EE! Leken vonden elkaar in de Evangelische Alliantie GEESTELIJK LEVEN HET RIJDENDE PODIUM Nederlands evangelisatie team in Osnabriick MIEBEL BT.T DE MASSAJEUGD 2y OVERDENK Veel gemeen, maar niet genoeg 2 ZATERDAG 14 JUNI 1958 Gesprek met dr. H. A. Colijn: Naast de superorganisatie van de Wereldraad van kerken Christelijke .'Journal o*e c.tr.1 Co„fermce 'or Amiric.h„<" Ra°bb" bï e" df volgens sommigen lawaaierige van de Internationale weerde deze protestantse geleerde tenminste, dat het Christelijk Raad van Christelijke kerken bestaat er een derde oecume- vruchtfooshe^d ^gedoemd"en^v^rkep^H" i^*' oproepen- ••beide tot nische beweging, die in Holland van organiseren niet veel verkeerd" De overeenkomsten tussen het christendom w dan de verschillen. Volgens ..Christian Century" godsdfens^uge "ertSnf®ka^vmdlndan do™'"ich"e oÜde™ beweging, die oorspronkelijk de naam „Evangelische Allian- I jodendom «ijn groter kaas haeft gegeten, maar Niebuhr, enorm grote geestelijke vloed gehad heeft op de lidmaten van onze kerken. Deze i de ..gevaren'" van een bekering tot het christendom. Inderdaad hebben de Joden en Christenen veel gemeen, zoals twee derde van de Bijbel, de tien geboden. Maar toch als wij een ,.:a ^eze geleerde professor lezen, vragen we i het christelijk geloof heeft begre- veej gemeen mej hef dergelijke uitspraak 1 ons af. of hij wel de kern pen. Een groot aantal godsdiensten hebben christendom. Het grote onderscheid tussen het christendom iedere andere godsdienst is niet een geloofsformulering m. persoon: Jezus Christus. De weg_tot God is uiteindelijk i een bepaalde levensstijl, de weg tot God is Christus! Een godsdienst is niet een samenvatting van een aantal ethische principes, waardoor wij weten wat goed of slecht is. In die fout zijn alle godsdiensten vervallen. Prof. Niebuhr schijnt te denken, dat God de Joden en de Christe nen zijn geboden heeft gegeven opdat zij zouden weten hoe zij le ven moeten. Dat is de cardinale fout, die duizenden maken. God gaf de wet niet. opdat de wereld zou weten, waaraan zij zich te houden had. God gaf de wet om de wereld te laten zien. hoe zij niet leven kan. Het aardse leven van Christus is geen voorbeeld voor ons, maar openbaarde de ontstellende leegheid van de mens. Christus werd niet gekruisigd, omdat Hij schuldig was, maar juist omdat de mens in zijn onschuld eigen schuld voelde. God wil in de hele heilsgeschiedenis bewijzen, dat de mens niet tot God kan komen, om ons te leren wat genade is. Wat wij kerken niet konden, volbracht Christus! Het Christendom kent geen ver- de anderd leven, maar belooft een nieuw leven, het leven van Chris- de - een ieder, die deze genade in geloof aanvaardt. Het jodendom heeft veel overeenkomst christendom, maar dat christendom is dan schap van de Bijbel als het boedisme! Christus is het Cardinale Zij tie" droeg is al oud. In Engeland is ze zelfs al meer dan een eeuw oud. In Nederland werden in het midden van de vorige eeuw ook pogingen in het werk gesteld door Réveilmannen om tot een „Evangelische Alliantie" te komen, maar men kon het niet eens worden. Nu, een eeuw later, heeft men opnieuw een poging in het werk gesteld, en is men het weer niet eens kunnen worden. De oecumene van onderop De Evangelische Alliantie heet tegenwoordig in Nederland ..Evan gelische Eenheid" en voorzitter is dr. H. A. Colijn uit Den Haag, een zoon van de eens zo bekende lei der der anti-revolutionairen. In zijn nieuwe flat hebben we een ogenblik gepraat over deze oecu menische beweging, die niet door kerken maar door gelovigen uit de kerken wordt gevormd. Toen twee Raden van Kerken in 1948 Amsterdam gevormd werden Gebedsverhoring het Christus-loze bestonden reeds fang in vele lan- bood- den de Evangelische Allianties, -'.