L De verdwenen miniatuur Tweespalt tussen christen- en studentzijn leidde tot congres 1 2 dB r 9 p 6 i i if I Kanttekenin Academicus in de gemeente vindt moeilijk zijn plaats MetVELPONpaktetenHOUDT In Israël is „Jood-: vergemakkelijkt zijn Geen isolement (Van een onzer redacteuren) JJE TAAK van de christen student in het heden en het perspectief naar hun toekomst in de maatschappij dat is het probleem dat verscholen zit in het thema „Student en Konink rijk", dat deze week behandeld wordt door het Corpscongres van de studenten aan de Vrije Uni versiteit. Een congres dat by wijze van uitzondering in een behoefte voorziet en een thema dat springlevend is, zo zei de congresvoorzitter prof. d r. J. Watcrink zaterdag in zijn ope ningsrede. Deze behoefte werd al duide lijk uit het bijzonder grote aan tal congressisten, tweehonderd, dat zich voor vijf dagen op Woudschoten genesteld heeft. Het zijn niet alleen corpsleden, zoals de naam corpscongres zou doen vernjoeden: ook vrouwe lijke studenten zijn in groten fietale aanwezig, terwijl ook niet- eden van de erkende studenten corporaties zich in het Zeister ge- sprekscentrum begeven hadden. Daarnaast was er belangstelling uit de kring van hoogleraren en zagen wij van het directorium dr. J. Schouten en mr. H. Bos Zzn. ide prof. Wa de nood. Wie de verhouding van de chris tenstudent tot het Koninkrijk Gods beoordeeit op grond van excessen of vanuit de zgn. studentenstijl (die vaak voorixomen dit nood weer en vrees sich voor anderen bloo'. te geven), verstaat niets van wat in de diepte van het studen tenleven gaande is. In een brede bescbouwing gaf prof. Waterink een overzicht van de factoren die tot het congres geleid hebben. Vroeger was het universitaire leven een herinnering aan de mid deleeuwen. toen de universiteit een „staatje in de staat" was. Op eenzame (doch eerzame) hoogte werkten hoogleraren en studenten. Men stond de hoogleraren toe, cultuur in intellectuele zin over te dragen en verder zich wat ver strooid en asociaal door de maat schappij te bewegen. En de stu dent leefde in een „splendid isola tion": het gedrag werd bepaald door het begrip „studentlkositeit". Oe sociale situatie van de stu dent was en is niet minder merk waardig. Geen mens kan zich vijf jaar of langer aUeen bezig houden met geestelijke arbeid, die alleen maar vorming en toerusting voor later tot doel heeft en waaraan hij in het heden weinig heeft. In iro nie en zelfspot, die aUeen door oud-studenten kunnen worden be grepen. leeft hij zich uit; zijn kri tiek op de samenleving, waaruit hij voortkwam, neigt naar het cy- Geen wonder oat na 1945 ook aan de Vrije Universiteit twee menin gen tegen elkaar opbotsten: zal het studentenleven voortgezet moeten worden volgens de oude 'traditie of ls een radicale refor matie nodig? Beide groepen acht ten door hun denkbeelden de vor ming voor het latere leven het best gewaarborgd. Sinds 1950 vin den zij elkaar in de verontrusting over de vraag of het isolement van het academische leven nog wel waarde heeft wordt dan met studenten Door dit alles dreigt de student los te komen van de werkelijkheid van het leven. Het probleem „student en maatschappij" deed zijn intre de. eerst onbewust. Een zekere onrust over de ver houding tussen universiteit en wer kelijkheid maakte zich meester van de studenten. Meer bij hen, zo dacht prof. Waterink, dan in het algemeen bij de docenten. Uit de bewustwording van dit pro bleem is dit congres geboren. Voor de Vrije Universiteit komt daarbij nog iets anders. Men had als thema kunnen kiezen: student en werkelijkheid. Men koos als the ma: student en Koninkrijk. Het studentzijn en tegelijk burgerzijn betekent voor de christenstudent een bezig zijn met zijn roeping als burger van het Koninkrijk der he melen. HET is nodig, zo zei prof. Wate rink, dat de belijdende chris tenen die achter de V.U. staan weten dat dit congres