CHRISTELIJK
n
De christelijke wereld moet op
het „andere Frankrijk" letten
Diakonie moet zich niet
laten .inschakelen
Prof. dr. Maarten van Rhijn
maandag zeventig jaar
—Puzzels
a
0
a
JJ
idül
a
u
ga
a
a
a
a
m
e
a
Geestelijke volksgezondheid
principieel gefundeerd
M
AVAYtme
Een woord voor vandaag
Kanttekening
De gruwelen in Algiers
Prof. dr. R. Schippers in z\jn
kn>pselrubriek in Belijden en
Beleven:
TY7E worden de laatste Ujd tel-
kens opgeschrikt door berich
ten over allerlei gruwelen, die
afgezien van zijn Inzet de
strijd van Frankrjk in Algiers tot
een zeer bedenkelijke zaak ma
ken. En we moeten ons laten op
schrikken, want het gaat alle per
ken der menselijkheid te buiten.
Gezegend de Franse missiona
rissen en het rooms-katholieke
blad Témoignage Chrétien die er
fel tegen protesteren, dat gevan
genen, al dan niet verdacht, dagen
en nachten mishandeld worden,
met carbidlampen aan voeten
en handen geschroeid, met elec-
troshocks bewerkt, opgehangen
aan deurposten met zakken aard
appelen van 100 pond aan hun len
denen. naakt en verminkt voor de
jakhalzen in de woestijn gegooid.
Gezegend ook de protestantse
socialist André Philip, uit wiens
artikel, geschreven naar aanlei
ding van het bombardement van
het dorp Sachjet, we het volgen
de citeren:
..Een daad als deze, waar
van men de lugubere balans
kent, is al ernstig genoeg. Maar
de huidige gebeurtenissen
het geding wordt gebracht, net
als door die van juni 1940. is
dit: welke betekenis hertiten wij
aan het woord vaderland?
In naam van Frankrijk is het,
dat een dorp is gebombardeerd.
Onder vleugels met de drie
kleur zijn boeren gemitrailleerd,
vrouwen en kinderen afgeslacht.
En wij moeten ons dit af
vragen: herkennen wij hierin
het gelaat van ons vaderland?
Ik voor mij moet hierop ant
woorden: neen! Voor mij ls
Frankrijk niet alleen maar een
grondgebied, een leger en een
politie. Het is een ideaal, een
beschavingsvorm, een gemeen
schappelijke levenstrant, op de
grondslag van bepaalde cultuur
haarden. die wij geërfd hebben
van onze voorvaderen.
Frankrijk, dat is het christe
lijk geloof van de kathedraal-
bouwers. Descartes' beroep op
de heldere rede, de angst van
Pascal, de scheppende fantasie
van Jean Jacques Rousseau, de
gestadige boodschap van ge
rechtigheid en waarheid, die
voortkomt uit vele geslachten
van gekwelde Intellectuelen.
Frankrijk, dat is 1789 en de
rechten van de mens, de ver
dediging van de onschuldige
Dreyfus en de minachting voor
patriottische vervalsingen, het
woord van Jaurès en zijn socia
listisch humanisme.
Frankrijk, dat is De Gaulle
Blum, die rustig tegenover zijn
rechters zijn trouw betuigt aan
dc Republiek en het werkende
volk. dat is bovenal die handvol
verzetsmensen, die van de aan
vang af weigerden te bukken
voor de buitenlandse bezetters,
maar de wraakkampen, de fol
teringen en de dood wilden aan
vaarden om te getuigen voor de
vrijheid en de waardigheid van
de mens.
Dat Frankrijk doorstaat folte
ringen. maar pleegt ze niet. Het
biedt het hoofd aan bombarde
menten. maar het mitrailleert
Seen vrouwen, kinderen en Ro-
e-Kruisauto's.
Helaas, thans is dat Frank
rijk bezet door de barbaarse
stammen der realisten, der
mensen met de benen op de
grond en andere minachters van
alle geestelijke en zedelijke
waarden, en het zwijgt en laat
IK kan het niet helpen, telkens
als ik hoor van Algiers, moet
ik denken aan de vreselijke dagen
van november 1956. de dagen van
Hongarije en Suez, schrijft prof.
Schippers. We waren toen diep
ontdaan, dat het wereldpolitiek
oordeel over de Russische mis
daad jegens Hongarije vertroe
beld werd door de Engels-Franse
en de daarmee gepaard gaande Is
raëlische acties tegen Egypte. Ik
heb in die dagen een Suezloods
die acties horen verdedigen met
een fel beroep op de westerse mo
rele superioriteit. Het Suezkanaal
was voor zijn besef de sluis naar
een andere wereld dan de onze.