-j;-.!- Zij waren echter ingedommeld. Vanuit de Angelsaksische wereld brak echter een herleving baan. De National association of Evan gelicals van Amerika deed van zich spreken. ;n hafbloed-Indiaan, de geliefde gids voor i de Canadese rivieren wilden beproeven. kon spellen Spreekbuis Jaren geleden was Joe. vissers die hun geluk Hoewel hij zijn naam slechts met een X kon spellen was hij in Zij werd de spreekbuis aanraking gekomen met het geloof. God was voor hem de Schep- herleefde orthodoxe theologie, die per van alles en uit ervaring wist hij dat menselijk geluk af- zich distantieerde van de bezw hankelijk is van onze overgave aan Hem. Iedere morgen, vóór gerde hij er op uit trok, bad hij hetzelfde gebed: ..God. geef -j- Jte zijn voc [oede visdag. Help i „zich verzetten tegen de meerma len uitgesproken gedachten dat er maar tot in het oneindige kerk- variaties mogelijk zouden zijn. op grond van allerlei verschilpunten van leer of kerkrecht waarbij de persoon van Jezus Christus, on ze Heiland, eenvoudig op de ach tergrond komt te staan! Zij ach ten het niet vanzelfsprekend, dat alle nieuwe christelijke groeperin gen. die een kerkelijke gestalte aannemen en zich daarna „kerk" noemen, nu ook werkelijk Kerk zijnzij komen daardoor in conflict met het oorspronkelijk we zen van de „Kerk van Christus". Volgens de initiatiefnemers en stichters van „Evangeliache Een heid" bestaat er slechts één Ware Kerk, die gevormd wordt uit alle waarachtige gelovigen in Christus Jezus". Met al haar hooggespannen ver wachtingen is „Evangelische Een heid" nochtans nooit van de grond gekomen. Het belijden van een grondslag en het aanvaarden van een bestaande eenheid bleek niet voldoende. Tot nu toe is het hoofd bestuur gestruikeld over de vraag: „Hoe gaan we onze idealen ver wezenlijken?" Moet „Evangeli sche Eenheid" al het bestaande evangelisatiewerk overkoepelen of zelf evangelisatiesamenkomsten organiseren? Het antwoord is nog steeds niet gevonden en daarom kan dit bestuur ook nog geen lei ding gever Ondertussen is ons land rijk ge worden aan organisaties en bewe gingen. die zich niet bekomme ren om kerkelijke leiders, synodes en bonden, noch om theologen en exegete maar eenvoudig gelovi gen verzamelden om een bepaald programma dat verwezenlijkt. Verfrissend éerlyk, dat bedoeling t boek voor dit bad niet frist zijn, n Maar w« kennen tot op geen betere lectuur over ingen dan de bübel. Wie terlyk gaat duiken. rechtvaardiging te n apartheid, maar eerst ter hand het verlaten van door byv. uit zyn eigen gro stappen in een andere. Hy i ander kij ken en die verdeeldheid zien als ieta dat er niet by hoort. Ja eigen lijk als iets ion de wereld en niet behorende tot het wezen van de kerk als lichaam van Christus. (Eibert Draaisma in Quo Yadis) Maar ik Op zekere dag. toen de vangst maar heel minimaal was. man, die hij begeleid had dat zijn gebed vruchteloos w weest. „Alles wat we hebben is één mager visje. Wat v heeft je gebed?" „U begrijpt het niet goed", zei Joe. „Misschien geen ben niet boos zoals U". Toen kwam er een glimlach om zijn tan deloze