en WONEN NU en STRA ZONDAGSBLAD Cultureel venster iels mermiuie Stad bij nacht 11 ZATERDAG 12 JULI 195f jaar cB.cn. j}. Bruikbaar maken van de ruimten dat is de taak van de architect van vandaag. Architect geeft vorm aan gehele samenleving WIE ZICH naar de jubileumtentoonstelling van de Nederlandse architecten in het Bouwcentrum te Rotterdam begeeft, in de hoop daar kennis te kunnen maken met de belangrijkste prestaties van onze architecten gedurende de laatste vijftig jaar, zal teleurgesteld thuiskomen. Afbeeldingen van belangrijke gebouwen wij beginnen dade lijk te denken aan nieuwe kerken, provinciehuizen, grote kantoor gebouwen, fabrieken, om nog niet te spreken over alles wat op het gebied van de woningbouw is tot stand gebracht men vindt ze hier niet. Deze tentoonstelling brengt iets geheel anders. Eerst echter een andere vraag, vergeten de administratieve for- Wja rom deze tentoonstelling? Om- mahteiten: de bouwvergunning, dat de voornaamste organisatie de rtjksgoedkeuring. de revisiete- van Nederlandse architecten jubi- keningen leen torenhoge stapel) en heel die papiermassa, waarin i menig bouwplan ia vast- boUwo"nd™^erï B™ikbajr maken van ruimten voorts belangstellen- vkunst en het steden- nE samensteller van de tentoon- schxm omvatte Op 29 februari stelling, de heer D. C. Apon, 1908 richtten enkele architecten formuleert de taak van de archi- een nieuwe vereniging op. de Bond *'s bruikbaar maken van van Nederlandse Architecten Hier- ruimten. Wij hebben allemaal W werden slechts zelfstandige ar- ruifI}fe om te wonen, te eten chitecten. die niet tevens llllllllllll llllllllllllllllllllINlllllllll tot een grandioos debuut? De roman „Het Afscheid" 1) van de Vlaming Ivo Michiels verhaalt van een schip, dat in een havenstad ter beschikking van de regering ligt; elke dag moet de bemanning zich mel den, steeds nog konden ze weer aan wal gaan. Of ze ooit weg zullen varen en waarheen weten ze niet. Dit is de sistuatie waarin de schrij'ver de mens vandaag ziet leven: angst en onzekerheid beheersen het bestaan van de mensen in deze roman. Van de marconist Pierre Wessel- mans: wanneer zal het dagelijkse dak_ afscheid van zijn vrouw Laure echt blijken te zijn? Van Laure: Geeft hun huwelijk veiligheid, blijft Pierre van haar? ..Ik weet het niet", zei hij ,,het komt er op aan wat je onder ze kerheid verstaat. Maar ik denk niet dat het een zekerheid is. trou wen niet en al de rest ook niet". Tussen de kisten onder het af- :e afscheid en Laure fluisterde: ..Tot straks Pierre". Hij schud de het hoofd „We weten het niet", zei hij. „Neen", zei ze, „maar zeg het toch maar. Toe Pierre, zeg het". „Tot straks", zei hij en hij draaide zich om en girrg. metselaar komt: de oorzaak blijl in de oorlogsjaren te liggen toJ maar raak verbouwd werd. „A tijd", zei hij, ..'moeten de buizi vrij liggen, zowel die van de aa| voer als die van de afloop." Luchten is de errige oplossi de schrijver ontvlucht zijn huis de herinneringen aan vroegere g beurtenissen uit zijn leven komif vrij... Met het besef dat i stank blijft die men niet ruikt. Is stank dan het laatste w het arjjwoord op de vraag ik wist dat er veel was o aldus aan te denken, veel pijn deed en veel waar stank zat. maar het was goed e denken, want met de jaren 1 iets toch van de stank vervlucj tigd en wat je overhield kon i glimlach worden om mee te leven." Sterk geladen Halfheid In dit verhaal Laat ik voorop stellen dat deze beeld, elk iman uitzonderlijke en opvallen- dat ik land. maar ook in de gehele we reld nodig. Daarom, zo eindigt de catalo gus van de tentoonstelling, is het duidelijk, dat er binnen de levensfuncties moeten gericht zijn