georgani seerd is door jongeren,, die zich ge bonden achten door dezelfde barid des geloofs. Dit met nadruk voor stellende, was hij van mening, dat de verantwoordelijkheid voor de beléving van die band voor de verantwoordelijkheid van de stu denten zelf ligt. De ouders hebben zelf hun kin deren in een aparte en Wonderlij ke situatie gesteld, met al de typische zegen en de typische ge varen van een typisch isolement. Wat meebrengt dat zij een eigen stempel vertonen in doen en la ten. Zij spelen dezelfde muziek als het volksdeel, dat de V.U. steunt. Maar zij spelen het met eigen in strumenten, eigen registratie <>n in een ander ritme. Dat is hun recht. Het is ook hun plicht. An ders zou hun worsteling onecht zijn, niet helemaal de worsteling van henzelf. De bezinning op Woudschoten, die in deze dagen geschiedt, is ge boren uit vrees voor tweespalt tus sen het christen- en het student zijn. De studenten zoeken zich een eigen plaats in het Koninkrijk, een eigen studentenhuis in de stad Gods met vensters en wegen naar kerk, cultuur, maatschappii en de samenleving der volkeren Zij wil lement. lf- ga a niet vrijuit. Hoe langer I leek het streven van de studie worden: zeer veel weten van zeer -weinig, de specialisatie nam onge kende vormen aan. En het nood- Kakclijke theoretiseren wordt niet altijd vergezeld van toepassing in de praktijk. De problematiek die tot het con gres aanleiding gaf vindt niet al leen haar oorzaak in een histori sche ontwikkeling en in de oplei ding zoals die gegeven wordt. Er aijn nog andere factoren het le ven in een vreemde stad. waar door geen ander contact gevonden Benoemd tot hoofd van de chr. nat. schooi (leerschool van de Kon. Wilh kweekschool) te Rotterdam-Overschie; W. Kalmijn te Rotterdam; van de Kerk- atraatschool te Zwijndrecht; J. J. Meli- sen te Boger (Indonesië); van de chr. nat. ulo te Woerden; J. C. Lekke rk ei- te Woerden; van de school met de bij bel (chr. nat.) te Harskamp; J. C. den Dunnen te Randwijk. Puzzel -i ~T m IT _e 's 1k li 17 19 - 21 91 - No. 128 Horizontaal 1. voetbekleding; 8. in de. dronken; 9. element, afk.; 11. niet mager; 12. de dato; 13. ver flauwen; 13. Zweedse munt: 16. gekl. aardsoort; 17. klei; 18. herrie, ruzie; 19. verdeeld land (Verre Oosten); 20. voegwoord; 21. kle dingstuk; 22. met behoud van titel; 23. Russische lengtemaat; 25. aukkelen. Verticaal 1. schilderachtig; 2. herkenn.let- ters Nederl. afk.; 3kracht wonderkracht; 4. delen v. h. hoofd; 5. kracht; 6. frequentie-modulatie, afk 7. leden; 10. afkeuren; 12. minister-president; 14. meisjes naam; 15. ijzerhoudende grond; 17. niet vaste; 19. kerkgenootschap; 21. afsluiting; 23. wettelijke aan sprakelijkheid; 24. buisverlichting. EEN GELUKKIGE KEUZE BKR' IKPINGSWERK indeweij te Gameren. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te's-Gravenhage-Oost (vak. F. E. Hoekstra»: W. Griffioen te Nijkerk. Bedankt voor Harderwijk: G. Henge- veld te Harderwijk. Twee ton Interehurch Aid voor Indonesische kerken Om christenen en kerken in Indonesië te helpen heeft de afdeling van d« Wereldraad van Kerken voor hulp tussen de kerken (Interehurch Aid) de kerken gevraagd om bijna twee ton. Om in de nood te voorzien wordt aan de kerken ongeveer 160.000 gulden gevraagd waar van rijst en andere goederen gekocht zullen worden en ongeveer vierduizend gulden voor aankoop van medicijnen makshalve „gemene gratie" zullen voor Indonesische christelijke zieken- men. Intussen voerde dit interessante I discours, bekwaam door prof. Berkou- Congres van V.U.-studenten op Woudschoten (Van een onzer redacteuren) Bij hun bezinning over de relatie tussen de student en het Koninkrijk Gods heeft het corpscongres van V.U.