CHRISTELIJK
n
a,va,Y<me
School moet geestelijk
lied handhaven
Een woord voor vandaag
Valt cle eenheiclsvakbewegiiig
in Duitsland uiteen?
Kanttekenin
ZWELLINGEN
Israël wil scheiding
tussen kerk en staat
Leren kinderen op school
niet nieer zingen?
Het „Christelijk Schoolblad"
Onze vacatures ging onlangs in
op de vraag waarom de christe
lijke liederen op onze scholen
met meer werden geleerd. Het
blad is ran mening dat daar waar
de progressiviteit in het onder
wijs toeneemt, het leren ran de
geestelijke liederen afneemt.
Het artikel begint met te
schrijven dat de woorden con
servatief en progressief in de
onderwijswereld nog al eens
worden gebruikt. Het zijn voor
velen geliefde woordjes die te
pas en te onpas ran stal worden
gehaald. Men maakt er een soort
zwart-wit spel van. Wie niet of
weinig aan de rernieutoing doet
heet conservatief. De vernieu
wers zijn de progressieven; daar
bedoelt men dan mee een plak
schrift hier wat handenarbeid
daar. Maar daar ligt het verschil
niet, het verschil tussen deze
beide woorden lipt op een geheel
ander vlak. n.l. de doelstelling
in het onderwijs:
Waarvoor gaat een kind naar
school? Om dfe ontwikkeling op
te doen die het nodig heeft om la
ter zijn aandeel in de voortzet
ting van onze cultuur te leveren
Het moet in de school de intellec
tuele middelen krijgen, zodat het
ouder geworden mee kan bouwen
aan de beschaving eo ontwikkelt tg
die reeds bereikt is. Of zoals prjf
dr. H W. F. Stellwag x> het for
muleert: de conservatieve rich
ting in het onderwijs ziet het gees
telijk bezit van de mens dat reeds
verworven is als de bagage voor
de levensreis van het toekomstige
geslacht
Primair is dus niet de momente
le interesse, doch wat heeft het
of e
krijgt. Het doet er niet toe of de
leerlingen de volle betekenis van
het geleerde begrijpen. Ieder weet
uit ervaring dat wat hij in zijn
Jeugd vaak tegen zijn zin moest
leren en zonder het volkomen te
hebben begrepen, toch zijn vruch
ten heeft afgeworpen. Onze cul
tuur heeft veel. zo niet alles aan
het verleden te danken.
De schrijver gaat dan verder,
dat wie zo onderwijs geeft waar
lijk conservatief is ingesteld.
Dit onderwijs geeft het kind
voldoende bagage mee voor het
latere leven.
Lijnrecht hier tegenover staan
de progessieven. Zij zien het on
derwijs niet ab een voorbereiding
voor later, want dat zou het kind
vervreemden van de werkelijkheid
hem dan a.h.w. het recht om kind
te zijn. terwijl men hem voorbe
reidt voor een toekomst, waarvan
niemand weet of die in de vorm
die men zich denkt ooit komt. De
nieuwe richting ziet het dus meer
als haar taak bij hert kind inita-
tief. ondernemingszin en creativi
teit te ontwikkelen dan om hem de
voorbereiding voor later te geven
in de vorm van een hoeveelheid
kennis, die Juist als ze nodig is
verouderd is en hem dus niet meer
Samengevat geeft prof. Stellwag
de volgende typering: De ene rich
ting gelooft aan inhouden die in al
le omstandigheden van betekenis
blijven, de andere ziet èn de mer.s
èn de maatschappij in evolutie en
wil dus in de opvuedin| een for
meel principe verwezenlijken.
Wenst o een voorbeeld? In het
laatste nummer van de Medede
lingen van G.S.V. wordt -°iegd
dat In de scholen d* algemeen be
kende oude Christelijke liederen
die ln onse gezinnen ook gezon
gen worden en die In het leven van
velen In bepaalde omstandigheden
van grote waarde geweest iijn,
niet meer worden aangeleerd. Een
ondersoek Is Ingesteld en nu
blijkt dat het verzet In de Gere
formeerde scholen tegen deze lie
deren zeer fel la. Men verwerpt
het aanleren er van om pedagogi
sche, musicologische en estheti
sche gronden. Gaat men hier ech
ter verder op ln. dan blijkt vol
gens G.S.V. dat de bestrijding niet
erg gefundeerd is. Men vraagt nu
een gepreciseerd antwoord op de
vraag, waarom het aanleren van
deze liederen niet langer verant
woord Is.
