MIDDELEEUWSE KUNST DER NOORDELIJKE NEDERLANDEN <3 yJo mm- HARP-en ORGELCONCERTEN VAN HANDEL Christendom en Kunst ZATERDAG 5 JULI 1958 jubileum oan bet <~Qi.jkt>muAeum TOEN de Amsterdamse ge schiedschrijver C- van der Vijver tn 1829 z\jn boekje JWandelingen in en om Amster damuitgaf, kon hij zijn mdnik ®on een bezoek aan het Rfjfee- mueum aldus samenvattenAl het goud der wereld is een beuzeling tegen deze schat. Het is alsof een vleug uit de tempel der Muzen langs ons waait". En dat was nog in een tijd dat men met zulke hoge eisen aan een museum stelde als nu. Het was ook nog in de tijd. dat het huidige Rijksmuseum nog niet gebouwd was. Men gaat zich afvragen wat C. fe. d. Vijver than* geschreven zou hebben, als hu het Rijksmuseum te Amsterdam betrad en daar tevens de jubileumtentoonstelling .Middeleeuwse kunst der Noordelijke Nederlanden" zou zien. Van onze Kunstredacteur) Men wordt hier aan de hand genaakbare, maar de bron pUBROVNIK. de KUNST IN NATUURLIJK DECOR i kunstwerken tussen 1340 1533 geconfronteerd met een geestesuiting die zo geheel ver- schillend is var. die uit onze tijd. De middeleeuwse mens zag de wereld rondom hem met een geheel ander oog dan de moder ne mens De gewone zaken van de wereld hadden eigenlijk voor hem met zoveel zin. Alles zag hij de natour. dc wetenschap, de kunst in het licht van de ver lossing; alles kreeg bij hem de klank van het geloot De middel eeuwse kunstenaar behoefde niet religieus dakloos te zijn, hij werk te voor de kerk en in de kerk. Het is dan ook niet alleen maar een schoonheidservaring, die men thans in het Rijksmuseum onder gaat Het is een cultuurbeeld van enkele eeuwen geleden, zo uitge- i gedifferentieerd, dat breid dit zich zal moeten opnemen. In dit cultuurbeeld zal men steeds weer terugvinden de gebondenheid van de kunstenaar aan de religie. Zo zeer was hij daaraan gebonden, dat hij metafysische onderwerpen heel natuurlijk ging voorstellen. L HHHBW M m tegenstelling tot de moderne die miniatuurhandschriften alle inspiratie. En hij putte zich daar bij niet uit in een stille, ver geestelijkte intimiteit rondom de Moeder Gods de tentoonstel ling geeft opvallend weinig Ma donna's maar gaf zich met graagte over aan de verhalen uit het Oude Testament, die voor hem de bron van alle leven waren. Hij wilde als verteller optreden voor de leken (waren de schilderingen en de ornaimenten in de kerk niet eens de boeken en geschriften, waaruit de leken lazen?). En zo zien we in het Rijksmuseum dan ook een schat van geschilderde vertellingen, een verhalende kunst bij uitstek. De schoonheid te gaan aanprijzen van iets. dat algemeen als 9choon aanvaard wordt, heeft geen zin. Daarom zal ik me hier dan ook niet vermoeien met exclamaties over stofuitdruk king compositie, versiering, ex pressie. kleurgevoel, techniekbe- heersing. e.d. Deze tentoonstelling moet men eigenlijk stuk voor stuk bekijken en bij elk werk moet men stilstaan en er over vertel len. Zo groots, zo indrukwek kend zijn al die schilderijen, die beeldhouwwerken, die tekeningen, die vaak alledaagse zaken een idee van bovenzinnelijk heid wil geven. iment mei de luee knechten Keizer Julianus de Afvallige o;» het door Geertgen tot Sint Jans geschilderde paneel -De verbran ding van het gebeente van Johan nes de Doperuil het Kunsthisto risch Museum te U enen. i die kunstnijverhcidsvoorwerpen. En der allerschoonste zaken uit de eerste periode is wel het zeer kortgeleden door het Rijksmu seum aangekochte paneel ..De heilige Agnes met Geertruy Haeck". Het paneel is te Dor drecht geschilderd tussen 1450 en 1460. Na de dood van haar het belangrijkste touristencentrum aan de Dalmati- sche kust. wordt door iedere Joe goslaaf met een zekere verering uitgesproken. Ook duizenden vreemdelingen, die deze zo zeld zaam mooie oude stad be- W1UIVJWCU. C11 W..