CHRISTELIJK
Hel evangelie in een
a toom maatschap pij
Ds. Niemöller aan
cle schandpaal
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Vrijzinnige minderheids-
Sfemeente in Ridderkerk
Schoolstrijd in de
Verenigde -Staten
dvarjne
Puzzel
Reinhold Hiebuhr tast de
theologische horizon af
In één van de laatste nummers
fan „Christian Century" schrijft
de Amerikaanse theoloog Rei'i-
hold Siebuhr over de theologi
sche situatie van onze tijd. Hij
schrijft in het byjzonder over de
Verenigde Staten, maar zijn visie
is van belang voor de gehele we
reld. In een serie vrije vertalin
gen geven we zijn artikel weer.
Ongemerkt zijn we, na ge
schreven te hebben over de ver
houding van het 'evangelie tot de
cultuur al gaan schrijven over
de volgende gedachte Hoe kun
nen we hef evangelie waarde
Reven in onze maatschappij? Dit
altijd weer een groot probleem
geweest en het ie nog moeilijker
geworden in onze technische
eeuw. Het was immers een pro
bleem, omdat de „liefde van
Christus" de vervulling was van
de wet en tegelijkertijd een ge
nade openbaarde die zich zelf
opofferde en een vergeving die
ver boven de wet uitgaat. Het is
altyd een moeilijkheid geweest
om de geest der liefde in wet-
fen uit te drukken, zodat gijn
Geest ons zal helpen om een
eerlijke gemeenschap te schep
pen. waar mensen in vrede met
elkaar legen. Wjj kunnen deze
generatie die meer dan ooit de
problemen van gemeenschap on
der ogen moet zien, niet dienen
tenzij we erkennen dat het chris
tendom niet met succes een
christelijke atmosfeer heeft ge
schapen in de politiek, al inspi
reerde ze wel tot offers, gedul
dig lijden en liefdevol helpen in
de levens van individuele men
sen.
In Amerika, waar verschillen
de vormen vav het protestan
tisme on hun manier biigedra-
gen hebben om onze gemeen
schap te bouwen heeft de ..rege-
rina van de heilioen" in de the
ocratie rum Hieuw England aeen
rae aoede herinnering naoe'a-
ten. Bovendien *chienen de late
re puriteinen de ethos vav **n
rn'ddenr'md en een groeiende
industriële beschavina tvaarbij
d» nuriteinse ru-ninheid hard jn
•"mjf ai na met he* sociale D"r-
uvnirme. vermenM met wat ..on
getelde economie".
Ui» deze verschrikkelijke com-
binatie ven een sena delons roiri-
tanisme en een valse wetenschap
werd hef sociale evangelie gebo
ren. Maar de nrils w*s ren veel
te sterke afhankelijkheid van
..liefde sla het a*meenachao-bin-
dend e-element" TVz« caoitulatle
ero oneelnVViee -orrt'P no
de fouten van het piëtistische en
calvinistische Individualisme.
Ondertussen kwam «tnz
schao door een strategie, die noch
de christelijke realisten noch de
christelijke Idealisten verwacht
ten tot een verlate rechtvaardig
heid die het ©«de Industrialism?
miste. De realisten hoopten op
orde: de Idealisten apraken over
liefde. Maar een rechtvaardige sa
menleving werd bereikt door een
evenwicht tassen de sociale en
economische krachten, dat de zon
dige mens verhinderde anderen
uit te huiten. Onze belangrijkste
opdracht waardoor het chi*
geloof Invloed raat ultoefe H
onze technische maatschappij is
om het christelijk geweten leiding
te geven, la te aorgen dat de In
strumenten ter gerechtigheid ge
dreven worden door Uefde. Daar
om moet geloof gebruik maken
van de som van onze rechten en
van het evenwicht der machten
In de steeds Ingewikkelder wor
dende verhoudingen van onze tech
nische samenleving. Ala we dit
niet doen. en we beweren dat het
christelijk geloof zich volkomen
moet uiten zonder rekening te hou
den met de feiten en zonder een
rationeel overleg, dan kunnen we
nog wel bewijzen dat het geloof
waarde heeft in de familiekring.
Maar ona geloof heeft dan geen
zin in ons dagelijks leven. In ons
week.