mond. '..De bomen zijn nog hoog; het water is helder. De zon staat nog in de hemel. Geen vis vandaag, meer vangst mor gen. God is goed. Hij geeft U en mij een goede dag." Bidden heeft zin. Bidden is niet God vragen en dan pruilen als onze wensen niet vervuld worden. Bidden is de dag. ons leven, de omstandigheden aan God overhandigen. In Zijn handen ligt al les rustig. H DR. H. .4. COLIJN ..fundamentalisme'' zich de naam „evangelisch christendom" aanmat. In i951 werd de World Evangelical Fcl- de lowship gesticht die de nieuwe na- ge- oorlogse evangelische beweging zin wilde coördineren en steunen. Niet alle Evangelische Allianties slo- ten zich aan. maar de dertien aan gesloten landen slaagden er toch Billy Graham-comité. maar ver- wel in het evangelische christen- der uitmuntte door actieloosheid, dom in vele landen te organise- Deze groep gelovigen organiseer- ren. Ook in Nederland werd onder de ieder jaar in de maand janua- voorzitterschap van de Oud-gezant rj de week van gebeden en daar in Jeruzalem Nederbragt een af- toe bleef haar werk beperkt, deling gesticht, die de stimulans Onder voorzitterschap van dr. gaf tot de oprichting van het h. a. Colijn had zich echter in 1954 een comité „Geestelijke Een- Zeeuws Dagblad werkte mee aan De wagen werd in Goes r heid" gevormd dat hoofdzakelijk bestond uit gelovigen van gerefor meerde signatuur. Via kranten berichten richtte het zich tot de Nederlandse gelovigen om sym pathiebetuigingen. Fusie In zeer korte tijd vroegen 450 mensen uit het land om verdere inlichtingen. Een jaar later zocht de W.E.F. contact met de „Gees- telijke Eenheid" en door fusie ont- de Zeeuwse gevers en geefsters stond de beweging „Evangelische door het lid van gedeputeerde sta- Eenheid" onder voorzitterschap ten. de heer J. Schout, aan het van dr- H A. Colijn. De nieuwe landelijk bestuur van Youth for stichting waarvan kerken, vereni- Christ overgedragen. Een week gingen en enkele gelovigen lid lang werden in verschillende wij- konden worden, aanvaardde een ken van de stad openluchtsamen- vrti uitvoerige geloofsbelijdenis, komsten gehouden, met als sluit- die de kerngedachten uit de his- stuk van de campagne een grote torische belijdenissen samenvatte de Maria Magdalenakerk z'i aanvaardde de onfeilbaarheid l_ van jjet geïnspireerde Woord van God naar zijn eerste manuscrip ten, de drie-eenheid; omschreef uitvoerig haar geloof omtrent Christus, de verlossing, de Heili- S; Geest en sprak uit: „Er is een eestelijke Eenheid in Christus van allen die Jezus Christus als hun Heiland en Zaligmaker heb- Schout, lid van Ged. en van Zeeland, bood het .Jlijdende Podium" aan. Youth for Christ heeft zich ge- De Ai worpen op een nieuwe tak van evangelisatiewerk. Vanaf 1951 or ganiseerde deze jeugdevangelisa- .,eb.w^8 de lomer overal l„ het land tentsamenkomsten. Vorig gen voor een nieuwe tent. Door de jaar september werd de tent in spontane actie van dit protestants een storm echter volledig vernie- christelijke dagblad werd ruim y. Dr voirrodr d., Arlr. mis van het Zeeuws Dagblad in de zeniijking van een nieuwe evange- rirtrtrtririrtrlr llsatiearbeld. rally dan 100 aa"nwezigen. Dit fijdend podium zal in de maand juni in Zeeland zijn, in ju li en augustus in hel midden en noordooster van het land en in september in de Achterhoek. Het ligt in de bedoeling om van dins dagsavonds tot en met vrijdags- avonds en zaterdagmiddags goed pen