Gevaren op de weg van de oecumene
GEESTELIJK
LEVEN
ZONDAGSBLAD
Js fa Oecumenische beweging vastgelopen j
i Gentse gereformeerden naar de
Geuzen tempel?
Ds. Tom Allen bespeelt een
viool met drie snaren
MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD
Zij zwegen
Illustratie van de
Bijbel
2y ic&uvu*
ZATERDAG 21 JUNI 1938
FS de oecumenische beweging in het slop geraakt? Terwijl de vorige eeuw S/oiogUche ttSüud«
vaak de „Eeuw van de afscheiding" werd genoemd en zowel in ons land
als in andere landen een opmerkelijke serie kerkscheuringen heeft opge-
Niet meer over praten
i Napoleon bij Lodewijk XVIII
Wereld- schap. De
scheidend werken?
tg vertrouwde hem zijn beste regimenten toe
met de opdracht Napoleon tegen te houden In plaats daarvan uep leverd, werd onze eeuw vaak de oecumenische genoemd. De gesprekken met
Ney naar Napoleon over. De ex-keizer, die na Elba weer op weg 1
keizer, die
Parijs sloot hem hartelijk in de armen en toen Ney zijn
overlopen naar de Bourbons wilde verontschuldigen viel Napoleon
hem in de rede: „Laten we niet meer over het verleden spreken.
De gebeurtenissen waren sterker dan de mensen."
Zo proberen honderden hun schuld voor God ook weg te praten. Wij
schuiven onze verantwoordelijkheid van ons af, yomdat we gedwon
gen werden. De omstandigheden waren de schuld, of onze erfelijk
heid of onze vrienden of vijanden. We spreken over ,,het verleden
begraven" alsof we opnieuw zouden kunnen beginnen.
Het verleden kan niet begraven worden omdat het het heden be
paalt. Het kan ook niet verbeterd worden
Een boer die ook altijd de wet van het gemiddelde zocht en meende
dat het goede wel opwoog tegen het slechte had een christen als
knecht. Op een dag kwam de jonge man thuis en zei dat hij de kip
penren gemaakt had. ,,In het begin heb ik het maar een beetje
provisorisch gedaan, maar later heb ik het gaas dubbel genomen."
De boer vloog woedend op, waarop de knecht zei: ..Maar u zegt
toch altijd dat het goede wel zal opwegen tegen het slechte."
God eist, dat wij heilig zullen zijn en met minder komen we niet toe
Kan dat niet? U hebt gelijk, daarom moest Christus voor ons ster
ven, opdat wij in Hem opnieuw kunnen leven.
Omvaarlieden met de pen
leiders uit de oecumenische beweging, die wij publiceerden, hebben echter wel
aangetoond, dat na tien jaar oecumene de vaart er wel een beetje uit is.
raad weer sterker naar voren ge- |a nauwelijks aan het samenleven
komen. Zullen zij verenigend Of toegekomen De conferentie van
Evanston heeft wel bewezen dat
de Wereldraad nog lang niet toe
is om samen eenstemmig te spre
ken over de grondwaarheden van
PAULUS
Paulus heeft ook
het
moeten schenken. Hij schreef aan
de gemeente van Korinthe in ver-
IJIT Zwitserland brak een nieuwe theologie baan, die al gauw de En de Anglicanen komen in juli band met onenigheid en scheurin-
u in Lambeth bij elkaar. De Ne- gen. De apostel legt sterk de na-
iwam kreeg van neo- of middenorthodoxie en die de vrijzinnig- deriandse Lutheranen hebben ont- drUk op drie dingen in 1 Korinthe
heid (en soms ook de oude orthodoxie) op haar grondvesten deed dekt^dat ze theologisch dichter bij j
re één van de eisen van Paulus
en is geneigd de andere te ver
waarlozen of stelt ze noodgedwon
gen op de achtergrond.
logie baan, die zich aandiende als „evangelisch" en vooral de den
fundamentalistische orthodoxie deed opschrikken.
