er u n PHOENIX-POCKETS -j-fet u/jni KAMERMUZIEK VOOR VIOOL EN FLUIT r~ Cultureel venster ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 MEI 1958 N. -Y- -Y- -V» tv* "7v* *7r dichter der levensvreemdheid ROLAND HOLST is wellicht onze grootste levende dichter. Zijn jubileum noopt tot een betuiging van hulde, maar stemt tevens tot nadenken over de aard van het dichterschap. Wanneer we iemand een leven lang zien trouw blijven aan zijn denkbeelden, ook in moeilijke tijden, dan zegt dat wel iets. Het kan koppigheid zijn, maar ten aanzien van Roland Holst kan men moeilijk volhouden dat hij in een levenslang ongelijk heeft volhard. Hij belichaamt het levend protest van de dichterlijke visie tegenover burgerlijkheid en eigenbelang. Wanneer zulke stemmen gemist zouden worden, zou het proces van verburger lijking vermoedelijk niet te stuiten zijn. Het is een bewijs van Gods algemene genade, dat er, ook buiten geloof en kerk om, protesterende figuren opstaan, die het zicht openhouden naar een hogere en diepere menselijkheid. De kopstudie in gips, die de Haag- Al had Roland Holst alleen maar dat ene gedicht geschreven, op 12 augustus 1939, over de toekomst van Europa nair aanleiding van de toen zojuist uit gebroken tweede wereldoorlog, het profetisch gedicht „Zwaar Weer o p T i 1", dan zou zijn naam als dichter van groot formaat reeds ge- vestigd kunnen heten. Men her innert zich de grootse aanhef: Heslenfeld maakte van de dichter 4. Roland Holst. ..Bang eerst, dan doods, thans van angsthijgen hoorbaar al, uiel de stilte na rukwind op rukwind in. Geen zwijgen verzwijgt meer wat elk weet: weldra gaat de storm van het lot opsteken. Nog slaapt het uur, maar wild en ijl verlichtte boren de grensstreken al het onheil." Vier strofen ftlt dit poëem slechts, maar het is voor de harinnering alsof het er meer zijn. zo gedrongen van zegging is het. zo compact van gedachten, zo van grote hoogte gezien de beschrijving. En dan eindigt het gediicht als volgt: „De ophanden storm zal hol uitruischen als straks het ondergraven Kruis omver zakt, en die haken kruisen z\jn stukgerateld. en het Huis Europa puin is. Heerscht, Janatisch aanbeden, in een stalen kou de maansikkel dan aziatisch boren Moskou Eenzame wandelingen langs de zee, grillige en woeste zonsonder gangen, wanneer het licht inder daad „wild" en „oud" kan heten, openen de dichter perspectieven in die grootste voortijden van waar achtig leven. En zo ontstaat dan eenzelfde vervreemding van het alledaagse leven als bij Shelley. Novalis, Hölderlin, Stefan George en de door Roland Holst zozeer bewonderde Leopold. Hier ligt de zenuw van het vraagstuk omtrent zin en bete kenis van het dichterschap. Is de aristocratisch - individualistische dichter de ware dichter? Is het een niveaukwestie, zodat het ge wone leven ongeveer uit het ge zicht verdwenen moet zijn? Dan zou er dus een neo-platonisch ge tinte. geestelijke rangorde heer sen, waarbij de concrete werke lijkheid van niet-zijn is doortrok ken en het gehalte aan waarach tig zijn toeneemt, naarmate men hoger stijgt. Jammer, dat het oeuvre van de grote, eenzelvige dichter Roland Holst ook de schaduwzijde van zijn hoge levensvreemdheid ver toont: een zekere verstarring in de dichterlijke taal en het te vaak terugkeren van de geliefde sleu telwoorden. Buiten het evangelie vervalt ook de rijkste geest tot armoede wan neer het gaat oyer de formulering van de zin van het leven en de dienste vragen van schuld en dood. Roland Holst getuigt van zich zelf. dat hij is „naar hart wel Christen, maar naar ziel en vleesch Heiden, nooit te bekee- Zijn verzen zien de concrete werkelijkheid niet als een in prin cipe door Christus verloste werke lijkheid. Het is indrukwekkend, de „vele ontelbaren" met een mach tig woord terzijde te zien