Aan de andere kant. zo zei hij
kennen ze de Tien Geboden niet.
vanuit de bijzondere waarde van
de westerse, van de christelijke
beschaving, verdedigde hij wat
Engelsen en Fransen toen deden.
Maar dan wordt de vraag on
ontkoombaar: Was dat hetzelfde
Frankrijk, welks officiële kringen
de gruwelen van Algiers trachten
dood te zwijgen?
Er blijkt nog een ander Frank
rijk te zijn. De christelijke we
reld behoort zich met spanning af
te vragen hoe sterk dat andere
Frankrijk is. Want alleen met
atoomwapens wordt het Westen
niet verdedigd. Of anders gezegd:
Er moet ook iets te verdedigen
zijn.
Irf
Chr. geref. diakenen in Utrecht bijeen
(Van
redacteuren)
In de schuilkerk aan de Wittevrouwensingel te Utrecht zijn gisteren
meer dan tweehonderd diakenen uit de Christelijke Gereformeerde Kerken
bijeen geweest in hun jaarlijkse conferentie. In de morgenvergadering heeft
ds. G. Bilkes (Amsterdam) de grenzen aangewezen tussen de opdracht tot
barmhartigheidsdienst die de kerk ontvangen heeft en de werkzaamheid van
de overheid op sociaal en maatschappelijk gebied.
Van Nelle bestellen
Ds. Bilkes trok deze grens aan de
hand van de richtlijnen die het comité
voor de centrale diakonale conferenties
op dit punt heeft samengesteld. Voor
deze richtlijnen bestond wel enige aan
leiding. Aan de Chr. Geref. Kerken is
de diakonale heroriëntering van andere
kerken niet voorbijgegaan De sterke
maatschappelijke ontwikkeling noopte
tot het aanvaarden van nieuwe taken.
En dat voorzitter C. Drieënhuizen zei
het in zijn openingswoord opende
veler ogen voor nieuwe noden.
Intussen was in deze ontwikkeling
weinig Hjn te ontdekken; een zeer ge
varieerde praktijk is in de kerken te
vinden: waarbij soms alle principiële
bezinning ontbrak. Geen wonder dat een
groep ambtsdragers zich ging afvragen:
gaan we wel op een verantwoorde wijze
te werk? De overwegingen van deze
groep een grote lijn die de zelfstandig
heid der plaatselijke kerken tracht te
ontzien werden, zo zei ds. Bilkes,
tot een actuele positiebepaling, waarom
de diakonale praktijk roept, met behoud
Prof. dr. M. van Rhijn te Bilt-
hoven, hoogleraar in de theologie
aan de rijksuniversiteit te Utrecht,
Van Nelle bestellen 1
Van Nelle bestellen
De Autozending start met
nieuwe geluidswagen
De geluidswalen van de vereniging
voor evangelisatie „De Auto-Zending in
Nederland" moest na een twaalfjarige
staat van dienst worden vervangen. Hoe
wel dit grote financiële zorgen mee
brengt moeet men wel besluiten tot de
aankoop van een nieuwe wagen.
In deze auto, die kleiner is dan de
vorige, werd ook een geheel nieuwe ge
luidsinstallatie ingebouwd. Op deze wijze
kan gewerkt worden met materiaal dat
aan moderne eisen voldoet.
hulp zal worden geboden.
Van Nelle bestellen
U M
Jkiii
a
m
V:
m
m
m
M
m
M
'Ui
Horizontaal:
3. lomp
5. geheel de Uwe
7. bijwoord
8. landbouwwerktuig
10. enzovoort,
12. Nieuwe Te
13. teer, dun
15. en anderen, afk.
16. misvatting
17. hoge akker
18. rivier in Italië
20. bepaald ingenieur, afk.
21. Ver. St. van N-Amerika, afk.
23. firma. afk.
25. windrichting
26. element
28. vrolijk
29. wondvocht.
Verticaal:
1. ramp. smart
2. luitenant, afk.
3. laatstleden, afk.
gaat
6. voorzetsel
7. zuur. afk.
9. voornaamwoord
11. in huis
12. bijwoord
14. hechting
15. soort boom
17. kippenproduct
19. voegwoord
20. weefsel v. d. spin
21. voornaamwoord
22. meisjesnaam
24. voegwoord
25. kant. richting
27. per procuratie, afk.
zal maandag 28 april zijn zeventig
ste verjaardag vieren.
Prof. Van Rhijn werd te Groningen,
waar zijn vader eveneens theologisch
hoogleraar was. geboren. Hij studeerde
aan de rijksuniversiteit te Groningen
waar hij in 1917 cum laude promoveerde
tot doctor in de theologie op een disser
tatie getiteld:- „Wessel Gansfort".
