CHRISTELIJK De verdwenen miniatuur Over weleerwaarde sollicitanten en over eerwaarde diakonessen I Chefarine ,4 Wat zullen de gevolgen zijn als de voorstellen aanvaard worden? Kath. onderwijzers verheugd over de verbetering ambtenarensalarissen Zakformaat godsdienststrijd in Engelse havenstad Sclioeiiwinkeliers hebben geen reden tot klagen I I 2 Eenheid schrijft: rubriek van ons blad enkele ma len gepleit heb voor een grondige wijziging van het in onze kerken gebruikelijk geworden systeem van beroepen. Het is al zes jaar geleden dat ik betoogde in het solliciteren van predikanten geen degradatie van het pastorale ambt te zien. maar wel een weg tot wegneming van veel geestelijk ongezonde en maat schappelijk ongelukkige situatie». Voor zover mij bekend is het in middels ui onze kerken nog maar één keer gebeurd dat een kerke- raad per advertentie contact zocht met predikanten, die bereid zou den zijn tot overleg over een even tueel uit te brengen beroep. Het s o 11 i c i t a t i e-beroep is dus nog lang niet aanvaard! Nog steeds zwerven speurende beroe pingscommissies uit om stad en land af te reizen met verspilling van veel tijd en geld om op de basis van éénzijdige activiteit een dommee te zoeken. dan aan de andere zijde, aan de pastorale zijde, van het beroe pingsfront. Ik heb de indruk dat er minder bedankjes vallen dan in vroeger jaren, dat er dus méér beroepen worden aangenomen. Dit is dan een gevolg van het feit dat min der domine's zich la ten beroepen omdat ze het leuk vinden een beroep te hebben. Dat dit minder voorkomt, is zeer toe te juichen, want dit is een ongeestelijk spel met het ge bed van twee kerken. Wel zijn er nog enkele dominé's in onze kerken, die zich beroep op beroep laten welgevallen, maar tot eer van onze domineesstand mag gezegd worden dat dit minder voorkomt dan vroeger. Het n o n - s p e c u 1 a 11 e f be roepen moet regel worden met sollicitatie of met openhartig over leg met de beroepingscommissie. Nuchter en zakelijk moet hier synoniem zijn met gelovig en dan vroeger de be reidheid om eerlijk te zeggem Broeders, doe geen moeite, zo kreeg laatst in een van onze ker ken een dominee op de kerke- raadsvergadering een woord van hartelijke dank voor het feit dat hij twee beroepingscommissies te kennen had gegeven geen beroep naar hun gemeente te zullen de Amsterdamse gemeente naast de diakenen diakonessen had. Dat was dus (in de zeventiende eeuw al! de vrouw in het ambt. Tegenwoordig zijn we daar druk mee bezig. Mag dat? Moet dat? Maar onze vaderen hebben, wat vrouwelijke diakenen betreft, al een paar eeuwen geleden gezegd: die moeten er zijn. Ze werden zelfs in de vergadering der diakenen (niet in het midden der gemeente) bevestigd. Eeuwen lang hebben ze bij die gelegenheid een bepaalde kleding gedragen. Twee dames van het bestuur hebben bij de koffie gede monstreerd hoe smaakvol het fij ne kapothoedje en de lange zwar te omslagdoek van prachtige stof Dit alles behoort tot het verle den. Ik bedoel: deze kleding bij de installatie. Ze zijn museum stukken geworden, waar je soms met een zeker heimwee naar kijkt. Hoe stijlvol was het vroe ger. Ik weet wel het komt op het hart aan: onder het elegante hoedje en de fijne omslagdoek zal niet altijd het ware diaconale hart geklopt hebben. Net zo min als onder de hoge hoed en de geklede jas van de diaken. Net zo min als ik er m'n hand voor in het vuur zou durven leggen, dat de dames, die schuil gingen onder kapothoed je en omslagdoek, werkelijk de waren gereformeerde religie heb ben beleden. Hoed en omslagdoek werden mu seumstukken, de vrouwelijke dia ken ook. Maar ze staat weer op: ze wil het museum uit en weer midden in het levende leven der kerk staan: de vrouw in het ambt. 