aanrent voorbereide openluchtsamenkom- ne wilde niet als kerken sten te houden waaraan koren, or kesten en solisten meewerken, met steeds als sluitstuk van de ..zaaiweek" een grote evangelisa tiesamenkomst in een kerk of neu trale zaal. getuigen" zoals de Internationale Raad. zij probeerde niet te groei en in de richting van een samen leven zoals de Wereldraad, maar wilde van uit haar bestaande een heid „samen werken" Dit in moderne kleuren geschil derde „Rijdend Podium" heeft reeds in zijn eerste campagnes Tegen kerk variaties Dr. H. A. Colijn schreef in „Be veel aandacht getrokken de Zeeuwen op te roepen vooral in vacantiecentra zeer goed ztnnlng" dan ook dat de stichters J'"J,J gj jr— werk kunnen doen. van „Evangelische Eenheid' Voorbeelden Het Christelijk Nationaal Vak verbond. de Unie van Scholen mei de Bijbel. Nederlandse Christelij ke Studenten beweging, de Ned. Christelijke Radio Vereniging en Reis Vereniging zijn er voorbeel den van. Op evangelisatorisch ter rein hebben vooral de jongeren zich aaneengeschaard. zodat wij nu al spreken over een jeugd- evangelisatie-beweging. Al enkele jaren wordt er gesproken over een groter onderling contact en werd er geprobeerd een soort „Jeugd Evangelisatie Raad" te stichten waarin dan de I.J.E. uit Rotter dam, Jeugd en Evangelie, E.J.A. uit Vlaardingen, Youth for Christ, de Oecumenische Jeugd Raad, en de verschillende kerken vertegen woordigd zouden zijn. Vooral Youth for Christ verzette zich te gen een officiële vertegenwoordi ging van de kerken en pleitte voor een lidmaatschap van slechts men sen. die daadwerkelijk betrokken waren in het jeugdevangelisatie- werk. Dit verzet kwam niet slechts voort uit een angst om mensen in het werk te betrekken, die zelf geen pers onlijk geloof kennen, maar ook de gedachte dat er „ker ken" zijn die geen enkel recht hebben op de naam „Kerk". Uit eindelijk is er een Raad gesticht, die zich uitsluitend zal bewegen op evangelisatorisch terrein, die waarschijnlijk ruimer is dan eni ge andere Raad in ons land. om dat naast de jeugdevangelisatie- bewegingen ook de Oecumenische Jeugd Raad. mensen van De Horst en leden van een aantal kerken waaronder Gereformeerden. lid zijn. De officiële vertegenwoordi ging van de kerken is wat min der officieel geworden. Een aantal leden werken niet mee namens hun kerk maar als lid van hun kerk. Kritiek De kritiek op deze sche gedachte kon niet uitblijven. Nog maar kort geleden heeft ds. Firet in een artikel dat door tien tallen dagbladen werd overgeno men, zijn angst uitgesproken dat deze practische samenwerking Van leken* (gelovigen zonder ambt), de kerken zou verdelen omdat kerkleden die te zwaar of te licht bevonden worden, zouden worden uitgesloten en lovigen al zo gezellig werken dat de uiteindelijke orga nisatorische eenheid zou worden vergeten. Inderdaad trekt deze derde oecumenische beweging, die organisatorisch eigenlijk niei bestaat, maar wier visie grote in vloed heeft op vele kerkleden gren zen. die vaak dwars door de ker ken heenlopen. Zij vraagt in de eerste plaats nasr bekering en naar een ..leven met Christus" Dat het uitzicht op de uiteindelij ke eenheid wel eens vergeten wordt is waar. maar het gaat bier nu eenmaal om een lekenbewe ging, die de theol gische discussie vaak maar met een wantrouwend hart volgt. In een Nederlands dagblad schreef de gereformeer de studentenpredikant uit Utrecht: „De theologie moet hierin