Kerkelijke pers in
tweeërlei taak
O'
Herv.-geref. evangelisaties
gaan zich organiseren
Boek VAN DE DAG
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Leger des Heils zoekt naar
nieuwe mogelijkheden
«sËSScS:
n
avarjne
sr»«-
Puzzel
Md
Mi
til
iill
■■hm
«JH
■HHHild
q_
ïiT
_LJ
■ÜM
ri i
JLIL
I
J
Ds. Stammler (Junge
Stimme) hierover
in Bossey
P de byeenkorrut van chris
tenen werkzaam in de pers,
dezer dagen op uitnodiging
van de Wereldraad van Kerken
gehouden in het Oecumenisch
Instituut te Bossey bij Genève,
i referaat gehouden
kerkelijke pers in
Duitsland. Spreker was hier
Pastor Eberhard Stammler,
redacteur van het bekende te
Stuttgart verschijnende blad
uJunge Stimme".
Stammler onder het oog zag
i. of een christelijke pers in
dienst moet staan van de kerk. Ook
zonder een band aan een bepaal
de kerk kan zij een belangrijke
functie uitoefenen, wanneer zij,
onafhankelijk doch van christelijk
standpunt uit, tegenover de vra-
en van de tijd stelling kiest.
Geheel isoleren kan zulk eeh
pers zich overigens niet. Want al
le christelijk bestaan is aangewe
zen op band aan de gemeente en
zal ook naar de gemeente moeten
leiden. Dit geldt wel in het bijzon
der voor de kerkelijke pers, waar
over Pastor Stammler in zijn re
feraat nader wilde spreken.
Voor deze kerkelijke pers zag
de referent een dubbele taak weg
gelegd. In de eerste plaats moet
zij in bet gebeuren van onze tijd
de ontwikkeling van het Rijk Gods
zien. Alles wat zij bericht uit het
leven van de gemeente, van de
kerken en de kerkelijke bewegin
gen. Is Informatie met betrekking
tot het feit dat Christus In de we
reld van vandaag tegenwoordig Is.
Dit maakt deze christelijke, pers
ook actueel.
Daarnaast heeft de kerkelijke
pers de bijzondere taak het ker
kelijk instituut, waardoor zij
wordt uitgegeven, te dienen. Zij
moet dus de belangstelling op het
bepaalde kerkelijke instituut rich-
zakelijke kant. De redacteur staat
tegenover de uitgever in een ze
kere verhouding. Dit kan neerko
men op een zekere druk die op de
redactie ligt en wanneer de re
dacteur over een bepaalde kwestie
anders oordeelt dan de uitgever
kan dit voor hem een gewetens
conflict betekenen.
In veruit de meeste gevallen ne
men in Duitsland nog predikanten
de functie van redacteur waar. Zij
missen echter dikwijls Journalis
tieke scholing. Weliswaar mag
het wenselijk voorkomen, de re
dactionele werkzaamheden niet te
scheiden van het ambt dat men in
de gemeente heeft, intussen lijdt
hieronder de journalistieke kwali
teit van het blad
Des te meer waarde wilde
Pastor Stammler eraan hechten,
dat vakjournalisten verantwoorde
lijke functies in de kerkelijke pers
krijgen. Natuurlijk mag men als
voorwaarde stellen dat zij zich in
nerlijk aan de kerk gebonden we
ten en dat zij een goed geestelijk
inzicht hebben. Deze journalisten
mogen niet maar medewerkers
blijven en behoren ook een rede
lijke salariëring te ontvangen als
mede sociale zekerheid. In dit op
zicht achtte Pastor Stammler in
Duitsland nog veel te doen.
Voor de kerkelijke pers zag de
referent als taak zich ook tot de
openbaarheid als zodanig te wen
den. In de eerste plaats Is zij ech
ter bedoeld voor de lezerskring
van de gemeente zelf. Deze le
zers bleek Pastor Stammler als
veelal tamelijk enghartig en con
servatief te moeten beoordelen.
Intussen, zij maken het gros
de lezers uit
redacties van
mate van dez
Worden de bladen door de plaat
selijke kerkelijke gemeenten ver
spreid dan is het voor de redac
tie nog moeilijker met de lezers
in contact te komen.
Om al deze redenen is het vaak
bezwaarlijk door te stoten tot die
groepen van lezers die aan de
rand van de kerk lev»
genover de leiding va
la deze pers niet altijd toegestaan
een constructief eigen standpunt
in te nemen.
