CHRISTELIJK
n
Russische kerk zwijgt over de
deportaties en onderdrukking
Een woord voor vandaag
Priesters slaven
Oecumenische camouflage
en
apen van kerkbodes
van
regiem
Kanttekening
Schoolkwestie weer
actueel in België
Gelijkstelling
D
mogeli jk
Scherpe Oostduitse aanval op
rooms-kath. in W.-Duitsland
dvdrjne
Het woord ..displaced person" is in onze tijd een vertrouwd
begrip geworden. Zoals we tenslotte aan alles wennen, zo z\jn
we ook hieraan gewoon geworden: dat er duizenden zijn.
die uit hun vaderland ztjn verdreven en er waarschijnlijk
nooit zullen terugkeren. Zij kennen meer dan wie ook de
heimwee naar het verloren vaderland. Aan hun reis zal
naar de mens gesproken geen einde komen. Ook al mocht
het hen gelukken een nieuw bestaan op te bouwen. Abram.
de aartsvader uit de Bijbel, wist er al iets van: h\j werd, op
bevel van God, displaced person: „Ga uit uw land en uit uw
maagschap en uit rjws vaders huis naar het land, dat Ik u
wijzen zal". Zeker, aan dat bevel was een schitterende be
lofte verbonden, maar op dat moment stónd Abram er dan
toch maar voor. Displaced personniettemin ging God met
Abram mee en Hij wil ook de vluchtelingen van onze
tijd begeleiden. Er zijn natuurlijk allerlei grote verschillen
en de vergelijking gaat maar zeer ten dele op. Laten we het
zo stellen (en dan nu geestelijk bedoeld): wie zich hier en
nu, op zijn levensreis, displaced person weet, met de nooit
slijtende herinnering aan zijn afkomst, een paradijs, die mag
weten, dat er inderdaad, als een zeer reële en moedgevende
belofte, „een beter vaderland" is.
W"
Dr. Fabian waarschuwt Wereldraad
(Van een onze
Deze jonge priesters, die t
gezw
i het
Twee knipsels
In bet blad van de Nederlandse
Baptisten Unie „De Christen" rea
geerde ds. Louw op voorstellen
van de Oecumenische Raad in
Nederland, waarin een aantal sug-
verkondiging is. We zouden ook
tegenover degenen, „die buiten
zijn" zulk een prediking niet met
onze verantwoordelijkheid kunnen
samenleven en het contact tussen
de kerken te bevorderen. Hoewel
de baptisten lid zijn vsn de Raad,
distantieert ds. Louw zich van de
Het Is niet nobel een diepgaand
verschil van overtuiging te camou
fleren en degenen, die buiten zUn
zullen eer eerlijk verschil van
Geen
camouflage
een gescheiden optrekken, meer
kunnen waarderen dan de verto
ning van een eenheid, zonder die
pere ondergrond
lieden van de Wereldraad van
Kerken graag resultaten willen
zien. Het gaat ons net zo. Toch
kunnen wjj hun wens van inte
gratie der participerende Kerken
niet delen Niet langs die weg
Kerkbodes
Van een geheel andere aard
is een artikel in de „Gerefor
meerde Kerkbode" van Rotter
hopen wij nog eens één „Evange
lische Kerk" ln Nederland te zien
verrijzen. Op de suggestie, voor
dam over de waarde
bodes. De schrijver
onn kerk-
zegt onder
Bestuur van de Nederl Afdeling
van de Wereldraad gedaan, kun
nen wij dan ook niet ingaan.
Ons dunkt, dat we de leiders
van He Nederl. Afd. moeten ant
woorden. dat het ons niet moge
lijk is:
O. die kerkbodes!
Doen je soms aan de dierentuin
denken. Daar gaat stoer cn souve-
reln Jumbo de olifant, beeld van
de zwaarwichtige. doorwrochte
N.R.C. De leeuw Elsevier schudt
a. elkander
doop te erken-
tl/ger ligt de Telegraaf op de loer,
als een gezellig edelhert gaat de
b. mannen en vrouwen te aan
vaarden als gastledcn, alleen
omdat ze leden zijn van bij de
Wereldraad aangesloten Kerken;
e. mannen en vrouwen toe te
laten tot de viering van het
avnndmaal in onze gemeenten.
Blleen op grond daarvan dat re
in hun Kerk ook avondmaal*-
duikt sis een zeeleeuw van de
hoogste rots alles wat in zjjn wa
ter komt, na! En de Kerkbodes?