De midden-orthodoxe wind waai- Als de theologische discussies in
de door vele kerkgenootschappen diepte en aan momentum winnen
en is in zekere zin het cement kan een scherpere afgrenzing van
van de oecumenische beweging in de theologische posities het gevolg
Europa-, waarmee wij helemaal zijn.
niet willen beweren, dat alle leden
van de Wereldraad midden-ortho- Da" *a' de toekomst
LIJNEN SCHERPER
Het gevolg ia dat de oude lijnen
uit de dagen van de Hervorming
van Calvinisten, Lutheranen en
Baptisten weer scherper getrok-
rcchts ken worden. Deze groeiende kerk-
De mens liegt het gemakkelijkste met de pen. vooral als hij in eei
heftige pennestrijd gewikkeld is met een andersdenkende, die zij:
studeerkamer wel nooit zal betreden. Meestal beseffen we het zelf lische Alliantie. Vele kerken,
niet, dat we oneerlijk zijn, maar als we later onze pennevruch-
ten in druk zien, beseffen we dat we uit onze eigen geest ge
schreven hebben. De vruchten van ons hart zijn niet bepaald
geestelijk. Door twee voorbeelden uit de kerkelijke pers werd
het me weer eens duidelijk; hoe gemakkelijk we kunnen ontspo-
- geven, die streng vasthouden aan kan een groot gevaar worden voor
jongere kerken naar elkaar toege-
dreven, die elkaar daar gevonden de reformatorische belijdenissen, de oecumenische gedachte, die
hebben in de vernieuwde Evange- In het midden komt dan een groep kerken tot de eenheid in
die
zich afgescheiden hebben om de "T*
oude historische belijdenissen vast ,lch vasthouden aan de belijdenis,
te houden, hebben zich verenigd maa-r wel de onfeilbaarheid van
de Internationale Raad. Met de de Bijbel in sijn oorspronkelijke
manuscripten zullen belijden.
Het eerste voorbeeld vond ik in een „Terzijde" van ds. Buskes
„In de Waagschaal." Hij fulmineert tegc
die verlof gaven twee verkiezingéborden
tij te plaatsen in de tuin van het hervormde rusthuis Nijenstede
Toen de P.v.d.A. bezwaar maakte lieten zij toe, dat er nog twee
bijkwamen. Dan schrijft ds. Buskes:
„En natuurlijk stemmen de inwoners van het rusthuis Nijenstede.
al trekken ze allen van Drees en Suurhoff, op de christelijke par
tij, die door hun diakenen wordt aangeprezen."
Zo doet hij het onbewust voorkomen, alsof iedere gepensio
neerde ondankbaar is als hij niet op Drees stemt. Betaalt de P.
v.d.A. het ouderdomspensioen of de Nederlandse Staat? r..„
Het tweede_voorbeeld komt van de hand van ds. C. P. T. Rijper die gedaan op de Wereldraad, die
Christus wil brengen. Ni
verlangde terugkeer tot
held van Pinksteren 1. er op hel le„ ;„nuit dle
moment een groeiende belangstel
ling te bespeuren om terug te ke
ren tot de lijnen van de Refor-
de oecumenische
Hachte is een vernieuwing van ue
theologie gekomen, maar deze Llnks komt datt de nildden-
,In de Waagschaal." Hij fulmineert tegen Amersfoortse diakenen theologie dreigt de oecumenische doxie te staan, die orthodox wil matle.
":"-JPro^chr.^parr gr0ei te verstikken. zijn, maar door de historie wel
eens naar de plaats van de vrij
zinnigheid verdrongen kan worden.
Daarachter staat dan het over-
bloWce^zijn0 nogS*lang 'niet^afgé* "e vrij,Innigheid, dle
bakend. De Internationale Raad 88 z,ch aan9'uiten bij de mid-
van Christelijke kerken heeft een den-orthodoxie, deze theologie wel bede" van Christus in zijn Hoge-
groot aantal speldeprik-aanvallen eens verder naar links zou kunnen priesterlijk gebed opdat z
trekken dan haar lief is. allen één zijn". Veelal wordt di
NIET AFGEBAKEND
nog een derde reden
wij de vraag zouden kun
nen stellen „Is de oecumenische
beweging in het slop geraakt?"