ANDERS dan bij de verkondiging
vanaf de kansel het geval is.
wordt de werkzaamheid van de
kerkelijke pers ook door commer
ciële overwegingen bepaald. Het
effect van een kerkelijk blad
wordt niet slechts afgemeten aan
zijn theologische inhoud, maar
ook aan de vraag of het verkocht
wordt. Voor de kerkelijke pers
komt dit neer op een zekere con
currentiestrijd met de overige
Daarom echter moet zij ook wel
met kwaliteit op de lezersmarkt
komen. In dit verband eveneens
bepleitte Pastor Stammler redelij
ke honorering en het ter beschik
king stellen van voldoende gelden.
Voor de kerkelijke pers had hij
in het bijzonder drie wensen: 1. zij
behoort actueler te zijn. 2. moe
diger. en 3. ook humoristischer.
Concluderend betoogde Pastor
Stammler dat de kerkelijke pers
in twee opzichten een missionaire
taak heeft. ZIJ moet zijn het or
gaan van de kerk dat ver over de
grenzen van de kerk in de open
baarheid treedt en ook in de het
verst verwijderde hoek de bood
schap van de kerk brengt. Zij heeft
echter ook een missionaire taak
naar binnen. Zij moet de vragen
van onze tijd aan de kerk voor
leggen en het dikwijls naar binnen
gericht zijn van de kerkelijke
woordverkondiging doorbreken.
Ook op het bedrukte krantepa
pier. besloot Pastor Stammler,
móet het Woord Vlees worden,
voor de mens vdn vandaag die een
antwoord zoekt op de vragen van
Tot zover dit referaat dat in het
bijzonder handelde over de kerke
lijke pers in Duitsland. In ons vol
gende nummer willen wij nog
weergeven het referaat van de
Fransman Paul Eberhard van
het bekende tijdschrift ..L'Il-
lustré Protestant" over de vraag,
of de profetische roeping van de
christelijke pers niet moet leiden
tot farizeïsme.
Contact, leiding en bezinning
(Van een onzer redacteuren)
Zaterdag is te Utrecht in principe opgericht een Verbond van
hervormd-gereformeerde evangelisaties. Met een schrijven zal
men zich richten tot alle bekende evangelisaties op gereformeer
de grondslag in hervormde gemeenten. De vergadering die dit besluit'
nam was belegd door de commissie voor de evangelisaties van de Ge
reformeerde Bond en stond onder leiding van ds. A. Vroegindeweij te'
Veenendaal, die ook in een breed referaat de plannen schetste.
BEROEPIiNGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Wieringermeer (derde
predikantsplaats; toez.): A. W. Kranen
burg te Tanje-Alteveer; te Holwierde:
c: J. Kok te Spekholzerheide.
Aangenomen naar Leiden (wijkge-
meente Boshuizen): H. Bouter te Sta-
Bedankt voor Ederveen G van Estrik
te Nieuwland; voor Wijk bij Heusden:
S. Meijers te Hoogblokland.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenhage-Oost (vak-
H. A. L.
der
zijn de
de bladen In hoge
lezers afhankelijk.
de kerk
Afscheid ds. H. v. d. Brink
op weg naar Makassar
Gisteren is In een dienst van de gere
formeerde kerk van Overveen nemen'
alle Gereformeerde Kerken afscheid ge
nomen van ds. H. van den Brink, die
binnenkort naar Makassar vertrekt om
daar zijn werk als missionair predikant
hervatten.
Verschillenden uit de zendingskring,
thuisfrontmedewerkers en oud zendings-
arbeiders, woonden deze dienst by: voor
ganger was ds. D. Ringnalda, vroeger
predikant van de Nederlandssprekende
gereformeerde kerk te Makassar en;
wager van ds. Van den Brink.
Ds. Ringnalda stond vooral stil by
de vraag, of het vertrek van een zen
dingsarbeider in de huidige situatie
wel verantwoord is. Hii stelde de vraag,
of de zendeling zich met schiddig
maakt aan een zekere avontuurlijke
overmoedigheid en ..met n tikkeltje
roekeloos doet".
De evangelisatie is een zich organise
rende minderheidsgroep in een her
vormde gemeente, waarvan de leden
wel lidmaat van de kerk zijn, maar
zich niet kunnen vin-den in de Woordbe-
diening zoals die onder verantwoorde
lijkheid van de kerkeraad geschiedt.
Een afzonderlijke organisatie met een
bestuur, soms een eigen voorganger,
belegt samenkomsten waarin echter
sacramenten niet kunnen worden b
diend. Zo zijn er evangelisaties van ge
reformeerd karakter in niet-gerefor-
meerde hervormde gemeenten, confes
sionele evangelisaties, zelfs midden-or
thodoxe (al noemen die zich niet zo
Van vrijzinnige zijde organiseert me
zich in officieel-orthodoxe gemeenten
als afdeling van de Vereniging van vrij
zinnige hervormden soms ook buiten-
hervormd, als kerkhoudende afdeling
van de Nederlandse Protestantenbond.
