GEESTELIJK
LEVEN
ASSEPOESTER, die»*
prinses moet worden pHé1
I
BEJAARDENWERK
ZONDAGSBLAD
Canadees alleen naar
de Auca's
RONDOM DE WERELD IN
TACHTIG BLADZIJDEN
Oecumene op
papier
MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD
ZATERDAG 26 JULI 1958
PROFESSOR J. VERKUYL OVER BADEN PENERBIT KRISTEN
De
pen:
lAan de weg van Beerseba
Hoe r
nieuw tijdperk binnengetreden. De vooroorlogee versnip
pering maakte plaats voor samenwerking en uit die samen
werking is de Baden Penerbit Kristen geboren, die de productie
en distributie verzorgt van liet gedrukte woord. Eén van de
schril contrast stond met de crisis in het Middenoosten. Zeer bin- bekende mannen uit dit lectuurwerk ie wel prof. J. Verkuyl,
nenkort zullen twintigduizend joden emigreren uit Tunesië naar enkele weken geleden uit Indonesië is teruggekeerd om hier toeren.
Israël. Op zichzelf is dit bericht niet uitzonderlijk, maar toch ia eeil jaar veriDf joor te brengen, dat bedoeld is als rust, maar
-- vra.md. «migratie, omdat h« de .loHeWk, ov.r.dho«en |mv,ntl 8<,bruikt wordt om co„,.ctt„ le
i redactietafel fladderde dezer dagen een berichtje, dat in
kinderen. Dan zal iedereen dus
minstens drie jaar lagere school
ontvangen, en teder kind zal le-
lezen. Dat is een ..challenge"
betreft van de Joden, die begraven liggen op de 700 jaar oude
Joodse begraafplaats in Tunesië. Ze zullen bij Azzata aan de weg Prof. Verkuyl is niet voorgoed vatte. De boeken zijn onderge-
naar Beersaba opnieuw ter aarde besteld worden. gordel van smaragd terug- bracht in
groot aantal rubrie-
werkt het communisme op volle
sren. Zij brengt hoofdzakelijk
•rtalingen op de markt van haar
klassieke geschriften van schrij
vers zoals Marx en Lenln. Hun
boeken rijn zeer goedkoop, onge-
dubbeltje per stuk. Ook de
PROF. J. VERKUYL
terug te gaan, om ver
der te gaan doceren aan de theo
logische hogeschool.
;r van het geloof in de toak—
van een „Maranatha"-dominee. Terwijl de Arabieren Israël meer
meer pogen n te sluiten om he. st-e.cy in c-en wurgende greep dood
te knellen, heelt het oude volk van God zijn doden tinne. h- ech[ toaonesllche ttctuurvr....
Re zonen willen hun vaders bij zich hebben als straks de Messias te helpen om tot verantwoorde en
de slapenden zal opwekken. Voor hen loopt het leven bij het graf bruikbare uitgaven te komen.
a*' We hebben prof. Verkuyl be-
En toch konden we niet aan de gedachte ontkomen dat deze emi- TO_ht in hpt hll._ waar hii tilde-
gratie een treffend iymbool l> van het volk Israel relt Doden komen >ooht m het halli waar nu tijde-
terug! Ook het terugkerend Israel is dood. omdat net „het Brood lijk zijn domicilie heeft opgeslagen,
des levens" heeft verworpen. en een paar uur lang hebben wij
Aan het graf van Lazarus openbaarde de verworpen Christus zich met hem gesproken over de mo-
echter als ..De Opstanding en het Leven." Zolang echter Israël gelijkheden van het gedrukte
dood aan de weg van Beerseba liggen.
i op
de Bijbel, boeken over de openba-
ringsgeschiedenis, boeken voor en
over Bijbelstudie, geschriften over
erder christelijke ethiek, een gebied
waarop prof. Verkuyl voor Indo
nesië zelf pionierswerk heeft ver
richt, boeken over andere gods
diensten, romans, pastorale theo
logie en een groot aantal meer.
dat van de distributie. Een colle
ga van prof. Verkuyl, A. de Bruin
veer een auooenjï pei huk. ouk ae u..#, -i-v,
Islam zelf heeft de pen leren har- hee" xicb *ebeel
teren en vanuit het ministerie
godsdienst wordt veel lectuur ver-
opzetten van depóts gegeven en
er lijn nu reeds depóts in Djakar
ta, Medan, Makassar, Soerabaja,
Belangstelling terwijl het Javaanse lectuurge-
nootschap het plan heeft opgeno
men om naar Djokjakarta te ver
huizen.
