Wereldraad werd werkgemeenschap ijr E E- S T E Ij IJK LEVEN Drie kanalen Het Wonder van Snakkerburen Gesprek met clr. H. Berkhof: Tentenmaker-predikant naar Kaapstad MIEBEL BIJ DF MASSAJEUGD OECUMENE icwi&v&y. ZONDAGSBLAD ZATERDAG 31 MEI 1958 Psychiater, biecht, herder In ,,In de Waagschaal" schreef dr. W. F. Golterman: ,,De Kerk wordt niet meer voor up-to-date aangezien. Het wegvallen van de biecht in Protestantse Kerken heeft vele hulpzoekenden hun toe vlucht tot de psychiater doen nemen. En al is de predikant graag bereid een vrijwillige biecht aan te horen, sommigen voelen zich niet voldoende psychologisch georiënteerd om goed te kunnen ra- Lang bleven deze woorden in mijn geheugen hangen. Persoonlijk ge loof ik nauwelijks, dat het wegvallen van het rooms-katholiéke biechtsysteem de toeloop naa biecht viel al in de zestiende derne stijl doken pas in de o_r. voudig het zielsongelijke gesprek met een predikant bedoeld heb- ben. Dan vraag ik me af, of dit wel weggevallen is. Als we sim men uit andere eeuwen beluisteren, komt soms de vraag bij a. ,,Het is een wonder, dat de Wereldraad van Kerken nog be staat", vertelde dr. H. Berkhof, de rector van het Hervormde Seminarium in Driebergen (die lid is van het Centrale Co mité van de Wereldraad) ons, toen wij met hem spraken over de ontwikkeling van de Raad Er •katholiek de psychiater bevorderd heeft. De in de afgelopen tien jaren. Hij -heeft tn de tijd van aijn bestaan zeker veertien crises doorleefd. rtegenwoordigers „aa.a ova...* -«.* w.j o..* van kerken op 23 augustus 1948 op. of zij wel ooit bestaan heeft. Hebben de gelovigen vanaf de ^ï?s*er,^a.'ï1 Wereldraad Reformatietijd niet geklaagd: ..Onze dominee begrijpt stichtten, hebben zij maar i er velen, die graag de biecht weer in de kerk terug zagen. Ande ren dringen er op aan de predikant meer psychiatrische kennis bij te brengen, of bij grote stadsgemeenten psychiaters in te scha kelen. De psychiater bekommert zich om de ziel en wil die van binnen uit genezen. Alleen Gods Geest echter kan van buitenaf de' wonden behandelen. De biecht wil de mens brengen tot eonde-er- kenning. Ook dat kan echter alleen Gods Geest, die daartoe ge bruik maakt van mensen. Wij winnen het vertrouwen echter niet terug door een sofa in onze studeerkamer te zetten, een psychiater aan te stellen of een biechtstoel in de kerk te bouwen. We hebben de geestelijke gave heeft gedeeld. De verhouding heeft de crises echter glansrijk doorstaan en is in kwaliteit en kwantiteit gegroeid. Onder de bergen moeilijkheden, die omzeild moesten worden, be vond zich in de eerste plaats de vrucht van de naoorlogse wereld politiek. die de aardbol in tweeën de herder" weer nodig. Hernieuwde verkondiging de kerkèn achter het ijzeren gor dijn heeft vaak zeer veel conflict stof opgeleverd. Daar was ook de spanning tussen de meer sociale theologie van Amerika en de „middenorthodoxe" van Europa, de psychiater wel Bovendien werd de spanning vaak jde ver- i de herderlijke arbeid 1 i verloren predikant zagen een mogelijke uitweg. Het predikambt maakt vertrouwenscrisis door. Te lang hebben sommigen een mooie ver handeling over een bepaald Bijbelwoord geleverd en de „bood schap van heil, van bevrijding" daaronder begraven. Het Woord van Verlossing werd een inhoudsloze tafelspeech. Er zijn anderen geweest, die in hun ijver de mensen veel te veel geestelijke zegeningen beloofden. Zij schilderden Gods liefde voor ons maar vergaten erbij te zeggen dat zij in ons hart liefde voor God moesten doen ontbranden. En liefde moet altijd offeren. Een liefde, die alleen maar ontvangt, is geen liefde; zij is slechts ge negenheid. Er zijn mensen tot geloof gekomen, om de vrede die ze dan zouden ontvangen Toen ze ontdekten, dat Christus een offer vroeg en hen