De opdracht van onze generatie
begint, waar die van de vorige op
hield. Zij moet morele mensen on
der ogen brengen dat zij niet zo
rechtvaardig zijn. dat de gemeen
schap middelen die zelfzucht kun
nen verhinderen tot onrecht of ty
rannic uit te groeien eenvoudig
zou kunnen verwaarlozen. We zul
len de waardigheid van de men<
moefen beschermen in die over
weldigende opeenhoping van macht
van werkgevers of vakbonden, die
onmisbaar is in een technische
eeuw. maar gevaarlijk kan zijn
voor de mens Verder zullen we
doordr.nta
liefde die de persoonlijke verhou-
dingen bepaalt. Liefde als een sur-
rogaat voor gerechtigheid is iets
afschuwelijks, maar een liefde die
ligt in de lengte van gerechtigheid
is een absolute vereiste. Boven
dien kunnen we iets doen waar
voor de Amerikaanse kerken zich
in het bijzonder eigenen. We kun
nen gemeenschapskernen bouwen
die de anonimiteit van mensen
in een tecunische gemeenschap op
heffen. die begrip hebben voor hun
zonde en hun leven een nieuwe
waarde geven.
Maar gerechtigheid in een tech.
nisehe eeuw is pas het eerste pro
bleem dat we onder ogen moe-
ten zien. Het tweede prcóleen is
een vraagstuk der eeuwen, nl. de
verhouding tussen de natie en he:
Koninkrijk Gods. Dh probleem is
echter plotseling actueel gewor
den voor de Amerikanen, omdat
ons volk een ongekende verant
woordelijkheid moest gaan dragen,
die ver uit gaat boven onze na
tionale belangen en de toekomst
bepaalt van een ..vrije wereld"
Dit probleem losaen we niet op
door alleen maar te zeggen, dat
ons volk niet langer zelfzuchtig
mag zijn.
We staan voor de moeilijkheid
dat we een sterke natie in termen
van een zekere mate van recht
vaardigheid moeten laten samen
leven met volkeren in een ver
armde wereld. We bereiken dit
niet door aan te dringen op onzelf
zuchtigheid, omdat wat wij aan
voelen als een vrijgevig geschenk
door anderen wordt gezien als
zelfbelang. Een ehristelijk mora
lisme dat meent dat een volk de
zelfde morele mogelijkheden bezit
als een enkeling, dai z(j de
selfde opofferende liefde kan op
brengen als een mens. schept nog
geen onzelfzuchtigheid. Maar het
verduistert wel het mengsel van
motleven die de daden van volke
ren bepalen, waarin eigenbelang
en een verantwoordelijkheidsge
voel zich vreemd vermengen.
Slechts als wfj het evangelie in
schakelen bij onze nationale en
Internationale handelingen kunnen
wfl onze mensen laten zien dat
we onze kracht en verantwoor
delijkheid niet zonder meer opge
ven om zelf rein te blijven, maar
ook dat we nooit een volmaakte
vorm van gerechtigheid zullen be
reiken. In zulk een geest zullen
onze vrienden ons kunnen verdra-
het
v.
K
4
Smaadschrift of openharing
Van onze correspondent in Bonn heeft bewaard, vragen wij hem tege
lijkertijd onze Ftihrer en zijn adviseurs,
In de „Rheinische Merkur" wordt eenons volk en onze kerk zo te leiden dat
beschouwing gewijd aan een brochure i Zijn rijk kome en onder ons gestalte
van de hoogleraar in de theologie aankrijge."
de universiteit van Erlangen, prof. Fried- ln 1933 werden de partijen ontbonden,
rich Baumgartel getiteld: „Tegen de kerk- het antisemitisme nam ernstiger vormen
politieke tegenstanders werden
van hun vrijheid beroofd of „op de
vlucht doodgeschoten". Toch sprak ds.
Niemöller, althans volgens de „Rheini
sche Merkur" tijdens een dankdag voor
het gewas: „WIJ hebben een vergeten
waarheid opnieuw ontdekt en mogen ons
daarover verblijden. Beroep, stand, ras
en volksaard zijn voor ons weer concrete
dingen geworden. Zij stellen ons eisen,
waaraan we ons niet kunnen onttrekken.
De deuren zijn opengestoten en we zien
in de geestelijke omwenteling die zich
in ons volk voltrekt een roepstem van
ons is bestemd en
God die ook
sUijdiegenden". Het weekblad, dat de
politiek van bondskanselier Adenauer
steunt, schrijft dat de brochure werd
samengesteld in antwoord op het „Hand
boek van de kerkstrijd", dat onlangs
werd uitgegeven door Wilhelm Niemöller
uit Bielefeld, een broer van dr. Martin
Niemöller de onlangs herkozen „Kirchen-
prasident" van Hessen. Dr. Niemöller is
eén van de figuren achter de door de
sociaaldemocratische partij met steun
van de vakbonden gestarte „actie tegen
de atoomdood", die zich verzet tegen de
uitrusting van het Duitse leger met
atoomwapens.