Maar heeft de dierentuin dan
niet een onmisbare verzameling
apen, die als maar ernstige gezich
ten trekken en gekke sprongen
maken; en een kleurige keurkol-
d. predikanten van bij de Wereld
raad aangesloten Kerken te
laten voorgaan in de eredien-
aten onzer gemeenten, omdat
ze ln hun kerken toegelaten zijn
tot de bediening van Woord en
„sacramenten
e. als Voorgangers van Baptisten-
gemeenten voor te gaan in ere
diensten van bij de Wereldraad
aangesloten Kerken en daarin
de „gemengde hoop" aan te
zien en toe te spreken als wsre
aanroepen en napraten? En zeg
zelf, wat zou een Artis zonder apen
en papegaaien zijn? De kinderen
zijn er dol op, en wij ouderen kun
nen de kleuren en de klanken van
papegajns niet verwaarlozen en wij
kijken beslist even naar de apen-
tronies cn apensprongen.
Ik wil maar zeggen, je kunt over
de kerkbodes erg minachtend doen.
maar ze kakelen cn springen toch
heel geanimeerd mee.
Natuurlijk een statige papegaai
Dit wil niet zeggen, dat we geen
Christenheld erkennen in de Ker
ken. maar dat we geloven dat He
gemeente een anHere bepaaldheid
heeft.
Onse Duitse geloofsgenoten heb
ben besloten ilch niet san te slui
ten bU de Wereldraad doch wel er
aap te veel. Alzo zijn de kerkbodes.
Maar christelijk Nederland heeft
daar toch heel wat mee op. En
natuurlijk de eén pelt graag ape
nootjes en de ander roept meestal
hetzelfde, maar wie pinda's eet. is
niet gek, en steeds hetzelfde zeg
gen kan soms nodiger zijn dan al
lerlei kreten te slaken.
deie verhouding tuaacn onze ge
meenten en de Wereldraad van
Kerken kan in elk bisonder geval
Groei
wat gezamenlijk gebeuren kan.
Tesamen evangeliseren is zeker
niet in alle gevallen mogelijk Er
is ook een „evangelie" dat geen
evangelie is, zegt Paulus in GaT. 1:6
en 7. In een gezamenlijke eredienst
zou het kunnen zijn. dat we ver
antwoordelijkheid op ons moeten
nemen voor zulk een „evangelie"
kleuteronderwijs
Uit door het Centraal Bureau voor de
de Statistiek gepubliceerde gegevens be
treffende het kleuteronderwijs in 1957
'58 blijkt dat het aantal leerlingen per
1 Januari 1958 361 936 bedroeg. Verge
leken met het aantal per 1 januari 1957
ken (wat we dan toch door onze
medewerking zouden doen) te gaan
luisteren nasr een prediking die
geen nieuwtestamentische hoiis-
De geboortegeneraties, waaruit deze leer
lingen afkomstig zijn, zijn vrüwel gelijk,
zodat de toeneming van het aantal leer
lingen geheel toegeschreven moet wor
den aan de nog steeds groeiende belang
stelling voor het kleuteronderwijs
dienstvrijheid. Integendeel, vrijwel al
le kerkelijke dienaren zijn slaven van
het communistische regiem. Duizen
den dominees, priesters en Joodse
geestelijken zuchten in concentratie
kampen". Deze woorden sprak gister
middag dr. Bela Fabian, president
van de wereldfederatie van Hongaar-
se vroegere politieke gevangenen, in Deze bisschoppen
Den Haag op een persconferentie, die p r" a 'es naar
d00r ,i', ?tderl*nd" Verenig v*° vri) zijn godsdienst belijden in Rus-
ex-poiitleke gevangenen wis belegd. ia„d Zij doen niets asn deze onder.
Aan het eind van zijn betoog richl.e dr. Z>> 10 dr' Fa"
,ot «"en die wen- q,,, de ln de sovjet Unie zet
dr. Fabian voorts: De Lutherse kerk
den thans door de Sovjets ingezet om
de vrije wereld te infiltreren, gedekt
als zij zijn door de mantel van de
ge-stelijke, aldus dr. Fabian,
band met de besprekingen die de Me-!De «odsdienstj«e ,eide" van het westen
tropoliet van Moskou, bisschop Nicolai "anpn *r
DEMOCRATIE OP DE TWEESPRONG
de bisschop van Smolensk Michael,
thans met vertegenwoordigers van de
Wereldraad van Kerken in Utrecht
houden.
van de vele de-
Siberië, maar zij
zeggen: Ieder kan
Fabian
sen samen te werken
sche Orthodoxe kerk in een gemeen
schappelijke organisatie.