Herschrijven
Hem niet erkent, l
woord. Iemand heeft eens getegd
De meeste boeken zijn
met louter vertalingen van goede de
buitenlandse lectuur. Prof. Ver
kuyl gaat niet uit van de gedach-
Maar de lectuur staat wel in het
middelpunt van de belangstelling.
Dr. Samuel Zwemer bezocht in
1922 Indonesië en schreef een en
thousiast verslag. maar hij bleek
zeer teleurgesteld over het lec
tuurwerk: ..Een tafel was voldoen-
In ons gesprek voelden we wel,
dat prof. Verkuyl die colleges
geeft ln de ethiek, phenologie. Is-
apoiogetlek zijn hart
de bestaande christelijke P*"d heeft aan de lectuur. Wat
lectuur in vier talen: Indonesisch. oob S«*°rd *an worden
de
Het laatste wapen
dat de pen sterker is dan het te dat die en die Nederlandse Javaans, Soendanees
•aard. en dat wordt ten volle boeken
door prof. Verkuyl onderschrevi
maar de pen Is meer dan een v
In het blad van de Morele Herbewapening stond
„MRA nog steeds beschouwd als de hoop der
slot van het artikel beweerde: „Misschien, al
ventionele diplomatie faalt om de oorzaak van
de wereld op te lossen l..
ten, zal het laatste wapen om de wereldvrede
Morele Herbewapening zijn onder de leiding van God."
We hebben de idealen van de Morele Herbewapening altijd ge
waardeerd en steeds weer ontmoeten we mensen, die door Prof. Verkuyl begon
voorganger ,,de Oxford-bewc-gingtot een levend gelooïs- iets te vertellen over het werk
Madoe- sending In het algemeen, geen tak
goed gereformeerd of rees op ten toon te stellen." Prof. van "held biedt nog zoveel mo-
Nederlands protestants zijn. Het verkuyl meent, dat de lectuur, gelijkheden ala Juist die van de
bereikt*worden die te lang Assepoester is geweest lectuur.
AL ANDERHALVE MAAND ZOEK
Niet zulke goede bedoelingen
AF Aan het Auca hoofdstuk uit de rendlngngeschledenls is een
nieuwe parngraal toegevoerd die weinig geestelijk schijnt
te zijn. Kort n» de moord op de vijf jonge zendelingen ver
scheen er in de jungle var Ecuador een Canadees ontdek
kingsreiziger en arts, Robert Tremblay. De man had als in
ternist gewerkt in bet ziekenhuis van Montreal, en beweerde
dat hij contact wilde opnemen met de Auca's om het pro
testantisme Ie helpen. De zendelingen, die hem leerden ken
nen, en niet veel met de man ophadden probeerden Tremblay
het plan uil het hoofd te praten, waarna hU zich tot de
rooms-katholieke missie wendde.
AF Vorige maand hoorden de zendelingen van Ecuador opnieuw
van dokter Tremblay. Hii beweerde dat de twee Auca-vrou-
wen die hun stam ontvlucht waren tegen hun wil door de
zendelingen werden vastgehouden. HU beschuldigde de zen
ding ervan, da» ze de vrouwen door een Hst hadden gevangen
genomen. Pe regering van Ecuador ging echter niet op zUn
aanklacht in.
AF Tremblay deelde
i mee. dat hU met i
i eigen expeditie
Hf de wlldern's In zou trekken. Volgens zeggen, zou hU beweerd
hebben, dat als de Auca's hem vrlendschappelUk zouden te
gemoet komen hii ze met medicijnen bewusteloos zou maken
en ze mee naar de bewoonde wereld zou nemen. Als ze hem
aanvielen zou hij ze allemaal doden. Tremblay had nog een
paar dreigementen voor de zending ook. HH zei, dat hU leder
vliegtuig van de Missionary Aviation Fellowship, de vlieg
tuigmaatschappij die' alle zendingsgenootschappen helpt aan
luchtvervoer, dat hem zou volgen, zou neerschieten.
