ZOMER en MUZIEK Kamermuziek :de blokkendoos ZONDAGSBLAD li.' Veelheid in Ind van typen Drie radio-orkesten 26 jonge dirigenten onesie ci( oncier Cultureel venster ZATERDAG 26 JULI 1958 Confrontatie van cultuur en natuur De lucht scheen blinkend door de blaren, bleek en volmaakt als glas geslepen. Met vaste manlijke gebaren werden de horens aangegrepen, en luidkeels, zonder enig schromen spoot de muziek tussen de bomen; heldhaftig, trots. Een onverbloemde voor elk verstaanbare muziek, die aan het ademloos publiek ieder gevoel met name noemde. Zo begint het bekende gedicht vanzelf, horens ci Fanfare-Corps uit de bundel Par- eenden: de ho. ken en Woestijnen van M. Vasa- lis. Het brengt ons midden in ons onderwerp. Want bij winter en muziek denkt men aan de beslo tenheid van warme (vaak ook tochtigoi concertzalen, aan het gedrang in de garderobe-ruimten, frouw. maar bij de koffie met praatjes in de foyer muziek in de bui- het wonderlijke registratie-appa- tenruimte is zulk raat van het applaus en. lest best. de gerokte musici op het podium, de dirigent, de solisten en ten slot te. de muziekwerken waarom het begonnen is. maar die vaak door Ook 'geuren k Km V s schenen hun dringend iets te vragenDit is maar niet zo'n mal ideetje van een ineenvloeien van gezichts- en gehoorsindrukken onvermijdelijk. primitief en de natuur vermoede lijk een stadsparkje. Eigenaardig ten slotte dat in de beleving van schoonheid altijd een vleug weemoed gemengd is. Het is het besef van vergankelykhe d. van gemis aan het eeuwige be klijven. de vergeefsheid van ie wens: ..verweile doch. du bist so schön." Daarom is elegische muziek de ideale combinatie met de stemming van oud en zwaar ge boomte en ..groen voor honderd duizend ogen" (Gezellei. De heu genis aan het paradijs is onster felijk. C. RIJNSDORP Exotische muziekinstrumenten (vut en slot) instrumenten dan zullen velen dadelijk denken aan de instru menten van het Midden-Javaan se gamelanorkest. Want de me ning overheerst nog steeds, dat deze Midden-Javaanse game- „kendang" (bespannen vingertoppen en de pcdi i onder de „gendèrm dierenhuiden, tvaarop an de hand wordt gespeeld het Al-te-menselijk van de entoura ge op de achtergrond geraken. Maar h:j zomer en muziek ver krijgt de open lucht haar rech ten Ondanks de palmen en bloe men op de podia is er in de con- certzaal niets natuurlijks, ik bedoel vloeden zodat l. vlier 1 mijn kunnen de stemming van een zomeravond-met- muziek op pene trante wijze bein- Dirigentencursus in Hilversum niets dat rechtstreeks natuur Maar bij muziek en zomer wor den cultuur en natuur met elkaar geconfronteerd. 1 gelukkige, het is drijvende pas waarlijk het herinnerings beeld geluiden, beelden en geuren zich vermengen. Want in de bui tenruimte verliest muziek 1 muziek niet absoluut: ze wordt mei eeuwige romantiek menselijk hart, waarin iets 1 kind en jeugd bewaard blijft. Vlagen muziek Als kleine jongens luisteren we op de bank vóór het ouderhuis naar vlagen muziek, overwaaiend uit het verre park. Of we stonden onder het zwarte loof van een het eilandje in de parkvijver: de eigenlijk niet: de moderne den kers zijn het hierover vrijwel eens. En eren plot, trerd dit geklater ichtedenii vertegenwoordigt. gedempt, twee koopeer. kelen ~"w'~ weenden over het donkergroene water gleden twee smalle witte eenden geluidloos als een droombeeld De horens, smekend en gesmoord schenen hen dringend iets te vragen hen volgend met haast menslijk klagen. Mens en natuur Zo'n zomeravondconcert ln een park is een prachtige ontmoeting tussen mens en natuur. Zelfs bij de toch altijd ietwat primitieve