't Is wel merkwaardig dat juist in Amstelhof als geestelijk verzorg ster een vrouw werkt. En dat we op de maandag na het feestdiner op de classicale vergadering moes ten spreken over: de vrouw in het Men schrijft ons van hervormde zijde: De classicale vergaderingen zien zich dit voorjaar voor belangrijke beslis singen geplaatst. De voorstellen waar de synode haar consideraties heeft Een geestelijk gezond beleid! tegelijk eikaars dominee beriepen. Daar zat dus kennelijk het over leg achter van twee dominee» met hun kerkeraden over en weer: Laat ons van standplaats ruilen. Prachtig als dat zo kan in open en eerlijk overleg, waarbij niet gespeeld wordt met het gebed der kerk rondom het beroepingswerk. Beroepen mag geen speculatie zijn van laten-we-het-maar-eens- pmberen. Beroepen is een ernstige zaak. die uit de sfeer van het proberen moet worden opgetrokken naar het niveau vaq openharig overleg. Het beroepen als speculatie of, nog erger, als brutale concurren tieslag tussen twee of drie kerke raden (dat komt helaas nog voor!) is in strijd met de ernst van het kerkelijk leven. In Hervormd Amsterdam schrijft ds. M. Groenenberg naar aanleiding ran hef jubi leum ran het bejaardenhuis Amstelhof. iraarin mejuffrouw dr J. H. Schreuder als geeste lijk verzorgster werkt, over „eerwaarde diakonessen": IV/X ZIJN tegenwoordig het woord VV diaconessen gaan beperken tot de groep „verpleegsters". Maar dat is niet Juist. Een diacones is iemand, die vanuit de opdracht der kerk mensen-in-nood bij stand verleent. Die nood kan lichamelijk zijn. maar ook maat schappelijk. Vandaar, dat men in Dr. H. N. Ridderbos op drietal in Grand Rapids drietal, dat het curatorium van het Calvin seminarv te Grand Rapids, de th. *ir:he or.\.aing van ae Christian Reformed -hurch in Amei heeft op gesteld voor de oenoeming van een hoogleraar in die vakken. 4-voudige bestrijding van pijnen en griep! Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wenderent De 4 geneesmiddelen van Chefarine „4** worden in de hele wereld op grote schaal gebruikt. Tezamen in één tablet verenigd werken zij bijzonder snel. krachtig en weldadig, zelfs wanneer andere midde len falen. Nogmaals de vrouw in het ambt GEBED VOOR HET WERK classis en synode een belangrijke invloed hebben. Daartegenover staan de tegenstem mers. Deze vertegenwoordigen bijna zon der uitzondering gemeenten waar het kerkelijk leven nog de belangstelling van gevraagd, grijpen zo diep in het kerke-i velen heeft. Het zijn de kerkelijk lUke leven In. dat de aanvaarding ervan deeldheid binnen de Hervormde Kerk danig zal vergroten. Kan onze kerk juist in deze tijd van teruglopende belangstelling dit nog wel verdragen? Wanneer wij zien hoe in bijna alle gemeenten de aantallen belijdenis catechisanten teruglopen, het kerkbezoek verslapt en de financiële bijdragen moei- binnenkomen. moest men toch aar samenbindende dan naar ont-| bindende elementen zoeken en vooral een probleem als de vrouw in het ambt niet aan de orde stellen. Men vraagt zich wel eens af of de leiding der kerk zich wel ten volle reken schap geeft van wat er onder het kerk volk leeft. De maatstaf hiervoor is toch zeker niet het aantal stemmen dat op de classicale vergadering of straks ter synode wordt uitgebracht. Bij de voorstemmers zullen er velen zijn die vertegenwoordigen waar men nauwelijks kerkvolk meer kent. Wy denken hierbij aan die streken in ons vaderland waar het geestelijk leven dusdanig is ineengeschrompeld, dat men bijna niet meer van gemeentelijk leven kan spreken. Toch zullen deze „papieren" leden via bun vertegenwoordigers in levenden die wij vooral in kringen van gereformeerde-bonders en confessionelen aantreffen. Voor hen betekent het aan vaarden van de voorstellen een slag. omdat zij deze niet verenigbaar achten met Schrift en belijdenis. Hoe zal bij aanvaarding hun reactie Misschien zullen enkelen in een ge wetensconflict komen en zich afvragen of het blijven in de kerk nog langer verantwoord is. De anderen zullen blijven, maar zich terugtrekken in het isolement en een kerkelijk leven zoeken, zonder verantwoordelijkheid voor het geheel, totdat door allerlei nieuwe maatregelen het ook voor hen te moeilijk wordt Is hiermede de kerk gebaat? Wegen deze bezwaren bij de voorstanders nog wel, of is de vrouw in het ambt hun alles waard? Zelfs buiten de kerk zal een eventueel aanvaarden zich doen gelden. De menische verbanden die er nog liggen met de kerken van zelfde belijdenis, zullen vanwege de