Hij is, nadat hij kandidaat was ge
wórden, geruime tijd secretaris geweest
van de Nederlandse christenstudenten-
vereniging. Hij was toen reeds voorzitter
van de Groninger afdeling, lid van de
delegatie naar Liverpool en leider van
bijbelkringen: ook organiseerde hij de
academiediensten. Als secretaris van de
N.C.S.V. werkte prof. Van Rhijn op Bloe-
menheuvel, op het -kasteel Hardenbroek
en op de Leemkolk te Werkhoven.
Na bijna tien jaar N.C.S.V.-arbeid nam
■hij een beroep aan naar de hervormde ge
meente van Groesbeek. Hij was hier maar
enkele maanden werkzaam, toen hij be
noemd werd tot kerkelijk hoogleraar
vanwege de Hervormde Kerk te Utrecht
15 november 1926 hield hij zijn inaugu
rele oratie over: „Modern christendom".
In Utrecht doceerde prof. Van Rhijn
dogmatiek, ethiek, praktische theologie
en kerkrecht.
In 1934 werd prof. Van Rhijn door de
Koningin benoemd tot gewoon hoogle
raar. hij volgde prof. dr. J. A. Cramer op
als kerk- en dogmenhistoricus. Onder
zijn leiding zijn niet minder dan twintig
theologen gepromoveerd en daarvan zijn
er nu vier zelf als hoogleraar werkzaam.
De hoogleraar heeft o.m. deel uitge
maakt van de algemene synode. Hij heeft
ook in de Oxfordbeweging een vooraan
staande plaats ingenomen. Hij was me
dewerker van de Witteveenvereniging
en is bestuurslid van de Doetinchemse
inrichtingen en van het fonds Groesbeek
In de bezettingsjaren heeft hij als gijze
laar te Haren gevangen gezeten.
Prof. Van Rhijn heeft een groot aan
tal publikaties op zijn naam staan. Hij
schreef studies over Sören Kierkegaard,
Luther. Roessingh. Jonker. Calvijn, Ba-
vinck, Rutgers e.a., verscheidene preken
in de bundel „Overdenkingen". Hij
richtte met nu wijlen prof. dr. H. Th.
Obbink het Algemeen Weekblad voor
christendom en cultuur op. dat tot 1941
het licht zag en waarvan prof. Van Rhijn
secretaris van de redactie was. Daar
naast heeft hij gepubliceerd in het Ne
derlands Archief voor kerkgeschieden
des Tijds, Vox "ITieologica, Eltheto, Stu
dent World, het Jaarboek van de ethi
sche vereniging e.a. Wij noemen ook zijn
boeken over het N. Testament in het licht
der nieuwe opgravingen. Hedendaagse
orthodoxie. Handhoek voor bijbelstudie,
de evangelisten Marcus en Lucas in het
licht van het nieuwere onderzoek. Te
vens is juist het derde deel van „Ge
dachten en gestalten uit de evangeliën"
van de pers gekomen.
De verdiensten van de 70-jarige wer
den erkend in zijn benoeming tot ridder
in de orde van de Nederlandse Leeuw
Bij zijn zilveren professoraat boden zijn
vrienden en leerlingen hem de bundel
„Ernst en Vrede" aan. Prof Van Rhijn.
die zijn 70ste verjaardag in de familie
kring zal doorbrengen, is voornemens 22
mei zijn afscheidscollege te geven. Zijn
vrienden zullen hem dan zijn geschil
derd portret aanbieden.
van de principiële basis.
1. De diakonie blijve zichzelf. Deze
eerste richtlijn legt de nadruk op het
schriftgegeven. dat ook in deze tijd van
snel voortgaande ontwikkeling op maat
schappelijk en sociaal gebied de dia
konie is de kerkelijke dienst der barm
hartigheid in opdracht en in naam van
Jezus Christus.
De diakonie heeft zich het lot der
behoeftigen aan te trekken en hun zo
volledig mogelijk hulp te bieden, zo bijv.
door voor hun rechten op te komen bij
andere levensverbanden. Wanneer zij
echter deze rechten niet kunnen laten
gelden, dan is het de eerste taak van de
diakonie hulp te verlenen.
De goede diaken, aldus ds. Bilkes. is
niet de zuinige beheerder van een ker
kelijke kas. maar iemand, die noodlijden
den opzoekt. De nood wordt wel bekend
als de kerkeraad tenminste geen be
stuurscollege is.
Ds. Bilkes was niet tegen contact met
de overheid. Samenwerking achtte hU
al een minder juiste term (overheid en
kerk zijn geen gelijkwaardige partners)
en van ..inschakelen" van de kerk in het
werk van de overheid wilde hij niets
2. Als er geen regelingen bestaan (bij
wet of bestuursmaatregel), waarmee
iemand geholpen kan worden, dan heeft
de diakonie een taak waarvan zy zich
onder geen beding onttrekken kan.