op het welzijn van de gehele mensheid." Zo gezien toont ons deze ten toonstelling. dat de architect fe. te slapen, ruimte chitectengemeenschap een bunde- doet dan tekenen en bestekken ondertitel n„» krachten nodig is en maken. Hij is de vormgever van ro en yj" gehele samenleving. of makelaar waren, toegela- P!"atSl ten na beoordeling van hun werk ontspan door een toelatingscommissie. Dje De Maatschappij tot Bevordering worden ich HM daarom ook is het. dat wij blij kunnen zijn, dat deze bundeling al reeds 50 jaar groeiende is. w|) r Toekomstschetsen kinderen kunnen le- W der Bouwkunst ontwikkelde sindsdien in dezelfde richting. w dat in 1919 een fusie plaats had ven en gelukkig kunnen "leven" Wij wordt gevormd door drie grote op hun De nieuwe vereniging heette bouwen du- zoals ook Lewis toekomstschetsen, die de visie w»rir sindsdien Maatschappij isedert Mumford in'tal van publicaties weergeven 1957 Koninklijke Maatschappij) tot heeft betoogd voor mensen. Dit °P a— t»~ag de architect noo:t verge- Van hun bovenbuurman, kunstrecensent Frenkels: „Alleen zo'n vaasje kan me alles doen vergeten, het belet me te denken aan al wat ons te wach ten staat en waarvan we niet eens weten of het komen zal en wanneer, aan de vernietiging die we wellicht niet kunnen ontlopen en aan de on- Plate^ zekerheid die' onze enige ro en ik" van Juan Ramon Jimé- zekerheid is." nez. vertaald door P. Verhoog. Het 1» een keuze uit het omvangrijke |n eigen handen werk „Platero y Yo Het bevat a slechts 95 bladzijden, verdeeld in Tpn .lott. nppml Wesselmans halfheid gemaakt worden Half- 68 kleine hoofdstukjes. Dat zijn neemt esselmans hejd in het nog met geheel gevon- evenzovele kleine proza-geöichten. z'in eigen handen, in „het den hebben van een eigen toon: king Het zijn stemmingsbeelden, puur plotse bewustzijn dat hij het af- het begin herinnert te sterk aan ,ajL?aUd; ?°W ziin,fzel.ljef'3'"" scheid echt kon maken wanneer d« zinnebeeldigheid - Platero en ik L zullen bouwen en wonen, wordt in belangrijke mate beslist door de vraag of wij nu en straks gen rekenen op de mede we r architecten, die visie hebben o k» die hun ziel ln hun weet de schrijver alles te doen le- elke sterk geladtf nauwelijks v len, dat het vervolg i diezelfde intensiteit schreven zal zyn. Voorwaarde daai is meen ik dat het digt met de uiters konsekwenties probleem chiels zich gesteld de zin van ons bestap Deze uiterste konsekw ties nu 2ijn alleen vinden in Nihilisme Christendom, middenwf" gen zijn uitvluchten. Moge deze katholle) schrijver het meeste^ erk maken, waartoe hij i M. BEINEM Standaard-Boekhai 2) l rerpen. 'lint* Bouwkunst, fees t- De behoeften van de den tot de noodzaak ïgTvlrVr' worden "h'!£.e.n. nlim1»' Het Bevordering B.N.A. Het S0-jarig Jubileum B N A. is herdacht in vergadering op 16 Nijmegen en zal J gevierd door twee tentoonstellin gen: van 19 mei tot 1 oktober in het Bouwcentrum te Rotterdam en de tweede van 28 juni tot 1 okto ber in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Op de tweede tentoon- te komen. leggen enkele architecten het scheppend vermogen beschik- admi- ken om de juiste werkge- aan datgene, wat nu nog i vaag en in de verte wordt nistratiecentrum bied. Wij z:en hier de toekomstige zien, maur wat onweerstaanbaar leumsneden woonwijk met hoge en lage woon- dichterbij komt door dezelfde ont- gebouwen, met^ scholen, winkels wikkeling, die volken en rassen "li" J |ÉM|g| steeds nader tot elkander brengt. Het is de taak van de architect. lc mm niet le Uien onder;,an san winkelen In vormlote, onmeetbi Hj 'WiJ bij' moet lorjten. Van 1908 af nen leven bi een ruimte DE tentoonstelling in het Bouw- d5„*0Tin' centrum