Hoe staat het met de Bijbelse
ontwikkeling? Een tekst die
steeds weer wordt herhaald
10 i „weest allen eenstem- Alle drie de bewegingen
m.g a ..litk O ,Sh.urm- ,aan daarom aan eenzijdig.
gen onder u zijn" en 3 „weest J e
v„t aaneenge,loten, adn van gin heid bloot. Pas als de oecu-
en één van gevoelen". We kunnen menische beweging tot een
deae drie punten onderbrengen evenwicht komt tussen 5amen
in drie woorden: 1. samen getul-
gen. 2. samen leven en s. .«men getuigen, samen leven en
werken. Generaliserend gesproken samen werken heeft zij haar
slaan deze drie woorden op de y.,^ bereikt want
drie kanalen waardoor de oecu- J
menische gedachte stroomt. De dan is ze gegroeid tot een
kerken van de Internationale Raad gemeenschap waarbij
willen samen getuigen van hun Q Q f d en daad samen
historisch geloof. De Kerken van
de Wereldraad hebben als motto vallen. Wordt dit evenwicht
.Wij behoren bij elkaar" en wil- njet gevonden dan zal haar
widjen' eigen eenzijdigheid de oecu-
Vooral op evangclisatiegebled en J
in de vernieuwde Evangelische menische beweging ten
Allianties en op sociaal terrein gronde richten en zal onze
komen chrlMenen bij elkaar om y best drie
samen te werken, maar voor ge-
meenschap gaat iedere christen kerken opleveren.
schrijft over het leven uit de eerst genegeerd werden en later
in het „Gereformeerd Weekblad'
Geest. Hij vertelt van een man,
nacht en de Geest hoort zeggen: „Bel hier maar aan." Het be
trokken huis is toevallig een hotel met een duidelijk uithang-
bord. De schrijver zegt dan: In alle nuchterheid gezegd, acht ik jjjk alleen nog maar met modder
het gevaarlijk om elk onbekend hotel in de grote stad te betrek- gegooid. De plotselinge opkomst
angetast. De raden hebben eigen-
VOLGENDE STAP
ken op „gezag van de Geest"; het Beest heeft daar ook zijn ap-
I partementen!
IDs. Rijper suggereert zo onbewust tussen'de regels dat de
I man moreel niet te vertrouwen is.
Ik schrijf dit niet om twee mensen van oneerlijkheid te bescljuldi-
gen, maar om aan te tonen, hoe geniepig ons hart kan zijn, dat
altijd een ander zwarter wil maken, opdat wij zelf schoner zul
len lijken. In negen van de tien gevallen zijn - -•
de evangelische theologie be
gint echter een theologische dis
cussie langzaam maar zeker te
ontketenen.
tekst dan in een horizontal!
lijn genomen, als de eenheid
alle op een bepaald ogenblik le
vende gelovigen. Christus echter
We schrijven op het ogenblik dacht aan een verticale eenheid
in zeer algemene termen over de nl- tussen Zijn aanwezige discipe-
mogelijke ontwikkeling van de len en de latere generaties van
theologie in de wereld. Voorlopig gelovigen. De band tussen deze
zal déze situatie zich in 'Neder* vele generaties is dan „hun
land nog niet voordoen, omdat woord", dat van geslacht tot ge-
Dit soort gesprekken leidt niet hier de plaats van de evangelische slacht
vaak tot jij1
overeenkomst. Veel theologie ingenomen wordt door
bewust,
dat
misschien nog wel het ergste.