'f®*0!? *,neral* •irn®d,e van de Hoewel m 1934 na de beruchte Röhm-
Evangelische Kerken in Duitsland die putsch wetteloze onderdrukking, en poli-
de geschiedenis i» ingegaan als de tieke moorden, de volksrechtbank en de
..Atoomsynode heeft dr Niemöller met antisemitische bloedwetten hun intrede
anderen de West-Duitse legerpredikanten deden, publiceerde ds. Niemöller toch in
willen ontheffen van hun plicht om sol- I 1935 de preken waaruit werd geciteerd.
d' «chrUver In d. „Rheiniiche
ruste „Bunaeswenr geestelijke bijstand \Ierkur" zou men menen dat «en herder
m J^»rtne'm de ge' l die zÜn 8emeente niet politieke preken
Ij. kerken erg op-1 heeft misleid ook al werd hij later
een slachtoffer van het nationaal socia
lisme een soort berouw zou tonen of
zich tenminste op de achtergrond zou
houden. Niet echter dr. Niemöller. Uit
een vroegere bewonderaar van de Hitler-
idealen en een supporter van het Derde
Rijk groeide een onverbiddelijke profeet
der wrake, die op de Kerkdag 1945 uit
riep: „Wij moeten ook een groot aantal
personen uit de kerkelijke besturen
stoten, die voor hun functies niet de
vereiste geschiktheid bezaten. Als alle
kleine partijmannen werk en brood ver-
HER EN DER
i de Russische.
moederen
gezweept en de kerk bijna gespleten.
Dr. Niemöller is door zijn politieke in
zichten in de laatste jaren één van de
meest omstreden figuren geworden in de
Duitse kerk
In het door zijn broer vervaardigde
„Handboek", dat een historisch beeld wil
geven van 3e kerkstrijd tijdens het nazi
regiem. wordt volgens de Rheinische
Merkur de rol. die dr. Niemöller daarin
heeft gespeeld, dermate verheerlijkt dat
men de indruk moet krijgen dat hij met
profetische helderziendheid het nationaal
socialisme vroegtijdig heeft doorzien. Het
gevaar bestaat dat men ds. Niemöller,
opnieuw zulke profetische gaven toe
dicht.
Vulgens de brochure van prof. Baum-1
partei behoorde ds. Niemöller echter al
in 1923 tot de N S.D.A.P. (en was hij dus'
eigenlijk een der zogenaamde „Alte
Kampfer") Zelf heeft hij verklaard dat
hij sinds 1924 op de partij van Adolf
Hitler heeft gestemd. Op de dag na de
machtsovername in 1933 verklaarde hij1
van de kansel in zijn kerk in Berlijn-
Dahlem: „Wanneer wij van de dertigste:
januari (de dag der machtsovername) eni-
ge afstand genomen zullen hebben en ons J
er aan laten herinneren welk een gewei- Het bestuur van de afdeling Bolnes,!
dige hoeveelheid taaie kracht en gloeien- Slikkerveer en Ridderkerk van de Ver-
de wil er voor nodig waren -om het Derde eniging van Vrijzinnige Hervormden j
Rijk te stichten en door de harde jaren heeft ter kennis van de leden van de
J««ÏÏLS!!! ^n} h,nl bi[bn¥ Nederlandse Hervormde Kerk gebrachtj
^Jn„LT«;"^Ü3v.4"i0h,,T'Xld*' nrodenmen v.» d.
schien een woord waaruit de dank
de vreugde van een volk dat
BKROEPLNGSWEKh
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Middelburg I. den Tombe
te Jaarsveld, te Waarden B. M. Meijn-
dert te Bergschenhoek.
Benoemd tot vicaris te Utrecht (evan
gelisatiewerk) C. A. Metting van Rhijn.
kand. te 's-Gravenhage.
Beroepbaarstelling: J. W. Zimmerman
(kand.), Stevinsweg 15. Amsterdam-O,
en F. A. Pannekoek. Gorinchem; G. M. I
Santman. Coevorden; G. J. Voortman.
Ryssen en C. van Wijngaarden, Leiden.
Toegelaten tot de evangeliebediening:
C. J. Baart, Utrecht; L. H. v. d. Bilt, Am
sterdam; K. Blei. 's-Gravenhage; A. van
Dorssen, Zeist; D, Driebergen, Katwijk
aan de Rijn; B. Kooien. Nieuwkoop; J.
H. Pol. 's-Gravenhage; G. Prast, Amster
dam; N. A. van Uchelen. Soestdijk; A. F.
Verhaule. 's-Graveland; G. J. Voortman.
Rijssen; C. van Wijngaarden, Leiden en
J. W. Zimmerman, Amsterdam.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Doesburg en Midwolde
(O.) bij accl. W. Steenbergen, kand. te
Zwolle.