-studenten de zondag gemaakt tot „ker kelijke dag", waarop gesproken is over kerk en Koninkrijk. Nadat 's ochtends prof. dr. G. C. Berkouwer in de kapel van Woudschoten had gepreekt (tekst: „Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in woorden, maar in kracht'"), heb ben 's middags gerefereerd dr. H. Berkhof, rector van het seminarie der Hervormde Kerk, en dr. Herm. N. Ridderbos hoogleraar aan de nogescnooi der Gereformeerde Kerken. Grote aandacht viel de referenten gelijkelijk ten deel, toen zij hun ge dachten omtrent kerk en Koninkrijk ontwikkelden, waarbij zij op vele punten eensgezind bleken even eensgezind als zij eikaars boeken aan bevolen. Niet minder was de belang stelling, toen zU nader in debat met elkaar traden over wat wij maar ge- hulzen. Hernieuwde actie tot herstel eenheid geref. belijders Men schrijft ons: Het bestuur der Vereniging tot herstel van de kerkelijke eenheid der gerefor meerde belijders heeft besloten de organisatie uit te bouwen om krachtiger het doel. dat in de naam der vereniging ligt opgesloten, na te streven. In de nu bijna vijf jaren van het bestaan der vereniging heeft slechts een beperkt aantal plaatselijke afdelingen regelmatig gespreks- en gebedssamenkomsten gehouden. De ervaring heeft geleerd, dat die bijeenkomsten goede vruchten afwerpen, en heeft tevens het inzicht gebracht, dat niet de activiteiten in landelijk verband het belangrijkst zijn, maar dat het volle accent dient te vallen op het plaatselijk pas worden bereikt, wanneer het gehele de achtergronden, die een rol spelen werk. Het gestelde doel kan gereformeerde volk inzicht verkrijgt de kerkelijke, verdeeldheid. Het aantal plaatselijke afdelingen is echter veel te gering. Het werk der ver eniging is derhalve vatbaar voor een veel bredere ontplooiing, zodat het weerklank kan vinden in het gehele Tand. De ernst van de zondige, voor God met te verantwoorden verdeeldheid moet de gehele gereformeerde gezind heid op het hart worden gebonden. De bedoeling van het bestuur is dan ook om alles in het werk te stellen om op korte termijn te komen tot de oprich ting van afdelingen in elke plaats Van Nederland, die daarvoor ook maar enigszins in aanmerking komt. Dan zal van de vereniging een grotere invloed ten goede kunnen uitgaan dan tot nu kend werd. toe het gevel was. Neer. het gaat hier om een ven te¥rW^6U°™h«nt«-lïmdri Se^rtlr^mftaX^be^ef™ tebracht_ ral iijn. Men mag echter alj eigen zwakheid/maar in de kracht met hetgeen Christus van Zijn Kerk wil. In de activiteit van de vereniging is geen sprake van een liefhebberij enige mensen, die de kerkelijke ge- scheurdheld en haar kwalijke gevolgen beu zijn geworden, en nu, onder in vloed van allerlei modern zogenaamd oecumenisch eenheidsgeroep, eens vrijblijvende poging willen wagen oi Ie gereformeerden, van welke kerkfor- matie ook, onder één kerkelijk dak te brengen. Ook streeft men niet held met de bedoeling weer een macht uit het verlangen naar si- de oorlog, waarin nog i die zij ook r dankbaar zijn. als overal het gesprek weer op gang- komt, zoals thans slechts hier en daar gebeurt. Dat juist is het actuele doel van de vereniging; het op gang brengen van het gesprek over de concrete kerkelijke zaken. Niet over al lerlei louter vaktheologische kwesties, maar over datgene wat het hart van Christus' Kerk raakt, zoals dit klopt in de Drie Formulieren van Enigheid, niet meer en niets minder. Zo hoopt de ver eniging weer deuren te mogen openen, die vandaag voor velen hermetisch ge- SlOt.nhoCeh'iïew.i,ii«,r de „reformeer- 5.?»!S2ta2ï tf"hplaatseIiil;e de gezindte neg eens kerkelijk één zal. Het bestumMl i-ht-r"?""'"' worden, weet geen mens. Dit mag ech-",„,7,r /„ter..