Ons antwoord kan kort zijn. Hier
speurt u de domint-ende invloed
van de progressieve richting in
onze scholen. Immers deze oude
Christelijke liederen zijn niet op
het kind afgestemd. Dus pedago
gisch niet verantwoord. En men
geeft er voor in de plaats een
zeggende canon. Surroga
ze ogen! Op dit onderdeel is men
radicaal progressief. Men vergeet
dat het in het geheel niet nodig
is dat het kind alles moet begrij
pen wat het leert Dat standpunt
neemt men ook niet in als het de
bijbelse geschiedenis en de psal
men betreft....
Daarom wenst de conservatieve
richting deze schat van geestelijk
ke liederen te handhaven. Im
mers het voortbestaan van de
Christelijke volkscultuur hangt er
van af.
Hier dreigt een gevaar voor on
ze Christelijke scholen. Door deze
progressieve houding zou het
Christelijk onderwijs een deel van
zijn taak verwaarlozen. Men «IJ
dus op zijn hoede!
De anti-atoomdoo d-carnpagne faalde
(Van onze correspondent in Bonn)
HET feit, dat de „Deutsche Gewerkschaftsbund D.G.B.", de over
koepelende Westduitse organisatie der 16 aangesloten vakbon
den, zo onomwonden de door de Westduitse socialistische party be
gonnen campagne: „Tegen de atoomdood" (die zich niet in de eerste
plaats tegen deze dan wel tegen de regering-Adenauer richt) heeft on
dersteund en daarmee in de recente verkiezingscampagne in Noord-
rtfnland-Westfalen openlijk de zijde koos van de socialisten, heeft
voor de Christelijke werknemers protestanten zowel als katholieken
in de D.G.B. toch wel de deur dichtgedaan. In oktober a.s. zal
vermoedelijk in Essen, waar in 1955 ook de „Christliche Gewerk-
schaftsbewegung Deutschlands", C.G.D., werd heropgericht een al
gemeen congres van Christelijke werknemers worden gehouden,
waarop de houding der D.G.B. tegenover de partijpolitiek zal worden
besproken en in het bijzonder worden nagegaan, of de D.G.B. overeen-
I éénheidsvakbeweging en tegen de her-
oprichting van de C.G.D. Wel Is echter
de vorming te verwachten van een chris
telijke (d.w.z. biconfesslonele) fractie ln
de D.G.B. naar Oostenrijks voorbeeld,
die op de D.G.B.-politiek een sterkere
Invloed zal kunnen uitoefenen en de nog
al radikale heren leiders van de Indivi
duele vakbonden tot wat matiging zal
kunnen dwingen. Een uiterste vorm
daarvan zou zelfs kunnen zijn de forma
tie van een vlengel van christelijke werk
nemers binnen de D.G.B., als 17e vak
bond In de organisatie. Daarmede zou
de eenheidsvakbeweging bewaard blij
ven en de christelijke werknemer toch
zijn eigen organisatie hebben, zonder
naar de C.G.D. te behoeven overlopen.
BKKOEPINGSWERk
nederlandse hervormde kerk k°m5t'g 'ij" itatuUn nog lis neutra»! kan gelden.
dij ae recente lanaenjice vcnu«.n|en ui uuuauiu
,n,nnaa.. Noordrijnland-Westfalen is duidelijk ge-1 sprongen
te Wouds- bIeken> dat vele tienduizenden Christe- j heid -
(Wijkdorp) K. v. d. Pol te Venendaal;
Zeerijp «toez.i Th. P. Pol, vic. te Wouto-,.... - uü.1.1,
end: te Rotterdam iWijkgem. Pendrecht) lllke werknemers katholieken
T. D. Soest te Rijnsaterswoude en jeugd- testanten met bereid waren
predikant te Leiden. H B
Bedankt voor Creeswijk: G. van Eêtrik
te Nicuwland <Z.H.)
Beroepbaarstelling: J. Roebers. Burgers- Een
dijkstraat 29. Krimpen a. d. IJssel
de D.G.B.. n meerder-
r aan getwijfeld, dat een
pro- eenheidsvakbeweging meer voor hen
HHP—L_ de D. I zou kunnen doen- dan een wel biconfes-
G.B. de Westduitse socialistische partij sionele maar toch altijd ..schismati-
te volgen op de weg naar de praktische; sche"^ Christelijke vakorganisatie,
ontwapening van de ..Bundeswehr4"~J" -
trouwens de reden,
de punten in de S.P.D.D.G.B - C.G.D. na haar her-oprichting nooit tot
campagne: ..Tegen de atoomdood" was pote bloei is-gekomen en haar voort-
L. H. van der Bilt, 3e Helmersstraat 47lï| n.l., dat de Westduitse strijdkrachten bestaan
D. Br emmer "té Numansdo'rp".v"| d«m zouden worden opgeslagen.
Benoemd tot leraar bij het v.h.m.o. t
Dordrecht L. de Nood te Papendrecht.