AF Met Inlandse dragers Is hU de wildernis Ingetrokken. Ze ver
gezelden hem tot het eiland in de Curarav-rlvler waar de
andere zendelingen vermoord werden. Op dal punt trokken
ze terug en ging Tremblay alleen verder. Vanaf dat moment
Is er niets meer van hem vernomen. Een paar weken later
heeft de regering een legergroep op onderzoek uitgestuurd.
Vanaf begin juni Is echter niets meer van de man vernomen.
balsem op opengereten
een troostende stem in dagen
begrijpen. Alle boeken die uit bui- door alle deuren binnen kan gaan.
Nu de kansen via scholen en 2
echter niet overeenkomstig deze nog betrekkelijk jonge lec- aön vodaT de Indonesische lezer i'.üo«i, 1..1 «kuj
verraadt eigenlttfde. zeKgerech- tuurvpoAiento, in da IodrSLi.cb. 5« klTg*™,kan Smd.t hi/".ï Ook op hat gabled
taal. Vertegenwoordigers van de struikelt over vreemde beelden. dervorming is dit van g.
leven zijn gekomen. Deze uitspraak
de vier absolute maatstaven,
tigheid en is bovendien onwaar.
Nog nooit is een beweging, een kerk, een organisatie of een ver- grote zendingsorganisaties
eniging de „hoop der wereld" geweest. Hier wordt Christus verdron- donesië en eigenlijk in de eerste
gen door de Morele Herbewapening, zoal^ in andere Maria of een plaats 1
dogma of de kerk zelf Hem willen verdringen. men on
Iedere kerk of beweging blijft te allen tijde onderworpen aan het eva
de zonde. Zij kan de „hoop der wereld" uitdragen maar is zelf gelovigen op te bouwen. In de nog
nimmer de „hoop der wereld". betrekkelijk korte naoorlogse 'ijd
De absolute maatstaven worden nooit door een mens verwezenlijkt, noch en ondanks de geweldige verande-
door een groep mensen. Slechts Christus zelf verwezenlijkte ze. De ringen die Indonesië moest door
mensen van deze beweging beseffen nog steeds niet dat God de
mens zijn wet openbaarde, opdat wij zouden- gaan beseffen Kristen
„dat in ons, dat is in ons vlees, geen goeds woont."
sleten optimisme van de vorige eeuw steekt
weer zijn kop op.
Op het gebied
denis b.v. is juist
de verschenen, dat de lezer niet in
aanraking brengt met Europese
problemen, strijd, versnipperingen
en genezingen, maar met de jonge
'heeftdë"Baden" Penerbit kerken uit de landen rondom In-
geweldige prestatie donesië zelf.
Een gi
niet minder^dan 220~ uitgaven be- kerken
1 met eigen woorden uit te leg- ken. moet lectuur de prioriteit
1 ks-
groot be
lang. Het is wel mooi om predi-
kerkgeschie- kanten te laten studeren en te be
nieuw boek vestigen, maar als zij niet van
tijd tot tijd geravitailleerd kunnen
worden, verdorren ze.
AAN DE HAND VAN DR. J. BLAUW
Dagblad
We konden het niet laten om te
probleem bij jonge vragen, hoe het stond met de m>
op zendingsvelden ls gelijkheden voor een christelijk
een taak van de kerk
(Van een medewerker)
De moderne samenleving heeft
de bejaarde ontdekt. Zoals ln het
midden vsn de vorige eeuw de
nood van de arbeider uitgroeide
tot het „sociale vraagstuk" en
de problemen van de jeugd om
streeks I960 zo indrukwekkend
werden, dat van de 20ste eeuw
voorspeld werd, dat deze de
eeuw van het kind zou zijn; zo
tien wij thans de vragen van de
bejaarden zich concentreren tot
een „een bejaardenvraagstuk".
Aldus prof. R. Hornstra in zijn
„ter inleiding" tot het bij Boe
kencentrum verschenen boekje
„Bejaardenwerk... een taak van
de Kerk", een bundel studies,
uitgaande van de Contactcom
missie Bejaardenzorg van de Alg.
Diaconale Raad en de Raad voor
de Herderlijke Zorg der Ned.
Herv. Kerk. In Hervormde krin
gen is men zich bewust, dat hier
voor de kerk een enorme taak
ligt. Bij de snelle toename van
het aantal bejaarden zijn de rond
200 Herv. tehuizen met onge
veer 10.000 verzorgden bij lange
na niet voldoende, terwijl gro
ter en moeilijker en meer speci
fiek kerkelijk de plicht is dc be
jaarden individueel bij te staan.