vrouw in het ambt verslappen terwijl de oecumene naar de vrijzinnige kant zal worden versterkt. Is het daarom wonder dat door ver schillende classes het voorstel is gedaan, de beslissing in verdubbelde synode met een meerderheid van twee derden te doen nemen? Met belangstelling zien velen in de kerk de uitslag tegemoet. Verschil lende classes hebben reeds vergaderd, vele moeten dit nog doen. Een jaar vrijwillig in dienst van de naaste De oproep aan jonge mannen en vrou wen om vrijwillig een „diakonaal jaar' in zieken-, kinder- en bejaardenhuizen te dienen, heeft in Duitsland veel resultaat geboekt. In Württemberg staan thans tig meisjes en 25 jonge mannen in dit werk. Over de redenen, waa kerkelijke oproep ..Geel een jaar v,n je. Examen na de eerste leven gehoor hadden gegeven, zeiden zü merkwaardige dingen. I leerkring gCWenSt Een meisje, dat voordien als arbeidster j aan de lopende band stond, vertelde dat! Het verbondsbestuur van het Kath. de eentonigheid van het werk haar tegen OnderwUzersverbond heeft de jongste stond en dat zij nu haar werk in de be- regeringsmaatregel besproken, waarbij jaardenzorg van harte doet de verbetering van salarissen voor la- Een ander meisje wilde na haar eind- gere en middelbare ambtenaren ook examen nog een jaar de praktijk in om voor de onderwijsers van toepassing te helpen. Na al dat leren deed het haar verklaard werd. De voorzitter, de heer goed, zei ze. H. M. Derksen, heeft »ijn tevredenheid Een verkoopster had het moeilijk ge- hierover uitgesproken. HU betoogde, kregen met het „de mensen aanpraten'' j dat de beslissing van bUzonder belang allerlei dingen, terwijl niet het nut I moet worden geacht voor de kleuter- x j-k j- leidsters, omdat deze groep direct BKR» IKPIN<;SWKKK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Haaf ten: kand. J. Kooien te Delft; te Wijk bij Heusden: J. Smit te Groot Ammers. Aangenomen naar Emmen (toez.): A. Faber te Boxum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Oud-Beijerland (vak.-K. G. Idema): K. Snoey te Dinteloord; te Haulerwijk: kand. N. J. Goris te Apel doorn. GEREF. KERKEN ond. art. 31) Bedankt voor Homewood (Canada): J. Mulder te Gees. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Doesburg: J. W. de Bruin te Zwaagwesteinde. EVANG.-LUTHERSE KERK Bedankt voor Zwolle en Enschede: H. L. G. Ouwerkerk te Tiel. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Arnhem: D. Tjals- ma te Groningen. Uit de bijbelverspreiding Meer dan 35.000 studenten aan univer siteiten in India en Ceylon ontvingen vorig jaar gratis exemplaren van de Evangeliën en de Handelingen of van het Nieuwe Testament met de Psal men. Elke student kan ze aanvragen. De belangstelling neemt toe. In 1955 werden nog maar 11.000 exemplaren verspreid en in 1956 15.000. Het Brits en Buitenlands Bijbelgenoot schap te Londen gaf in 1957 drie 1 we bijbelvertalingen uit. Het zijn plete bijbels voor Eritrea, voor van de talen in Zuid-Rhodesië, die ook in Mozambique gesproken wordt. Complete nieuwe testamenten zagen het licht voor inheemse talen in Centraal- Australië, in Zuid-Afrika. de Franse Soedan en de Belgische Kongo. Afzonderlijke bijbelboeken verschenen zeven nieuwe talen: vier in Afrika, twee in India, en één op Formosa. i de klant r belang v En een jonge i in dienst: flan r i de zaak Naar aanleiding van Florentijns vonnis? de salarisverhoging profiteert. i In het georganiseerd overleg voo onderwijzend personeel zal moeten den nagegaan, hoe de salarisverhoging voor dit personeel moet worden gerea liseerd. Wat vooral tot grote voldoening stemt is het feit. dat de regering het principe „gelijktijdig en evenredig met de ambtenaren" heeft gevolgd. gewijd eerste leerkring van de kweekscho len af te sluiten met een examen. De eerste leerkring brengt kweke lingen op gelijk niveau met de abi turiënten van middelbare scholen. Door het ontbreken van het examen Stenen naar Liverpools r.k. aartsbisschop J£ERKEL1JK besef althans ker kelijk sentiment heeft zich vorige week plotseling meester gemaakt van de Engelse havenstad Liverpool. Mgr. Heenan, de r.k. aartsbisschop