„Wij kunnen niet gehoorzamen", Oudorp gaat voorop „Besluit is een bevestiging feit" Moody Chorale zingt in de Rotterdamse Rivièrahal - MIEBEL BIJ DE MASSAICJGD 2^ ZONDAGSBLAD ZATERDAG 19 JULI 1958 niiiiiiiiniiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii DE AMBTEN OPENGESTELD VOOR DE VROUW Wat zal er gaan gebeuren in de hervormde kerk De kogel is door de kerk en via de geslagen bres kunnen vrouwen gekozen worden voor de ambten van diaken en ouderling. In tientallen stijve mannenkamers verschijnt straks een fleurig toiletje, dat zich scherp zal aftekenen tegen het saaie groene tafelkleed in de kerkeraadskamer. Vóór de doos met grote sigaren zal opengaan, zal de voorzitter eerst kuchend zeggen-, „Permitteert U ons" en de koster zal voor bonbons moeten zorgen. Zullen de veranderingen echter wel zo eenvoudig zijn Zal dat wat tot welzijn van de kerk had moeten dienen, misschien niet juist de onrust brengen in wat op de dorpen nog altijd de „grote kerk" heet Zullen straks de kerkeraden vervrouwelijken, zoals vele gemeenten reeds lang vervrouwelijkt zijn Iemand hebben we eens horen zeggen, dat bij de vermenigvuldiging van de broden er zeker twintig duizend mensen aanwezig waren als de verhouding mannen en vrouwen was, zoals zij in onze tijd is in de kerk. Er waren immers 5000 duizend mannen, niet geteld de vrouwen en kinderen I Zal de kerk dan sterven, zoals een vervrouwelijkte vereniging vrijwel altijd een zekere ondergang tegemoet gaat Wie zal op al die vragen, die door ons hoofd spoken een antwoord geven De beide predikanten die wij hebben geïnterviewd hebben zeker niet de pretentie te kunnen profeteren. Bejden evenwel hebben ons hun persoonlijke indrukken toevertrouwd en als zodanig geven we ze door. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll SCHEIDEN MAG NIET, MAAR zeggen de tegenstanders De eerste beginselen Als we met naam en toenaam gaan bidden v wae, die al vijf jaar lang timmerman is, ma. gezin de eindjes niet aan elkaar kan knopen komt om als bidden niet helpt, de afgoden weer met offers vriende lijk te stemmen, dan komen brieven. We bidden echter liever voor Adogwae dan voor alle leden van al le vakverenigingen. Wij voelen dat het gebed voor J. Okafor, die er naar verlangt God beter te leren kennen, verder reikt dan de woor den „zegen alle mensen." Dat gebed kan God niet meer verhoren, omdat Hij het al verhoord heeft toen Hij ons Christus Jezus schonk. Deze negers, die schrijven naar het zondagsblad van hun krant hebben misschien meer begrepen van de kracht van het gemeen schappelijk gebed dan wij blanken, die al van de tijd der Hervor ming af Christen zijn. Wij durven niet meer voor elkaar te bidden, Iedereen weet wel dat ds. lens zullen laten lelden tot ondoor- Tukker tegen de openstelling dachte daden? van de ambten voor de vrouw De Gereformeerde Bond heeft Het gesprek tussen de modali- was. Deze Rotterdamse predi- getracht alles wat mogelijk is te teiten of richtingen in de kerk zal r Christopher Adoa- kant d,e bekendheid heeft doen om sentiment te voorkomen, echter geweldig bemoeilijkt wor- d.e mJt zijn grote verkregen in de Gereformeer- °nz« ™an?.,e.bJk.se vergadenngen den. Velen zullen meende dat zij lang niet genoeg profetisch hadder. gesproken niet voldoende de anderen hadden gewezen op het zondige van hun verlangen. Tussen de voor- en