„ zoeken, komen onder haar be- scheepsbouw, kaarsen Engeland koring. Zelfs bereisde de toeristen, die overal op de wereld alles op een gouden schaaltje aangeboden krijgen en daar met een vanzelfsprekend gemak gebruik van maken, on dergaan in Dubrovnik een jedergeboorte. Zij krijgen men zelfs schepen Holland. In de stad was veel bachtelijke bedrijvigheid zoals een klokken- en kanor.nengieterij. arsen en zeepfa- oricaue en weverijen. De ontstane welvaart gaf aan vele kunstenaars werk. Een architectonisch mooie stad ontstond waarvan de gebou wen als Sponza- en Rektorenpa- leis. Dominicaner klooster, verde digingstorens en vestingen nog steeds die mdruk van macht we ten op te wekken die de R-epubliek andere instelling ten opzichte Dubrovnik in deze tijd gehad heeft geest der Renaissance vond onder de bewo ners der stad sterke weerklank bloeiend handelseen- In de 15de eeuw werden de eerste pogingen ondernomen om litera tuur in de eigen landstaal te bren gen. De schrijvers en dichters de 16de eeuw hebben daarin ;eds goeae vorderinj akt. Tot hen behoort Drzic, welke vooral bekendheid humoris ti de geest van de oude stad middeleeuwen een sterke trum. die zijn in vloed blijft uitoefenen op een ieder die enige tijd vertoeft. -"""Er -oord .LibeGas" led™M 1 at verlancett der b„r„r« rlangen der burgers naar verfraaiing van hun geboor teplaats is nog in ieder gebouw, kerk of paleis op te merken. Bijna boven iedere deur ziet gehouwen in steen, hetzij een wa pen. hetzij een godsdienstig em bleem. De pnlaren van balcons en logia's zijn versierd met beeld jes of dierenkopjes. Langs de bo- lim ccll „JBWI gen der arcaden lopen sierlijke kunstzinnige geest Kunst-festival De oude stad Dubrovnik aan de Dalmatische kust. waar elk jaar een groot festival van muziek, dans en toneel wordt gegeven. Cocnité Zomerfeesten Dubrovnik deel in de maanden juli en augustus veelzijdig festival de bloemenranken. Gebeeldhouwde BRIBI! uucii bronnen staan op de pleinen Een decors: de forten Revelin kunst- vrenjac. de gevels 's werken een belangrijk in de toneeluitvoeringen, ons Nederlanders is Drizcs ten nauwste verbonden met dr. Marko Fotez. die twee koor (U.S.A.), het Sloveen® Vo caal Oktet. Volksdansgroepen uit Servië en Kroatië, die reed® in zoveel lan den enthousiast ontvangen zijn, ko men in juli en augustus naar Du brovnik. De Opera uit Belgrado, alsook het ballet, geven er van 13 tot 18 augustus voorstellingen van de „Bergkrans", „Khovantchina". ..De duivel in het dorp" en ..Gi selle". wérken binnen haar n ligt daar op de uitlopers ter, Drzic- de Jezuie- Maroje's dukaten" heeft uvgestu- Artistiek facet tenkerk en het Dominicaner kloos- deerd. Dr. Fotez i het Karstgebergte. Uil de 15e eeuw met tegen haar opspringend haar attribuut: het lam Agnes-Agnus schenk- hebben gedaan in het Regulans- senklooster te Dordrecht en voor die gelegenheid het paneel hebben laten schilderen. De martelares Agnes, die tijdens de vervolging van Diocletianus (304) de mar teldood zou zijn gestorven, is er afgebeeld m een vertrek voor een baldakijn van goudbrokaat. opziend naar de gouden ring die de heilige Agnes haar voorhoudt. Aan een zuil van het venster is een spreukband met de woorden ..Sancta Agneta ora pro me" (Heilige Agnes, bid voor mij). Van de Haarlemse schilder Geertgen tot Sint Jans (einde 15e eeuw) zijn er 11 werken. De naam Geertgen tot Sint Jans w.l zeggen: ..De kleine Gerrit die bij de St. Jans-Heren woont". Uit het Kunsthistorisch Museum te We verbranding