DE AZIATISCHE VROUWEN in Blousevestje prinsesselijn <Statiótlek Levensstijl en levenshouding wij ,b v-wé' dc naastc iazaif 0v-r ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 MEI 1958 willen hun rechten verdienen We zijn hier niet om onze mannen aan de wieg te zetten {uen aan en belangstelling te heb- jf om de vrouw een lange broek aan te trekken, maar om ÏSichSni v»n^hët^érk"va°8<dé ons aandeel te leveren in de verwezenlijking van de pream- vrouw in haar huis en huisgezin, bule van het Handvest der Verenigde Naties, die spreekt voeding door ratione van de fundamentele menselijke rechten de waardig- ler gebruik van de beschikbare leid en waarde van de mens en de gelijke rechten van middelen. man en vrouw. Ieder recht dat de mens geniet gaat vergezeld van verantwoorde- Deze woorden sprak mevrouw sche vrouwen ter bestudering van HJkheld. Wie deze laatste niet be- La-Tad Pibulsonggram, toen zij de burgerlijke verantwoordelijkhe- I,,> kan het eerste niet ten volle het eerste seminarie van Aziati- den en de toenemende deelneming uitoefenen. In haar huis De plaats van de Aziatische vrouw is, zoals overal ter wereld, allereerst in haar huis. Maar de Aziatische vrouw is onnoemelijk veel zwaarder belast met huishou der- delijke plichten dan de moderne had aanbevolen, "I niet haar man kiezen? Zweden zien hun democratische gevoelens aangetast Zweden maakt zich nu weer zorgen over het wel en wee van de populaire prinses Birgitte. Voor het overgrote deel staat de bevolking van dit welvarende Scandinavische land aan de zijde van deze prinses en men vindt, dat zij door haar grootvader, de koning, maar vooral door haar moeder, prinses Sybille, te streng wordt, behandeld. Nauwelijks schijnen de moeilijkheden met de oudste zuster van Birgitte, prinses Margretha, te zijn opgelost door het Hof in Stockholm, of de Zweedse hoofdstad fluistert over een romance tussen Birgitte en de knappe ijshockey- en voetbalheld Sven Johannesen. Zoals men zich zal herinne- Zweedse hof als man voor prln- met iemand wen- ren, stond prinses Sybille een ses Margretha, wordt haar door sen te trouwen, verloving van Margretha met het Zweedse volk aangewreven. df" overheerst t-, t—plotseling het de Engelsman Robin Douglas- Men ziet het als een aantasting standsgevoel Home in de weg. Nu schijnt zij van de democratische gevoelens overdreven naar ook weer een dergelijke verbin- waarmee iedere bewoner van mijn mening, tenis van haar tweede dochter, dit noordelijke land bezield is. V3"* w^' ^IV13" dottes, hebben niet eens zo'n heel erg oude af in het nieuws stamming." Zweden gnuift Zweden gnuift over zulke op- i het nieuws. Zal tij wagen meI-kingen, maar prinses Sybil- wat haar zuster werd verba- le eT('eIt zich de Aziatische openbare leven te Bangkok open de. De regering van Siam had aan de congressisten, die uit vijf tien landen kwamen, gastvrijheid aangeboden, nadat de algemene vergadering van de Verenigde Na ties in haar tiende zitting gelijk jaar van zorgvuldige bereiding kon het seminarie Bangkok gehouden worden vai tot 16 augustus 1957 slag algemene zaken de stembus is voor haar de rapporten, besprekin- daad zonder inhoud^ Verlichting conclusies is een document ,XaF.,baar taak door hulp en voor- geworden. waaruit men kan le- H.C_hïin5 is een eerste vereiste Ech- hoe lang en moeilijk de weg nog zal zijn, die miljoenen wen (meer dan de helft van aue vrouwen ter wereld) hebben af te leggen, voordat zij werkelijk in staat zullen zijn hun rechten als staatsburgers werkelijk te gebrui- gebleken dat de jonge gen ratie, die reeds meer kansen heeft om de ban