midden in de strijd plaatste, murmureerden ze en zei- 5 Israël „Hadden we maar nooit geluisterd Waren verhoogd door politieke opval hun die van liberaal tot socialistisch zweefden Israël is ook een gewel dig probleem geweest en is nog immer een struikelblok. De Arabi sche christenen weigeren de staat Israël te erkennen. Daartegenover staan dan weer de theologen die in de Israëlische ontwikkeling een bijbelse lijn bespeuren. In de laat ste tijd openbaart zich ook weer de spanning tussen de pacifisten en wat dr. Berkhof met een beleef de term de realisten noemt. Deze spanning spitst zich op het mo ment toe op de kwestie we maar nooit tot God gegaan." Het leven met "Christus is geen kernbewapening. Ook de Zuidafri- eeuwig durende verjaardagsfuif Wij geloven, dat het vertrouwen in de voorganger wordt als het evenwicht in de prediking weer gevonden Niet de psychiater, die ons alleen maar kan laten zien wie we zijn, noch de biechtstoel, die ons alleen maar kan doen erkennen wie we zijn, maar de verkondiging van de verzoening brengt een waarachtige vernieuwing in ons leven. Tot die verkondiging moe ten we weer komen op de kansel en in het persoonlijk ge sprek. kaanse apartheidskwestie hersteld het rassenprobleem tot een moge- wordt, lijk twistpunt in de Raad gemaakt. Spanningen 10 Jaar oecumenische praktijk In augustus van dit jaar zullen twee oecumenische bewegingen hun tienjarig bestaan gedenken. Na meer dan een halve eeuw kerke lijke en sendingsconferenties kwamen op 23 augustus 1948 kerkelijke vertegenwoordigers van 147 kerken uit 44 landen in Amsterdam bijeen om tot een wereldraad van kerken te komen. De Raad, die reeds tien jaar eerder in 1938 op ren kleine conferentie in Utrecht in principe was opgericht, was werkelijkheid geworden. Het tweelingbroertje van de Wereldraad was toen reeds een week oud. Van 1119 augustus waren in hetzelfde Amsterdam vertegen woordigers van 61 kerken uit 29 landen bijeen geweest om onder het thema „De Christus der Schriften" te spreken over de oprichting van een Internationale Raad van protestantse kerken, die met heel hun hart wilden vasthouden aan de inspiratie van de Bijbel en vanuit de historische reformatorische geloofsbelijdenissen samen wilden getuigen tegen verwereldlijking en afval in de Kerk van Christus. Zij richtten de Internationale Raad van Christelijke Kerken op (I.C.C.C.). Evenmin als Jacob en Ezau had deze tweeling onderling veel gemeen, al willen we niet proberen te zeggen wie Jacob en wie Ezau vertegenwoordigt. Toen deze kerken beide oecumenische bewegingen stichtten, kende de Kerk van Jezus Christus reeds een derde oecume nische beweging van mensen uit de kerken, die elkaar zochten om tot een nieuwe geloofskracht te komen. In zekere zin is deze derde vorm van de oecumene de oudste, want reeds in de dagen van hel Reveil hadden de „Christelijke Vrienden" (Hervormden, Afgescheidenen, Lutheranen en een aantal episcopatenelkaar gevonden. Erg hecht was de vriendenband niet, want de beweging kon toen niet tot eenheid komen. In onze tijd wordt hun gedachte echter gedragen door „Evangelische Eenheid" en byv. in Amerika door de National Association of Evangelicals, een zeer invloedrijké groep van evangelisch-orthodoxe christenen. Ter gelegenheid sche beweging wilier KANDIDAAT H. H. VAN DER LINDEN GAAT ALS tieke of ideologisch» en theologi sche inzichten, roept ook reeds het samenzijn zelf van zoveel verschil- uver de ontwikkeling der oecumi ■n jaar. De serie wordt afgeslote eigen medewerkers om deze dri in Gods Woord. over de Wereldraad is, deze (enstelling vaak naar voren omen als het ging over de Suf slechts door kerkvernieuwing ko men. Wat wij ala kerken In de Raad meegebracht hebben aal op zich zelf nooit de eenheid bren gen. In zekere zin komt het