voor gaan Het schijnt,-dat in-«en diep gaande theologische gedachten- wisseling tussen hervormde en ge reformeerde theologen, in op dracht van de synoden uitgevoerd, in de jaren 1950—1955 belangrij ke dingen gebeurd zijn. De resul- iterjf. Kloof Er is een kloof tussen de theo logen en de lidmaten. De Wereld raad is een theologenbeweging, deze ongeorganiseerde oecumene is een lekenbeweging. De eerste begint van boven, de tweede van onderop. Het is echter de vraag of ze in dezelfde richting zich be wegen. In ieder geval is er van boven af tot nu toe veel te weinig interesse geweest voor een bewe ging onder de lidmaten. Wat de toekomst zal brengen? Nleman< weet het. De N.E.A. in Amerika heeft de nieuwe evange liache orthodoxie gebaard. In En geland heeft deze beweging, die dr samenkomsten van Billy Gra ham organiseerde en sindsdien het uitstekende blad Crusade" uit geeft aanmerkelijk in aanzien ge wonnen. In Nederland ontbreken nog de werkelijke leiders die de bestaande krachten kunnen or ganiseren. Deze beweging kan tot zegen en onheil worden van de bestaande kerken, niemand weet het. -irtrirö-trirtftn De luis Maarten Luther heefi eens gezegd: AI» ge een indruk wilt krijgen van de grootheid van God, kyk dan eena naar de allerkleinste en on opvallendste rreaturen. Denk er dan eens aan „dal een luis darmen heeft". Dat wil zeggen: een com pleet spijsverteringsorgaan. En vergeet daarby dan niet er ook even aan te denken „dat er elke dag kleine luisjes geboren wor- B. in „Kerkblad") den". Na lang overleg besloot het lan delijk bestuur geen linnen tent meer aan te schaffen. Er is in ons land een duidelijke tentmoeheid te bespeuren. Het werd steeds moei lijker mensen in de samenkom sten te krijgen. Besloten werd over te schakelen op openluchtwerk. Voor dit doel is een „rijdend po dium" ontworpen, dat bevestigd is aan een „woonwagen", waarin twee medewerkers kunnen wonen en die ruim plaats biedt voor na- gesprekken na de samenkomsten. De wagen is voorzien van een ver sterkersinstallatie. een projector voor filmvertoningen in de open lucht en een electronisch muziek instrument. En zij zullen gekleed worden met witte klederen Ik zie ze 's zondags bij U binnenstromen, de jeugd die 't elke dag weer heeft gedaan. Die als getekend over tongen gaan en waarvan haast geen goeds meer wordt vernomen. Ze hebben toch hun plaatsen ingenomen en trekken zich van het gekijk niets aan. Want ribfluweel, kort haar, hoe 't ook mag staan steekt wel ivat af tegen het zwart der vromen. Thuis hangt van mij een foto achter glas: Klein joch in 't zwart, de grote kraag gesteven. Was dit dan jeugd voor 't eeuwig zalig leven? Maar Gij hebt namen in Uw Boek geschreven, ook van de jeugd die wij geen goed woord geven Gü toetst geen ziel aan blouse of zwarte jas D. VAN BOXEL Jr. Blondj'e en zwartje (XV) Is een achter-oud-tante van 1 He tweede vrouw van de derde zoon van Hankie's grootvader familie van haar of niet? Nee, natuurlijk niet: het is om zo te zeggen „aangetrouwde ver- wantschap". Best mogelijk dak, u en ik in wezen Hankie veel dichter na staan. Maar wat dreef haar dan om zo'n vorste- lijke gift van duizend gulden af te staan aan ons werk? Onze wijkpredikant wilde daar meer van weten en dus werd Joke op het matje geroepen. Een heel zacht matje natuurlijk, want briefjes van duizend ga randeren bij ons een extra lief tallige behandeling. „Tsja", zei Joke, zodra ze neergestreken