Men wil dus deze evangelisaties voor
zover zij de ginselen van de Gerefor
meerde Bond aanhangen in nauwer con
tact brengen met elkaar en met de
geestverwanten, die wèl een geordend
kerkelijk leven mogen hebben. Terloops
wijzen wij erop, dat de naam de orga
nisatorische spraakverwarring in om
land wel wat groter maakt, omdat
al kennen een Verband
tiecommissies
Ds. Vroegindeweij heeft
spraak
men ons nu opeens de kerkelijke
leiding zou opdrage:.. zo zei ds. Vroeg
indeweij, zoude wij het dan weten'
Men zou wel kunnen beginnen met alle
niet-g^rt.'ormeerden maar direct af tel
zetten, maar hoe zouden die vakatures
kunnen worden vervuld? En met onze
b winning op de grote vragen zijn wij
rijkelijk laat.
Men mag 'n c
positieve bijdrage
bezinning moeten de
chten. Aan die
Him ,-IWstrooiden ook
kunnen deelnemen; ook hiervoor denkt
Het antwoord op deze vraag liet ds.
Ringnalda de Bybel geven, die in Jesaja
52 erg toepasselijk zegt: ..Want niet over
haast zult gij uittrekken en niet in vlucht
heengaan; de Here immers gaat voc
heen en Uw achterhoede is de God
Israël".
Ds. Ringnalda herinnerde er aan.
In dc lange geschiedenis van de zending
Juist allerlei moeilijkheden grote moge
lijkheden van zegen in zich bicken te
dragen. En wat de zendlngsarbelder zelf
betreft: God ziet voor hem naar twee
kanten uit: naar voren en naar achteren.
In dezelfde positieve geest werd
woord gesproken door ds. A. Dragt
Nieuwer-Amstcl, die namens alle Ge
reformeerde Kerken in Nederland sprak.
Ds. Van den Brink zelf getuigde van
wat hij noemde Gods vriendelijke
leiding, zoals deze telkens weer in het
zendingswerk in Makassar naar voren
kwam. Hij prees in zijn dankwoord de
zorg van God en de trouw van de kerken
in Indonesië en Nederland, die dit werk
voor hun verantwoording namen.
Na afloop van de sobere dienst, heb
ben veel gemeenteleden ds. Van den
Brink de hand ten afscheid gedrukt.
Ds. E. van Ruijtenberg
overleden
p._ zün. toe'
op gewezen, dat het stichten
'cngelisatie berust op een
noodtoestand, waarin niet te berusten
valt. De diepe oorzaak is de deforma
tie van de kerk. waaraan ook zij die
de gereformeerde richting zijn toege
daan .chuld hebben.
Daarom en hierop legde spre
ker verschillende malen sterk de
druk moet men niet bezwijken
de verleiding zich af te scheiden. Men
ontloopt daarmee zijn verantwoorde
lijkheid voor de Hervormde Kerk met.
Die blijft voor ons een planting Gods^
Zo gezien is het stichten
evangelisatie ook een snijden
eigen vlees. Dat stichten mag alleen
opkomen uit de nood van de kerk. dat
is de nood van de prediking, en
uit allerlei persoonlijke motieven.
Met de organisatie van het Verband
beoogt men verschillende dingen. Zoals
gezegd wil men de onderlinge band be
vestigen. zodat niet langer verschillen
de afgelegen en geïsoleerde herv.-ge
ref. evangelisaties zich vergeten gaan
geloven. Aan de andere kant brengt
doorbreken van dit isolement mee
men zich mee door de anderen laat
leiden.
Een derde factor noemde ds. Vroeg
indeweij. toen hij zei. dat de hervorm
den van gereformeerde richting zich wel
licht teveel in het negatieve opgesloten
hebben.
De Hervormde Kerk worstelt met
grote problemen. Zij is bij uitstek de
kerk van de herv.-gereformeerden, die
namc'ijk de erfgenamen willen zijn
van de Reformatie. Daarom moet|
men niet afwachten wat anderen
het i
Ds. Vroegindeweij had de indruk,
it men in synodale kring meer met
„J bezwaren rekent wan de herv.
geref. kant dan verwacht werd. De
reden kon wel zijn, dat overal de zaak
vastgelopen is, op het gebied van het
belijden, het apostolaat enz. Zo wil
men nog eenmaal proberen de rich
tingen om het Woord bijeen te bren
gen. Vandaar ook de huivering on
de deuren dicht te gooien met de
vrouw in het ambt".