tegenstanders staat het gebod van de Bijbel. Ds. Tukker ziet in scheiding geen heil. Hij wil in de kerk. die hij liefheeft blijven, omdat hij weet, dat weg gaan betekent, dat hij de kerk dan nog verder zal over laten aan wat hij ziet als afval. Hij wil blijven pleiten voor de Bijbel om zijn kerk terug te win- nen voor een leven naar de ge- Bemoeilljkt reformeerde belijdenis. Voor ds. Tukker gaat het om hun behoude- Eerste vrouwelijke kandidaat voor het diakenambt Oudorp wil niet ouderwets zijn en het kleine dorp onder de kaaslucht van Alkmaar wil zeker niet achterblijven. De Hervormde gemeente, waarin de vrouwen toch al een grote meerderheid vormden heeft de eerste vrouw van Nederland kandidaat gesteld voor het ambt van diaken. Ds. van Rhijn vertelde ons over de telefoon, dat besloten was niet te wachten tot 1 januari 1959 om in de vacature te voorzien. Als de dame, die kandidaat gesteld is, ook wer kelijk gekozen zal worden, omdat de gemeente geen andere kandidaten zal stellen, (en ds. Van Rhijn die zijn gemeente wel kent, verwacht niet anders) dan zal een vrouw dus deze vacature vervullen. De kcrkeraad zal evenwel wachten met de bevestiging tot het ingaan van de officiële termijn. Voor Oudorp gaat er niet veel veranderen, omdat, als de generale synode beslist zou hebben, om de vrouw niet toe te laten tot de ambten men vast van plan was geweest om vrouwelijke leden als adviseurs aan de kerkeraad toe te voegen. Dit was eenvoudig nodig, omdat in deze vrij onker kelijke (burgerlijke) gemeente het draagvlak hoofdzakelijk bij de vrouwen ligt. In de gemeente zelf, meende ds. Van Rhijn, vindt iedereen het leuk en morgen 20 juli zal de ge meente in de ochtenddienst horen, of inderdaad de eerste hervormde vrouwelijke diaken van Nederland gekozen is. zijn ogen zijn eerste artikel j e heb- tingsmogelijkheden zijn verkleind ben geweigerd om een spoedbij- -en de verhoudingen ernstig ver- beleggen. Dit moet scherpt. Dat voelen vele voorstan ders met ons aan. Het gevolg zal een serie aanklachten zijn. In dit verband moet men wel onder ogen zien dat de boodschap van de sy node om tot voorzichtigheid te geen enkele rechtskracht aar alleen een moreel be- r De klachten kunnen dan direct tot tuchtmaatregelen leiden, net alle gevolgen van dien. In de grote stadsgemeenten zijn de botsingen het eerst te ver wachten. Vooral in de steden DR. W. S. VAN LEEUWEN van een besliste^ dat met 27 stemmen allemaal even bezinken. Voor de voor en 24 stemmen tegen het beslissing hebben wij reeds het voorstel was aangenomen. besluit genomen om ook bij aan- Reeds enkele dajen later meld- vaarding van het voorstel de kerk den een aantal dag- en kerk- te verlaten. Er is een slge- bladen, da. ds Tukker rijn JSgSSTSL.'"HSTS S3? functie van kerkvlsltator had ^le kwestie onder ogen te zien. roep ,cu aijii. t.y uturn,, uin, m«t -w. ntn.ni U sartavatr.,, neergelegd, een bericht dat vol- Voor die tijd wil hei hoofdb - direcÜPÜSUÜ gebed zo algemeen gemaakt heibben dat het geen ge- komen uit de lucht gegrepen stuur nog contact opnemen met met alle gevolgen van dien. öed meer is. maar een verzuchting en een verzet tegen de gevolgen was. het moderamen van de synod- van de zondeval. „Genees alle zieken" zeggen we, maar Christus Pas als dat gesprek geweest is genas er in het volle ziekenhuis van Bethesda maar één! God