gescho ven, de Vielzuvielen, die voor de blik van de dichterlijke ziener tot een grauwe massa versmelten er te horen constateren dat de tijdei steeds ..hondscher" worden. Terecht schrijft W. Gs. Hellin- ga in het aprilnummer van Maat staf in verband met dit vers: zijn stem stelde aan de ja ren vóór hem een vraag die ver der reikte dan een oorlog en een vergiftigde vrede, die ook thans verder rekt dan NATO. UNO. USSR. Atlantic Pact en Internati- Maar behalve dit uitzonderlijke gedicht heeft Roland Holst nog veel meer geschreven. Er is zelfs een kant aan zijn dichterschap, dat. mirabile dictu, naar het po pulaire zweemt, zo het overbeken de ..Stille Huiaje" en het niet min der geliefde ..Als het kindje slaapt". Is het Al weer goed"; voldoende bewijzen, dat deze dich terfiguur niet geheel ongenaak baar en duister is. Ambteloos burger ADRIAAN ROLAND HOLST is r» te Amsterdam op 23 mei 1888 geboren Van 1908 tot 1911 studeer de hij te Oxford (o.a. Keltische let teren cn mythologie». Daarna heeft hij zich definitief te Bergen N H gevestigd. Evenals Van Deys- sel heeft hij zich als ambteloos burger geheel aan de literatuur kunnen wijden. Nietzsche rekende het al tot de voornaamheid „nicht allzu eifrig" te zijn, „kein schwit- zender Proletar". Inderdaad: men sen als Van Deyssel en Roland Holst bewaren een zekere distan tie tussen persoon en werk. Van Deyssel legt een zekere heer X. die hij Parijs laat bezoe ken. de volgende kostelijke uit spraak in de mond: „Ik schrijf nu cn dan wat. en laat dat druk ken En Roland Holst getuigt in zijn ..Achteraf" tot de verzamel bundel „In Ballingschap" aan gaande zichzelf: ,Jjr zijn dichters, die als dich ters u-erken: aan het werk zijnIn dat opzicht heb ik mij altijd de mindere gevoeld ik weet nu wel zeker, dat ik, waar en wanneer ook, al schrij vende heb zitten genieten, of wanhopen, of zwoegen, maar dat er in hoe hevige mate mijn beu'usfrijn er ook mee gemoeid KMI nooit sprake is geweest ran loerklust." al of neratie. vertonen e Deze habit s heeft het voordeel. hoog niveau kan handhaven, omdat men geen tijd nood kent of erkent. Maar er is ook een nadeel, een gevaar zelfs: dat van mandarijnendom en steri liteit Dc term „literaire manda rijn" is geloof tk van Dirk Cos- ter Bij de mandarijn is het aris tocratisch individualisme ad ab- surdum gevoerd Hij staat buiten de werkelijkheid en cultiveert zijn eigen roemruchtige verleden en zijn uitzonderlijke persoonlijkheid. Van Deyssel is aan dit manda rijnendom zeker niet ontkomen. Zijn aandacht was in zo hoge ma te op zichzelf gericht, dat er een overbewustheid bij het schrijven ontstond, die elke spontaneïteit in de kiem smoorde. Zijn optreden Belangrijkste werken van A. Roland Holst Poëzie Verzen (1911). De Belijdenis van de Stilte (1913), Voorbij de Wegen (1920). De Wilde Kim (1925). Ex Tenebris Mundi (1926). Een Winter aan Zee (1937) Onderweg (1940), Heie nas Inkeer (1944). Een Winter dageraad (1945). Tegen de We reld (1947), In Ballingschap (1948). Proza Deirdre en de zonen van Usnach (1920), De Afspraak (1927). Tusschen vuur en maan (1932), Voortekens (1936), Uit Zelfbehoud (1938), Woest en Moe (1951). Verzamelde werken Gedichten I en II. Proza I en IN DE TUINSCHUUR „De Tuinschuur" heet het laatste stuk van Graham Greene. Het is een heel gewone tuinschuur, maar er is een wonder in gebeurd, dat verschillende uitwerkingen heeft ge had op degenen die er mee te maken hadden, zoals ons in de loop van het stuk langzamerhand onthuld wordt. Als het doek opgaat, horen we die hij nu al dertig jaar dagelijks zijn oude vriend en leermees ter Callifer, de eens beroemde schrijver van atheïstische werken. Deze ligt op sterven. Dé schaarse familiele den zijn aanwezig, doch niet zijn het voorval in de schuur. Zijn oom vertelde zijn neefje