van die stad, is namelijk bij ziekenbezoek in een overweaend protestantse volks wijk met sténen gegooid, waarbij hij zelf geen letsel, maar zijn auto enige schade opliep. Zowel de aartsbisschop als leidende protestanten verklaren om strijd, dat het allemaal wel op een misverstand zal berusten. Maar de pastoor van deze buurt houdt vol dat men te maken had met een ge organiseerde demonstratie. Het was namelijk op de dag, dat de bisschop van Prato bij Florence veroordeeld werd en het Vaticaanse dagblad zin speelde op excommunicatie van de Italiaanse rechters, die dit een kerkvorst hadden durven aandoen. De „aanslag", of. als men wil: de ver gissing. vond plaats op de grens van een overwegend door leren (dus rooms-katholieken» bewoond stads deel en de Engelse „Oranjewijk". Deze overwegend protestantse wijk is zo genoemd naar stadhouder-koning Willem III. wiens aanhangers zich daar verschanst hadden tijdens de „glo rieuze revolutie", waarin Oranje zijn schoonvader Jacobus II uit Engeland verjoeg (1688). Nadat mgr. Heenan gedurende de dag by vijftig zieken huisbezoek had ge daan en bovendien nog een zieken huis had bezocht arriveerde by om zes uur bij de Oranjewijk. Toen hij met zijn gezelschap uit de auto stap te. was er opeens opschudding en vlogen de stenen door de lucht. Dr. Heenan zelf dacht, dat de bevolking meende, dat die roomsen een soort demonstratie op touw wilden zetten, naar aanleiding van de Florentijnse rechtzaak. Er waren, zo zei hy, maar weinig stenen gegooid. Wel was er erg hard geschreeuwd, maar dat hadden schoolkinderen gedaan, die ook met oranjevlaggetjes hadden staan zwaaien. Mgr. Heenan was bepaald niet onder de indruk van het gebeurde. Dat was dus wel het geval met de pastoor, die er een georganiseerde de monstratie in zag. Volgens hem had den vrouwen de kinderen stenen ge geven en hun gezegd, dat ze schreeu wen moesten. Van protestantse zijden heeft men zich in Liverpool gehaast te verklaren, dat het hier een spontane actie van enkele vrouwen en kinderen betrof. In Zuid-Amerika op twee priesters één zendeling Zuid-Amerika. waar een derde van all rooms-katholieken. althans katholiek gedoopten. van geheel de wereld woont. meldt het Katholiek Archief, beschikt over 32.035 priesters op 155 miljoen katholieken, doch het aantal protestantse zendelingen moet thans reeds op 16.000 op 5 miljoen protestanten worden geschat volgens de recente opgave van ht College voor Zuid-Amerika te Leuven. Volgens deze zelfde gegevens worden de protestantse activiteiten vooral ge steund door kapitalen uit de Verenigde Staten. De zendelingen beschikken oi zeer moderne vervoersmiddelen en oi een steeds groter aantal radio-posten. De inspanning der R. Katholieke Kerk tegenover de enornle priesternood blijft echter voorlopig nog zeer ten achter, danks de herhaalde aansporingen van Vaticaan en het beroep dat de bisschop pen in die landen geregeld op Europa doen, zo gaat het bericht verder. Van de ene kant hebben tal van kloosterorden en congregaties zich bereid verklaard meer priesters naar Zuid-Amerika te den, aan de andere kant ontwaakt er Ondanks al deze sussende woorden, was bij de seculiere geestelijkheid bereidheid de verhouding tussen protestanten en in die bedreigde gebieden te werken, r.-katholieken In Liverpool vorige week Wy tekenen hierbij aan. dat het woord gespannen. Aan r.k. zUde werd zelfs orotestant in r.k.-kring kan insluiten aangedrongen op represailles, een kant le.rlei sectarische gezindheid. Omgekeerd die de aartbissehop kennelijk niet op,wil het woord secte nogal eens betrek, wil. Iking hebben op protestantse kerken. 