was in één der fauteuils en zodra de vraag haar was voorgelegd. „Tsja, véél ben ik niet van haar te weten gekomen. Ze kon-niet zo goed meer praten, hè?!" Ze zei het met een diepe rust als of niet meer goed praten kun nen b\j ons een dagelijks ver schijnsel is. We keken haar daarom lichtelijk verwilderd aan en de baas herhaalde stompzinnig „Niet meer pra ten???" ,Ze is toch immers twee dagen later overleden!" zei Joke deskundig „Dat staat toch óók in mijn rapport!" Het stond er inderdaad in. heb ik later kunnen vaststellen, maar in de opwinding van het ogen blik hadden we het dossier niet tot het einde toe gelezen. .Ja maar. mocht ze die dui zend gulden dan wel aan ons geven?" vroeg de baas. plot seling benard. Hij had vast visioenen van wettige erfgena men, of van overheidsdiensten wien rechtens alle nagelaten kapitalen moeten toevallen. Hij heeft op dat gebied heel veel ervaringen. „O. dat zit wel goed", zei Joke. dat kon ze nog wel uit leggen. Zij was altijd onge trouwd geweest en haar ach ter-achter neefjes en nichtjes had- haar omgeke ken, zei ze. En ze had ook nooit ergens van getrokken of zo. Het was haar spaarpotje geweest, maar dat had ze nu niet meer nodig, vond ze. En ze had het echt niet meer no dig. Ik zei toch al dat ze twee dagen later gestorven is. Ik ben nog naar haar begrafenis geweestHet laatste zei ze er een beetje fier achteraan, net alsof zij opgetreden was als officiële predikante. Maar we hebben de vrouw nog niet in het ambt. ..Zo zowas alles wat de baas kon uitbrengen. Het was tegelijk een soort zucht van verlichting en van verbijste ring. Uit de VOLKSWIJK „En er was niemand anders", rapporteerde Joke door. „Wat een ellendige begrafenissen zijn dat, als er niemand komt op dagen. Maar het is ook wel een onmenselijk eind ver weg. En we moesten zo'n tijd wachten, voor wij aan de beurt waren. We waren een stuk te vroeg. En ze was nog lidmaat ook!" voegde ze er aan toe, net alsof dat de zaak nog erger maakte. ..Lidmaat?" de verbijste ring van de baas groeide weer aan. „Dat hebben we nooit ge weten!" Hij zat met haar kaart voor zich, waar alle be zoeken op aan getekend ple- 0 e n „Kijk '48 bezocht door mijzelf. Ze weigerde toen te ontvan gen, en beweerde dat ze niet eens gedoopt was. In '51 is onze maatschappelijk werkster er toevallig geweest, omdat er een buurvrouw erg ziek was ge worden. Toen zei ze dat ze wel gedoopt was, maar dat ze verder nergens mee te maken wilde hebben. O, en in '55 hebben 'n paar ouder lingen er 'n bezoek trach ten te brengen, maar ze scheep te hen aan de deur afMaar nu wilde ik wel om een lief ding weten, hoe jij het hebt klaargespeeld om niet alleen b{j haar binnen te dringen, en duizend gulden te bemachtigen. maar bovendien nog aan de weet te komen dat ze belijde nis had gedaan!" „O. het ging allemaal heel eenvoudig", zei Joke. „Ik belde gewoon aan en toen een buur vrouw opentrok, ben ik haar kamer binnengegaan en daar lag ze op bed. In de bedstee En toen heb ik koffie voor haar gezet, want daar had ze trek m. en de mensen keken haast niet naar haar om. zei ze. En ik heb verteld uan mijn werk En over Hankie. En toen zei ze dat de kinderen tegenwoordig véél meer kregen dan zij vroe ger ooit gehad had. En ik zei dat de kinderen wel veel kre gen. maar te weinig dingen waar ze echt wat aan hadden. En ik vertelde van de kampen. En toen gaf ze die duizend gul den en zei dat ze óók Hankie heette. Maar