TACT en CONTACT LEYEN (t TT T j T«T K Ds.J. Overduin: Halve eeuw „Christian Century" MODERNE NOACH PLEEGDE FRAUDE Kabaka van Boeganda wil tweede vrouw MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD Passie en Pasen 2^ IcdsUVlA* ZONDAGSBLAD ZATERDAG 29 MAART 1938 Durf te sterven Xx tot de eeuwi' k hamelijke Volgens de apostelen uit de Bijbel is een christen Christus gestorven" is. Zelf sprak de Heiland v discipelen: „Wie zijn leven liefheeft, maakt d^1 maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal h- gen leven." Christus sprak niet over zelfmoord. In het vc bewust zo fel ascetisch geleefd, dat zij aar kwelling onder gingen. Dat wil de Heiland werkers vandaag, die zo bewogen zijn over fc j tendom. dat zij zich tot het uiterste drijven oS-^ sen het Evangelie te verkondigen zodat zi ten onder gaan. Ook dat wil Christus niet. De dood van Christus was evenals zijn geboorte een wonder. De arts. die het overlijdensformulier voor de burgerltfhe stand moest invullen, had een moeilijke taak. Christus stierf niet aan wondkoorts, niet aan uitputting, niet aan een hartaanval. Hij stierf nergens aan. Hij stierf, omdat Hij wilde sterven. Dokter Lucas beschrijft hoe hij met krachtige stem, die in niets lijkt op een doodsreutel, roept „Vader, m uwe handen beveel Ik mijn geest" en vervolgt: „Toen Hij dat gezegd had. gaf Hij de geest." Geen mens buiten Christus heeft ooit de geest (G 1'en. Wij gebrui ken die uitdrukking volkomen ten onrechte. D N vecht tot het uiterste om de geest te behouden; zijn geest w nomen, gesto len door de laatste vijand, de dood. Christus „prpp,sf Zijn Geest. Aan wie? Hij schonk Zijn Geest aan ons en H' K jt van ons dat wij onze geest, dat is heel onze persoonlijkheid,'ian lezen, aan Hem zullen geven. Dan pas zijn we met Hem gestoten. Dan pas leeft Christus in ons en wij in Hem. Boek voorouderlingen, diakenen en alle levende christenen Ds. J. Overduin, de man van ,.Hel en hemel van Dachau", moet het weer kalmer aan doen. Hij heeft zijn wekelijkse werk uren moeten terugbrengen tot 65. Dat dit toch niet geringe aantal uren onder de noemer „kalm aan doen" valt, typeert de werklust van deze man, Hu z^kt geen die in Amsterdam, waar hij het fundament legde van het orlogse gereformeerde evangelisatiewerk, regelmatig negen tig of meer uur in touw was. Meer dan werklust deed hem zijn levenskaars aan twee zijden opbranden; een onuitblusbaar verlangen het Evangelie uit te dragen aan de mens die de kerk voorbij leeft, dreef hem voort en kennelijk miste hij in de hoofdstad de man aan zijn zijde, die hem durfde te remmen. elementen te elimineren. Hij laat dat pas in het middelpunt, krachten die i~ punt wordt gevonden. GELOOFSWAAR HEDEN Reeds als kind leerde ds. Over duin van zijn oorspronkelijk Chris- telijk-Gereformeerde moeder dat de Heilige Geest de geloofswaarhe den in ons leven moet toepassen. Maar ook leerde hij van zijn va der. die een echt Kohlbruggiaan was, het Woord kennen als een geloofswerkelijkheid. Later heeft hij nimmer tussen Geest en organiseren leert de ouderling niet in twintig Woord willen kiezen. Reeds vroeg Zou hij bladzijden een atheïst te bekeren, ontdekte hij dat het niet of. Palmpasen Een jaar geleden leerde een „Tact en contact" is een boek ge- ernstige ziekte hem echter op- worden, dat meer dan waard is nieuw dat kalmer aan doen niet om gelezen en herlezen te wor- altijd een synoniem van luiheid den. behoeft te zijn en dat voorthol- HPMERk'Fï TIK len ook in geestelijk werk zelf- UriTltniVLLlJIV •moord kan betekenen. Zijn hart Het opmerkelijke van dit boek leeft echter in het evangelisatie- is niet, dat het vele nieuwe ge- werk en toen hij niet spreken, ge- dachten naar