Bedankt voor Schiedam M. Vlietstra te
Eemdijk.
UNIE VAN BAPTISTENGEMEENTEN
Beroepen te Daarlerveen-Vroomshoop
M. de Jong te Muntendam (Gr.).
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Lisse H. van Gilst te
Dirksland.
Mensen, die tegen zichzelf praten, vinden wij meestal maar
een beetje vreemd. Je zou er angstig van worden! Zijn ze wel
helemaal goed bij hun hoofd? En als 's morgens tegen ons j
wordt gezegd, dat we in onze slaap aan het praten zijn ge- i
weest, generen we ons meer dan we willen toegeven! De
dichter van psalm 42 is een van die vreemde tegen-zichzelf-
praters. Hij vertelt, dat hij een samenspraak heeft gehad 1
metzijn ziel. Die was blijkbaar erg onrustig. En daarom j
heeft hij gevraagd: ..Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijt
gij onrustig in mij?" Vindt u dat écht zo vreemd? Dat iemand I
zichzelf niet helemaal begrijpt en voor zijn onrust niet direct I
een duidelijke oorzaak weet te vindenHet is niet zo best, als
wij nooit aan een dergelijk tweegesprek toekomen! Het zal op
de een of andere keer toch moeten. Maar dan zullen we eerst
moeten toegeven, dat ook onze zielen onrustig zijn. Wie dat
nog nooit heeft geconstateerd, weet niet, dat hij leeft! Hij zal
dan ook moeilijk kunnen begrijpen welke de therapie is, nodig
om het leven niet tot één permanente vrees te doen worden:
„Hoop op God, mijn Verlosser en mijn God!"
EEN NOODMAATREGEL
liezen kunnen de kerkelijke functionaris
sen niet aanblijven, aie in herder
lijke brieven, in gedrukte uitlatingen of
op enigerlei andere wijze zich zodanig
over het nationaal socialisme en zijn
wereldbeschouwing hebben uitgelaten,
dat men meende zich om gewetenswille
bij de party te moeten aansluiten."
Volgens deze principes zou ds, Nie
möller vandaag geen „Kirchenprasident"
kunnen zUn. Volgens het Duitse blad zag
Mi de balk in eigen oog niet.
Ds. Niemöller, die enkele maanden in
Amerika vertoeft om aan verschillende
aniversiteiten lezingen te houden, zal niet
direct op het artikel kunnen antwoorden.
We zullen dus voorlopig wel in het
onzekere blüven over zijn verweer.
alleen de toestand in het Midden
oosten, maar ook die in de rest van
de wereid geaccentueerd. De moge
lijkheid dat er een conflict met de
keur geeft aan een internationale
politiemacht en de Amerikanen wil
dwingen Libanon te verlaten. In dat
geval zal zij zich van stemming ont-
andere Arabische landen als Syrië houden, als in de loop van vandaag
en Egypte of zelfs een wereld
oorlog uit zal ontstaan lijkt gering.
Hetgeen niet wegneemt, dat presi
over de Amerikaanse resolutie aal
worden gestemd.
De mogelijkheid is echter niet uitge-
dent Eisenhower er verstandig aan sloten dat de Russen hun veto over
heeft gedaan (le Amerikaanse strijd- he* Amerikaanse voorstel uitspreken,
krachten in alle delen van de wereld omdat zij de aanwezigheid van de
in staat van paraatheid te brengen, Amerikaanse strijdkrachten in Liba-
omdat men nu eenmaal altijd en non willen uitbuiten om de bevolkin-
zeker in de huidige omstandigheden £en van de Arabische landen nog
op alles voorbereid moet zijn.
meer tegen de Amerikanen en alles
IIervorm de noodvoorziening
I geholpen
■I.... Er rijn redenen g.noeg om dit «tul.
- - -ïtr sr^surissss "essüsa
De vermoedelijke datum van beves
tiging en intrede in de Irenekerk zal
zyn zondag 7 september a.s. De dien
sten in de- vryzinnige Irenekerk te
Slikkerveer zullen dan officiële dien
sten van de Nederlandse Hervormde
- Kerk zijn. waarin doop en avondmaal
iir r„nerale synode de vereiste goedkeuring zullen kunnen worden bediend, ter-
nieuw heeft verleend aan het besluit van de wyl er ook gelegenheid zal zijn tot
OP- Provinciale Kfrkvergaderin, van Zuid- aannemtn« en bevestiging
Holland om een noodvoorziening te
treffen volgens de overgangsbepaling
^38 ah der kerkorde voor de minder-
meente te Ridderkerk, omvattende de
De Provinciale Kerkvergadering van
Zuid-Holland heeft daarop beroepen tot
het treffen van deze noodvoorziening
Ds. Ph. Ouwendijk. de huidige voorgan-
S;r van de Vereniging van Vrijzinnige
ervormden in Slikkerveer e.o. Ds. Ou
wendijk heeft dit beroep aangenomen
dat de gewenste noodvoorziening zo spoe
dig mogeiyk kan worden gerealiseerd.