Beroepbaarstelling: De classis
-Gravenhage heeft i
Burgh. Cederstraat 36. 's-Gravenhage en 'parlement van de rijkste, dichtst be-f
"s-Gravenhage*en' Marconi«traat 72 i volkte en meest-socialistische deelstaat
Emerlu.t: De el.ssis Barendrecht!fm" 8™te Rrbeider.-t.ooUcmB
heen besloten del D. J Coumou. pred.
te Heinenoord. op doktersadvies met
vervroegd emeritaat zal gaan
GEREF. KERKEN OND. ART. 31
Eigen fractie
Een mens zonder zelfvertrouwen is iemand, die zo ei
zichtig mogelijk leeft, elk risico ontvlucht en zich wel duig
maal bedenkt, voordat hij een initiatief neemt. Men kart
teveel zelfvertrouwen hebben en denken alles te kunnen,
is een waarschuwing tegen roekeloosheid wel op haar pk
Zelfvertrouwen moet een reële ondergrond hebben, een v
basis. Die zal er pas -zijn, als de zaak eerlijk is en waart
risico's voor te nemen. Als wij om een voorbeeld te noe
er diep van overtuigd zijndat de vrijheid een gave
God is en als wij weten, dat deze vrijheid wordt belaagd,
zullen wij zelfvertrouwen mogen, nee moeten hebben om
tegen aanslagen op die- vrijheid te kunnen verweren.
tegenstander, die ziet, dat wij géén zelfvertrouwen hebl
heeft in beginsel al overwonnen, nog voordat de striji
begonnen! Maar er komt iets bij en dat is het beslissen
echt zelfvertrouwen kan alleen maar bestaan, als wij met
gerust hart de zegen van .God durven vragen. Dat betel
dan ook. dat wij in laatste instantie niet enig vertrouwe
onszelf, maar al ons vertrouwen stellen op God!
DE ZONDAG IN DE LEVENSSTIJL
wordt de tijd een lied. Aan het
van de week kunnen we op dei
dag de week overzien. „De sabb
Zelfs een man als wijlen Karl Arnold
die. zelf uit de vakbeweging voort
gekomen, C.D.U.-premier van Noord
rijnland-Westfalen werd (en het nu weer o
zijn geworden, indien hij niet één der partijpolitieke neutraliteit. De vraag
Het D.G.B.-hoofdbestuur heeft de
naamste woordvoerders der christelijke
werknemers om een onderhoud verzocht,
dat wellicht als een soort bliksemaflei
der zal moeten dienen. Het heeft inmid
dels aan de besturen der individuele vak
bonden het parool doorgegeven, dat er
wat voorzichtiger moet worden omge
sprongen met de christelijke werkne
mers. dat een breuk met hen moet wor
den vermeden en dat de eenheidsvakbe
weging behouden moet blijven.
In politieke kringen bestaat de In
druk, dat de D.G.B. onder de bedrei
ging van het optreden der christelijke
werknemers bereid is zich thans I zijn gezin,
nu het kalf is verdronken te distan-1
tiëren van de atoomdood-campagne en
tpniir tp keren op het deugdelijke pad
JN „Hervormd Nederland", een blad
dat om zijn redactionele en tech
nische verzorging, de aandacht ver
dient, heeft in een helder en sterk niet puur een laten varen van
geschreven artikel prof. dr. A. A. werken, maar een laten varen
Van Ruler zijn visie gegeven op de a'le boze werken",
zondag. Wij achten b»tgeen in dit
drtikel gezegd wordt zeker van vol
doende belang om hier te worden
weergegeven.
Prof. Van Ruler dan doet uitkomen
en zo hebben wij het bij gele
genheid eveneens steeds gesteld
dat het vraagstuk van de zondag
mee een belangrijk onderdeel is van
het veel bredere vraagstuk van de
levensstijl.
Het gaat bij de levensstijl om de
vraag hoe het leven rondom en van
uit het evangelie der verlossing in
Christus geordend en gevormd zal A's vierde punt is er de zondag
worden. Deze vraag heeft betrekking de dag van de volle zin van het
op het leven van de enkele mens en staan. God heeft op de zevende i
evenzeer op het n>et alleen van, maar nog veel i
In de tweede plaats is daar de ér
dag in het sociale leven. HU isL
rust na de ingespannen arbeid,
mag uitrusten en zich tevens i,
rusten voor nieuwe ingespannen L
beid.