42 Enkele uren later bevonden Irene Trübner en slager Külz zich in Rostock en spraken met een commissaris van politie, die doodmoe en on geschoren tegenover hen zat. Voor hem stond een dampende kop koffie. Hij dronk met kleine slokjes en zei: „Neemt u mij niet kwalijk, dat ik er zo on gesoigneerd uitzie. Maar ik heb nauwelijks een uur geslapen en dan nog wel op deze mise rabele sofa! Voordien en nadien had ik het druk met de betreurenswaardige diefstal, waardoor u getroffen bent Er moesten allerlei regelingen ge troffen worden, opdat hij, die de echtgenote van Hendrik VIII gestolen heeft, ons niet ontkomt. Is het niet verschrikkelijk? Niet eens geschilder de vrouwen zijn meer veilig voor minnaars". Hij lachte. Daarna geeuwde hij hartverscheurend. Toen trok hij. enigermate verlegen, met de schouders en dronk weer koffie. „Proost." zei mijnheer Külz. „Is er nieuws, mijnheer de commissaris?" „Nog niet," meende de commissaris. „Maar wat in deze korte tijd gedaan kon worden, is gedaan Het net wordt langzaam maar zeker dicht getrokken. De vangst hebben we, om zo te zeggen, voor het ophalen!" „Laat ik hopen dat u geen bot vangt," zei mijnheer Külz „Absoluut niet! Ik heb aan de Berlijnse in stanties verzocht mijnheer Rudi Struve uit de Holtzendorfstrasse gevangen te nemen." Irene Trübner liet haastig het hoofd zinken en streek met trillende vinger» de rok van haar mantelpak glad. Oskar Külz was belangrijk wijdlopiger„Neemt Erich Köstner: „Dat i u me niet kwalijk." bromde hij. wat moois! Een bende zware jongens gapt een miniatuur, die een halve mülioen mark heeft ge kost. En omdat een brave jonge man zich hier tegen verweert, nemen zij hem in enen door ook maar mee. Natuurlijk, zoiets kan gebeuren! Maar dat dan de politie de jonge man gevangen wil nemen, in plaats van die roversbende te pak ken, dat is wat nieuws voor mij! Ik moet u zeg gen. dat vind ik heel eigenaardig!" De commissaris hief de hand op. „Niet zo heet gebakerd, mijn beste mijnheer Külz. Ik heb mijn eigen theorie. Het zal wel blijken of zij klopt." „Wat is een theorie?" Külz wendde zich met deze vraag tot juffrouw Trübner. Zij antwoordde: ..Wanneer dat, wat men doen moet. heel moeilijk is. maakt men een plan. dat de moeilijkheden in het voorbijgaan uit de weg ruimt." „En dat is dan een theorie?" „Aha," bromde Külz. „Dat ken ik al lang. Ik wist alleen nog niet hoe het heette. Mijn vrouw is sterk in theorieën. Ik noem zoiets eenvoudig weg ..flauwe uitvluchten". Kinderen, wat ben ik blij dat Struve niet thuis is! Door oplichters te worden bestolen en bovendien ook nog door de politie gevangen te worden genomen, dat is eer beetje te veel voor een mens. De commissaris verloor zijn kalmte niet. „Ver gissen is menselijk. Toch geloof ik nauwelijks dat ik mij vergis." „U doet de jonge man onrecht!" riep Külz. „Ik ben wel is waar een tamelijk onontwikkeld mens. die niet eens weet wat een theorie is. Maar als ik iemand voor een fatsoenlijke kerel houd, dan is hij het ook!" „Beste mijnheer Külz," antwoordde de commis saris hoffelijk, maar terechtwijzend, „ik moet uw geheugen opfrissen. Ik ken uit het verslag een heer, die gedurende vele uren tussen een dievenbende in een spoorwegcoupé zat en ieder van deze schurken afzonderlijk voor een fatsoen lijk mens hield." De oude slager kreeg erge last van een hoest bui. Toen hij eindelijk weer praten kon, meende hij: „U hebt gelijk hoe het me ook spijt! Des ondanks zou ik er op durven zweren, dat u zich vergist. Het was immers mijnheer Struve, die mij er opmerkzaam op maakte dat ik met schurken te doen had." De commissaris wenkte met de hand. „Dat deed hij toch alleen maar opdat juffrouw Trübner en u hem des te fatsoenlijker zouden vinden! Bo vendien wilde hij in uw buurt blijven om de ben de met de diefstal voor te zijn. Wel. en dat is hem ten slotte ook gelukt." Oskar Külz schudde boos het hoofd. „U vergist u, hoewel alles wat u zegt kan kloppen. (Wordt vervolgd) echter vindt deze gelijkstelling geen algemene erkenning, o.a. voor ~wat betreft de toelating tot universitei ten. Het K.O.V. betreurt dit ten zeerste, al heeft het alle begrip voor de prak tische moeilijkheid dat momenteel de kweekscholen reeds moeten van april tot oktober en er dus geen tijd overblijft voor het ex eerste leerkring. Aangedrongen wordt op een spoedige afhandeling van de wijziging van de L.O.