Vanuit dit principiële standpunt moet
leder „geval" benaderd worden. Dus
niet, aldus ds. Bilkes, vanuit de kasmo-
gelykheden of vanuit de soepelheid van
de overheid.
3. Men late de arbeid niet opgaan in
louter materiële steun (met daarbij
enige geestelijke bijstand) maar stelle
zich verzorging ten doel in de meest
uitgebreide zin van het woord. Men
moet doordringen tot de achtergronden
van de nood. waar nodig met andere
ambten. Daarbij heeft de diakonie juist
in deze tijd ook nog een preventieve
taak. zo bij verwrongen huwelijken enz.
Wat die andere ambten betreft: in zijn
openingsrede had de voorzitter gepleit
voor een vervanging van de wykouder-
ling door een „wijkraad", bestaande uit
twee ouderlingen en één diaken. Twee
broeders van dit drietal zouden huisbe-
Beroepingswerk
manië): L. Floor Jr. te Almelo.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Zoutelande-Westkapelle:
J. B. Bel te Krabbendijke.
Omlerwijsbenoemingen
Benoemd tot onderwijzer aan de
school met de Bijbel te Appingedam: P.
Blank te Gees (dr.); aan de Groen van
Prinstereschool voor ulo. Molenvijver,
Rotterdam: W. J. Zoutewelle te Rotter
dam: aan de Van Asch van Wijckschool
voor ulo te Utrecht: W J. Groothuizen
te Utrecht; aan de geref. school te Le
den: A. F. Sollie te Kadoelen; aan d
chr. nat. ulo te Enschede: P van de
Wal te Sneek aan de Talmaschool te
's-Gravenhage: A. Ubels te Naaldwijk:
aan de Willem de Zwijgerschool te H.
I. Ambacht: A. L. Troost te Rotter-
da-West; aan de chr. nat. ulo te Ber-
gum: N. C. Veldhuizen te Enschede.
Advertentie
Van Nelle bestellen
zoek kunnen doen in een samenstelling
die van de aard van het te bezoeken
gezin zou moeten afhangen.
4. Wij moeten af van het volstaan met
een minimum, zo zei ds. Bilkes. Aan
barmhartigheid is geen grens. Deze
grens ligt zeker niet daar. waar de
diakonie niet betaalt. Ook in het advi
seren en zoeken van een goede oplossing
ligt een stuk barmhartigheid.
5. Steun van de overheid dient alleen
aanvaard te worden als subsidie aan
organen waarvan de kerk gebruik maakt
bij haar dienst. Rechtstreekse subsidie
dient te worden afgewezen. Doorgaande
overheidsbemoeiing legt het leven
banden. We zijn wat dit betreft al aardig
bezig de muren van de kerk te onder
graven. Het echte christelijke gemeen
schapsleven van de eerste gemeente is
al een bijna verloren paradijs. Laten wij
het niet helemaal verliezen en bovendien
de overheid nog meer stuwen in de rich
ting van de totalitaire staat, aldus ds.
Bilkes.
Onderlinge samenwerking van de
plaatselijke kerken is een vereiste, waar
over trouwens ook ds. M. W. Nieuwen-
huijze 's middags gesproken heeft. Hij
beval de richtlijnen van de Leeuwarder
synode der Geref. Kerken aan.
Advertentie
Van Nelle bestellen 1
Geref. sociale arbeid
I EER
meer plaatst het begrip „geestelijke volksgezondheid" zich
middelpunt der belangstelling. De Wereldgezondheidsdag
1959 zal aan dit onderwerp worden gewijd, ïulks ter voorbereiding op
het Internationale Geestelijk-hygiënische jaar 1960, waaruit dan
voortkomt het Intern. Geestelijk-hygiënisch congres, in 1962 te houden.
Zo gaat over de gehele wereld de mens zich meer bezinnen op de
geest, in een tijd waarin de techniek en de gerechtheid op het materiële
welzijn hoogtij vieren.
Mede uit dit oogpunt beschouwd achtte de Bond van Gereformeerden,
werkzaam in kerkelijke en maatschappelijke arbeid, het juist zijn jaar
lijkse conferentie ook aan dit onderwerp te wijden.
Ongeveer 50 dames en enkele heren zijn
voor deze confeientie, die tevens de jaar
vergadering omvat, samengekomen in
„De witte hei" te Huis ter Heide, om
in drie dagen te luisteren naar enkele
inleidingen, daarover discussies te houden
en verder in onderlinge gesprekken
eikaars werk op sociaal terrein beter te
leren kennen.
Mr. D Schaafsma. die de conferentie
leidt, gaf gisterochtend aan het begin
van de eerste samenkomst een met veel
citaten toegelichte beschouwing over de
belangrijkheid van het thema.