tracht een beeld te 7**' de geven van de ontwikkeling van de de mense«Jke architcctuur in Nederland, in het Jkheld gezonde ontwlkke- bijzorrder van 1908 af hrt gezinsleven worden De architectonische situatie. l>evor,Ierd. waarin ons land in dat jaar zich Kommervol bevond, wordt voorgesteld door een aantal achtergrondschilderin- Deze tentoonstelling verhult ons gen. dia's, werktuigen en model- niet. dat hieraan nog veel ont- len. die iets trachten weer te ge- breekt, dat een groot deel van de v*rr van de sfeer, waarin in die tegenwoordige mensheid nog in tijd moest worden gebouwd. Ver- kommervolle omstandigheden derlopend zien wij. hoe er werd woont, werkt en leeft, gebouwd, zien wij iets van de stijl- ontwikkeling, die ons geleidelijk Dlt Probleem, dat door de in- brenjt tut het probleem van vin- d' alle noodzakelijke gen. alles ruim en rustig, met gescheiden verkeersgebieden, waar enerzijds de voetganger rus- n winkelen en anderzijds het ,mll- snelverkeer door middel van ra- loe-t helder dar word* beveiligd, zodat zich geen stagnaties en congesties kun nen voordoen, zodat rustig kan w worden gewoond en efficiënt kan de buurt, de worden gewerkt, rln de ontplooi- Een toekomstbeeld, wellicht soms kunstmatig. Halfheid ook in alle dingen om hem heen. wilde en hij de macht bezat ^et blijven staan tussen zekerheid Elk woord draagt de liefde tot om op dit ene punt zijn eigen ze- en onzekerheid: het slot is een :i*h. Het is nu de kerheid te scheppen" gaat hij niet wel zeer relatief vertrouwen in de eze kleine bundel, wüf» van ons leven, voorzien van 4 prachtige lino- teru8 naar zijn vrouw, maar blijft Jenny Dalen- een nacht in de havenbuurt. „Het afscheid" is, hoop ik, voor Ongetwijfeld heeft A. DefresqJ oord. Een bundel om te lezen cn Michiels het einde van een wor- de allerbeste bedoelingen met z' heel'gewone ïn"dfö Laure gaat op zoek en vindt dingsperiode; ook zelf wil hij het t™alï''t°,(Em!UQuërido'a ","L' blijkens zijn woorden „dat mij. Amsterdam). Hij wil hieri Het eeuwige toeval Laure gaat op zoek taal en met deze 'dichterlijke"vi! hem- vlak voordat hij Prof. dr. ir. H. G. v. BEUSEKOM. sie plotseling zo schoon worden, boord gaat om zich te melden. irü-Crtr-CrtritirtrtrCrCrCtirCrirCi irCrCrtrtrtririririrtrtrtrtrtrirtrtr "dprobleem is geworden, kan architect, hoezeer hij zich ook zijn verantwoordelijkheid be- t is. niet alleen oplossen. Daar- r is samenwerking in Neder- wereld raakt volgebouwd. Maar dan voor de mensen in de gebieden, die wij thans onderontwikkeld noemen, en welke wij hier in enkele ty pen zien vertegenwoordigd. Immer.- de wereld zal zich noodzakelijk tot een politieke sociale en economische een heid moeten ontwikkelen om voor de toekomstige generaties bewoonbaar te blijven Beheersing ..Beheersin» en duidelijke vor ming van alle beschikbare ruim te en heldere ordening van de on derlinge relaties der ?rschillende K voor strijkers en een jongenssopraan daag: het bouwen in een land met eerr zeer grote bevolkingsconcen tratie. waar alles ataat in het te ken van bet toenemend ruimtege brek. Hier splitsen zich de wegen. De ene leidt tot niets: de volgebouw de. ongeordende stad. de asfalt- jungle De andere brengt ons u» aanraking met de stedebouwkun- dige facetten van de architectuur: de juist ingedeelde ruimte, de goed geplaatste gebouwen. het groen in de stad, de recreatie. De materiële middelen, waar mee de architect werkt, wij vin den ze hier in natura tentoonge steld: bouwmaterialen, een wand- element van een montagewomng. een houten dakconstructie, een stalen kap6pant. Maar ook de taak van de architect: zijn schet sen, die ten slotte uitmonden in de definitieve