°ok gen perso- ter geen beletgel zlin om de wee der bp- ue op de2e w^2e zün »ange- enDweww zyn om ae weg aer ge schreven, eaarne alle eewencte »«i;Mv Gods, wil nakomen klem onder de aandacht van alle debelijders wil brengen. Want. mogen wij Christus maar laten bidden om de eenheid van Zijn Kerk en intussen volharden, althans berusten in die ver deeldheid? Immers neen! In die overtuiging heeft het bestuur zich dezer dagen schriftelijk gericht tot jgf u-._j._j-_ individuele belijders *~-J confessie ver- hoorzaamheid. dat ïs het breken met de zonden in de kerken, te volgen. Het bestuur hoont en verwacht, dat door zijn acties inderdaad in vele tiental len plaatsen In ons land afdelingen van de vereniging zullen worden opgericht en dat allerwege het gesprek opnieuw be gint of des te krachtiger wordt voortge zet. Het ls de vurige wens van het be stuur. dat dit gesprek niet geschuwd wordt en dat uit dit gesprek en uit het gèbed, dat dit gesprek moet voeden, bij zeer velen eerlijke, gelovige bezinning, en niet allen bezinning, maar vooral be kering en een zich stellen op de goede weg gaat komen, in overeenstemming Benoemd tot leraar aan de chr. h.b.s. te Aalten: ds J. B. Kuhlemeier te Aal- tcn (gods. ond.); J. C. de Schutter drs. te Alblasserdam (handels- en staatswe- tenaoh.); H. Bade te Amsterdam (En- gela); N. J. Berkelaar drs. te Vlabr- dlngen (Frans); D. W. Keuper te Aalten (Duits); R K. Brouwer te Ermelo (Ne derlands); R. Feenstra drs. te Den Hel der (wis- en natuurkunde); J. R. Wy- brands te Oegstgeest (biologie). j'nCETABEVER Gt PRODUCT schreven, gaarne alle gewenste inlich tingen verstrekken en Van advies die nen omtrent de werkwijze bij de oprich ting van een plaatselijke afdeling. Het adres van de vereniging is: Schie- broekselaan 32b, Rotterdam. wer geleid, wel wat af van het thema: de relatie van de afgestudeerde aca demicus. (en dus ook al van de stu dent) met kerk en Koninkrijk. Wij tekenden de volgende opmerkingen uit referaten en debat over dit aspect van de zaak op. Er is iets aantrekkelijks ninkrijks-christendom", zo zei prof. Ridderbos, dat om de kerk heen wil. Deze verzoeking is voor studenten, met hun kritiek op de ambtelijke kerk leidélijk. Maar de kerk vormt mee medium van de openbaring van Rijk op de aarde, door haar ambten en bedieningen. Ondanks alles v nog aan menselijks is in de kerk, interne, dienst van Chirstus aan Zijn volk. En daarom mag men kerk niet heenlopen. 'e aanpassing van de academicus in de gemeente stuit vaak op moeilijkheden. Gemeente en academicus verwijten het elkaar wederzijds. Prof. Ridderbos riep op tot gevoel van verantwoordelijkheid, al begreep hij de problemen wel. Men 2it nu eenmaal met andere zaken dan andere gemeenteleden doen. Als men vindt, dat men door de kerk niet gevoed wordt, dan mankeert aan de prediking, vond dr. Berkhof. Zo dra men daaraan niets heeft de week", is het zaak de predikant in alle liefde lastig te vallen. H|j voelde we) wat voor de paraparochi van gelijkge zinden: de kerk heeft zoveel „lagen" van kerkmensen. Zover wilde prof. Rid derbos beslist niet gaan; de uiterste re medie achtte hij misschien naar af gescheiden traditie het „gezelschappen". Omweg Over het gebrek aan relatie met kerk. dat het studentenleven m,t- brengt is in de discussie ook nog even gesproken. Dr. Berkhof dacht, dat een geoorloofde distantie was: t— zeker zijspoor, een omweg, waarlangs de Jonge student met zichzelf in het reine kan komen om daarna zich weer aan kerk en Rijk te geven. Maar, zo zei hij, er moet zicht op de kerk blijven. Dit werd vanuit de zaal vertaald met: op de omweg mag men de Bijbel niet vergeten mee te nemen. De studententijd dient ook voor het uitzuiveren van wezenlijke elementen van wat men huis uit heeft meegekregen, om daarna fris te beginnen; ieder was het daarmee eens. Als men zich ook maar niet distan- cieert van wat wézenlijk is. Prof. Berkouwer heeft de discussie gesloten met enkele opmerkingen, waarvan één zich richtte tegen het vrij blijvend spreken over de relatie van student en Rijk- Dat is een onmogelijk heid. Vandaag was het de culturele dag. Prof. dr. C. A. van Peursen en Gabriël Smit spraken onder leiding van ds. S. J. Popma over „Gelaatstrekken der cul tuur". Morgen, op de sociale dag, wordt het onderwerp „De