Dan is er in de derde plaats het£
litieke aspect. Ook de volksgemtf
schap, in haar staatsrechtelijke oir
ning, viert de zondag. Alles ziet]
op zondagmorgen anders uit.
viert het gemenebest de opstand"
van Christus. Daar moeten we
gering van denken".
het volk in maatschappij
veek
Rijn en Roer). De socialisten ver
braken met ruim 39% der stemmen
wel de ban van „het eeuwige derde
deel", maar werden uit de landelijke
te%aa«trteh^ NiJmegen H. D. Doorenbos'regering gestoten. Zonder een groot
Beroepbaar*telling: De clasais Amers- arbeiders-stemmen
foort heeft prep. geëxamineerd en be- e .C.D.Ü.-ooenoinmng niet mo-
roepbaar verklaard J. H Kamerbeek, i gelijk zijn geweest. De C.D.U. slaagde
Hoogeweg 79 te Amersfoort.
CHRIST. GEREF KERKEN
Beroepen te Vlissingen W. Steenber
gen, kand. te Zwolle.
EV. LUTHERSE KERK
BeroepbaarsteSUng: mej. J. A. P. Ris.
Rinstraat 6III, Amsterdam-Z.. en C.
Schroder, Frans Halslaan 45 te Baarn.
Advertentie
aan do grote teen
Een succesvol middeltje
tegen knobbels en zwel
lingen aan de grote
zelfs enkele socialistische burch-
Achteruitgang
Deze „trend" der Christelijke arbei
ders. om niet op de socialisten te stem
men. werd al In september van het vo
rig jaar merkbaar, toen er een nieuwe
Bondsdag 'moest worden gekozen en de
D.G.B. zich eveneens ten gunste van de
S.P.D. in het verkiezingsgebeuren had
ingeschakeld. Ook toen behaalde de C.
D.U. met een nog groter percentage
(50.8) der stemmen de absolute meer
derheid. In het arbeidersland Noordrijn-
land-Westfalen bedroeg het aantal C.D.
erkriiebaar onderi U 'stemmen zelfs 544 Pro«nt Wie nog
erkrijgoaar onder mocht hebfeen fed>cht d>t dit Mn (n.
Dale. Balsem dringt'6iTp\ 8 luli J1
in de huid door. verlichti weI mt de droom ftho,P*n
de pijn op wonderbare
wjjze. heft de aandoening De DG-B. heeft de kan één keer te
op. Verkrijgbaar bij apothe. vee' te water gelaten. ZIJ Is nu gebar-
drogisten. sten en de bond zou op het komende al
gemene congres der Christelijke werk
nemers dat overigens al sinds voor-
Jaar 1957 wordt voorbereid wel eens
helemaal nlt elkaar kunnen vallen. Wel-
Minister Staf
eens niet verbod
„Op den Uitkijk""
Minister Staf meent, dat hij sondei
meer Is gerechtigd om publlkaties. die de
overheid betaalt, al of niet ter lezing
aan militairen te verstrekken. Aldus blUkt
nlt het antwoord, dat de minister heeft
gegeven aan het communistische Eerste
Kamerlid, de heer Polak, die vragen
heeft gesteld over de verwijdering van
het Chr. cultureel maandblad Op den
Uitkijk.
Do minister stemt geheel in met de
maatregelen, die de chefs van de land-,
zee- en luchtmacht hebben genomen. De
plaatsvervangend hoofdlegerpredikant
heeft eveneens de terugzending gelas!
van de nummers van ..Op den Uitkijk"
die door de diensten Geestelijke Verzor-
Kng van de land- en luchtmacht werden
rtaald.
Een exemplaar van ..Op den Uitkijk"
is op de griffie van de Eerste Kamer
ter inzage gelegd voor de leden.
de landelijke verkiezingen Is evenwel, of het
aan een hartaanval zou zijn overleden) j ke wernemers betreft
en lange tijd gold als de meest waar- niet
schijnlljke opvolger van dr. Adenauer.ten
de christelij- j
daarvoor al
laat is. Zij schijnen vastbeslo-l
de D.G.B.
leven
en staat.
Prof. Van Ruler ziet geen tegenstel-
i Zijn werken gerust. „Daarop k
het voor de mens aan, dat hij in d
vreugde van God gaat delen t
ling tussen de eis van de levens- dus ook gaat verheugen in
als één der mede-oprichters der moedigheid te genezen. Bovendien
de I maar van a
korte duur Is.
