■71
CHRISTELIJK
Is de staat principieel altijd de
tegenstander van de kerk?
Maatschappelijke werkvorm
van evangelieverkondiging
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Jeugd en Evangelie hield haar
landelijk congres in Rheden
Antwerpense Bijbeldag
zeer druk bezocht
Bijbelse visie ontbreekt In
a.r. rapport kerkboutc
Ds. Chr. W. J. Teenwen is in
De Strijdende Kerk niet teer te
•preken oner het rapport over
•ubtidlèrtnp van de kerkbouw,
dat dóór hef college van advies
der A.R. Partij is uitgebracht.
Het i* hem in de politieke *ifU-
arie in Nederland totaal onbe-
grijpelyk. dat men van hoger
hand is overgegaan tot publicatie
van dit «emi kerkelijk, temi po
litiek rapport. VoornI op veie
hervormden moet dit afschrik
kend werken. Hg vervolgt:
EEN niet minder ernstig belwaar
moet worden Ingebracht tegen
de generaliserende tendens van
het rapport, als het wel seer wei
nig beschouwelijk ingaat op de
verhouding kerk en staat. Kort cn
goed stelt het rapport vast. dat de
staat gezien moet worden als te
genstander van de kerk. Hier
van Wordt in heel het rapport ook
vanzelfsprekend uitgegaan, waar
door men op een enigszins doctri
naire wijze tot een generaliseren
geraakt, dat zeker de bijbelse
voorzichtigheid uit het oog ver-
Heat.
Kan men leggen, dat de staat In
alle gevallen, kan men volhouden,
dat de bestaande overheid moet
aangemerkt worden als de tegen
standster van de Kerk" Hot rap
port suggereert het Maar met de
ze suggestie tijn wij het op bijbel
se gronden volmaakt oneens. Zn
spreekt Paulus in Romeinen 18 in
ieder geval over de heidense, to
talitaire! overheid van zijn da
gen niet. Men leze vs 4: ..Zij staat
immers in dienst van God. u ten
goede." En heeft de Here Jezus
de synagoge van Kapernaüm niet
willen betreden, omdat zij door
een Romeinse hoofdman gefinan
cierd was?
het onderscheid tussen de be.
voegdheid der overheid en die der
kerk scherp moet onderschelden
worden. Wij willen geen kerkstaat
en evenmin een staatakerk. Maar
houdt dit in. dat het een werkelijk
schriftuurlijk,.- visie is om maar a
bout portant Iedere overheid als de
tegenatandeter van de kerk te gaan
disqualificeren? Waarom zijn er
dan ook anti-revolutionairen in de
regering gaan zitten? Op het
standpunt van het rapport zou
zulks te enenmale uit den boze
geweest zijn.
Of zouden wij het niet zó moe
ten zien. dat de vraag of de staat
de tegenstahder van de kerk is
in elke concrete situatie pas beoor
deeld kan worden. Zou men het
ministerie Colijn ook hebben moe
ten beschouwen als de tegenstan
der van de kerk? Ieder voelt, dat
hier Iets niet sluit. Er zijn tijden,
dat men de staat in het voetspoor
van Paulus onmogelijk kan betite
len als de tegenstander van de
kerk. wil men met aan het ..Gods
dienaar, u ten goéde" een ge
heel verkeerde draal geven
Hoe fors men erin ook op de
..principiële" bazuin blaast, het
mist de nodige principiële besin
ning. als het gaat om de bijbelse
visie in de verhouding kerk en
staat Het gaat vart een aprioris-
me uit. dat in de concrete situatie
van het ogenblik dan nog maar be
wezen moet worden.
Te meer klemt dit, waar de voor
stellen van de commissie Sassen
zelf mót nadruk elke nverheida-
vóórwaarde inzake kerkbouw af
wijzen.
Natuurlijk wil dit niet zeggen,
dat de voorstellen, zóals zij er lig
gen. ftlbt hier PT1 daar besnoeid nf
geamendeerd zouden kunnen wor
den, maar wij achten het aller
minst bijbels de voorstellen van
dese overheidscommissie, of wil
men van Ood< dienares op een der
gelijke bevooroordeelde wijie te
gemoet treden als in het rip-
port geschiedt. Men kan vragen of
met het rapport voor ogen de ver
houding kerk en partij diet veel
meer discutabel l* dan de verhou
ding kerk en staat Wij zeggen: in
deze concreet geschapen situatie.
UERLIJK gezegd wilden wij. dat
I-j dit rapport nooit gepUblicc-.-rd
was. Waarom heeft de partij zich
niet eerst met alle in net geding
TENSLOTTE nog deze
1 kunnen de kerken, oók 2
zijnde kerken zélf verstaan voor
dat tij zich aan zulk een diep in
grijpende iln hbt leven der kérken
nl.!> materie waagde" Dit rapport
zal. als het aanvaard wordt (wat
wij-niet hopen i ernstige repercus
sies tengevolge hebben, zowel in
het kerkelijke als in het politieke
leven. Is de zaak hier niet veel te
improvisatorisch opgezet? Vooral
in die kerken, die in bouwnood ver
keren dank zij de industriële ko
lonisatie". is dit rapport wel met
zeer gemengde gevoelens ontvan
gen.