academicus, zijn beroep en vrije tijd" ingeleid door de heren P. Borstlap en ir. W Bakker. En woensdag is zoals bekend de inter nationale dag. waarop o.a- prins Bern- hard het woord zal voeren. door de aanleg van vliegvelden van wegen? Men schijnt voor h eerste geporteerd geweest te ij), doch allengs meer voor het twew het door te gaan gevoelen Dat aanvanktljj Van aan vliegvelden de voorkeur is p. geven, is voor het ontzagwekkend land, even groot als ondoordrüj het vijf jaren te baar, volkomen begrijpelijk. Echt# wegenbouw maakt een intension is een juiste en zij houdt voldoende garantie in voor een ge lukkige voortzetting var de huidige gouverneur, Baal, gevoerde bewind. Dr. Van Baal legt straks zijn hoge ambt neer hebben bekleed. Vijf jaren, de ge- bruikelijke termijn, mogen weinige oplegging mogelijk, maar de kost* schijnen, zij zijn nochtans vele in 00k hiervan, zullen bijster hoog een periode waarin van een primi- Wat de politieke ontwaking betwn tieve bevolking een stuwing wordt de bevolking zal i verwacht die andere volken over reeks vai verdelen. en meer i het bestuur betrokken dienen hebben kunnen worden, waarbij de instelling n dusgenaamde streekraden van t De vijf jaren onder gouverneur Van groter waarde kan blijken. Ook fi Baal zijn \oor Nieuw-Guinea goede js een arbeid die van de gouverntc^ en van zijn staf van ambtenaren i P verstand èn wijsheid vergt, het betekent veelal praten Wat de ambtenaren aangaat: mogen stellen dat t tjj achteraf en daarbij ziet men spoe- die voorbij dat er op Nieuw-Guinea straks aftredende gouverneur, nog tal var dingen verricht moeten door zijn bekwaamheid als i» worden, liggende op het experimen- minder tele vlak. Toen hij zijn functie ging vervullen, kon dr. Van Baal bogen op een veelzijdige ervaring In tal va stuursbetiekkingen, en voor opvolger geldt thans hetzelfde. Om door zijn inspireru PP. voorbeeld, een staf van ambtenin M heeft gevormd, bezield van llefi liet voor het land en voor zijn bevél bof be- king en begiftigd met wetenschif^r zijn pclijke en bestuurlijke gaven. de nieuwe gouverneur «roi! de persoon van de benoemde zowel bepaalde punten eigen inzichten oj„ als om ziin bekwaamheid en «rvarinir knhknn Von hii von b... als wettigt deze benoeming naar onze stellige overtuiging goede wachtingen. schoolde staf van ambtenaren alia n voordeel hebben. Op tal van punk :e niet het minst wat aangaat de V >ra Er valt trouwens op Nieuw-Guinea volkingszaken, heeft het bewii nog zo bijzonder veel te verrichten, over Nieuw-Guinea thans reed» t Bedachtzaamheid behoort er met een in de wijde wereld een uitstekéri zekere gestadigheid gepaard te gaan. Wij hebben het bij een vorige gelegenheid al geschreven: wij ge voelen niets voor stoomcursus het geval Waaraan echter de nieuwe gouw zoals ook met zijn voorgup bijzondere behotfl zal hebben, is aan begrip vau Nederland zelf voor de enorz taak. Nies» nodig kr in beschaving die men de bevolking van Nieuw Guinea zou moeten op leggen. Ook door de belangstelling zwaarte van zijn dl» de wereld voor dit land pleegt Guinea heeft niet te koesteren, behoeven we ons niet tische beschouwing vanuit Neds tot in het onredelijke te laten op- land, het heeft nodig begrip drijven. Aan de andere kant zijn w» wel tot een redelijke spoed ge drongen. Het gaat daarbij voor Nieuw-Guinea oin economische ontsluiting en oir politieke ontwaking. Ook de econo mische ontsluiting is een experiment. steun. S'eun In allerlei opzicht Aq mensen en aan goederen. Want wij hebben jegens Nien I Guinea nog altijd een roeping. Al om de nieuwe gouverneur zal het ni liggen, dat, ook voor zijn deel, u (jh deze roeping naar beste krzchu rit Moet «ij bijvoorbeeld geschieden zal worden voldaan. EINDE ENER ILLUSIE Ook zonder papieren r> Conflict tussen „kerk en staat (Van een medewerker) „Ieder, die zegt Jood te zijn, dient in het vervolg als Jood te worden