Geestelijke gezondheidszorg beperkt zich
allang niet meer tot de hulp aan geestes
zieken. maar strekt zich uit van kleuter
tot bejaardenzorg, via jeugdwerk, hulp
bij levens- en gezinsmoeilijkheden enz.
Maar ook bestrijding van alcoholisme
en zedenbederf, kwesties als heropvoe
ding. adoptie menselijke verhoudingen
het ziekenhuis e.d. behoren onder het
streven naar geestelijke volksgezondheid.
Daarom dienen wij geestelijke volksge
zondheid te bevorderen als een welzijn
in biologische, medische, opvoedkundii
welzijn kan de
wijze op hem
weerstaan.
Alleen in dit geestelijk
mens de druk. op velerlei
lan komende, veerkrachtig
Van Nelle bestellen 1
Mallory was verrast door de nadruk t
oude man sprak.
„Ik beloof het u. meneer. Trouwens, hoe minder
mensen erin betrokken worden, hoe veiliger voor ons
zowel nis voor uw landgenoten."
„Ik hoop het. ik hoop het." Vlaehos zuchtte diep.
Mallory stond op en stak hem ten afscheid de hand
toe.
„Maakt u zich geen zorgen, meneer Ze zullen ons
niet te zien krijgen." beloofde hij vol zelfvertrouwen.
„Niemand zal ons zien.,, en wij zullen met niemand
contact opnemen. We hebben maar één doel
de kanonnen
„Ach, de kanonnen... die vreselijke kanonnen."
Vlachos schudde het hoofd. „Maar stel dat u..."
„Kom. meneer, er zal niets gebeuren." zei Mallory
bemoedigend „We zullen niemand fn moeilijkheden
brengen tenminste, niet uw landgenoten
„God zij met u vannacht." fluisterde de oude man.
„God zij met u vannacht. Ik wilde dat ik met u mee
De kanonnen van.
AllSTAM MACLEAN
kon."
„Koffie, kapitein?"
Mallory bewoog, kreunde en vocht zich uit de die
pe slaap waarin hij uitgeput was weggezonken. Pijn
lijk strekte hij x'n stijve ledematen op de harde, me
talen zitplaats en vroeg zich schaapachtig af wan
neer de luchtmacht er eindelijk eens toe zou komen
die martelbanken een zachte zitting te geven. Toen
was hij klaar wakker, nog altijd vermoeid Au to ma- de boordschutter
tisch zochten zijn ogen de lichtgevende wijzerplaat
van zijn armbandhorloge. Zeven uur. Precies zeven
uur, hij had dus maar een paar uur geslapen. Waar
om hadden ze hem niet laten maffen?
„Koffie, kapitein?" De jonge boordschutter stond
nog altijd geduldig naast hem met het omgekeerde
deksel van een munitietrommel als dienblad voor de
kopjes in z'n hand.
„Neem me niet kwalijk, kerel." Mallory richtte
zich op zijn zitplaats op, nam een kop dampende
koffie aan en snoof waarderend. „Dank je. Zeg. dat
ruikt als echte koffie!"
„Is 't ook. kapitein." De jonge boordschutter glim
lachte trots. „We hebben een percolator in de
kombuis."
„Hij heeft een percolator in de kombuis Ongelo
vig schudde Mallory het hoofd. „Wat heeft die R.A.F.
't toch hard in de oorlog!" Hij leunde achterover,
dronk met smaak van z'n koffie en zuchtte tevreden
0peen6 was hij overeind en staarde uit het raampje
naast zich. zonder zich te bekommeren om de hete
koffie, die over zijn blote knieën was gespat. Hij keek
naar
berg]
hier? We worden pas twee i
nel invallen van de duisternis verwacht. en
zon is nog maar net onder! Heeft die piloot v
Jullie.
..Da's Cyprus, kapitein." De boordschutter grij
tijd een zigzagvlucht over Cyprus. Da's om te voor
komen dat we gezien worden kapitein, en we blijven
zo toch ver genoeg van Rhodos vandaan."
„Om niet gezien te worden, zegt ie!" De stem met
het dikke. Amerikaanse accent kwam van een zit
plaats schuin tegenover Mallory. De spreker lag in
eengezakt een andere uitdrukking kwam niet in
aanmerking op en over z'n bankje: zijn knieën
staken ettelijke centimeters boven zijn kin uit. „Om
niet gezien te worden!" herhaalde hij verbluft. „Zlg-
zagvluchten over Cyprus. Twintig mijl met een mo
torbarkas van Alexandrië de zee op. zodat niemand
aan wal kan zien dat we met een vliegtuig vertrek
ken. En dan?" Hij hees zich pijnlijk wat overeind,
keek met één oog door het raampje en zakte toen
weer in elkaar, kennelijk uitgeput door deze inspan
ning. „En dan" Dan zetten ze je in een ouwe kist, die
ze met 't witste wit hebben beschilderd, zodat een
blinde 't ding op honderd mijl afstand kan zien.,
vooral nou 't donker gaat worden."