Dat de kerk zoveel mogelijk fi
nancieel van de overheid onafhan
kelijk moét zijn, daarover Is on
der ons gelukkig geen verschil
van mening. Het gaat alléén in
Nederland om overheidssteun In
zeer bijzondere gevallen. Dat is de
acute kwestie en daarop had men.
als men dan toch rapporteren wil
dé, alle nadruk moeten laten val
len Inplaats daarvan heeft men
het omgekeerde gedaan. Men hééft
het bijzondere geval opgesmolten
in een algemeen aanvaard princi
pe. waardoor mert noch de zaak
der kerk Poch die der partij ben
dienst bewezen hééft.
vraag:
t zonder
overheidssteun, de nodige kapita
len voor kerkbouw opbrengen?
Hei beroep op hogere lonen etc.
is dunkt om hier niet doorslagge
vend. gezien de zeer hoge koeten
van het levensonderhoud. Ondanks
de meest intensieve bearbeiding ill
kerkelijke kring voor steun aan
kerkbouw, blijven de opbrengsten
ver beneden de raming. Zegt het
de broeder# niets dat c-en stichting
als ..Steun Kerkbouw" momenteel
zit met een tekort van óhgeVeer
twee ton?
Kunnen de kerken de mlllioenen-
kapitalen voor kerkbouw in de toe
komst opbrengen? Wij geloven,
dat zuil:s alleen mogelijk zal zijn.
als op andere formidabele kerke
lijke uitgaven als zending, evange
lisatie. emerlterlngsgelden, zeer
drastisch besnoeid zou worden.
Maar wie durft deze weg te wij -
Het lijkt ons het beste, dat de
A R Partij de gehele zaak op
nieuw in studie neemt en zich dan
maar Vperkt tot de situatie van
het ogenblik. Aan principiële oeka-
ses bestaat geen behoefte. Wel aan
voor God verantwoorde antwoor
den. hoe te handelen ln deze be
paalde noodsituatie onder dé thans
vigerende ovéfheid. Doctrinaris-
me ls altijd de vijand van verant
woord beleid.
(Vlii een onzer verslaggeefsters)
tschappelijk werk. Dé
doelstellingen zullen altijd variëren
OP een bijeenkomst van de|tov dc ll|,«an«spunten die men heeft.
Groep Maatschappelijke Wer-| „In hel sociale werk van de kerk aal
kers en Werksters in de Ned. Chr.
Prof. Waterink voor N.C.B.O.:
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Haneweért: vlc, O. fi.
Vijzelaar te Utrecht.
Aangenomen naar Wisséftkérké: W.
Koole te Uitwijk, die bedankte Vöót
Nljlihd.
GEREF. KERKEN.
Bedankt vóór Woerden: C. L. Tim-
mers té St Panera*.
Smit te Utrecht.
Van Nélle bestellen
Van Nélle bestellen 1
Bond van Overheidspersoneel, die
donderdag in Utrecht gehouden
werd, heeft próf. dr. J. Waterink
gesproken óvêr: „De zin en de
Functie van de maatschappelijke
werkêr in de huidige samenle
ving" Vólgens de hoogleraar is
hulp in nood verlenen pas maat
schappelijk wérk, wanneer in de
doelstelling van die hulp het maat
schappelijk element aanwezig is.
Prof. tVatffirtk omschreef de zin én
de functie van de maatschappelijke
werk(st)ei als volgt: Jn deze wereld
worden ideale verhoudingen altijd
doorbroken en allerlei maatschappe
lijke onwandigheden hébben een na-
del-ge invlc" d op de vorming van de
Individuen. Het ii de taak Van dé
maatschappelijke werker, daar. waar
deze defecten en foutieve invloeden
zijn te trachten corrigerend in p'
Ieren ran de enkeling te komen
dat hij de maatschappij niet verkeerd
bernVlOedt ómgekeerd moet de maat-
nchappelijkt werker proberen, d'.
maat schappelijke tóestanden zo tt
corrigeren dat dé indifldtien er nor
maal in kunnen functioneren."
In het maatschappelijke werk is het
element van de generale therapie zeer
belangrijk. In dé samenleving heeft el
ke structuur waaraan een defect kleeft
nl. betekenis voor het geheel. Een be
langrijk stuk maatschappelijk werk is
ook de genèréle preventie: het voorko
men dat een groep of een enkeling zich
in de ellende stort De maatschappelijke
werker moet er bij alles wat hij doet naar
streven, de orde Gods voor het leven,
daar waar die door de zonde op bijzon
dere wijze is geschonden, weer té her
stellen.