van het zorgelijk be staan te verbreken de neiging ver toont het oude geheel los te laten en niet de krachten wil gebruiken tot beïnvloeding van en hulp aan de achtergeblevenen. Meisjes, die opleiding in de stad kregen, Birgitte, met een man van niet- adellijken bloede te willen ver hinderen. En dat druist tegen democratiscl de Zweden i Birgitl De Zweedse pers (bijna even den? Er is in het geslacht Ber- onbescheiden als de Britse bou- nadotte al eerder een morgana- levardbladen) laat het Zweedse tisch huwelijk voorgekomen dit Prinses Birgitte lijkt opzicht op haar oom Bertil. Daardoor is ze al eerder Zal zij uiteindelijk de r ..j u. werkzaamheden van de regerin- |(/imprcrhprm mpf n-niet-verder," zei prins Bertil jaar hoopt ze voor de klas te haar eigen keuze mogen kiezen, *1 en UïHCI 3V.IICI III lllcl eens, „de prinsessen gaan naar staan. Op het ogenblik volgt ze m"nr gewone scholen, mogen een be- een skicursus in Midden-Zwe- roep uitoefenen, maar als zij den. Het is een zware cursus, Let op wat u krijgt AlsU een merkartikel vraagt De voordelen van het merk artikel zijn dikwijls groot, maar ze gelden natuurlijk alleen als het artikel werkelijk dat is, waarvoor het wordt verkocht. Let op wat u krijgt, zo waar schuwt de Nederlandse Huis- houdraad in zijn Mededelingen, en de waarschuwing wordt met een voorbeeld van miskoop kracht bijgezet. Een huisvrouw had, afgaande op een advertentie, een rok van ee.n bepaald merk gekocht. Het bleek bij ontvangst een ander merk te zijn, en dan ook een weefsel vsn geheel andere samen stelling dan het geadverteerde. Dat is al een heel kras staaltje. Maar het kan natuurlijk ook gebeuren, zo waarschuwt de Huis- houdraad nog, dat een winkelier aan een klant, die om een be paald merkartikel vraagt, iets anders geeft, met de mededeling dat het „precies hetzelfde is. Het kan natuurlijk zijn, dat een zelfde artikel van een ander merk ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als het gevraagde; het kan ook heel goed niet zo zijn. Daar om is het zaak altijd goed op te letten. Wie er in zo'n geval het fijne van wil weten, kan bij de Huishoudraad terecht voor ad vies. De raad doet dan navraag. koninklijk huis vrijwel geen dag de geliefde prins Bertil sta ai g^g gekomen met haar groot- aan de kant van zijn nichten. vader e„ mei haar moeder. Maar prins Bertil heeft reeds Het was haar ambitie lerares vaak dingen gezegd, die de ove- lichamelijke opvoeding te wor- gretig aangegrepen en breed rige leden van de vorstelijke fa- den. Zij heeft weten door te zet- uitgemeten gepubliceerd. Niet populair Daarbij komt dan nog, dat prinses Sybille niet zo bijzonder geliefd is. Zij heeft haar kinde ren eenvoudig opgevoed, maar stelt toch de waardigheid van het huis Bernadotte voor alles. Prinses Sybilie van Saksen-Co- burg-Gotha is de moeder van Birgitte. Margretha, Désirée en van de kleine kroonprins Carl Gustaaf. Zij trouwde met Gus- taaf V Adolf, de kleinzoon van de befaamde tennisspelende Zweedse vorst. Zij droomde van een koninkrijk. Maar het tragi sche vliegtuigongeluk op Kas- trup bij Kopenhagen, waarbij haar echtgenoot het leven ver loor, maakte voor altijd een eind aan die droom. Jarenlang was zij de vrouw van de kroon prins, daarna werd zij de moe der van de kroonprins. Aantasting Dat zij zo onbeperkt over haar vier kinderen heerst, ne men de Zweden haar hoogst kwalijk. De afwijzing van Ro bin Douglas-Home door het evenals haar landgenoten, écn brok gezonde levenslust. Op deze foto neemt zij tijdens de skicursus, die ze volgt, even pauze voor een kop koffie uit de thermosfles. Op haar zonnige