beschouwd. Eveneens zul len kinderen tot het Joodse volk moeten worden gerekend, Indien 58 „Kunt u ons duidelijk maken, hoe de Holbein In handen van deze bende is gekomen? Wij na men toch aan, dat het pakje door de jonge man werd gestolen, die aich onrechtmatig Rudi Stru- ve noemde." De commissaris haalde verlegen de schouders op „De spoedbrigade werd voor ongeveer ander half uur uit de Kantstrasse opgebeld. Men vond de bende in de zeer duidelijk beschreven woning. De eigenaar der woning had de mensen in een der kamers opgesloten en is sindsdien spoor loos verdwenen." „Schitterend!" meende mijnheer Steinhövel. „En deze patente eigenaar is waarschijnlijk de onechte Struve? Of?" Hij opende het houten kastje. „Het is mogelijk dat u gelijk hebt", zei de com missaris. De huurder heet echter Joachim Seiler. Of hij de onechte Struve is. weten wij nog niet. Maar dit wordt onderzocht." „Ik begrijp het niet", verklaarde Irene Trübner. „Als deze mijnheer Seiler een dief was. zou hij toch de miniatuur uit zijn huis hebben kunnen meenemen, nadat hij de bende had op gesloten!" „Wanneer onze Struve uw Seiler is", meende Oskar Külz, „dan herhaal ik, wat ik ook al te gen de commissaris in Rostock heb gezegd: on ze Struve is geen dief!" „En wat is hij dan?" vroeg de Berlijnse com missaris. De oude verzamelaar had onderwijl een loupe uit de zak gehaald en bekeek de miniatuur, als was ze een zieke en hij de huisdokter- De com missaris stond op. „Wal?" vroeg hij. „Bent u te vreden over ons?" Erich Kastner: Mijnheer Steinhövel leunde in zijn stoel achter over. „Niet helemaal, mijnheer de commissa ris! Wat u mij zo vriendelijk overhandigd hebt. is helaas niet de echte Holbein, maar de imi tatie!" De commissaris en zijn bezoekers zaten mi nuten lang zonder een woord uit te brengen. Zij staarden eikaar volkomen radeloos aan. De commissaris vond het eerst zijn spraak te rug. ...Dat is een copie? Bent u er zeker vatj, dat u zich niet vergist, mijnheer Steinhövel?" „Ik vergis me niet", antwoordde de verzame laar. „Er is in heel Europa niemand, die zich in dit speciale geval zo wéinig zou kunnen vergis sen als ik, en dan overdrijf ik niet!" Hij legde de Holbeinimitatie in het met fluweel gevoerde houten doosje terug en zette het op de schrijfta fel. Slager Külz trok opgewonden aan zijn ruige snor. „Met de politie rennen wij achter een ben de boeven aan, en de bende achter een jonge man! En nu heeft de jonge man in pl&ata van de echte miniatuur de valse gestolen „Ik begrijp het niet", zei Irene Trübner. miniatuur werd toch uit mijn tasje gestolen De Toen in de hotelzaal het licht weer aanging, was mijn tasje toch leeg!" „Misschien hebt u zich vergist!" meende de ambtenaar. „Misschien had u vóór de overval niet het origineel, maar de imitatie in uw tasje?" „Absoluut onmogelijk! De imitatie was toch juist door de bende teruggebracht! Zij lag nog voor mijnheer Külz op de tafel, toen het donker werd!" „Dat is zo", bevestigde de slager. „Met die onbeschaamde brief!" „Ik sta voor een raadsel", verklaarde de com missaris. „Is het mogelijk, dat er meer imita ties bestaan, mijnheer Steinhövel?" „Neen, dat is niet mogelijk." „Dan is er maar één oplossingl" zei de com missaris. „Wanneer namelijk de miniatuur, die we tot nu toe voor de echte hielden, de copie is, dan moet noodzakelijkerwijze de andere, die u tot nu toe voor de imitatie aanzag, het origi neel zijn! Waarde mejuffrouw Trübner, waar be vindt zich de tweede miniatuur op dit ogenblik?" De lippen van het jonge meisje waren bleek en trilden. „Die heb ik mijnheer Külz cadeau gegeven, omdat hij zo aardig voor me was- Ik dacht dat mijnheer Steinhövel daar wel niets op te gen zou hebben." Mijnheer Steinhövel wees op het houten doosje, dat op de tafel stond. „De werkelijke copie zul len we mijnheer Külz graag als aandenken ten geschenke geven. Maar wat hebt u, mijnheer Külz, ondertussen met