Antwerpen is weer een Christelijke Statenbijbel boekwinkel rijk toch weer verschenen Horstcahiers leren ons wat de Horst leert Geduld MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD RAAMBILJET in Siam, ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 MEI 1958 Een zakenman, die niet op winst uit is... Jeruzalem niet verlaten De opgestane Heiland stuurt zijn discipelen heen sun - i Jeruzalem de ontmoeting met Thomas plaats. Weer ongeveer week later ontmoeten de zeven vissende apostelen de Heiland aan het meer van Nazareth. Voor het afscheid op Hemelvaartsdag zijn allen weer bij de Joodse hoofdstad aanwezig en de Heiland vraagt Zijn jongeren in Jeruzalem te blijven, In Galilea verlieten de discipelen de netten om de Heiland te volgen. Daar leefde onder hun familieleden de verwachting, dat zij eens als ministers zouden regeren De discipelen echter komen na de op standing terug als ministers zonder zetels; het verwachte aardse koninkrijk heeft slechts in de verbeelding bestaan. De reis naar Ga lilea was geen gemakkelijke. De terugkeer van Petrus en de zijnen hield een erkenning van een aardse nederlaag in. De gulden toe komst was een duistere geworden. De discipelen moesten terug om de zaak recht te zetten. Galilea moest inzien dat de verwachting van de nieuwe aarde een valse was, omdat de nieuwe hemel niet in de verwachting was begrepen. Toch moesten de discipelen voor Pinksteren terug naar Jeruzalem, omdat daar in de tempel het hart te vinden was van de Joodse godsdienst. Daar en daar alleen kon de belofte van de Geest in vervulling gaan. Het begin van het Christendom moest onlosmake lijk verbonden zijn. aan het einde van de Joodse eredienst. Maar de belofte moest ook in Jeruzalem vervuld worden, opdat de inwo ners zouden weten dat het kruis geen einde maakte aan Christus. Galilea moest door de verloren verwachting de werkelijkheid van het Evangelie leren kennen. Jeruzalem moest door de gave van de Geest aan de gevluchte discipelen gaan beseffen dat haar kruis de bekroning van Gods heilsgeschiedenis was. Wachten op de belofte Zowel de Heidelbergse catechismus als de Nederlandse Geloofsbelij denis zijn heel beknopt in hun uitspraken over de Heilige Geest. De belijdenis zegt eigenlijk alleen, dat de Geest de derde persoon van de Godheid is en de catechismus voegt daar dan het persoon lijk woord aan toe dat ..Hij ook mij gegeven is. opdat Hij mij door een waar geloof Christus en alle Zijne weldaden deelachtig make, mij trooste en bij mij eeuwiglijk blijveMet geen woord wordt hier gesproken over de doop met. de vervulling van, en de verzegeling door de Geest, onderwerpen die op het ogenblik in het middelpunt van de belangstelling staan Ik vraag me wel eens af, of de Kerk de Heilige Geest soms niet te vanzelfsprekend aanvaard heeft. Hij zou alle uitspraken van de belijdenis zo doorstromen dat een apart dogma nauwelijks nodig geacht werd Zo wordt ook Zijn aanwezigheid in de Kerk en de gelovigen vaak eenvoudigweg voor waar gehouden. Het is inder daad waar, dat geen enkele daad Gods los te denken is van de werking van de Heilige Geest, maar de Geest is niet automatisch in de Kerk aanwezig. Christus geeft zijn discipelen opdracht te wachten. Voor de Kerk iets kan doen, moet de Heilige Geest eerst bezit van haar nemen. De Heilige Geest staat ons niet ter beschikking, maar wij moeten ter beschikking staan van Hem. Zijn wij misschien zo actief ge worden, dat we de Heilige Geest geen gelegenheid