Als U tot samenwerking overgaat, aldus
dr. Fabian, wilt U dit dan alleen doen
onder de volgende voorwaarden:
1. Als de vertegenwoordigers van de
Russisch Orthodoxe kerk toestemmen
mede hun stem te verheffen tegen
godsdienstige onderdrukking, waar die
ook plaats heeft.
3. Als ilj de vrijlating willen eisen van
de duizenden kerkelijke dienaren, die
In Sovjet-concentratiekampen worden
gekweld.
3. Als zij dc vrije uitoefening van elke
godsdienst In het Sovjet-gebied zullen
eisen.
,.Ik stel deze vragen juist nu, in ver-
bestaat er niet meer. De kerken zijn
gesloten en de predikanten zijn gede
porteerd. Reeds kort na het einde van
de laatste wereldoorlog werden talrij
ke protestantse en roomse geestelijken
naar. concentratiekampen gevoerd,
terwijl Grieks-katholieke priesters het
zelfde lot ondergingen, daar zij wei
gerden over te gaan tot de Orthodoxe
kerk.
Slavernij
Christelijke hond
kleerniakerspatroons
De algemene vergadering van de chris-
telijke bond van kleermakcrspatroons zal
op 2 september te Zwolle worden ge
houden. Mr. K Groen, directeur van de
publieke bedrijfsorganisatie te 's-Gra-
venhage, zal in de middagvergadering
spreken over het bedrijfsschap voor 1
kleermakers, welke dit jaar tot stand ge-
Niet minder dan 25 miljoen mensen
dit is een achtste van de Sovjet-be
volking zuchten heden ten dage in
de slavernij van vele concentratie- en
werkkampen. In deze kampen is alles
wat maar naar godsdienst zweemt
uiteraard verboden. Echter
meest letterlijke zin wordt
de naam van God in gemeenschap be
leden. In de diepte van kolen- en goud
mijnen i.n Karaganda. Kolvm
dienen er dus wel terdege rekening
mee te houden dat zij de mogelijkheid
tot het ondermijnen va.n de geestelij-,
ke verdediging van het westen schep
pen, wanneer zij de poorten voor del
door de Russen afgevaardigde pries
ters openen De Russisch Orthodoxe
kerk is het werktuig geworden in de
handen van de Sovjets, al vijftie.n ja
ren lang. Het is de kerk die zwijgt,
wanneer mensen geëlimineerd en wee-
gevoerd worden, die geen protest laat
horen als andere kerken worden weg
gevaagd, zo besloot dr. Fabian.
RF.ROFPfNfNWFRK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Aangenomen naar Zeerijp-Westerem-
den, Gr.: (toez.) Th. P. Pol, vicaris te
Woudsend. Gr.
Bedankt voor Nieuw Vennep: J. van
Winterswijk te Wieringermeer.
Beroepbaarstelling: Ds. H J. Smal-
brugge. pred. voor bijz. werkz. te Kol-
lum, Fr
CHRIST. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Meppel: W. Steen
bergen. kand. te Zwolle, die bedankte
voor Deventer, Doesburg,
moer, Lutjegzst. Midwolda, Nieuw-Am-
sterdam, Rozenburg, Steen wijk en vooi
Vlissingen.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Amsterdam, Centrum:
ÏN het evangelisch-socialistisch week- cratiseringsproces in de diepte" v<*
blad „Tijd en Taak" betoogt prof. den.
Banning dat in onze tijd de democra- Hij ziet hierin niet alleen een taz
tie staat voor belangrijke problemen, van de politieke partij. Een gezonl
Wij menen dat men het daarin met politiek behoort te worden gevotj
hem eens kan zijn Wij moeten deze door wat méér dan politiek is. ,,H'
problemen niet veronachtzamen, want Is nog steeds zo in Europa, dat
onze eigen verantwoordelijkheid is voor de gezondmaking der democn
hier in het geding. tie diep geduld, vaste wijsheid
geheiligde liefde nodig hebbert. Veel
Voor prof. Banning is Frankrijk hier ten wij daarom?"