marsmuziek, zelfs bij de voor de harmonie-orkest bewerkte ouvertures en operafragmenten. De bui tenlucht is niet op het ge luid van strijkers berekend, maar des te beter op dat van de blaasinstrumenten. Wat men verliest aan nuan cering, wint men terug door een wonderlijk effect: de ontmoeting 1 het orkestgeluid met de bui- FluUist, een beeld van ne Zwitserse beeldht Fueter, gemaakt in de sgn. „Neu- klassisrhen Stir. Het geeft heel duidelijk de geestelijke concentra tie en de beweging ran het fluit- kunstredacteur) e 26 jonge dirigen Y gezien. De leeftijden varieerden van 17 tot 35 jaar. In de KRO- studio te Hilversum konden ze als slot van de Internationale Dirigentencursus van de Ned. Radio Unie een proeve van bekwaam- Indonesische toonkunst. Na tuurlijk, deze muziek behoort tot de meest volmaakte uitin gen van muzikale expressie, zij heeft een ontwikkelingstrap bereikt waarop de muziek zui ver kunst is geworden, beant woordende aan eigen wetten van schoonheid en zelfstandig heid. Maar door deze verheer lijking van de Midden-Javaan se gamelanmuziek is men over het hoofd gaan zien, dat ook elders in Indonesië muziekcul turen bestaan, die weliswaar van een andere geaardheid zijn en voortkomen uit een andere geestelijke beschaving, maar toch evenzeer recht hebben op erkenning en waardering. Het enige verschil is, dat deze mu ziekculturen op een ander ar tistiek niveau staan, wij Euro- Hier ligt hét grote gevaar bij peanen zouden zeggen op een voor, dat dit tempo gehandha; blijft of waar nodig versneld of- verminderd moet worden. Rebab Een ander speeltuig, dal in som mige composities een zeer belang rijke rol speelt is de rebab. Dit strijkinstrument is van Iraans- Arabische oorsprong en is door de geweldige verbreiding van de Is- >ok naar Indonesië gekomen, het echter de oorspronkelijke vorm van de klankkast heeft ve: ioren. Want heeft de rebab in hi Iraans-Arabisch cultuurgebied ee bolvormige klankkast, op Java e Bali is dit min of meer hartvo mig, gemaakt van hout. zoals i het beoordelen van een jonge di rigent: men laat zich soms door een optreden overdonderen. Dat kan door de zelfverzekerde hou- bij, de anderen karnen .'"'j;: heid afleggen. Drie Nederlanders waren er oy, ae anaeren Kwamen gerëerd sterk temperament" uit Frankrijk, Duitsland, Engeland, Ver. Staten, IJsland, Zwitser- dat kan door een haast sen- land. Spanje. Zuieden. Noorwegen. Hongarije en Finland. AU in- a™eji'lero5elda0a0<r"S'n"rote tb* d« lnntig te bepalen omdat hier strumentale apparaten hadden ze de beschikking over het Omroep- beheersing zijn. De werkelijke di- jg A"~ v:n__ lager ontwikkelingspeil. Hoe dit ook zij, het is dikwijls moeilijk uit te maken of een be paalde muziekvorm behoort tot uitingen van Oosterse hoogcultu- ren of tot die van primitieve cul turen. Vooral voor Indonesië maar toch ook meer dan dat: confrontatie van cultuur en tuur op een heel bijzondere w orkest, het Omroep-kamerorkest en het Promenade-orkest. En als docenten hadden ze zes weken lang de Nederlander Willem van Otterloo en de Fransman Albert Wolf gehad. Voorbeeld In de openlucht hand ondoenlijk om aan de een enkel deel uit een De mens heeft dit altijd gevoeld: Beethoven- of een Franck-symfc. hij heeft altijd behoefte gehad het "ie, een enkel stuk balletmuziek stuk gecultiveerde natuur, waar- van Ravel of een impressionisti- ">«n lucht 'te "heeiaderen: "met 'chc tooneehilderin* v.n Debuaa, klokgelui, gezang van huiswaarts de waarde van elk dezer dirigen- kerende landlieden of soldaten, ten te bepalen. Ze hebben allen huismuziek bij opengesla- hard gewerkt op dat enkele