Met grote klem waarschuwde ds.
Vroegindeweij tegen een gebruik maken
van overgangsbepalingen 235 en 2?"'
(minderheidsgemeente). Nog liever
evangelisatie onder het kruis, kloppend
de kerkeraadsdeur, dan de oplos
sing van deze overgangsbepalingen,
- is te Grol-
an Ruijten-
n de Ned.
In de ouderdom van 71_jai
lo (Dr> overleden ds E.
berg, emeritus predikant v
De overledene werd in 1887 te 's-Gra-
venhage geboren. Hy bezocht het gymna
sium aldaar en studeerde te Leiden. In
1912 werd hij kandidaat in de provincie
Groningen.Het volgend jaar werd hij te
Westcrbork in het predikambt beves
tigd Ds. Van Ruijtenberg diende de
gemeenten van Oostburg.
Warfhuizen en Veendam en van
tol aan zijn emeritaat op 1 mei 1952 die
van Grollo. De overledene heeft na zyn
emeritaat zijn laatste gemeente nog als
hulpprediker gediend.
Bijbel nog steeds meest
vertaalde boek
..Unesco Courier'
néémt de Bijbel in 1956 de zesde plaats
de lijst der ..meest vertaalde au-
ter wereld''. Lenin, Jules. Veme.
Tolstoi. Gorki en Mickey Spillane
aan de kop van de lijst.
Vertegenwoordigers
nootschappen
uitgelaten
■P de bE-
nooutiwoiK" verschillende landen
hebben de getallen nauwkeurig onder-
zocht en er zich kritisch over uitgela
Zij wijzen er vooral op, dat slecnts
aanzien
lc„ viCT landen de publicaties
van de bijbelgenootschappen blijken te
zijn geraadpleegd. Zo is bijvoorbeeld de
arbeid van de bijbelgenootschappen m
de Verenigde Staten en Groot-Bnttanme
die de jaarlijkse vertaling van de Bijbel
in vele talen omvat, bij het opstellen
van de statistiek volledig builen be
schouwing gelaten.
Op navraag van degenen, die
publicatie van de Unesco-cijfers
wereldpers deze getallen niet vertrouw
den. hebben de bijbelgenootschappen ver
klaard. dat de Bijbel - zo wel m z
geheel als wat gedeelten eruit betreft
tegenwoordig nog steeds het meest v.
taalde boek is; geen ander geschrift
heeft zulke oplagecijfers of werd ooit|
in zoveel talen vertaald.
den en dan ,,r
zal moeten m
i meeworste-
E. Hoekstra
Linden te De Bilt.
Aangenomen naar Murmerwoude: Th.
Kuiper te Sybrandaburen.
Bedankt voor Veenwoudsterwal: E. J.
Duursema te Vorden; voc~
voor Voorburg: P. Heinen
Binnen; voor Alphen aan
J. Oomkes te Schiedam;
Bade te Valthermond.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
i al spijt van heeft".
Bussum
te Noordwyk.
den Rijn; E.
oor Leek: H.
C.
M. Vliet-
Tweetal te Rotterdam-Kralingen
den Hertog te IJmuiden en M.
stra te Eemdijk.
2ns een paar avonden in et
zellig schapenfokkers-gezelschap
doorbrengen moet deze uit het Engels
vertaalde roman ter hand nemen, hij
(zij) zal kennis maken met de vrolijke
Susan, haar echtgenoot Paul, een gede
mobiliseerd soldaat die op de prairie
in Nieuw-Zeeland een bestaan tracht te
vinden, een heetgebakerde buurvrouw
Larry, een taaie kolonel Gerard en
diens dochter en nog enige met welver
sneden pen getekende karakters. Al hun
lotgevallen zijn
wiJSÜaucü humoristische trant
op papier gebracht, zó dat Wittebrood
schapen |B
i luchtig geheel oplevert.
Het aantal baptisten in de Sovjetunie
wordt volgens Engelse berichten op
500.000 geschat. Ze zijn de grootste
godsdienstige groep na de orthodoxen.
Een kerk met een sauna staat tegen
woordig in de Londense wyk Ber-
mondsey. Het is de nieuwe Finse zee-
manskerk. die de sauna in haar kemer
herbergt. Een sauna is een spec
Finse badinrichting.