gezicht is intussen nog geen spoor van de roman tische zorgen, die geheel 7tve- den met haar deelt. r- l u een opleiding m de stad ki oeDreK weigerden terug te keren Het is niet de gang naar de hun dorP. anderen die in het bui stembus alleen, die mogelijk moet tenland mochten studeren, vonden zijn. Het gaat er ook niet om. ,daar een toekomst en hun rntel- dat één enkele vrouw in een hoog lect ging voor het land van oor ambt benoemd wordt. Het gaat sprong verloren Ook werd ge- om de miljoenen, die dagelijks klaagd. dat de kloof tussen de be- zwoegen en tobben, die haar kin- volkingsgroepen heel arm en heel deren aan gebrek zien sterven, rijk dusdanig groot was en groter hun huizen zien vervuilen door ge- werd, dat de vrouwen die door po- mis aan sanitair en water, die Sltie en ontwikkeling stimulerend lezen en 6chrijven (Ms ze dat en organiserend zouden kunnen geleerd hebben) vergeten omdat werken, zich isoleerden van de er geen boeken, geen papier en massa. "i"- Ondervoeding Het toelangrijke van dit congres was, dat niet alleen vijftien lan- ®at*r®te Problemen zich dik- den vertegenwoordigd waren, wijls hechten aan eenvoudige za- maar ook vrouwen van velerlei ken buikt weer eens uit het on- ras, godsdienst en maatschappe- dervoedlngsvraagstuk, waar de lijke vorming, waarbij gevoegd bevolking van vele Aziatische ian- dienen te worden de vertegen- den mee kampt. Zelfs In landen woordlgsters van talrijke vrou- waar rijst, het voornaamste voed- wenorganisaties zoals: de World sel- voldoende ls. Dit komt omdat Young Womens Christian Asso- men het eten van gepolijste rijst eiation, de Associated Country- a,s ecn teken van welvaart ziet women of the world, de Interna- de ongepolijste rijst cuist. En daarin zitten juist langrijke voedingsstoffen. Wan neer hier de beter gesitueerden een voorbeeld gaven, zou veel be reikt kunnen worden. de Internationale Federatie academisch-gevormde Vrouwen, de World Association of Girls Guides and Girls Scouts en voorts nog afgevaardigden van verschei dene organisaties van de Verenig de Naties nl. I.L.O. (internationa le arbeidsorganisatie). F.A.O. (Wereld voedselorganisatie) Unes co, de Wereldgezondheidsorganisa- t de Zweden bewonderen haar Het Is begrijpelijk dat het se minarie voor talloze problemen geen afdoende oplossingen kon ge- Slechts wenselijkheden en ad- regeringen kon- oen naar voren worden gebracht. 1 Unicef." Maar de bezinning alleen reeds ia waardevol, temeer waar begevens westen door de teboekstelling Tijdens het Jaar voorbereiding de «hscussies hiervan kennis kan waren gegevens verzameld over n*rn"" verschillende onderwerpen, het le ven van de vrouw betreffende door de deelnemende landen zoals: de deelneming der vrouwen in de int De wereld van Azië is ten slotte showde in Florence DE ROTTERDAMSE couturier Cargelli moet wel over een zeer grote bron van energie en ideeën beschikken, want nauwelijks is de drukte rondom zijn shows in de Maasstad geluwd, of hij vertrekt met mannequin Jolande naar Italië.... om daar een nieuwe collectie samen te stellen! Twee shows heeft hij gegeven in San Dome-, nico bij Florence, om precies te zijn in de Villa Reposo dei Vescovi, een prachtig hotel, dat vroeger een kasteel was. In aeze historische omgeving Op de bloemen- wandeide Jolande in een fel- markt van Flo- rode mantel van dunne wollen bouclé. Een eenvoudig model- rence vert°°nde let je, waarvan de lijn wijst in Jolande zich in de richting die Cargelli wil een heoi uef inslaan voor zijn volgende col- lectieDe mantel is van voren Jur^3e van witte vrijwel glad; de rug valt echter katoen