de bij belse verhalen, zijn vader, de vrij de kamer boven hem denker, ging er recht tegen in, en daardoor ontstond er een spanning in het kind, die zich ontlaadde in bij zijn vader toegelaten: zijn c wezigheid zou de stervende te i verontrusten. Vreemd, er is blijk- zijn wanhoop r ding te doen: hij bad God hem zijn geloof te ontnemen baar iets. Met James is er zeker de jongen het leven terug te geven iets. Hij is onder behandeling van en God nam dit offer aan! een psychiater, die samen met hem probeert een beslissende ge- fpnp7Pn beurtenis in zijn leven te ontdek- verlezen ken, die de patiënt zich onmoge lijk meer herinneren kan. Bij één van de vluchtige bezoeken zijn moeder komt toevallig de weduwe gelooft de oude tuinman van de fa- mar"or milie Callifer en onthult het ge- Nu weet James dus, de kwellen- ciwcu «au de- verlammende leegte is gevuld, overigens psychisch is hij genezen. En hij God niet in de gewone hij heeft in de troosteloze pastorie de sporen van de kunst voor ons religie Is. dan is Roland Holst inderdaad een groot dichter, wiens visie en werk ln het geheel der letterkun dige productie onmisbaar Is, maar die niet tot zwijgen kan bren gen het verlangen naar een open, op de onmiddellijke concrete wer kelijkheid gericht dichterschap, dat grote en kleine onderwerpen bulten zichzelf kan bezingen en dat aan het door Christus op dc aarde geworpen vuur niet. met welke houding dan ook, voorbij- gaat. ONGEVEER gelijktijdig met het jubileum van A. Roland Holst is bij A A. M. Stols en Bert Bak- ker-Daamen een bundel van zijn dichtwerk verschenen. Men komt er verscheidene reeds bekende verzen in tegen en andere waar van men vermoedt, dat ze nog niet in een bundel uitgegeven zijn. Inlichtingen hieromtrent worden niet verstrekt: een verantwoor ding ontbreekt. De titel luidt „In Gevaar" en het boekje vermeldt dat het hier een tweede druk geldt; de eerste druk nl. is een luxe editie in een oplage van 95 r slechts 45 De letterkundige tijdschriften „Maatstaf" en „De Gids" komen, elk op eigen formaat, met een gezamenlijke aflevering uit, die geheel gewijd is aan de figuur en het werk van Roland Holst. Deze aflevering zal als tijdschriftnum mer niet los verkrijgbaar worden gesteld. Wel zal op het formaat van De Gids een overdruk worden vervaardigd, die in boek vorm wordt uitgegeven'door Bert Bakker-Daamen te Den Haag en P. N. van Kampen te Amsterdam. De uitgave bevat 25 brieven aan Roland Holst, artikelen van Annie Salomons. M. V. Domselaer-Mid- delkoop. H. E. van Gelder, J. C. Bloem, Matthijs Vermeulen, J. Greshoff, J. W. F. Werumeus Bu- ning, Evert Straat, S Vestdijk. Jan Engelman, Jacq. den Haan, Paul Rodenko, W. Gs. Hcllinga, Anth. Donker, mr. A. F. Kamp, Fanny Kelk, W. L. M. E. v. Leeuwen. Jeanne van Schaik-Wil- ling. Claudine Witsen Elias en Dolf Verspoor, alsmede een groot aantal verzen van Roland Holst zelf en van andere dichters. C. RIJNSDORP Desillusie Achter de zware zwarte einder i lacht de morgen ons uit De zeepbel van gesponnen goud spat geruisloos stuk En de kleuren, de stukken Ja zelfs de gedachten spatten stuk geruisloos in de zwarte nacht. MIES VREUGDENHIL I naar buiten was zo on-eenvoudig en van zelfgevoel doortrokken, dat het precieuze bij hem aan het ri dicule grensde. Twee oorzaken verhinderen Ro land Holsf tot mandarijn te wor den: het feit dat hij dichter is en blijft (en niet, zoals de ouder ge worden Kloos werd, een carica- tuur van diens vroegere zelf» en dus geïnspireerd, is of zwijgt, èn de omstandigheid dat zijn aan dacht niet op zichzelf maar op de wereld buiten hem is gericht, die hij weliswaar ziet in net „oude. wilde licht" van grootse voortij den al of niet met Iers-mythologi sche elementen te identificeren, maar waarvan hij toch terdege no ta blijft nemen, al bant hij haar