ALBRECHT
DÜRER
BRECHT
Cultureel
venster
VROUWEN IN HET LEVEN
VAN COMPONISTEN
Kruipt GIJSENS bloed
waar het niet gaan kan?
MARIONETTENSPEL
Taschenbuch derOper
ORGELBLAD
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 10 HEI 1958
Zijn leven in woorden
en beelden
schilder
it tekenaar
it graveur
it etser
I „Hierin zijn vervat vier boeken over de menselijke proporties, door Albrecht Dürer uit Patimr. De reis naar Zeeland
n j- j i i* sl ll ii was fataal voor hem Oewor-
J Neurenberg uitgevonden en beschreven ten nutte van allen die de kunst liefhebben' den Hij Wnde naar een grote
walvis kijkeu. die
DE sierlijke krulletters bevallen hem wel
op het titelblad van de drukproef. En
heel groot tekent hij daaronder zijn mono
gram: A.D., twee letters in elkaar gevat. Met
ijver corrigeert hij alle drukproeven. De koorts
doet zijn hoofd gloeien, zijn hand beven. Maar
hij zet door, de „Proportionslehre" moet klaar.
Eerst dan kan hij sterven.
Rechtop in bed zit hij, ge
bogen over de proeven. Soms
kijkt hij even op. Hier is zijn
kamer waar hij graag is: hier
is zijn stad die hij boven alle
andere steden eerde. Vlaanderen
heeft hem willen houden. Een
groot huis kon hij krijgen
Antwerpen. En
hij met een fakkeloptocht
zijn gasthuis gebracht. Maar h-j
bleef er niet. hij wilde terug
naar Neurenberg. Daar was hij
geboren in de Winklerstrasse 20
als een van de 18 kinderen uit
het gezin van de goudsmid
Dürer.
Van onze kunst
redacteur
der Stadte. Schlós-
ser und Flecken".
En nu dit boek.
Ook was hij al "be
zig met een boekje
voor toekomstige
Brugge werd schilders, getiteld
..Speis der Maler-
knaben". Maar
Agnes zit er nog
steeds. Ze bracht
f 200 bruidschat
mee. Maar kinde
ren heeft ze hem
t drukproeven moeten klaar. Zijn nooit geschonken
Weer buigt hij zich
magere hand beeft heen en weer
bij de woorden. De koorts teistert
zijn lichaam, maar toch is hij een
beetje blij, een beetje trots ook.
Dit werk moet uitgedragen wor
den. moet naar allen die gaan te
kenen. In het belang van de kunst
moet hij doorgeven wat hij in de
praktijk geleerd heeft. Zijn erva
ringen van de eerste ontmoeting
met de kunst af. Ook wat hij bij
de pesf
uitbrak het hrt haar achter
in Neurenberg. Maar ach, ze
kon toch niet mee. Het was voor
ziin studie. Hij wilde steeds
verder komen in de kunst. Hij
had immers opdracht gekregen
van God. Die opdracht wilde hij
zo goed mogelijk vervullen.
Daarom was zijn devies ook: De
kunst heeft alleen nut als God
er door geëerd wordt. Heeft hij
altijd naar geleefd? Heeft hij
gespoeld. Bij Bergen op Zoom
werd hij ziek. En toen kwam
ook nog het valse bericht van
Luther's dood. ..O God. Luther
is dood, wie zal ons nu vooct-
aan het Evangelie zo goed
verklaren", had hij gebeden.
Maar Luther was niet dood.
En ook Erasmus had hij ont
moet en getekend
Het was al laat in de avond
van de 6e april 1528 dat Al
brecht Dürer, de grote schilder,
tekenaar, graveur en etser, de
ogen werden gesloten door zijn
vrouw Agnes. die hij slechts één
keer in zijn leven had aangespro
ken met „mijn Agnes". Dürer had
zijn werk op aarde volbracht, de
drukproeven van de ..Proportions
lehre" waren gereed. Een eenvou
dige steen bedekt zijn graf op het
Johannisfriedhof te Neurenberg.
MEERMALEN is, al dan niet met leedwezen, opgemerkt dat veel kunste
naars. opgevoed in orthodox-protestantse kring, de kerk verlaten
bij het ontplooien van hun kunstenaarsschap. Dit is evenwel geen typisch
nationaal of protestants verschijnsel; kerk en kunstenaar leven uit de
aard wellicht niet van hun wezen maar toch wel van hun hedendaagse
verschijning in een zekere spanning: enerzijds de enkeling, de voor
trekker; anderzijds de behoudende gemeenschap.