de miniatuur gedaan, die mijn secretaresse u gisteren heeft gegeven en die nu de echte blijkt te zijn?" De slager sloeg zich op de knie. Hij lachte daverend. tWordt vervolgd) IN het dagblad Het Parool heeft zo meent onze schrijver, verwifl een lid van de P. v. d. A., tevens worden dat hij zijn stap niet zonde oud-lid van de S D.A.P., zijn ge- diep nadenken onderneemt en t moed gelucht over de verkiezingen, haastig naar het oude kamp zal Hij heeft erboven geschreven „Ein- rugkeren. In 1958 echter is heel de ener Illusie" en de redactie „doorbraakwinst" van 1956 w heeft voor zijn beschouwing een be- verloren gegaan en zelfs nog hcjea langrijke plaats ingeruimd. wat meer. Daarom waren het De uitslag van de verkiezingen, zo 1956 in feite ook geen beoefent! betoogt dit lid van de P.v.d.A, te- van de doorbraak en golden in w vens oud-lid van de S.D.A.P., is kelijkheid heel andere overwep voor de socialisten veel ernstiger gen. Anders zouden deze kiezen dan een deel van hun voormannen P.v.d.A. zeker trouw zijn gebleva het doet voorkomen. De uitslag van „De doorbraakillusie zal men tü de verkiezingen heeft de socialisten teruggeworpen tot de positie van ruim twintig jaar geleden. ter", zo adviseert onze socialirt1" sche schrijver, „voorlopig althal op stal moeten zetten". In het jaar 1937, het jaar waarin Waarom dan naar het oordeel vi ek het voor de socialisten moeilijk op- deze schrijver de P.v.d.A. zo 1 m\ tornen was tegen Colljn, behaalden achteruit geboerd? Daarvoor denk mi zij samen met vrijzinnlg-democra- hij „aan de Kinderbijslagwet, ten en christen-democraten niette- tot diep in eigen rijen afkeer wrt «1 min 31 zetels. Bij een Kamer van te, aan het gesol met de rijksan^ 150 zou dit neerkomen op 47 zetels, tenarensalarissen, het geklunp Thans, in 1958, zou, hadden de met de melkprijs en zeker ook ai m jongste verkiezingen gegolden voor de ongelukkige uitlatingen van de Kamer, de P.v.d.A. slechts 44 kele P.v.d.A.-ministers. En niet zetels hebben verworven. Neemt vergeten de niveauloze kandidate» men alleen maar Amsterdam, dan lijsten die men de kiezers vooriti valt op dat de S D.A.P. in 1935 al- te". léén 17 zetels in de gemeenteraad De leiding van de P.v.d.A. zal vol|ile kreeg, maar thans zou de P.v.d.A. gens deze socialist, lid van er slechts 16 hebben gekregen, een- Pv.d.A., oud-lid van de S.D.AjJub zelfde aantal als de S.D.A.P. er al- verstandig doen na te gaarf wat leen reeds in 1923 had. gebeuren moet om de kiezers i Aan deze cijfers verbindt de socia- ondanks alles aan de partij trout listische schrijver deze conclusie: „Al het gepraat over doorbraak zus en doorbraak zo ten spijt is men aan de progressieve kant gen is van een doorbraak nog geen sprake." Maar de verkiezingen van 1956 dan?, aldus de vraag die de socia listische schrijver zichzelf voorlegt; was er toen dan geen doorbraak? Helaas, zo moet hij daarvan nu er kennen, het weest. Van wie doorbraak beoefent mag. de ouders verklaren, dat deze kinderen Joods zijn. Ook zal moe ten worden geaccepteerd iemands verklaring, dat hij getrouwd is of dit is geweest." Deze instructie heeft de Israëlische minister van binnenlandse zaken gegeven aan alle regeringsinstanties in Israël. Bovengenoemde richtlijnen zijn ver strekt omdat de laatste Jaren grote ver warring is ontstaan. De rabbinale ge rechtshoven, die in Israël op de toepas, sing van de huwelijks-, scheidings-, ge boorte-, erfenis- en begrafeniswetten moeten toezien, trekken nl. bij herha ling de huwelijkse staat van echtparen in twijfel, als deze geen papieren kun- nen overleggen, waaruit de verbintenis protestantse kerken in Belgie zullen blijkt. In Israël 15 hél doorgaans ech- 3? Antwerpen een gezamenlijke b^L.rséS'oriïn" woë'ö»°nrn.n d?VCh^SnklS L-Am *r P Iljn W00rd 1 's avonds in de zaal „Majestic", n geloofd. jn morgenvergadering worden drie Het eigenaardige geval «Wt «„ui korte