geven om be zit te nemen? Onze tijd kent het woord ..wachten" niet meer, maar daarom misschien zijn we geestelijk zo arm. Antwerpen, dat eens het centrum was van protestantse drukkers- en uitgevers-activi teiten, is weer een protestants christelijke boekwinkel rijk. Toen vorige week zater dag de krant in uw brievenbus gedeponeerd werd, zaten enkele mensen in een klein, maar geriefelijk winkeltje met een ruiine etalage bij elkaar om te bidden. Precies om zes uur werden de jaloezieën opgetrokken en verzamelden de eerste belangstellen den zich voor de winkelruit. Keurig geëtaleerd lagen daar Okke Jager's „Uw wil geschiede", Heggers: „Mijn weg naar het licht" zbereid w'aren hun betrekkingen op te zeggen en ln het Vlaams en zijn nieuwste boek met die vreemde titel: „Moeder, ik klaag sprekende België te gaan pionie- U aan." Daar lag Betty Elliots: „Vyf kruisen in de jungle", de kleuterbijbel van Van der Hulst en de kinderbijbel van Anne de Vries en een keur van bijbels en boeken waarvan verwacht mag worden dat ook de Belgen ze graag zullen kopen en lezen. Bij hat afscheid nemen vroeg hij, of ze voor hem wilden bidden, voor het geval hij inderdaad op de verkeerde weg was. Hij zou voor hen bidden, dat God hen ook zijn juiste weg sou tonen, ook" kon meewerken. Het kostte Zeven jaar lang woonden de een strijd van weken, eer hij en Boerops aan de Eglantierlaan zijn vrouw gewillig waren om hun Ze reisden conferenties af waar kalme rustige leven vaarwel te ze hun boekenstand opzetten; ze zeggen en een brief te schrijven bezochten kerken en kringen en aan het Engelse genootschap, dat stelden lectuur ter beschikking en ieder jaar opnieuw trekken ze naar de jaarmarkt ln Essen, waar ze tussen de kramen een eigen bijbelkraam mogen opzetten. In dat grensdorp, niet ver van Roo sendaal woont een eenzame pro testant. De verkoop groeide. Maar later waren het echtpaar was toch niet tavre- WINKEL Een Nederlander zal nauwelijks beseft hebben, dat zich een groots ogenblik afspeelde. Wij zijn ver trouwd met het feit, dat ln ieder dorp en gehucht de laatste uitga ven van christelijke auteurs te verkrijgen zijn. Wij spannen ons in met boekenweken om de ver koop te stimuleren en als een nieuwe winkel ergens wordt ge opend fronsen de concurrerende collega's de wenkbrauwen, en het plaatselijk advertentieblaadje wijdt hoogstens een paar regels aan de opening als het een vette advertentie heeft kunnen loskrij gen. Wij openen een winkel met fanfares en extra koopjes; de Ant werpse winkel werd geopend met een woord van gebed Misschien denkt iemand wel: Moet je nu ook al bidden als je veel verdie nen wilt? We gaan de gang van zaken misschien wat beter begrij pen. als we beseffen, dat een Ne derlands echtpaar zijn toekomst en leven in Holland heeft opgege ven om dit winkeltje te stichten, niet om er aan te verdienen maar om door middel van het boek te evangeliseren en om de gelovigen uit de omgeving te helpen aan goede evangelische lectuur. ROEPING Cort H D. Boerop, wiens voor naam om de een of andere onna speurlijke reden verbasterd is tot Koert, is een zakenman uit roe ping. Reeds als kind droomde hij van zendingswerk, maar de om standigheden verhinderen hem om ook maar één voet in die richting te zetten. Hij moest aan het werk Nauwelijks hun meubelen opgeslagen vrienden in Holland, de kinde ren ondergebracht bij familiele den, omdat ze hun middelbare schoolopleiding moesten afmaken; hun geriefelijke huis was al lang weer aan