In hef Vlaamse Katholicisme heeft dit conflict gerd de Heer te
zeer scherpe kanten gehad. De kerkelijke leids- ijdele dwingeland
lieden, verzwakt door hun machtspositie, oefen
den critiek uit die niet ieder in deemoed kon
lijden. Zij veroorzaakten een bedompte atmos
feer waarin hel beslaan onvoorstelbaar is van
b.v. een Graham Greene, die in de frisse minder
heid die het Engelse Katholicisme is al moeite
had zijn literaire leven te behouden.
als een
het hart
bitter als
lasterend het leven in gegaan,
omder wille van Agnes, mijn
kuise bruid, mijn dode zuster,
gelijk Euridyce tweemaal ver-
Stijlbeheersing
In 1518 schilderde Durer in Augsburg op lindenhout deze
Maria met gevouwen handen, gezien voor een groen gordijn
tegen een rode achtergrond. Een oude kopie op koper bevindt
zich in de Accademla te Venetië. Dit werk hangt in het Kai-
ser-Friedrich-Museum te Berlijn.
De nieuwe roman van B. Roest Crollius, „Mensen zijn
geen goden" (uitg. A. A. M. Stols, 's-Gravenhage), is het
verhaal van de reacties van een aantal dorpsbewoners op
Men ziet het hele leven van Tr
Albrecht Dürer en ook de ge- de annexatieplannen van een nabijgelegen grote stad. Voor
hele tijdgeest in het boek van
Max Steek: „Dürer. Eine Bild-
Om een geruchtmakend Vlaams
voorbeeld te noemen: Gerard
Walschap, door do Noord-Neder
landse Jezuïet Van Heugten hoge
lijk gewaardeerd, werd door diens
zuidelijke ordebroeders afgekeurd
op moraal-thpologische gronden
en zei toen tegen de kerk „Vaar
wel dan!" 194U
Bij anderen was de strijd tus
sen de uiterlijke verschijnings
vorm der kerk en het eigen we
zen minder luidruchtig en werd
pas mftkbaar na een langdurig
innerlijk proce "i
Marnix Gijsen.
superieure beheersing
gevoel die de grootte der bedwon
gen hartstocht en gevoeligheid als
evenredig doen vermoeden; welis
waar zijn er enkele inzinkingen,
maar die zouden voor menig an
der schrijver van naam nog hoog
tepunten betekenen. Beurtelings
spelen zijn boeken zich af in
Vlaanderen en de U.S.A.. waar
hij. als dr. J. A. Goris, cultureel
attaché van België is. zo krijgt
Tot hen behoort ook de verhouding Europa-Ame-
jjjaa 1menig boeiende be-
N\
woorden. Hie
Mantegna. bij de Antieken, uit de ook niet eens zichzelf
kunsttheorieën der Italianen en middelpunt gezet? Tekende hij
uit de woorden van Vitruvius had zichzelf niet met een peinzende
opgestoken. Geen fout mag er in ChristuskopHad hij
de drukproeven blijven: woord trotse brier
voor woord, letter voor letter wordt -schreven aa
heimer? Zi
nagekeken. ,,mijn Franse jas laat u groeten
aangevend dat het hem zo goed
Een stekende pijn in de rug 0in9-
laat hem even rusten. Ja. hoe
graag had hij ook nog doorgc- Weer corrigeert hij,
geven wat een kunstenaar als hij letters
Schongauer hem
hid kunnen leren.
God had het an
ders gewild: en
kele maanden
voor hij in Kol-
mar kwam om bij
Schongauer in de
leer te gaan, was
de meester over
leden. Dat was in
1490 en hij was
toen nog maar
19 jaar oud. Zes
tien jaar later
trof hem eenzelf
de slag: bij aan
komst in Bologna
was Mantegna
dood Maar geluk
kig had hij hem
al eerder ontmoet.
zo in de negenti
ger jaren. Niet
lang bleef hij toen.
ivant vader had
hem naar Neuren
berg teruggeroe
pen: er was een
bruid voor hem.
Op 7 juli 1494
trouwde hij met
Agnes Frey. Hij slaat zijn ogen
op aan tafel zit Agnes zorge
lijk, gelaten. Zij
leen over blijven.