nieu we leven ook In het samenleven der kerken slechta door het zelf Opbloei verhouding tot de Oosfers Ortho doxe kerken, die altijd het gevoel hebben er wat bij te hangen werken" zelfs nauwelijks sprake. Dr. Berkhof wilde echter niet kiezen tussen de beide uitersten, geneigd zijn" er uit te lopen omdat de werkelijkheid in de af- het nooit doen. Op het gelopen jaren in het midden heeft gelegen. Hij koos het woord werkgemeenschap' door de onderlinge contacten in de Wereldraad een opbloei is geko- t nieuwe bijbelse theo- de ver lies leidt over al tot de zelfde grondstructuren die b.v. in de Hervormde Kerk in de z.g.n. „midden-orthodoxie" naar voren komen. We vroegen dr. Berkhof in dit verband of met het statisch worden van deze be weging niet een bepaald theolo gisch stempel verkregen zou wor den. dat zich zou doen gelden. Dr. Berkhof gelooft echter niet dat de ze ontwikkeling een verandering zal brengen in de grondslag van de Raad, die erkent dat Jezus God en Heiland is. Er is geprobeerd, om tot een meer uitgebreide defi niëring te komen, maar zelfs vele orthodoxe theologen verklaarden zich een tegenstander van verande- ring, omdat zij bang zijn dat de Raad dan tot een intellectualisti sche belijdenis zou kunnen komen. Deze grondslag is geen belijdenis maar een ..geloofsdaad" en dat moet hij blijven. Grondslag de kerken die de Raad stichtten zélf werd overgelaten of zij de grondslag konden verenigen met hun geweten, wordt van de nieuwe kerken die zich nu aansluiten wel degelijk gevraagd de grondslag te ondertekenen Onlangs moest er gestemd worden over de toelating van de Presbyteriaanse Kerk op Jamaica. Daar echter de stukken nog rtiet ondertekend binnen wa ren meende het moderamen de xerk nog niet te kunnen aanvaar den. Daar velen deze orthodoxe kerk in haar belijdenis kenden werd er toch wel een oplossing gevonden, zodat de kerk geen jaar zou behoeven te wachen, maar hieruit blijkt dat aan de grond slag toch de hand werd gehouden. Er behoeft zeker geen vrees geuit te worden dat hij zou verwateren. Geholpen ogenblik is de mogelijke smelting met de Internationale Zendingsraad wef- voor deze kerken. Het is bi de kringen van de vrijgemaakte gereformeerden nog niet zo heel vaak voorge- Verzoek Ongeveer een ja: komen, dat ln hun midden het verzoek van de" kleine Iemand predikant werd op wat meente in Kaapstad om haar te de kerkorde noemt: singuliere gaven. De heer H. H. van der Linden uit Goes, verbonden aan de uitgeverij Oosterbaan en Le Cointre, die door de onlangs grote behoefte geïnstitueerde kerk in Kaap stad werd beroepen, is door de classis Middelburg geëxami neerd en beroepbaar gesteld. komen helpen. De kerk bestaat daar uit ongeveer 50 kinderen op 100 leden. Al zeven jaar proberen gaande te houden, niet aan deze gemeenschappen durven toevertrouwen. „ei^ar, HiJ hoopt dat er contact moge- ljjk zal ziin met de Zuidafrikaan- se kerken en ziet het als zijn taak om in en met de gemeente pro fetisch te mogen getuigen tegen de afval en de doorvretende ver zijn toekomsti- Wonder Natuurlijk konden we het niet nalaten dr. Berkhof te vragen hoe hij dit wonder verklaarde On danks het feit dat de kerken in de vergaderingen van de Raad kun- oppijpen en eigen inzichten In 1050 werd er in Toronto vergadering van het Centrale Co- ité gewijd aan het doel leiding iemand die het catechisatie bij elkaar gebleven. Dr Berkhof <jaar toen uitgesproken, dat de kerken werk kan verrichten. De 'predikant Gods Woord "»^™ijMn- van Pretoria, dr. C. v. d. Waal, waar een gemeente is met 400 zie- len, is op het ogenblik wel de con- spoedij mogelijk solent van Kaapstad. Hij hoopt zo met zijn vrouw naar Kaapstad lemaal stapt hij echter nog niet uit het ..wereldse" leven, want de gemeente in Zuid-Afrika is nog niet groot