Wie is een Jood?
t
(Van een onzer medewerkers)
„Ieder die zegt Jood te zijn en geen andere religie aanhangt dient
in het vervolg als Jood te worden beschouwd. Eveneens zullen kinde
ren tot het Joodse volk moeten worden gerekend, indien de ouders
verklaren dat deze kinderen Joods z(jn." Deze instructie door de Is
raëlische minister van binnenlandse zaken gegeven aan alle rege
ringsinstanties in Israël is de aanleiding geworden tot een kabinets
crisis die het begin kan worden van een cultuurstrijd. De Israëlische
regering heeft bovengenoemde richtlijnen verstrekt omdat de laatste
jaren grote verwarring is ontstaan door de nieuwe immigranten. Het
eigenaardige geval doet zich thans voor, dat in de Joodse staat mensen
volgens de Joods religieuze wet niet en door de Joodse regering wel
als Jood zullen worden erkend.
stijl en de eis van het goddelijk ge
bod. In Zijn geboden is het de Here voorbeeld i
God te doen om de ordening en 'e't dat hij i
vormgeving, om de stilering van het
leven van Zijn kinderen en Zijn volk. Maar in de vijfde plaats strekt
Wanneer wij bezig zijn met de stijl meteen verder. De opstanding 1
van ons leven doen wij zulks door kent het aanbreken i
te vragen naar de wil van God.
Deze wil wordt niet domweg aan de
mens opgelegd, maar krijgt gestalte
in ons onderling overleg, in onze
bezinning, in- ons willen en in
bezig zijn.
Daarom staan goddelijk gebod en Laat staan op de zondag". Daarl
alles wat God gedaan heeft, dus I
i over zich zelf e
is". „Elke zondag
t paasfeestje in het klein",
leven. „Wij zijn gericht op de eeuw]
sabbat, op de voleindigde vreugdtf
het rijk der heerlijkheid". Echf_'
„Men kan God niet hebben
Zijn wereld. Dat zal zelfs in het i|
der heerlijkheid niet het geval i
zijn naar het oordeel van prof. 1
Ruler spel en vermaak wezenlij
elementen ln een echt godvrucht»
De regering van Israël heeft thans
:ht«r gebroken met de eenheid tussen
-E..CE bet Joocfce volk en de Joodse religie. Zij
erzien. De D.G.B.. wiens ledental de verklaarde het denkbaar te achten, dat
laatste Jaren gestadig achteruit Is ge
gaan ln verhouding tot het steeds stij
gende aantal werknemers in de Bonds
republiek, xal ook de te verwachten
we gevoelige knak krijgen en vooral nim
mer meer kannen pochen op zijn par
tijpolitieke neutraliteit, die altijd een
van de hoekstenen van de D.G.B. als
eenheids-vakcentrale is geweest.
Wat de Christelijke werknemers
in de D.G.B. op grond van een te
verwachten veroordeling van de dak
organisatie zullen doen, valt thans
ook nog niet te voorspellen. Een
veroordeling betekent n.l. helemaal
niet, dat de Christelijke werknemers
nu en masse uit de D.G.B. zullen tre
den en zullen stromen naar de .nood
lijdende maar nog altijd voortbe-
staande „Christliche Gewerkschaft-
bewegung Deutschlands" in Essen.
De Christelijke werknemers hebben,
Aavertmtte
AVinCVT TEGEN ZEE*- LUCHT- EN WAGENZIEKTE!
wl w I vertrggboor b., cpofheter» eo drogisten
behorende tot het Joodse volk,
een andere religie zou belijden. Immer
is het zo geweest, dat diegenen die Jood
waren en tot een andere religie over-
tisch buiten de
p plaatsten. He
laten van dit standpunt, dat gebaseerd
is op de schriftelijke en mondelinge leer.
door de meerderheid van het Isra
ëlische kabinet heeft thans geleid tot de
ontslagname van oV. Josef Burg van
posterijen, de minister van godsdienst
zaken Sjapiro en twee onder-ministers.
Weliswaar houdt de regering Ben Goe-
rion een meerderheid in het parlement,
maar deze meerderheid is tot negen
stemmen geslonken waarin begrepen zijn
de parlementsleden van de Arabische
partijen. Het merkwaardige feit doet
zich derhalve voor dat de regering van
de staat Israël niet ten val zou komen
door Arabische steun.
Het uittreden van de ministers van het
religieuze blok is het gevolg van een
bepaling van de minister van binnen
landse zaken, dat de ambtenaren van de
immigratiedienst en van de burgerlijke
stand geen bewijzen overlegd behoeven
te krijgen als iemand opgeeft Jood te
zijn. Ook konden worden geaccepteerd
als Jood kinderen uit gemengde huwe
lijken mits beide ouders hieraan hun fiat
geven. Deze bepalingen werden uitge-
83
„Kijk. kijk. nu zijn we niet meer zo spraakzaam,
hè. m n vriend?" Hij neuriede wat in zich zelf en
keek toen plotseling op. z'n glimlach breder dan
ooit. „Waar zijn de springstoffen, kapitein Mallo-
ry?"