vrijwel geheel uit zyn werk. Naar het subjectieve UE GROTE wending, die de 19e eeuwse romantiek in de poëzie heeft gebracht, is de accentverleg ging van het objectieve u~*« bruiloften, sterfgevallen, politieke gebeurtenissen en nog zo veel zaken i In c over Bildei-, vinck een indrukwekkende reeks onderwerpen op, die deze classi cistische romanticus dan toch maar heeft weten te bezingen. En wie hoort hier niet de stem van dc volbloed romanticus Victor Hugo: ..Waterloo. Waterloo. morne plaine." Maar in Engeland zijn Shelley en Keats aan het begin der 19e UET BOEK in klein formaat, het zgn. pocket-boek, heeft ile wereld veroverd. De grote, kostbare uitgaven zullen na tuurlijk blijven bestaan, maar het boek in zakformaat heeft een veel groter afzetgebied ge vonden. Men kan het gemakke lijk meenemen, de kosten zijn gering en in deze vorm krijgt men de beste literatuur opge dist. Naast de reeds bestaande poc ket-edities is thans de Uitgeverij W. de Haan N.V. te Zeist de uitgeverij die al tal van zeer gro te en dure boekwerken heeft doen verschijnen met een geheel nieuwe serie gekomen onder de titel „Phoenix-Pockets" (per deel f2,95». In deze Phoenix-reeks ver schijnen uitsluitend populair-we- tenschappelijke boeken en de boek jes zijn geïllustreerd met een plaatgedeelte, waarvan de om vang varieert van 32 tot 64 blad zijden. Naast dit plaatgedeelte is ook de tekst waar nodig van tekeningen voorzien. De omvang van de boekjes blijft onder de 180 bladzijden Van de 12 dit jaar te verschij nen boeken is er slechts één al eerder in het Nederlands versche nen, nl. „Egypte" door Kurt Lan ge (dat kostte toen f 14.30). Van de resterende 11 titels zijn er 6 door Nederlandse deskundigen speciaal voor deze reeks geschre ven. De eerste acht deeltjes zijn thans verschenen, nl. „Egypte" van Kurt Lange, „Leven en kunst in de ijstijd" van prof. Herbert Kuhn. „Zo zijn onze atomen" van dr. M. Bogaardt, „De wonderwe reld van de termietenstaat" van Eugene N. Marais, „Mijn jeugd ff ET bezit van grammofoon platen is niet alleen een kwestie van goede muziek in huis halen, maar heeft ook opvoedkundige waarde. Het is bijvoorbeeld heel interessant en heel leerzaam dezelfde werken in vertolkingen door verschillende kunstenaars te hebben. Het behoeven zelfs niet eens altijd dezelfde werken te zijn om tot vergelijking te komen. Men kan ook meerdere composities van één componist hebben in verschillende uitvoeringen vreemd, evenals in Duitsland No- valis en Hölderlin. De Tachtiger- in Nederland, dichters als Bou- TWverwa?teJe: venshouding. Zij hebben iets dat niet van deze wereld is, in zover ze zich een ideale werekl dromen in een vage. Keltisch gekleurde voortijd (Roland Holst), io een Platonisch rijk van schoonheid en rechtvaardigheid (Boutens) of in een van Egyptische en Midden- oosterse motieven doortrokken, Helleens verfijnde wereld van te derheid en liefelijkheid (Leopold». De gewone wereld en het ge wone leven zijn dan eigenlijk te lelijk en te banaal om te bezingen eigenlijks wereld is. Het is niet toevallig dat Roland Holst zijn le ven lan» aan zee is blijven wo nen en heimwee had toen hij. in ballingschap, van die zee verwij derd was: ,Jk kon vannacht niet slapen. zoo heb ik gesmacht naar de eenige aardsche stem die m\j nog kan verlossen naar dat groot aangaan van de zee bij de Hondsbossche, de lange wering in het noor den t>an den nacht...." Dat vergelijken doet vaak ont dekken. Ontdekken namelijk hoe een werk of hoe een componist nu eigenlijk wel gespeeld moet wor den. Ik heb het vroeger in deze rubriek al eens opgemerkt: men eerst zwart als weet Dit i tuurlijk de uitersten, er bestaan ook tussenkleuren. En die ontdek te ik bij twee opnamen van Han- del-sonates voor twee violen: de Sonate in g-moll Op.2 no.7 en de Sonate in