„Hier heeft ieder gemeentelid
een opdracht voorzover hij oude
mensen op zijn weg ontmoet".
PLAATS
Wat de plaats van de bejaar
de betreft (hierover handelt het
eerste hoofdstuk)elke leeftijd
(aldus dr. P. J. Roscam Abbing)
heeft een eigen roeping, een spe
ciale gelegenheid om het met „„moirVoiiiiro t>>ir en
God - door - Christus - verzoend - vnnrhere?
zijn uit té beelden en te vieren.
De oud, gelovige krilg..de,el«. ^'d.Ï Hi.róv^SlJi.'/r R
Jonges speciaal en hij begint met
nerliik aan elke christen in elke »neo V tot aal*1 cm vnorhe-
leeftijd eigen zal zijn: het vrede - h^ i/vVn
hebben - met - God. het vriend - ïrlei tt>
lijn - van - de - Heer. Den la de "Sn!?!r'dAn, i"Lïï L!
grijsheid iet. heerlijk.: reeds
Slanst daarover iets van de na-
erende morgen der eeuwigheid.
1 dit ja;
klaar gekt-
Veranderingen
neer wij onze dagen zo tellen. Maar ook op de gebieden, die
dat wij een wijs hart bekomen. al lang niet meer nieuw zijn.
Na deze inleidende hoofdstukken zich veranderingen voor. Dit Jec-
wordt de gemeente op haar ver- tuurfonds geeft een serie ui.t over
antwoordelijkheid gewezen door andere godsdiensten, waarin voor-
dr. M. van der Voet, die de ziels- al publicaties verschijnen over
zorg behandelt (De ouderen heb- de Islam. We herinnerden ons Sa-
ben leren wachten. Zij wachten muel Zwemmer, een oud voorvech-
op een gemeente, die tot groter ter op dit gebied, die één
a.gj-yaakt, ook belangrijkste publiciste
moge het islam was. Van hem 1
„Wij mensen van de twintigste eeuw lijn eigenlijk ont- °™tr ,d'S"u>'nek-idVe"'PP'"
zaglijk bevoorrechte mensen. Wij mogen zien, wat vroegere ^ZeH „hrfótjir. Blauw^ Latbni
geslachten niet hebben kunnen dromen: de voortgang van continent van morgen"
het Evangelie tot aan de grenzen van de wereld. Wij mogen "oor ^dc^erl^ van'm
beleven, wat oude tijden vergeefs hebben gezocht: dat er meer ed«" hrt'd?
nieuws onder de zon is," schrijft dr. J. Blauw in een aardig Blauwde Wurmen
dagblad. In andere jonge lenden boekje waarin hij ons een overzicht geeft van het jammer"" d.i 'nog altijd geldt;
hebben de geïllustreerde bladen „Aaiè. dat ona het meest ver-
van het type „African Challenge" zendingswerk in de wereld. trouwd is.". Dit komt omdat de
geweldige invloed gekregen. Aziatische kerken merendeels bij
yl is er een 4,1a Zuid-Amerika de Internationale Zendingsraad,
,n een goed In rijn reis om de wereld laat kant van A.ië_ zuid Attttn*. w>irvln „„k de Njd Zending.-
maar A r 3.31..v Europa en Australië krijgt h.V- iel p I rB,d dep] uitmaakt, r.ijn aangrslo-
sociale ethiek culturele' en polii nog nooit gelukt om het tot atand ÏSulviiéJlulg boven Afrika en er ,u»°^ "5,*e,d(Mdrh,Bia uw At"rika"eïvnornvr?l™teUehè'e'! Zuid!
.lek.' ethiek het. vierde de,?. I. «LTS 5ïf "5. S^heieTaV^'a'' «."J- d- d-« d'
wel een absolute noodzakelijkheid woorden van de Amerikaanse mil-
om te komen tot een christelijk j?,nair Xd ma^mïakte^inP£n WAT DIKKER
weekblad, eventueel met regwna- r!*" $traaivliegtuii een r«is om de
enen me lc edities- Hiervoor moet echter wereld De piloot wees naar bene- Liever hadden we gezien, dat de
ziin doen ^d geïnvesteerd worden. Prof. den en'zei: „Nu ligt Frankrijk on- schrijver wat meer evenredig-
Verkuyl ziet niet graag dat de der", waarop de zakenman brom-_heid had toegepast en dat de uitge-
zending een bepaald blad geheel de: „Val me niet lastig met klei- ver het boekje wat dikker had ge-
-»-» pocketboek, en het we,
•diger. geplasticeer- hct
de markt had ge- ian,
DANKBAAR
steeds dat der ethiek. Hoe moet ik weekblad of^zelfs
bijbels leven? Wat mag ik doen
en wat niet?