voren brengt. Het hij tuigen, trainen e" nr<roni««Mn j- -«-* >- kon, greep hij wee zijn pen, om de n evangelisatiewerk de moderne i kerknet geleden." ïsen in het 0f in leren, hoe noten i moeten be- de Aan het begin van de uittocht uit Egypte schonk God Zijn volk een oase met zeventig palmbomen als laatste beschutting tegen de felle woestijnzon. Aan het einde van de bijbelse geschiedenis van Israel schonk het volk de Zoon van God palmtakken als bescherming tegen de scherpe stenen en de haat van de aarde. Nog één maal mocht Israel zich verheugen onder het groen, nog één maal mocht God zich verheugen boven het groen. Isr ning in Elim; Christus bespeui dens de intocht in Jeruzalem. De innerlijke verscheurdheid van het menselijk hart blijkt uit de woor den van de mens diev op Palmpasen: „Hosanna" en op „Goede" Vrijdag: „Kruist Hem" roept. De proleten van die vrijdag waren echter profeten op zondag. Sommige mensen menen, dat de mens van nature Gods eigendom is. Hun theologie faalt op Golgotha. An deren menen dat de mens sedert de val het onbetwiste eigendom is van Satan. Hun theologie faalt op Palmpasen. De mens is niet van God, want hij ging zijn eigen weg in ongehoorzaamheid. De mens is ook niet van Satan, want God zette vijandschap tussen de mens en de duivel. Beiden God en Satan eisen hun rechten op, maar de mens is zo verblind dat hij op Palmpasen „Hosanna" en op Goede Vrijdag „Kruist Hem" roept. De mens is niet in staat een keus te maken. Op Golgotha stierf Christus niet slechts voor de zonden van de wereld, maar Hij ontwapende de overheden en mach ten en stelde hen openlijk ten toon. Christus zegevierde eens en voor al over de Satan. Nu moet de mens niet kiezen tussen twee mogelijke heren, maar tussen de Eeuwige Overwinnaar om met Hem te leven of de voor goed verslagene om met hem te sterven. Palmpasen en Goede Vrijdag kunnen niet lan ger samen bestaan in één leven. naderen. Kok in Kampen heeft i de afgelopen maand zijn manu script keurig verzorgd uitgegeven. pagina's met twee voet- maar "en. en.... was. Dit een Jehova's Getuige van inzicht maakte het hem niet ge kken te praten. Het geeft makkelijk in de dertiger jaren hij als jong predikant in Kampen stond. De gedachte begon immers toen post te vatten dat een „Stille tijd" helemaal niet nodig was. „We hadden de Geest niet nodig". geen systeem huisbezoek. Het opmerkelijke van dit boek is eigenlijk alleen maar, dat het de Heilige Geest opnieuw een plaats geeft In het evangeli- satiewerk. Ds. Overduin schrijft: vertelde ds. Overduin „Wanneer wij de belofte des Gees- studeerkamer, „want tes buiten beschouwing zou- immers Gods Woord.' den laten, zouden wij vandaag den werden met pijn u: reeds ophouden de boodschap te Gelukkig ziet ds. Ove brengen. Immers het positieve en meer dat de Kerk angelisatiepredi- of kant willen worden? Ds. Overduin gelooft niet dat hij nog weer eens als evangelisatiepredikant in het front zal staan. Hij moet meer rust gaan nemen en verwacht wel in Veenendaal te blijven. Zuid Afri ka had hem graag beroepen, maar hij voelt dat hij zijn krachten moet sparen en ze niet in een aantal kor te jaren mag opbranden. Hij wil graag meer nog dan voorheen gaan publiceren. Een dagboek antwoord kunnen wij nooit bewer ken, zelfs niet met de beste psy chologische methoden gaat zal spoedig verschijnen. :ig aan een studie BEGIN Dt. OVERDUIN Jubileum van de oecumenische spreekbuis beseffen dat de Heilige Geest plaats heeft in ons werk en ie- ken terwijl er nog ven. Maar we worstelen nog altlid „j„ pen ,al vioe,en. met een versmalling van het gees- Jezus heeft de kerk niet zonder telijk leven, belofte des Geestes de wereld in gezonden opdat wij goed zouden Ais