De spanning groeit in de prachtige gehoorzaal van het pale)
in Caesaréa. Koning Agrippa en stadhouder Festus luistere^
met tientallen gasten, geboeid naar Paulus' rede, die zijn li
vensloop beschrijft en tegelijk zijn verdediging is. Tot plotsi
ling Festus zich niet meer kan inhouden en uitroept: „Gj
spreekt wartaal, Paulus, uw vele studie brengt u in de war!
Paulus repliceert onmiddellijk: „Ik spreek nuchtere waarheii
De koning weet er alles van". „En", zegt hij, „het is immers nij
in een uithoek geschied". Wat een merkwaardig incident! Man
met welk een diepe achtergrond: Festus wil zich niet gewi
nen geven en daarom ontkent hij de feiten. Paulus herinm
hem daar in beleefde termen aan: hij raast beslist niet
hij is evenmin in eigen filosofieën verstrikt geraakt. Het
een goedkope methode, die ook nu nog ontelbare malen toorij
toegepast: het christelijk getuigenis afdoen met wartaal en da/
de pil vergulden met de opmerking: „De man is wèl kna\
maar hij is in zijn eigen theorieën vastgelopen". Het is ek
van de drogredenen, waarvan de mens, die God niet in ziji
leven wil toelaten, zich bedient om aan de klem van het Evaï\
geli'e te ontkomen.
EVEN UIT DE IJSKAST
YY/ANNEER zaterdag 21 juni het de eerste Europese parlementarié»
Europese parlement te Straats- geworden die zonder functie in hl
burg bijeenkomt zal daar een geheel nationale parlement in dit Europe?
nieuwe parlementaire figuur ver- college zitting hebben,
schijnen.
Niet omdat we de Europese parle
mentariër niet zouden kennen, maar len verdeeld zijn over de gebruikt
omdat de 36 Franse afgevaardigden, lijke fracties: christen-democratti
die zich met eigen parlement in de socialisten en liberalen,
ijskast hebben gemanoeuvreerd, Maar ongetwijfeld zullen ze toch
straks in Straatsburg als volwaar- Franse stem laten horen en hun vti
dige parlementariërs zullen kunnen antwoordelijkheid tegenover de ve
spreken. En dat nog wel onder voor- wezenlijking van de Franse vei
zitterschap van een Fransman, de plichtingen ten aanzien van de Eun
volbloed Europeaan Robert S<&uman. Pese Gemeenschappen, die zij tha»
Wat in de Franse hoofdstad Parijs niet in eigen parlement kunne
onmogelijk is geworden zal in een doen gelden, weegt er des te zwaai
andere Franse stad, Straatsburg, ge- der.o
beuren.
Op deze wijze zijn de Fransen, wel
iswaar zeker niet van ganser harte,
Het is te hopen dat in Straatsbur
de Franse stem straks al« een pos
tief geluid klinkt.
BEMIDDELING MOGELIJK?
- tiAcs/T TEGEN ZEE-, LUCHT- EN WAGENZIEKTE!
AWUS' I verkrijgbaar bij apothekers en drogisten
Uniformen, rangen en muziek behouden
Zorgen om zending
1T)E plotselinge reis van dr. Ham- weten dat het bijeengeroepen zi
marskjoeld, de secretaris-gene- worden om een nieuwe presidei
raai van de Verenigde Naties, naar te kiezen op grond van de huidij
Libanon duidt op de ernst van de bepalingen van de grondwet, als aj
situatie in dat land. Zijn officiële de strijd een einde is gekomen,
taak is contact op te nemen met de Niettemin duurt de strijd voort e
vertegenwoordigers van de Verenig- is hij ontaard in een burgeroorloi
de Naties, die in Libanon trachten waarvan de afloop beslissend zal zij
vast te stellen of er van buitenlandse voor de toekomst van het land. D,
inmenging sprake is. Maar het is opstandige groepen beweren nu wt
niet uitgesloten dat hij zal pogen dat zij zich niet in de eerste plaat
een bemiddelende rol te spelen om keren tegen de westelijk georiëi
een eind te maken aan de bloedige teerde politiek van de Libanese n
burgeroorlog die thans een hoogte- gering, maar de waarde die aai
punt heeft bereikt. dergelijke uitspraken moet wordej
Dat er van buitenlandse inmenging gehecht is meestal niet erg groot
sprake is blijkt reeds uit het feit Vandaar, dat de westelijke mogen!
dat de opstandige elementen met heden niet geaarzeld hebben
de modernste wapens zijn uitgerust, overwegen wat moet gebeuren
■1
km
LIET Leger des Heils behoudt zijn
uniformen, zijn militaire rangen
alle andere kenmerken waardoor
het zich onderscheidde in opzet er
activiteit: ook de belangrijke rol var
de muziek in het Leger zal niet min
der worden. Maar voor het overige
zoekt men naar een aanpassing aan
veranderde tijdsomstandigheden.