DE GROTE VRAAG
de Gereformeerde Kerken. Zowel
van de zijde van de Internationa
le Raad als van de Wereldraad
wordt naar dit kerkgenootschap De grote vraag, waarover i
gekeken. De volgende stap kan nog te weinig gesproken werd, is
betekenis worden wie met het woordje „zij" be-
Het Belgische protestantisme landse editie van „De open poort",
groeit. Het groeit sneller In de eep evangelisatieblad van de Ge-
ene stad dan in de andere.
ként het gebouw van de Protestan
ten"
Ongeveer 60- 65.000 gulden zal
nodig zijn. Gent zelf spant zich in
en ongetwijfeld zullen ook vele Ne
derlanders warm lopen voor de
Gentse Geuzentempel.
reformeerde Kerken in België
hoopt, dat veel individuele stoten
ene kerkgenootschap groeit sneller de Gentse kerk in staat zullen stel-
dan het andere, maar het groeit, len om de „Geuzentempel" te ko-
soms langzaam maar toch zeker,
met horten en altijd r
t sto-
de theologische ontwikkeling doeld worden. Slaat dat op alle ten. Die stoten moeten vaalt uit
i land. Hier valt niets te leden van alle kerkgenootschap-
voorspellen. Een kleine minder- pen, of alleen op wedergeboren
heid trekt naar de Internationale mensen, of op de mensen, die on-
Raad, een andere naar de We^ der het Verbond vallen" Hier goede stoot gegeven,
ook grote komt de Vraag over de gr
pen. Het blad schrijft:
Huiskerk
,Er is werk aan de kerk
Onze christelijke kerk van
vandaag is niet rijk aan suc
cesverhalen. De meeste pre-
dikanten zijn al blij als hun ge-
meenten niet achteruitgaan. Wij nd actief werd. Slechts
zijn zelfs al niet meer aan hef
consolideren, zoals in de der- mensen,
tiger jaren. De huidige taak zelf, of op andere
van vele predikanten is veelal een leveTd geloofsleven
otn water in een reet te kon- 'Xf"- P™
den. Midden in de vloedgolf die
van kerkelijk pessimisme is
en verademing eens te le-
ran een gemeente, dié zich
n twee jaar verdubbelde en in
zes jaar verdrievoudigde. Tom
Allen, de predikant van deze
jemeente in het Schotse Glas
gow, heeft deze groei beschre
ven in het boek „Er is werk aan
le kerk".
Allen beschrijft
28 pagina's niet zozeer hoe zijn
lemeente tot groei kwam. maar de
Ptactischl! evangelisatiemethode CrT'nkt'Tls'Votoa'akt'
Ha hu heeft toegepast. Hat boek stellen> 2ij„ werkwij:
v liggen misschien moeilijker, om-
dat wij de onafhankelijke wijkge-
meente niet zo kennen als de an-
gelsaksische landen. Ons rouleer-
systeem met predikanten heeft de
i mogelijke wijkgemeenschap vrij-
wel de das omgedaan. Gelukkig
komt hierin ook meer en meer
werd verandering, en krijgen de wijk
belangstelling voor de „evangeli- van de kerk
sche theologie" gezien het feit dat kelijk
de professoren Berkouwer, Bril- onze i
lenburg Wurth en Van
de orde. Opmi
aai in ae eerste helft v
w de theologie veel
geweest
blad logie (leer der laatste dingen) dan P®d
„iet de met deze vraag. Wil de oec
derde theologische beweging zijn nische beweging zich echter
De particuliere synode
Gereformeerde Kerken
Holland hebben besloten^
es chat o- reformeerde Kerk
De Gereformeerde Kerk in Gent
begon als huiskerk met 17 perso
nen. Dit aantal groeide, tot een
dertig, vijfendertig. Toen ging men
de naar het liherale raaltie" H 7
het „libi
een zaaltje van het liberaal huis.
Daar had op zaterdagavond de li-
Gent te hel- berale harmonie geoefend. Dus
1 pastorie te nnrllimpn h^lnf
r dus contacten.