anderen verhuurd en het echtpaar Boerop had een één ka merwoning gevonden in d havenstad Antwerpen. Die In d»se huurt ran Antwerpen rond het echtpaar Boerop een ëênknmr woning. Nu hébben té een eigen prolesiuntt-christelgke boekuinkel i het hartje i an de tied. tegenover zich, éen Joodse tassen- zaak met een propvolle étalage vol schreeuwende prijzen er naast. den. IN HET HARTJE de aandacht trekken. fé links en een apotheek recht# van zich hebben, een winkel voor heiligenbeelden en rozenkransen Hi* amie neaiaeKensiraai neouen ze pand 201 kunnen huren. Een li CKSGt .u'.pk.m,'; t. keuken,eetkamer en wat al niet. Het begin was er. Acht maanden later konden ze een grote stap vooruit nemen. Er kwam een huis vrij in de Eglantierlaan. Het was wel geen winkel, maar de aan de straat gelegen „mooiste" kamer van het huis kon wel een beetje als toonkamer ingericht worden en met wat getimmer konden de ra men tot kleine etalages verbouwd worden. Hier werden de eerste contacten gelegd. Hun doel bleef de winkel - hartje van de sted en eindelijk troost, zij hebben gewoond is het nu zo ver. In de Lange J* Beeldekenstraat hebben Ala U ooit in Antwerpen komt, verzuim dan niet ook even te vragen waar die Lange Bcelde- a zeven jaar is het begin er kensstraat is. Van de „mlddelsta- Dit Nederlandse echtpaar heeft tie" centraal Station Is het nog ch grote financiële offers ge- geen tien minuten lopen. Doe de weldenkende Nederlander zich Kit misschien niet zou willen verto- genover hebben trouw hun best winkeldeur open, binn. i niet I zoveel mogelijk i Gebrekkige overeenstemming na gerechtelijk geschil ft im Boerop achter de klei boekentafel in de Rijdende pel", een kerk op uielen. die stad tot stad trekt in België ongeveer 100 mensen kan berj Ka- Op een goede dag kwam een jonge nn vragen of ze misschien ook een boek verkochten met het verhaal van Jesaja er in. Ergens op straat had hij een stukje van deze profetie gevonden en de won derlijke woorden van het drie en Vijftigste hoofdstuk hadden hem „arbeiden" Biibel van de rechter om een uitspraak, zo gegrepen, dat hij het hele hoek "VBrüUU J Kok werd in het gelijk gesteld wilde bezitten. Van vrienden hoor- Jpoob en Pieter Keur, een en de uitgave kon geen verdere uitgave v» de Statenverta- ^*3 2? iC&AtAjCt* de de kwam hij al jong achter NIEUWE UITGAVE VAN „KERK EN VREDE" kleinere uitgaven. De gro- weer gekocht worden. Waar- re waren wat prijzig, een kleine «w,uuu<» va miv- beviei hem beter, maar met enige schijnlijk zullen de gebroe- i0giache redenen en ook andere ÏTTXVuba'wlï trU dart Keur nooit vermoed aelovi.en «ran met deze 'Sta Et «".Sr hebben, dat hun uitgave nog *en«n,n. eens tot de verboden boeken PROCESSIE zou behoren in Nederland, processie hield de Het verbod keerde zich niet hun huis. Een stoel Tijdens ONBEHAGEN gevoel van onbehagen hem niet oit manier een steentje bij te drage en Jarenlang was hij leider van een Rotterdamse zondagsschool en wel acht maal vertelde hij op de grote jaarleesten het verhaal. De ^"li;'V"r„r«darDe™eH.h=7 tegen d. inhoud en kwam kwam niel v00rt uit criti.k op waar hij ook al gauw gevraagd telijke, die een langdurige rede- niet yan voorstanders van dê de Kampense uitgever, of op werd voor zondagsschoolwerk en voering hieid waarin hg zijn g<elo- Vortalino noch van de rechter, het leefde ook bij het blijde enthousiasme van de vigen waarschuwde om zich te Nieuwe VeTtaling, noen van j Boerops betrok hen in allerlei an- distantiëren van