g-moll Op 2 no.8. De eerste wordt gespeeld door de Rus sische violisten, vader en zoon Da vid en Igor Oistrach, de tweede door de Ned. violisten en concert meesters van het Residentie-Or kest Theo Olof en Herman Kreb- Gezien de faam van de beide- Russen verwacht men natuurlijk een oordeel ten gunste van de Oistrachs In dit geval moet ik de Nederlandse violisten boven de Russische zetten en de Nederland se opname boven de Duitse Wat dit laatste betreft: TELEFUN- KEN-NEDERLAND heeft het spel van Olof en Krebbers technisch beter in verhouding en minder scherp opgenomen dan de DEUT SCHE GRAMMOPHON GESELL- SCHAFT het spel van David en Igor Oistrach. •chts). de beide coneer ion het Residentie-Orkes MAAR het belangrijkste is de vertolking En dan kan men technisch natuurlijk niets aanmer ken op de Russische kunstenaars De echte Handel-stijl echter mis ik. De langzame delen nemen zij in een te romantische gesteldheid En in de snelle delen proberen zij ook een soms on-Handclse expres sie te brengen. Dit ondanks de gaafheid van het spel. Het wil m< voorkomen dat de Oistrachs te veel naar dc zingende klank toe werkten en te weinig acht gaven op het pure lijnensDel. (45-toeren- plaat EPL 30 287 Uitstekende be geleiding door Wladimir Yampols- ky. Theo Olof cn Herman Krebbers daarentegen hebben een zuiver klassieke houding in de Handel sonate ingenomen. Hun spel heeft een ingetogenheid die tch'.cr ner gens tot uitdrukkingsloosheid ver in New Orleans" van Louis Arm strong, „Telepathie en helderziend- strak volhouden, heid" van prof. dr. W. H. C. Ten- haeff, „Psychologie" van H. van Praag „De Griekse beschaving" losgesneden en hem onder de heeft hij hoede van zijn oom William Cal- schuur lifer achtergelaten, dood, zoals hij zeker wist. schijndood, zoals de moeder en dr. Baston stijf het voorval in de tuin- r een letter geschre- vtswu, het bestaan van een wonder "schijndood,zoals de Gods heeft zijn atheïstische activi- Priester Dit i prof. dr. H. D. F. Kitto. Er zullen dit jaar nog verschijnen „De schilderkunst van onze tijd" van R. W. D. Oxenaar, „Levende muziek" van Norbert Loeser. „Byzan tium" van René Guerdan en „De moderne beeld houwkunst in Europa" van Ch. Wentinck. Een uiterst waarde volle serie, die beslist niet uit „highbrow" poc kets bestaat, doch uit boekjes die bestemd zijin voor de leek en de aca demicus. Juist door der gelijke populair-weten- schappelijke uitgaven is het mogelijk iedereen bij bepaalde dingen te interesseren en ook iedereen een onthullen, waarover ieder zwijgt, beter begrip voor bepaalde proble- Zonder het te willen hoort hij een men te doen krijgen. Daarom ma- woordenwisseling aan tussen de ken we onze lezers dan ook gaar- priester en diens huishoudster, ne attent op deze unieke boekjes, waarin de priester zich moet laten die typografisch prachtig verzorgd zeggen dat hij een dronkaard angrijpend stuk. al berust het op twee onmogelijkhe den: de opwekking van James en William heeft met de het ongeloof van zijn oom. Over ste punt zwijgen we ver- toch wel familietraditie van vrijdenkerij ge broken en is priester. James moet zijn. die geen woord gelooft v i de r Internationaal festival in BAALBEK Alsof het een ding is, dat te koop is. Maar Greene heeft ook in dit stuk be hoefte aan iemand die het dierbaarste, dat hij heeft, opgeeft voor een ander. Dat zijn de ware Chris tenen, meent hij, en hij geeft ons tussen de regels door te kennen dat wij aan Gods genade niet be hoeven te twijfelen, ook al zijn deze personen vol gens roomse opvatting reddeloos verloren. Geen lezer is dan ook bereid om de doemwaardigheid van de priester te aanvaarden. Kritiek Greene, die zelf rooms is, heeft nogal wat kritiek van zijn kerk te horen gekregen. Men vindt hem te somber, en inderdaad hoort hij tot die Christelijke