..Springstoffen"" vragend gingen Mallorys wenk
brauwen omhoog. „Ik weet niet waar u 't over hebt."
„U herinnert het u niet, hè""
„Ik weet niet waar u 't over hebt."
„Zo." Skoda neuriede weer wat en posteerde
zich voor Miller. „Dan vraag Ik het u. m'n vriend."
„Ik herinner 't me nou." zei Miller rustig. „De
kapitein is er totaal naast."
„Een verstandige kerel!" Skoda spon als een poes.
maar Mallory had kunnen zweren dat er iets van
teleurstelling uit z'n stem klonk. „Ga verder, m'n
vriend."
..Kapitein Mallory let niet genoeg op details," zei
Miller sloom „De was die dag met hem in de
dierentuin Hij beledigt een edele vogel, 't Was geen
woestijngier. maar een ordinaire aasgier."
Even verdween Skoda's glimlach, om echter
onmiddellijk terug te keren, zo strak en doods alsof
hij op z'n gezicht was geschilderd.
„Och och. wat een grappige jongens! Niet waar.
Turzig" Echt wat de Britten music-hall artisten
noemen. Laat ze maar lachen zo lang ze dat nog
kunnen, tot de beul de strop om hun nek aantrekt"
HU keek Casey Brown aan. „Misschien dat u
„U zult deze mannen nooit aan het spreken krij
gen. Herr Hauptmann." zei Turzig met grote be
slistheid
„Misschien niet. misschien niet." Skoda was on
verstoorbaar. „F.n toch zal ik de inlichtingen krij
gen. die ik wens Binnen vijf minuten." Hij liep
naar zijn bureau, urukte op een bel. schoof de si
garet in zijn sigarettenpijpje van Jade en leunde te-
De kanonnen van.
rfoor AKST Alt MACICAN
lijke kwaadaardigheid, welke uit die ogen spraken
„Och,
Skoda zuchtte vermoeid.
t Geheugen van een mens i_
kapitein Mallory De zucht
natuurlijk
heel kort, niet
was louter komedie, want Skoda amuseerde zich kos
telijk. zoals een kat die met een muis speelt. „Maar
we zullen 't nog eens proberen." Hij draaide zich
om. liep naar de bank. waarop Stevens lag. trok
de deken weg en eer iemand zijn voornemen kon
bevroeden, hakte hij met de zijkant van zijn rech-
het bureau,
^ng zoals hij dai
Plotseling werd
zijdeur opengesmeten en twee
kwamen struikelend het wachtlokaal bin-
ne. voortgedreven door een stotende geweerloop.
De adem stokte Mallory in de keel en hij voelde hoe
zijn nagels zich in rjn handpalmen groeven.
Louki en Panayis. Loukie en Panayis. gebonden en
bloedend. Louki uit een snede boven het oog. Pa
nayis uit een wond in het hoofdhaar. Die twee had
den ze dus ook te pakken gekregen, ondanks zijn
waarschuwingen. Beide mannen waren in hemdsmou
wen. Louki zag er zonder zijn prachtig bewerkte
jasje, rode tsanta en het kleine arsenaal van wa
penen, zonderling pathetisch en rampzalig uit; zon
derling omdat zijn gezicht rood zag van woede en
zijn snor heftiger dan ooit trilde. Onbewogen, zonder
ook maar een spoor van herkenning, keek Mallory
onverschillig
vrienden" Neen? Of bent u misschien te zeer ont
roerd?" vroeg hij vriendelijk. „U had natuurlijk niet
verwacht ze zo gauw terug te zien. kapitein Mallo
ry."
„Wat is dat voor een goedkope truc?" vroeg Mal
lory minachtend. „Ik heb deze mannen nooit eer
der gezien." Zijn blik kruiste die van Panayis en werd
vastgehouden, want de donkere haat en de dier-
glimlachte tegen Skoda, terwijl het bloed
gebeten onderlip langs zijn kin liep
„Dat had u niet moeten, doen. Hauptmann Sko
da." zei Mallory. Het was nauwelijks meer dan een
gefluister, maar tooh klonk het onnatuurlijk luid door
het stille wachtlokaal. „Hiervoor zult u sterven.
Hauptmann Skoda."