De 26-jarige Albrecht Dürer
schildert zichzelf na terugkeer
uit Venetië in 1498 als jonge
edelman in de kostbaarste kle
ren. In Venetië had hij dc
hoogste roem gehad. „Hier bin
ich ein Ilerr. daheitn ein
Schmarotzer" (Hier ben ik een
heer. thuis een klaploper),
schreef hij uit Venetië aan zijn
vriend Pirckheimer. Om de
herinnering aan de roem in
Venetië levend te houden,
maakte hij dit portret. Hij
schreef onder het venster: „Das
malte ich nach meiner Ge-
stalt. ich was secbsundzwan-
zig Jahre alt. Albrecht Dürer"-
natuurgetrouw en scherp
biographie", uitgegeven in de
serie Kindiers Klassische Bild-
biographien van Uitgeverij
Kindier te München. Het is een
prachtig boekwerk geworden
(147 blz.), waarin aan de hand mogelijk beeld va
van talrijke foto's van werken geven Hij kan
van Dürer, van de mensen en slechts hun mee
de huizen uit zijn omgeving, eigenschappen zo
lijk uit te beelden. En, nog
ftc. bomnd levensverhaal v,rd„. h,j kan ook al5
van een groot kunstenaar is ge- manllgure„ met levend, men
geven. Boeiend door de tekst, kieze„ maar exp0„enten van
boeiend door de platen. Zo leert paalde in het oog springende
de meeste plattelanders die ten tonele worden gevoerd be
tekent het bericht een keerpunt in hun leven.
het schrijven van een ro- surde worden overdreven dat de
kan de auteur zijn best doen spelers gelijkenis vertonen met
karakter-poppen uit een marionet-
ZIJN
expressionistische
(Het huis. 1925" had Gijsen lan
ge tijd geen creatief
werk meer gepubliceerd. In 1946
verschijnt dan „Joachim van Ba
byion". waarin de meesterlijke
overzetting van Vlaamse. Europe-
rika bij hem i
lichting.
Elk van deze romans hier ii
innering te brengen zou te ver
dus beperk ik mij tot
Joachim van Babyloi
•tuigd-katholieke \'oe.reil aus. Depert
.up n de laatst verschenene
en lan- le van Leent je". (Uitg. A.
l?tera?r A M St°ls' De" H"«'
Leentje
Katholieke toestandei
onze tijd naar het Israël
bylon van Joachim en zijn kui
Suzanna niet kunnen verhullen dat
Ba-
tenspel. Iets dergelijks deed Roest het de doorleefde
Crollius
zijn fig-
ook trachten
l kenmerkende Mensen zijn
treilend moge- H« er
,n lijk een poppenkast van
gemaakt. waarin een
,n groot aantal clowneske.
e. groteske en caricaturale
speelgenoten
fische inslag is Jakob Vasteels.
een juridisch student die zijn
dienstplicht als soldaat derde klas
se vervult in het militair hospitaal
doorleden te Lindeloo. Hij heeft zijn geloof
de schrijver zelf afgezworen e
men Dürer kennen en begrijpen, genschappen die
tot i
het ab-
t Venetië ge-
i vriend Pirck- heel woord vergeten, daar is een
de St:il vanletter te veel. Vermoeiend, dat cor
rigeren. Was die koorts nu maar
even weg. Een slok water helpt
wel. „Agnesde arme, ze
sloft al. „Proportionslehre" er
zou later zeker over gesproken
worden. Niet alleen in Neurenberg,
maar ook in het buitenland. Ook in
de Nederlanden.
JU HET VOORJAARSNUM-
MEF van „World Theatre".
het driemaandelijks tijd
schrift dat voor ons land door
Elsevier wordt uitgegeven
tekent Jean-Paul Sartre de
Duitse toneeldichter Berthold
ezenlijk spel bedrijven.
Aan de touwtjes trekt de
..Wivn_n_-L^-L--spullebaas. de schrijver.
En hij trekt wel eeijs
verkeerd ook.
Het is wel aardig, dit
r 'II I boek, maar toch bevre-
en europa S klassieken digt het niet. Men verwacht een
vervolg, hoewel de uitgeefster en
de auteur daar niet van reppen,
want het boek is, zoals het daar
rde" die liEt- a' De aP°th™se-
munistisch vernis, door
dringen tot die geestelijke
vooral menselijke
in Eui opa's geschiedenis altijd
zo'n giote rol hebben gespeeld.