Scholieren moesten naar de kerk
In het Amerikaanse stadje Bloomfleld voor jullie later leven van veel groter
ia een merkwaardig geschil uitgevoch- gewicht blyken te z»n dan de paar
ten boven de hoofden van schoolgaande lessen die jullie zullen moeten ver
kinderen. Acht rooms-katholieke pries- zuimen." Het hoofd van de school had
ters beweerden dat zij het recht hebben een zwaar hoofd in dit geestelijk onder.
on. roomse kinderen uit Je school te richt. Hii zei dat hy nooit gedacht zou
houden In striid met de scboolregle- hebben dat rooms-katholieke geestelijken
menten en de wet. Om hun superioriteit nog eens dergelüke stappen zouden
te bewijzen belegden zy een leerlingen- ondernemen.
retraite tyden* de schooluren en eisten De strijd gaat om meer dan een paar
dat de rooms-katholieke kinderen de verzuimde uren. Het gaat om het recht
samenkomsten zouden bijwonen. van de school om van leerlingen te
eisen dat zy de lessen zullen by wonen
fa plaatselyke blad. de en om discipline uit te oefenen. De
Bloomfleld Independent Preir consul- primers haalden een encycliek aan van
W vanj^f iïho°} tc.n Pau» Piu« XI waarin deze beweert dat
advocaat, die hen mededeelde dat de de kerk een macht bezit, die uit gaat
prietrers geen enkel recht hadden om boVen de rechten van de burgerfyke
deze ais te «tellen De gecstelykc, autoriteiten en de staat en dat geen
eisten toen van de kinderen, daar ze macht tcr narde haar macht kan weer-
gcen vrij kregen, dat zy de lessen zou- staan. Het schoolbestuur heeft evenwel
Jan dé^oudl'ri z^de^".-ndJ/^èr b"io,«" dez*' rnach''' niet te erkennen bouwen' trf"onderhouden.' toch op be-
Als kathol ek. der. mJ? .T ^et ocstuur Desloot «e^n stappen te paalde tyden diensten in woonkamers
toezien kmd Iiu^ieJnirnm.^n ondernemendi* de slechte verhou- zullen kunnen worden gehouden,
van Ha rê-rjol hülJLskt hJJ din*er n0« zoudor bunnen verergeren. Nu de Servisch Orthodoxe Kerk finan-
h^fd l/n de ïchon^ herlrhi df f.w Z'j maakt*n er «een rechtszaak van. ciële hulp heeft gekregen van regefings-
Wh?d t maar bleven wel °P hun standpunt staan Zyde heeft ook de Gereformeerde Kerk
en gaven de kinderen die de lessen gevraagd of zij eveneens in aanmerking
Aan de kinderen schreef d? pastoor: verzuimden een nul. Uiteindelijk waren zou kunnen komen voor verlaging van
..He: gcesteiyk onderricht dat jullie het dus de leerlingen die in deze de lasten, die drukken op de arme ge
tijden» deze retraite zult ontvangen zal kwestie aan het kortste eind trokken, meenten.
lidmaten van de Nederlands Her
vormde Kerk. In deze diensten zul
len ambtelijk zyn vertegenwoordigd
twee ouderlingen en twee diakenen.
Het bestuur van de Vereniging van
Vrijzinnige Hervormden heeft er zyn
dankbaarheid over uitgesproken dat na
jaren van besprekingen met de hogere
organen der Nederlandse Hervormde
kerk. deze voorziening is getroffen. Het
heeft bovendien de wens uitgesproken
dat de noodvoorziening inderdaad dienst
baar zal zyn tot opbouw en uitbreiding
van de Hervormde gemeente te Ridder
kerk en hoopt dat er een betere verstand-
houding tussen de verschillende modali-
teiten in de Hervormde kerk uit zal
groeien.
Gereformeerde kerk
van Joegoslavië vraagt
regeringssteun
Het moderamen van de Gerefor
meerde kerk van Joegoslavië heeft
zich tot de regeringscommissaris voor
godsdienstzaken gericht met het ver
zoek om de mogelijkheid te openen
voor studenten om in het buitenland
te kunnen studeren. Ook zag zij graag
dat buitenlandse predikanten in dien
sten van gereformeerde kerken in
Joegoslavië zouden kunnen voorgaan.