ge- Hoewel ds. Tukker eigenlijk al willen we onze gedragslijn uitstip- neest de wereld niet door zijn algemene genade. Hij komt tot ons in op vacantie was, heeft hij ens toch pelen. Christus met een persoonlijke genade. „ergens in Nederland" willen ont- Wij durven ook niet meer voor elkaar te bidden omdat we niet vangen en op onze vragen willen meer weten wat gemeenschap is. We zijn zo bang voor wat anderen antwoorden. rt„--rlmt, or niaicen Kiezen uc - zullen zeggen, dat we zelfs niet meer willen dat ze het tegen God jCl?a]?pe? p™e5de? we *erw|J4 oredikanïe.n zullen het daarmee Leeuwen uit heel zijn hart, toen de stemming tot toelating hoofd. HIJ spreekt niet gi zeggen. Het wordt tijd dat we gaan zitten aan de voeten van de ne-. Wat tullen de consequenties z Jn dat de tegenstanders niet durven preoikanuM _zuuen net oaann e w.iuJL wftllia,*n «mht»" over richtingen, en gebruikt gers van Lagos en ons opnieuw laten onderwijzen in de eerste begin- op korte termijn? Is het mogelijk breken met de kerk. terwijl zij ™£t m de eerste piaate had beslist. „Welkom vrouwen in het ambt. „variatie'»", ïelen van ons ChrlataliJ* (.louf. dat «W. dal .l,«nlUk en, de, will. zouden moeten doen. Hoe staat U tegenover? Dr. W. S. van Leeuwen is niet helemaal tevreden met de beslissing van de synode van de hervormde kerk om de vrouw tot de ambten van ouderling en diaken toe te laten. Uit een aantal artikelen In kerk- steilen. JcM bladen van andere kerkgenoot schappen proefden gemeenteleden zelf kandidaten llen, kan eer. groep doordrij- diaketf kiezenW De' 8eheel zou worden opengesteld. Maar toch schreef dr. Van I..id L .1 li.. un.i jnan Ja rli,mminrr IaI IaaI q lin rr I.a.fd 11(1 Van Leeuwen is er van over tuigd dat dit het toekomstbeeld van de kerk zal zijn. gen. die met hen moeten - #-* HET GEESTELIJK LIED VAN ALLE EEUWEN Zuiver houden gen niet alleen bij vele Gerefor meerde Bonders, maar ook bij aantal confessionelen «a-K«aaiu»™u - - vroegen of dr. Van groep doordrij- Liever had hij gezien dat ook het ambt van prediking Leeuwen meende, dat het gesprek - -- - tussen de richtingen zou worden schudde hij P»*g He- Men heeft altijd gezegd dat bepaalde iTdTi; Volgens deze pastor ls - Als Malcolm Morris maandagavond a.s. in de Rivieraihal te Rotterdam zal zingen, zai hij dichter bij huis zijn dan hij in het laatste jaar was. Malcolm is een Schot, die als student aan het Moody Bible Institute met het beroemde zangkoor van deze zendingsschool, the Moody Chorale, een tocht maakt door Europa. Vier jaar geleden leerde Malcolm het koor voor het eerst kennen. Als verslaggever van een plaat selijk blad in Ayr moest hij het koor verslaan, dat toen zijn eerste tournee maakte door Engeland en Schotland. Hij de muzlekfaculteit en kreeg 1950 de algehele leiding. HIJ ls een zullen kunnen dirigent, solist, componist, arran- doen. Op dit ver geur (de meeste moderne liede- scheiden kerken ren die het koor zingt zijn door woorden dat wij Het is geen gebrek aan Maar wij hebben van te besloten om niet uit de kerk den, om zo de synode niet onder druk te zetten. Dat zou een soort chantage pleger, geweest zijn. Wij wilden de bi houden. Wij wilden alleen ken met bijbelse gegevens. Halfslachtigheid zou zijrr als nu :n de kerk zouden blijven en *1*" zouden buigen voor de besluiten die genomen zijn. Nadrukkelijk hebben wij gezegd dat wij dat niet gedreven is door het moderamen of haar adviseurs. Hij schrijft: „Er ls een beslissing gevallen. ook hier zullen de plaats wel vinden. heeft de Hervormde Vrou- moed. die sterk liturgisch denken. De- ftu past een eerlijke medewer- groeien de richting Ruim zeven en twintig telijk werk. Dr. Van Leeuwen geregeld de kerke- wacht veel van het werk v ogelljk Dienst reeds de weg gezocht, JS11-, hflKSlHkt r zij zal nu ook moeten uit- ?"pz*k "^d .