voorbeeld haalde deze pre- weten, dat wedergeboorte, geloof dikant het antwoord aan van de en bekering geen menselijke maar doorsnee gereformeerde kerkmens goddelijke mogelijkheden zijn. Dp de vraag: „Waarom werd ons Bovendien spreekt deze predikant het avondmaal gegeven?" Vrijwel niet uit het absolute gezag van altijd wordt dan gezegd: Voor de Gods Woord Hij probeert het versterking van ons geloof. Dat Is Evangelie niet te omzwachtelen waar. maar het ls niet de volle totdat het onder de doeken is ver- waarheid. Het formulier leert ons dwenen. Hij durft de waarheid te duidelijk dat het niet slechts is spreken, maar altijd wordt het voor de versterking van ons een spreken in liefde en altijd loof. maar ook van de liefde weer wil hij heenwijzen naar de de hoop. Het geloof mag niet los- Christus. In dit boek gaat het uit- gemaakt worden van liefde en eindelijk niet om evangelisatie- hoop. gebeurt dat wel dan raakt j ong gej00f versmald. huidige predikant i summiere gegevens van het kerkboek. Ook deze namen maak eens geschiedenis, de geschiedenis van een kerkgemeenschap, die door hun nazaten verder wordt geschreven. De ark zou in Zwitserland worden gebouwd De „Tact en contact" is dus nog Josef maar een begin van een nieuwe ondergang serie studies. Daar zijn we blij ken om. Dit boek behoort in handen komen van iedere ouderling en aken die huisbezoeken afleggen moei „l«ett worde» door Iedere 'suckér'kennen en ge- christen die met ongelovigen aanraking komt. We haddi professor die in leder college spelen. Inmiddels is de aanverwante za- Kennelijk kon hij daarin verdienen dan met de handel in landbouwwerktuigen en veevoeder. Hasler leerde geëxcommuniceerde pater mf Het trio reed rond i en een pseudo-non Maria ,nn Kohier, begon hij voor Noach te Zonder geld gaat dat tegenwoordig in onze maatschappij niet en de mensen, die hun leven wilden redden, moesten aan de bouw van de ark betalen door een hut Mercedes 300 en incasseerde de bijdragen voor de bouw van de ark.. Zij leefden prinsheerlijk tot methodiek. Het geeft geen duizend christelijke antwoorden op hon derd wereldse vragen: Het ha mert bij herhaling op het feit. dat het niet gaat om de proble men, maar om de probleemstel ler, de mens zonder Christus die de Heer moet leren kennen. een lijst van boeken t« lezen op gaf. Hij zei er echter altijd bij, dat en dat boek moet je lezen, maar het is het geld niet waard om het te kopen. Soms zet hij, „dit boek behoort In je boeken kast." Zo nu en dan echter gaf Het Amerikaanse, onafhankelijke christelijke weekblad Yen^ao^ende^rot de „Christian Century" is ter ere van haar vijftigjarig be staan in een nieuw jasje verschenen. De cxmslag is wat ge moderniseerd en minder lawaaierig geworden, de koppen boven de artikelen hebben wat (meer ruimte gekregen en de TEKEN persoonlijke toepassing bestem- Ds. Overduin zegt met al deze pejd met: personalisme, inaividua- dingen niets nieuws, en toch laat lisme, of subjectivisme. De kerk voortdu- hij —n brtttekk.UJk nltuw „luid be«int te ontdskken dit vtel rend groeiende groep van predi- horen in een kerkgenootechap dat we2en kanten uil de Wereldraad met ln de dertiger jaren so objectief ..Een Km HeTT versXiJimdTSen dreigde ,e norden tn de prediking tenmbjecUd bepaaM te do« VEEL VERANDERD Veel is er echter veranderd, meent ds. Overduin, Preken die voor de oorlog een geweldige op- hebben!"wor^ne nu ^lorn^geaccep- teerd. Niét langer wordt iedere gaf hen de raad om dat speciale boek iedere jaar één maai te le zen. „Tact en contact" behoort tot de laatste categorie. Noach gepakt en kan hij in de gevangenis van Waldshut de ondergang van de wereld af wachten, terwijl zijn metgezellen in deze monsterfraude