der ontwikkelen
NIET ZEKER
Het is echter nog helemaal niet
d" d"' drlc theologische
- de gemeenten
gemeente. Dat wil niet zeggen dat digheid, waardoor de mogelijkheid
he( ,ysteem ïan richtingen meer en meer het tot
Nederland toe te passen groter toekomstbeeld van de theologie dies
wordt- zullen bepalen. De theologische
Wie durft vernieuwing binnen de kerken
heeft een vernieuwd contact doen
ontstaan tussen kerken van de-
:eifde stijl. Dwars door de groei-
Welke predikant durft het aan
om in zijn gemeente tot daadwer
kelijk evangelisatiewerk te komen
begrepen heeft wat gedaan door de gemeenteleden ende oecumenische gedachte loopt
De Bijbel heeft evenwel meer
ver deze materie te zeggen, dan
toe in de verschillende stn-
ar voren Is gekomen. Reeds
het Oude Testament komt
een scheuring voor die het volk
van God verdeelt In een twee-
en een tlenstammenrijk. Deze
scheuring Is een oordeel van God
over zijn volk.
Ve-
ook de groei van kerkgenoot-
gen. ook" onder'°de""ouderïingen worden door eer «vangelisatiepre- schappelijke wereldbonden,
bleven zich fel verzetten tegen ^m^ntefe* De Gereformeerde
aan het werk zet. Als er een
H.vJikant onder onze lezers is. -,
die de innerlijke opdracht voelt Afrik3. Daar zullen alle kerken Kan deze scheuring inhouden dat
om zo met zijn gemeenteleden van "et gereformeerde of presby- 0ok onder het Nieuw Testamenti-
in zijn wijk aan het werk te teriaanse stempel elkaar ontmoe- sche Verbond scheuringen voorge
gaan. zouden wij graag als krant J®"- .p® .^n.ieuvan ^Baptis- komen ^zijn als een oordeel van
tijd opgenomen door de "eigen lid- £et Wf-j w''^en volge!}i
luttele mafchn. Hïa vaaV rr.At soort hoo8 dat
werden
nen. Ook de groei veroorzaakte predikant onder
echter problemen die nog niet
zijn opgelost. Niet alle mensen
die gewonnen werden bleven be
houden. Zij werden lang niet al-
Het gebed van Christus moei
toch ook betrekking hebben gehad
op deze scheuring: Christus leef-
Oecumeni- de immers, toen Hij deze woor
den sprak, nog volkomen onder
maten, die vaak
van wrevel de nieuwkomers be
keken. Allen is zo eerlijk om zijn
-erslag verschijnt, geba- r!kaans. Congres. De Lutheranen of wij de tekgt ..opdat zij
loudt het midden tussen een hand-
parochiaal evangelisa-
iewerk en een „case study" van
■elisatiemethode. Allen
ïeeft de theorie aan de praktijk
letoetst en geeft een groot aantal
waardevolle tips voor predikan-
:n en gemeenteleden.
Arbeidersbuurt
Allen werkte niet in een nieu-
e wijk, waar hij de migranten
in opvangen. Hij werkte in een
rade arbeidersbuurt waar geen
uimte meer was voor nieuwe hui-
°pelka8r
okten of in nette burgermanswo- de band
[emeente, toen hij
ikant werd. In zijn wijk
ien 10.000 mensen, gemiddeld gin-
"0 aan het Avondmaal, boek
slechts een kwart in den.
wijk zelf woonde. Op bijn
dè werkwijze te introduceren,
maar hij laat telkens in zijn
boek weer zien wat mogelijk is
met mensen die in alle opzichten
mensen blijven.
In zijn boek bespeelt Allen
voortdurend een viool met drie rtrCrtrtrirtrtrti
snaren. Hy is er ten volle van
overtuigd dat de sleutel tot evan- c
gelisatiewerk de plaatselijke ge
meente Is, dat vruchtbare evange
lisatie niet bestaat uit acties, die
van tijd tot tijd worden onderno
men, maar een levensvorm van
de kerk Is en dat de leek de
strategische rol moet spelen. Aan
de hand van zijn eigen ervarin
gen laat hij dan zien, hoe een
gemeente tot een evangeliseren-
seerd op Nederlandse ervaringen zii" Juist in Minneapolis bij el-
kaar geweest. Ook de Methodis-
..Er u w»ru Ban a* inrt" /n,. i ten en de Congregationalisten
hebben hun wereldorganisatie,
niet al te gemakkeli
gehanteerd hebben. We vrag
ons af of de oecumenische bew
ging niet op gang gekomen i
evenals de Vrije Evangelischen. z.e wist in welke richting ze moest
kerkgebouw en pastorie
kopen door een collecte aan te be
velen. V.U.-studenten stootten op "'fa Voekï En'de cölïec'tezakken?
hun congres mee en de Neder- ;t Lijkt wel of die liberalen ze
vréten mopperde eens een
diaken toen ze weer spoorloos wa-
Wimi V' v ren. Enfin, zijn vrouw leegde haar
i tasje in haar schoot en leende de
tas aan haar man. Kon hij toch
collecteren!
