CHRISTELIJK
■W
Twee jaar consensus
in de praktijk
Internationaal Gereformeerd
eongres
Puzzel
mm
iuyuHiiatfflsl
C.N.V. plaatst gedenksteen
op graf van K. Kruithof
Dibelius verdedigt
Niemöller
AVMOKt
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Een Luthers geluid
In het Evangelisch Luthers
Weekblad schreef ds. C. H. Lin
dner over de Hervormd-Luther-
se consensus in de praktijk. Hij
richtte aan alle lutherse kerke
raden een aantal vragen over de
verhoudingen tussen de beide
kerken sinds 1956. Alle gemeen
ten reageerden en ds. Lindijer
geeft een overzicht van het ma
teriaal.
Na eerst de lange lijst van ge
meenten genoemd te hebben
waar het contact niet gelukt t»,
omdat of de hervormde gemeen
te te zwaar-of te vrijzinnig was
en ook de gemeenten te hebben
doorgegeven waar men wel tot
kanselruil kwam hoetoel ds.
Lindijer meent dat een hervorm
de predikant raker 'op een
lutherse kansel komt dan anders
om geeft de schrijver ons een
overzicht van de gezamenlijke
avondmaalsvieringen.
In enkele gemeenten kwam men
tot een Hervormd-Lutherse avond
maalsviering: in Purmerend, Den
Haag. Velsen en Amsterdam
(wijkgemeente 8). Den Haag ver
telt over de uitgebreide voorberei
dende besprekingen, die grote
waarde hadden voor de deelne
mers; er was eenmaal een geza
menlijke avondmaalsdienst in de
Hervormde kerk. met Hervormde
liturgie, en ee.Tmaal in de Luther
se oo de Lutherse wijze
Plannen voor gemeenschappelij
ke avondmaalsdiensten zijn er in
Apeldoorn en Hilversum. In Heer
len kwam er wel een voorstel
van Hervormde zijde; van Luther
se zijde was de voorwaarde, dat
het op Lutherse wijze moest, om
dat de Hervormde wijze voor Lu
theranen onaanvaardbaar zou
zijn. Het wordt niet vermeld,
maar vermoedelijk hierom is de
viering niet doorgegaan. Den Hel
der had wel plannen tot een der
gelijke viering. Maar er kwam
niets van omdat het op de Gene
rale Kerkelijke Vergadering gege
ven advies <om het avondmaal
niet te vieren als demonstratie
van de consensus' er een domper
op zette. In Utrecht was er in het
kader van de studentendiensten
een avondmaalsdienst, waarbij het
avondmaal bediend werd door een
Hervormde en een Lutherse pre
dikant.
Arnhem had een gemeenschap
pelijke forumavond. In Groede
heeft men samen een zondags
school en een bijbelcursus. Zoals
bekend gebruikt in Eindhoven de
Lutherse gemeente voor de dien
sten op zondagmorgen een Her
vormd kerkgebouw op grond van
de consensus, die daar ook zeer
degelijk besproken is). Het is de
bedoeling om de Lutoerse dien
sten ook op te gaan nemen in het
Hervormde predikbeurtenblad.
Delft heeft plannen voor een ge
meenschappelijke zendingsavond.
In Schiedam was de Herv. ge
meente bereid om te helpen bij
4e Inkwartiering van de N.L.J.B.
op de bondsdagen.
De verschillende antwoorden nlt
de gemeenten geven de indruk,
dat de Lntherae gemeenteleden In
het algemeen rustig en me» vreug
de op al deae vormen van samen
werking reageren. Men waardeert
dit allea wei, verwacht er soms
veel van.
Uit Den Haag: „Hoewel velen,
zich verheugden, dat dit nu kon
geschieden ml. de avondmaalsvie
ring). is toch later van de zijds
van de gemeenteleden weinig re
actie meer vernomen, noch ver
zoeken om dit contact op enigerlei
wijze voort te zetten. Er was blijd
schap, maar van een élan om ver
der te gaan kan nog niet worden
gesproken".
Beverwijk-Velsen: „Het bezwaar
.blijft, dat veelal de Hervormde
kerk op een totaal verkeerde wij
ze van voorlichting dient over d«
consensus. Men ziet er altijd een
poging in tot toetreden tot de
N.H. kerk".
Zntphen: ..Overigens valt het
bij al deze contacten op. dat
vormden gemeengoed zijn of be
zig zijn te worden (vlot erkennen
doen ze dat niet). Zodat ik me wel
eens afvraag of het gescheiden
marcheren niet meer en meer een
traditie is geworden. Temeer om
dat ook in onze kerk een hele sca
la van nuanceringen voorkomt".