«filial ze moeilijkheden kunnen door vi- tre. sitatie niet voorkomen worden. Ha» ,«,«1» ,*1 ziin dat de aroei raadsvergaderingen bijgewoond, welijke ouderlingen. riohtJna van wiiWcerken on- D"r botsten meningen en stand- meent, dat zij vrou- ^Reecr. s«weesfziin Wil j t richting van wijkkerken on dlkwljU. Ik herinner mij lgker en beter «.tóe derbroken zal worden om de sym- f H debatten. De standpunten naderen dan de pathiegemeenten of richt,„g.ker- „„.„„Inker. nn,: Een vrouw .1 de tegenstelling bestaat tussen de behoudende en de meer open mensen. Als echter met bewogen- pa thiegemeenten ken sterker naar voren den. Dit is dus beslist e rug in de ontwikkeling omdat hij gemakke- ni» ««™Ws. Lk herlnnermlj bj- hM v„rM„ v„, cr„lek door de vruchten ontzenuwd. ;e" Ten slotte besliste de stemming. 1 stap te- iviaar dan glngi i de laat- ri,.r «iRander Starheid? Velen zullen de houding van ds. ijt vanuit de ge- Tukker en de zijnen niet begrij- ou ik willen ant- pen. Hen zal Starheid venveten wij uiteen .verdacht" te bij een stem- (ijker uit tegenover een vin- tegenover een man. Een die veel huisbezoek deed. Ouderen strijd te- worden. Dr. Van Leeuwen meerit dat ue vwiicicr of vrouwen ook zo vaak sf ecja j JLU<i~ /Th!Gfv,d£ aar werkte tot hem kwamen met hun sexuele k I 55 heb" problemen. Acht van de tien ge- n Z ambte"..1" aanm«r- sprekken raakten dat onderwerp, king zuUen komen. Zij hebben de Zelf *on deze hervormde pa^r zich gemakkelijk mlngr dan bewaarde de verliezer hem wel zijn mening, maar werkte tot ti mee aan de uitvoering van het problemen. Acht genomen besluit" Ook dr. Van Leeuwen^ vroegen dergelijke gesprekken wel op of hij 1 beslissing vrij maken. De „weduwen" rond vingers van Sin hand UU„n '"U' ,«™«P Moeilijkheden op gebirt zul- 5''".^,."^.,™'!™^."'' JÜ BOODSCHAP matische en theologische hulp vasthouden i hebben ondervonden van hun kant. gewoonte - Met al zijn gaven gaat het Hustad en zijn jonge zangers niet kwam sterk onder de indruk van de getuigenissen, die een zeif^maar^om^d^b"1 de muziek aantal jonge zangers in het programma gaven. boodschap i het lied, die door woorden en n ziek ingang moet vinden in de har- Gevolgen Sommigen schuiven dit pro bleem terzijde als onbelangrijk en vragen zich af waar deze men- sen zich zo druk over maken. Het moeilijkheden gaat echter om meer dan om -1 - leen een vrouwelijke diaken of derling. Het gaat om het gezag tellen. kunnen SSdl.Tu Vreemdheid" de gekozen vrouw bewogen zal le- naar voren KOTnen- „f reemaneiu ven door haar geloof en mct teer_ Dr. Van Leeuwen meende dat heid zich zal inleven in de proble- ieder ambt zijn eigen speciale m*n Wat hij in zijn vaders pastorie zo vaak had gehoord, werd opeens werkelijkheid voor hem. Een jaar later zat hij op de collegeban ken van het instituut, volgde de opleiding voor predikant, wil nu nog medicijnen gaan studeren om dan als zendeling-arts