een teken aan de wand. Daar zag Tot zover prof. Banning in zijn en
men geen andere uitweg dan de dit- stlg geschreven en ook ernstig ti
tatuur. Het parlement heeft er af- harte te nemen betoog. Ernstig omdi
stand gedaan van zijn bevoegdheden, wij de democratie ernstig hebben i
Straks zal het volk er alleen mogen nemen, ernstig, niet omdat zij vot
kiezen vóór of tegen De Gaulle. „Een ons zou betekenen een laatste woon
volk, sinds anderhalve eeuw voor- wel omdat zo zouden wij wille
vechter van democratische idealen, zeggen zij voor ons is een der
zwaait om en kiest de weg van de ste woorden.
dictatuur." Men mag de democratie inderdaad, a
Hoe is het daar zover gekomen? Voor als prof. Banning doet, betitelen a
prof. Banning is een oorzaak het ho- een levensvorm, in deze zin dat z
peloos versnipperde Franse partij- een vorm biedt waaraan inhoud 51
wezen, waarvan een onmachtige re- geven kan worden. Als zodanig i
gering het gevolg was. En naar zijn zij inderdaad een vorm en zelfs et
gevoelen heeft deze oorzaak ook ons levensvorm. De democratie maakt hi
in Nederland Iets te zeggen. leven leefbaar, geeft althans aan ht
Daarnaast is er het feit, dat de dy- leven de gelegenheid, de kans, oi
namiek, de beweeglijkheid, van de leefbaar te zijn en te worden,
maatschappelijke en politieke ont- ln deze zin is de dictatuur een leven]
vorm van aanzienlijk lager orde. D
vraag mag rijzen, in hoeverre onde
een dictatuur nog mogelijkheid, na
gelegenheid, nog kans, is om het li
werkelijk leefbaar te maken.
EVANG. LUTH. KERK
Aangenomen naar Leeuwarden
I Nierop te Doetinchem. die bedankte
Vorkuta houden priesters en predikan-1 VQOr Middelburg-Vlissingen.
alleen „og PelgrimS UI Poleil
jongelui bezocht worden, die lid van Ondanks de gespannen verhouding
Ihïï™ a, J?edPY U "J" Sr" de" lussen de rooms-katholieke kerk eï
me en Leninisme grofe TandachtTe- P°?'" '""ken vrijdag j.l.
steed Ook zijn de leerlingen verplicht huizenden pe£r«M naar het klooster
oosterse talen te Ieren. Voor de th«o-Jas"a Go™ Dit klooster werd enige
logische studie blijft weinig tijd over, daSen geleden door de politie door-
tocht in verband met uitgaven die bui
ten de censuur om werden gepubli
ceerd. Uit Warschau vertrokken 3000
pelgrims. Zij hopen het klooster vrij
dag a.s. te bereiken. Kardinaal Wys-
zynski zal de pelgrims dan toespreken.
Vorig jaar verzamelde zich een menig
te van 500.000 rooms-katholieken.
inzake het onderwijs onaangetast
blijft. Ook de Liberale partij heeft;
zich met het regeringsvoorstel
nigd 1
Christelijke hond
sigarenmakers
De Christelijke Bond
E schoolkwestie in België
is wederom actueel gewor
den. Zij is indertijd ont
staan uit de tegenstelling tussen
de Christelijke Volkspartij, die
grote subsidies aan het confes
sionele onderwijs toegekend wil
de zien, en de linkse partijen die
in beginsel alleen ondersteuning
van het openbaar onderwijs voor
stonden. Thans wordt ernaar
gestreefd deze kwestie uit de po
litieke sfeer los te maken, dus
een soort compromis te bereiken
Premier Eyskens heeft de gedachte ge
opperd van instelling van een Na
tionale commissie die de mogelijkheid
van een dergelijk compromis zou moe
ten onderzoeken. De leider van de
Socialistische partij, Buset. heeft dit
voorstel in beginsel aanvaard op voor
waarde dat de commissie alleen ver
antwoordelijke figuren uit de drie na
tionale partijen zal omvatten en dat
het recht van initiatief van de staat
Anderzijds heeft de Liberale
digdc Hilaire Lahaye een
stel ingediend strekkende
Sigarenma-
Nederland
rgadering houden op
„De Oude Tram" te
28 augustus
fgevaar- Amersfoort.
retsvoor- De vergadering, die om half elf aan-
algehele vangt, is geheel gewijd aan de behande-
re en ling van huishoudelijke zaken. Aan de
bijzondere onderwijs. Dit voorstel orde komt onder meer de verkiezing van
is bij de Christelijke Volkspartij In vier leden van het hoofdbestuur wegens
periodiek aftreden van de heren C.r~"*~
let zou echter alleen in behandeling
komen wanneer de regering zelf geen
voorstel zou doen. Besprekingen er
van zal in elk geval moeten wachten
tot de heropening van het parlement in
november, daar de Kamer reeds op
reces is gegaan en de Senaat ook aan
vakantie toe ia.