Weesp: „Men staat sympathiek
tegenover de kanselruil, maar wil
die niet te vaak. Men voelt geen
enkele behoefte over te gaan naar,
laat staan op te gaan in de Her
vormde kerk".
Schiedam: ..In beide gemeenten
is de kanselruil bijzonder op prijs
gesteld"
Purmerend: „De meeste leden
vinden de vorm van samenwer
king 'één gemeenschappelijke
dienst in de maand) zeer goed en
men hoopt nog op samenwerking
op ander terrein".
Twee jaar is niet veel. xeker
niet in het kerkelijk leven, waar
allea vrij langzaam pleegt Ie gaan.'
Het was rijkelijk vroeg om nu al
een overzicht te willen geven. We
hebben het toch gedaan. En het
was, lijkt me, nog niet eens io
heel weinig, wat alt de bus blijkt
te komen. We denken in onze kerk
seker niet helemaal eenstemmig
over de consensus en het contact
met de Hervormde kerk. Er zijn
er ook nog al wat, die nog niet
■o precies weten wat ze er van
vinden en wat ie voor de toekomst
moeten hopen. Maar er zit toch
voor velen van ons wel iets ver
heugends in. dat de twee kerken
elkaar kennelijk aan het zoeken
zijn en dat contact mogelijk blijkt.
1 an 22-30 juli in Straatsburg Beroep,nawerk
Van 22 tot 30 juli zullen in Straatsburg gereformeerden uit de
gehele wereld bijeenkomen om samen te spreken over de vraag: „Hoe te*Steenwijk; te Noordwljk aan Zee
„,-nrl I- Th rnr,..n,^n TJ-,11
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen: te Joure (2e pred.pl.) K.
Venema vic. te Joure.
Bedankt vpor Appelscha (toez.) J. Over-
duin te Tjerkwerd
Beroepbaarstelling: C. J. Baart, Jac.
Ruysdaelstraat 32 te U.trecht is beroep-
GEREFORMEERDE KERKEN
Wolvej
J. H. Meuleman
ri
r*
F
r~
r
y™
9
ÏT
FT
W
3
W
3
J
3—t geld op de bank
96 iemand, die bang ia
7— 8 benauwd
9—10 niet ziende
11—12 zanger uit oude «jden
8—23 boekdrukker
8—22 doofkapje
1021 bedrijver
18—18 dokter, afk
moeten we ons gereformeerd geloof belijden?" Tot de sprekers be
horen o.a. de Nederlandse theoloog prof. dr. G. C. Berkouwer en dr.
H. J. Bonda. Prof. Berkouwer hoopt te spreken over „Het gerefor
meerde geloof en de moderne mensbeschouwing," dr. Bonda over
„Het christelijk getuigenis in de industriële wereld". Andere sprekers
zullen zijn prof. dr. Jean Cadier, prof. dr. N. B. Stonehouse, dr.
Gwyn Walters, terwijl dr. Philip E. Hughes vandaag om vijf uur de
conferentie hoopt te openen. Een \an onze medewerkers schreef ons
over deze conferentie:
Op dit congres in Montpellier werd
uitvoerig gesproken over een vastere
vorm van samenwerking. Een commissie
werd benoemd om statuten te ontwer
pen. en zo kon op het volgende congres,
in 1955 in Detmold gehouden, het „Inter
nationaal Gereformeerd Verbond" wor
den gesticht. Dit Verbond, dat afdelingen
in verschillende landen zou krijgen, stelt
zich ten doel te bevorderen, dat mensen
zich in hun leven richten op God door
het geloof in Jezu6 Christus. Men tracht
dit doel te bereiken door contacten te
leggen waar dit maar mogelijk is door
middel van persoonlijk bezoek en cor
respondentie. Men verleent ook steun
aan gereformeerde groepen in verschil
lende landen, die het moeilijk hebben,
hetzij door vervolging of door hun klei
ne aantal. Hiervoor is een literatuurfonds
ingesteld, dat leningen verstrekt op voor
waarde dat men in het betrokken land
ook zelf doet wat mogelijk is- Lectuur
is in onze tijd een machtig middel ter
beïnvloeding van de geesten. Ook ver
vullen de leiders der beweging spreek
beurten in andere landen.