Tevens heeft het moderamen by monde
van één van haar leden de regering
verzocht om vergunning te verlenen
voor dlaspora-hufsdiensten, zodat in
dorpen, waar slechts enkele gerefor
meerden wonen die geen kerk kunnen
Advertentie
80
Nog vijf meter moest Stevens afleggen, schatte
Mallory. hooguit vijf meter. Daar ze m dc geul za
ten, streek de zuidewind hoog over hen heen met
niet meer dan een fluistering In de nacht; verder
was cr geen ander geluid dan dat van hun eigen
ademhaling en een enkele beweging wanneer een
hunner een verdoofd of verstijfd been strekte. De
Duitser moest hem horen als hij nog dichterbij
komt, dacht Mallory wanhopig, zelfs in die zachte
sneeuw moet hij hem kunnen horen.
Mallory boog het hoofd en begon luid en hardnek
kig te hoesten. De bewaker keek naar hem. aan
vankelijk verrast, maar geirtiteerd toen het gehoest
aanhield
..Stil!" snauwde de men in het Duita. ..Hou op met
dat hoesten"'
..Husten? Husten? Dat betekent hoesten, hè? Ik kan
er n ets aan doen." protesteerde Mallory in het En
gels Hij hoestte opnieuw. luider en langer dan te
voren ..Dat ia de schuld van de Obcrleutnant van
je." rei h.i hijgend ..Hij heeft me een paar tan
den uitgeslagen Andermaal kreeg hij een hevige
hoestbui, die hij met grote moeite onderdrukte ..Kan
ik c- wnt aan doen dat tk In m'n eigen bloed atik?"
vroeg hij nijdig
Stevens was nu minder dan drié meter van de
Duitser verwijderd, maar wat hij nog aan reser
vekracht had bezeten was nagenoeg verbruikt. Als
hij zich oprichtte kon hH niet linger de armen
st kken en hij schoof telkens slechts een paar arm
zalige centimeters nssr voren. Opeens bewoog hij
helemaal niet meer en bleef wel een halve minuut
liggen Mallory dacht dat hij het bewustzUn had
verloren, maar even later richtte hij zich weer op.
ditmaal weer met geheel gestrekte armen. Juist
was hij begonnen zich naar voren tc wrikken, toen
zijn armen zich begaven en hij swasr in de sneeuw
viel Onmiddellijk begon Mallory weer te hoesten,
maar hij was te laat De bewaker aprong overeind,
draaide zich tegelijkertijd om en had meteen de
kwaadaardige loop van zijn schmeiaser op het bij
na aan zijn voeten liggende lichaam gericht. Hij
De kanonnen van
door AllSTAIR MACIEAN
ontspande zich toen hij zag wie het was en liet de
loop van zijn geweer zakken.
..Kijk!" zei hij zacht. ..Het vogeltje heeft zijn nest
verlaten. Arm. klein vogeltje!'' Mallory kreunde
toen hy de geweerkolf naar Stevens' onbescherm
de hoofd zag dalen. Maar de bewaker was niet
zo n ellendeling: zijn reactie was volkomen automa
tisch geweest Toen de geweerkolf op enkele cen
timeters van het van pijn vertrokken gezicht was.
hield hij de zwsaislag in. bukte zich. nam bijna
vriendelijk de nagel uit de zwak dreigende hand en
wierp die wentelend over dc rand van de» geul.
Toen tilde hij Stevens voorzichtig bij de schouders
op. schoof het saamgepropte laken onder het hoofd
van de bewusteloze als beschutting tegen de koude
sneeuw, schudde verbaasd en triest het hoofd en
ging wear op de zender zitten.
Hauptmann Skoda was een kleine, schrale
aardigheid uit dc lange, pezige nek. die schraal
boven zijn opgevulde schouders uitkwam en er was
iets afstotends ln het onevenredig kleine punthoofd
dat daar bovenop prijkte Wanneer de dunne, bloe
deloze lippen bij een glimlach vaneen weken, iets
wat vaak gebeurde, dan lieten ze een volmaakt ge
bit zien. Doch inplaats van het gezicht een pretti
ger aanzien te geven, deed die glimlach de gelige
huid des te sterker uitkomen, omdat deze dan strak
fiespannen werd over de scherpe neus en de hoge
ukbeenderen en trok aan het litteken, dat van
wenkbrauw tot kin over zijn linkerwang liep. En of
hij nu glimlachte of niet, de pupillen van zijn diep
liggende ogen bleven altijd even doods, donker en
leeg Zelfs op dit vroege uur het was nog geen
zes uur was hij onberispelijk gekleed, pas ge
schoren. het natte glimmende haar dun, donker
met lange schiereilanden boven de slapen recht
naar achteren geborsteld. Zoals hij daar achter een
tafel zat het enige meubel in het wachtlokaal,
waar verder slechts banken langs de wanden ston
den. was alleen het bovengedeelte van zijn li
chaam zichtbaar: maar men kon ervan verzekerd
zijn dat de vouwen in zijn broek en de glans
van zijn laarzen onberispelijk waren.