„O. ja? Ik zal sterven?" Weer hakte zijn hand
tegen het gekwetste been; andermaal gaf Stevens
geen geluid. „Dan kan ik net zo goed twee keer
sterven hè. kapitein Mallory. Deze jongeman
is een bijzonder taaie knaap maar de Britten
zijn erg weekhartig, niet waar. m'n beste kapitein""
Voorzichtig gleed zijn hand langs Stevens' been en
omklemde toen de slechts door een sok bedekte
enkel. „U hebt precies vijf seconden om me de waar
heid te vertellen, kapitein Mallory. anders zal ik
genoodzaakt zijn deze spalken een beetje te veran-
dern Wat mankeert die dikke idioot?"
Andrea had een paar passen naar voren gedaan
en stond nog geen meter van hem vandaan op z'n
benen te tollen.
„Eruit! Laat me eruit!" Hijgend en stotend haal
de hij adem. Hij boog zich voorover, een hand aan
de keel en de andere tegen de maag gedrukt. „Ik
kan dat niet aanzien! Lucht! Lucht! Ik moet lucht
hebben!" (Wordt vervolgd.)
vaardigd om de moeilijkheden bij het
registreren van de immigranten tegen
te gaan. Van de zijde van de. religieuze
ministers in de coalitie kwamen echter
protesten aangezien de meest elementaire
wetten van het Jodendom werden aan
getast. Iedereen zou zich als Jood kun
nen gaan uitgeven en als zodanig worden
geaccepteerd mits hij geen andere reli
gie belijdt. Kinderen die volgens de Jood
se wetten niet-Joden zijn zouden alleen
door de wil van hun ouders als Joods
worden beschouwd. Hierdoor zou het
aantal jaren mogelijk worden,
dat kinderen uit een gemengd huwelijk
de moeder niet-Joods is, der
halve ook het kind, in Israël geen huwe
lijksvoltrekking kan krijgen. Weliswaar
beschouwt de staat deze kinderen als
Jood. maar niet de religieuze autoritei
ten. En het parlement heeft enige jaren
geleden het huwelijksrecht in hun han
den gegeven.
Geen compromis
De meerderheid van de regering gaf
echter als haar mening, dat zij zich niet
wenst te regelen naar de rabbijnse juris
prudentie en dat deze zich derhalve maar
naar de staat moet regelen. Een inge
stelde ministeriële commissie waarin zit
ting namen de thans uitgetreden minis
ter van godsdienstzaken, de minister van
binnenlandse zaken en de minister van1
justitie, kon het probleem niet tot een!
oplossing brengen. De regeringsmeerder
heid wilde slechts als concessie doen te
stipuleren, dat degenen die een andere
godsdienst aanhangen dan de Joodse
niet als Jood kunnen worden aanvaard.
Echter zouden zij als Jood zijn geaccep
teerd door de staat en nadien tot een
andere religie overgaan, dan zou geen
schrapping uit de staatsadministratie
plaatsvinden.
De regering heeft zich evenals de reli
gieuze autoriteiten op een principieel
standpunt gesteld. En waar principes in
het geding zijn is het compromis, waar
van men in Israël tot heden een dank
baar gebruik maakte, doorgaans ver
te zoeken. De regering wil een duidelijke
scheiding teweeg brengen tussen het
de stuk*-1 be8r'P Joods volk en Joodse religie.
De religieuze ministers hebben zich]
hierop uit de regering teruggetroken.
Deze kwestie Is echter van aanzienlijk
menselijke arbeid aan de levensstijl
ook niet tegenover elkaar, maar heb
ben wij elkaar nodig.
Met de arbeid van de stilering van viering van de zondag,
het leven is de kerk dan ook alle Het zesde punt dat prof. Van Ri
eeuwen door bezig geweest. Wat de aanroert is tevens het middelpt
zondag betreft: soms is de kerk te „De zondag is ons ook gegeven v
laks geweest, dan weer is zij te ver
gegaan. De laatste honderd jaar zijn
de kerk en de christenen op het selen, als mensen samen om de
totaal andere vormen van verkeer, van de Schepper. Als het goed H
vermaak en produktie, moeten we
ons opnieuw afvragen, welke de
wil Gods ter zake van de zondag is tuur en cultuur is lofzeggende dieiL
en hoe ons leven door en op de van God. Maar het zingende kofe
zondag zijn goddelijke stijl kan ont
vangen en behouden.
Aan de vraag: wat doen we met de de kerkdienst op zondag. Daar woé'
zondag? gaat vooraf de vraag: wat de stemvork aangeslagen. Die brenf
is het wezen van de zondag? En op
deze vraag antwoordt prof. Van Ru-
Ier met
roeren.