„Wit stoot de warmte af." zei de jonge boordschut
ter rechtvaardigend.
„De hitte doet me niks, jongen." Het accent was
zwaarder en olieachtiger dan ooit. „Ik hou van warm
te. Waar ik niet van hou, dat zijn die smerige kogels
en granaten, die een man luchtgaten op de verkeerde
plaatsen bezorgen." Hij liet zich nog iets verder in
z'n onmogelijke houding zakken, sloot traag de ogen
en scheen onmiddellijk weer ingeslapen.
De boordschutter schudde bewonderend het hoofd
en glimlachte tegen Mallory.
„Wat maakt die zich een zorgen, hè. kapitein!"
Mallory lachte en zag de jongen naar de cockpit
van de bestuurder gaan. Langzaam dronk hij zijn
koffie op en keek andermaal naar de slapende man
aan de overkant. Die onbezorgdheid was prachtig:
Korporaal Dusty Miller uit de Verenigde Staten, nu
behorend tot de woestijncommando's, was beslist
de juiste man voor deze opdracht. (Wordt vervolgd)
Noodtoestand
i geestelijke noodtoestand.
Wat te zeggen van het feit. dat in
West-Berlijn een bureau
moeden functioneert? Dat in Amerika
dagelijks 21 miljoen slaaptabletten
den gebruikt en jaarlijks 11 miljoen pond
asperine om het toch optimistische volk
van „de nieuwe wereld" de hoognodige
rust te verschaffen?
Het is wel duidelijk, dat de techniek
de mens boven het hoofd is gegroeid en
hij ook daarom verlangt naar emotionele
geborgenheid Niet alleen de volwassen
mens lijdt onder deze noodtoestand, die
neurose tot een veelvuldig verschijnsel
maakt, maar vooral de jeugd met haar
negativisme haar gebrek aan horizon,
heeft een helpende en leidende hand
nodig en vooral: begrip en tegemoet-
levensbeschouwing, het reli
gieuze principe
Dit inzicht nam ds. S. J. Popma uit
Amsterdam o\er. Hij schetste geeste
lijke gezondheidszorg als het streven
naar een harmonische samenleving,
de menselijke waardigheid, de
gevoel tot volle ontwikkeling komen
de mens op alle terreinen des levens
tot recht kan komen.
De Bijbel
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen
ieder mens wordt geacht Gods wil te kennen. In beide opzit
ten kloppen theorie en praktijk niet met elkaar. Er is bout
dien een groot verschil in de gevolgen. Wie de Nederlani
wet overtreedt, wordt gestraft al is er tegenwoordig d(
nogal wat verschil van mening over de vraag, of die straf
het algemeen voldoende is! En de gevolgen van het niet o
volgen van Gods wil? We zien er niet zoveel van in het leve
Wordt in de Bijbel al niet geklaagd, dctt de goddelozen i
rozen zitten? Wie durft te beweren, dat Gods wil hem oni
kend is, liegt. Dat klinkt misschien hard, maar het is de xct
kelijkheid. Want in het Woord zegt God ons duidelijk, d
Hij gediend wil zijn. En het is geen ouderwets fabeltje, d
degene, die Hem niet wenst te dienen, dat is Zijn wil te doe
dat zal merken. Maar dan is het misschien te laat. Wij moeti
ons dat wel realiseren. Niet denken, dat het wel losloo\
Zeker, God is liefde, maar Hij is ook jaloers. En niemand h
twee heren dienen. De keuze is: Gods wil te doen of zijn eig,
wil door te zetten. Maakt u die keuze iedere dag opniev.
NATIONALE RESERVE
j^U DE INTERPELLATIE Peters
over de reorganisatie van de
Nationale Reserve zonder motie is
geëindigd, moet men concluderen dat
de Tweede Kamer zich tenslotte neer
legt bij het nieuwe beleid van minis
ter Staf. Met veel enthousiasme doet
de meerderheid van de Kamer dit
overigens niet. Zij heeft weinig waar
dering voor de wijze waarop in het
verleden met de volksweerbaarheids-
gedachte is gesold. De vraag bij wie
de schuld ligt voor de mislukking
van de Nationale Reserve (oude stijl),
is echter niet zo gemakkelijk te be
antwoorden. Met kan het zwaarte
punt leggen op het onduidelijke re
geringsbeleid. Men kan dus zeggen
dat er van meet af aan gehaspeld is
met de taakomschrijving van de vrij
willigers. Maar men kan met even
veel recht stellen dat het beleid van
minister Staf zo wisselvallig was, om
dat de belangstelling voor de Natio
nale Reserve gering was. Beide fac
toren zullen ongetwijfeld op elkaar
hebben ingewerkt.