stuk. ze hebben van twee grote des gen balcondeuren. Ik her inner me een ontmoeting bij een kanaal tegen een kundigen op dit gebied dag wijde avondhemel, met een dag uit gehoord hoe het wèl en knoestige, het niet moet. ze hebben i zich scb'en ze^s gewoonten overgeno- schilder, baardige man met hand een i gend dochtertje. Zachtjes die slotconcerten altijd last wuivende kruinen van zwa re bomen onder luchtmar- mervraagt zulk een aanblik niet om lyrische muziek zoals van Grieg? De dichteres combineert, geheel Ouverture 1812 met flarden van Een 1 de MarseiHaise over grenzeloze sneeuwvlakten. Op het oude Pijn- ackerplein in Rotterdam beleefden we de tragedie van Tristan en Isolde, een rusteloze zee van pas sie met een slot, dat bijna aan een heidens-religieuze offerplechtig- heid deed denken: de Liebestod. tm"lona Opkijkend naar de helder gewor- onverwacht oerstemmen van de tuba's door het nachtelijke park gaven ons sterke en wonderlijke sensaties. Romantiek. lezers, inderdaad. eerbied voor de gewoonste neiging om hardop mee te en dan te huilen om dit lied mijn verwend gemoed. de Jk voelde me bedroefd en goed. ürenrit, de Zo eindigt het vers van Vasalis, e door di.t samengaan van mu ziek en natuur overrompeld werd, al van Brahms en uit de baroktijd Een DAG en een MACHT Een dn, en een nnehl4.1 v"> Sl«'"V°°r" betekent 24 uur. In het leven van twee jonggehuwden, een heel kor te tijd. En toch een periode van zulk een ongelooflijke diepte, van een eerste begrijpen, van een psy chisch aftasten, van een licha melijke ontdekking. Twee harten die elkander laven. Hierover schreef de in 1910 ge boren Engelse auteur en oud-mari nier Nicholas Monsarrat een kor te roman, getiteld ..Leave cancel led". in uitzonderlijk mooi Neder lands vertaald door Kitty de Jos- selin de Jong (uitgave Preciosa- reeks van uitgeverij W. Gaade. Den Haag) onder de titel ..Een dag en een nacht". Een officier zal op huwelijksreis gaan met zijn jonge vrouw, maar op het laatste moment krijgt hij bericht dat het verlof tot 24 uur is ingekort. Die 24 uur moeten nu goed be- JOHANNES BRAHMS heeft zeker wel twintig steed worden, niet in alleen sensu- J Pfl genot, maar m de wetenschap strijkkwartetten onvoltooid vernietigd alvorens bu elkaar te zijn. hand in hand de hij er een uitgaf. Zijn eerste Strijkkwartet dateert herS(tead*g '"l*' "door ""maker? uit 1873, dus toen was Brahms al 40 tmd' Naar Mei dan1'nog ergens°de 'angst dat verhouding is Brahms tamelijk vroeg begonnen met het gezien de oorlogstoestand Je uitgave van Pianokwartetten, dus voor twee ook wel de laatste dag kan zijn. m-0jencea0 en piano. Geen wonder overigens, want Al lezende kan men zich natuur- de pia„0 speelde in Brahms leven een belangrijke rol. Üiï d'.l'g'Sd Z.V h,j «en goed pfani,,. rijn onend Hubert derdaad tot een geestelijke verdie- Schumann was eveneens een goed pianist en zijn ping heeft geleid. Maar men zal grote liefde, de vrouw van Schumann, Clara, was de niet kunnen ontkennen dat Mon- ...j narrat ,n .l|n fijniinnige. dichter- Ptom.te lijke taal een heel scherpe psy chologische ontleding heeft gege- In 1W3 Jchreef Brahms twee ven. zowel in de beschrijving van dergelijke Pianokwartetten, nl. dat het geestelijke en het lichamelijke m g_mou Op. 25 en in A-dur Op. contact. Monsarrat behoefde niets M fceeds maakte hij schetsen voor te verzwijgen, behoefde niet met een derde Pianokwartet, dat ech- gereconstrueerd stippeltjes te werken. Omdat hij ,er eerJt in 1875 voltooid werd (in een te fijnzinnige geest is om tot c.moll op. goj. in de eerste kwar ten te nadrukkelijke erotiek te tetten bemerltt men