van het gebeente Johannes de Doper" (172 x 1 gekomen, een vertelling zoals -De heilige Agnes met t r Geertruy Haeckfan Slinge land t", geschilderd door een on bekende Noordnederlandse mees- 1450 in Dordrecht. Dit k is kortgeleden aangekocht door het Rijksmuseum. Een vloot van tweehonderd sche pen voer uit langs de kusten var de Middellandse Zee en er kwa- Gunduli ..JB nog ongeschonden va F. bewaard gebleven. Het verlangen Drzic-spelen naar waarlijk goede kunstmani- ..Hamlet" festaties leefi nog in dezelfde oprijst »i had mate in het Joegoslavische volk. De ligging der stad met ideale stranden en baaien heeft te aantrekkingskracht op delingen. ■pleinen nauwste verbonden bij het festi- regisseeert dit jaar niet vakantieoord dat i Shakespea een bijzonder artia- ek facet. De schoonheden 1 de Al deze gunstige factorc de Adriatische speedd wordt. Goethe's ..Ephigenia in Tauris" met als regisseur Bran- i gro- ko Gavella wordt enkele malen reem- in het natuurlijke decor van het Park Gr ad a c opgevoerd, heb- Maar ook andere namen van de zee schepen. 1 kerk- men niet missen. Hier i zameling oud-nederlandse kunst 'dat dit jaar het festival te zien zoals er nog nimmer bijeen negende maal plaats vindt, is geweest. En hier raakt men onder de ban van de hoge opvat ting, die de middeleeuwse schil ders van hun taak hadden. Een speciaal woord van lof voor het Pr°8ranu fraaie catalogus met 160 1958 staat de n fort dat stijl 0ude stad worden daardoor nog Pl,° eens extra naar voren gehaald. De stem van hetf verleden blijft, enigs zins verjongd door de kunstzin nige gaven van de nadenda»gee organisatoren, doorklinken. In harmonie mek de architectuur het oude Dubrovnik wordt het jramma samengesteld. Mu ziek. beeldende en dichterlijke Marin Drzic --..aar geen gemotoriseerd ver- Depolo, piano, beiden uit Zagreb keer kan komen, de waarde besef- Jose Kahan Piano (Mexico). Pina fen v Carmirelli. viool (Rome), David tu>g ►n vele hjke kunsten a mf est a tri zijden, waarbij K. G. Boon irlijk de schenkers Claes schilderij ..De Boschhuysen en Geertruy Amsterdam. Heel bij- torische inleidingen gaven, maar is zijn schildering waarin men bij elk werk een ver is hovenier", waarop antwoorde verklaring vindt. Al- na hem maar weinig meer ge- Maria \iae(|,ipna mpt „vouwen leen deze catalogus al is waard maakt zijn. Volgens de legende uanH_n r r-hriati... vni,,!» hï». le worden gekocht en te worden .Uk Am» handen .oor Christus knielt, dio herlezen. Een waardevol naslag- als hovenier verschijnt. werk. behorend bij een der waar- Keizer Julianus de Links op de achtergrond is het ge- devolste exposities, die de laatste opende graf. Nog meer fragmen- jaren in ons land zijn geweest. ten zijn er afgebeeld van Jezus' verschijning na de opstanding. Volstrekt modern van conceptie en van perspec tief is het werk „De Heilige Familie aan de maaltijd" van de Meester van het Brunswykse diptiek (plm. 1490'. Deze schilder heeft het heilige tot het gewone ■rken gevoelt gemaakt en zich aldus vol komen vertrouwd gemaakt met de hogere dingen. Zo kan men doorgaan met opsommen. Werken van de Meester van de Virgo inter Virgines. van Jan Mostaert. van Lucas van Cornelis Enge- Het is alles u<il te veel om te noemen. Deze Een heel unieke tentoonstelling mag denking van zijn 450ste geboorte- Zij Luttervelt waardevolle his- dag. Zijn spelen: de Vrek. Oom Oistrah, viool (U.S.S.R.) anderen concerten. In dezelfde ruimte zullen werken van Bach en Brahms, alsook ne gerliederen ten gehore worden ge bracht door Koor en Orkest van radiostation Belgrado. N de Boek-Luitto» Afvallige reden het gebeente verstrooien. Toen dat niet hielp, werd het