deze gevaarlijk» ,:i_nripn van h€t christen- Hertog euvel der evangelisatiewerk. Het leven protestanten. Toen de processie vijanden van nel verder trok kwamen een dom De ver^ere uitgave van „Horstcahiers" is de naam van een serie nieuwe uitgaven van „Kerk en Wereld" te Driebergen. Voortaan zullen rede voeringen of lessen, die van algemeen belang kunnen zijn voor een luttel bedrag ter beschikking worden gesteld aan geïnteresseerden. De publikaties hebben niet de pretentie van een zekere afgerondheid in vorm of inhoud, maar wil len dienen om de discussie over een bepaald onderwerp te stimuleren. De lezingen worden op half folioformaat ge stencild en in een keurig gedrukt omslag uitgegeven. ambtsdragers en gemeentele- Wegen en middelen Het vraagt zich af of de huidige structurering van de gemeente wel bevorderlijk is voor haar leven als lichaam van Christus. „Het zoekt naar wegen en middelen, die kun nen leiden tot een beter functione- ren der gemeenteleden als instru menten van Christus' Apostolaat" volgens ds. Pop. De vraag of dit moderne aposto laat in de afgelopen jaren niet jammerlijk gefaald heeft, die be- dektelijk nog al eens gesteld is, wordt van de hand gewezen. Ook het verwijt dat het „Horst" type- apostolaat het woord zijn volle plaats niet geeft wordt afgewezen, omdat ds. Pop zijn eigen vorm niet „alleenzaligmakend" wil doen r op 1 t hen (de mensen) bemoeide Boerop zich met stof fen, tapijten en gordijnen cn in de avonduren en de weekends gaf toe te brengen, dat zij zich alvast hij zich voor geestelijk werk. Noch hij, noch zijn vföuto verwachtt$p J-' "in hun leven een grote ver duidden, dat deze geen overleg „ÏSff belangstellendenmm aom. we had gepleegd, al moet hieraan een kijkje nemen in de etalage deze Statenvertaling met wej toegevoegd worden, dat op VMr\eukseniagalEde'nrandirI%rrleV. kanttekening werd door een het ogenblik alle heruitgaven ter, bezocht hen terwijl ze nog In hefiliasinff stop van ..°ud« «chrijver»" en boe- <=•- hun eerste kamer ..hokten De g ke|) vgn auteur„ ujt de vorige buren hadden hem gevraagd, of oprot. t j hij de protestanten ook niet moest sC£,cl eeuw ln Engeland en Ame- bezoeken. Een beetje angstig had pe utrechtse uitgever Den rika volgens ditzelfde fotogra- *.n Siith!iUnV uitfS,i«. m..rmioS Hertog had voor zijn Staten- fische proces geschieden. Had tin" zij beweerden dat hij heel harte- bijbel offset-platen laten ma- het gescbii een roman of een met de betrokken Jon.,eren dlhfïjlïm over Tibet kijken De' iaMïKïït£dun« oB- Kok "in" Kampen" Dere meen- dogmatisch werk be,rot^n film boeide hen om zijn prachti- spon zich. De beide Boerops had- de, dat hierbij het auteurs- waren de krantenlezers er fotografie, maar meer nog boei- den gilegenheid om te getuigen recht overtreden was en vroeg met een licht schouderophalen enigermate naar de leefregels hét vrederijk der liefde gaan ge dragen, hen daarbij opwekkend het lijden van de tegenwoordige tijd te verduren zolang het moet", én op pagina 31 schrijft ds. Pop: mogelijk gebleken. komen. FILM Nauwelijks tien jaa: ging het echtpaar en d deren Joke en Wirr Boerop de spreker van de En- tocht), een beweging, die oorlogsjaren in Engeland plotse doel niet helemaal. Wij missen de i,ng opgang maakte en zich tot Jezus Christus." Ons voldoet dit aposto- doel stelde i angeliseren door We ontvingen nummer 2 van de reeks, een toespraak van ds. F. J. Pop over „Traditioneel en modern apostolaat". Ongetwijfeld zal deze studie de