-wet, waardoor eindelijk de kwestie van het aantal lesuren op de lagere school duidelijk zal worden geregeld. te dringen op het yANDAAG is het naar goede tra ditie in vele plaatsen, in het bij zonder op het platteland, de bidstond voor het gewas. Vooral in de steden is dit biduur naar een naastbijzijnde zondag verschoven; daarvoor zal men zijn overwegingen wel gehad hebben, maar louter winst is het volgens ons Juist de plaatsing van de bidstond midden in de week deed de betekenis en de zin ervan zo duidelijk uitko men. Zij onderstreepte, dat we ook en zelfs midden in ons werk het niet stellen kunnen zonder het gebed. De mens van vandaag heeft het voor het oog bijzonder ver gebracht. Wan neer zich ooit voor hem het univer sum heeft ontsloten, dan toch wel in onze tijd. Het is een tijd waarin de mens onafhankelijker schijnt dan wanneer ook. Het is tegelijk een tijd, waarin de mens in het diepst van zijn hart de grenzen van zijn bestaan duidelijker dan ooit ontwaart. De gevoelens van onzekerheid zijn in onze dagen heel groot. Vandaag is het de bidstond voor het gewas. Vandaag belijden we onze af hankelijkheid, ook wanneer het gaat om het heel gewone onderhoud van ons dagelijks leven. Aan zulk een bidstond, aan zulk een gebed, heeft de man en de vrouw op het platte land behoefte, maar evengoed de man en de vrouw in de stad. Ook indien we niet in een kerkge bouw bijeenkomen, mogen we naar goed christelijk gebruik dit vandaag in het bijzonder bedenken. NOG VEERTIEN DAGEN TVGG veertien dagen en het is ver kiezingen voor de provinciale staten. Behalve dat hier en daar wat verkiezingsborden verrijzen en hier en daar al wat propagandalectuur wordt verspreid, is er van de ver kiezingen nog niet veel te bemerken. Deze stilte wordt stellig bevorderd doordat de provinciale staten als zo danig weinig helder spreken tot de verbeelding van velen. Met de ver kiezingen voor de Tweede Kamer en voor de gemeenteraad is dat anders. Toch mag ook de betekenis van de verkiezingen voor de provinciale sta ten niet worden onderschat. Deze staten nemen In ons staatkundig be stel een waardevolle plaats in en het is aan ons allen om te bevorderen dat die staten sterk worden van sa menstelling. Niet voor betwisting vatbaar is, dat taak en betekenis van de provinciale staten in onze tijd groeiende zijn. Dit hangt samen met de groeiende bete kenis der provincie in ons goede land. De provincies hebben in ons staat kundig bestel lang een achterafplaats moeten innemen. De grote zelfstan digheid die ze heel vroeger hebben gehad hebben ze later moeten boe ten met een plekje op de achterste rij. Anders zo vreesde men, zouden ze de dunrbevochten nationale een heid in het gedrang kunnen brengen. Beide perioden zijn we-nu wel te boven: de periode waarin de provin cies zich breed maakten ten koste van de nationale eenheid, en óók de periode waarin de nationale eenheid zich nog door een provinciale zelf standigheid bedreigd mocht gevoelen. In onze tijd is de nationale eenheid onbedreigd en gaat men aan de an dere kant de waarde beseffen, die juist voor de natie de provincies heb ben, de provincies waarin men van de nationale eenheid evenzovele schakeringen onderkent. Maar worden de provincies belang rijker, dan ook de provinciale staten, en dan ook de verkiezingen voor de staten. Ook hierbij staan grote belan gen op het spel. En aan ons alleen om ervoor te zorgen, dat er in de provinciale staten mensen worden gekozen van helder inzicht, van goe de politieke kijk, van beginsel en van overtuiging bovenal. Is dit al een zaak van groot gewicht, er zijn nog twee redenen waarom wij de verkiezingen van woensdag 26 maart van betekenis achten. De eerste is de algemene overwe ging, dat de provinciale staten, af gezien van de belangrijke taak die zij in de provincie hebben, geroepen zijn om de leden van de Eerste Ka mer te kiezen. Hoe sterker de geest verwante fracties in de provinciale staten, des te sterker straks de frac ties in de Eerste Kamer. De tweede reden is, dat ditmaal wel bijzonder naar de uitslag der ver kiezingen wordt uitgezien. Die uit slag zal een beeld geven van de po litieke situatie in ons land. Hoe zal dat beeld zijn? Er worden zo in de gesprekken al de nodige voorspellin gen aan gewijd, voorspellingen in verschillende richting. Wij zouden willen aanraden: laat men zich aan voorspellingen