Doorn te Eindhoven. A. Ouwinga te
Groningen en G. Pleijsier te Kampen,
en het bedanken van de heer J. Rade
maker. In zijn plaats heeft het hoofdbe
stuur kandidaat gesteld de heer P- Rijkse
te Rhencn. De bondsvoorzitter, de heer
J. W. Kruithof te Kampen is aftredend
en herkiesbaar.
Aan vooravond van congres
wikkeling deze ontwikkeling ondoor.
zichtig maakt voor de gewone man.
Neem de situatie in het Midden-
Oosten? Wie kan zeggen wat de ge
beurtenissen daar betekenen? Wie
overziet nog de situatie? Alleen des- Daarom moet de democratie ook d
kundigen kunnen het nog bijhouden, christen ter harte gaan. Hij zal zij
De leiders van de grote mogendheden christen-zijn willen beleven. Wij wi
staan voor verantwoordelijkheden en len niet beweren dat zulks onder al
beslissingen zonder dat de volken le dictaturen onmogelijk is- Maar 00
meespreken. Met het gevolg dat de het christen-zijn vraagt zijn leefruin
democratie wordt uitgehold. te om zich als zodanig te kunnen on!
Een volgend punt: Democratie „als le- plooien.
vensvorm" berust naar het oordeel Het betoog van prof. Banning roef
van prof. Banning op geestelijke bij ons wel enige vragen op. Zo, e
overtuigingen, wordt gevoed uit gees- het partijtype dat hij zelf voorsta»
telijke bronnen. Dat wil zeggen: de- het partijtype namelijk van de do«
mocratie is maar niet een proces in braak, niet gedoemd is de door hei
de breedte, doch evenzeer in de diep- met enige zorg geziene ontwikkel^
te. Maar wat, zo vraagt hij, wanneer der democratie eer te bevorderen di
levend christendom en levend huma- tegen te houden,
nisme het feitelijk gedrag en de be- Zulk een partijtype toch kan nii
wuste keuze van tallozen niet meer dan tot op zeer betrekkelijke hoogt
bepalen? vrucht en resultaat zijn van een gea
Drie overwegingen dus voor prof. telijke overtuiging, de geestelijk
Banning om te concluderen, dat het overtuiging intussen waarop, naar hi
er in onze tijd met de democratie oordeel van prof. Banning, de den»
niet goed voorstaat. Dat de ontwik- cratie als levensvorm heeft te berm
keling zo dynamisch is dat zij nog- ten.
slechts door deskundigen valt bij te Een ieder zal toegeven: in Frankriji
houden, acht hij wel het punt dat het is het partijwezen inderdaad hopt
meest de aandacht vraagt. Het ver- loos versnipperd. Maar komt dit juk
scherpt de wenselijkheid dat ook die niet door een gebrek aan fundering
deskundigen zich gedragen weten Willen wij de democratie fundameB
door diepe en vaste overtuigingen geven en zulks is metterdaai
omtrent de waarde van ieder mensen- broodnodig dan zullen wij op he
leven voor God. „Wee ons, wanneer fundament van ons partijwezen got
deskundigheid losraakt van de wor- de acht moeten geven,
tel in de diepte!" Het blijft onze overtuiging dat bin
Hoe in de ontstane situatie te han- nen een partijtype als van de door
delen? Prof. Banning zelf ziet twee braak aan deze feiten te gemakkelijk
taken: men volge een politiek die wordt voorbijgezien,
erop gericht is de versnippering der De problemen van de democratii
partijen te bestrijden en die de we- door prof. Banning niet zonder bt
zenlijke vraagstukken weet aan te zorgdheid aangegeven, worden c
pakken; en men blijve „het demo- des te klemmender om.