Prof. Verkuyl heeft op begrijpe
lijke wijze de Indonesiërs in de Volgens prof. Verkuyl
bijbel willen inleiden, eerst door enorme behoefte a
een algemene ethiek maar ook christelijk dagblad.
r huwelijksethiek,
hen. In die
wachten ojj cfod^ geleerd drukking, dat "de pen machtiger is
worden); door A, J. Rotteveel, dan het zwaard,
die de diaconale zorg, mevr. M. Maar toch gaat de Baden Pener-
Fukking-Witte, die de tijdsbeste- bit Kristen niet strak in zijn voet-
ding en Ida Struik Daim, die de sporen. Hij was een man uit een
hulp aan zelfstandig wonende be- andere tijd. die agressief was tot
jaarden bespreken. het uiterste. Zulk een houding zou
nu het werk van de zending onmo-
HUISVËSTING gelijk maken. Daarom, al willen
financieel moet dragen. Hij houdt nigheden,
niet van gratis-verspreiding. De doende",
mensen moeten er wat voor over
hebben. Bovendien is er een groot
ver* de *ehrek aan geschoolde journalis-
de uit- ten-
In principe ia er een algemeen
blad. Bangkit (Reveil) dat een
evangeliserend karakter draagt,
maar dat een moeizaam bestaan
heeft, omdat aan de regionale bla
den de voorkeur wordt gegeven.
zijn vol- maakt tot een
in een wat aan
de omslag op de
dingsgenootschappen en jonge ker
ken zich afzijdig houden van de
Wereldraad en zendingsraad, om
dat de basisformule hen niet vol
doet.
PLEIDOOI
Het ia juist de oecumenische be-
egmg in haar verdeeldheid die
et moeilijk maakt om van alle
landen een even goed beeld te
de schrijvers en uitgevers niet be-
Aan de huisvesting is een slist ironisch zijn. is de geest van
apart hoofdstuk gewijd. Hierin hun geschriften tegenwoordig toch
schrijven de psychiater J. H. veel meer thetisch-evangelisch.
Geld nodig
Na een korte Inleiding over
wonder van de twintigste ec
publiceert hij getallen, die op een
wonderlijke wijze aanspreken, om
dat ze laten zien dat onze eeuw
geestelijk helemaal niet zo U vast
gelopen. WIJ klagen over gebrek
aan kerkelijke belangstelling en
een tekort aan geestelijke kracht,
maar in het licht van deze getal-
bracht. De inhoud is het waard, krijgen. Daarom pfeiten
maar misschien kan het Zendings- voor. dat de Ned. Zendingsraad,
centrurri onder wiens auspiciën dit eer hij zijn beslLssing neemt om
hcl boekje werd uitgegeven daar nog met de Int. .Zendingsraad deel uit
uw, te gaan maken van de Wereldraad
als be- Deze uitgeverij wacht niet op ten niet spoedig uitgeput worden.
G. F. schrijvers die hun boekwerken ko- n..rAm u .r ha» ctP^Hs oein no
if nun- m»n nanhi.rfon F.r «n r.Hië. Daarom is er nog steeds geld no-
Opdracht
takeling worden aanvaard.