Prof Wèterifik verklaarde, dat het
moeilijk is. een exacte omschrijving te
geven van de jUiate verhouding tussen
de taken van de kerk. de particuliere
organisaties en de overheid op het téf-
terink. Ook een Christen die In over
heidsdienst Is, moet spreken vanuit a(Jn
eigen geloof, wanneer het er om gaat,
hulp te bieden In persoonlijke moeilijk
heden, Daarbij moet by dé harmonie be
waren lussen de „uiterlijke en de Inner
lijke situatie".
In protestants-christelijke kringen ls
over het algemeen nóg een achter
stand in te halen op het terrein van het
maatschappelijk wérk. Hij pleitte voor
goede organisatievormen en grote offer
vaardigheid.
De voorzitter van de N.C.B.O., dé
heer P. Kapinga, gaf een uiteenzetting
óver de betekenis van de christelijke
vakbeweging voor de maatschappelijke
werkers. Volgens hem horen ook dé
maatschappelijke werkers die hun func
tie niet in dienst van de overheid Ver
vullen. thuis in de N.C.B O. Met het
C-N.V. is afgesproken, dat alle maat
schappelijke werkers in één organisatie
Zullen Worden ondergebracht en hier
voor is de N.C.B.O. de aangewezen
bond aldus de heer Kapinga, tèmeer
Advertentie
Van Nelle bestellen l
CJMV-industriesecretaris
in Enschede benoemd
Tót industriesecretaris van hét C.J.M.V.
in Enschede is benoemd dé héér D. P.
Koerselmnn te Amersfoort. Hij volgt de
heer J C. Gordeau op, dié tot 1 maart
in Enschede ónder de indUstriejongerén
hééft gewerkt,
De benoeming van de nieuwe functio
naris ging per 1 mei In. De heer Koersel-
man trad eind 1935 irt dienst van het
C.J.M.V. als districtssecretaris voor de
provincie Zuid-Holland. Dé benoeming ln
Enschede betékent voor hém een over
plaatsing.
De Bijbel weet ook af van bezitsvorming. Niet als een
plan of als een soort van programpunt, maar op een heel
andere wijze. Paulus was arm hij moest, naast zijn méér
dan dag èn nacht vullende arbeid in dienst van het Evangelie,
oók nog als handwerksman een beroep uitoefenen om zijn
dagelijks brood te verdienen. Wat hij, die waarschijnlijk hele
maal niet sterk is geweest, heeft gepresteerd, is haast niet te
geloven. Het vuur, dat in hem heeft gebrand en door de Geest
in stand Wérd gehoudenheeft deze man tót de meest wonder
baarlijke prestaties in staat gesteld. Eenmaal schrijft hij van
zichzelf: „Wij doen onszelf in alles kénnen als dienaren Góds:
als arm, maar veten rijk makend; als niets hebbend en tóch
alles bezittend". Ziehier het paradoxale van het Evangelie:
arm en toch rijk, niets hebben en tóch allés bézitten. Hét
betékent niet, dat iü{; beslist arm moeten zijn om rijk in Gód
te kunnen wezen en evênmin, dat bezitloosheid voorwaarde
is om Christus te bézitten. Het betekent wél, dat armoede
een grote rijkdom kan zijn en gemis een rijk bezit! En óók,
dat armoede het rijk maken van anderen niet in de weg behoeft
te staan. En nu is het alleen maar dé vraag, óf wij iets hebben
begrepen van wat méér is dan éen vernuftig woordenspel van
Paulus.
GEBED OM WIJSHEID
Advertentie
Van Neilé bestellen 1
daar de belangen van de maatschap
pelijke werkérs in overheidsdienst en
op particulier terrein, parallel lopen.
De voorzitter verklaarde echter met
nadruk, dat het hoofdbestuur op het
standpunt staat, dat er op de duur een
aparte organisatie dient te komen voor
christelijke maatschappelijke werkers ln
de particuliere sector. Deze zou dan
nauw moeten samenwerken met de
Groep ln de N.C.B.O.
i volksdans, muziek
grondslag v.n 'dleoomstige «Jf da masting das avonds in ss.IM.Jat.
lgelie dat 'k Ul>,»n hs»l niM h»»u<hl I.M»n wan
bondige referaten, dwaasheid
schijnbare tegenstellingen op giuuumae Ku 1,. a
bezinning. Dat" was het jaarlijkse Rheden-dl'Steïï iÏJfJSSnd?ke?k£. he^soldateJ en b "-
m de algemene ledenvergadering, de referaten van ds. J. M. van Min- teren naar ae uiiwerxing un nei tnemz
„Wat vergaat en wat blijft
(Van een medewerker)
Op de „dag van de arbeid" wordt er bij onze zuiderburen niet
gewerkt. Kilometerslange optochten vulden de straten van Antwerpen
en later op de dag zaten alle terrassen van dé oude Scheldestftd vol
met rustende burgers.