Hij glimlachte dikwijls en hij glimlachte ook
thans, nu Oberleutnant Turzlg zijn rapport beëindig
de. Hij leunde achterover in zijn stoel, de ellebo
gen op de leuningen gesteund, de saamgevouwen
handen onder de kin. en keek minzaam lachend
het wachtlokaal rond De trage lege ogen misten
echter geen enkel detail: de wacht bij de deur. de
twee soldaten achter de gebonden gevangenen. An
drea die op de bank zat, waarop hij zojuist Ste
vens had neergelegd alles nam hij met deze
langzaam ronddwalende blik in zich op.
..Uitstekend werk. Oberleutnant Turzig'" prees hij
voldaan. ..Hoogst efficiënt, werkelijk bijzonder effi
ciënt!" Onderzoekend keek htj naar de drie man
nen voor hem. naar hun gekneusde en bebloede
gezichten en richtte toen de blik op de nagenoeg
bewusteloze Stevens op de bank. Hij glimlachte an
dermaal en hief vragend de wenkbrauwen iets op.
..Wat last met ze gehad. Turzig? Waren de he
ren eh een oeetje tegen de draad in?"
..Ze hebben geen weerstand geboden. Herr Haupt
mann. volstrekt niet." zei Turzig stijfjes. Zijn toon
en gedrag waren uiterst correct, maar uit zijn ogen
spraken afkeer en stille vijandifheid. ..Mogelijk dat
m'n mensen wat al te enthousiast waren. We wil
den vooral geen fouten maken."
(Wordt vervolgd;)
16. woede
17. bep haargroei
19. landbouwwerktuig
29. deel v. h. gebit
Verticaal:
5. dee: v. h. gezicht
6. paling
8. hoofd
9. drievoet
11. rond buitenwerk
13. scheepslading
14. Amenk. aloe
28. element, afk.
President Eisenhower nam zijn ge- wa* westers is in het harnas te jagen
wichtige besluit nadat eindelijk ook en daaruit zoveel mogelijk politiek»
de waarnemers van de Verenigde w>nst te halen.
Naties hadden vastgesteld, dat Syri- Intussen mag
sche strijdkrachten de grens van °yer de rechtn
Libanon hadden overschreden. Mede fikaanse militaire steun aan Libanon
antwoord te wachten tot de Veilig- Staten had gericht. Het politieke
heidsraad in actie kwam, oipdat het probleem waarmee Libanon worstelt
dan wel eens te laat zou kunnen zijn. kan evenwel niet door een militair
Het is nu aan Veiligheidsraad, de ingrijpen worden opgelost. Dat blijft
consequenties van de jongste gebeur- 'n volle omvang bestaan en zal zelfs
tenissen in Libanon onder ogen te 'n belangrijke mate worden ver
zien en gevolg te geven aan het door scherpt. Dat is de schaduwzijde van
de Verenigde Staten gesteunde ver- e'ke militaire interventie, ook al is
zoek van Libanon, een mternationale die nog zo gerechtvaardigd,
strijdmacht naar dit land te zenden Het is daarom te hopen dat de Ameri.
om de grens met Syrië af te grende- kaanse interventie beperkt kan blij.
len. Hierdoor zou tevens een eind ven tot Libanon en dat de Veilig-
kunnen komen aan de Amerikaanse heidsraad in staat zal worden gesteld
militaire interventie.
Of de Veiligheidsraad met het ver
zoek van Libanon en de Verenigde
de taak over te nemen die de Ver
enigde Staten in het belang van de
wereldvrede op zich genomen hebben.
OM DE EUROPESE HOOFDSTAD
TAE voorzitter
in de Tweede Kamer, prof.
Romme, heeft in De Volkskrant een
naheschouwing gegeven over zijn
interpellatie betreffende de Europe
se hoofdstad. Deze interpellatie
was uitgelopen op een motie, onder
tekend door de voorzitters
vijf grote fracties, waarin
de K.V.P.-fractie kan overbruggen door sluitende ju
ridische redeneringen. Wij geven.--
toe: de wereld zou er wellicht beter
uitzien indien dit het geval was.
Maar in de internationale politiek
is er helaas altijd nog een verschil
tussen gelijk hebben en gelijk krij-
de gen.
Zo concludeert prof. Romme dat het
ze regering steun werd verleend bij Europese parlement Brussel heeft
aanbevolen ais Europese hoofdstad.