bij Bratuns komen. Het alles blijft bij hem ge- nog sterk de invloed der Duitse adeld door de hoge geest van zijn r0mantiek. invloed van Beethoven. Mendelssohn en Schumann, een Brahms was toen nog niet aan zijn zgn. klassistische periode toe. Maar het is zo dat men als het ware al direct bij het optreden voelt of er iets van de jonge di rigent uitstraalt of niet, zelfs al rerdriet Iijn n »*wrS'n8an ™- beholpen, al is hij nog niet hele maal zeker van zijn houding. Het merkwaardige geval doet zich hierbij namelijk voor, dat de meest zelfverzekerde typen, die ogenschijnlijk een goede kans heb ben toch niet de echte orkest leiders zullen worden. Bij hen speelt er een zekere brutaliteit, een soort lef mee. Maar die bru taliteit zal spoedig in elkaar zak ken als ze werkelijk vast voor orkest komen de loop der eeuwen verschillen- igent, de man die als zodanig de culturen over elkaar heen zijn geboren is. heeft nog andere gespoeld waardoor nu eens oude •igenschappen. cultuurelementen zijn verdwenen. - - dan weer nieuwe zich met oude -■ultuurelementen hebben vermengd. Geldt het zojuist gezegde voor de Indonesische muziek in het alge meen, voor de Indonesische mu- Peter Eros ziekinstrumenten is dit wel in bij- geïmpo- zondere mate het geval. Moham- en zijn medaanse, Hindoese. Chinese en Europese invloeden hebben duide- B-jarige OM een voorbeeld te vorig jaar zagen we d< Hongaarse dirigent P( neerd door zijn optreden kundigheid. We zagen ook de 31- jarige Spanjaard José Franco Iden wel teit Links de soeling(het blaasinstrument in het gamelai orkest) en rechts de „rebab" West-Ja va. en van een halve klap perdop, zoals in Midden-Ja va ge bruikelijk is. Het bovenblad is ver- ardigd van een karbouwenpens lijk zichtbare sporen op het Indo- of ook wel van perkament. De zijn muzikali- nesisch instrumentarium achterge- twee snaren zijn bevestigd stelden hem toch ach- laten. ter bij Erös. Dit jaar zijn de rol len omgedraaid: Erös bleek eer wat wilde, branieachtige jongen, die heel vlot een Hebriden-ouver- ture van Mendelssohn er uit sloeg Gamelan-orkest In het korte bestek tikel is het ten enenmale onmoge- - lijk een overzicht te geven van de t>°P veelheid van instrumententypen, ^ee j hun grote verschillen in bouw. n3.asl constructie, bespeling en van de houding functie, die zij in de Indonesische - samenleving vervullen. Wij zullen twee sierlijk gesneden stemj nen, die boven in de lange 1 zijn gemonteerd. Het haar var strijkstok wordt niet zoals Europa door middel van een chaniek gespannen gehouden, de strijkstok wordt op een zoda nige manier gehanteerd, dat de ringvinger en de j>ink rechterhand het haar de te spanning geven. Uiteraard daarom* beperken tot*' enkele kr«8t de rebab in het gamelan speeltuigen, die deel uitmaken van orkest een melodische taak toe- roeporkest tot een prach tig spel te brengen met Ravel's 2e suite ..Daphnis Van hem straalde juist aai uil het Midden-Javaanse Jau.e,.,,ur- dat nodig is om muzikaal leiding kett Dil instrumentaal ensemble te kunnen geven, al Z13" 1 n 8e* bestaat hoofdzakelijk uit metallo- baren dan veel minder zeker dan fonen. dat wil zeggen uit instru- a.» rroc ver, -I ,n centen, wier tpetsi 1 zijn uit een alliage van roodkoper en tin, derhalve een soort brons. Hiertoe behoren ook de gongs, die Erös. Een hoogtepunt deze serie was voor ons de 23-ja- rige Duitser Gerd Albrecht, die in een le deel van de Franck- symfonie bewees met kop het enige blaasinstrument het orkest: de soeling. Het is toetsen vervaardigd bandfluit, die zijn naam ontleent aan het rotanbandje, dat rondom het bovenste gedeelte van de