met een ruim en wijd door klokplooien, ingeweven dessin. bijeengehouden met een strikje ONS PATROON Vooral in dit jaargetijde is het blousevestje een geliefd kledingstuk en daarom hebben we een aardig model daarvan ditmaal als patroon gekozen en wel speciaal voor de grotere malen <444648). Men heeft ongeveer 175 cm stof van 90 cm breedte nodig. Zoals u op de tekening ziet, is het model slonk-afkledend, dank zij de prmsesseuin en het attractieve aan geknipte patje als garnering. Het kraagje wordt eveneens aan geknipt. De mouwen zijn kort en hebben een smalle manchet. Het geheel wo'dt met mooie knopen ge sloten. Dit vatroon, nummer 267, is verkrijgbaar aan onze bureaus voor 10 50 per stuk. De patronen kunnen ook per post worden toegezonden, de prijs is dan f 0.60. Dit bedrag gelieve u in postzegels te plakken op de brief kaart, wcorop u uw bestelling doet. Plak dezz postzegels naast de gewone frankeerzegel. Wilt u uw bestelling voor 17 mei a.s. doen? Na die datum kunnen geen opdrachten meer worden aanvaard. Op de rug en van voren heeft dit modelletje splitten, ook alweer eindigend in strikjes. Kenners van Florence zullen zeker dit prachtige punt op de Via Fiesolana herkennen, dat zo'n uniek uitzicht biedt op de schone Toscaanse stad. Jolande heeft het panorama echter de rug toegekeerd om zich te laten fotograferen in haar jurkje van lichtgrijze wol met zijde. Het lijkt een deux-pièce, maar het is het nietDe wijde hals is afgezet met witte piqué. „dubbele bodem" Hebt u wel eens naai- of stop werk, dat haastje-rep-je uit het gezichtsveld moet van on verwachte gasten? De ideale hulsvrouw moet het misschien niet overkomen, maar de niet helemaal ideale en waarom zouden we ons daarvoor scha men kan behoefte hebben aan een gemakkelijk „verstop pertje". Welnu, met enige handigheid of een handige man maakt u het zelf. Het is een soort laag kamerscherm; een dubbel raamwerk, dat met een schar nier in vele standen is neer te zetten. Dat raamwerk be spant u met een stevige en leuke stof. Aan de achterkant bevestigt u diepe zakken aan het houten raam, bv. met kop- spijkertjes. Het scherm-met- dubbele-bodem is klaar. Er wordt gebeld, u denkt: die man van de verzekering, om over de nieuwe polis te praten en voordat u de deur open maakt zitten de half gestopte sokken van meneer in de zak ken van het scherm. Wat niet wegneemt, dat ieder, die zich zou storen aan een gestopte of ongestopte sok op tafel, eigenlijk niet waard is. te wor den binnengelaten, vinden wij. VAN HET HART Een instituut voor opinie-onderzoek vroeg onlangs aan drieduizend echtparen, waar en wanneer zij kennis met elkaar hadden gemaakt. De antwoorden leverden het vol gende resultaat op; 36.6% waren reeds van hun kinderen óf gedurende de 14.6% dankten hun omgang vrienden, door middel van 12.8% ontmoetten elkaar als t sportvereniging. 10.3% vonden elkaar als coll hetzelfde bedrijf. 8.9% leerden elkaar kennen op een vakantiereis. jeugd af bevriend en hadden öf als schoo uitoefening van hun beroep met elkaar kenn aan de tussenkomst van gemeenschappelijk een vereniging of dank zij een familiefees nedelid van dezelfde club of de een of andei ega's en werkten op hetzelfde kantoor of i 8.1% maakten kei waren terzelfdertjjd in hetzelfde, ziekenhuis of sanatorium patiënten ontmoetten elkaar daar als lotgenoten in het lijden. schreven hun kennismaking aan een onverwachte gebeurtenis toe. n auto-ongeluk, een stortbui, een hond meegenomen op een wandeling, i gevallen handschoen ef een verkeerde telefoonverbinding. ook onze wereld en de rechten van de westerse mens hou den ook een