Ook voor de kern van het Vlaamse protestantisme (méér dan
25.000 zielen telt deze bevolkingsgroep niet) is de eerste mei eên
toogdag, want dan wordt gisteren was het de l3dê maal de
Bijbeldag gehouden.
De vrees van het actieve Bljbeldag-
comlté, dat door de Expo het bezoek aan
deze toogdag nadelig zou worden beïn
vloed. is beschaamd: zowel de bijeenkom
sten in de Christuskerk aan de Bexstraat
men,5gereformeerd predikant te Utrecht
Interkerkelijke stichting ..Evangelie
en van wika B. Leenman, in dienst
Industrie" te Arnhem. Daarnaast de op-
de "sluiting van het congres dóór Juffrouw J P. Koen.
en E.. sociaal werkater in dienst der gereformeerde
nering van een lekespel t
landelijk voorzitster van
kerk te Eindhoven.
Voor het eigenlijke congres begon
werd een algemene ledenvergadering
gehouden, waarbij als belangrijk besluit
viel: de officiële goedkeuring van het
huishoudelijk reglement zoals dat op het
districtenconvent in 1937 werd opgesteld
en dat nu zonder verdere discussie werd
aanvaard. Zodat hiermede de officiële
vorm van J. en E vooral belangrijk
ln verband met de grote investeringen
die de tegenwoordige organisatie vergt
nu definitief haar beslag kreeg.
DU was o.tn. noodzakelijk daar J.
beweging draait momenteel op het zak
geld van de Jeugdige leden. Het
dat tlch steeds uitbreidt
uitgesproken sociaal terrein ligt, maakt
een langer ..slchaelf bedruipen" helaas
onmogelijk.
Na de opening van het congres door
mejuffrouw Koen, die in enkele woorden
hel congresmotto „Ood, de naaste en
wij", herleidde lot „God, hij en ik"
stootte dr. Van Minnen in zijn referaat
Ineens door tot de kern van dc vraag:
van waaruit komt de drang tot getui
gen. waarom getuigen en wat getuigen
wij en hebben wij het recht tot getuigen,
Voor ons christenen is essentieel de
nauwe relatie tussen het totale paasge-
dlféetig dit JU* beuren en ons persoonlijk getuigenis
Van Nolle bestellen
Reiinie Sonnevnnek
Het sanatorium „Bonnevanck" te Har-I
derwljk bestaat ui oktober vijftig Jaar.
Gaarne willen bestuur en direct.e dit r
bileum ook met oud-personeelsleden van Het eerste woord dat Christus na zijn
het sanztorium vieren Voor heft wordt opstanding spreekt tot de gemeente is
een reünie belegd, die op 3 september Vredegroet, gevolgd door het zen-
lPórt op het sanatorium gehouden wordt dingsbevel. Daarom verkondigen wij de
1 vrede Dé vrede in het gezin, in het
Advertentie I vermaterialiseerde beroep en aan de
door wantrouwen gepresideerde politie-
Van Nelle bettellen
blijft".
Een drietal Belgische sprekers, dl. .T.
Luteyn, ds. H. S Buunk en de héér J.
Overduive. bepaalde hét gehoor ln de
Christuskerk resp. bij het geloof, de hoop
en de liefde, die blijven. In de grote
avondvergadering waren het rijk en het
leven, die blijven onderwerp van het ge
tuigenis van ds. A. Pieters en maj. Krui-
singa (Velp).
Ook de jeugdbijbéldag, die des morgens
ln het gebouw van de zendingskerk (aan
de Bexstraat) gehouden werd. mocht zich
in een grote belangstelling verheugen. De
heer J J. van Capelleveen uit Bennekom
(bekend door zijn actieve deelname aan
de Youth for Christ-beweging), sprak
over „intermenselijke verhoudingen",
gemeente welke toespraak later ln een aantal dis-
uitvoerige be- icussiegroepen nog nader besproken werd.
oK.at van wika jn een mrKierne roman wordt beschre-
Leenman en déi avonds in besloten iven hoe in de nat,ye toekomst Amerixa
krmg de opvoering dóór de Hilversum?? en Europa ln een atoomoorlog vernietigd
lekespelgroep van J. en E. van het le- worden, terwijl het alleen nog ln Auatra-
kespel i^Oode gelijk van.de Fran»* i<t- lië mogeiyke menselijke leven door na-
hgieuze schrijver Arrnand Payot Dit |aerende radioactiviteit bedreigd wordt.
ÊftheTokapeTflr pUêtse. hervormde j Vtten menen dan ook. dat ^belangrijk-
Bij de sluiting van het congres
mejuffrouw Koen op de Juiste houding
van de J. en E.-er de houding van d<
barmhartige Samaritaan. De eenvoudig*
ke conferentietafel. WIJ doen dit leder
op éigen plaats. Soms door het woord.