dat geloof ik niet helemaal...! Het ts zo'n on gewone naam. Niets voor zo'n oud mensje om zo genoemd te zijn'" „Ik weet helemaal niet meer wat ik van jou geloven moet!" zei de baas. „Och", zei Joke, „Ik schijn 'n goeie indruk op haar ge maakt te hebben. Dat is héél belangrijk! En zij geloofde mij welEn daarmee had ze het laatste woord. Al had ze dan tussen de regels door betoogd J dat de predikant, de maat- j schappelijk werkster èn dr ouderlingen verkeerde indruk ken maakten! MIEBEL ,,Zie het is alles nieuw ge worden", zette de journalist van het „Osnabrücker Tage- blatt" als vierkolomskop bo ven één van zijn uitvoerige ver slagen van de tent-evangelisa tiecampagne, die door een Ne derlands evangelisatie team werd geleid. Zeventien dagen lang bracht de evangelist L. J. Pasman uit Haarlem de evan gelieboodschap in een enorme grote tent, die avond aan avond voller werd. Na de sa menkomsten bleven tot vaak diep in de nacht jongere en oudere mensen in de tent ach ter om nog persoonlijk verder te praten over de boodschap van de Bijbel. Onder hen bevonden zich tien tallen kerkelijk meelevende jon geren, die d boodschap nog nooit persoonlijk hadden begrepen. Maar ook een jonge man. die de vorige dag uit de gevangenis was ontslagen, en de nacht op het sta tionsemplacement had doorge- oracht. Deze Günther was één van de honderden ontheemden, die hun ouderlijke woning in Oost- Duitsland hadden verlaten om in het westen hun geluk te beproe ven. Hij was de weg van zovelen gegaan die zonder een ouderlijk tehuis zich maar een weg door het leven moeten banen en al gauw zich het levensmotto eigen maken: Gap wat je kunt krijgen Günther werd met een preckje naar buiten gestuurd. Plaatselijke gelovigeif ontfermden zich over hem om hem een nieuwe kans te geven REEDS EERDER Het Nederlandse team dat naast de spreker L. J. Pasman bestond uit de programmaleider Jan J van Capellenaar en de pianist Guus Hoddenbag'.i was uitgeno digd do>r de Duitse jeugd voor Christus beweging. Het was niet de eerste maal dat zij op Duitse evangelisatie-campagnes spraken. Reeds eerder had dit team enorme samenkomsten ge leid in steden als Kassei, Offen- burg. Plettenberg en Weinheim. Nog altijd vinden deze evangeli satie samenkomsten-oude-slijl gro te ingang .Alleen in West-Duits- land werken op het ogenblik zestig evangelisatietenten die in grootte variëren tussen 300 en 1500 zitplaatsen. De meeste cam pagnes worden georganiseerd door de Evangelische Allianz, een soort plaatselijke oecumenische raad waarin vrijwel alle grotere en kleinere kerken vertegenwoor digd zijn. EÉN EVANGELIST Deze tent evangelisatiecampag nes die vaak minstens twee. maar doorgaans drie of vier weken du ren worden door één evangelist ge leid. die avond aan avond spreekt en zo rustig de tijd heeft om het Evangelie ln al zijn aspecten te prediken, wat onmogelijk is als er iedere avond een andere spreker komt. Direct na de oorlog trok ken de tenten een enorme belang stelling. De leden van het Neder lands team. die in Qstiabrück de samenkomsten leidden, meenden echter een evangelisatie-moeheid te bespeuren. Terwijl de econo mische situatie enorm verbeterde, is de geestelijke belangstelling van het Duitse volk gaan kwijnen. Er is waarschijnlijk geen volk in West-Europa dat zo goed gekleed gaat als de Duitsers van vandaag, maar het kerkpak blijft meer en meer in de kast. OVERWONNEN Het Nederlandse team slaagde er