nog steeds worden gezocht. Noach Hasler had zich geworpen op het vijfde hoofdstuk van Ge nesis. waar de bouw van de ark wordt opgedragen aan Noach. Hasler beweerde, dat God hem op nieuw geopenbaard had, de we reld zou vergaan en dat hij nu een ark moest bouwen. Dat zou dat c lid geprezen objectiviteit, in helemaal niet objectief was. zijn den- fel geweest i er voor het schenoende werk allerlei factoren, is objectiever dan er voor het seneppende went d e die waar waant geheel i de Geest geen plaats meer objectief te zijn, zijn, las dr. Overduin beweging evangelischen een zeer groot ge- wag> js kriebelige meuwsafdeltag is overzichtelijker geworden. Aan fc wind voor de naoorlogse ^^"j'^jrt'kltUd evangelist tiepredikant is gebleven, ook al dient hij in een gewone wijk in de inhoud is niet veel veranderd. Het eerste nummer in het apostolaatstheologie, die de kerk He' h«" dc afgelopen ,omt „ereld ,nak,„ m nieuwe 'kleed begint met een theologisch artikel van de eer- halve eeuw een grote invloed ge- haar soiidarlt«it met de verloren Veenendaal, hoe hij de toekomst had, die tot ver bulten de gren- menaheid van ^et evangelisatiewerk zag. reikte. Het is in Nederland Hij meende dat het eerste élan arschijnlljk het meest geciteer de buitenlandse blad ln onze kerk bladen. ste hoofdredacteur Charles Clayton Morrison, dat het begin van een serie theologische toekomstverwachtingen moet in zetten. Het bevat een felle aanval op Billy Graham. Het blad is veel ouder dan 50 ging in Amerika. Reeds in éen van jaar. Het werd oorspronkelijk in de eerste nummers gaf het een 1384 gesticht door het kerkgenoot- verslag van de vergadering, die in schap der „Disciples of Christ" en Philadelphia werd gehouden, kreeg in 1900 zijn huidige naam. waar 34 verschillende kerkgenoot- Acht jaar later kon het blad het schappen vertegenwoordigd waren echter niet langer bolwerken Afrikaanse adat in conflict Stad en land i interkerkelijke organisatie de i Reeds in het eerste hoofdstuk, van na de oorlog dat bedoeld is als een inleiding, was. De mensen worden wijst de schrijver op de spannin- ren en organisaties moe gen en de vragen, die er ontstaan eerste enthousiasme nebben -- bij de verkondiging van het Evan- hard gehold en nu beginnen de ge- gelie. Wat is belangrijker, het le- zinnen weer meer tijd op te eisem ven van de christen of zijn daad- Daar staat echter tegenover dat werkelijk getuigen? Wat moet de langzaam maar zeker het besef kerk doen naar buiten treden of begint door te breken bij de lid- zich eerst naar binnen reinigen, maten dat zij ernstiger als chns- heiligen, en consolideren :en moeten leven, en er komen bewaren? Wat veel meer vruchten uit niet het evangelisatie- Griekenland gegeven heil bSSl- «"ki'hêtTlgemëen priesterschap De moeilijke keuze die Jacob gade- aan begin van de geschiede- In hun nis van Israël moest maken tussen Rachel en Lea, doet zich nu voor in het leven van de koning van Boeganda, die graag koninqm Damal zou willen in ruilen voor haar zuster Sarah. Op zichzelf ligt in deze situatie voor de inwoners van Boeganda iets ongewoons. school van het Anglicaanse zendingsgenootschap en aan de universiteit van Cambridge. De Kabaka is in zijn studiejaren toegetreden tot de Anglicaanse kerk. i provincie deze Veenendaalse dominee. PLANNEN schulden te betalen. Op 5 oktober hieruit een federatie I908 kwam het onder de redactie zou «roeien, wat totJ* de tijd een theologisch dipioma van de gelovigen of het bijzonde. van C. C. Mornsson opnieuw uit gebeurd.De moet halen. Doet hij dit niet. dan ambt? Wat moet de predikant a s een onafhankelijk christelijk een WQrdt hjj overgeplaatst naar de doen in de prediking, bewust de blad. In een