Hans Schalla schrijft over de zotte vertoning dan
bü ons bijna vergeten Duitser wekkend hoogtepunt.
l besloten het
leven rondom zich als
een neutraal wetenschap-
pehjk waarnemer te be-
Zijn tegenspelers zijn
de sergeant Blondeel. een
animaal mens. voor wie
de vrouw slechts één en
kele bestaansreden heeft
en Rachel een demi-
mondaine. die door een
motorongeluk in dit mili
tair hospitaal terecht is
gekomen. Rachel stelt
slechts belang in de lief
de. zij verzamelt mannen.
Echter niet die van het
soort Blondeel door wie
betreft. Hier begint de nu al elf zy met geweld genomen wordt,
romans lange neerslag van de Een aanklacht volgt: Blondeels lot
stage strijd om het leven te red- rust jn de filosofische handen van
den uit de dodelijke casuïstiek Vasteels: hij zat "s nachts met de
der moraal-theologie, waarin Su- sergeant op wacht, hij heeft hem
zanna onderging omdat zij, na de weg zjen gaan. maar kan het
pverwinning der deugd. leefde tegengestelde getuigen.
instelling dan als
Het was toch wel een heerlijk
jaar geweest, toen hij bij Jobst
Plankfeldt in Antwerpen woon-
de. Dat was nu al weer 8 jaar geeft
geleden. Toen hij in die lage man.
landen kennis maakte met schil-
Brecht als een „klassieke". Het Frank Wegekind, tüiens Markies
waardevol artikel, dat een
goedgelrjkend geestelijk portret
deze grote theater-
5 Goede mens van
zojuist door de Haag-
ders als Barent van Orley, Lucas sche Comedie op het repertoire
van l.eyden. Quinten Matsijs en genomen is. Inderdaad. Brecht
Joachim Patinir. Wat een prach- is een aute
tige landschappen maakte die allure, die ondanks zijn
Keith hij irt Bochum op
nieuw tot leven heeft gebracht. Zoud*e'n
Voorts lezenswaardige bijdrage
over het Japanse No-theatert
over O'Neills nagelaten werk
„Mensen zijn geen goden" is
gek gekozen titel. We
an toe willen voegen:
ook geen marionetten. En,
het poppentheater
Een Itinoe dooreis in de nacht" sproken, de lezer heeft toch recht
- - Jj— Jan Klaassen-
Staande tussen waarheid en er-
larmen kiest Vasteels het laatste:
- ..iet de verafgode rede échter be-
i Gijsens vroeger geloof is wel paalt zijn keus, het leven ontsnapt
gegeven in dat droevigschone aan zijn filosofie Want het zijn
hoogtepunt van zijn werk: „Klaag- schijnbaar onbelangrijke gevoels-
lied nrn Agnes"' <19511. het teil factoren die de doorslag geven;
relaas van een jeugdliefde die een beuingunslig utter,ajk van de rech-
wicht Leentje aan de zogende
borst van mevrouw Blondeel.
andere belangrijke inter-
klassieke nationale toneel- en (ditmaal spel.
ookopera-prestaties.
J. E. NIEMEIJER.
VIA NAALD
£N PLAAI
r/ROl/WEN hebben
het
:al straks
mi net de dienst
maagd Susanne. Heeft hij haar
niet erg alleen gelaten in -Vn
leven? Verwaarloosd misschien
wel
Opnie
r neemt hij de drukproe-
/ter hand. Als het klaar
zouden er drie boeken van
zijn verschenen, eerst zijn ,.un-
derweysung der messung mit dem
Zirckël und Richt Scheyt". daarna
zijn „Unterricht zur Befestigung
1520.
Tijdens Diirer's reis in de
Nederlanden ontmoette hij ook
Rotterdam in
I heeft Durer
schets van hem gemaakt.
Deze kopergravure maakte
Dürer echter in 1526. naar een
Erasmus-medallle van Quinten
Matsijs. Ze stelt Erasmus voor.
staande te schrijven (gelijk
zijn gewoonte was» aan een
lessenaar, een vaas met bloe
men voor zich en omringd door
boeken. Erasmus moet niet 70
erg tevreden zijn geweest over
deze gravure. Hij zei: „Durer
heeft mij afgebeeld, maar het
lijkt niets".