In 1928 werd de oude drukkerij
in de Lange Boomgaardstraat ge
kocht. Trots en groots... ja, al
les wat een verbetering is, heeft
men lief. Maar toen de gemeente
groeide en het Vlaamse element
groter werd, zag men de bezwa
ren. 't Was geen kerk. 't Was,
rondweg, een hók Rare afmetin
gen, vreemd licht. Maar jèeen
echte kérk, daar kon niets van
komen.
Geuzentempel
In Gent staat echter de „Geuzen
tempel". gebouwd in 1864 voor de
Belgische Christelijke Zendings
kerk. Het interieur is bijzonder
mooi en vol sfeer. De B.Z.K. heft
haar post in Gent op en wil het
gebouw verkopen. Als de Gerefor
meerden nu eens de ex-drukkerij
verkochten en in de Geuzentempel
trokken? Men voelde hier veel
Voor, ook uit Evangelisatiemotie
ven. De Vlaming loopt wel een
kerk „zo maar eens" binnen (dat
R.K. kerken gewend)
niet een gewoon huis. Bo
vendien staat de kerk aan 't Ra-
bot in een volkrijke buurt, zij het
'r "S1 ''rtïijüaMMMjk ri
J/' - SÊBKÊtÊÊm
irtririfütrir-üi
Zwartje en blondje (XVI)
J^AAR wat gebeurt
maar ik kon
eigenlijk met die duizend z,e.lffevj: dit^fbr ik.
iv^lnnn" de 8emeente kan uitgroeien.
Ongetwijfeld kunnen er in dit
vraagtekens geplaatst wor-
Is het wel waar, dat de
parochie de sleutel
gulden?" Joke zei het zo'n dag
of tien later tegen me. Ze zei
het wat agressief; haast of ik
over ging en van plan
óók al afgevraagd In beide
gevallen zou er namelijk een
soort uitbarsting gekomen zijn.
In het eerste zou Joke zich
door iedereen verlaten
duizend woningen verklaar- gelisatie? Heeft de praktijk niet
len de inwoners v
lat zij een band
evangelist van de Schot- niet vanuit de parochie.
Kerk een uitgebreide huisbe- met
oekcampagne liet verrichten. De hier
tan bracht medewerkers mee 1~~J
andere steden en enkele vrij'
rilligers uit de gemeente
dat hele bedrag voor mezelf waarloosd gaan gevoelen;
te houden. Ik zag haar ge- het tweede zou ze mti pro
spannen kijken, terwijl ze het beren in te kapselen iri eer
vroeg. Diep in mijn hart moest s°ort Oezamenlijke rebellie
voorbaat. Hoewel dat mis- 2-
schien beter is dan bedorven
zouden. Dat kwam wel goed, magen tijdens het feestritjeg
zei ze. Dat liet ze wel aan ons „Stel het de baas voor", zei S
oner ik dus. Ik dacfit er bij: hij zal 5
je zien aankomen. Hij vindt
het cl priori weggegooid geld.
Op dit punt kent hij geen
grapjes: elke cent moet
aantal
daar om zich verzameld
had. Uit de pralctijk van Aliens
leven blijkt wel. dat hij ook an-
passen.
dere methoden durft toe t
ly Graham naar Glasgow haalde
voor zijn reusachtige campagne
in Keivin Hall.
ik tegelijk even zuchten èn
glimlachen, maar ik paste
wel op dat ik iets liet blijken
Snappen deed ik die vraag gevaarlijker
goed genoeg. Bijna kon men
zeggen: ik had 'm verwacht.