eerste hoofdartikel van dei Federal kprken in provincie! De gemeenten in de nadruk leggen op de ergernis van schreef de redacteur, dat het blad Nationale Raad van Kerken in Drovincie zuilen ongetwijfeld er- het kruis, of moet hij de mens Natuurlijk konden vanne^n n.an0vfafr°zou 'maken d Hoewel het blad nooit officieel kentelijk zijn voor dit synodale ge- zo voorzichtig[benaderen^ dat hij nalaten te „Ons werk zal steeds constructief met de raad was verbonden, bleef aar- zijn". Zo gemakkelijk was dat het in grote lijnen diens spreek- echter niet, want het fundamenta- buis, al ging het ook wel eens zijn lisme stak juist zijn kop op en in eigen weg en kon het scherp zijn het kerkgenootschap van de „Dis- in zijn kritiek. De raad en het blad ciples" woedde een heftige penne- groeiden samen op. Daar de mees- strijd over bijbelse studie en te orthodoxe kerkgenootschappen exegese. Het blad kwam één van en zeker de opkomende fundamen- haar medewerkers Herbert L. Wil- talisten zich fel tegen de raad lett, professor van de universiteit keerden kwam het blad van meet van Chicago, te hulp, omdat hij af s uitgescholden was als lijke huizen van Afrika wijverij heeft altijd het aanmerkelijk verhoogd in de ogen van het volk. De moeilijk- het niet 'ieic* echter in het feit, dat de huidige Kabaka Frederick Mvtesa studeerde aan een hoge- Boegandê het Britse protectoraat Oeganda, dat vijf en een half miljoen in woners telt, waarvan 1.750.000 De Kabaka christenen (hoofdzakelijk rooms- katholieken en anglicanen). Er zijn bovendien nog enige honderd duizenden mohammedanen, terwijl de rest van de bevolking nog in een volkomen staat van heidendom leeft. zijn per- (Farragot hem niet afschrikt? Ds. Overduin soonlijkeplannen voor de toekomst. Schoonzuster De kranten hebben het bericht de wereld ingezonden, dat de Ka baka van plan was zijn schoonzus ter te trouwen, maar het probleem werd nog groter, toen bekend werd, dat hij de zoon van konin- ging Damali wilde uitsluiten van de troonopvolging ten gunste iventuele kinderen zijn 1 ketter. Onmiddellijk zat het zelf midden in de strijd. Oecumene Door zijn afkomst de „Disci ples of Christ" was een kerkge nootschap dat de oecumenische eenheid walde brengen door alle andere kerkgenootschappen in zich te verenigen had het blad grote belangstelling voor het ont staan van de oecumenische bewe- Contra Graham De „Christian Century" heeft zich steeds gedistancieerd van de evangelisatiebeweging van dr. Bil- ren te vinden die h\j toch kan toch mc dank zij ons afkortingssysteem doet u hier', nooit zal kunnen lezen. Maar Joke voelt er niet veel „Je kunt natuurlijk wel zeggen: fijn dat ik u ook tref. haar beschouwingen over In negen van de tien gevallen, familie te spuien krijg je dan wel meer te horen. Blondje en zwartje (IV) ,,En?" vraag ik de vol gende avond, als Joke bü me binnenstapt om verslag uit te Hanicie' brengen „Ben je wat aan zolang ze niet weet of haar Waar de weet gekomen van Hankie's voorgangsters dit gezin al dan over gepraat? ouders?" Ze kijkt me een tikje niet bezochten en welke haar Joke kijkt argwanend aan. Zo met een ervaringen waren. Dat bete- lojo/ttrend i kent zo'n korte schermutseling schuldig van talmen beiderzijds. weer „Nou", zeg ik dan. „Vooruit. ilijk vragen: „wat Zondagsarbeid Gevaarlijk echter is hier het wet- ticisme: wc gaan niet werken in welk bedrijf ook, als, om welke die** gebruikt kan worden en geeft reden ook, zondagsarbeid gevraagd dan een_nieuw Paasspel,„vertaald wordt. Het betekent Ook dit jaar heeft de Hervorm de Jeugdraad in Amsterdam weer een gids met suggesties voor Paas- bijeenkomsten uitgegeven. De uitgave begint met een liturgie. tigheid en de arbeid prijs