toespraken gehouden: ds. J. Luteyn thfns voor dl» In fo ïnna °f Jl t uit Ichtegem zal spreken over „Het ge- nL, vniJnc tLT",. ftaat loof. dat blijft"; ds H. S. Buunk uit Kort- r 2L t", EleU" r|jk °v« "De h°°P. die blijft" en de heer de Joodse rege- j. Overdulve uit Hasselt over „De liefde, -orden er-! dle blijft". In de middagvergadering spreken de r-u.Nederlandse Eerste-Kamerleden, de heren i««ïio Procureur-gene-, M. RUppert. voorzitter van het C.N.V.. in Israels hoge raad. verklaarde over De zin van ons daceliiks werk" r godsdienstige regels ïijn. dlel S d?Ecll!lts. wcr.k n volgens Inhoud en aard aan d van de wereldlijke bepalingen. Maar van de wereld'. het feit, dat. overeenkomstig de wet1 In de avondveigadering zullen het woord van Mozes een man niet als Jood ge- voeren majoor Kruisinga %-an het Leger accepteerd wordt, belet de Joodse ataat des Heils te Velp, over „Het rijk dat niet deze man als Jood te erkennen, blijft" en ds. A. Pieters uit Vilvoorde als hij zichzelf als Jood beschouwt", over „Het leven dat blijft". De verenigde Volgens mr. Cohen komt dit niet met Vlaamse zangkoren zullen de Bijbeldag elkaar in strijd. Mr. Cohen verklaarde' verder, dat „de Joodse staat niet belet lfan worden een vrouw als gescheiden te erkennen, als de Joodse feligieuze wet deze scheiding niet heeft toegestaan. Verdere afval bij de verkiezinpC in mei, aldus de schrijver, zou di twintig jaar dus niets opgeschoten, partij zelf wel eens op haar grond' Integendeel". En ook: „21 jaar na vesten kunnen doen schudden. Bij de laatste vooroorlogse verkiezin- sommigen zou dan de vraag kunnei opkomen, of de oprichting van di P.v.d.A. en het ontbinden van di S.D.A.P. niet eigenlijk toch eet fout is geweest. Neen, deze doorgewinterde socl* I list ziet weinig reden om alwe«N> het glas te heffen op de doorbrait h slechts schijn ge- De jongste verkiezingen betekendM voor hem het einde ener illusie- Zou hij hierin alléén staan? niet ring wel als Jood zullen kend. raai Vlaamse Bijbeldag De moeilijkheden, die aan dit stand- opluisteren. Dr. Hanekom (Zuid-Afrika) naar ons land - Dr. T. N. Hanekom. een der bekendste punt zijn verbonden, zijn te wijten aan figuren uit het kerkelijke leven van Zuid- verdeeldheid tussen de religieuze en Afrika, komt binnenkort naar Nederland wereldlijke rechtbanken". Mr. Cohen, die i voor het doen van historische navorsingen me; een gescheiden vrouw in de echt en archiefwerk. is getreden, wordt door religieus-Isra-Dr. Hanekom. die mede-redacteur is van el nog immer als vrijgezel be-1 „Die Kerkbode" (het officiële orgaan van schouwd I de Ned. Geref. Kerk), werkt aan een bio- iaapse predikant ds. Helperus Ritzeiw van Lier, die in Assén geboren werd. is Groningen studeerde en die in Zuid-Afriö grote invloed had. Uniecollecte lijst 24 Zeshonderd plaatselijke comité's hel ben in de 79ste Uniecollecte voor t scholen met de Bijbel blijkens lijst een bedrag van 313.791,68 bijeen gebracht. In de vorige collecte was bedrag van dezelfde comité's 285.01W- Op lijst 24 komen de volgende plaatfes en bedragen voor: Houwerzijl: 18,- (27,—); Nieuwe Pekela: 162.— (161.—)! Haulerwijk 469,70 (423,55); Heerenve® 604,43 (571.3C); Coevorden: 749.- (417,85); Bruchterveld 175,(175.—!'P" Wij them: 45,54 (50,71); Beesd: I 255.- (305,05); Schaarsbergen: 172.41 (158.-': Stroe: 339.— (336,—); Vorden: 1.120JS (1.076,10); Vorden in de Wildenbord 431.50 (331.Zwartebroek 345.- (291.50); Aalsmeer: 658.96 500.-): Amsterdam-Oost: 2.134,05 (1.970,-!: 257,25 (353,25); Noord-Scharwoudt: 1.700,— (1.700,—); 's-Gravendeel: 921.45 (947,45); H. I. Ambacht: 501^4 (406,06); Krimpen a. d, Lek: 6514) Éftiü' ïsplaat 2" f 306.75 (9. 22,77 Benoemd tot onderwijzer aan dé cór school te Hulzen (Nyverdal); P. Fedde ma te Oosterhesselen; aan de chr. nat school te Harskamp (tijd.); G. J. Kamp huis te Beekbergen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2