Want dergelijke nieuwsgierig
heden op een zo bijna op
standige toongeuit hóren bij
volontairs en stagiires. Als
tegen de gezagsdragers,
gelden be
hartigen. En ik
weet niet wat
„Nou", antwoordde ik, „dan
kunnen we wel gerust zijn,
hè? Wat doen we anders dan
ver- voor de kinderen bezig zijn.
Of je nu de kleuters neemt, antwoord zijn. Ik wachtte
of de jongens en meisjes, of
de kampen, of de sportgroepen.
er moet overal zo'n smak
die geld bij dat we best geholpen
zijn met die
duizend
De Wereldbond van Bijbel
genootschappen (United Bible
Societies), houdt in de zomer
van 1959 een internationale
conferentie, naar aanleiding van
uTuuioora zijn. ik wacnue me ii ,Cn
hh %rord'eb""ken a
woord; /iet
maken
.Ja maar", zei Joke.
heb altijd zo het gevoel dat
verbeten
rondlopende
eenzame staf
leden, of staf
leden, die sa-
onder één hoedje gaan
Uit de
VOLKSWIJK
Voor je niet met eigen voorstellen
1 gevoel
daarmee kan
kous af,
nkomen bij
soms aankijken met
gezicht of je nog 'n baby
al begreep ik bent..." Ze zei het op een
best dat Joke manier, die inderdaad uiter-
dat niet slik- mate babp-achtig aandeed.
P vind dat we er „Kom kom", antwoordde ik,
mazelen bij kleuters. Als spelen. In beide gevallen echt iets aparts mee moeten „niet zo somber. Als jij met
een uitgewerkte verzameling
grijs haar bij de naderende dót weet ik wélis de doen", zei Joke. ,Als
ouderdom. De periode van de teameenheid verbroken.
Richtlijn
1 Toen Luige Tarisi
j, dc Italiaanse
violenverzamclaar
jaren geleden
dood in zijn woni
ig werd aange-
troffen, bleek dat
hÜ zich ieder
comfort in zijn lev
en ontzegd had.
Wel ontdekte me
246 prachtige
violen, op de vli
ring en in de
Iaden van een oud bureau. Hij bad
zijn leven gewyd
aan de viool.
maar de wereld ha
ar klanken ont-
nomen. Anderen v
>or hem hadden
hetzelfde gedaan
mooiste Stradivari
s weer voor het
Op geen enkele wijze zouden we
echter door onze vragen de waar
de van Aliens werk en van zijn
boek in twijfel willen trekken.
Graag zouden wij zien dat ook in
Nederland een predikant zo zijn
gemeente aan het werk zou zet
ten. Dit boek zou in een derge
lijk geval als een prachtige richt
lijn kunnen dienen. Niet om al
les letterlijk over te nemen, maar
wel om te profiteren van de er
varingen van dit werk in Glas
gow We weten wel. dat de Ne
derlandse omstandigheden wat an
ders liggen, we zijn geneigd te
schrijven: moeilijker liggen. Zij
hooghartigheid was met goed „Waarvoor heb je dat geld
gevolg doorgemaakt; nu kregen precies gekregen?" infor-
'n hele troep tegelijk. In auto-
je onloochenbaar èn onver- meerde ik dus op mijn beurt. Bijvoorbeeld naar de Efteling
mijdelijk het tijdperk van de Misschien zou ik nu weer iets of zo. Dat zou toch echt iets
dagje uitgingen met plannen aankomt, interesseert
recalcifrantie. Nou ja, waarom anders zeggen, maar toen vond aparts
ook niet? Mensen in opleiding
moeten ook de practische
moeilijkheden doorworstelen! als ontvangstee
Ze moeten volwassen worden, indrukwekkend bedrag,
zullen we maar zeggen.