verbrand. Geertgen tot Sint Jans idealiseerde niet. Hij schiep ook geen mooie mensen typen. veeleer boertige mannen en vrouwen, waarbij hij het beuls werk door afgrijselijk lelijke man nen laat verrichten. Zijn kunst heeft steeds, ook in de meer ver stilde. meer vergeestelijkte schil de rijen, ee.n boeiende expressie, bij elk van zijn werken gevoelt men dat er iets bijzonders ge beurt. Hoogtepunten EEN ander hoogtepunt op deze tentoonstelling is de verzameling werken van Jeroen Bosch (1450- de heilige Antonius (uit het Nat. Museum te Lissabon). Een heel zaaltje is ook gewijd aan Jacob Cornellsz van Oostsanen <1470- 1533). een der vruchtbaarste schil ders uit die tijd. Het belangrijkste werk van hem. dat wordt geëx- Moder poseerd. 1# wel ..De aanbidding Heiligt der herders" (uit het Nat. Mu- v seum te Napels), waarbij de ge- Bruns* boorte van Christus geschiedt moet n zijn in een Renaissance-bouw- P werk. Het is een bijzonder leven- kussen dig paneel (128 x 177) met klei- f ne musicerende engelen, uitzicht Noveda od Stanca Zagreber- en Smetana-kwartet uit vormen naast Shakespeare en Praag, het Smith College kjmw- Een woord van onze oudste schrijfster Op een vergadering van de Bond van Chr. Kunstenaars is onlangs de vraag behandeld of en in hoever niet-christelijke kunst kan worden gewaardeerd en gepropageerd. De oude schrijfster Wilma ze is al een eind in de tachtig die uiteraard moeilijk vergaderingen meer kan bijwonen, toonde toch haar belangstelling en medeleven door het schrijven van een brief, waarin zij in het kort enige denkbeelden in verband met het onderwerp van de middag uiteenzette. De jongere generatie kent Wilma niet meer zo goed. Voor het laatst trad tij in de openbaarheid met haar autobiografie ..Het heilig wonder van mijn leven" (1953). Ze heeft een reeks romans en novellen op haar naam staan. o.a. .Het Schooi ie Leven" (1918), J) i e Vrijwillig Dragen (1921), Menschenhanden(1924), ..M o e d e r S t i en e k e" (1926), ..Als een Bruid" (1940), „Binnen de Licht kring" (1949). In mijn „In Drie Etappen" (Baarn. 1952) heb ik getracht Wilma te situeren in de letterkundige omgeving van haar tijd, terwijl door mij in een opstel ,.W ilma, d e mild e". opgenomen in de essaybundel „Op Zoek naar het Geheim' (Baarn 1954), naar een karakteristiek is gestreefd, waaraan hier een enkele passage moge worden ontleend: lilde:... voor schoonheid ontbloeit uit de „Wilma, de De zgn. Baroktrap naar de Jezuïetenkerk in Dubrovnik, toaarvoor concerten worden gegeven in de open Zucht. Wie was Vincent van Gogh? samenvallen, aesthetiek is z De literatuur over Vincent Gogh is opnieuw uitgebreid. Hulsker. die ook het Zonder hart zijden is Paaszon. Ja al haar schrijven. Haar werk is, geestelijk gezien, op de maakte van de Van Goghfilm, er eenvoudig; de vroege Paasmorgen geschreven: heeft in de Ooievaar- het Zicht is er. maar nog 1 allerwegen: de herkennin VIA NAALD £N PlAAï Bert Bakker-Daamen, Den Haag en boekje uitgegeven onder de maar door heeo. De coL'.'X to" iTiTvUr titeï hefde wordt geslingerd tussen .Nederl.nds, Frans. Engels en dodelijke twijfel en juichende Duits) op de frontpagina afge- herkenning: er is nog nevel en drukt en de tekst van dit 199 blad- schaduw, maar de nacht ts zijden tellende pocketbook is ook voorbij. De Heer is waarlijk ,n vier talen- Hee£t dr- Hulsker opgestaan met dit boekje nu nieuwe gezichts- AL h««/t Handel dan ook nimmer de beschikking ge had over een groot orgel en schreef hij in verhouding be trekkelijk weinig voor dit instrument, toch kan men zich Handel "oeHijk indenken son- der orgel. Zelfs m zijn op Ita- jet8 van Mn haanse leest geschoeide vele worden. Hier