niet tè veel overgeven. Want ook het zich vermijen in voorspellingen kost tijd. En tijd is kostbaar. Ook de korte tijd die nog aan deze verkiezingen voorafgaat. Laat men liever zijn tijd actief besteden om te maken dat de uitslag van deze verkiezingen een zo..gunstig mogelijke zij. Laat men liever in eigen omgeving, kleinere of grotere, aan de slag gaan om door gesprekken of hoe ook de betekenis van deze verkiezingen te onderstre pen, een betekenis die er vooral ook een is in politiek opzicht. Actie voor nieuwe theol. school op Nieuw-Guinea Een actie-comité van veertien leden te Hollandia is bezig met de inzameling van gelden voor de bouw van de nii theologische school. Van de nodige 200.000 gulden wil ten minste de helft in Nederlands Nieuw-Guinea bijeen brengen. Zowel de inheems- als Nederlandssprekenden zyn in dit comité vertegenwoordigd, namelijk door de heren mr. Chr. Lye- sen, voorzitter; P. J. Merkelijn, vice- voorzitter; A. F. Inley, secretaris; T. Rademaker, secretaris; M. W. Kasiepo. penningmeester; J. C. de Zwart, pen- ningmeester; ds. J. Drost, R. Horstman. J. Kremers, Th. Meset, H. Oppier. J. Quiko en T. van Weelie. Zoals men weet was de theologische school gevestigd te Seroei; men geeft echter de voorkeur aan Hollandia De school wordt in stand gehouden door de Evangelisch Christelijke Kerk. die daarbij steun ondervindt van Neder landse Kerken. Zo stonden de Geref. Kerken ds. K. A. Schippers als docent af. Ds. Schippers is overigens thans tijdelijk bezig met zendingswerk in verband met het tekort aan krachten BOEKBESPREKING Weet je nog wel...., een boek vol pluche en pietier, samengesteld door Friso Endt, uitg. De Bezige Bij. Am sterdam. De eerste druk van „Weet je nog wel. was spoedig na het verschij. uitverkocht en voor de tweede er weet nog verdere drukken bestond grote belangstelling. Het boek met vele kwaliteiten. Het geeft 164 blz. grote pagina's verhalen, schet en anekdotes en 128 pagina de oude doos (19001929). Vooral oudere lezers vinden hier talloze dingen bijeen waarvan ze zélf lange verhalen kunnen doen. maar ook voor jongeren deze sfeervolle verzameling ahntrek- gezellig boek vol verhalen en foto's en Kokadorus. daar Heyermans, de be- kelijk. Het is verrassingen; hiei Mata Hari Couperus en faamde politieke prenten van Hahn Raemakers, de ontwikkeling van radio en verkeer, beroemde branden en recht zaken, Pschorr in Rotterdam en Ame- Amsterdam, al met al een bonte en losse verzameling. Eerlijkheidshalve dient gezegd dat de samensteller vooral in het tekstge deelte naar verhouding wel erg veel aandacht aan het plezier geschonken heeft. We behoeven nog geen zwartkij- r" eenvoudig te consta- in de sfeer van me nig verhaal niet thuisvoelen. ..Weet je nog wel is geschreven door twintig schrijvers-van-naam en sa mengesteld door Friso Endt. De Bezi ge Bij heeft het kostelijk, maar niet kostbaar, uitgegeven. Als toegift is een curieus grammofoonplaatje bijge voegd van allerlei liedjes en andere op uit diezelfde goede oude tijd, n rasecht Louis-Davidsliedje. de hoogsteigen stem van marktkoopman •rof. Kokadorus en Esther De Boer- 'an Rijk als Kniertje ONTVANGEN BOEKEE Nieuw Guinea als wereldprobleem, door prof. mr. B. V. A. Rrtling. Uitgave Van Gorcum Comp. N V.. G. A. Hak Sc dr. H_ J. Prakke. Assen. Duits door verwerken tot verwerven, door J Leistra. Uitgave J. B. Wolters N.V.. Groningen. Frans door verwerken tot verwer- ?n. door J. Jac. Janse. Uitgave J. B. Wolters N.V., Groningen. (Van een onzer verslaggevers) EEN groot aantal leden van de Christelijke Bond van Schoen winkeliers heeft dinsdag in Utrecht de jaarlijkse algemene vergadering bezocht. De heer J. van Dalen, die in de vorige ver gadering tot voorzitter werd ge- zen, zei o.m., dat er in 1957 in de schoenhandel geen schokkende dingen zijn gebeurd. De detaillisten behoeven zich ook niet ongerust te maken over hun omzet in 1958. al moeten zij hun verwachtingen niet té hoog stellen. De omzet is de laatste jaren belangrijk gestegen, de huidige stand van de conjunctuur maakt echter juist nu een verantwoord zaken beleid nodig. „U zult