CHINEES BREEKIJZER
F
er binnenkort in Azië spectaculaire
dingen gaan gebeuren, waarin com
munistisch China een belangrijke rol
a deze week hebben over het eiland Formosa is samenge
de mogelijkheid geopperd, dat trokken, dan staan we wellicht met
een middenin het probleem dat d<
wereld in de nabije toekomst not
meer dan het Middenoosten zal be-
enorme staat nog langer te negeren, bolwerk
We schreven toen over het feit, dat gering v
de Chinese communistische presi
dent, Mao Tse Toeng, tijdens zijn
in de nationalistische re
generaal Tsjang Kai Sjek
Formosa.
Nu is het de vraag, of de rode Chi
onverwachte gesprek met de Rus- nezen er inderdaad toe zullen over
sische premier Chroesjtsjef zowel een gaan, Formosa aan te vallen, met hel
topconferentie in de Veiligheidsraad doel het te veroveren. Zij weten nl
als een vijfmogendhcdenconferentie heel goed, dat zij dan niet alleex
over het Middenoosten van de hand tegenover de strijdkrachten
|V<5' R0(L De Tandpasta van standing
Tube
„Monopolie-
kapitalisten
Aan de vooravond van het con
gres van Duitse rooms-katholie
ken, dat van 13-17 augustus te
101
„Met d« stofkam.mompelde Mallory.
..Met de stofkam! En wet vinder, ze*" Louki
zweeg even, doch ging snel verdei alvorens een an
der hem voor kon zijn ..Wéér vinden ze niets.zei
hij triomfantelijk. ..En waarom met? Omdat het dan
u gaan regenen, de maan weg is, de springstoffen
verstopt en wij foetsie zijn!"
..Maar waarheen*'' Het was Mallory een beetje
gaan duizelen.
„Natuurlijk naar kasteel Vygc*,. majoor Mallory.
Geer moment zullen ze eraan denken daar naar ons
te gaan snaken!"
Zonder een woord te zeggen keek Mallory een tijd-
je^nasr de kleine Griek. Toen wendde hij zich tot
..Kolonel Jensen heeft tot dusverre maar één fout
gemaakt." mompelde hij. HIJ koos de verkeerde
man uit om deze onderneming te leiden Maar dat
komt er nu niet meer opaan. Met Louki aan onze
kant hoe kunnen we dan nog verliezen?"
Voorzichtig liet Mallory zijn rugzak op de zanderi-
en tuurde onthoof n
ijn ogen beschut
tend tegen de eerste regendruppels. Zelfs op de plek
De kanonnen van.
r ALISTAI' MACIEAN
1 duisternis, met beide hande/t zijn
HH Is op 1
waar s« stonden op het afbrokkelende dak van het
huis. aan de oostzijde van het plein, dat hot dichtst
bti het fort «tr»od verhief de muur rich vijf. mis
tenten wel zes meter boven hun hoofden; de gemene
naar buiten en omlaag stekende ijzeren punten,
waarmee de bovenzijde van de muur was afgezet,
waren in hot donker nauwelijks te zien
..Dat is 'm nou. Dusty." mompelde Mallory, „'n
kleinigheid
„Een kleinigheid, reit Ie"' MtUer was onthutst
..Moet moet ik daar overheen*"
„Je sou een hele toer hebber er dwars doorheen
1 voeten ..We gooien dit touw op, de heek pakt
1 je klautert kwiek naar boven
„En dan zeker dood bloeden tussen die zej stren-
,,We zuilen de tont gebruiken om over die punten
te hangen," troostte Mallory hem.
„Ik heb een erg gevoelige huid, chef," klaagde Mil
ler. ,,'t Zou op z'n minst een springveren matras
..Nou. Je hebt nog juist een uur om er een te zoe
ken," zei Mallory onverschillig. Volgens Louki's
schatting zou het op z'n minst een uur duren eer de
patrouilles het noordelijk deel van dc stad hadden
doorzocht, hetgeen hem on Andrea de kans zou ge
ven voor een afleidingsmanoeuvre. „Kom. laten we
deze spullen verstoppen en er vandoor gaan. We
«uilen de rugzakken in deze hook leggen en ze met
aarde bedekken. Maar haal eerst het klimtouw er
uit. want ais we hier 'erugkomen. zullen we geen
tijd hebben om de zakken open te maken."'
Miller liet zich op de knleen zakken en morrelde
aan de sluiting. Toen hoorde Mallory zijn feemoor-
de uitroep.