Altijd door de daad. Wij hebben er het
rechl toe, daar Christus de wereld bezit.
Na een levendige discussie volgde het
referaat Vah wika Leenman die zeer
diep inging op het „hoe" van het ge
tuigen. Hij belichtte dit ln zijn veelheid
van zociale, politieke, economische en
persoonlijke aspecten. Zijn conclusie
was dat God reeds heeft gezaaid en dat
nu ons de taak blijft om te oogsten.
Ons Is een rijke oogst beloofd.
De tweede dag van hel congres bracht
de kerkgang in de noU
Des middags volgde e'
spreking van het reft
I bewapenen óf ontwapenen.
man die misschien nooit een congres
had bezocht, maar -die liet zien „wie
hij was". Laten wij God vragen dat hij
ons de gelegenheden laat zién, waar wij
in eenvoud doen kunnen wat onze hand
i kort gebed werd da:
Jeugd en Evangelie gesloten
Doch al zouden alle wapens vernietigd
worden, dan houden wij twee vuisten
over: in het menselijk hart schuilt het
kwaad. Vandaar dat wij bij alle zeker
heden „van de wieg tot het graf' beang
stigd worden door de onzekerheid. Wjj
zijn op aarde verdeeld tussen oost en West;
volksdemocratieën staan tegenover demo
cratische volken! De kern van de zaak
is. dat de mens sinds hn anders
zijn dan God wil (Gen. 3) als een ge
maskerde leeft, die «Ich goden schept,
doch die naamloos e
i is.
Van Nelle bestellen
14
De mannen rond de tafel lagen ilechts een schit
tering van blauw «taal. toen dc arm met het mei
werd opgeheven en razendsnel neerdaalde Toen wer
den hand en mes het wza niet te geloven in
de lucht tegengehouden, op geen vijf centimeter van
Andrea's hors! Ze hoorden een kreet van pijn en
het onheilspellende gekraak van beenderen toen de
hand van de Griekse reus vaster kneep. Daarop had
Andrea het lemmet tussen duim en vinger, had hij
het dodelijk# wapen verwijderd met dc tedere, ver
wijtende bezorgdheid van een vader die cëh bemind,
maar onverantwoordelijk kind tegen zich zelf be
schermt Meteen wees het mes de andere kant uit.
was de punt tegen de keel van de Levantijn gedrukt
en keek Andrea vriendelijk glimlachend in de don
kere. angstige ogen.
Miller loosde een lange, diepe tucht, die bijna als
een gefluit klonk
..Kijk. kijk", mompelde hij. ,.lk zou to zeggen dat
Andrea »o Iets meer gedaan heeft
Zeg dat maar gerust", spotte Mallory. ..Laten
we die knaap i wat beter bekijken. Andrea
Andrea bracht aljn gevangene dichter bij de tafel,
onder het schijnsel van de lamp Stuurs kijkende
stond hU voor hen. een magere kerel met een valse
tronie Zijn ogen waren dof van pijn en angsten en
rijn linkerhand ondersteunde aljn gekraakte rechter-
Hoelang denk je dat de vent aan de deur heeft
gestaan. Andrea?" vroeg Mallory
Andrea streek met een grote hand door zijn dik.
donker krulhaar, dat boven de slapen brede Itrepen
grijs vertoonde
...Ik kan t niet met zekerheid zeggen, kapitein
Ik meende iets te horen... een geschuifel of zo iets,
ongeveer tien minuten geleden, Maar ik dacht nat
ik het me verbeeldde Toen hoorrté Ik hetzelfde ge
luid een minuut geleden nog een» Ik ben bang
..Een minuut of tier, hè?" Mallory knikte
denkend
De kanonnen van
MAYOM
gr <**or AllSTAia MACIEAN
ilsh"
i flchtte zich toen tot de g**vangané ..Hoe
heet je?" vroeg hij streng. ..Wat voer je hier uit?"
Hij kreeg geen Brttwoord. De ogen keken hem bru
taal aan en de gevangene volhardde ln een atllzwlj-
{en dat plotseling werd verbroken door een luide
reet toen Andrea hem een klap voor z'n kop gaf.
..De kapitein vraagt je wat", zei Andres verwij
teend ^Hlj sloeg de man andermaal, dit keer harder
i vloed van op-
heftig met bei
handen. Niemand begreep eén wóórd van wat hij
zei Andrea zuchtte en ctrak de woordenstroom af
door eenvoudig met één hand de schrale hals van
dè kerel te omvatten.
Mallory keek Andrea vragend aan, maar de reus
schudde het hoofd
..Koerdistaans of Armeens, geloof ik, kapitein
Maar Ut snap er geen woord van."
„rk zeer zeker niet", bekende Mallory. „Spreek
Je Engels?" vroeg hij onverwacht»
Donxere. van haat vervulde ogen kekên hem aan
maar er kwam geen antwoord. Andrea gaf hem an
dermaal een klap.