Hoog boven Straatsburg rijst de kathe
draal. Daterend uit het einde van de 13e
eeuw, verkondigt zij ver in het rond de
roem van de machtige handelsstad, die
daar ligt op een kruispunt van belang
rijke wegen. Hier werden reeds in 1212
ketters, vermoedelijk Waldenzen. om
hun geloof verbrand. Vanhier liepen
verbindingslijnen naar Waldenzen-ge
meenten in verre steden. De verbreiding
van nieuwe, meer evangelische gedach
ten had in de Middeleeuwen vooral door
kooplieden en dus in de steden plaats.
Zo vond ook de Reformatie in Straats
burg reeds vroeg ingang. In 1524/'25 koos
Je magistraat van deze vrije rijksstad,
die toen nog tot het Duitse rijk be
hoorde, voor het lutheranisme. In 1529
werd de mis afgeschaft en in 1534 kwamen
7 eerste orde voor de eredienst
kerkorde tot stand. Bucer heeft
er lange jaren de kerk geleid en hij was
het. die Calvjjn naar hier riep, toen deze
tijdelijk Genève verlaten had.
In deze stad. vol historische herinne
ringen, waar vele wegen elkaar kruisen,
waar de Franse en Duitse cultuur elkaar
raken (Straatsburg werd in 1681 Frans
en wisselde nadien nog enige malen
nationaliteit), komt van 22 tot 30 juli
een internationaal Gereformeerd congres
samen. Het is niet het eerste van deze
soort. Van oudsher hebben Christenen,
ook Christenen van Gereformeerde sig
natuur, elkaar over de grenzen gezocht.
Calvijn stond in correspondentie met
geloofsgenoten in tal van landen. Kuyper
hield in Amerika zijn bekende Stone-
lezingen. In de dertiger jaren van deze
eeuw. toen de reisgelegenheid veel beter
was geworden en het niet meer uitslui
tend het voorrecht van leiders was om
in het buitenland te komen, begon men
met internationale congressen. Het eer
ste, in 1932. ging uit van de Engelse
Souvereign Grace Union, een vereniging
die zich ten doel stelt de leer der vrije
genade in woord en geschrift te ver
breiden. Vier congressen werden zo vóór
de oorlog gehouden, één na de oorlog,
in 1948.
Montpellier
Enige Jarén leek het daarna, of het
daarmee zou eindigen. Maar de gelegde
contacten eo de daaruit ontstane corres
pondentie droegen vrucht. Men wist,
voor een gemeenschappelijke verant
woordelijkheid te staan. In 1953 kwam
een congres samen ln Montpellier, waar
men wilde zoeken naar het antwoord,
dat van reformatorische kant gegeven
moet worden op de secularisatie van het
moderne leven. Door deze gemeenschap-
de Theo- pelljke bezinning hoopte men de gere-
oglsche School te Seroel de eerste 18 formeerde christenen uit heel de wereld
Papoea voor hun eindexamen. Deze dichter tot elkaar te brengen. Zo zouden
Jonge predikanten zullen binnenkort In z(j profijt kunnen trekken van eikaars
verschillende gemeenten aan de arbeid gedachten en ervaringen. En zo zou het
gaan. Dit betekent een belangrijke ver- wellicht mogelijk zijn. het evangelie van
sterking van het Papoea-element onder Jezus Christus, zoals zU het uit de Bijbel
de voorgangers dezer kerk. Men poogt hadden leren verstaan, verder ln de
100.000 bijeen te brengen om deze wereld te doen doordringen. Dit evan-
kunnen geile la Immers bestemd voor heel de
Op Nleuw-Guines slaagden i
De gehele Verbondsraad van het
C.N.V. was maandagmiddag aan
wezig op de Algemene Begraaf
plaats te Utrecht, toen daar de
gedenksteen op het graf van de
voorzitter (later ere-voorzitter)
van het vakverbond, de heer K.
Kruithof, aan de familie werd over-
overgedragen. De Verbondsvoor
zitter, de heer M. Ruppert, ver
richtte deze overdracht met een
korte toespraak.
Hij verklaarde, dat de uitdrukking
„plicht der dankbaarheid" wel zeer
juist de gevoelens weergeeft, die op
dit moment in de harten van alle
C.N.V.-ers leven. Het is voor het Ver
e-plicht om de herinnering
aan Kruithof ook op deze wijze leven
dig te houden. Getracht is om in dit
monument iets weer te geven van de
persoonlijkheid van de overleden voor
zitter. Het is daarom sober, sterk en
getuigend.