tekening, bestek ken. werktekeningen en niet H" jaarlijkse internationale muziekfestival te Luzem bevat - - 11 i i i naast vele concerten en opera-voorstellingen ook meester- cursussen. Internationale grootheden als Carl Flesch en Georg On i na Kulenkampff leidden de vioolcursus en Edwin Fischer is nog steeds de grote meester van de pianocursus. Jonge musici uit vele landen Bij A. A- M. Stols te Den Haag worden h,er O^traind, krijgen hier de finishing touch. Vanzelf- is een klein dichtbundeltje ver- sprekend zijn bij deze jonge musici ook vele afgestudeerden van schenen van S. l^rbara Degen. het coraervatormm m Litzem. onder de titel „Op Weg". Men spreekt bij tangers en zangeres sen over de omvang van de stem: Uit deze afgestudeerden aoms is die beperkt, soms feno- keuze gemaakt voor de menaal. zoals b v. bij Marian An- stelling van een klein kameror- dersen Welnu, de omvang van kest. een ensemble var het dichterlijk geluid van S. Bar- leden Dat geschiedde ba ra Dagen is klein; hier spreekt geleden op initiatief van de hui een typisch vrouwelijke, op de dige leider van de meestercursus c.gen emotionaliteit gerichte aan- voor viool, de Oostenrijkse violist ensemble dacht. De wereld is al gauw groot prof Wolfgang Schnetderhan Zijn het Festival m Luzem genoeg, wanneer die m.,r binnen .wistent „n deze cursus. RudoU hjk wordt v.ak geeoncejwe'rf de eigen gemoedservanng kan Baumgartner. is de repetitor var - worden gevangen. De dichtende het ensemble. Wolfgang Schnei scheid van te nem met „Journal Brut" kunnen debuteren". blijft om af- ?e" aiscussie openen over God het toeval. Vandaat n vooraleer achter de titel, definitief te Toch moet ons vai zo'n discussie op het toneel zo'n omgeving (een zakkenroller een dame en een heer, een zee" Afzonderlijk affaire, een politie-inspecteur, dokter van de G.G. en G.D.) nig geloofwaardigs biedt. Discufct op het toneel kan ~z Welnu, het eerste gedeelte var dat .Journal Brut" is thans afzon derlijk verschenen. 2) tuurlijk niét zonder zen (daarvoor heeft het toneel t zeer de functie van „moraliscl De schrijvende ik-figuur begint Anstalt") maar dan moet zich bezig te houden met het raad sel „wie ben ik?" Gelijktijdig dringt zich het raadsel op van de stank die van uit de kelder bezit neemt van het hele huis. Een harmonie zijn tussen discuss en milieu, tussen gedachte en g beuren en hiervan heeft de lezin van dit stuk niet kunnen overti gen. Ev. G. Hei land van l de echte niet ring. Hier voelde slechts 13 musiceerlust, hier ook jaar zuivere concertprincipe van de ou de muziek. Thans is het optreden van dit gebeurtenis tijdens werken klinken. Men is als Neder lander jaloers op zo'n ensemble. Wat zou een Ned. Kamerorkest, dat helaas nog steeds onder lei ding staat van Szymon Goldberg, kunnen le- Daarnaast is er dan nog de op name-techniek, die voor deze plaat werkelijk subliem is. De D.G.G. Op het podium in Luxern, vlak voor de uitvoering tydens het Festival. Nog even een repetitie van de Festival Strings Lucerne, waarbij de vermaarde violist prof. H olfgang Schneiderhan gespannen toeluistert of zyn strijkersensemble u-el in topvorm is. I an dit ensemble maakte de Deutsche Grammophon Gesel/schaft een prach- tige plaat met l ier barokke werken. Hans Andreus (geb. 1926) heet eigenlijk J. W. van der Zantjj maar dichters houden nu eenmaal van schuilnamen. En hij ifc< dichter: dat zullen zelfs zij moeten erkennen, die zich in d^ dichttrant van de jongste school nog steeds niet kunnen vinden^ Hoezeer tot de experimentelen gerekend, is er van de eerstér bundel, „Muziek voor kijkdieren" (1951) af, in zijn werk voor^V ritmisch iets geweest dat min of meer