Wilt U iets van opera's weten? De libretti zijn bijzonder knap
De Inhoud, de tijdsduur, de bezet- verteld, de stijlproblemen goed
ting, de stijl, de aanleiding, de weergegeven, de vocale bezettin-
tekutschrijvcrs, de achtergronden gen zeer grondig gedetailleerd en
en de vormgeving? Dan Is er de geschiedenis verantwoord voor-
eigenlijk maAr één goede raad: gezet. Het is dus maar niet een
Schaft U zich het „Taschenbuch boekje met de inhoud der opera's
der Oper" van Rudolf Kloibncr en een aantal jaartallen over de
(uitgave Gustav Bosse Verlag, eerste opvoeringen. Het is veel
Regensburg) aan. meer. er wordt hier diep ingegaan
op de werken en daardoor is het
Er is thans van dit boek de 5e
druk verschenen en op de 912 pa
gina's (klein formaat» zult U wer
kelijk niet vaak tevergeefs zoeken
Van de oudste tot de modernste
opera's toe kan
den. Pergolesi's ..Die Magd als
Herrin". Haydns ..Der Apothe
ker". Monteverdi's „Orfeo". Mey
erbeer „Die Hugenotten'. Mas-J
cagni's „CavaUeria Rusticana
Flotow's ..Martha" |j
hème". Beethov»
ook Egk's „Die Zaubergeige
Hindenuth's „Cadillac". Krcnek
Pallas Athene weint" en Lieber
mann's ..Penelope" worden be
sproken. En zelfs het dramatisch
1 dl" boek
isbaar naslagwerk gewor
den voor allen, die wel met ope
ra te maken hebben of opera's in
concertzaal of door de radio be-
Ter aanvulling is er nog over
ongeveer 140 bladzijden een lijst
(met gegevens) over de belang-
Puccini's „Bo- rijkste opera-componisten en hun
.Fidelio", werken. Tevens wordt in een af
zonderlijk artikel de juiste bezet
ting onder de loupe genomen en
tenslotte geeft Kloibner een opga
ve van de verschillende stemsoor
ten met de rollen in de opera's.
D M. 2.50» dat we
x
y leven van veel kunste
naars een grote rol ge
speeld. Niet voor niets dichtte
Friedrich von Schiller..Ehret
die Frauen! sie flechten und weben, himlische Rosen ins irdische
Leben". En met voor met-: ook ze 1 Richard Wagner eens: .Die
F rauen sind eben die Mus ik des Leb ens". Er zouden boekdelen
met dergelijke uitspraken te vullen zijn. En nog meer boekdelen
met liefdesverhalen van grote kunstenaars.
Ook Mozart mocht bijzonder graag in charmant damesgezelschap
verkeren. Hij was een levenslustige knaap en hij raakte gauw
bekoord door een mooi figuurtje of een knap gezichtje. Wie zal
het hem kwalijk nemen. Hij heeft het bovendien nooit onder stoe
len. of banken gestoken. Integendeel, zelfs zijn eigen vrouw wist
er van.
Aan dit zwak voor
het vrouwelijk ge
slacht danken we
echter verschillende
mooie werkjes van
Mozart, o.m. enkele
prachtige concertari-
a's Toen Mozart in
1777 (hij was toen
dus pas 21 jaar) in
Salzburg bezoek kreeg
van de Tsjechische
componist-pianist
Frantisek Xavier Du-
sek uit Praag, was het
meer diens charman
te en knappe vrouw
Josefine '23 jaar) die üjiiji'j;
indruk op Mozart
maakte, dan Dusek
zelf. Bovendien was
Josefine nog ec-n be
faamde sopraanzan
geres, een stemsoort
waarvoor Mozart ook
een zwak had. Eén
er. twintig jaar later
zou ook Beethoven
bekoord worden door
die Josefine en bege
leidde hij haar zelf
op een recital in We
nen op 29 maart
1798.
Mozart sohreef voor Josefine
Dusek (ook wel Josepna genaamd)
0 m. de prachtige concertaria met
recitatief ..Ah. lo previdi" in 1777.
Een jaar later raakte Mozart ver
strikt in de charmante netten van
een andere jeugdige zangeres
Aloysia Weber, mi
Konstanze hij latei
„Lat zij sterven moest, stond,
zo beweerden de gelovigen, ge
schreven in de sterren, dat
kaartsysteem van de Heer. Ik
vroeg mij af waarom in de
sterren niet geschreven stond,
dat een jong meisje een vrouw
en een moeder moest worden.