Detmold
In Detmold waren o-a. deelnemers uit
Australië, Brazilië, Denemarken. Japan,
Oostenrijk en Spanje, om alleen landen
te noemen, waar men niet zo gemakke
lijk gereformeerden zou verwachten;
geen van deze waren Nederlandse emi
granten. Te weinig weten wij van deze
geloofsgenoten, die vaak een geloofs
ijver aan de dag leggen, die ons be
schaamd kan maken. Juist voor deze
mensen, die altijd te worstelen hebben
met hun minderheidspositie en met de
kleine omvang van hun groep, betekent
zulk een internationaal contact veel.
Het thema in Detmold luidde: Mens en
wereld onder de heerschappij van Jezus t
Christus. Jezus is Heer, dat zeggen wijHem te volgen-
2e pred.pl.): Th. Ferwerda te Balk;
Aduard. A. Nagel kerke te Zweeloo
Houwerzijl: H. Di.ikslag, kand. te Ep(
Aangenomen naar Voorschoten (2e
pred.pL): K. Smit te Anna Jacobapoldei
Bedankt voor Haulerwijk; J. v. d. Berg
te Ermelo
GEREF. KERKEN OND. ART. 31
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Aalsmeer: dr. W. H. Vele-
a te Eindhoven; te 's-Gravenmoer
W, Steenbergen, kand. te Zwolle.
(N.l
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Aangenomen naar Zeist: A. Hofman,
kand. te Aalst (Gld.), die bedankte voor
Amsterdam-noord, Benthuizen, Dordrecht,
Enkhuizerr, Enschede. Giessendam. Gouds
waard, Leerdam, Nunspeet, Ridderkerk,
S. Annaland, Slikkerveer, Ter Aa,
Tholen, Veen (N.H.), Vlissingen, Waar-
denburg. Werkendam en Zoetermeer.
Aangenomen naar Kampen: J. var
Haaren, kand. te Moerkapelle, die be
dankte voor Katwijk aan Zee, Middel-
harnis, Oost Kapelle, Scherpenisse, Ter-
neuzen-Axel. Tholen. Veenendaal, Wage-
ningen. Woerden. IJsselmonde en Nieuw-
Beijerland.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Aangenomen naar Busstim: W. E. var
Petegem te Groningen.
voeding, voor ons leven in een wereld
gisting. Niet enkele referaten met daar
op volgende discussie poogden een ant
woord te geven op deze vragen. Iedere
morgen werd begonnen met samen te
luisteren naar de Bijbel en daarover in
kleine groepen te spreken.
Ook op het congres, dat nu begint
heeft deze dagelijkse B(jbelbespreking
weer een belangrijke plaats. Wij gaan
spreken over de vraag, hoe wy ons
reformatorisch geloof sullen belijden ln
onze wereld van vandaag- Dat geloof
vindt zijn bron en voedingsbodem alleen
in Jezus Christus, zoals Hij ln de Bijbel
op ons toekomt. Naar Hem willen wU
samen luisteren. En wy hopen genade te
ontvangen om dan ook op te staan en
De jaren 1933-1938 bepalen zijn beeld
Dr. Dibelius, hoofd van de Duitse Evangelische Kerk, heeft het
Duitse Blad „Rheinische Merkur", dat onlangs een felle aanval richtte
op Niemöller, van antwoord gediend. In het jongste nummer van
„Die Kirche" schrijft dr. Dibelius dat prof. dr. Friedrich Baumgarten
de houding van de „Bekennende Kirche" en van Martin Niemöller
volkomen verkeerd heeft doorgegeven. Dr. Dibelius schreef:
de „Bekennende Kirche" lijker was dan alle andere predikanten
bij elkaar. In Martin Niemöller heeft
Hitier gezien dat hij met de evangelische
kerk nog niet zo gauw klaar was, als
hij had gedacht.
De vijf jaren tussen 1933 en 1938 heb
ben het portret van Niemöller getekend.
Zij hebben het op de geschiedenis van
de Evangelische Kerk in Duitsland ge
drukt. Dat beeld zal blijven, ook als
de namen van anderen, die met hem
hebben gestreden, al lang vergeten zijn.
Het zal het beeld van een man blijven
die om der wille van zijn geloof en om
der wille van de rechte kerk zijn hele
leven op het spel heeft gezet.
Dat houden wij vast juist wij. die
met hem schouder aan schouder hebben
gestaan en toch politiek en kerkordelijk
gezien andere wegen moeten bewande
len. En wij willen dat de politieke strijd
van deze dagen ons de blik. op wat eens
het -wezenlijke was. niet zal versluieren.