schrijvers, die het welhaast onmogelijk vinden het genadeleven een aanwijs- e geven. En de moge noodzakelijkheid van bare Ook dit jaar juli en augustus zal er in Baalbek in de lijkheid Libanon een festival van muziek, toneel en dans worden ge- houden, waaraan bekende artiesten meewerken. Dat *,rnr>"" jaar is een groot succes geworden. Toen opende de Londen Old Vic company met een galavoorstelling van „De Koopman van Venetië". Drie voorstellingen van .JWarkus Anthonius Cleopatra" volgden. Het Franse toneelgezelschap va Renaud en Jean Louis Barrault voerde „Amphitrion" de Vasco" op. Het Santa Cecilia symphonie-orkest van Rome gaf een aantal concerten. verleden kernP>">t van het roomse geloot. Protestanten zien het weer anders: de figuren van Greene wanhopen aan de genade, omdat ze eigenlijk heiligen willen zijn. d.w.z. de ze- Madeleine kerheid bij zichzelf zoeken en niet JJistoire bij Go<^- is dus weer het oude geheel r meesterlijk be- Niet minder kleurrijk waren de handeld is. Want vol spanning ziet kl.t. en voor fluit, cembalo continuo in C gr. t. (30 langspeelplaat LT 6611). valt. Zij zien allereerst de verruk kelijke ontwikkeling van de the matische gegevens en hebben daarnaast vanzelfsprekend ook al le aandacht aan de klank besteed. Dit is spel met allure, uitnemend door Marinus Flipse begeleid. Op dezelfde plaat spelen Olof en Krebbers ook nog een prachtig Duet in G gr.t. voor twee violen van Carl Ph. Em. Bach, de Sona te voor twee violen en piano van Darius Milhaud (een bijzonder knap werk en door iedereen te verstaan» en het Duo no. 1 voor twee violen van Max Reger, een canon en fuga. Het wordt alles met waar meesterschap vertolkt. 130 cm. langspeelplaat LT 6608». THEO OLOF maakte bij Telefun- ken, dit keer begeleid door Hans Henkemans, nog een andere ïpname met twee werken uit het Franse impressionisme: de Sonate voor viool en piano in g-moll van Claude Debussy en de Sonate voor viool en piano in G-dur van Maurice Ravel. Ze staan beide op één plaat, maar als ik een keuze moest maken uit die twee werken ?ou ik Ravel kiezen. Hij verliest zich minder in het spel met los se motieven. Bij Ravel is er meer bewustheid in de bouw, al zal atuurlijk dit werk van De- die tijd moet voorstellingen re met liederen bergen en de valleien van de Li banon Alle dansen vertolkten een verhaal waarin het leven werd ge symboliseerd. Baalbek ligt in het hoogland van de Bekaa. ongeveer 70 km van Beiroet, de hoofdstad van de Li banon Het is omringd door in drukwekkende ruïnes welke date ren uit de tweede eeuw vóór Chris tus. Op de Akropolis, ten westen van de stad, liggen de twee naamste tempels: de kleinere van zijn figuren beleeft men de reddende kracht van het geloof in DR. J. WYTZES. ,JDe kot tijdens de opvoering van nan van Venetië" hij de npel in Baaihek (Liba non). Deze tempel is een meester stuk der Romaanse architectuur. virtuoos geweest Bacchus, welke als wel ee zijn. want deze Fluitsonates stel len de hoogste eisen, vooral door de vrij lage ligging en de gerin ge gelegenheid om adem te ha len. In Bachs tijd had men boven dien nog een eenkleppig instru mentDe fluitist van nu heeft het in dit opzicht gemakkelijker al blijven ook voor hem de eisen Hubert Barwahser. de solo-fluit- tist van het Concertgebouworkest, heeft ongetwijfeld grote capaci teiten. Maar bij deze opname is hij toch echt niet in topvorm. Zijn ademtechniek met als gevolg een minder goede toonvorming is soms wat wankel en zijn Ba:h- opvatting heeft te weinig basis. De langzame delen trekt hij romantisch en de snelle i geeft hij te weinig verend reliëf. In dit opzicht wordt hij daarin ook niet gestimuleerd door de cembalist Gustav Leonhardt. Wie deze opname echter hoort zal op nieuw of voor het eerst enthousiast worden voor Bach's