Dat kan niet de goeie rugzak zijn." mompelde hij
ontsteld Opeena veranderde zijn elem. „Halt, wacht
's even."
„Wat heb je. Dusty?"
Miller antwoordde niet onmiddellijk. Een paar se-
„Het langzaam brandende saskoord. chef." Zijn
stem klonk schor van woede, een razende woede, die
Mallory verraste. „Het is weg!"
„Wat zeg je"' Mallory bukte zich en begon de
rugzak te doorzoeken. „Maar dat kan niet. Dusty,
da's onmogelijk! Kerel, je hebt de boel zelf inge
pakt!"
„Zeker heb ik dat. chef." ze: Miller schor „En
toen heeft de een of andere schurk 'm achter mijn
rug weer uitgepakt."
„Onmogelijk!" protesteerde Mallory. „Dat is een
voudig onmogelijk, Dusty. Jij hebt die rugzak dicht-
Sedaan Ik heb 't je zelf zien doen, vanmorgen in
et bos. Al die tijd heeft Louki hem gedragen. En
ik zou Louki mijn leven toevertrouwen."
„Ik ook. chef."
„Misschien vergissen we ons alle twee," ging Mal
lory op beheerste toon verder. „Misschien heb je
't er uit gelaten. We zijn allebei moe, Dusty."
Miller keek hem zonderling aan, zweeg een ogen
blik. ,,'t Is mijn schuld, chof, mijn eigen, stomme
schuld."
„Wat bedoel le met dat „mijn schuld"*1, kerel, Ik
was er zelf bij toen je Mallory zweeg plotse
ling. kwam snel overeind en tuurde door de duister
nis naar de zuidzijde van het plein. Er werd daar
geschoten en de scherpe knal van een karabijn
volgde op het gejank van een ricocheterende kogel.
Toen wa? het weer stil.
Met gebalde vuisten stond Mallory een ogenblik
stil. Meer dan tien minuten waren verstreken siijds
hij en Miller Panayis hadden verlaten, die Andrea
en Brown near kasteel Vygos zou brengen: ze
moesten dus al lang en breed het plein hebben ver
laten. En zeer zeker zou Louki daar niet zijn, want
Mallorys bevelen waren zeer nadrukkelijk geweest:
hij moest de blokken TNT onder een dak verbergen
en dan hem en Miller opwachten teneinde hen naar
die bergplaats te brengen Maar er kon iets mis zijn
{egaan altijd bestond de kans dat er Iets ver
eerd ging Of misschien was het een truc. een
valstrik. Maar wat voor valstrik"
(Wordt vervolgd)
had gewezen.
Het was nl. duidelijk, dat Mao niet
meer genoegen wenste te nemen
met de positie die zijn land zo
wel in het communistische blok als
in de internationale politiek tot-
dusver heeft ingenomen. Hij eist toe-
wijlint van da perm.nent. .«tal in ^'vwXutX'ITnXrtt.
Tsjang Kai Sjek, maar eveneens te
genover de machtige Zevende vloo'
en met geleide projectielen uitge
ruste troepen van de Ver. Staten ko
men te staan. Er moet dan ook aai
worden getwijfeld, of men in Pekini
reeds zo overmoedig is gewordes
dat men een gewapend conflict me*.
Berlijn wordt gehouden, is in de
Saechsische Zeitung een polemiek
van een hele pagina tegen de r.-
katholieke kerk verschenen.
Kardinaal Frlngs, de aartsbisschop
van Keulen, wordt door dit blad van de
Oostduitse communistische partij (S.E.D.)
als „oorlogsprediker, propagandist voor
een kruistocht tegen het Oosten, verbre
ker van de eenheid der vakbeweging en I
verachter van de volkswil" gebrand
merkt. Volgens het blad oefent de kardi
naal krachtige druk uit op het politieke j
en economische gebeuren in de Bonds
republiek.
Naast deze polemiek publiceert het
blad een artikel over „het ware gezicht I
van het politieke katholicisme", volgens j
hetwelk de r.k. kerk wil optreden als j
redder vBn de heerschappij van het im-1
perialisme. In het bijzonder worden de
Jezuïeten ervan beschuldigd in Rome;
geheime agenten op te leiden, die in de 1
Sowjetunie erj de volksdemocratieën zou
den moeten gaan opereren.