genoeg om een predi kant volledig te onderhouden. Naast zijn geestelijke arbeid zal hij dus ook nog een gewoon baan tje moeten aanvaarden. Voorlopig zal kand. van der Linden dus het voorbeeld van Paulus volgen en als ,,tentenmaker"-predikant zijn gemeente in Kaapstad gaan die nen. Als ouderling was hij reeds werkzaam in de gemeente van Goes. Blij We hebben in Goes een ogenblik met de nieuwe predikant en zijn vrouw gesproken. Beiden zijn blij, dat deze weg werd geopend, ook al zag mevrouw Van der Lin den in het begin er wel erg tegen op om alles in Nederland te moe ten achterlaten. Toch is ook zij nu erg dankbaar, dat deze deur voor haar man 'is opengegaan. Reeds lang leefde in hem het ver langen om predikant te worden, maar toen hij de leeftijd had om te studeren, was dit niet mogelijk. Als voorzitter van de provinciale afdeling van de Bond van Geref. Jongelingsverenigingen, als secre taris van de Gereformeerde Jeugd organisatie en als bestuurslid van het Landelijk Verband van Evan gelisatiecommissies. heeft hij la ten blijken dat hij ook als ge woon gemeentelid mee wilde wer- de verbreiding aakt sprak in dit verband van iets mys- kerken tieks. iets geheimzinnigs. Bij al- erkennen, d le aangesloten kerken heerst sterk het gevoel, dat willen zij deelne men aan de kerkgeschiedenis van onze eigen eeuw, zij in de Raad moeten blijven. Daarom juist is deze ontmoetingsplek zo waarde vol. In de Raad zijn de kerken be zig om geschiedenis te maken Vooral in de vergadering var» Evanston is de gezindheid sterk naar voren gekomen dat ondanks alle geweldige verschillen en span- ..Bt Baptisten ningen de kerken bij elkaar willen elkaar zijn toegegroeid- De geeste en aantal afge- w-*-• -■ Kerken, die ijn tenminste bepai ulp k Natuurlijk hebben Wereldraad, die i bij elkaar sporen hul van de Kerk vinden. Met Toronto F was dit onderwerp echter niet uit- Nederland gesproken. Bij geput. Sedertdien zijn de afge- staat de Raad van kerken uit de rdigden vele malen bijeen ge- Japanse Baptisten Unie gesticht Volgens „The Baptist World' weest en kwam het onderwerp de besprekingen telkens weer naar voren. Er werd geprobeerd om tot een verder gaande formulering te komen, maar dat is gelukt. Dr. Berkhof is echter i Hayama bij Tokio elkaar heid kunnen komen. De stichtelij- ontmoetten. De nieuwe Unie be staat uit 27 gemeenten, zes scho len en vijf christelijke tehuizen. Men verwacht, dat de Unie nog zal groeien door een aantal ker ken di% bij de Verenigde christe lijke Kerk van Japan zijn aange sloten en het plan hebben opgevat zich af te schelden en aan te slui ten bij de Unie. Dr. Isamu Chiba, hoofd van de meisjesscholen in Soshin en Shokei werd als voor zitter gekozen. is nurfn01958 e heid geworden. het PMS De Wereldraad Is naar de me- Wereldraad heeft gelegen op het ning v"an dr. Berkhof echter be- .samenleving" of het ken" van de kerken. Het laatste had ook in federatief verband kun nen geschieden. In de discussies slist geen superkerk gewordt maar zij Is wel meer dan een ont moetingsplaats. Verdere eenheid zal echter Van der Linden kwam, heeft hij geschreven, dat hij wel genegen was om naar Zuid-Afrika te ko- dat als de gemeente Evangelie. Zijn werk bracht hem hem als predikant wilde beroepen, bovendien in nauw contact met de h'j Kaarjie^zag, dat zij vragen om te stellen. Zouden een goed einde „U„. gebracht worden dan JOU hem Le Cointre worden dlt vrijmoedigheid geven deze gaan. theologie, want als corrector hij speciaal belast met de verzor ging van de werken van wijlen professor dr. K. Schilder, die door Oosterbaan en Le Cointre worden uitgegeven. Om zijn werk beter te kunnen doen, studeerde Van der Linden Grieks en Hebreeuws, Ook deze obstakels zijn echter zodat de grondtalen van de bijbel inmiddels uit de weg