In de eerste plaats ziet hij de zondag
ais een regelmatige onderbreking
van de tijd. De zondag geeft aan de uit in de heilige arbeid 1
op de zuivere toon.
kunnen dan weer het hele zijn doJ
gezichtspunten aan te leven als datgene wat het is. 0L
daarom hebben we de zondag i,
geheel eigen dag zo bitter nodfe
Want wie houdt het vol, dag in dtn
tijd beweging en ritme en daardoor zegging te leven?"
NAAR ONTSPANNING?
'TERWIJL de koude oorlog in het Engeland kunnen trachten de nieuU
Middenoosten nog in alle hevig- onderhandelingspositie, die zij
heid voortduurt en na het onver- In de afgelopen week hebben
wachte bezoek van Nasser aan Mos- schaft, op nuttige wijze te gebruiki
kou de spanning opnieuw is gestegen, Achter de schermen schijnt thans f
zijn er tekenen die wijzen op de derdaad een dergelijke poging te x
mogelijkheid dat er spoedig van den gedaan. President Eisenhower 4
ontspanning sprake zal zijn.
In de eerste plaats zijn daar de ver- ring ten aanzien van het nieuwe l
klaringen ten aanzien van Irak. Zo- wind in Irak tot uitgangspunt r
wel de Verenigde Staten als Enge
land hebben laten weten, dat zij zich
zullen onthouden van militaire
terventie in Irak zolang de olie van Dit zou vervolgens moeten leiddj
dit land normaal naar het Westen tot een conferentie van alle Arabiscj
blijft stromen.
Vervolgens heeft de officiële ver
tegenwoordiger van het nieuwe be
wind ln Irak laten weten, dat zijn Arabische wereld moet worden
land nog altijd lid is van het pact wezenlijkt, maar ook over de maniP
Bagdad en zal voortgaan de waarop de betrekkingen met de we
i een gesprek met president Nass)
Verenigde Arabische
bliek.
landen, die het niet alleen onderlil
zouden moeten worden over i
wijze waarop de eenwording van I
olie ter beschikking van het Westen telijke landen in de toekomst
te stellen.
Hij voegde hier zelfs
het nieuwe regiem nog de meest
vriendschappelijke gevoelens tegen
over de Ver. Staten
heeft.
Nu zullen we vooral het laatste deel
best kunnen worden geregeld,
toe dat Of deze stap van president Eisenl»
wer, waaraan thans achter de schel
men reeds wordt gewerkt, resultafc
Engeland zal afwerpen, hangt volkomen af vél
de houding die Nasser tegenover def
erzocningspoging wenst aan te ni
gelegenheid wordt gegeven, met
digheden in het Middenoosten
belang dan die alleen van de
Joden in Israël. Het zal dan ook z|]n
weerslag hebben op het gehele orthodoxe
Jodendom, dat In de Joodse staat een
van de pijlers waar de orthodoxie eeu-|
wenlang op rustte wordt weggeslagen.
Israël Is op duidelijke w|jze begonnen
een .schelding te maken tussen kerk en I
staat.
BENOEMINGEN
OECUMENISCHE RAAD
Tot secretaris van de stichting oecu
menische hulp aan kerken en vluchte-,
lingen werd rar. R. W. Kijlstra benoemd
Hij zal de opvolger zijn van de heer l" Istanboel. Turkije, Is
deze Iraakse verklaring wel met men.
een korreltje zout moeten nemen, uit zijn antwoord zal duidelijk woi
Dit neemt echter niet weg dat de den. of hij Inderdaad nauwer met
basta Is leleed voor een compromis Sowjetunie samenwerkt dan men 1
waardoor de westelijke mogendheden het Westen geneigd is t
of dat hij gretig de uitgestoken
kenning van de gewijaigde omstan. aanvaarden om verlost
uit de dodelijke omstrengeling
te neme!
oken hari
te wordci,
reling vaj
een uitweg uit de huidige Impasse het communistische blok en mede
tn de Arabische wereld te roeken. aan een werkelijke eeuw,
De situatie Is thans dus ro. dat geen dlng en verheffing van de Arabtscl
verdere uitbreiding van de interven we,eld. die tot vrede en veiligh.
in het Middenoosten kan leiden
het telkens terugkerende gevaar vod
dat de Verenigde Staten samen met de wereldvrede kan wegnemen.
Elffers die benoemd is tot vertegenwoor- j
diger van de Hoge Commissaris voor|
vluchtelingen van de Verenigde Naties'
testantse kerk geopend in één van de
buitenwijken. H|j biedt plaata aan ruim
200 personen en beiit bovendien ka
mera voor zondagsschool en jeugd
werk. De christenen zien het als ee'
daad van grote moed dat de regerin
van dit zo overwegend mohammedaai
se land vergunning heeft gegeven
bouw vgn de kerk.