CHRISTELIJK Wat gebeurt er in het seminarium? De verdwenen miniatuur Bevindelijkheid beter dan nieuwsgierigheid Protestants paviljoen in Brussel bijna klaar Kanttekenin, Boek Exhibitionisme in preek Ds. M. Groenenberg uit Am sterdam schrijft in In de Waagschaal over exhibiti onisme in de prediking. Hij vindt daartoe aanleiding in een artikel van een dagblad, dat kritiek uitte op een kersttoe spraak van een dominee. ,JDat zijn wij dominees niet gewend. Er wordt genoeg kritiek ge oefend op onze preken, maar dat gebeurt op Oudhollandse wijze na de dienst by de koffie. Maar het komt niet in de krant. Daar mag het over preken tn het algemeen gaan, maar nooit over een bepaalde preek". De kritiek van de krant was voor namelijk gericht tegen het feit, dat de predikant zoveel over zichzelf vertelde. TVAT bracht me nog eens aan het ■L' peinzen over iets, wat me al langer min of meer vaag bezig hield. Ik breng dat onder woor den in de titel: exhibitionisme in de prediking. Ik hoop u niet te beledigen als ik even toelicht, wat ik er mee bedoel. Onder exhibitionisme ver staan we: iets van je zelf tonen. We gebrdiken dat meestal in li chamelijke zin, en op dat terrein zijn we strafbaar in Nederland, als we bepaalde grenzen over schrijden. Ik laat dit woord nu gelden op p 'stelijk terrein. Iets van je zelf 1 n zien betekent iets van je innerlijk of je persoonlijk leven laten zien. In dit geval: in de prediking. Is dat geoorloofd? In hoeverre is dat geoorloofd? Dat het gebeurt, weten we allemaal. Ik laat de psychologische kanten liggen. Ook onder predikanten heb je gesloten en open naturen. Net als onder andere mensen. dikant mag zichzelf niet brengen op de preekstoel. Hij heeft niet zichzelf, z'n eigen om standigheden. zijn eigen innerlijke ervaringen te prediken, maar al leen het Woord Gods. Misschien verkeert hij op dat ogenblik in groot verdriet of in grote aan vechting, dan zal het zo moeten zijn, dat hij er niets van laat mer ken en de gemeente en zichzelf het Woord Gods heeft te verkon- Misscbien zal het dan boven zijn macht gaan, maar dan is hij te kort geschoten. Dat hoeft dan nog niet te betekenen, dat alles, wat hij zegt niet merkbaar gedragen wordt door de persoonlijke over tuiging van de predikant. Maar het persoonlijke element, het „ik"- element blijft uitgesloten op de preekstoel. WAS (en is) aan de andere „ik" op enigerlei wijze wel aan het woord komt op de preekstoel. Dat is de bevindelijke prediking. Daarin zijn grote verschillen aan wezig: een ingetogen spreken over zichzelf, over het eigen geestelijk leven en de eigen geestelijke er varingen. Men toont iets van zich zelf. maar neemt bepaalde gren zen in acht. Maar bij anderen lig gen de grenzen heel wat verder. Men geeft zich geestelijk heel wat meer „bloot". En soms zijn alle grenzen he lemaal vervallen en is er een vol ledig geestelijk exhibitionisme. Het merkwaardige is, dat hoe ex- hibitionistischer men geestelijk is, des te „bedekter" is men lichame lijk: hooggesloten japonnen, lange rokken, zwarte kousen, lange broe ken. Alles bovendien zwart. ONZE TIJD is hoe langer hoe minder „bevindelijk". Bepaalde streken van ons land zijn voor .bevindelijkheid" niet erg vatbaar 't ittïe tuut, 'tbuï&f iemand vindelijke taal. die in de Alblasserwaard of op Flak- kee „smulpap" is (ook een term!). Zonder veel begrip kijkt hij toe. als iemand de deuren van z'n ziel open zet en hem naar binnen laat kijken in de duisternissen en het licht, die daar heersen. Maar hij kijkt weer zeer geïn teresseerd toe, wanneer iemand de deuren van z'n persoonlijk leven open zet en hem van allerlei laat zien: zijn vader, z'n moeder, z'n z'n kinderen, z'n jeugd, z'n ïz. enz. Er wordt iets bij ïsen bevredigd, zodat ze zeggen. Maar 't is eigen- ujK een zeer oppervlakkige en burgerlijke nieuwsgierigheid, waarin we toegeven, wanneer we deze kant opgaan. Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik zeggen: geef me dan lie ver de bevindelijkheid. In de be langstelling voor iemands inner lijke ervaringen zit toch altijd iets meer begrip voor diepte van het mensenhart dan in de burgerlijke nieuwsgierigheid naar de persoon lijke omstandigheden van de do de mer II eitiig belangstelling voor kerkelijk gesprek Advertentie Stijve nek Wrijven met de verwarmende, lenigmakende Kloosterbalsem heeft een weldadige werking. Kloosterbaksem wrijft de pijn weg J Adres aan dr. Drees Landbouwonderwijs niet naar O.K.W. In dent organisaties tc voorkomen, dat het land bouwonderwijs wordt ondergebracht bij het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappei Zij merken op, dat op het ogenblik volledige samenwerking bestaat tussen de directie van het landbouwonderwij: en het ministerie van o., k. en w. D« organisaties menen, dat grote schade zou worden toegebracht aan het land bouwonderwijs indien dit werd losge maakt van zijn bindingen met he' nisterie van landbouw, visserij voedselvoorziening. Dit temeer omdat zowel de landbouwvoorlichting als het landbouwkundig onderzoek nauw zijl betrokken bij het landbouwonderwijs. Vaticaan voor vroegdoop -De Vaticaanse congregatie van het i. officie heeft vandaag een waar schuwing gepubliceerd, waarin r.