discussie stimuleren. Ds. Pop geeft een overzicht van de eenzijdige aspecten van het tradi tionele apostolaat, zoals dat in de laatste tweehonderd jaar gegroeid is, en doet dan een poging om het nieuwe te beschrijven in het apos tolaat zoals hij dit ziet en „De Horst" het poogt te verwezenlij ken. Het traditionele apostolaat wordt critisch bezien; het moder ne wel heel erg hoog aangeslagen. Het laatste legt zich met groot ge duld volhardend toe op de vorming middel van christelijke boekwin kels geleid door mensen die niet slechts boeken konden verkopen. - maar ook via het persoonlijk ge- L)e plntltS sprek het Evangelie konden uit dragen. Wat door de grote opgang van het christelijk boek in Neder land heel normaal.is, was in het buitenland volslagen onbekend en in Brits Guyana. Jamaica. Uru guay. Korea. Japan. Frankrijk, vele andere landen Wij menen dat het Koninkrijk niet slechts nabij gekomen is. maar dat in de apostolaire arbeid van de Kerk ook het woord van Christus moet doorklinken: „Ten- zij iemand geboren wordt uit wa- Geest, kan hij het Konink- gepionierd worden. In nauwelijks vijftien jaar slaagde deze bewe- ijk Gods niet binnengaan." Wie ging er in een grote uitgeverij deze uitgave als discussiemate riaal wil gebruiken .al aandacht aan deze punten moeten besteden. Misschien kunnen wij ds. Pop er toe overhalen om in een volgend Horstcahier eens te spreken over de plaats van de „verzoening" in het al of niet moderne apostolaat. verkooporganisatie in Engeland te stichten, zendingsgenootschap pen te helpen in tientallen landen en over de gehele wereld winkels te openen. Boerop, die geen predikant had kunnen worden en geen zendeling besefte ineens, dat zich hier een vorm van evangelisatie- en zen- De woonkamer" Volgens een oude Joodse legende ontmoette Abraham eens een hon derdjarige grijsaard, die hij onder dak verleende. De patriarch be groette de oude man vriendelijk, waste hem de voeten en bereidde een maaltijd. Hü ontdekte echter tot zijn schrik, dat de oude op de tafel aanviel zonder te bidden. „Waarom bidt u niet v| eten?", vroeg Abraham hem tame lijk verstoord. De grijsaard antwoordde hem, dat hij alleen het vuur aanbad en geen andere God erkende, waarop Abraham zo boos werd, dat h\j de oude zijn tent uitwierp en hem blootstelde aan al de gevaren ongemakken van de naeht. Toen de oude man weg v riep God Abraham en vroeg h< waar de vreemdeling was. „Ik wierp hem mijn tent omdat hü u niet aanbad", was aün Maar God telde; „Ik heb hon derd jaar lang geduld met hem gehad, en hem gevoed en gekleed, ofschoon hij Mü niet aerde; waar om aoudt gij hem dan niet voor één nacht kunnen dulden?" Uiteenzetting Blondje en zwartje (XI) aan voorbij gegaan; nu het een Bijbel betrof vroeg menigeen zich toch af wat er met het reeda gedrukte deel moest ge beuren. Zou een deel van de Bijbel vernietigd moeien wor den? OPLAGE 10.000 Daarom verheugt het orta, dal na de uitspraak van de rech ter de uitgevers toch nog met elkaar tot een overeenstemming konden komen. Den Hertog heeft voorlopig toestemming voor een oplage van 10.000 en allen die op de Bijbel^ in tekenden hebben reeds de eer ste twee delen ontvangen en zullen het derde deel binnen kort kunnen verwachten. Naaat de Nieuwe Vertaling met kant- tekeningen van o.a. Kok en Bosch en Keuning blijft dus ook de Statenvertaling mei kanttekeningen nog in de han- del verkrijgbaar. Zinoh^ plichtige leeftijd. In die dager- h.». verven*- Ieidsters: ze weten intuïtief