Het is in ieder geval een voordeel,
dat de huidige vrijwilligers nu weten
waar zij aan toe zijn. Zij behoeven
niet langer in eén soort „opheffings
psychose" te leven. Van harte hopen
we dat de Nationale Reserve (nieuwe
stijl) een succes zal worden. De ge-
TOPCONFERENTIE
dachte van de volksweerbaarhe
heeft vooral in de protestants-chij
telijke kring altijd opgang gemaal
Daarom betreuren wij het dat
Nationaal Instituut „Steun Wefl
Gezag" vrijwel uitgeschakeld zal
den. Het werven van vrijwillig
kan naar onze mening het best de
particuliere organen geschieden. 1
is voor ons dan ook de vraag
overheidsvoorlichting op dit ten
wel een succes zal zijn.
Trouwens, al hopen wij dat de Ni
onale Reserve nu een grote vlui
zal nemen, wij zijn er niet van ot
tuigd, dat dit ook inderdaad het
val zal zijn. Alleen het feit al,
nieuwe vrijwilligers een basis-op.
ding van twee maanden zullen mo
ten volgen zal voor velen onoverk
melijk zijn. Welke jonge man kan
twee maanden vrijmaken om vrijrt
lig een taak op zich te nemen?
Behoudens dan de huidige vrijwill
gers blijven dan de dienstplichtig!
zonder mobilisatiebestemming ovt
Ongeveer 200.000 mannen vallen oi
der deze laatste groep. Zij zijn u
jong en hebben een volledige i
taire opleiding achter de rug.
vraag rijst bij ons of men deze grol
groep van getrainde militairen
nuttige taak kan geven bij de vei
dediging van ons land.
pjET wil met de voorbereiding
voor een topconferentie tassen
de politieke leiders van de wereld-
grootmachten niet erg lukken. De
zaak komt maar moeizaam op gang.
Dat is wel te verklaren, want noch
de Sowjet-Unle noch het Westen wil
len de kans lopen de schuldige te
zijn van een eventueel niet door
gaan van deze conferentie. Dat zou
bij de „jonge landen" in Afrika en
Azië beslist niet goed vallen. Dit is
echter maar één kant van de zaak.
Het Westen kan nu wel in principe
bereid zijn met de communistische
machthebbers te gaan praten, maar
kan men wel resultaat verwachten?
De na-oorlogse ervaringen op dit ge
bied zijn bepaald niet verheffend te
noemen.
Als er dit jaar een nieuwe topconfe
rentie gehouden wordt zullen daar
waarschijnlijk twee grote problemen
aan de orde komen: de ontwapening
en Europa. Over de ontwapenings
vraagstukken is reeds jaren onder
handeld. Het Westen is van meet af
aan bereid geweest te ontwapenen,
onder het uitdrukkelijke voorbehoud
dat er een wederzijdse controle zou
kunnen plaatsvinden. Een eenzijdige
ontwapening is natuurlijk voorhet
Westen een onmogelijkheid. De drei
ging der Sowjet-Unie zou daardoor
slechts toenemen. De Russen willen
nu eenmaal wel de ontwapening in
het Westen controleren, maar het
Westen mag deze controle niet uit
strekken tot de gehele Russische in
vloedssfeer.
Van meet af aan hebben de Russi
sche machthebbers geweigerd dit
vraagstuk op bevredigende wijze te
regelen. In 1946 was Amerika de
enige atoommacht in de wereld. Het
voorstel van president Truman om
alle atoomgeheimen over te dragen
aan een snpra-nationaal orgaan werd
door de Russen van de hand gewe
zen, omdat zij geen inbreuk wensten
op hun nationale soevereiniteit. De
pacifisten in West-Europa, die nu
ach-en-wee klagen over de bewape
ningswedloop, vergeiten dit nobele
Amerikaanse aanbod maar al te ge
makkelijk.
En dan is er Europa. De Russen zul
len van deze topconferentie een
NEEMT WESTEN RISICO?
tweede Yaltaconferentie willen i
ken. Aan het eind van de twee
wereldoorlog zijn de geallieerde o
logsleiders overeengekomen, dat ei
aantal landen geen politiek tegen i|
Sowjet-Unie mocht voeren,
landen zouden wel hun democn
sche rechten moeten behouden.