naar een zendingsveld te' trekken. IRA SANKEY Het Moody instituut leidt pre dikanten, zendelingen, jeugdleiders en musici op. Oorspronkelijk wil de Moody een cursus hebben voor zondagsschoolonderwijzérs, de school heeft echter een gewel dige vlucht genomen en meer dan 2500 afgestudeerden zijn op het ogenblik in meer dan 100 landen als zendeling aan het werk. De zanger van Moody, Ira Sankey, ging als eerste lessen geven evangelisatiemuziek. groeiden uit tot servatorium l.o., die speciaal is af gestemd op kerk- en evangelisatie muziek. Als Malcolm Morris straks sa men met zijn medezangers van de Chorale in Rotterdam zal zingen, zullen de liederen van Sankey ditmaal echter niet in het programma worden opgenomen. Het concert begint met een aan tal middeleeuwse motetten, bevat oud-Engelse psalmen, klassieke kerkliederen; het moderne geestelijk niet vergeten, al worden geen liedéren van Sankey in dit pro gramma uitgevoerd. TWEE TOURNEES Ieder jaar maakt het koor twee volle kunnen tournees, die de zangers re.eds in vrijwel alle staten van Amerika en Canada hebben gebracht. In 1954 stak de Chorale voor het eerst de Atlantische oceaan over en maak- haar medevrouwen. 'meebrengen. In het bijzonder zullen al" Deze zouden het geringste zijn op hun plaats zijn voor adminis- bij het ambt van diaken. In we- tratief werk. Zij hebben vaak de 2en hebben vele vrouwen zich ervaring, en zullen straks enorm de Schrift. Of de Bijbel zegt reeds op dit gebied begeven; zij veel werk kunnen verzetten, dat Woord dat de vrouw in hebben hun sporen verdiend bij h nte moet zwijgen, of dat jeugdwerk, bejaardenzorg, maat- „w.u „o slechts tijdgebonden e.n schappelijk werk en in de zen- komende vacatutes in de dan verliest de Bijbel het recht ding. De grootste moeilijkheden HH heten. Het eullen wel uit de „vreemdheid- Het koor gevoeld worden. Officieel gaat het .„mêente moet zwiige heeft vanef 21 Juni ut Groot-Bri- besluit pas op 1 Jonuari 1959 In. f, slechts tijdgebonden maanden na januari zullen binnen gehaald worden, de meerdere „ga31 er n0g of h'i bevat slechts Gods Woord, dat laatste geval verliest zij tannië gezongen, treedt één avond in Nederland op, geeft dan een week lang voorstellingen in Dene marken en Zweden, trekt door Duitsland en eindigt zijn tournee op 6 augustus in Pakijs. Ook e«n ander beroemd koor classisvergaderingen zullen tal maandagavond ln Nederland schijnen zal de praeses, als hij optreden. Het is een mannen- tegen de vrouw in het ambt is. hen koor, dat «Ingt voor de „Luthern niet kunnen erkennen. Hij zal hen Hour een Luthers evangelisatie- niet het woord verlenen. Het mode programma dat over radio Lu xemburg, Monaco, Monte Carlo tot voorzichtig handelen gemaand, en andere, commerclele stations en voor de tegenstellingen op de sefte hij dat hij regelmatig te beluisteren Is. Het spits gedreven zullen worden, zul- hun strijd teger Concordia Choir, ook een koor' ien zeker de kerkvisitatoren w van studenten singt in de Lu- den ingeschakeld om een al therse kerk ln Ede. scherp conflict te vermijden. voortspruiten als de de Bijbel. De Bijbel is Gods Woord het eerst intrede zal doen in de voor ben vaak maar blijft liggen. Als herder en leraar hebben ommige vrouwen al bewezen dat e ook in dat ambt gebruikt kun- worden. In de Achterhoek heb- aantal vouwelijke predikanten, die met