De brave, eenvoudige priester
ran Agnes' parochif. die ik bij sbsoiuuü,e,d van de 6;
haar moeder aantrof toen ik gelische geboden?
met Carlo in onze stad weer
keerde zei me dat God in Zijn
hemel maagden nodig heeft om
voor Zijn troon eeuwig Zijn lof
te verkondigen. Ik heb gewei-
Vasteels blijft los van een oor
delen. m paragrafen en a priori
over goed en kwaad, maar zijn
intellectuele hoogmoed wordt over
wonnen door het leven. Alle zelf
spot kan de ootmoed en liefde
niet afdoende verhullen.
Is Gijsen, met al zijn relatief
stellen van geloof en moraal, niet
ister gebonden dai
M. BEINEMA
meiner Kunst immer noch ganz toeren HX 1078» Wie de tijd van
gut gegangen. Und das kommt de middeleeuwen wil doen herle-
doch wahrscheinlich daher. dasz ven zal deze plaat moeten aan
bel aller herrschenden Gemeinheit schaffen met muziek voor fluit,
es den Frauen doch immer noch kleine harp, vedel. luit. gamba e.n
am schwierigsten fallt. ihre See- portatief en met de sopraanzange-
len sa gründlich verledern zu las- res Folly Collettc. Een. uniek en
sen. als dies unsrer staatsbürger- stijlvol plaatje,
lichen Mannerwelt zu so voller 1 -
Genuite jelungvn ,sl .fat ze, Ri- T°T slot zen met mei
chard Wagner. In de perioden van de liefde, maai met een leuk
echte liefde heeft Wagner het spel in tonen te maken heeft: de
meest geschreven: eerst in Zü- 12 varialnes op het Duitse, volks-
nch. toen hij van het echtpaar lied „Es kommt em'Vogel
Wesendonck een fraai landhuisje gen van Siegfried Ochs (TEL.E-
had gekregen, waar hij rustig kon FUNKEN-4o-toerenplaat UV J60».
werken en zich ook in de nabijheid gespeeld door het orkest
wist van de bekoorlijke en begrij- Stadtischen Oper
pende Mathilde Wesendonck. die D"~
wederkerig een grote liefde voor
Wagner had. Haar man wist er
van en zo is deze liefde tevens
een tragiek voor Wagner geweest.
Later zou Wagner de echte liefde - - -
vinden b.j Cosima Liszt en hun P'"- Strauss Verdi. Schumann,
verblijf in Triebschen bij Luzern Brahms. Meyerbeer. Gounod,
werd een der mooiste tijden uit Wagner en ten slotte een militaire
Wagner's leven mars. Het is een muzikale grap.
Mathilde Wesendonck heeft voor rnaar wel bijzonder knap van een
Wagner vijf gedichten geschreven, jongeman, die eer-/ v®el later sus
die hij op muziek zette. Het zijn beroepsmusicus
aangrijpende liederen geworden, Het is
geheel .geworteld in de Tristan- wel e\
sfeer. DECCA heeft deze zgn. We-
sendonck-liederen uitgebracht
vertolking
Richard Müller-Lamperts.
fried Ochs schreef deze variat
de tijd dat hij nog student
Sieg-
De zoon en zijn
moeder
Er zijn helaas heel wat boeken,
die net zo goed of mogelijk nog
beter niet geschreven hadden kun
nen worden. Een daarvan is kort
geleden in de Spiegelserie (Zomer
en Keuning, Wageningen) versche
nen. Hel is van de hand van Kees
Pronk, die het de titel ;.De zoon
en zijn moeder 'meegaf. Het vrij
conventioneel cn slordig geschre
ven verhaal is opgehangen aan
een serie onwaarschijnlijkheden.
Een jongen uit een streng milieu
loopt van huis weg, vist op de
kermis een meisje op en laat haar
de steek als zij een kind
iatie in de stijl
hij bracht elke hem heeft. Het kind krijgt in het
van een compo- verhaal een royale plaats, maar
Bach, Haydn. Mozart. Cho- later komt toch ook de vader
weer opdagen om tenslotte zijn
stervende moeder nog de woorden
„Jezus, Uw verzoenend sterven.."
te horen uiten. Dit brengt hem tot
bekering en dat is dan het slot
van dit boek van een genre, waar-
hoopten dat het langzamer-
>t het verleden behoorde.
de befaamde de
krijgen. v v
opname geworden die hand
in ontspanning brengt als
i te veel naar ernstige muziek
luisteren. Telefunken besteed-
:r veel zorg aan.