„Spreek le Engels?" herhaalde Mallory onbewogen
„Eengllsn' Eengllah?" De opgetrokken schouder*
en de omhooggeheven handpalmen brachten het
moude gebaar van niet begrijpen. „Ka Eeng-
„Dé man zeit dat ie geen Engels spreekt", mérk
te Miller nuchter op.
„Misschien niet misschien ook wel", zei Mallory
op vlakke tooti ,,'t Enige wat we weten is dat hij
ons heeft staan afluisteren en dat we geen enkel
risico mogen nemen. Er staan te veel mensenlevens
op hei spel". Zijn stem wérd plotseling Streng en
zijn blik was grimmig en meedogenloos. „Andrea!"
„Kapitein!'"
„Jij hebt 't mes. Mank er snel eén eind aan. Tus
sen z'n schouderbladen!"
Stevens slaakte een kreet en aljn stoel VloOg ach
teruit toen hij zich oprichtte.
..Grote genade," kapitein! U kunt...
Hij zweeg en zag met stomme verbazing hoe de
gevangene zich plotseling in een hoek van dé ka
mér smeet, een arm ter verdediging opgeheven, zijn
gezicht een en al wilde paniek. Langzaam wendde
Stevens de blik van hem af en zag de triomfantelij
ke grijns van Andrea, en ook de uitdrukking van
Slotseling begrijpen op de gezichten van Brown en
liller. Opeens voelde hij zich een volmaakte idioot.
Het was karakteristiek voor Miller dat hij de eer
ste was die iets zei
„Kijk. kijk wie had dat nou gedacht! Nou
praa- de knul warempel toch English!"
„Waarschijnlijk wel." gaf Mallory toe. „Een vent
staat geen tien minuten met z'b oor tegen het sleu
telgat als hij geen woord kaft verstaan van wat
er gezegd wordt. Och. Brown. rOép Matthews
Even later Verscheen dc soldaat in de deui
opening.
„Wil Je kapitein Briggs even roepen. Matthews?
vt-nrg Mallory „Maar onmiddellijk, alsjeblieft."
De snldant aarzelde.
Kapitein Briggs is al naar bed, kapitein. Hij
heeft strengp orders gegeven dat hij niét gestoord
mag worden."
(wordt vervolgd
QP gevaar ai door de een voor „te len? Welke norm is er om te con>
hervormd" en door de ander als stateren dat aangebroken is het tijd-
„te gereformeerd" te worden uitge- perk. voorzegd in de Openbaring,
kreten want wij zijn zo akelig waarbij de christen geroepen is tot
het martelaarschap?" Het antwoord
van prof. Brillenburg Wurtli luid-
„De Heilige Geest zal aan dó
vlug klaar met het plakken van eti
ketjes! lijkt het ons nuttig een
paar opmerkingen te maken over
datgene wat dezer dagen door de kerk zeker duidelijk maken wanneer
gereformeerde synode ls behandeld het moment gekomen Is, dat zij voor
en al eerder door de hervormde de ï*ng v*n zaken in deze weréld
geen verantwoordelijkheid meer
kan aanvaarden."
Naar ons gevoelen ligt hier de kern
van de zaak. Hier is alles wegge-
synode: de taak der kerken ten aan
zien van het oórlogsvraagstuk.
Dit moet de eerste opmerking zijn:
dat deze zaak van een zo dodelijke
ouderwetse wapens; de vraag of men
politiek wel anders kan dan zich
dat de kerk zich met een uitspraak- bewapenen; de vraag of de kerk
richt tot de Nederlandse regering iets kan doen ter verbetering van
Waarin men een oordeel sou geven de internationale betrekkingen en
over de thans ter beschikking staande hoe zij dat moet doen dit alles
strijdmiddelen. Welhaast lijnrecht
hiertegenover staat de openlijke i
sluiting van een aantal Haagse pre-
is verdwenen omdat de kerk door
zich te stellen onder de leiding van
Gods Geest, ineens Kerk gewor-
dikanten bij „Kerk en Vrede" waar- den is. Kerk met een hoofdletter
van wij enkele dagen geleden mei- Gods eigendom,
ding maakten Hun stap had de be- Gelooft ge dat? Gelooft ge dat de
doeling om een duidelijk „neen" te Kerk. dwars door alle kerken heen,
laten horen tegen de moderne
logvoering en de voorbereiding daar
van.