ziek- vergaderingen. In de kleine dor- teverlof waren, vervangen. De ge pen zal het waarschijnlijk véél meenten stondén^er in het'^begin lang inger duren diaken wordt gekozi jrote dorpen tot wel wat vreemd tegenover. Al wil de dr. Van Leeuwen niet zeggen dat -- het beter deden dan hun Van Daarom kon ds. Tukker ook Zeifcritieh Leeuwen ^verwacht evenwel dat nelijke collega's, ze hebben hun in bepaalde bevirfdelijke werk uitstekend verricht. gemeentèn ok ons g, de synode heeft echter gesprek eindigen met een woord ft< zelfcritiek. Terug kijkend be> bekering spreken kunnen, de zijnen ii*i ook daar misschien nog wel „vrouw in der dan wij denken zullen i het ambt", zich teveel hadden la- den aanvaard, ten verleiden tot argumenten plaat- Bij de ouderlingen treden er sen tegenover argumenten. Hij dere aspecten raar voren, ir We hebben dr. Van Leeuwen Blondje en iwartje (XX) Kijk. daar heb je nu weer zo iets raars. Ik vertel nu al weer een paar maanden over Joke, de jeugdleidster ik haar. „Wat idipot eigenlijk, hè? Je bent zo van zo'n ge val vervuld, dat je het kind elf gewoonweg uit het oog vrede! over een Indiaans meisje", zei ik peinzend. ,.Wat doet dat er non in „Wel. dat kind kwam met En als we zelf verder dan een paar zal ik het zeggen dan een paar injecties. Als we zelf g maar trouw zijn. Als we zelf orde op zaken houden. i het beroemde Glasgow ontroert. Deze zangers bezitten een ademhalingstechniek die de langste zin kan omvatten en een dynamiek en muzikaliteit die al le harmonische moeilijkheden ten leiding, Hankie, het verantwoorde aanpak. We de blanken maar ze •isje; toch een Indianenkind. DIRIGENT Het koor is natuurlijk v „«eficoirci«*» «root deel afhankelijk ngelsaksische wereld rieent Het teeenwoo lepe indruk. Een dagblac Ierse stad Belfast schreef: „Er is absoluut geen twijfel aan dat dit ensemble een koor is dat ver is gevorderd op de weg naar muzikale volmaaktheid. Het tech- te op de angelsaks is che wereld gcnt Het tegenwoordige hoofd een diepe indruk._ Een dagblad van de muziekfaculteit heeft het koor tot het hoogste van zijn kun- i gebracht. Don Hustad is uit- donkere, zigeunerachtige club kind. De geschiedenis die ik tot nu toe beschreven heb vroeg in werkelijkheid ook zo wat dezelfde tijd. of nog iets langer: hij begon midden in de winter en het moment waarop Joke met haar week endplannen voor kwam, viel in dl maand.. Al die tijd was Joke oudtantes min of meer ingespannen be- zoiets zig geweest om Hankie te doorgronden; had ze hele volksstammen familieleden van Hankie bezocht; had ze der inlichtingen inge door dat ze zelf al- met mes en vork leren lang weer de benen genomen heeft. We moeten oppassen, Joke! We worden anders be- dag slist n°0 1naar een paar mal- Ze begreep de blanken nooit zomer- l°tiQe ouwe helemaal. Er of de blanken be- ,Ja, maar er kan toch wel werkelijk iets met haar ge beurd zijn", Uit de VOLKSWIJK raking, kele vingerwijzing hebben ge- haar hart geven naar Gods liefde. Het Ze kan best wezen dat we daar- i> mee tevreden moeten zijnJ „Ik kan het niet", zei Joke. Ik zag het haar aan dat ze dat gegeven mo- werkelijk niet kon; ze keek g *"i" d®1 tegelijk een beetje wanhopig en een beetje opstandig. ,JDit ö- zijn toch mensen, net zoals wij. Het gaat niet om Indianen en blanken je voorbeeld is grepen haar fout. We z[jn burgers van één- evehmin hele- zelfde