De strijd
heeft nimmer een ander doel gehad dan
de inhoud van het geloof die door het
nationaal socialisme opzij werd gescho-
vast te houden. Dat deze strijd met
hoogte- en dieptepunten gepaard ging.
door de maatregelen van de staat tegen
kerk. en dat door de veranderlijke
houding van een groot aantal nationaal
socialistische leiders en van Hitler zelf
oms hoop groeide, tfle spoedig weer tot
eieurstelling verwerd, kon niemand
oorkomen. Maar dat verandert niets
an het feit dat het de „Bekennende
Kirche" ging om de kern van het geloof.
De heer H. Kruithof uit Alkmaar
aanvaardde namens de familie, waar
van vele leden bij de plechtigheid
aanwezig waren, dit gedenkteken. De
zwart marmeren steen bevat onder
In deze strijd was Martin Niemöller
de leider als we dat woord tenminste
mogen gebruiken. Zijn preken werden
gedragen door een diep christelijke ernst
kregen daardoor en door niets an
ders hun buitengewone uitwerking.
gemeente heeft eenvoudig geloofd
wat hij preekte. Zij kreeg het vertrou-
i Uat deze man, die zo helder sprak
allen tijde sou sUan voor wat hl)
i de kansel verkondigde.
Niemöller kende geen vals
h..rNV -_uIoor„ —z, respect voor mensen. HU richtte zich tot
Ü-jFjÏyV\embleeT™ d« woorden „Ter leder wie hy ook was als het ging
gedachtenis van Klaas Kruithof,
1 april 1916 tot 16 okt. 1953 voorzitter
van het Chr. Nationaal Vakverbond
in Nederland. Daaronder staat de
tekst, die Kruithof tot zijn levensde
vies maakte: „Vrees God en houd zyn
geboden".
i de inhoud van het christeiyk geloof.
Adolf Hitler wist wel waarom hij deze
man vanaf 1933 als zijn persoonlijke ge
vangene in een concentratiekamp vast
hield. Het ging niet om zijn politieke
houding. Hij meende dat Niemöller door
zijn onverschrokken christendom gevaar-
85
Een ogenblik
uit toen Andrea
teloze soldaten i
glimlachte hij
„Het spijt me
zweeg Turzig. Hij staarde voor zich
voor hem langs liep en twee bewus-
lan hun kragen meesleepte. Toen
een bittere glimlach,
dat ik u moet teleurstellen, kapitein
De kanonnen van
riep b
f Griek i
:acht.
c stond al in de deuropening van de
zijkamer
„Ik geloof dat er iemand aankomt. Is er een uit
gang m die zijkamer?"
Andrea knikte.
„Ga naar buiten. Naar de voordeur. Gebruik je
mes Als de luitensnt Maar Andrea was al ver
dwenen en sloop geruisloos als een geest de achter
deur uit.
„U doet precies wat ik zeg." zei Mallory zacht.
Hij stelde zich op in de deuropening van de zijkamer,
waar hij door een kier de ingang van het wachtko-
kaal kon zien; zijn automatisch geweer was op Tur
zig gericht. ,.Doet u dat niet, dan doodt Andrea de
man die hierheen komt. Daarna doden we u en de
bewakers hier binnen. En dan steken we de schild
wachten bij de poort overhoop. Dat zijn dan negen
doden en alles voor niets, want we zullen toch
ontsnappen Hier komt hij." Mallorys stem wa
r ALISTAM MACLEAN
sten aandoen." Hij keek om toen Andrea de ka-
binnenkwam. „Andrea, vraag Louki en Panayis
deze barakken
telefooncentrale i
niet c
7 waren meedo-
Negen doden.
deuk
(jenloos in een meedogenloos gezien
uitenant en alleen omdat uw eergev
heeft gekregen Opzettelijk had hij de laatste
vloeiend Duits gesproken en zijn mond vertrok even
toen hij Turzigs schouders zag zakken Hij wist toen
dat hij had gewonnen Turzig had zijn laatste hoop
gesteld op Mallory's gebrek aan kennis van de Duit
se taal een hoop die nu vervlogen was
De deur werd opengesmeten en een soldaat stond
hijgend in de Ingang. Hij was gewapend, doch slechts
gekleed in onderhemd en broek, zonder zich aan de
koude te storen.
„Luitenant! Luitenant!" Hij sprak ln het Duits.
„We hoorden schieten
„Niets aan de hand. sergeant." Turzig boog het
hoofd over een opengetrokken lade en deed alsof hij
wat zocht teneinde het feit dat hij alleen in het
wachtlokaal was te verklaren „Een van de gevan
genen probeerde te ontvluchten We hebben hem
tegengehouden."