Fluitsonates. meesterwerk van Romaanse ar chitectuur worden beschouwd. Temid den van pijn- en eucalyptusbomên bevindt zich de prachtige Venus- tempel. De schoonheid van Baalbek wekt de bewondering van toeristen, dich- M* ters, schrijvers en archeologen, doch de geleerden hebben het mysterie deel. Debussy heeft een sublieme sfeer bereikt, maar bij Ravel voelt men als het ware meer vas te grond onder de voeten. De bussy ontroert door de kleur. Ra- vel ook door de compositorische ontwikkeling en logische gedach- •engang. Het zijn uiterst zware werken i>m te spelen, maar het is Theo Olof gelukt de opdracht schier volmaakt uit te voeren. Hier is èn techniek èn muzikaliteit in de vertolking, waarbij de moeilijke pianobegeleidingen door Hans Henkemans ideaal zijn uitgevoerd 30 cm. langspeelplaat LT 6607» Wist u overigens dat Ravel in tijn Vioolsonate een fraaie blues leeft verwerkt in het 2e deel. De .nvloeden van de jazz zijn ook aan Ravel niet zonder meer voor bijgegaan. TNDT SIX>T van dit kamermuziek- 1 programma op grammofoon platen wijs ik op een telefun- ken-plaat met Fluit-sonates van Bach, gespeeld door Hubert Bar wahser (fluit). Gustav Leonhardt (clavecimbel) en Johan de Nobel icello». Het zijn de Sonates voor fluit en cembalo in b kl. t„ voor fluit, cemoalo en continuo in e •11e delen staan van de stad en haar nog niet kunnen oplossen. De Bijbel heeft hun in dit opzicht materiaal verschaft. Men erover eens dat Baalbek verleden een religieus centrum was tot verheerlijking van Baal. de heidense god die de Grieken Helios, de zonnekoning noemden. CORN. BASOSKI. Voor hen Heel de Libanon een paradijs voor hen die de zon liefhebben. Minstens zes maanden het jaar, van de lente tot het ont- de bergen i de hitte van de stralende zon. De bekoring van de Libanon ligt dit opzicht weinig niet alleen in het klimaat, doch het voor een groot deel in het inter- het nationale festival, dat in de ruim- tussen de tempels van Jupiter Bacchus wordt gehouden. Voor in het maanlicht biedt Baalbek betoverend schouwspel v Baalbek de „heilige droom gesublimeerde werkelijk heid. Deze stemming wordt ver diept door een constante rookko lom welke naar de hemel reikt van de altaren in de grote hof de reusachtige i valt welijks meter hoge pilaren van de Ju- een drop regen. Het klimaat is pitertempel. H.S. Voor de muzikale vorming Horen. zien... verstaan. Onder die titel heeft de uitgeverij H. Stam te Haarlem een boekje doen verschijnen met een audiovisuele methode voor de muzikale vor ming. Het boekje werd samenge steld door de heren M. P. Nijsse en P. Kok. leraren aan een tech nische school. Bij de samenstel ling is uitgegaan van '2- tot 15-ja- rigen. Daarom wordt begonnen met het bespreken der muziekin strumenten. Daarna wordt ontwikkelingsgang der muziek zal in een volgend deeltje worden toegelicht. De samenstellers heb ben een methode ontworpen om door tekst en illustraties tot het verstaan van muziek te komen. Die illustraties zijn heel verschil- geven zij het vorm- lend: i schema (Peer Gyntsuite en Eine kleine Nachtmusik), dan weer to nen zij de instrumenten („A young person's guide to the orchestra" van Britten) en bij „Peter en de Wolf" van Prokofieff ondersteunen snapshots van personen, dieren en gebeurtenissen de muziek en de gesproken tekst. Van de „Danse macabre", de „Moldau" en „Ca priccio Italien" wordt in éen veel kleurig beeldverhaal, maat voor maat. de programmaWsche inhoud afgebeeld. terwijl het optreden van diverse instrumenten daarbij is aangegeven. Het is een ingeni euze en een instructieve methode, die bijzonder aantrekkelijk ge noemd kan worden en zeker in voering op de scholen waard is. Bijgevoegd is een afzonderlijk le- >ekje ir-1 i- pri - klc raarsboekje met vragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 20