geruimd Gemeenschap der heilig: I Dr. Albert Schweitzer Vraag Wij konden het niet nalaten om te vragen of de Nederlandse gelo vigen, die naar Zuid-Afrika waren geëmigreerd, zich niet konden aansluiten bij de bestaande ker ken. Kand. van der Linden vertel- rtclt in de ons dat hij zeker de Neder- en één van zyn hoeken over zün jeugd landse omstandigheden i dere man de kerkdiensten. die zijn echter in correspondentie vader leidde. De man was zo do als een kwartel en verstond geen woord van de prediking. Ds. Schweitzer sprak eens zijn verba- zring uit over de regelmatige kerk gang van de dove, waarop de man glimlachend antwoordde„Ge meenschap der heiligen, dominee I" dere kerken in Nederland en daardoor werd het ook vaak moei lijk voor de vrijgemaakten om zich bij hen aan te sluiten. Bo vendien hadden veel emigranten vaak het gevoel, dat de verwe reldlijking zo sterk in de Zuid- Afrikaanse kerken is doorgedron gen, dat zij hun kinderen vaak Blondje en zwartje (XII) „Kijk, Joke", zei ik, ,Jk was hier nog niet zo lang, jaren terug, toen ik de Grootvorst voor het eerst ontmoette. Hij woonde een stafvergadering bij; dat deed hij destijds nog wel eens. En daar zaten we juist te praten over de moderne mens. Ik weet het nog alle maal zo goed. Onze oudste jeugdleider had een inleiding gehouden. Hij had heel veel verschrikkelijk geleerde boe ken en artikelen aangehaald. En hij schermde vooral met de uitdrukking „post-mens". Ik dacht eerst aan een post bode, maar dat had er niets mee te maken. .Post" bete kent ..na". Hij bedoelde er mee dat de moderne mens de kerk en de godsdienst, en de traditionele manieren, en de geijkte zeden en dat allemaal achter de rug heeft. Dat hij zich daar niet meer voor inte resseert. Nou kon die jeugd leider van destijds uitstekend spreken, en hij schetste de mo derne mensen haarfijn. Hij had al maar voorbeelden uit ons werk. snap je. Daar bewees h\j mee dat de mensen in de volks- werkelijk helemaal met toen hij voelden we dat die moderne mens geen enkel geheim meer voor ons bevatte. We waren ook een beetje trots dat we zo'n knappe inleider hadden juist nu de Grootvorst erbij was. En we popelden om nog méér voorbeelden te spuien waaruit blijken kon dat de ren post-mens nog meer achterna zelfdi kwam dan hij het blijkens het over referaat al deed. Maar op dat die c moment zei de Grootvorst wat Niet zo heel veel. Nog minder dan vandaag. Al was het in ongeveer het zelfde als van daag. Hij zei: „Ik moge deze gedachte in uw midden neer leggen: hoe ziet deze moderne mens ulieden?" Net als nu wachtte hij ons antwoord niet af. Hij stond op en knikte ons bemoe digend toe en was verdwe- En zou me kunnen voorstellen dat was, iedereen over iedereen een oor deel velt. En dan gaan we vrolijk generaliseren. We zeg gen: zó zijn ambtenaren, zó zijn winkeliers, zó zijn de mensen in de volkswijk, zó zijn mili tairen, zó zijn politieagenten, pen de kat zó zijn dominees, zó zijn jeugd- proberen je leiders. Voor het gemak sche lle mensen van het- soort over één kam •irtrtrtrtrtrCrtn de daaraan denkt. Weet je, mensen, die alles generaliseren, hebben ook een voorstelling van de christenen. De meest normale voorstelling daarvan is: lui, die verschrikkelijk braaf en vroom doen. maar ze knij- 'I donker Ze hun schuitje te krijgen, maar in hun hart ver achten ze je. Ze voelen zich veel beter dan anderen, de kam van de dingen, niet naar een kerk lopen. Zo- e onS het scherpst zijn op- dra t leen ..Bedoel je", zei Joke. wat chelaars weer! Zie dat je hen VOLKSWIJK olie „En toen?" informeerde Joke. „Toen niets meer!" ant woordde ik. ..We hadden alle- 'es afgedaan hadden; dat ze maal feitelijk erg het land nooit meer in een kerk kwa men: dat ze nooit een gebed uitspraken; dat ze er kortom volkomen op los