echter in de aanvankelijke lauwheid bij de gelovigen te over winnen Het percentage jongeren in de samenkomsten was uitzon derlijk hoog. Al spoedig kon er Een dure komma Voor de restauratie van haar bedehuis kreeg de kerk van Heusden enige tijd geleden f 250 op haar girorekening gestort. Het geld was afkomstig van een meneer uit Haarlem die uiteraard een hartelijk bedankje ontving. Edoch, deze meneer schreef daar. na ijlings terug dat er een ver gissing was begaan, want bedoeld was 1 2,50 te schenkenNu ZU" ze op het girokantoor in Den Haag aan 't puzzelen hoe deze vergissing is ontstaan. een jeugdkoor gevormd worden uit jonger-ensen tussen de 15 en 25 jaar. die iedere avond een half uur repeteerden en regelmatig aan het avondprogramma mede werkten. Het programma dat de Nederlanders brachten bood een gelukkig evenwicht tussen dc Amerikaanse vlotheid en de Duit se „Gründlichkeit" in dit soort evangelisatie samenkomsten De meeste Duitse predikanten laten een lied zingen, gaan voor in ge bed en spreken dan een uur en doorgaans langer. Dat het voor programma van 35 minuten sa menzang, koorzang en soli werd gewaardeerd, bleek wel uit de steeds spontanere samenzang, waarbij al spoedig de onbekende nieuwe cvangelisatieliederen even enthousiast gezongen werden als de oude bekende liederen en ge zangen Onder de grootste stilte werd iedere avond geluisterd naar de prediking, die iedere avond mensen aan het denken zette. Vrijwel geen avond ging voorbij of jongeren en ouderen vroegen medewerkers om geestelijke raad. BELANGSTELLING Ondanks de groeiende geestelij ke moeheid trekt dit type directe massa evangelisatie arbeid meer belangstelling in Duitsland dan in Nederland. Het team kreeg zo veel aanvragen om campagnes te leiden, dat het wel een jaar in Duitsland had kunnen blijven. Er zijn dan ook inderdaad Nederland se evangelisten, die zich „gespe cialiseerd" hebben in dit type werk en in het Duitse taalgebied werken. De Leidse evangelist Wim Malgo houdt zijn samen komsten hoofdzakelijk in Zwit serland en Zuid-Duitsland cn Pe ter van Woerden, één van Neder lands beste vertolkers van het evangelisatielied woont in Genève, van waar hij aan een groot aan tal radioprogramma's medewerkt, die uitgezonden worden over Mon te Carlo, Monaco, Tanger en Lu xemburg. WONDER EN" GELOOF Al mocht Goethe zeggen: „Dat Wunder itl de* Glauhen* lieb- stea Kind (Het wonder i* het meeat geliefde kind van hel ge- loof), dit betekent toch niet. «lat het wonder de grond it van het geloof. Het wonder wil God ge- bruiken om het geloof te ver- (Centraal Weekblad) rrken; dit lao ukken, gaf Hy zyn LITIRGIE EN GELOOF uitgebreider en levendiger li nók in de liturgie. En hij de houw van het gelooftlevrn vult het kerkgebouw zeker ndelyk bykoi He I er in d, •vige God dien. me, een vol- len hart. Dat bereikt men niet en door een uitgebreide li- tie en een mooi gehoii' geef, r de i het HOEFSLAG J. H. Kerkhof in „Quo Va gen in d«- voettioppen van de zending door alle landen, in «Ie hoef.lag van het Witte Paard. KI'VPKR EN NOCIALISME J. G. van der Ploeg ln „Tijd en Taak" van de chris ten-socialisten: v«>r Kuyper en Talma hei duidelijk vva«. dat hun plaalt na» links. Zy heteflen reed» toen '1891) dat het .ori.li.me in de lucht zat en dat het er om ging wel bepaalde achtergronden van jetief i de ander werken in de richting van eehtigheid zou zyn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 17