Dat was het resultaat van de onlangs
Engeland gehouden internationale
conferentie van het Leger. Het korte
bericht, dat wij dezer dagen publi
ceerden, is door de generaal van het
Leger des Heils, Wilfred Kitching,
nader toegelicht in een vraaggesprek
met het Londense dagblad The
Times.
Enkele van de werkmethoden van het
Leger zijn achterhaald door de tijd, zo
zei de generaal. Zo is er tegenwoordig
in het centrum van de grote steden veel
minder gelegenheid voor straatprediking
door de grote vlucht van de verkeers
middelen en door het feit, dat de win
kels veel vroeger sluiten. Daarom zal
het Heilsleger het veel meer van de te
levisie moeten hebben om het eenvoudi
ge volk te bereiken. In de Verenigde
Staten koopt het Leger dan ook al zend
tijd, maar de kosten zijn daarvoor nog
wel te hoog.
Hoewel er geen nauwkeurige getallen
te geven zijn, is volgens generaal Kit
ching het aantal (gesalarieerde) officie
ren 27.000. Ongeveer evenveel mensen
zijn in dienst van het Leger zonder dat
zij een rang hebben. Het aantal heils
soldaten (vrijwilligers) zal 109.000 zijn.
de
het zich terugtrekken. Maar de arbeid
in China en in Polen gaat door. In de
Verenigde Staten heeft het Leger des
Heils zijn deel gekregen uit de algemene
trek naar godsdienstige gemeenschap-
P*Het sterkst in verhouding tot het
bevolkingscijfer is het Leger in Noor
wegen. Op de tweede plaats staat Rho-
desië. Iedere week worden twee mil
joen exemplaren van de verschillende
edities van de Strijdkreet verkocht.
sjewistische revolutie heeft het zijn
50
vriend hier." Andrea grinnikte op-
ars
te Hij wou me niet geloven.
geieden waren.
wilde wat zeg-
..zk zag van een
Onder het met wit
De kanonnen van
voegde hij t
recht aan. Mallory deed een stap naar voren
"^ZoMk zie dat Je weer bij de tijd bent!" Hij glim
lachte tegen het perkamentachtige d*n
vens. wiens bloedeloze lippen witter waren aan zyn
wangen, glimlachte terug Hij zag er ellendig uit.
Hoe is 't ermee. Andy?"
I D" ""'Jïïin^TVÏn SHfun.
onzeker naar zijn verbonden boon. richtte het hoofd
weer op en glimlachte zwak tegen MaUory. ..Het
verschrikkelijk, kapitein. Wat ontzettend
4c door AllSTAIR MACUAM
«pijt 1
t Was ontzettend stom," zei MaUory
nadrukkelijk ..Misdadig stom H" Htf»
lemaal naar hem keken,
leen ogen
:acht i
al-
Hij wist dat
BfBBook dat Stevens al-
hem had .Onvergeeflijk, misdadig
stom vervolgde hij. ..en ik ben er verantwoordelijk
VSn nt vtrnufedde w«l d.t Je op de boo! veel bloed
had verloren, maar ik wist met dat Je die diepe sne-
5S in je voorhoofd had En ik had dat behoren
te Weten" Hij glimlachte wrang ..Je had a moeten
horen wat die twee ondergeschikte tyP«* h'®r
zeiden toen ae boven kw
Jog "gelijk ook. Dc had Je in die toestand nooit mo
gen vragen de achterhoede te vormen Dat was
waanzin Hij lachte ..We hadden Je als een zak
UMieu „„.v. „i Brown Ik be
grijp met. hoe Je het nog gehaald hebt; zelf zul je
daar wel nooit achter komen." Mj leunde naar vo
ren cn tikte op Stevens' onbeschadigde knie „Je
moet 't me vergeven. Andy. Ik wist eerlijk met
dat je zo ver heen was."
Stevens maakte een gebaar van verlegenheid,
maar er waren rode vlekken van vreugde op zyn
akelig bleke. ingevaUen wangen verschenen.
Toe nou. kapitein," verzocht hij. ..Zcgt u dat
alstublieft niet. Dergelijke dingen kunnen nu een
maal gebeuren." Hij zweeg sloot de ogen en haalde
sissend adem toen een golf van pijn uit zijn ge
wonde been door zijn lichaam schoot Toen XeeK
hij MaUory aan. ..En bovendien was er niets ver-
diensteUJks aan die beklimming." vervolgde hij
kalm. ..Ik kan me er zelfs niets van herinneren
Zwijgend, de wenkbrauwen vragend opgetrokken,
keek MaUory hem aan.