buis is gelegd. De bamboe-buis onderen open en van boven door een nodium gesloten. In deze buis worden genoemd de gambang ka- zi3" °P bepaalde afstanden vier, soort xylofoon bestaande viJf of zes gaten geboord, die met Ouerloo, een der 1 Schellekens len, Charles de Wolff en Alphons uit 16 tot 21 houten klankstaven de vingers gesloten kunnen de internationale eerstgenoemde aangebracht op een houten trog, den het verst. Dit optreden had de tjelempoeng. een soort citheé voorzien van 13 dubbele koperen snaren, die met de twee duimna gels worden getokkeld, de rebab. een grote beschaving merkte zich bovendien door groeien boven de materie. Gendèr de soeling en de kendang. Het vervullen, zullen v de muziek dan ook vrij dagelijks met levende instrumen- dan durf, dan komt doen heb- ?r geestelijk Goede middelmaat laatst genoemde instrument is ™*nt bespreken, dat tot taak heeft Het is echter niet de bedoeling Van **5-ele 2!k«st van deze dirigentencursus om uit- j dierenhuid-- sluitend topfiguren af te leveren- -J? in d??r,de ..Er zijn er meerderen bij die het ^®stJ»'der besP.e®ld u'' schrijverschap. Het is een aangrijpend en een eerlijk en een nobel relaas gewor den. het is een boek van vreugde en tragiek, het is een verhaal dat volwassenen zullen herlezen, om- dat het eerlijk en waar is. omdat tlg rVndo. een haast zuchtende ly- nodig. Zij die het werkelijke di- rigeervuur en het werkelij' rigeerbloed hebben haal je de eerste les al uit", zei 1 Otterloo ons. „Het is zaak --cr-mj- het m,dden- dan weer aan de Willem randen geslagen, zodat een ver- v«,i 6ÜÜ9S n lS zaak schil van timbre optreedt. De dat de middelmatige dirigenten tromspeler geeft het tempo van - - - - compositie aan en zorgt er- toch in ieder geval het vak le ren". Hier ligt het criterium van deze en van elke dirigenten cursus: vakkennis opdoen. En dan zullen er misschien eens in vele. vele jaren ook ont dekkingen worden gedaan. Ont dekkingen die kunnen ontstaan door muzikaliteit en leiderschap. Een dirigent zeker niet een orkestdirigent is geen slaander. hij is niet de m de nootjes alle netjes op hun Demedts werk plaats zet. hij is evenmin de man die moet heersen in een alleswe tende houding. Hij is de man die door een aangeboren eruditie, door een aangebori 1 door een aangebo; r respect afdwingt bij alle orkest leden. Daarvoor is geen pathos, geen overdonderingstaktiek no dig. Daarvoor is begrip, mense lijkheid en kennis nodi dan zal hij blijvend die varieerde samenstelling van een orkest tot een eenheid weten te krijgen, eerst dan zal hij in zelf- breken wegcijfering de muzikale spannin gen van het werk kunnen projec teren op zijn orkestleden. En op de luisteraars. misschien wel het belangrijkste de melodie te omspelen, namelijk 1*...-- de gendèr. Het is een speeltuig bestaande uit vrij dunne bronzen ut w- platen, die door middel van koor hij doet dit den worden opgehangen boven buisvormige bamboe, of zoals bij de nieuwere gendèrs het geval is, zinken resonatoren. De gendèr wordt geslagen met in iedere hand een kort-gesteelde. schijfvormige slaghamer. Aangezien de tonen van de bronzen platen lang na klinken, zou een klankenchaos ont staan indoen niet elke aangeslagen toon direct daarna wordt afge dempt. Wat betreft het voorkomen van het gendèrtype buiten Indone sië doet zich het verrassende feit voor. dat in centraal-Afrika de zelfde vormen te vinden zijn, al leen zijn de platen in dit gebied van hout. terwijl de resonatoren van een kalebas zijn gemaakt. De toonreeksen van de Indonesische gendèrs en de centraal-Afrikaanse marimba's zijn merkwaardigerwij ze in vele