Yalta werd dus afgesproken datj
betrokken landen hun binnenlal
bestuur op democratische wijze I
den regelen. De Russen hebben d
ergerlijke wijze het verdrag
Yalta geschonden. Zij hebben dw»
door Europa een ijzeren gordijn o|
gericht. En de landen achter dit ga
dijn werden met geweld onder
communistische invloedssfeer
bracht.
Als de Russen op de komende tof
conferentie over Europa willen pn
ten dan hebben zij maar één bedoe
ling, nl. de reglementering van
status-quo. Al het gepraat over
geneutraliseerde, atoomvrije zóne i
Europa is voor de Russen van onder
geschikt belang. Zij willen bercike
dat het Westen de huidige Russisct
invloedssfeer zonder meer erkenL
Maar het Westen zal dat nooit mop j
en kunnen doen. Het zal moeten bl
ven stellen dat de Russen door i
schending van het Yalta-verdrag i
internationale moeilijkheden hebb
veroorzaakt. Het Westen heeft i
altijd een taak ten opzichte van
landen achter het ijzeren gore
Helaas, het staat vrijwel machtelo
want het raken aan de Russische I
vloedssfeer betekent vrijwel zek
een derde wereldoorlog. Maar i!
wil nog niet zeggen, dat het West
de vernietiging van de vrijheid ini
landen achter het ijzeren gordijn i
als een normale zaak kan accep*
De problemen zijn zo ingewikkd
dat men geen bijzondere verwart
tingen mag hebben van een nieuw
topconferentie. De ervaring hed
trouwens wel geleerd dat dergelijk
conferenties niet veel resultaat opl*
veren. Maar dat wil natuurlijk ni
zeggen dat men daarom een pogh
tot gesprek moet torpederen,
praten is nu eenmaal altijd nog bf*
dan schieten.
ld los
weiyke.
Dc Bybel neemt altijd stelling tegen
slaafsheid, tegen het verzaken van ver-
antwoordeiykheldsbesef. Voorts wil de
mens de vreugde van de wet in een
bondgenootschap met GoU, het naast de
medemens staan, de erkenning van de
waarde van de arbeid.
Het klimaat van de Bijbel is liefde,
vreugde, verheuging, tegenover de tra
giek van het leven met de onzekere
lotsbestemming en de vele vragen.
Er werd levendig gediscussieerd, vooral
naar aanleiding van beschouwingen, die
mejuffrouw A. M Grosheide hield over
geestelijke volksgezondheid en de jon
gere Vandaag bestudeerde de conferentie
het bedrijf als vormend milieu en zyn
invloeden op de maatschappeiyke ver
houdingen. en morgen spreekt prof. dr.
J H. Bavinck uit Amsterdam nog over
de werker in de geesteiyke volksgezond
heid.
Van Nelle bestellen
YTTE zijn zeer benieuwd naar de zet,
die de westelijke mogendheden
op het punt staan te doen om de
impasse tussen Oost en West op het
stuk van de ontwapening te door
breken.
Het eenzijdig staken van de proeven
met kernwapens door de Sowjetunie
was een propagandastunt, die vol
komen in haar plannen paste en die
de westelijke mogendheden voor een
enorm probleem plaatste. De aan
vankelijke reactie van het Westen is
geweest, dat de Amerikaanse en
Britse proeven normaal doorgang
zouden vinden. President Eisenho
wer liet zelfs weten, dat pas van
stopzetting der proeven sprake zou
kunnen zijn, als de Amerikaanse ge.
leerden alle gegevens zouden heb
ben verzameld, die zij menen nodig
te hebben.
Intussen zijn de stemmen, die op de
enorme gevaren van de kernproeven
wijzen, in het Westen steeds luider
geworden. Ook zijn er talrijke ge
leerden, aan wier politieke betrouw
baarheid niet mag worden getwij
feld, die de bewerinr hebben teren
gesproken, dat controlering van
naleving van het staken der ken-
proeven onmogelijk zou zijn.
Dit alles schijnt president Eiseo-
hower er toe te hebben gebracht, M
staken van de Amerikaanse kefli
proeven alsnog in overweging I
nemen. Volgens het Amerikaan»
weekblad Newsweek zou de presi
dent thans bereid zijn, het risico h
aanvaarden, dat verbonden is
het staken van de Amerikaanse e
Britse kernproeven, in de hoop d*
een vermindering van de interni-
tionale spanning zal leiden tot I*
vredigend akkoord over de ontwape
ning.
Wij weten niet, of hiermede de t
bedoeld wordt, die de westelijke mo
gendheden willen doen. Er z
enorm risico aan verbonden lij"
Daar staat echter tegenover, d»i
Amerika blijkbaar over mogelijkhe
den beschikt om dit risico zo kleit
mogelijk te maken en dat
nieuwe mogelijkheid ontstaat om di
ware bedoelingen van de Sowje*
unie op de proef te stellen.