leefden. Wer kelijk, als je hem hoorde, moest bedeesd en on- kwijt raakt waarschijnlijk „Maar zo zijn we toch niet", rustig voor stribbelde Joke tegen, haar doen, „Misschien zijn we soms „dat weloch wel zo", weerstreefde ik, dat ik die fa- „Koe zouden ze anders zo aan milie van Han- hun generalisatie gekomen zijn? kie niet juist Ze moeten toch wel de nodige beoordeel? ervaringen met ons hebben op gedaan. Van ouder op ouder!" „Het kan me feitelijk geen klap schelen wat de mensen van me denken", beleed Joke opeens. Wat ik me levendig kon voorstellen. Ze sprong op. ..Clubtijd!" zei ze „Ik ga ik eigenlijk nog de boel klaarzetten!" Ze holde denken", op haar lange benen weg. Ik voelde me tachtig jaar oud. En aan de andere kant ook wel gerust. Ik denk met dat Dat ik ook maar voor het ge mak zeg dat ze allemaal lam lendig zijn? Omdat ik er nu juist een paar getroffen heb. die niets voor Hankie over hadden? Het zou best eens waar kunnen zijn „Daar zl niet eens biechtte ik op, ..Het is natuur lijk best mogelijk Maar de Grootvorst altijd op hamert indruk wij op de mensen i zal uitmaken.' Die generalisatie Weet je, hoe het is? We den- is dat het belangrijker is welke iemand Joke voor huichelaa' ken in ons werk altijd aan de indruk welke andere mensen op ons maken. Misschien doet iedereen dat trouwens wel. Ik christelijk. Lijnenspel der hog in de Hordt se Grote Kerk. heeft In wezc niets met de eenheid van kerken te maken. Het is een bijbels woord dat reeda ln het kerstverhaal wordt gebruikt. Keizer Augustus gaf opdracht „de gehele wereld" (olkou- menè) te beschrijven. Chris tus gebruikte het woord, toen Hij zei. dat het Evangelie In „de gehele wereld" gepredikt moest worden. In de dagen van de ongedeelde kerk werden oecumenische sy nodes gehouden, waarbij de bisschoppen uit de kerken over de gehele toenmalige bekende wereld samenkwamen. In onze tl)d wordt het ge bruikt voor de verhouding en eenheid tussen twee of meer kerken. Daar de Wereldraad de grootste oecumenische be weging is. wordt deze naam soms op deze raad toegepast, maar dan ten onrechte. Iemand die zich afzijdig houdt van de Wereldraad kan zeker nog wel oecumenisch zijn. De oecumenische gedachte wordt ln Nederland hoofdzakelijk naar voren gebracht door de Wereldraad, de S.C.C.C. en „Evangelische Eenheid". Via zijn Inter-Church Aid heeft de Wereldraad vele gebieden in probleem derdaad de Wereldraad niet alleen wereld daadwerkelijk gehol- maar heeft gepraat, maar enorm pen Haar voorspraak bij regerin- veel werk heeft verzet. Dit werk gen heeft vaak goed gewerkt. Toen werd echter gedragen vanuit het Amerika het quotum vluchtelin- samen zijn van de kerken. gen-immigranten wilde verlagen werk. oefenden de leiders van de Raad met succes invloed uit op de regeringsfunctionarissen Het stu- de diecentrum Bossey grote Hervormde Kerk tal veel kleinere kerkgenootschap pen. Deze verhouding heeft de ont wikkeling in Nederland min of meer stabiel gemaakt. Volgens dr. Berkhof zal er pas vaart en span ning komen in het werk van deze Hij ziet dit echter nog niet als lijke werkelijkheid is echter nog ten directe mogelijkheid. Juist niet in woorden te vatten. Wel is daarom hoopt dr. Berkhof dat het er in de loop der jaren vanuit de- misschien mogelijk zal zijn om ze werkgemeenschap"-gedachte naast de Oecumenische Raad een sterk bij de commissie voor andere te stichten ln de geest van ..Faith and Order" (Geloof en het vroegere I.KO. (Inter Kerke- kerkvorm) op aangedrongen haar l'Jk Overleg). Op die studie over de eenheid der kerken den, de twr- •-*- toch met kracht voort te zetten. grootste protestantse kerken in Nederland elkaar kun nen ontmoeten en zouden de klei nere kerken minder bang zijn voor de overheersing van hun grotere broer. Het ontstaan van een der