„Moet de verpleger
„We hebben 'm permanent tegengehouden." Turzig
glimlachte vermoeid. „Morgenochtend kun je een be-
grafenisploeg aanwijzen. Nu je hier toch bent
Vraag de twee schildwachten bij de poort een ogen
blik hier te komen. En ga dan naar bed. anders haal
je Je een ziekte op de hals."
„Zal ik de wacht bij de poort laten aflossen?"
„Wel nee!" zei Turzig ongeduldig „*t Is maar voor
een ogenblik. Bovendien, de mensen tegen wie ze ons
moesten beschermen zijn al hier Zijn mond vertrok
even toen de ironie van zijn woorden plotselmg tot
hem doordrong „Schier op. kerel' Ik heb niet de
hele nacht de tijd!" Hij wachtte tot het geluid van
de haastige voetstappen was weggestorven en keek
toen Mallory recht in de ogen „Tevreden?"
„Volkomen En mijn welgemeende excuses. zei
Mallory. „Ik vind het ellendig een man als u dit te
eventuele radiotoestellen.
vlug terug om onze bezoekers van de poort te begroe
ten. Zonder jou als commissie van ontvangst zou ik
weinig kunnen beginnen."
Turzigs ogen volgden de verdwijnende, brede rug
„Hauptmann Skoda had geliik. Ik moet nog veel
leren." Zijn stem verried verbittering noch wrok
„Die grote kerel heeft me er lelijk in laten lopen."
„U bent niet de eerste." stelde Mallory hem ge
rust. „Hij heeft meer mensen Voor de gek gehóuden
dan ik ooit te weten zal komenU bent niet de
eerste." herhaalde hij. „maar wel geloof ik dat u
veruit de fortuinlijkste bent."
„Omdat ik nog leef?"
Omdat u nog leeft," beaamde Mallory.
Geen tien minuten later waren de twee schild
wachten evenals hun kameraden in de zijkamer ont
wapend, gebonden en van een prop in de mond
voorzien en dit alles in een tempo en met een ge
ruisloze behendigheid, die de vakman in Turzig be
wondering afdwongen, hoe ellendig hij zich ook
voelde. Aan handen en voeten gebonden lag hij in
de kamer, nog zonder een prop in
Staatsexamen
onderwijzer
In het staatsblad is een koninklijk be
sluit gepubliceerd, waarin de instelling
van het staatsexamen voor de akte van
bekwaamheid als volledig bevoegVi on
derwijzer wordt geregeld. Dit staats
examen komt overeen met het kweek
schoolexamen derde leerkring, aldus
wordt van officiële zijde toegelicht. Bei
de examens omvatten vier vakken: op
voedkunde en haar hulpwetenschappen,
NederlaifJse taal en letterkunde, kennis
van het Nederlandse culturele en maat-
schappeiyke leven, en didactiek en be
spreking der beschrijving van de door
de candidaat gevolgde werkmethode. In
het Jaar dat de examens voorafgaat, moet
vle candidaat tenminste 200 schooltyden
hospiteren in diverse soorten van scholen.
Indien een candidaat bij het exa
niet voldoet aan de gestelde eisen,
hjj tot herexamen in een of meer vakken
worden toegelaten. Candidaten die. al of
niet na herexamen, zijn afgewezen, heb
ben in het volgende of daaropvolgende
jaar na het examen voor eenmaal vrij
stelling van het onderzoek in die vakken,
waarvoor zij m het examen tenminste
7 als eindcijfer hadden. Bovendien be
staat de mogelijkheid dat zij ontheffing
krijgen van de eis om opnieuw 200
schooltijden te hospiteren.
De apostel Johannes vestigt onze aandacht op de wereldi
gezindheid. Dat is zonder twijfel een groot en zwaargelade
woord. Waarhij het gaat om dat zeer speciale begrip toerei^
dat als het ware een mentaliteit, een sfeer, een instelling aan
duidt. Wij moeten oppassen de begrippen kerk en wereld
dit opzicht als een volstrekte tegenstelling te zien en eratt
denken, dat de wereld niet ophoudt voor de kerkdeur. Johon
-nes geeft ons de waarschuwing: de wereld zit in uw hart, i
uu' hele bestaan. U neemt de wereld mee in de kerk, u bei
wereldsgezind. Wat dat is? Zo simpel mogelijk gezegd: u 2i<
de dingen los van God, los van hun wezenlijke oorsprong e
bestemming, niet in relatie tot de Schepper. Wereldsgezini
dat is: uw geld en uw goed beschouwt u als helemaal va
uzelf; u behandelt de mensen, met wie u dagelijks te makti
heeft, niet zoals u graag zelf behandeld zoudt willen worden
aan de toon van uw conversatie is niet te merken, dat u Go
kent en Hem wilt dienen. Johannes zegt tot u en tot mij
„Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. India
iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet ji
hem." Wij zijn dus gewaarschuwd!