bij het traditionele sluit. Op de flap van zijn nieuwste dichtbundel, Het Ia van horen en zien (uitg. De Bezige Bij, Amsterdaml!' leest men o.a.: „Hij wijdt zich geheel aan schrijven. Ook i kinderen. r ïr- Mensen als hij zoeken geen p< hij pulariteit, noch minder gemakk) dc lijk succes. Ze zijn belangelooi in. bezeten van vernieuwingsdrift. ni« geneigd tot een compromis. En z weten dat hun werk gevaar loo|è< op de achtergrond te raken, j vergeten te worden, hen dichters opstaan die van hu j de laatste tijd aanmerkelijk wat dc technische kant inten- derhan de spiritus rector De be- Seefned» als aolist. De groepering orenkwellerij. iners: doe in» van H't cr11corv.it- i hoger op. hetgeen juist bij de de muziek zulk een veel beter klankbeeld geeft Toch vervalt bij de D.G.G Zeventig maal doeling van d strijkersensemble haar kleinere wereld kan door die is de beoefening van de oude mu- rijk geschakeerde innigheid uiter- nek. de kunst uit de tijd van de mate boeiend worden en geen barok. Toen deze groepering twee man kan haar daarin evenaren: del is het |ii lullaga en het geheim van haar anders zijn dan de man Maar wanneer die intensiteit en die rijke genuan ceerdheid ontbreekt en den lezer alleen maar meerdere of mindere zuiverheid wordt geboden, dan r,m nnmQ QI wordt men door de lectuur niet V ClIIlIclcll bevredigd. Toch zijn er bijzonder aardige passages, zoals de dichteres zegt: de dolle kervel is tot rust Nederland is gekomen en Voorhoeve te Zwolle ln de laatste nestelplaats van njfuwe roman uitgekomen de angst de secretaris van deze bond, C. strijkorkest" overheersen daad wel uitvoering betreft. Toch moet ik een enkel bezwaar maken tegen deze uitvoering. Men heeft hier en dat gebeurt inder- de boventoon zoals dat :n *e zwaarwichtig genomen. De in- Hier is het strumentale partijen hadden veel gewerkt in deze kleine gediscipli neerde werkge meenschap en komt voor het festival Wolfgang Schneiderhan naar Luzem dan krijgt alles de definitieve glans, de warme klank. prachtige midden gehouden, hard der enige ruis. zonder enige sto- i£. Wat dit be- VIA NAALD €N PLAAI ment ontbreekt. Dat 'reft de meest *root deel al z')n opgelost als de dcale plaat die '"npl van da twea TN de zgn. Ar- chiv-Produkti- on heeft de Deut sche Grammophon Gesellschaft in de serie „Die deutsche Vorklassik' plaatje uitgebracht Bood van fltr. Kunttapaar, Ut D V j I. La Riviere GESELLSCHAFT heeft deze wereldlijke cantate J7 II kamermuziekvereniging k recitatief iets sneller zouden zijn genomen. Het is een vreugdevolle cantate die het landleven bezingt. Waarom dan niet wat speelser, waarom dan ook niet wat meer accent op die kleine echo-effect- jes in de fluitpartij? Wat Telemann nodig heeft is ve ring. Een cantate als deze moet dansend karakter hebben. Dat Baardman, onder de titel ..Ze ventig maal zevenmaal". De schrijver, wiens verteltalenten t'i>.E?CÏLSm voldo,ttdr bekend ,ijn. heeft in deze roman het leven van de zocht voor een grote plaat met werken, nl. Concert voor A-dur van Vival di. vioolconcert no. 2 in E-dui Bach, pavane Purcell en Concertino G-dur van Pergolesie (3 langspeelplaat LPM 18460 u'.tge- Phillip Telemann (16811767). Het is een der cantates uit zijn Morali- sche Cantaten, nl. „Die Landlust", sopraan, dwarsfluit hoort bij de tijd van Telemann. i tijd die ook de tijd van Bach s. Dat de uitvoerenden op de- plaat ernst van hun werk heb- .Vierde Dimensie' dat de dichteres heeft dan ze nog - .A Maar een bezwaar is. dat hier een werkt. Het is een schippers: tamelijk conventioneel-romanti- man, die niet beoogt hoge lite- ache visie zich tracht uit te spre- ratuur te geven, maar die toch hoort men bet