gelijk wedergeboren I.K.O. acht dr, Berkhof dan ook zeker niet on mogelijk en beslist wenselijk. Slnte Wilman (ds. Wilman te Oudeschoot) schrijft In „De Kerk klok" over de dominee van Snak kerburen. over wie de gemeentele den veel klachten hadden omdat hij geen huisbezoek deed. Toen deed een ouderling een voorstel. Hij stelde voor dal de dominee net als een dokter voor elke visi te een vast bedrag in rekening zou mogen brengen. Dat bedrag zou dan de domi nee boven zijn vaste tractemcnt ontvangen. Het voorstel werd aan genomen. dat ieder bezoek met 1- betaald zou worden, want de dominee moest er wat bij-verdie nen. Wonderen waren het gevolg van dit besluit. Ten eerste bij de do minee. Je zag de man de hele dag bij de weg. Allerlei ..belang rijk en hoogst noodzakelijk" werk bleef liggen en dominee was in de gemeente. Je hoorde hem niet meer klagen, vermoeidheid kende Ten tweede bij de gemeente. De klacht dat je nooit een dominee zag. verstomde, sloeg zelfs over in het tegendeel. Toen dommee voor de derde keer in één maand bij Jantje met al haar kwalen kwam vond Jan tje. dat ze zelf ook wel voor een gulden een stukje kon lezen en bidden. Beste Pietje, lominee van h telde, vluchtte bij het tweede zoek. toen zij de dominee zag na deren naar een zekere plaats, en waagde het eerst weer te voor schijn te komen, toen ze door het wai. Jan. die steeds van het on recht hem door zijn buurman aangedaan vertelde. maakte bij het derde bezoek flink ruzie mot de dominee, die hem toch geen gelijk gaf en zei hem. dat hij er voortaan wel blijven kon En Piet, de radio-vrome vond Valse beroepings- ethiek In de vacature van een predi kant voor de Geref. Bondsmodeli- teit te Hoogeveen werd een be roep uitgebracht op ds. Lam van Poortvliet. Prompt na het uit brengen van het beroep stond o.aVeenendaal op de stoep van de Poortvlietse pastorie. Dit nü meent de schrijver van het commentaar in de Hoogeveense kerkbode. dr Becrekamp, te moeten laken. Hij zegt: „Is een gemeente die al vier Bondsdominecs heeft niet als de rijke man uit de fabel van Nathan en is Hoogeveen, dat wor stelt om zijn enige Bondspredi- kant te vervangen niet als de arme man met zijn ene ooi-lam? Moest Veenendaal er nu werkelijk ons Lam ook nog bij zien te krijgen?" En even verder: „Er blijkt wat tc haperen aan de be- roepingsethiek. aan de inzichten omtrent goed cn kwaad!" (Woord on Dienst) dat een dominee niet voor geld mocht .verken. Je moest het evangelie uit roeping en liefde betalen. Als de dominee inzag dat deze regeling verkeerd was, mocht hij zo vaak komen als hij wilde. Zo geschiedden er wonderen in Snakkerburen en dat door het geld dat stom is Helaas ook in Snakkerburen leeft men vaak meer bij deze wonderen, dan bij de wonderen van het geloof. (Woord en Dienst). EVANGELISATIE Ds. W. van Boeijer jereformeerd) Ker On. <*vaiigeli*atiewerk lydt naar mÜ'i mening voel Ir veel aan lirt euvel van «Ir anonimiteit. Wy be- handelen de Hlijd. Boodschap «e dr wilTvrrrmd" J.nr """op gaan. Hel ie dikuyl- allemaal zo „vryblyvend". Zo weinig persoon lijk. in Cltri.lu» tigheid ipenbarer mfermini irdruktrr idigen Zulk ren evangelisatie ko-t geen geld. Ze kan plaat* hel.hen ronder -h" of' Fa an ge I i -alin-.-'nl"rumZe be hoeft geen byzondrrr organisatie. Ze i. niet kunstmatig, opzrttrlyk. >nnali...rlyk, op.lrn.grng. - arhlig, rumoerig. gr».ld Zr klampt nirt iedereen zo maar aan. Ze rirht zirh niet tol opzeil, lyk npge „E\ angj-li» gaan „hrw< -objr. waarop H. Troostheide in „De (art. 31) Reformatie" ant woordt Ik kat Trider tor.trmmen il de werkrlykr evangelitatir- beid tyd ko»i rn Inspanning. En ■t ko.t ook grid. En dat i, hlyk- iar irt. »nur D». Trider bezwaar grn heef.. denkt u din Golgotha he dat dr v.,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19