..Elke meter naar boven was ik als de dood",
zei Steven* eenvoudig. Hij was zich ervan bewust
dat hij dit nu zonder enige verwarring kon zeg
gen. terwijl hij anders liever zou zijn gestorven dan
het te bekennen. „Nooit van m'n leven ben ik zo
bang geweest."
leek oprecht verbaasd. Toen keek hij Stevens we»
aan en glimlachte grappig.
..Nu merk ik dat je nieuw bent in dit werk. Andy.
Hij glimlachte andermaal. „Dacht je soms dat ik
zingend en lachend naar boven ben geklauterd
Dacht je soms dat ik met bang was'" Hij stak eei
sigaret op en bezag Stevens door een wolk rook.
..Hm. ik was niet bang. „Bang" is het woord niet
Ik was als de dood! En met Andrea was t precies
zo. Wij weten te veel om niet bang te zijn."
.Andrea?" Stevens lachte, maar slaakte onmid
dellijk een gesmoorde kreet toen die lichte bewe
ging alleen al een messcherpe scheut van pijn
veroorzaakte Een ogenblik meende MaUory dat hij
het bewustzijn had verloren, maar de jongen sprak
bijna onmiddeUijk verder, zijn stem schor van de
pijn ..Andrea'" fluisterde hij. ..Bang! Ik geloof
er mets van."
.Andrea was bang De stem van de grote Griek
klonk heel zacht. „Andrea is bang. Dat is de reden
waarom zoveel mensen zijn gestorven. Zij waren
niet zo bang als ik. Zij waren niet bang voor alles
waar een man bang voor kan zijn. Er was altijd
iets waarvoor zc vergaten bang te zijn of op te
passen. Maar Andrea was overal bang voor r~
hij vergat niets. Je ziet dat het heel eenvoudig is
Hij keek naar Stevens en glimlachte.
„Er zijn op de wereld geen bange en moedige
mensen, m'n zoon. Er zijn alleen maar dappere
mensen. Geboren worden, leven en stervendaar
is op zichzelf al moed genoeg voor nodig
dan genoeg. We zijn allemaal dappere mens
we zijn aUemaal bang. En wat de wereld een dap
per man noemt zo'n man is net als de rest van
ons: dapper en bang. Alleen is hij vijf minuten
langer dapper. Soms ook tien minuten, of twin
tig minuten zoveel tijd als een zieke, gewonde
en bange man nodig heeft om een rotswand
beklimmen."
(Wordt vervolgd.)
De leiding van het Leger des Heils
maakt zich ernstig bezorgd ov
dlngsarbeld, die onder gebrek
sen en groeiende kosten lijdt. Het Le
ger heeft elk jaar meer dan vijf mil
joen gulden nodig om het zendingswerk
te handhaven en uit te breiden. Men
heeft vooral artsen, verpleegsters en on
dcrwijzers nodig.
Op sociaal gebied hebben de wette
lijke voorzieningen veel arbeid aan
het Leger onttrokken. Gebleven is de
dienst ten koste van grote offers aan
de velen, die bedreigd worden door
prostitutie, drankzucht en jeugdcrimi
naliteit. Zo schijnen in Engeland de
jeugdclubs van het Leger veel zegen
te ontvangen bij hun arbeid onder de
zgn. Teddyboys.
Volgende toogdag I.d.d.K.
in Amsterdam
De volgende toogdag van de organi
satie van hervormde gemeenteleden „In
dienst der Kerk" zal worden gehouden
op 17 en 18 maart 1959 in Amsterdam.
De toogdagen van deze organisatie
trokken grote belangsteUing. Na de e
ste (Kampen 1956) zette I.d.d.K. het
periment voort te Apeldoorn (Moet
in de Hervomde Kerk anders gepreekt
worden?) en dit jaar te Deventer (Kan
de Hervormde Kerk anders zijn dan
volkskerk?).
Aanslag op chr. onderwijs
in Kerala bezworen?
In de staat Kerala in Zuid-India, wa
een communistische meerderheid is.
een nieuwe onderwijswet opgesteld, die
beoogt de scholen, beheerd <3oor
derheden", onder staatstoezicht t
len. Hierdoor zou vooral een zeer groot
aantal protestantse en rooms-katholieke
scholen getroffen worden. De christe
lijke kerken in India hebben dan ook al
les gedaan om bekrachtiging van deze
wet door de Hoge Raad van India te
voorkomen.