Wij zijn ervan overtuigd dat belde vrees;
tegenovergestelde meningen voort- En "n0g
komen uit een hart vol liefde voor
de zaak van Jezus Christus en on
derwerp zijn geweest van veel gebed, dit soort zaken, want
En alleen al daarom zijn beide me- maakt er zich zo spoedig
ningen ten volle te respecteren.
geleid wordt door Gods Geest? Dai^
hebt ge, als lid van die Kerk, een
troost die ver uitgaat boven alle
atoombewapening uit!
en korte opmerking tot
de kerk zij voorzichtig en
aarzaam met haar getuigenis in
duivel
mees-
haast roeke
ter. Maar de kerk
Een tweede opmerking betreft de loos in haar gebed, zij mag in déze
vraag die ds. J. van Herksen uit zaken van dodelijke ernst op Gód
Doch God zoekt de mens, die los van de
hemel en los van de medemens als éen
naamloze leeft en geeft hem een nieuwe
christen. Wanneer Christus ons
beheersen gaat en wij in Hem zijn. wor
den inter menselijke verhoudingen her
steld, want de verhouding tot God is dan
vernieuwd.
Hij vervult ons léven zó, dat wij van
Hem getuigen, anderen voor Hem wll*l
lèri winnen en bereid zijn om te lijden
voor Zijn naam. Het moge schijnen,
dat christen-zijn een verstoring is van
de intermenselijke verhoudingen, deze
verstoring houdt de genezing in zich,
zoals wU sterven moeten om te leven.
Wij worden de aarde niet ontrouw als
wij over de hemel spreken, Want een
mens is pas geschikt voor de aarde als
hij op weg ie naar de hemel. Trouwens
wij verwachten een nieuwe hemel en een
nieuwe ahrdè, waarin gerechtigheid
wóoüt.
Dagelijks werk j
Des middags sprak de voorzitter van
het G.N.V., de heer M. Ruppert, over de
zin van ons dagelijks werk. Wel merk
waardig. dat waar wy één derde van de
dag mee bezig zijn een probleem voor
ons wordt, als wij naar de zin, de beteke-
nis daarvan gaan vragen. Hier verschaft!
de Bijbel ons een volkomen helder licht: i
arbeid is diensi aan God, die de opdracht-1
f ever is. De arbeid is daarom zo n be-
angrljke godsdienst, omdat wij werken
ln en met betrekking tot Gods werk (Zijn
schepping). Als Gods mandataris zijn wij
Hem verantwoording schuldig. Onze ar
beid is evenzeer dienst aan de naaste
krachtens het liefdegebod, terwijl hy een
missionair karakter heeft te dragen: zoals
Paulus ons opwekt om een voorbeeld ln
trouw en toewijding te zijn Voor degenen,
„die bulten staan".
Het is wel een ernstige misvatting om
de arbeid zelf te zien als een straf voor
de zonde. De opdracht immers was reeds
vóór de zondeval gegeven; daarna kwa-,
men moeite en verdriet erbij. Doch voori
wie Gods genade p«n«»arrtt wnrrlt aalfc
moeitevolle arbeid
mogen daarin Christus als Heere dienen. I
Dat is de glorie over ons dagelhks werk.;
Op de hem eigen flitsende wijze sprak i
prof. mr. I. A. Diepenhorst over de zin
van de wereld, waarmee wij enerzijds i
zo vertrouwd aijn. dat wij de geweldigste
gebeurtenissen voor kennisgeving aan-1
nemen, terwijl zij anderzijds (ook zonder
atoombom) ons innerlijk kan verscheu-1
ren. zodat alleen de matte dofheid over
blijft. Deze wereld met haar teleurstel-
lingen en verrassingen lijkt vol zin te i
zijn, doch kan ons ook afkerig maken
van de vraag naar de zin der dingen.1
De wereld schijnt wreed en doelloos. We
zouden dc moeiten zoveel gemakkelijker
dragen, als er maar een doel gezien werd. j
Door Ieders bestaan waart iets machtigs
en geheimzinnigs.
Ligt voor de christen de zaak eenvou-1
dlger? De patriarchen
gen en de aarde zal brandende vergaan.!
En de Kerk. maar al te zeer verdeeld,
bloeit hier doch kwijnt ginds. Als mensen
zien wij slechts zinloosheid. Doch Hij.
die uit de Bijbel tot ons spreekt, de Heerc
van Kerk en wereld beide, is de zin J
wereld.
Ermelo stelde tijdens de behande
ling ter gereformeerde synode: „Hoe
lang kan een christen zich achter
het gebruik van atoomwapens stel-
aanlopen als een waterstroom
van dat gebed kan de duivel zictr
niet meester maken, want het stijgt
rechtstreeks voor Gods troon!