De Leipziger Volkszeitung, ook een
blad van de S.E.D., schrijft, dat in
West-Duitsland de „monopolie-kapita
listen arm in arm met de geestelijk
heid bereid zijn met Bijbel en atoom
krachten op net Duitse volk los te
slaan"
Enkele weken geleden zijn in Oost-
Berlijn en Rathenow vier paters Jezu
ïeten. elf vooraanstaande vertegenwoor
digers van de katholieke lekenbeweging
og een geestelijke gearresteerd. Hier-
zijn geen redenen opgegeven.
de Veiligheidsraad en de plaatsen in
de andere organen van de Verenig
de Naties aan vertegenwoordigers
van het communistische bewind ln
Peking en deelneming van dat re
giem aan alle conferenties van de
grote mogendheden over wereldpro
blemen.
Opvallend is, dat men thans in Pe
king zinspeelt op de mogelijkheid
van een topconferentie waaraan ook
Eerder lijkt het er thans op, dat df
Chinese communisten op de hut
eigen brute wijze zullen trachten
een ernstig conflict in het leven
roepen, dat de wereldvrede zal bt
dreigen, zonder dat zij het tot eet
beslissende botsing met de Amerikl
nen zullen laten komen.
Dit zou kunnen geschieden door mid
del vgn bombardementen op For
mosa zelf of op de eilandengroepen
communistisch China zal deelnemen. die in de buurt daarvan gelegen zijn
Deze bijeenkomst zou gehouden r
terwijl men het zou kunnen doet
ten worden na de speciale zitting voorkomen, alsof deze acties de inlei-
van de VN-Assemblee over het Mid- ding vormen van een grootscheep»
denoosten, maar geen rechtstreeks aanval op Formosa.
Advertentie
Kinderkopjes
(Hoor-
.aufld
en gezonde haargrc
Babydarm Haarwafar
groai-tonle) legt raadt in da jaugd de
Babydarm Kindar-Shompoo:
Geen traantjes meer, niet scherp voor
de OOa|es.To«f«lk«nd »oor ±60 waitlngan.
'toe. I 1.25. Allttn In Apoth. en Drogisterijen.
verband hebben met die zitting.
Uit de uitlatingen van radio-Peking
blijkt duidelijk dat op die topconfe
rentie andere belangrijke wereldpro
blemen ter sprake zullen komen, en
Als we de gedragingen van de Chi
nese communisten thans gadeslaan
en we vernemen dat een enorme
luchtarmada op het vasteland tegen-
Ziedaar de situatie, die geschikt k
om na het falen van bespreking»
in de Veiligheidsraad en de VN-As
semblee te worden voorgelegd aai
topconferentie van de grote m»
van de status quo op Formosa zoi
dan een geringe concessie zijn tegen
over hetgeen de rode Chinezen zou
den binnenhalen: volledige erkennlnl
als een der grote wereldmachten.
Nieuw besluit van
stiehtingskostn b.l.o.
In het Staatsblad is gepubliceerd een
koninklijk besluit tot uitvoering vsn ar
tikel 127 der lager-onderwijswet 1020
(besluit stichtingskoslen buitengewoon
lager onderwijs), dat op 1 januari 1939
in werking treedt.
Voor na 1 januari 1959 nieuw te stich
ten bijzondere scholen voor b.l.o met
uitzondering van de zg. ingebouwde scho
len. wordt de vergoedingsregeling voor
de schoolgebouwen, die in de l.o.-wet
1920 is neergelegd voor de bijzondere
scholen voor gewoon, voortgezet gewoon
en uitgebreid lager onderwijs, van over
eenkomstige toepassing verklaard op de
bijzondere scholen voor buitengewoon
lager onderwijs. De minimum aantallet
leerlingen, die voor schoolstichting wor
den vereist, rijn echter aangepast aan d'
verschillende schooltypen en zijn gelü*
aan die. welke in het besluit buitenge
woon lager onderwijs 1949 zijn geste'J
voor de subsidiëring van de salarissö
van het onderwijzend personeel. De stidt
tingskosten worden niet vergoed, war.
neer de rijksbijdrage wordt geweigerd
Aan de besturen van op 1 januar-
1959 bestaande scholen en van nieuw 0;
te richten ingebouwde scholen wordt
een huurvergoeding toegekend, waarbl
de kosten van instandhouding in minds-
ring worden gebracht. Deze huurver
goeding wordt in overleg tussen burgs
meester en wethouders en de schoolbe
sturen vastgesteld. Ingeval van geschil
beslist de minister.