de beste resultaten boeken, wanneer u aandacht besteedt aan de opvoering van de produktiviteit, de efficiëntste werkwijze en de goede pu blieke relaties", zo besloot de heer Van Dalen zijn openingswoord. De heer W. S. van Dijk te Leiden, secretaris van de bond. gaf een over zicht van het bondsleven in 1957. In dat jaar is een enquête gehouden naar de hoogte van de lonen van het per soneel in de schoenhandel. De onder handelingen over een collectieve ar beidsovereenkomst zijn echter vastge lopen op bezwaren van het grootwinkel bedrijf. De Oir. Bond van Schoenwinkeliers telt momenteel 361 leden. Dank zij een intensieve propaganda steeg het leden tal in het afgelopen jaar met 6 pet. De secretaris noemde dit resultaat echter nog niet bevredigend. By de bestuursverkiezing werd de heer W. van Rijn te Katwijk aan Zee herkozen. In de vacature van de heer J. G. Lambooy te Den Haag werd ge kozen de heer T. Krikken te Nieuw- Amsterdam. Men nam afscheid van de Advertentie Vijf letters, die u de laatste F tijd meer hebt gezien. U zult ze spoedig heel vaak tegenkomen ln dit o vaaltje. Zij gaan de vertrouwde naam vormen van een plezierige gezel in uw leven. heer Lambooy die zich om persoonlijke redenen niet herkiesbaar had gesteld, en de voorzitter overhandigde hem als bewijs van dank een boek. In de middaguren voerden leden van de bond een drietal schetsjes op over de inkoop van schoenen in 1892, in 1958 en in 2023. De artistieke prestaties van de schoenwinkeliers werden met applaus beloond. De vergadering werd gesloten door de ere-voorzitter van de Bond, de heer Jac. C. Vos te Rotterdam. Classicale adviezen over vrouw in ambt Tn afwachting van een overzicht, dat wij hopen te geven, wanneer alle classi cale vergaderingen der Hervormde Kerk advies hebben uitgebracht om trent „de vrouw in het ambt", delen wij alvast de resultaten van de bespre kingen in enkele classes mee. De classis Doorn besloot met alge mene stemmen afwijzend te adviseren. De voorstellen betekenen naar de ge dachten van de classis wijziging van de kerkorde, dienen dus in een verdub belde synode te worden behandeld en ;reisen twee derden van de stemmen. De classis Garinchem bracht met 73 te gen 4 stemmen een afwijzend advies uit. Zij vroeg ook om een dubbele synode en meende dat, ook wanneer deze niet gehouden wordt, in de gewone synode een meerderheid van twee derden ver eist is De classis Goes daarentegen was voor de toelating van de vrouw tot de ambten van diaken en ouderling en de dispen satieregeling voor de toelating tot het predikambt. De stemmenverhouding was hier 34 tegen 15. De classis Utrecht wees met 31 tegen stemmen de synodale voorstellen af. De classis HarderwUk wees de voor stellen af, met alleen de stemmen van de afgevaardigden uit Epe tegen. De classis Rotterdam-Zuid adviseerde afwijzend zoals in een deel onzer edities reeds gemeld met 47 tegen 17 stemmen, voor het diakenambt iets minder. Afwijzende adviezen kwamen ook reeds van de classicale vergaderingen i van Gouda. Breukelen. Zlerlkzee, Bom mel. Amersfoort en Gouda. Veertiende IAS-conferentie Op woensdag 2 april wordt de veer tiende conferentie van het Internat. Al gemeen Secretariaat "oor buitenlands werk van christelijke organisaties in Nederland gehouden te Hilversum, in het gebouw van de N.C.R.V. Schutters- weg 8. Deze conferenties worden elk half jaar gehouden en geven gelegenheid ge dachten uit te wisselen en mededelin gen te doen van de activiteiten. Alle organisaties hebben gelegenheid over hun werk te rapporteren. Dit keer krijgen het Internationale Geref. Ver- bond en de Internationale Chr. Vredes- beweging ruim tUd. De N.C.R.V. treedt als gastvrouw op, geeft gelegenheid tot bezichtiging van dg studio, maar daar weten wel hoeveel gast'n er komen, opgave voor 26 maart noodzakelijk bij ds. E. de Jong. Bankastraat 3, Win terswijk. De raad van de bond van Engelse vrU« kerken heeft een voorstel gepubliceerd, dat aamensmelting beoogt van de vier grote vrUe kerken. Het betreft de methodisten, baptisten. c< listen en presbyerlanen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2