meest ideale klank ken in de moderne vrije vers- getuigt van een goed inleven in beeld. Een reine doorzichtigheid ouderwets te jiet onderwerp en waarin de wordt gepaard verschillende figuren met veel toonvorm!ng tinuo «cello en cembalo» óp d«ê w?t ST-er"!k'* Chaconne plaat wordt het werk uitgevoerd ,m?er Ple?l.er jfl' mis«ehi»n a door de jongenssopraan Bruno Brückmann. de fluitist Rolf Er- meier, de cellist Heinrich Hafer- Vioolconcert J_aijd, ,®n, de cembali^ Georg Goe- bel (45-toerenplaat EPA In deze vier barokke werken i dc jongenssopraan zangrijke bovendien is er grote homogeniteit. Hier wil niemand soliëren. i zeggen vorm en inhoud, die "h"* Mh.Tr0""' ,y" ld<>P' StüitüT B.VrtlmVn Indien dit r.n debuut t. het d"*f d"t .rom'" .—„„en w geen sterk debuu'. hoewel men christelijke boodschap uit. En Bovenal echter is niet kan zegaen dat hier elke be- dat is al heel bijzonder in onze stijlbegrip waardoor deze werken lotte ontbreekt. C R. moderne literatuur. (191 bis.) ook echt aia sprankelende barok- De keuze i (lid van de Lübecker Kantorei) L zeker uitstekend te noemen. Tele mann bracht trouwens deze heer lijke werkjes ook met jongens. Bruno Brückmann heeft misschien al geholpen hebben. Overigens zijn de klankverhoudingen, uitstekend en het werk zelf is een lust om te horen. Daarom moet U dit plaatje aanschaffen en er uit le- dat ook de oude componis- volkomen op elkaar ingespeeld. zijn allen prachtige stem en is bovendien bij het opzetten Tot slot nog een practische wenk: denkt U er om de lang- speelsaffier niet langer dan onge- gebruiken en steeds muzikaal. De instrumentalisten zijn eveneens technisch zeer knap en het geheel is dan ook een waar devolle opname geworden, althans Dreigend. Valt de avond over de stad. Geruchten vervagen en mist bedekt de verlaten straten. Schuwe mensen sluipen uit hun kleine huizen en zoeken hun weg langs het schijnsel van de lantaarns. Met wantrouwende blikken passeren zij elkaar zwijgend en bang tot ze plots'ling een deur binnengaan. In de café's wordt het rumoeriger en ruwe kreten doen de stilte van de nacht sidderen. In de verte rijdt een trein. De natrium-verlichting maakt de lucht droevig rood ANNEKE GELUK. CORN. BASOSKI. Zijn werk is een poging tot nieuwing, dat wil zeggen: tracht, de oude dingen met grootst mogelijke poëtische in dringendheid steeds opnieuw te zeggen." Deze karakteristiek lijkt mij in haar kortheid juist en moei lijk te verbeteren en de permanen te behoefte aan hernieuw zeggen dichterlijke pioniersarbeid van de oude dingen maakt hem vruchten plukken. Want het is bi; na niet mogelijk dat zij. strevei de naar een totale vernieuwin) I tevens c^e rijpe en klassieke uit drukking van die vernieuwin j vinden; hoogtens zal het hun ge»,, lukken het zoeken naar steed weer nieuwe poëtische uitdruk kingsmogelijkheden zo uit te spre* ken dat het niet meer vergetei wordt. Op deze wijze bijvoorbeeld GEVANGENIS Geklonken aan het woord. 'e Elk woord het verkeerde. Niets wordt hoorbaar. r Elders spreekt hij van een woord, 'o een dekmantel voor de betekenis, K die zich nooit laat zeggen, n Of hij zegt: „weerstreven! spreek ik, spreekt Want duidelijk beseft de dichter! dat hij een functie vervult, dal door hem heen een collectivite zoekt naar nieuwe woorden 1 nieuwe gevoelens in een nie tijd. Eeuwig jammer dat er steedi kortsluiting ontstaat met traditiJ en openbaring: in het vers „Oorj log van Angel" noemt de ter zich „bang voor de kortslui ting: de god" Inderdaad: all«| dingen moeten nieuw wordet maar dit kan alleen door Christu die gezegd heeft. Zie, Ik alle dingen nieuw. C. RIJNSDORf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 14