Het parlement heeft a gezegd, het
ook b moeten zeggen, aldus
haar pogingen om inderdaad
aanwijzing van de gemeenschappe
lijke zetel te bevorderen.
Een ieder die het wél meent met prof. Romme, die nu hoopt dat het
Europese parlement het voorbeeld
Kijkt men alleen naar het resultaat
van de stemmingen in het Europe
se parlement, dan sluit deze rede
nering als een bus. Maar dan ver
geet men dat dit parlement een he
le dag heeft besteed aan de vraag,
gemeenschappëlijke zetel voor de
Europese gemeenschappen is een
belang voor de functionering van de
gemeenschappen en voor de verde
re integratie in Europa.
Het is goed dat alle betrokken par- INI
tijen nu weten dat de Nederlandse °P welke wijze er gestemd zou moe
regering bij haar poging
ten worden.
oplossing te vinden voor het neteli- Het systeem van de Franse chris-
ge zetelvraagstuk wordt gesteund ten-democraat Teitgen heeft tenslot-
door het Nederlandse parlement, te gewonnen. Er is een voordracht
Men moet minister Luns en staats- van drie steden aan de Raad van
secretaris Van der Beugèl dankbaar ministers voorgelegd. Het Europese
zijn dat zij in Brussel (op 2 juli j.l.) parlement sprak daarmee uit (de
het veto hebben uitg WÊÊÊÊËÈ
het Franse voorstel om deze kwes
tie voorlopig maar aan te houden.
Het zal dus niet aan Nederland lig
gen als de aanwijzing van dè hoofd- Raad
stad van Klein-Europa nog gerui
me tijd uitblijft. Men zal echter 's b®kend dat Brussel nummer
goed doen met deze mogelijkheid
rekening te houden.
Prof. Romme wil zich bij deze ge-
het veto hebben uitgesproken tegen heer Teitgen zei het zeer duidelijk),
dat het geen beslissing in de zetel
kwestie wilde nemen. Het wilde
slechts een opinie geven aan de
1 ministers.
één op de voordracht is geworden
door de stemmen van de Belgi-
Hsche- Nederlandse en een deel van
dachte niet neerleggen. Daar heeft de Duitse afgevaardigden. Zodra men
in het Europese parlement inder
daad zou gaan pogen om na a ook
b te zeggen, dan zal men merken
dat dit parlement inderdaad geen
hij gelijk aan. want het js de taak
van de nationale parlementen en
van het Europese parlement om de
Raad van ministers, die het beslis
sende woord moet spreken, tot be- beslissing heeft genomen.
slultvaardigheid te brengen.
In een te waarderen ijver voor de
Europese zaak heeft prof. Romme
on juridische gronden aangetoond parlement
dat de Raad van ministers in striid kunnen besluiten
Door een bepaald stemsysteem is
Brussel tenslotte uit de bus geko-
Maar dat >vil nog niet zeggen
eensgezind zal
zich te Brus-
net de Europese verdragen handelt se' te gaan vestigen,
door geen eemeenschannelHke zetel Het Europese parlement is ln feite
i te wUren. De juridische.
even onmachtig gebleken om de ze-
ment-rtie is ongetwijfeld sterk. De telkwestie op te lossen als de Raad
van ministers. Voor dit feit sluit
prof. Romme dc ogen. Maar daar
mede vervalt zijn stelling dat het
Europese parlement een beslissing
r Van der Goes van Natei
1'tieVe tegenstellingen (in dit geval
een hotsing van nationale belangen) kan forceren.
Deense bisschoppen
achter Ordass
Het Lutherse eapiscopaat var, Je
Deaense kerk heeft een verklaring uitge.
geven waarin bisschop Fuglsang-Dam-
gaard de rechtschapenheid van de afge
zette Hongaarse bisschop Ordass verde
digt. In een kerkdienst waarin een nieuwe
bisschop werd gewyd, zei bisschop Fugl-
sang-Damgaard onder meer: „Bisschop
Ordass heeft geweigerd om ook maar
een stap af te wijken van wat hij ols
waarheid en recht ziet. Hij staat alleen,
maar daarom is hij nog niet alleen, want
broederhanden zullen overal ter wereld
ten hemel geheven worden opdat zor-
toorn tot voorbede en hulp zullen
oe dienst doel. Zij kwamen daarna by
elkaar om uitdrukkelijk uit tte spreken.
c!at zy zich volledig achter de woorden
van bisschop Fuglsang-Damgaard stelden.
de wereldzen dl "cscommlssle van
lerse Wereld FrderaUe is de
redikant Christopher Poison ui
s de Jonge kerker
64-Jarlge voor-
revroagd. Ds. Cretghton, die de
nd bij de synode