landje. We wonen in dezelfde stad. Het is te gek 2ei om los te lopen dat we elkaar dan niet beter kunnen begrij- kennelijkc gevraagd of er niet het zij bestond dat de kerk zou gaan er* vervrouwelijken. Zo vaak gebeurt or" dit met gemengde verenigingen. Als eenmaal een overgrote meer- derheid vrouwen de mannen over- lar vleugelen, wordt het bijna on mogelijk om nieuwe mannen aan te trekken. Dr. Van Leeuwen meende even wel dat we helemaal niet bang behoeven te zijn voor een „zond vloed" (heeft niets met zonde te maken maar is een .„bijzondere vloed") van vrouwen. Reeds in verschillende raden hebben vrou wen zitting, bijv. bij de zending. Vrouwen hebben altijd een gewel dige belangstelling gehad voor het zendingswerk, maar in de Raad voor de Zending zijn er op 33 hoe zonderlijk muzikaal begaafd. Hij begon met pianolessen toen hij jaar middelbare school piano, fluit, hoorn, trombone en cello, stu deerde vier jaar piano, dirigeer de als student het universiteits orkest. Don Hustad hoopt begin volgend jaar aan de Northwestern University te promoveren in de kerkmuziek. uionnen bij oroamso- hjeld Jokt ties waartoe Hankie voorheen ..Tsja' Joke, „je be doelt dat we Pcn-' ons eigen ..Begreep je alles Ze is misschien ziek... land ook zulke grote afstanden aantrof, toen je met die fa de pedalen nog behoord had; had ze plannen daarom sturen die kind eren tussen de mensen gekregen tnilie van Hankie kennis Als een damesrok „De Protestant** srhreef: onse rnnms-katlinlieke vrienden kunnen liet nog wel eens leuk zeggen. Zo lazen we onlangs in De „Sint-Jans- klokken", semi-officieel orgaan van het bisdom Den Bosch, dit aforis me over de preek: „De preek Hjkt organist en j op een damesrok, zei iemand. Hü fielden ro. i „w a., kil hol on gramma i die over het radlosta- moet zo lang zgn dat hg het on- B,b,e derwerp dekt en zo kort rtat er n g ÏOuden worden uitgezonden. i dankte HllfUd werd uitgekozen en lang- irsehgn- zmmm maar zeker werd hij be- ONTDEKKING istad is gekoesterd om iets op touw te zetten om toch ook dit kind op een of andere manier te benaderen; het iets mee te geven. En al die bemoeienis sen hadden per slot van re kening het verbijsterende ef fect dat ik de hele Hankie vier weken lang op mijn ballet groepje gemist had ben we meisjes uit één en de- helemaal volgen kan. Maar ik zelfde straat in die club; ze wonen allerr\aal pal bij kaar in de buurt; en ze men nog niet eens de moeite kom te staan!' om 't door te geven als er „Misschien zijn we te kri- een niet komen kan. En wij tisch?" vroeg ik maakte? Je weet wel beter. Je ergerde je aan allerlei dingen. Je vond die gek, als je ze al niet helemaal verkeerd vond. wil Hankie lach beorijpee. War welen wij van dronken- schap in de familie? Wat t aadselen ten wij van grootvaders, die altijd in de gevangenis zaten? Wat weten wij van wonen en- af der één dak met vijf andere „ontdekklnr" van i Billy Graham ia. Deze zocht een 1st om hem te be- die over het radlosta- „En bij mij is ze ook al twee dat meteen keer weggeblevenZe keek doen, maar h me met beslist ontstelde ogen hand tien t wou gaan weet komen. Misschien enkel 1 onder de- in de avond en tevreden zijn i vervolgde: ,JZr zal toch dan kun je beter maar geen bil waarop ze jsich niets met haar aan de hand huisbezoeken meer gaan ,Jk heb een boek gelezen Misschien komen En zij waren altijd de onbe- zijn, en schermden! Zegt dat je dan het ogen- niets?" h aan ons „Nee?" zei Joke. ,Jk wil De paar kan- dat niet weten; dat mag me grijpen die ze ons laten, niets zeggen!" nooit MIEBEL. lijk i schreven heeft! lelgke die dit ge- kend In evangelische kringen. 