NUTTIG VERZOEK OM ADVIES
PARTICULIERE deskundigen zullen
de minister van oorlog en van ma
rine gaan adviseren bij zijn pogingen
recht op dat ook dit belangrijke c
derdeel van onze landsverdedigt
goed en zo bevredigend moj
te komen tot een betere orga- lijk georganiseerd is.
den mogen metterdaad als ter zake bedrijfsleven, ligt, dunkt ons,
volkomen kundig worden beschouwd, de hand. Geen groter bedrijf du
Hiermee heeft minister Staf stellig dat van onze defensie, maar het li
een wijs besluit genomen. Overigens geen particulier ondernemer die eij
in het begin van dit jaar ook aan wordt nagestreefd is dat dit masj
een gerenommeerd bureau in deze sale bedrijf van onze landsverdedi
om advies had gevraagd. fing in elk geval naar zijn onder
Wel een bewijs dat het de minis- nemingskant ook werkelijk als
ter met het inwinnen van advies in onderneming wordt gezien en
deze ernst is. Terecht, zo menen handeld.
wij.
Er zijn, zo men weet, aanwijzin
gen dat het aankoopbeleid
De belde heren uit het bedrijfsleven
zijn kennelijk aangezocht on
viseren bij de opzet van de organ!
landsdefensie niet altijd gelukkig is satievorm. Het ware wellicht nieti
derzoek ingesteld. Maar gemaakte ganisatievorm bij uitstek doeltref- dc
fouten of niet ons volk heeft er fend blijkt nit te vallen.
DE BIJVERDIENSTE EN HET GEZIN
j kil
Vereniging en df Christelijk Socia
le Onderofficieren Vereniging, wordt
terecht de vinger gelegd bij een
niet bijster gelukkige opmerking,
Een briefschrijver aan „Onze Ba- m
nier" is naar wij- menen terecht P!
met deze opmerking van de kant d<
van de Krijgsraad niet erg ingeno- b)
men. Het is hem wel bekend dat'
verschillende chauffeurs,
onlangs volgens een krante'verslag nadele van het gezin, gaan bijver- oj
een korporaal voor een Krijgsraad dienen. Maar hij meent dat hier, in dt
toegevoegd. plaats van een aanmoediging, veel- m
eer van de zijde der autoriteiten b>
een woord van vermaan past, ook
in het belang van de dienst.
het roer van zijn gezin in eigen han- saties voor personeelsbelangen daar-
den moest nemen „en net zoals ve
le andere leger-chauffeurs een bij
verdienste in dé avonduren zoeken"
jaren lang gestreden i
behoorlijke regeling van werk-
rusttljden?"
ALS CHROESJTSJEF KOMT
TAE GROTE politieke en diploma- Ds verwerping door de Russen van
tieke activiteit van de afgelopen het Japanse bemiddelingsvoorstel in
dagen schijnt er toe te zullen leiden, «tke Libanon, dat geleid heeft tot
dat de westelijke mogendheden pre- verdaging van de zitting van de Vei-
mier Chroesjtsjef van de Sowjetunie ligheidsraad, duldt er op dat de Sow-
zullen uitnodigen naar New York jetleiders vastbesloten zijn de Ame-
tles in de Veiligheidsraad of de Al- d«« landen terug te trekken.
gemene Vergadering (die speciaal
bijeengeroepen dient te worden)
deel te
Zij wensen aan te sturen op een
definitieve nederlaag van de weste
debat over de Itfhe mogenheden, en het lijdt geen
twijfel of de voornaamste taak
van van Croestjsef zal hier op ge-
New York
toestand in het Midden-Oosten.
Een vooraanstaande Russische woord
voerder deelde dezer dagen mede richt zijn, als hij
dat Chroesjtsjef dolgraag New York wordt uitgenodigd,
zou willen zien, en naar het zich laat Het is thans de vraag, of het nog zin
aanzien zal de Russische premier heeft het debat over de Japanse re-
daartoe spoediger gelegenheid krij
gen dan hij gedacht heeft.