eigen verantwoordelijk- n de westelijke wereld. De- overbelasting belemmert haar te enige belangstelling te koesteren Deze twee worden onder ons helaas nogal eens verwisseld, Men ziet de levensstijl voor dc levenshouding aan. Dit leidt tol allerlei wanbegrip. Er is n.l, een diepgaand verschil tusser die beiden. Als gelovige komt keUjk* i Satan in, dat veling Maar Mej. B., moet een Chris ten zich dan zo lelijk mogelijk voordoen in 't openbaar? Ik ge loof, dat de Heer dit héél erg van ons zou vinden. Wij zijn als Christenen verplicht onszelf, ffj ins uiterlijk zo aantrek- ogelijk te maken. Onze levenshonding èn onze uiterlijke erschijning moeten een aanbe- het evangelie zodat anderen er zich angetrokken voelen. Dat kleed van de Here Jezus, van kostbare de laatste tijd stof geweven en zonder naad dit ook héél mooi. Wij zijn toch Ko- de ningskinderen? En al zijn n aan geld, dan is roeping, ons te open mensen, die innerlijk beschaafd zijn en er daarom Zó sterk, dat tot verafgoding toe woord is omgesprongen. O, duivel vertoont zich hier op best! Zo'n vróme engel des toch lichts! Mensen, houd hem toch baren als de gaten! Zó fluistert hij lippen rood maken, oorbellen allerlei andere tuigage aan o; i hi n, var?8en- kHn" ze aarde gelaten heeft toch in het schone, in de vreugde, die God ons nog op de- aarde gelaten heeft en maak Hem in groot. Hij wil niet, dat wij als begrafenis- nannnntrinrnn als bruiloftskinderen leven, noe nannenkleren den dikwijIs worden wy opgeroepen Wat krnt in de bijbel tot een beleven nen nooit échte Christinnen zijn, Er staat toch geschreven Deuteronomium Precies, als toen hij bij Jezus in de woestijn kwam. En onder hand lacht hij in z'n vuistje, want wij hebben alweer een veroordelend vonnis uitgespro ken c En zou het dan naar Gods wil zijn dat Zijn kinderen op de zich alle kleine vreugden te moeten ontzeggen, iemand, die misschien dat i11 de veronderstelling 1» veel dichter bij God leeft dan wij, die niet aan dergelijke „we reldgelijkvormigheid" doen. Ja, n. Hem daarmee welbehagelijk te zijn? Beseft toch mensen, dat dit mee zijn we er glad naast. We reldgelijkvormigheid zit niet de uiterlijke dingen, maar hart. Wij kunnen daar- wetticisme en moralisme niets, dan ook niets met het die- God te maken heeft, in Dat Satan ons èn anderen hier- juist van God af wil trek- bij Opstandingskinderen past nooit naar een film, toneelstuk strenge, of concert gaan, zondags maal in de kerk zitten, onze lec- totaal tuur tot stichtelijke boeken en Een tijdschriften beperken en on- man danks al die uiterlijke vroomheid ook nooit zo wereldgelijkvormig zijn. als Ma die door eet opvoeding in somber gezinsleven, daardoor m Hem vervreemd zijn. iuw schrijft mij: „Mijn ik gaan nooit, maar dan t uit en nooit op visite. ik kan zo ontzettend ha- de duivel zelf. Weet u hóé? Door ken naar iets moois, iets wat medemensen in- helemaal uit de dage- nerlijk leven wij niets afweten, lijkse sfeer haalt. Zaterdag te veroordelen. Door onbe- t misschien te i eigen vroomheid en de op en top egoïst te zijn. Door in geld te denken en zo de Mam mon te dienen. Door niet te ge- levende Heer. die alles, alleys graag i in iets vrolijks door de radio ho- "n man vindt dit uit den boze, geen voorberei ding voor d« zondag enz. Film contrabande, klassieke muziek hebben we geen verstand en po pulaire platen zijn van de we- Mijn vraag ia j: waar zoekt een Christen ontspanning. Is dit niet érg? Terwijl bracht heeft. Door onze buren, die Hem niet kennen, niet te laten zien in ons leven, hoe blij en rijk we door God gemaakt zijn in de gave van Zijn Zoon. Door