijk schaars. Dit ligt ten dele
karakter
de aard
in de omstandigheden, zoals het sterk moet overdoen
ontwikkelde gemeenschapsleven, het goed cijfer heeft behaald?
voor een betrekkelijk lange periode Het Amerikaanse onderwijs verti
van het jaar aangename weer, dat
het buitenleven stimuleert, en niet
te vergeten de auto, die in het leven
van de Amerikaan, vooral van de
jeugdige Amerikaan, een ware re-
"olutie heeft gebracht.
het Europese onderwijs. D
ntegen is het onderwijs op het
gebied van de geesteswetenscl
Een belangrijk element in het Afeh
rikaansc onderwijs is, dat het
creatieve eigenschappen
onderdrukt, integendeel misschiet) R
veel vrijgelaten. Het kind leert
erschcidenheid van het maatscl£
pel Ijk leven zelf. In dit verband v
prof. Van der Valk voor ons land
pleidooi voor „niet-gespecialiseei
opleidingen: voor leidinggevende
guren in alle delen der samenlev
Hiervoor ontbreekt thans nog
goede opleiding.
biliteit (buigbaarheid) binnen het
wetenschap vereist derwijs. Dat de leerling er
i bezinning en deze kan kiezen waarvoor hij een nati
Iijke aanleg heeft, heeft zijn vooi
len. Verdient het aanbeveling,
n het volk, ten dele in als bij ons het geval is, dat een
i het onderwijs, ten dele blerende leerling ook die val
ook zwakke punten; enkele heb
wij hierboven vermeld. Wat
voordeel kan zijn, kan tegelijk
nadeel opleveren. Echter de di
van de feiten (de Spoetniks!) I)
Amerika tot nadere bezinning op
Bij het middelbaar onderwijs in onderwijs gebracht. En hier vrfl
\merika valt op. hoereer daar i
'eerling een grote vrijheid wordt ge
laten in de keuze van de door hem
te volgen leervakken. Hieraan zijn
nadelen verbonden, zoals de verlei
ding van het kiezen van de weg van
prof. Van der Valk zich af I
doen het met hem of in het aty
meen niet reeds het onderwijs i
veel ruimere belangstelling verdhi
Nu ook bij ons het gesprek om nf
nieuwing van het onderwijs gaan
de minste weerstand. Vakken die blijft, kan kennisneming i
i de w
huiswerk eisen komen er dan
ook slechter af, waarbii moet vast-
eesteld dat de ouders in het alge
meen te weinig drang op hun kin
deren uitoefenen.
waarop elders het onderwijs iski
gericht slechts van waarde zijn. tg
is daarom dat wij lezing van d»
studie van prof. Van der Valk ga*£
in wijde kring aanbevelen.
Poolse geestelijke klaagt
rode journalist aan
kant i
Mallory fluisterde: „Natuurlijk,
j "me volkomen ontgaan!"
fWordt vervolgd)
latuurlijk! En dat
De pastoor v„.. ,.JP[
plechtige kerkmu- Poolse provincie Breslau, Jankowski. tische
,ot MoH r>0 Amnm—i i ^|^recHtbank een aanklacht' klaagt. De plaatselijke rechtbank h"
Warschause blad „Setandar Mlody".
Pastoor Jankowski heeft bezwi
tegen een artikel van Gontarz onder D
kop „de erfgenamen van de inquisiti
Dit is de eerste maal sedert de twe
wereldoorlog, dat een Poolse rooi
mui
zich onbevoegd verklaard.