Intussen hebben de westelijke
solutie voort te zetten en deze in
stemming te brengen. Het is vrijwel
zeker dat de Russen er ln dat geval
gendheden, die het vanochtend nog hun veto over zullen uitspreken,
niet volledig eens waren over de aanvaarding door de Veiligheidsraad
vorm waarin de uitnodiging aan te voorkomen.
Chroesjtsjef dient te worden gegoten, Ook is van groot belang hoe de situa-
geen reden tot juichen, ondanks het
feit dat zij voor een belangrijk deel
het verrassende effect van Chroesj-
tsjefs voorstel teniet hebben gedaan.
tie in Libanon zich in de komende
dagen gaat ontwikkelen. Als de el
kaar thans nog bestrijdende partijen
.s. donderdag eens kunnen wor-
Zij moeten de kracht die van een per- den over een nieuwe president die
soonlijk optreden van de Russische
premier in de Verenigde Naties zal
uitgaan niet onderschatten.
beide groepen aanvaardbaar is,
zich voor de Amerikanen een
gunstige gelegenheid voordoen hun
Als zij hem uitnodigen naar New troepen terug te trekken en de zaak
York te komen, moeten zij zélf met verder over te laten aan de waarne-
voorstellen voor de dag komen die mers
tot de verbeelding van de grote Dan
meerderheid van de leden der Ver-
de Verenigde Naties,
alleen de vraag overblijven
wat er met de Britse troepen in Jor-
enigde Naties spreken en die de danlë moet gebeuren, zolang de Vei-
Russische premier geen gelegenheid ligheidsraad geen maatregelen heeft
geven er propagandistische i
te slaan. Ook het optreden i
sldent Eisenhower als leider van de
Amerikaan*, daleaatie roe in dat „e. Er ral dan ook veel wijsheid en t-eel
geven er propagandistische munt nit genomen om de onafhankelijk
heid van dit koninkrijk te verzeke-
Vrouw in het ambt
Beslissing betreurd
bijzondere waarde kunnen
begrip nodig zijn om beide proble
men, die de weste'iike mogendheden
thans zoveel mnellntheden bezorgen,
on verantwoorde wiize on te lossen!
Niet alleen van df ziide der westelii-
l-*nni« hlH't A'
De ontwikkelingen In het Midden
oosten. In het bijzonder die in Li
banon en Jordan's, laten het Westen
welnir morel'ilrheden.
'«■Vine te
politieleder i
moecnhedei
r\rl
den
■n'nder don
de
toelating van de vrouw in de ambten.HER EN DER
wil met nadruk vaststellen dat hij ook
thans de vurige begeerte heeft om kerke-
leven en te handelen naar uitwij-
n de Heilige Schrift en de Belijde
nis. In overleg met andere kerkeraden
heeft hü daarnaar ook gestaan in de ge-
-- - ---- --- - meente en in het geheel van de Ned.
Generale Synode der Ned. Herv. Kerk Herv Kerk. om de Ned. Herv Kerk uit
de ambten open te stellen voor de haar verval onder beding van Gods ge-
de mond
„Ds kan nu begrijpen waarom uw opperbevel u
voor deze taak heeft uitgekozen, kapitein Mallory
Als er iemand zou kunnen slagen, dan bent u dat
wel maar u zult falen. Het onmogelijke kan nu
eenmaal niet gedaan worden. Niettemin, u hebt een
„Dat kan er wel mee door." zei Mallory beschei- vrouw betreurt, heeft een verklaring uit-|nad'e. te mógen* odrichten *in"d^"k£r>!ïn
den. Hij keek nog eens de kamer rond en grinnik-gegeven, die bedoeld is om leiding te de maanden zal er ernstig beraad^dta
te tegen Stevens geven aan de gedachtenwisseling en de|in breder kring over de moeilijkheden j
de. huidige kerkelijke situatie.
Geen enkele Duitse universiteit telt zo-
Yf*}. theologische studenten als die te
Heidelberg, waar op het ogenblik 685
studenten ln de theologie staan inge
schreven. In totaal heeft de universi
teit 7180 leerlingen.
Het thema van de Duitse Klrchentag.
i de gemeente.
er op te nemen, jon- meningsvorming
een saaie bedoening 3is volgt luidt:
m j „De kerkeraad. diep geschokt door de De verklaring roept op tot j
IWordt vervolgd.beslissïas «an de generale synode tot het gebed.
die volgend Jaar In Miinchen zal plaats'
vinden, ral volgens mededelingen van
de president dr. von Thsdden Trleglaff
*Un: ..GU zUt MUn volk".
"I thema van rte DulUe Klrchentag 1959,
41e In Mtlnchen plaats vindt, ral zijn „GtJ