EERBIED
i deze strijd
Het aanschouwen vi
moge de Jongeren met eer
bied vervullen: „wij zullen ons
niet de meerdere maar de
mindere weten". Over de plaats
van de bejaarde in sociaal op- veelal uit
onderstellingen van de waarhe
den en Idealen, die tot dat mo
ment gegolden hebben. Het
ouderworden houdt echter een
eigen geheel nieuwe levensopgave
in. Het tellen onzer dagen, zodat
wij (naar Psalm 90) een wijs
hart bekomen, leren wij niet zo
maar vanzelf. Of dit het geval
is, hangt van onze gehele levensin- guurlijkx
stelling af en begint (zie Predï- dwaas
Jaarverslag 1957
gewoonte ls geworden, dat we Ret afKe|0pen jaar ls geen Jaar
°°g meer hebben v00r dül* met grote veranderingen geweest
Kok. (de "urgente redactie, die beYtaat uït'"vier'..full bodemloze put, maar om als ka- dle Utch d»nkb**r V(M>r de „oecumenische Raad van
-erpleeginrich- timers" beoordeelt dus niet slechts pjtaal geïnvesteerd te worden. De md®ten "temmen. Kerken ln Nederland". Uit het
-i—-->< Biden peMrb„ KtUte„ w„k, Hetl kor, behandelt dr. J'9"_.T
dat het geld terug keert, zelfs Blauw dan de verschillende zen- de raad nog altijd bestaat uit dc
groeit al is het langzaam. Iedere dings velden in Azië; geeft een zeven getrouwen, al hebben ook in
.«nw.tt.rd. .uld.n .roeit ln dit "J.&.S"ÏSSffi1 d'„
werk uit tot een tientje of meer. van het christendom blijkt en Gemeenten, het Leger des Hells
Alleen trekt u er hier op aarde gaat weer verder. Jammer is. en het Genootschap der Vrienden
„een rentP v»n dat hiJ hetzelfde systeem niet ook van hun belangstelling doen bllj-
geen rente van. gevolgd heeft bij Afrika en Zuid- Utkn nn v-rB,adcrlneen die
Een ander groot probleem, dat Amerika. Nu is het boekje een ken op d vergaderingen, die
langzaam overwonnen wordt, ls beetje topzwaar geworden naar de gehouden werden, waar gemid
deld vijf i ses kerken vertegen-
woonülgd waren.
Het aantal plaatselijke raden
breidde zich uit met twee. Zaan-
dam en Alkmaar sloten zich aan
bij de 25 raden, die ons land teli;
geen geweldig getal overigens. Het
werk. dat verricht werd. was ech
ter veel en velerlei. Weinigen
zullen gehoord hebben van de
E.C.L.O.F., afkortingen van een
Engelse naam die op een oecume
nisch fonds betrekking hebben,
dat hulp geeft bil kerkbouw. Dit
r werden er aflos
E. Kiers (Verzorgings- of pen- men aanbieden. Er is een redac
siontehuig
ningen), D.
kwestie vaL
ting voor langdurige zieken.
waaraan nog al te veel ont- scheppei
breekt).
Voor wie dienen in het bejaar
denwerk is opleiding een eerste
vereiste: hierover schrijft mr.
A. Frank een en ander. Er is nog een geweldige op-
Dit boekje (no. 12 in de serie dracht. Indonesië gaat heel snel
Praktisch Theologische Hand- tot de ontwikkelde volkeren horen,
boekjes) besluit met een lltera- Er wordt hard gewerkt aan een
tuurlijst en de adressen van in- plan om tegen 1961 voldoende
stellingen en bejaardencentra. volksscholen te hebben voor alle
RlonrRe en rwartie (XXD zuchten ik had haar moeten kamer, waar enkel het blauwig iemand, die kennelijk haar man
waarschuwen! lichtende scherm z'n schijnsel was. alsmede 'n oaar kleine
Od Joke HPI
heftig betuigde dat zij geen Joke moet zich dan blijkens tig kleurde. Men zegt nu uiet missies of niet per
verschil tussen beschermde en hoar latere reportage als dat het beter is wat lampjes hun bedjes behoorden te lig-
onbeschermde mensenkinderen volgt hebben afgespeeld. Joke aan te houden, maar we keren gen. Ze telde ook een ambu-
accepteerde, heb ik heel diep begon met naar Hankie's huis toch langzaam naar de middel- lante buurvrouw, en enige
gezucht. Niet zó dat je het kon stappen. Belde daar aan. eeuwen terug en vinden 't
broertjes en zusjes uan Han- g
tot
juist de oecumenische beweging
ons het contact met veel orthodo-
je christenen zou doen verliezen
en dat gevaar ls niet denkbeeldig.
VF.nBITTFRL.NG
Ds. A. Vroegindewey in
het „Gereformeerd(e Bonds)
Weekblad":
dese
to'n geringe meerderheid de wil
van de tijdgeest aan de kerk
wordt opgelegd. Te meer, daar
Juist die afgevaardigden ter sy
node de doorslag hebben gege
ven, die itreken van ons land
vertegenwoordigen, waar dc kerk
elke greep op het volk heeft
verloren.