geven aan het ongeloof. Het komt niet voort uit de liefde, doch uit de geest van het farizeïsme. Het doet mjj denken aan die rabbijn, die een collega van mij verzocht op sabbat het licht voor hem te willen aansteken, een dienst die de Joden graag van niet- Joden vragen, ook in Amsterdam. Mijn collega sprak: „noch de vreem deling die in Uw poorten is". Het antwoord, letterlijk volgen* de wet en in feite ivetsontduikend, was: „mijnheer, ik ben hier de vreemdeling!" Hier wordt de mede mens, het leven en dus ook de liefde Gods prijsgegeven. En dat kan gfen kerkgang goed maken. (C. van Rü in „Jong Gereformeerd") het Frans van de Belgische auteur Gerard Tarwe. Het ver haalt de geschiedenis van de Em maüsgangers. waarbij de plaats van Jezus ingenomen wordt door een verteller op de achtergrond. Het geheel heeft ons niet erg vol daan. Christus opent de Schriften beginnende van Mozes en de pro feten, maar dit feit blijft op de achtergrond. Twee stemmen, Da vid en Jesaja halen een tekst aan en nog niet eens letterlijk. Van schriftopening, waardoor Christus ook in het Oude Testament open baar wordt voor de Emmaüsgan gers. is in dit spel geen sprake. Het boekje geeft dan een uitvoe rige lijst van lekespelen. waarvan er twaalf uitgegeven werden door de VCJC, en voorts Paasverhalen en -gedichten, liederen voor de lij- denstijd en Pasen, geschikte grammofoonplaten en filmstro- niet direct antwoord: ze draait er een beetje omheen. Je {„druk Ik kan dat bagrijpan en ook "°f een beetje waarderen. Joke d>r vafeT eil is er allang van op de hoogte d-r moeder dat ik over veel gezinnen een antwoordt uitvoerig dossier bezit. Die j0ke. „En het dossiers staan secuur opge- 2jjn heus geen borgen in een soortement rare mensen, brandkastje, brand- en in- Ze hebben het braahvrij. Het brandkastje keurig thuis, hebben we eens gekregen toen Een radio een verhuizende familie en beetji Een beetje ,,Over zegt ze dan. Eerlijk goud, maar ze heeft op- duchtig het land. Ze het geval? Wie voelt zelf wel dat je daarvoor niet naar de mensen toe gaat. Het weer Schiet een beetje op. Wat is VOLKSWIJK ding 1 televisie et gram- mofoonplatenJoke heeft overtollige spullen afstond. Boed df ko„ en aangezien we nooit ge'd geven: die staan trouwens per- over hebben dank u wel manent pienter genoeg, voor uw aandacht aan deze f Wat deed die yader thuis, bedekte bedelnap.' hebben ajs er vanmiddag geweest z'e wc er toen maar het kostbaar- 5Cnt?" Zeg ik peinzend. Er hoede ste wat we bezaten in opge- kunnen allerlei redenen toe stapeld: de rapporten over bestaan. Hij kan bijvoorbeeld vroegere bezoeken en bevin- nachtdienst hebben, maar dan dingen. We kunnen ons soms piegen de mannen overdag te bij voorbaat verheugen in de sj^pen 0f hij kan werkloos schelden teleurstelling van een even- Er zoveel mogeiyk- tuele inbreker, die de brand- heden, kast met veel moeite zal ope- „Ja, weet ik het?" mensen, die het gesprek ont wijken. Daar is iets mee aan de hand. En dan doe ik een duik in onze dossierkast en zoek de map op waar Han kie's doopceel in beschreven hebben jullie precies staat. „Ik begin iets te vermoe den", zeg ik, als ik er in ge bladerd heb. „We hebben ja- renlang geen contact met deze familie gehad. Mijn vorige voorgangster, die is in aan raking met hen geweest. Dat was in '49. Voor een oudere zus van Hankie. Die vader zat toen in de gevangenis. Een erg vieze geschiedenis. Hier, lees zelf maar..." Een poosje is het stil in mijn kamer. Joke bestudeert de stukken. ,,Ik had dat eerder moeten weten", zegt ze, als ze het uit heeft. „Wie weet wat die Hankie al allemaal mèe- gemaakt heeft met zo'n vader. De stakkerd. En als ze nu voorgoed be is Ik. ik ben groen vergeleken bij