gevallen identiek. In de Ethno-musicologie wordt in dit De^rerzamelaar heeft eerHer verb3nd de veronderstelling geuit, Lie verzamelaar neeit eerder riat rip Afrikaanse marimha van Een menselijke bloemlezing dozijn tus sen 1850 en 1900 geboren schry- bijeen. humanitaire 'dan een esthe'.i aangeboren muzikaliteit, sche of literair-historische maat- leiderschap staf gebruikt, getuige zijn moti vering van het weglaten van F. Toussaint van Boelaere: Hij „wist alle zorg om de schoonheid van zijn verwoording ten spijt, te wei- nodig. Eerst nig over de mens en het leven om onder de belangrijken te worden gerekendDat dan Elsschot I Baekelmans (moesten?) ont- voorkéu Afwisseling Het volledige Midden-Javaanse gamelanorkest bestaat uit een groot aantal instrumenten. Nu is het niet zo. dat deze speeltuigen altijd tezamen en alle tegelijk worden bespeeld. Integendeel, de bepaalde instru- t'/indaag. VJjiJ. Ellen Moe C lavry, Jaap Spigt, Mea Naberm jhr. Lucas Boreel en Mariar Viehoff. In de*e stijl sal er ge musiceerd sgn Ir» de tijd tan Chr. Bock. waarvan de BAM. een plaat opnam met een Ku in opnamen geworden, onder de titel „MuSique baroque" en gespeeld door het Ensemble Baroque de Paris, bestaande uit Jean-Pierre Rampal (fluit). P. Pierlot (hobo), R. Gendre (viool) P. Hohgne (fagot) en Robert Vey- ron-Lacroix (clavecymbel) genomen zijn een Kwintet der mooie uiterst muzikaal gespeeld. Wie kamermuziek houdt zal niet gen nalaten deze parels aan schaffen. ;r dat de barokperiode - het schoon is. omdat het iets riek. i i soms wat „schwSrmeri- Van der Woude openlegt en als het rcW een i allen raakt. Zelfs al blijft het 7".",dh"id pn een 0nverge- ---- - - geestelijk decor dan wat somber. ööi, itls van een MM. e de lezer dwingend de vraag c&oondlickten Onze verlangens zijn als neonlichten, die de donkere avond droevig rood kleuren, fin fel oplichten in de nacht; om bij het dag-ontwaken nog even op te flikkeren, maar dan te sterven in de grauwe morgen. MIES VREUGDENHIL het is alles geadeld door een rijke geest eri een zeer groot vakman- zijn liefde voor Clara heeft opgeleverd, niet alleen van cymbêl). een Kwintet van Scarlat- met Z1]^ bo®k: »Mr- Herman Schumann. Het eerste deel heeft de grote vertegenwoordigers de- ti (fluit, hobo. viool, fagot en cla- Velden") uitgekomen met een ro- stelt naar het al tjjd Bach en Handel, maar vecymbel). een Trio-sonate van man. die in het actieve bedrijfs- geslaagd zijn. nai leven speelt. Ditmaal is het mr. zinloosheid. Een streng, openhar- de .kosten forse stukken zwijgen de zachte instrumenten, bijvoorbeeld de re- M.B. bab, de soeling en de tjelempoeng. in de zacht geslagen composities de luid klinkende instrumenten, bijvoorbeeld de bonangs. Het karakter van de gamelan muziek is zeer uiteenlopend; zij weet te mediteren, maar zij kent ook dramatische spanningen en een oplaaiing van driften. Aan het einde gekomen van deze artikelenreeks kunnen we vaststel len, dat er in de niet-westerse we- i verscheidenheid soort ook van componisten als Georg - Handel (hobo. viool, fagot, en cla- vertangen naar troost uitdrukt. Phikpp Telemann (1681—1767Jo- vecymbel» en een werk. dat eigen- tig eerliik boek zonder enië'ël In het Scherzo h»nn Joachim Idk met meer in de barokke mu- van der Woude. die ut ..De tê meer worden de herin- Quantz1697-1773» ziek thuishoort, nl een Kwintet blokkendoos". - een uitgave van wjj2Ci soms bittere ernst Een schap. Men kan die" eerste Piano- neringen als wil- l#*'* fc| A At t% x «dr0 Jn", 0 eÜS?. La Rivière en Voorhoeve te Zwol- boek. waaruit men leert nadenken kwartetten in Brahms' ontwikke- de