1947 begon hij les te geven aan Nieuw evangeli satieblad De Bond van Vrije Evangeli sche Gemeenten heeft het evange lisatiewerk in het laatste jaar krachtiger aangepakt. Twee jon ge predikanten werden in algeme ne dienst aangesteld, die in de eerste plaats de leden i n de ver strooiing moeten bezoeken. Het werk groeit en ds. J. Hamets schrijft in „Ons Orgaan" Wat de huissamenkomsten be treft: Vanzelfsprekend begint dit meestal met een klein aantal mensen en alleen op die plaatsen waar leden en vrienden van onze gemeenten wonen. Meestal groeit de belangstelling snel. De één brengt de ander mee. Het gevolg is dan dat de huiskamer le klein wordt en we moeten uitzien naar een geschikte zaal. Deze huissamenkomsten dragen meer het karakter van gespreks- gcmeenschappen. Er wordt een gedeelte uit de bijbel gelezen en naar aanleiding daarvan volgt een korte inleiding, waarna het gesprek ontstaat. Het zijn fijne, gezegende avonden. Door het werk van deze predi kanten is het wenselijk geworden dat er een eigen evangelisatieblad komt. Dit blad is in voorberei ding en zal spoedig in een giote oplaag verschijnen. Tevens zal de mogelijkheid onder ogen gezien worden om een auto met eiger. ge luidsversterker aan te schaffen voor openluchtarbeid. Ds. J. den en Hét valt mg telken» op, dat in de gemeente een verkeerde uit werking op de ontdekkende pre diking is, nl. geen verootmoedi ging maar ontmoediging, die meestal overgaat in geprikkeld heid en verjet. De duivel heeft geen bezwaar legen ontdekkende prediking, indien het effect maar negatief is b.v. in ontmoediging, moedelooshrid, die overslaat in onverschilligheid en geprikkeld heid. ..DE VROUW IN HET AMBT" Stelling in het proefschrift van ds. Van Vliet: „Wanneer de Hervormde Kerk er toe zou besluiten vrouwen toe te laten tot de ambten, jou i^j blgk geven van het aanhangen van een roomse schriftbeschou wing. Zg zou dan nl. de geest, die in de kerk leeft, laten heer sen over het Woord." Ds. H. G. Grocnewoud in het (confessionele) ..Her vormd Weekblad": I)e voorstemmers zgn dus, naar het me voorkomt, tekort gescho ten in pastorale breedheid van blik, niet ir verwarren met pasto rale bewogenheid, die w< te veel geziei als hghels teggen: r I» dit éne. r schrift heeft Ds. W. S. van Leeuwen in „De Rotterdamsche Kerk bode": Duidelijk en klaar regt de Schrift volgens mg in Hand. 2, dat de Heilige Geest op mannen en vrouwen is uitgestort, opdat tg profetrren, d.w.z in dit rrband: Gods daden ver- kondigen. Christus zegt dit doe Zgn geest. Hg bevestigt het Oude Verhond. Daarom droom ik als oude van dagen van een volledige toelating van vrouwen tot het verkondigen van de grote daden Gods. RI.ADEN'RI IL Ds. G. N. Lammens wil de Ger. en Chr. Ger. Kerken nauwer met elkaar in contact brengen en stelt voor in „Jong Gereformeerd": Zouden we zo nu en dan niet een» in elkaar» jeugdbladen kun nen schrijven? Desnoods voorlo pig alleen over het chr. geref. en het geref jeugdwerk! Dan leren we elkaar kennen. Onze proble men zgn dezelfde. k.J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 13