wat die af. Het tvas net of kinderen misschien al wéten; ja, of ze op hun beleefd hebben!" Ze huivert even en het is toch beslist niet koud in ons vertrekje. Volhoudenzeg ik. Misschien dat jij haar bin den kunt. Maar houd haar in de gaten! Ze is wel wat erg wijs voor haar groep, snap makkelijke uitvlucht. „Ja", zegt ze er dan verontschuldi gend achteraan. „Die mensen wilden maar niet aan de praat komen. Ze zeiden beleefd „neen" en „ja", maar ik schoot er geen stuk mee op. Telkens zelf ook al als ik dacht dat ik wat te ho- dorven ren zou krijgen, brak het ge sprek daar is iets mee te beginnen Geef mij mensen, die wan hopig zijn je kunt hen ten uitgesproken en liet zijn perschef o.m. zeggen: „Terwijl iedereen het recht heeft te specu leren over de huiselijke omstan digheden van wie dan ook, is het moeilijk te begrijpen dat een ver antwoorde correspondent zulke boude uitspraken doet over de familiebetrekkingen van een open bare figuur, zonder zelfs maar de bron te noemen, waaruit deze in lichtingen verkregen worden." Het bericht werd echter niet te gengesproken, terwijl de specula ties in de anglicaanse wereld van Groot-Britannië nog groeiden door het bezoek van de bisschop van Oeganda, dr. Leslie Brown, die zich met verlof in Engeland be vindt. aan zijn aartsbisschop dr. Fisher. Oost-Afrika is in de En gelse Kerk nog altijd een zendings kerk zonder eigen aartsbisschop en staat rechtstreeks onder de aarts bisschop van Canterbury. Men fluistert dat het bezoek betrekking heeft op de situatie aan het hof. Dilemma De Engelse Kerk wordt op deze manier daadwerkelijk geconfron teerd met het morele dilemma, dat jonge Afrikaanse gelovigen on der ogen moeten zien als gevolg van hun bekering. Hun nieuwe ge loof veroordeelt vaak dingen, die tot een eeuwenlange adat behoor den van het volk. Over dit pro bleem is al veel geschreven, maar de jonge Afrikaanse kerken moe ten zelf tastend en zoekend een eigen weg vinden. Bovendien zul len zij moeten beslissen in hoever- loofsgemeenschap opstandig werd, omdat de geprofeteerde zwavelregen niet op tijd geko- Evenals de regen bleek ook de ark onvindbaar en eveneens de bouwplannen, tekeningen en kos tenberekeningen. Een aanklacht werd ingediend bij de geestelijk heid van de rooms-katholieke kerk. die de lichtgélbvlge geld schieters onmiddellijk verwees naar de politie.' Hasler werd 4 februari bij Koblenz gegrepen. De profeet had 2000 Mark op zak. die hij ontvangen had van een dame uit Freiburg, als vergoe ding voor een^toel in de ark. Op alle vragen van de politie bleef hij zwijgen. Tot nu toe is bewezen, dat het drietal ongeveer 30.000 Mark ge- incasseerd heeft, maar het is ze ker, dat een groot aantal gevers hun mond zullen houden, om niet als een domkop in hun dorp of stad bekend te staan. STIBK>TF>TAA K Dr. E. D. Kraan in het „Gereformeerd Weekblad" tot studenten: het i« noodzakelijk, dat ieder christenstudent zelf voor >oonlüke verlossing door Chris tus Jezus. Het mag niet voorko men, dat er één student de aea- lemie verlaal, die van ons zeggen TIIKOLOGE1VTAAK Prof. dr. F. W. Grosheide verdedigde de theologen in „Belijden en Beleven": schriftuitlegging 1, doch dat hlg- sen in aanraking komen, maar antwoorde schriftuitlegging gege ven wordt, is het niet zó, dat we niet-gestudeerde schriftuitleggers noodznkelyk moeien raadplegen. Dr. H. N. Hommes in „Jong Gereformeerd": Jongelui, haal dit werk (Kuy- pers: Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegen papic- Joke verontwaardigd Jk troosten. Maar pas op 1 de MIEBEL Intussen werd ook al gezegd, dat de Kabaka mohammedaan zal worden, als hij zijn zin niet krijgt. de bi- -j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19