Ondertussen diende ik een
w{js en verstandig antwoord
te geven
de kinderen zijn.
ik dat nog al 'n knap antwoord En dan lekker eten
van mezelf. Het erkende Joke zei het met een gezicht of
zo zelf niets
tien een menu van zes gangen en
tegen één dat ze nu zelf het dan weer met volle magen de
antwoord op haar vraag zou bussen in. En een narigheid
vinden. dat je dan krijgtEn een
,Voor de kinderen", zei smeerboel! Maar zoiets kun
hij er zich best voor. Maar je
moet natuurlijk wel welen
wat je doen gaaf. Het moet
een veranteen verander
lijk plan zijn. Ik bedoel een
plan met allerlei mogelijk-
j heden er in verwerkt!" Ik
nder$ wenste dan kletste feitelijk maar Wat,
want ik had bijna toch
antwoord" gezegd.
„Ik ga wat ontwerpen
zei Joke trots en toegewijd;
aan de slag te kunnen
het
oudbakken S fhot" Bijbalsenoouchcp. Op
Joke razend S 'obferentuz zal gehandeld
p. worden over illustratie van de
Bijbel. Tevens zal er een ten
toonstelling zijn van bijbelse
afbeeldingen van kunstenaars
vit de gehele wereld. Het Schots
Bijbelgenootschap zal hiertoe
een internationale prijsvraag
uitschrijven onder beroeps- en
amateur-kunstenaars.
Voor de illustratie heeft men
de vrije keus uit bepaalde bijbel
teksten. alsmede ontwerpen voor
het boekomslag van de evan
geliën en voor a//iche met het
thema: „De Bijbel in de wereld
van vandaag".
„De Saambinder" (Ger.
Gem.) over 1 Petrus 1:12a
over de engelen, die begerig
willen zien:
Het beeld, hier door de apos-
(Belijden en Beleven)
- Marcus in Daphla
weer niet zo eenvoudig als je Joke. „Voor ille kinderen. Dat je natuurlijk niet zeggenhei 0aan-Nou ja, vooruit dan maar!
de wijsheid niet in pacht hebt. heeft ze nadrukkelijk gezegd, bederft de feestvreugde by MIEBEL.
Het Bijbelgenootschap van In-
iia en Ceylon heeft onlangs 1500
Marcus-evangeliën gedrukt in dc
Daphlataal van Arsam ln India.
De vertaling was van de hand
van K William Hagstrom. een
Amerikaanse baptist, die geholpen
werd door plaatselijke gelovigen.
heilige der heiligen. In die
frordering aldaar war
nederbukkende n
1 lirhaom, storende
tendeksel.
Prof. dr. K. Dijk in het
„Centraal Weekblad" (Ger.)
over zingen voor de dienst:
Zo lang de dienst niet begon
nen is, is de gemeente als ge
meente niet tegenwoordig;
het is dus ook geen gemcente-
sang; het is de zang der kerk
gangers. en daarbij behoeft de
kerkeraad niet tegenwoordig te
De Oudeschootse ds. W.
Wilman (Herv.) is de schep
per van Snakkerburen (een
soort godsdienstig Rommel
dam) wiena dorpstheoloog
Age zegt:
dat je ouderlingen niet te
geestelijk gehalte betreft. In de
dagen dal Johannes, zijn Open
baring schreef, was er in de he-
lingen.
srmi.miFHF.i--
F> GELOOF
Ds. K. J. Velema in „De
Wekker" (Chr. Ger.) over
schuldbesef voor of na het
geloof:
l'it deze bewijzen die ge-
nrakkelijk zijn aan le vullen --
Is duidelijk dal trhuldbr*rf ge
boren wordt uit het geloof in
Gods genade. Buiten het geloof
om i« er geen plaats voor
schuldbesef.
IILOEMKA' IIFLAX.II IJK
Mevr. E. J. van der Linden-
Nijdam in „Hervormd Neder
land":
een stijlvolle klederdrachi. Er
zijn echter ook minder indruk
wekkende bouwwerken. Er ziin
kleine vriendelijke kerken waar
in bloemen die sfeer nog ver-
Hogen. Er ziin donkere kerken
waarin bloemen iets van de
somberheid wegnemen en er zijn
grote «alen met witte wanden
.J