wat de jongens en meisje van plan zijn en ze voorkomen elke kortsluiting omdat maatregelen al genomen heb loijdste zin van het woord, met val ging het feitelijk al heel geven ons dan wat last. Soms b inbegrip van alle ooms, tan- eenvoudig. tegen wil en dank: het leven Ik stond toevallig juist in de van een mens gaat niet altijd j gang, toen z\j een of andere over rozen en het is soms on- J moeder te woord stond. Te doenl\jk om het geld op tyd te woord staan - dat is een nare "tarten. Soms ook wel uit on- 4 uitdrukking; zo uit de hoogte; nadenkendheid of slordigheid 2 zo genadig van boven af. Maar rnaar wie vergeet nooit tets? in Joke's geval gewoon Denk maar aan al die mensen, f haar dogma bij uitnemend heid: ,.Het zou allemaal beter gaan, als de ouders maar be ter waren iemand uil de band kmnmyoorko^HUUjm springt. En evenmin werd Joke hmt olnnhtnifar nn*1 et» tetaStCr Ik merkte dat net tijdig ge- nog een welwillende, liefelijke d'* noeg om een volslagen ramp benaming voor haar manier ai elf jaar lang verge- mm» voor „aar "T"",™1?,' optreden, Sllemenjen wal kampoelden „aan te betalen I het slachtoffer van de gezapig' onverschilligheid van ons Ne - derlandse volk. of steigerde ze opstandig omdat de kerk haar prestaties niet enkel slechts nauwelijks beloonde, maar er bovendien absoluut niet naar omzag. Dat was Joke allemaal een zorg! Als je plezier in je werk hebt, hoeft niemand je om die arbeid te prijzen. Als je er in opgaat, absorbeert het je in die mate dat je de lauu'c reactie# van omstanders niet eens opmerkt. Wie in het wa ter gesprongen is om een dren keling te redden, gaat ook niet opeens watertrappen om een applausje in ontvangst te ne men: het zou z'n drenkeling het leven kunnen kosten.' op l de taak van een hoofd- deed die Joke hooghartig! Er is dus geen reden om dat te doen. Wij, de Het gesprek ging over de achterstallige ouders aan te anbetaling van kampgeld", blaffen. Er is wel reden hen Ik geloof dat gezellig aan te horen en samen dit een vak- vaar een oplossing te zoeken. term ie. Onder »«l' moet j« niet doen „aanbetalen" da2r „Ir-rEnnn „ie aI* **n wrekende rechter. En dat een lok' m« dl"r paalde geharnaste ridders jeugdzorg werk hebben niet alleen strijd te massa jeugd: we hebben evenmin al leen ouders de helpende hand te bieden: we hebben ook onze volontaires en sta- gières onder onze hoede te nemen. Wandelt een aanko mend jeugdleidertje plotseling rond dan grijpen wij Maakt een krijsend leidslertje opeens amok dan snellen u»u toe. En op de duur leer je u>el de voorboden van derge- Uit det VOLKSWIJK Eni Maleit meisje bekijkt mrt aan dacht het nieuutte raambiljet, dat door de plaatselijke kerken in Zuid-Siam wordt verspreid. Bij het kruis gaan de smalle an de brede Joke zegt Olala, ik zal ze maar niet her halen. Ze praat als een o/ficier I van justitie. Ze gebruikt stad- paalde dag aav huilwoorAên by de vUet En one overhandigd moet tpn. Alt „e Nm ja tlk g,_ er een kamp op uitpaat moeten mat, ik do, 0lld „andMg we van de ouden voor het ziet maar hoe je ee vertrek veertig tot vijftig oan Jcovnt. En anders gaat Piet procent ontvangen hebben njet meef g0m! t"t ervaring welen we dat Non mo,„ u vrmiw. wazige, starende blikken we er anders "oar ku"nj" nis ze. weg gaat. ..Wat een kale dan grijpen wij in. 