WERKLOZEN-ZONDER-UITKERING
C1 EEN-uitkering-voor-werklozen is
een kreet die nogal ongeloof
waardig klinkt in een land, dat to-
Raad. Wij spreken het vertrouwen
uit, dat de S.E.R., de urgentie van
deze zaak in een tijd van toenemen-
veel sociale regelingen kent. Toch de werkloosheid beseffend, het ad-
is er een categorie Nederlanders, die vies zo spoedig mogelijk zal uitbren-
in geval van werkloosheid geen aan- gen. De voorbereiding van het ad-
spraak kan maken op uitkering vies zal waarschijnlijk niet zo heel
gevormd door die werknemers die clale wetten aan de orde zal wor-
een inkomen genoten boven 6900. den gesteld, namelijk van de ziekte-
Deze Inkomensgrens is indertijd wet en hieraan is het ziekenfond-
in de wet vastgelegd, maar nu zich senbesluit gekoppeld. Een nieuw
een toenemende "werkloosheid voor- zlekenfondsenbesluit zou in dit ver
doet. blijkt over het algemeen dat band noodzakelijk kunnen blijken,
dit bedrag van 6900 als limiet te Wat betreft de optrekking van de
laag is. Een aantal werknemers is loongrens voor de Wachtgeld- en
van deze inkomensgrens reeds de Werkloosheidswet lijkt een volledr-
dupe geworden. Uit de kring
ge opheffing van de loongrens niet
de vakbeweging is dan ook de wens zo'n slechte oplossing. De uitkerln-
gekomen deze grens op te heffen gen iou men dan kunnen blijven
of althans te verhogen. baseren op een maximum van
6900, terwijl iedereen tot dit be-
Enkele dagen geleden is van de drag premieplichtig wordt ver
zijde van de regering reeds mee- klaard. Een systeem dat ook is toe
gedeeld. dat inzake deze materie een gepast voor de Algemene Ouder
advies bij hel bedrijfsleven Inge- domswet. Waarschijnlijk zal een der-
wonnen sal worden. Waarschijnlijk gelijke wijziging natlonaal-econo-
zal de regering thans advies inwin- misch ook geen grotórè kosten mee-
nen bij de Sociaal-Economische brengen.
NASSER NAAR MOSKOU
lardt." wordt zelfs1 f-JET touwtrekken om Nasser, de
president van de Verenigde Ara
heden een vrij gunstige wending
ondergaan. Een akkoord over de fl-
blsche republiek, die dinsdag voor nanciële regeling van de Suezkanaal-
een bezoek van enkele weken naar kwestie werd gisteren getekend.
Moskou vertrok. Is In volle gang. De Verenigde Staten hebben zich
De leiders ln het Kremlin realiseren bereid verklaard, de ln 1956 be-
zich, da' hij ondanks het feit, dat
hij militaire en andere hulp van de
Sowjeturde heeft geaccepteerd regering van de Verenigde Staten
niet zonuei meer als een meeloper te kennen geven, dat zij de hoop op
of eeti vertegenwoordiger van de oen vergelijk met Nasser niet heeft
belangen van het communistische opgegeven,
olok kan worden beschouwd. Lange Er is echter
tijd hebben de wegen van Nasser en
de Sowjets ln het Middenoosten vrij
wel parallel gelopen en speelden
zij eikaar de bal toe, maar het ei
genbelang en de behoudzucht van
Nasser bleven steeds de belangrijk
groot probleem, dat
toenadering tussen Nasser en het
Westen ln de weg staat. Dat is de
Palestijnse kwestie. Naar «Ich laat
aanzien, zal de reis van Nasser naar
Moskou dit vraagstuk nog Ingewik
kelder maken. Hij zou in Moskou
rol spelen. Vandaar dat hij er namelijk willen voorstellen de staat
Van Nelle bestellen
Geuzenkerkje te Gent
22 mei heropend
Het GeUZenkerkje te Gént waar
over wij eerder schreven is thans
ook formeel aangekocht door de gere
formeerde kerk van Geht.
In een feestelijke dienst zal het don
derdag 22 méi ill gebruik gestéld wor
den.
terugschrok, de communis
tische partij in Egypte en Syrië te
verbieden en de aanhangers er van
'e vervolgen.
Ook het bezoek, dat Nasser gedu
rende enkele weken aan de Sowjet-
Israël ie erkennen, als deze op zijn
beurt bereid is, zich terug te trek
ken achter de grenzen, die de Vér-
Naties in 1947 hebben vastgesteld.
Doet Israël dit laatste niet, dan loopt
het gevaar een groot deel
unie brengt getuigt op zichaelf niet wereld tegen zich in te nemen. Geeft
een zekere onderdanigheid, want
de Russische uitnodiging is al en
kele jaren oud. De Russen doen dan
het wèl gevolg aan het voorstel van
Nasser, dan zou het zich In strate
gisch opzicht weerloos maken.
ook bijzonder veel moeite om Naseer Dit laatste kan niet de bedoeling
zich tt binden. Zij «ouden zelfs
het lanceren van de derde Spoetnik
hebben uitgesteld om dit feit te kun
nen laten samenvallen met het
loogtepum van Nasser's bezoek aan
le Sowjetunle.
zijn van de westelijke mogendheden.
Het «nu Israël tot slachtoffer maken
van een eventueel vergelijk met Nas
ser en geen rekening houden met
de ontwikkelingen, die zich na het
besluit van de Verenigde Naties
Intussen hebben de relaties tussén door toedoen van de Arabische lan.
Nasser en de westelijke mogend- den, hebben voorgedaan.