SEKTAmsm
Prof. dr. K. A. H. Hidding
in „Kerk en Wereld" (vrijz.)
over de verklaring van de
Hervormde synode:
begint (zie Predi
ker 12 1) in de jongelingsjaren.
Het besef van de begrensdheid
levensduur pogen we
bewustzijn weg
zicht maakt P. de Jong enige be- dringen, doch hoe veiliger het le-
lanfnjke opmerking.n: door het vcn hne di blijkbaar de angst
nog steeds toenemende percenta-
fi's Avonds om 'n uur of negen heerlijk om in 'f donker te zit- kie. die tussen de zeven
Want het is tijdens een aantrekkelijk tele- ten. Nee. ik zou niet doordra- twaalf jaar schommelden. Maar
ogen voor de visieprogramma, keurig verven. Maar het is duidelijk dat Hankie zelf ontdekte ze niet.
werkelijkheid te sluiten. Ik sorgd met de algemene mede- Joke stóórde. Want als je dure En dus nam ze toch maar weer
bedoel niet dat je je daar dan deling vooraf dat kinderen toestel wat te kijken biedt, 't woord en zei: „Waar is Han-
|MBÉ| HHH■»-kie?Met ten ltem die luid
Hl opklonk om maar boven het jj
hand boeteprekende jeupdleid- geluid van het toestel uit
verder maar bij neer moet leg
gen. Als ik dat deed. was ik w --
al jaren geleden met mijn werk Eknotsgek:
...1 stijging tot 1.450.000) ont
staat hier een sociaal probleem
van de eerste orde. Als eerste
symptomen van een „soc
emancipatieproces" wordt gi
zen op de wet op de ouderdc
voorziening, de bouw van bejaar- overvalt,
dentehuizen, in verschillende vor
men, de oprichting van bcjaar-
densociëteiten, op dc opkomst Gods
VALS EN ONWAAR
u?ie controleert
of die kinde
ren dan iver-
Door dit wegdringen ontstaat
aal een valse en onware levenshou-
we- ding. waardoor ons de invallende
duisternis van de levensavond
ontredde-
opgehouden! Indien er inde
daad twee verschillende men
sensoorten zouden bestaan,
waarvan de ene helft nooit slapen
enig contact met de andere Waarom zijn
kon krijgen, dan is mijn hele **~l"
aanwezigheid bij de massa-
jeugd een hersenschim
Dat de verhouding tussen de
reus van een Hervormde Kerk. en
de zes nu nog wel wat groeien
de dwergjes, problemen doet
ontstaan voor een waarlijk oecu
menisch denken, blijkt wel uit het
verslag van het werk van IKOR.
sters te woord komen. Ik vermoed dat haar Van de 40 gewone ochtend- en
geen
programma's
denkbaar, die
voor alle leef-
Uit de
VOLKSWIJK
^rdeert en zijn taak tij
de dens deze begrensde tijdsduur
kennis
der geriatrie als een roeping Zijnentwege, die moet nuchter blijven en erken
zotte vertoning. c^vemor«en tj-den aani?aarcfbaar, bie- maakte haar zin echter niet
J--*> ou ja. de televisie af- Een verontwaardigd gesis
haar kinderschoe- rea0eerde onmiddellijk op haar
moge de
vreemding" tussen bejaarden en
niet-bejaarden functioneel door
breken: bovenal bevordere het in
deze dynamische tijd de ontmoe
ting en het samengaan van bei
de groepen binnen het Koninkrijk
S AANPASSING
De Delftse arts D. P Kok wijst
zal na de opgang ook de neer
gang leren aanvaarden.
Een der valse idealen van onze
cultuur ls „het jeugdig zijn". Met
allerlei kunstmiddelen tracht men
het ouderworden te camoufleren,
doch dit ls dwaasheid.
DOEL EN ZIN
echte ontspanning openingszet, net alsof
schijnt bij ons niet denkbaar r"
making, omgang an waardering d' ddlc
In de weg ttnan. En Joke kneep k""n'" »«n«ttn. W. jv erg
daarvoor haar blauwt ogtn »0>">a.Mn-cultur..l bg
pertinent dicht. Joke dacht
stoan. stem daarbij iets scherps kreeg;
,Ik kwam misschien ook iets driftigs of
eens vragen..." dreigends. Maar ze had óók
begon Joke, en kunnen fluisteren. Het effect
w°v- zeggen: 20U hetzelfde zijn gebleven.