aldus het evan- Vader zóveel heerlijke gaven in gelie voor ons zelf te houden en Z\jn schepping en schepsel ge- het niet tut te dragen in onze ]egd heeft, opdat juist Zijn kin omgeving. Dit is allemaal wereld- deren daarvan genieten zullen? gelijkvormigheid. Maar door on- ze aandacht op al die uiterlijk- Christen-zijn en vrolijkheid heden van anderen, (die we toch horen by elkaar. Het zijn slechts altijd uitnemender moeten achten zondige, benepen mensenkinde- dan onszelf) te vestigen, gebruikt ren. die er het tegenovergestel de duivel een schitterende aflei- de van gemaakt hebben. Een le- dingsmanoeuvre. Nu komen we ven zonder ontspanning, zonder er niet toe voor die naaste te omgang met echte vrienden is hidden, hem of haar lief te heb- ten dode opgeschreven. Dif ben. We misbruiken de bijbel móét verschrompelen^ Ontspan- pas komt, die gegeven is voor het volk Israël in de oude bede ling. Moet u eens lezen, dat er in vers 11 van Deut. 22 staat: „Gij zult u niet kleden met een kleed van tweeërlei stof. wol en linnen tesamen." Hebt u nooit een wollen jurk met een linnen kraagje aan? Draagt uw man geen costuum. waarin wol en lin nen verwerkt zijn? Als mijn zuster, de tot God be- op aarde deed wa6 een brui loft van zeven dagen bijwonen en daar ter verhoging van de feestvreugde water in wijn veranderen. En ik beloof het op die Oosterse bruilóften vrolijk toeging! Véél vrolijker dan op onze Christelijke bruilof ten veelal. En wat denkt u van het leven van Salomo, (Je- didja Gods lieveling!)? in zijn paleis wat gedanst iseerd. De schone kunsten keerde Papoese, Hem lofzingt in werden daar op hoog peil beoe- haar eerbiedig dansen met al- !i leen maar een rokje aan en vol- beringde armen en oren. dacht dat God dit niet even welge- woordje te wii- Maar het komt op onze le- v.m, wanneer wij Wee- teriingen Hem op onze manier ter. wat moet ik doen om het en passend in onze levensstijl, eeuwige leven te beërven? lof toebrengen? Die stijl doet er T toch niet toe? Die is van Oos- Was Jezus antwoord daarop: teriingen en Westerlingen wel zo ..Dan mag je dit niet doen en hemelsbreed verschillend. De le- dat moet je nalaten en je mag vensstijl van stedelingen en plat- al« voorbereiding van de Zondag telandsbewoners verschilt in ons niet vrolijk zijn en hartelijk kleine landje dikwijls al veel lachen?" van elkaar. Maar daarom past De Here wees deze mens al- i ?i2? ioch met' elkaar om ui' léén op zijn echt-huuelijke le- terlijkJieden te veroordelen? Wél venshouding door het naleven vind ik het onze Christenplicht in van het groot gebod der liefde sommige gevallen onze naaste God lief te hebben boven alles ten. hij of zij, bij wie ik straks verantwoorde ontspanning hoop op bezoek ga, zal zich ergeren ik later nog eens te schrijven, aan mijn lipstift, mijn lange Mijn plaatsruimte is vol en ik broek of wat dan ook dan is heb nog de helft niet gezegd, immers vanzelfsprekend wat hierover te zeggen valt. voor een Christen, dat zij deze Ik kan u wél zeggen, dat ik dingen in zo'n geval, uit liefde geschrokken ben van de brieven voor die naaste, achterwege van mensen, die nog zó ver- En laten zij, die zich strikt zitten in de zwarte garens hieraan ergeren, dit dan eens van wetticisme en moralisme. z,eg/,en- er met de ander die d<x>r de Satan gesponnen liefde i spreken. Mei G B schreef mii- Al< M wirisius DewerKte mogelijk voor te stellen, is toch even wU onaa^! "r n gehele hart erbij. Als iemand - °-?aanl -en ander leven kent, heeft hij geen lust aan sieraden of lan ge broeken MARGARITHA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 17