opera's ontdekt men toch 'ne! volgend i de, waarop Zabaleta de prachtige g Nu in het Cultureel Venster harp en strijkorkest ,ljd tot t'Jd algemene vraag Danse profane) k®n. omtrent de verhouding punten aangesneden? Beslist niet en dat was ook niet zijn bedoe ling. Toch is het boekje niet o ■oor pedaalorgel ge- ■i brief van Handei is dispositie bekend ge in schreef Handel nl. ..Open Diapasi (Danse van Debussy speelt. Het is alles van een bijzondere gaafheid plaat mag U n concert Het Concert in Bes-Dur. Op. 4 no. 6 was aanvankelijk ge schreven voor Harp en orkest en bedoeld als tussenspel in zijn koor- GESELLSCHAFT op gstuk- bodig. In dit handige kleine for- r,aL«e™a„Td<iiedd™rn'.<S0kei5 eenvoudige wijze «TOdtKjbMpj»; juUt begrip van Vincent van i Gogh's leven en kunst geopend. Een juist begrip, inderdaad. Want telkens de man aan het orgel- Metall, im Prospekt. Stopped Dia klavier. Heel anders overigens 'm diskant, aus Metall, dan Bach, die een veel Basz aus Holz. Principal Metall. Twelfth aus Metall Great Naar verluidt Metall. Flute Stop. Tierce i Vele Orgelconcerten van Han- harpisT Powell, del waren oorspronkelijk anders geïnstrumenteerd, zonder orgel. TN deze vorm. dus zijn Concerti Grossi van Han- 1 orkest heeft de del. die hij later zelf omwerkte GRAMMOPHON verinnerlijkte Handel wilde schitteren, èn in de opera, èn in het oratorium, èn op het orgel. Als volop theaterman bekom merde Handel zich dan ook hele maal niet om de orgelmuziek in de Kerk. In schouwburgzalen speel de hij orgel en voor dergelijke za len schreef hij ook zijn Concerten voor orgel en orkest. Bach heeft niet één zo'n Concert geschreven dat had voor hem als kerkrausicu ook geen zin. Men zou de Orgel concerten van Handel dan ook vee Aeelderiger kunnen noemen, daar bij echter niet vergetend dat ook Bach van barokke weelde tinte lende orgelwerken schreef. Maa bi) Handel was het alles mee naar buiten gericht, meer op hc klinkend effect gebaseerd. Zij* Orgelconcerten zijn soms zelf; vrolijk De meest verrukkelijke arabesken heeft Handel in deze werken getrokken, speelse, soms grillige lijnen, soms ook verstild als een korte gevoelvolle medita tie. He< is altijd een heerlijk haast onbezorgd spel van orkestirwtru- nenten en orgelstemmen. Die Orgelconcerten voerde Har. del meestal uit als onderbreking Sicanor Zabaleta. de vermaarde van oratorium-uitvoeringen. Het e,r, waren .parte attr.ctie. Het in- L P d' 'cor d' strument. waarvoor Handel een Harpconcert van «chreef. was een positief zooder Handel en Dansen voor harp en eeneklfr*. DtS merk m*4* Ssmatlukm Lmmts—mmlungee KesseL pedaal. alecbtJ hei Concerto m orkest van Debussy. Alexander's Feast", werk dat voor het eerst werd uit gevoerd in het Covent Garden-the- te Londen, op 19 febr 1736. orgeli ikaliteit. Deze ken- ''Jkt hct m|) billijk allereerst te luisteren naar de stem van d« oudste nog levende prot chr vrouwelijke auteur Het is eer passage uit de brief, die op dii bewuste middag ter tafel was er langs deze weg tei uitgebracht, gespeeld door Eduard kenn's val SCHAFT het werk op de plaat uit- Orgel- gebracht door de befaamde Spaan harpist Nicanor Zabaleta met Rtas-Symfonieorkest uit Ber- Ferenc Fricsa; Müller en de Konzertgruppe der Schola Cantorum Basiliensis o.l.v. Handel het August Wenzinger. (30 cm lang- ben voor de speelplaat APM 14 085). Het zijn de Concerten Op. 4 no. 1 (g-moll), Bes-dun, no. 3 (g-moll) en fF-duri. Deze werken zijn echt oorspronkelijk voor orgel ge- eigenlijk is alles er Wel vindt men thema tische verwantschap met enkele andere werken van Handel, o nv breder publiek te volgen- DEUTSCHE GESELL- schreven Fluitsonate e langspeelplaat