CORN. BASOSKI
Holland Fest
in Richard Strauss'
o,./ Natos" zal zingen, man
i nor Philips een opname^ i
- Dusek en de laatste twet
moniker o.l.v. Hans Knapperts-
busch. (25 cm langspeelplaat L W
5302». Men kan zich met kunste
naars als Flagstad en Knapperts-
busch (de beroemde man van de
Festspicl
:rtolkers denken. De:
weergave is ven een uitzonderlijke
muzikaliteit, van een beleven de
zer kunst en van een grote tech
nische perfectie.
■__ïang geweest.
In de middeleeuwen trokken im
mers de troubadours rond met
hun minnezangen. En
rvunsitiii/c titi ,ne Dusek en de laatste twee aan "u" """""«"S"!' t." ïigcn
Aloysia was 4 jaar jonger dan mo- AJovsia Weber opgedragen. Ilse Ned componist Jacob Obrecht
zart en had een zeer hoge soprai
stem. Niet minder dan 6
een Rondo schreef Mozart
haar. stralende
Hollweg zingt deze moeilijke a
....6v JU o 1450—1505) heeft
echte Mozartse Tichtheid kelijke teksten, ook
en in volmaakte beheersing. Ilse liefdesliederen op
Hollweg zal tijdens het a s. Hol-
:a 5 land Festival de Zerbinetta in Ri-
De Duitse sopraan Ilse Hollweg cj,ard Strauss' Ariadne auf Ni
sprankelende
oratorium „Jeannc d'Arc
cher" van Honegger is in
opgenomen- Het is een enorme Een boekje
lijnt, waarbij we alleen Donizet- heel vaak zullen gebruiken
to s „Lucia di Lammermoor" mis-
maakte voor PHILIPS
zart Jubilee Edition ee
Mozart-aria's met de Wie
ner Symphonikcr
Paumgartner '2
plaat A 00781
wereldlijke
Rompeltier'
ne molenaarsvrouw gaat.
HIP En ook het lied „Weet ghy wat
de Mo- xós zingen en dan kan men zich mynder jonghen herten deert",
opname 00k hier overtuigen van haar zaag- Deze liederen worden met werk-
stemcapaeiteiten. Technisch r'""'
m langspecl-
Het zijn de
KV 272. KV 217. KV 316
Bcrnhard dCze plaat voortreffelijk geslaagd
i GuiHaume Dufay. Josquii
Weer'n nieuw
Opnieuw verscheen er een
nievw orgelblad. De Uitgeverij
en Antiquariaat „Jan Zwart" te
Koog can de Zaan (Dahliastraat
30) heeft een begin gemaakt
met de uitgave van het maand
blad „Orgel- en muziekleven"
dat hij het „tegenover mijn va-
der's nagedachtenis een plicht acht
de ware zin en bedoeling van
Jan Zwart's handel en wandel te
schetsen". Er is dus kennelijk wei
nig eensgezindheid in de Jan-
Zwartkring.
Gezien de degelijkheid
de
van hel kerkelijk
orgelspel en hi
muziekleven en staat onder
red actie van de oudste zoon van
wij'en Jan Zwart, Stoffel Zwart.
zelfstandig krijgen. Het hoofd van de muziek-
christelijk afdeling van de N.C.R.V., M. Gce-
rink Bakker, begint een uitvoert-
ge bespreking van Hasper's „Cal- i
vijns beginsel voor de zang in de
eredienst" onder de titel „Litur
gie, waarheid en verbeelding".
Volgens een redactionele verkla
ring wil dit blad een voortzetting De orgelbouwer G. d
zijn van het in 1926 door Jan Amsterdam publiceert
Zwart begonnen „Het orgelisten- gelbouwer of orgelexpert'
blad". De redacteur i
Klavarskribo.
artikelenreeks Verder zijn er grammofoonplaten-
t de liefde in velerlei v
i ge- richte Muziekkring Obrecht op e
KV 418. D« eerste was aan Josefi- kend. „Mit Frauenherzen 1st es kleine TELEFUNKEN-plaat (45-
i zijn vader heeft gelezen, schouw".
jzend is in de rubriek „Pers-