„Waar Hankie Want 't spel scheen juist z'n
hoogtepunt te naderen en nie-
2c mand lette dus op haar.
Joke had toen moeten weg
gaan. Maar helaas, z\j herhaal-
de haar vraag. En nu toel zó
eldkampioen schaken begon hard. dat ze tvel verstaan moest
loper 'n paardesprong worden, en ieder televisionair
geluid overstemde. Oei. oei, en
razend Hankie's vader, en
middagkerkdiensten
23
te laten maken.
Joke voelde dat aan
Ol 10 nie', dau toch prompt. Z, „ond U)0t Hun. demoeder en de tut en de
„Kom, ik ga gewoon een. met ln elk gepol graag dobbettm- me, h0„r figuur perttgan bnurprouu. la.n r.age.rden.
-- - - mg al betwijfel je wel -
bil die kamerdeur en woehlle Jd" J".PTX
De oudere mens moet
op het medisch aspect van de we Instelling vinden, wil de le-
ouderdom; het levenstempo, be- vensavond zin en doel bezitten en
paald door geestelijke en hiologi- niet verworden tot
rulke hoge waar-
het leven méé zullen
geven. Stil i
verder door
sche factoren, ligt
de in de regel belangrijk lager
dan voorheen. Aanpassing ls hier
noodzakelijk en dat aanpassen
moet elke bejaarde leren. Dat is
middag.
ouderdom heeft een doel en
zin ln zich zelve, anders zou
ons niet oud laten worden,
doel wordt verwerkelijkt,
ben, als ze zich gerealiseerd [Jn
jj. had. dat gewoon praten" niet
bi; iedereen hetzelfde betekent
Achteraf beschouwd voel ik
me overigens zelf een nog gro-
ter ezel: ik had niet moéten belandde in de vrjjtvel donkere telde een oudere zui
dan op 'n erg storende manier
naar oyen yewena waren „„„„j
k draaf niet -JSSKOiSÜ
ik draaf mei Totn d„, h„ d(,d legen me: .Jk geloof ba., dal
- - rre niet rrns neobrn hCT-
katholiek, 1 uitgaande
dergemeente en 1 uit een metho-
distenkerk. De 10 jeugddiensten
waren alle hervormd.
Het hervormde „Open Deur'G
werk beheerste het meer evange
liserende type arbeid. Da getal
len zijn evenredig met hev aantal
lidmaten, niemand heeft het recht
om te klagen, maar dat neemt
het gevaar niet weg dat een her
vormde overvleugelLng de oeou-
menc kan doen verstikken. Dit pro
bleem eist tact van zowel de gro
te kerk als de kleine kerken, waar
aan het overigens niet ontbreekt.
De uitgave van 15 tweezijdig be
drukte foliovellen geeft een uit
voerig overzicht van wat gedaan
werd. en een sublieme lijst van
namen en adressen van leden van
alle mogelijke commissies, die dit
jaarverslag alleen al een waarde
volle uitgave maken.
uitgaat
bedenkelijke ii
dese verklaring niet
ren sektari»rlie groep,
de «ynode der Ned.
Herv. Kerk, die nog altijd pre
tendeert dat er binnen haar
ruimte plaat» i» voor de rerichil-
lende modaliteiten.
PRINff 1PIFEL
Er (ijn er onder hen, die prin
cipieel kunnen betogen, dat een
vakantietorilag voor den dominee
verwerpelijk i». en dat hun eigen
vakantietoeslag héél iela ander»
i». ie principieel denkt, weet
héél fijn te onderaclieiden. Dal
ia het gehrëm van een bepaald
•oort prinripieel denken. Maar
Je koopt er geen pijp tabak voor.
LIFVFK STRIJD
Maar afscheiding ia ieta, waar
mee dc gereformeerde geaindte
de laatste eeuw heel onprettige
ervaringen heeft opgedaan. Lie-
ver de moeilijke atrijH in een
gedeformeerde Kerk dan de m-i
van een afscheiding, die prak
tisch ook niet so groot bleek te
sijn.