LPE 17 115) Voor gedeelten dus niet alleen toegelegd op de schaft Alles t opera- en koor- ,,Alie negativisme is aa Christendom aan het wai tig Christen-zijn vreemd, negatief gericht staat en dit niet voelt als een dwaling, een af dwaling. keert zich af van God Want bij God. bij Christus, de Heer van ons leven is alles po sitief gericht, omdat Hij beter dan iemand onzer de donkere werkelijkheid van het leven heeft gekend, herkend en door schouwd. maar daartegenover, J:' ahdere veel grotere dr. Hulsker geeft een uitstekend inzicht in dit rijke mensenleven. Zonder te veel woorden. Het is al les haast telegrafisch genoteerd, maar klaar en duidelijk. En bo venal betrouwbaar, verlucht met zeer veel tekeningen, foto's en kleurreproducties (waarvan de kleur niet altijd even goed is), het De tekst is eigenlijk geheel geba- ach- seerd op de afbeeldingen. En dat Die maakt dit boekje juist zo interes- niet sant. En zo leerzaam oude harpmuziek, het instrument in moder: ken zingen. Wat Handel betreft wi genhjk niet wat mooie dit Concerto in Bes-dur gel en orkest of voor harp kest De plaat is zo verrukkelijk worden genoemd natuurlijk ook dank zij het linie- terende organisten. de echt laat ook Handelsc; lichtheid gehouden. - e wer- der harmonische overbelasting of onartistieke klankd a vering. Het gehele bouwwerk is doorzichtig klinkt: gehouden en wordt met zulk een heerlijke sprankeling gespeeld, dat deze plaat een voorbeeld mag alle technisch formidabel be- ler i Zabaleta heerste harpspel af" dit geval de harp de voorkeur Augu< ie moeten geven. Is dit niet kans voor harpisten in onze oi ten" Opnametechnisch ontbreekt er aan deze plaats niets en muzi kaal kan men er alleen maar van gemeten. Ook van de andere zij- brengt het werk i Wenzinger. een specialist op het gebied der oude muziek, orkes- heeft met zijn orkestgroep mede een ideaalbeeld geschapen. Een der mooiste opnamen van deze Handcl-concerten CORN. BASOSKI lijkheid kon stellen, die van het licht, de liefde, de waarheid en het leven. Hij zelf was toch het scheppende Woord, waarin deze ganse schone wereld besloten ligt. Als Hij in ons woont, schept Hij in ons. naar de krachten, die ons zijn gegeven, altijd in positieve richting. Wat nu betreft het aanvaar den van de zogenaamde niet- Christelijke kunst ligt dc zaak 4us zo: Men kan en mag de w - niet-Christelijke kunst aanvaar- H« dc bedoeling hierop den waaruit het propageren m.i. 111 commentaai te le- dan vanzelf volgt, voor zover ze veren. De stem van deze bejaar- positief gericht staat. Misschien ie.'Q^es^L1i^oornaJlle chnstm 1 in een schreeuw, misschien als er iets van Christus geest werkt, overal waar deze gerichtheid bestaat. Want Christus heeft door zijn komst in de wereld zich zo volkomen en opnieuw met Zijn schepping verbonden, dat Hij er nooit meer uit weg te nemen is. Die het licht zoekt, ontkomt niet aan zijn inwer king. al is hij er zich niet van bewust. Als kunst geen schoon heid zoekt en bedoelt, opperste schoonheid, die niet denkbaar is. zonder waarheid =n liefde en licht, zonder Christus, in wien alles zijn oorsprong heeft, ver valt ze in hopeloos negativisme. i duistere machten." sieling op leven en dood met de afgrondelijke duisternis van de wereld, maar altijd ge richt. altijd zoekend naar licht, naar waarheid naar liefde, dus. naar schoonheid, naar de groot- de werkelijkheid. Ik meen. dat vaard allereerst in stilte te i den aangehoord De kwestie waar over hert gaat is dermate actueel, dat zij vanzelf op velerlei manie ren en bij allerlei concrete aan gelegenheden opnieuw once aan dacht vragen zal. C. RIJN8DORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 10