'luiten. De eerlijkheid gebiedt drukte!" om te tappen dat napen nan all „er(r„kkeu de tien ouder, met proapte jj; Jok, kind, b„ jt h.t,- en royaal aan die rerpllchnnp m„, Kon m,, Ma, voldoen. En degenen, die de ttafkam«r; we moeten eens een dergelijke medewerking praten Er is verse thee niet van plan zijn gelijk yVant fhee en koffie zijn olie die jam- Hankie's ouders! zeggen op de kokende golven van onze rende blikken of merende geluiden ten tonele dat duidelijk en onomwonden. ntstellenissen. duidelijk complei gehoudende ouders deugei -2 niet.' „Ouders" genomen in de morden gebracht. In Joke's ge- Alleen die tiende gevallen ■b MIEBEL. Pastoraal ziekenhuisbezoek bemoeilijkt In Oost-Duitsland wordt in vele steden het ziekenbezoek door predikanten aan gemeente leden, die in ziekenhuizen z(jn opgenomenpraktisch lamge legd. meldt het blad de „Gart ner". Een voorschrift van de gezondheidsdienst der regering bepaalt: „de predikanten bezoe ken de zieken gedurende de be zoekuren van het ziekenhuis. De zusters verstrekken op de be zoekdag de namen van die zie ken. die een herderlijk bezoek wensen". De predikant wordt door deze bepaling slechter be handeld dan elke andere bewo ner van de Duits Democratische Republiek, mant deze mag ge durende de algemene be*oekt(jd •mgehinderd in hef ziekenhui# bezoeken wie hij wil. De predi kant daarentegen mag slecht# komen, wanneer zijn bezoek uitdrukkelijk door zieken ujordt gewenst. Een werkelijke ziels zorg Is in de drukte en de on rust van de algemene bezoek uren bovendien nauwelijks mo- trtltfk. VOLKSKF.KK. kF.RKVOLK Da. A. van der Moet in zyn „Haventje": Hel lick bed van een men* kan z'n sterfbed worden. Dal is hel beeld van rle kerk We hebben al heel lang aanwyzingen van haar ziekte. De jlervormde Kerk hjjv. heeft nog het naam bordje op de deur „Volks-Krrk", maar waar ia hei „Kerk-Volk?" F.n om nog een* hjj getallen te lechisalie-lokalen en vernieuwen -thode. oude eatrrhi* ,,Dc Saambinder" van dc Gereformeerde Gemeenten keert zich tegen de Evange lieverkondiging per radio of televisie Noch door een radio-uitzen ding, noch minder door een te- l-vi.ic'uitacndmg wr verwachten, dat de Heer mei de He» londai mdat ing der zonden bekend maakt in gemeenschap mei allen, die. me| hen in hel lichaam der Kerk zjjn ingelijfd. Trekt de Heere een zondaar, die huiten de bij zondere openbaring van het Woord de* Heeren leeft, dan zal de Heere hem brengen lot het middel, dat Hü daartoe gebruikt: de prediking van Zün Woord in het midden Züner gemeente daaitoe geroepen her ders Prof drs. L. Doekes in „De Reformatie" (art. 31): We kunnen zeggen: buiten de Vrügemaakte Kerk i» g.-en zalig heid. God heeft de kerken vrij gemaakt, opdat ze zich weer onder Zijn Woord zouden hui- in de ker - gaat, 'chter l in- lig leven en kaar. De kerk van Christus mei komen". Za- *en hoort lm el- moet de volheid aithoudeu Dan kan ik zeggen: hier wordt de zaligheid geschonken. Een kerk die gebonden wordt door men- seiihcdenksel, drukt He ralighrid weg. Het Woord God. wordt er bedekt. Al. men zlrh gaat af. irhridei de rlde de erhlndert «KLOOF F.N VUISTAMt Taak' Geloof en intuïtir zijn hogere Ren» dan het verstand, hebben de waukzaam- het versland nodig o.„ KFFSTIIA4. K.\ PA RA HF Ds. W. van Boeijcn meent in het gereformeerde „Kerk blad" (Brabant en Limburg) dat parades en feestdagen niet bij elkaar horen: Naar mgn overtuiging ia dat ••gespeel" met vliegtuigen en sol daten ter opluistering van na tionale feeatriykheden want ieta ander, i» het toch niet in flagrante .trüd met de rrn.t die paat hü wal in de Bgbel „het rheid" wordt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19