De Hoge Raad heeft zich nu uitgespro
ken over dit nieuwe wetsontwerp
verklaard, dat verschiUende
voorkomende clausules niet in
stemming zijn met de grondwet vai
dia, die „minderheden" het recht
kent hun eigen scholen te stichten e
stand te houden. Het ontwerp is aa
regering van Kerala teruggezonden
het^ aanbrengen van wijzigingi
Deze wapens kunnen slechts komen de opstandelingen de overhand
uit Syrië en Egypte, landen die er gen. De Eisenhowerleer
al geruime tijd naar streven Liba- Middenoosten, die totdusver op ee
non bij de Verenigde Arabische re- mislukking is uitgelopen, is nc;
publiek in te lijven en nog onlangs steeds van kracht voor Libanon,
pogingen van de Arabische Liga Het is echter de vraag, of het ver-
hebben verhinderd om een verzoe- standig zal zijn Amerikaanse en/i
ning tot stand te brengen tussen de Britse troepen naar dat land te zen
groepen die elkaar zo fel bestrijden, den, omdat een dergelijke stap gee:
Als men zich thans realiseert dat de werkelijke oplossing zou brengen et
opstand in Libanon is begonnen uit het gevaar van uitbreiding van dt
protest tegen het feit dat president strijd tot een groter gebied in hc
Sjamoen van plan was zich door een Middenoosten zou doen toenemen,
kan men niet aan de indruk ontko- hebben dit ook beseft en de fel
men dat de werkelijke reden een heid waarmede zij sedert enkeli
geheel andere is geweest. dagen de strijd tegen de regering!
nl. vorige week het parlement laten handelingen beginnen.
Oostduitse synode zoekt
uitweg voor jeugdwijding
De landssynode van d'e Evangelische
Kerk in Saksen (Oost-Duitsland) heeft
zich in Hall'e bezig gehouden met de ker
kelijke houding ten opzichte van de
jeugdwijding en met een wijziging van
de confirmatie (van gezinsfeest tot be
lijdenis).
Een commissie is belast met het uit
werken van voorstellen, die het moge
lijk moeten maken, kindteren die aan
de jeugdwijding moesten deelnemen,
toch te laten deelnemen aan de cate
chese en belijdenis te laten afleggen. In
tussen komen overgangsbepalingen in
werking voor 1959.
Het atheïstische karakter van de jeugd
wijding wordt wel door d'e aanhangers
van het marxistische leninisme steeds
duidelijker gemaakt, waardoor de jeugd
wijding beslist onverenigbaar is met de
kerkelijke belijdenis.
Maar aan de andere kant vond de sy
node. dat men geen jongeren van de kerk
mocht uitsluiten, die onder dwang of om
hun maatschappelijke vooruitzichten
deelneming aan de pseudo-belijdenls niet
vermijden konden.
Broederschappen in de EKD
zetten „atoomactie" voort
De kerkelijke broederschappen in de
Evangelische Kerk in Duitsland, die in
een scherpe verklaring van de onlangs
ln Berlijn gehouden generale synode
daarinder E.K.D. een afkeuring van de atoom-
en-, bewapening als zonde hadden geëist,
In- hebben zich nauwer aaneengesloten tot
;oe- een werkgemeenschap,
in Over de verklaring die de synode
de' over het atoomvraagstuk heeft gegeven
oor! - „we zijn het niet eens geworden"
i zijn de broederschappen uiteraard niet
Deze beslissing van de Hoge Raadi te spreken Vertrouwen in God
wordt algemeen als gunstig beschouwd
voor de toekomst van bijzondere scho
len in India.
„U hebt mij dus naar het leven gestaan?
Als het u gelukt was had u een dap
pere strijder minder in de strijd tegen
de atoomwapens". Dat schreef dr.
Albert Schweitzer aan ds. Martin Nie-
möllcr in een dankbrief voor een
groot bedrag dat ds. Niemöllers kerk
voor Lambarane had bijeengebracht.
Niemöller heeft in zijn bestaan als
duikbootkapitein in 1917 op zoek
ge-
buit
de Afrikaanse kust gekruist, bestempelen.
hoorzaamheid des geloofs sluiten iedere
medewerking aan atoomwapening uit,
vinden zy.
„Wij zullen niet ophouden op te roe
pen tot een concreet belijden en eisen,
dat men ons van het tegendeel uit de
Schrift overtuigt", zo zegt de werkge
meenschap van de Broederschappen.
Men krijgt hieruit de indruk, dat zij
geen ernst zullen maken van hun drei
gement een tegenkerk te zullen stichten,
wanneer de synode medewerking
de atoombewapening niet als zonde
m
l
■fe tt
w
Ë3-
Ai
t
izfrj
aiMHM
■Hd