dromen, ang lingsgang niet missen. Ze zijn de stig en ^beang poort waardoor straks de klassi- Brahms uit te voorschijn zal stigend. Daarop Andante van onbeschrljfe VIA NAALD XXX tN riAAf 1725). Parels op cymbcl). Het werk het gebied der Chr. Bach i kamermuziek. Johann le. als i monoloog zijn le- treden. de klassieke componist zo als die zich uitte in het 3e Piano- lijke schoonheid kwartet Op. 60. wellicht bij eerste en tot slot eei aanhoren wat minder toeganke- koraalmelodie. l"A.n"h.V Kartel Op. 80 heeft H" K"h'TV rahms 12 jaar lang geschreven Op_ 35) en het derde fin c- Wat bij deze barokke kamer tot slot een bijna verlossende muziek opvalt is de heerlijke ve ring der motieven, het dansende karakter veelal, geheel passend in die tijd. Het de Mo- ven vertelt. Het is een leven van langspeel- een eenzaam, teleurgesteld mens. die juist in de crisisjaren afstu- ]~\E uitvoering is werkelijk uniek deerde en toen dolblij mocht zijn te noemen. Opnametechnisch met een eenvoudig baantje op een BUU.S j,„„uu ma? er dan al niets aan ontbre- bank. alsof alles de lichte ken. het musiceren zeH is van zulk het leven; ook leven. Zo'n boek weet sterk" te boeien en verdient de van ernstige lezers. Instrumententypen bestaat "of*niét"— dat het gebruik van de speeltuï- de zin of de gen 8T°te. dikwijls plaatselijke verschillen te zien geeft. Doch hoe de instrumenten ook worden be speeld en voor welke doeleinden ze ook worden gebruikt, zeker is. „oucaBcll dat ze tot klinken worden gebracht het eigen door .mensen, die het muziekm; ken in het bloed zit aandacht da**,iJks wUIen getuigen. A. W. LIGTVOET TU 11 lier l.nj'lerchrecer "Op. en hel aerae lm c- rpranhelmj vin het cliyecymbel jr"ï'"S; het voltooid wi!. Vin het moU Op. «01 hoeft Ciplto. uitte- heeft Een goede uitvoering deler »egnp hii" Stelt U zich hrar-ht no tvh-.e ïanffcrw-einiigten muziek zal dan ook van deze lich- "V, Vdn ZUIK i puurheid. dergelijke opmerkingen c het werk. Men moet dus aanne men dat er in dit werk persoonlij ke bekentenissen zijn neergelegd. h ro. nar. Uüh van deze lich- gavr: len wel met ontzag bejegend zijn. rnelle toet, moeten uiteaan. ^^"Se'^Seï"» S tiSd "lijft hij de wordt vaak te bloedeloos of te pom- stugge, gesloten man, die vindt len. zonder enige pathos" overi- pfV,s 8esPeeld. Wie ze in de juis'e Van zijn leven niet veel gemaakt genr. .Heen m.ar rpeelr. ïïlJS te hebben. ichieten omdat hem niets anders Hollywood String Quartet (Felix ech^moeterfVm-anke" vv ordt vaak ,e bloedeloos of te pom- stugge, gesloten over Slatkin. viool. Alvin Dinkin. 3e &Tnd"r V^^thos^ri- peus gespeeld. W,e ze ,n de j^s'e van ziin leven r dergelijke opmertangen over EJe-nor ceUo) stijl hoort zal liefde voor de barokmuziek gaan krijgen. Daarvoor zorgt in ieder verband houdend Ook het tweede kwartet ia in deze Robert Schu- uitgebracht. Het zijn bijzon- werken opgenomen op i een tramongeluk moet hij hersenoperatie ondergaan en CORN. BASOSKI zweeft hij tussen leven en dood. -VIOOL- Wie Jehudi Menuhin zegt, denkt aan een viool en bij het uitspreken van de naam Winston Churchill denkt men aan sigaren. Een combinatie van een viool en een sigarenkistje is wel zeer bijzonder. Luisteraars naar een radioprogramma, getiteld „Dateline London", dat werd heruitgezonden via bijna 200 radiostations in de V.S., hebben de wereldberoemde virtuoos het bekende „Londonderry Airhoren spelen op een kleine viool, die door de 85-jarige William Robinson uit Stonehenge werd gemaakt van een sigarenkistje van Sir Winston, dat William eens ten geschenke kreeg van Lady

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 14