-katho lieken aangeraden worden de doop van hun kinderen niet uit te stellen. In de waarschuwing wordt gezegd, dat sommige plaatsen er een neiging ontstaan is om de doop uit te stellen. De congregatie drong er op aan, dat de hand gehouden zal worden aan de kerkelijke wet, dat kincTeren zo spoedig mogelijk gedoopt moeten worden. Zoals men weet is ook in ons land onder rooms-katholieken de „vroeg doop" de term is afkomstig uit het gereformeerd protestantisme in dis cussie, bijzonder in verband met de aanwezigheid van de moeder bij de plechtigheid. Ds. J. C. Wolthers met emeritaat Ds. J. C. Wolthers, hervormd predi kant te Oude Tonge, heeft in verband met het bereiken van de pensioenge- rechtelijke leeftijd eervol emeritaat ont vangen. Ds. Wolthers werd in 1920 te Kamperveen in het predikambt beves tigd en diende de gemeenten van Sprang, Onstwedde en Putten, in 1943 legde hij zijn ambtsbediening neer. In 1949 aan vaardde hij die weer te Nijega en Ela- huizen. In 1950 deed hij intrede in zijn tegenwoordige gemeente. Geen Spaanse Mariabijbel In de kerkelijke pers circuleert al enige tijd een bericht, dat in Spanje een bijbelvertaling bestaat, waarin de Gods naam vervangen is door die van Maria: Loof Maria, mijn ziel en alles wat binnen i mij is. Prof. dr. J. T. Bakker deelt in het Kamper Gereformeerd Weekblad mee, dat het hier geen bijbelvertaling betreft. Het is een al jaren bestaand stichtelijk werkje van een Mariadevoot, die zijn hymna aan Maria gegoten heeft in de vorm van de psalmen. In het woord vooraf wordt dit ook gezegd. Jaarverslag: Herv. Kerk ten achter JN het jaarverslag van het theolo gisch seminarium der Nederlandse Hervormde Kerk over de periode 1 september 1956 tot 31 augustus 1957 vermeldt de rector, dr. H. Berkhof, een bezoek, dat aan het seminarium werd gebracht door het bekende Prediger-seminar Loccum der Lutherse Kerk van Hannover. Het bleek bij deze ontmoeting, dat de Kerk van Hannover, aanmerkelijk kleiner dan de Hervormde Kerk, vier 'Prediger- seminare onderhoudt. „Het herinnert ons weer pijnlijk aan het feit, dat waarschijnlijk maar weinig kerken de wereld zijn, die de Hervormde Kerk overtreffen in gebrek aan daad werke lijk t medeleven met de opleiding harer predikanten", aldus dr. Berkhof. En hij vervolgt: „Voor de theologische faculteiten zorgt hoofdzakelijk staat en de gelden voor het semir moeten uit fondsen komen. Intussen is het bedrag dat de student voor seminarie moet betalen nu verhoogd tot 600. Het verslagjaar blijkt een jaar te zijn geweest met een minimum moeilijkheden. Toch blijft het niet geringe taak om in een groep individualisten wat vorm en richting te brengen". dig gesprek aan Interesse voor het kerk- kelijk gesprek voor. Eén der oorzaken is zeker het geringe aantal vrUzin studenten. Men verklaart dit o.a. hier uit, dat, wat vroeger specifiek vrijzinni ge interesses waren, nu geestelijk bezit van brede groepen is geworden. Het ge volg is, dat grote groepen de kerkelijke tegenstellingen voor „verouderd" hou den, met het gevolg dat men straks in de vaak harde kerkelijke verhoudingen geen leiding weet te geven en van idea lisme in cynisme dreigt te vervallen. De leiding van het seminarie acht het daarom bij voortduring nodig de semina risten te oriënteren op het terrein van het kerkelijk gesprek en van het ver schil der modaliteiten. Perioden ingedeeld in bepaalde perioden inter essencentra". Daarover schrijft de conrector, ds. J. M. de Jong. De eerste vier weken zijn voornamelijk aan het apostolaat gewijd. Dit heeft prakti sche redenen. Terugkomend uit het leer- vicariaat zijn veel studenten onder de indruk van de afstand en de vervreem ding tussen de gemeente van Christus en de wereld en van bezoeken afgelegd bij randbewoners en onkerkelijken. De uitwisseling van deze ervaringen vindt altijd plaats in de eerste maand van het semester en geschiedt in aansluiting op de lessen over evangelistiek, sociologie het onkerkelijk platteland. Zeer in de smaak valt na korte voor bereiding het spelen van een aantal huisbezoeken, waarin regelmatig terug kerende vragen en onderwerpen aan de orde worden gesteld. Er blijken v.eel goede acteurs onder de a.s. predikan ten te zijn; de (zelf)critiek op de bezoe kende predikant en ouderling 'is dikwijls ïgenadig Daarna volgt de periode gewijd aan kerk, richting, sekte, waarin, geplaatst zijn de uren, gewijd aan het kerkelijk gesprek, de lessen over oecumenica, de sekten en over de contacten met gere formeerden, luthersen en remonstranten. In de avonduren treden enkele vertegen woordigers der verschillende modalitei ten op, om de schijn weg te nemen als bestonden hier geen spanningen meer. Een van de hoogleraren van het aarts bisschoppelijk groot-seminarie te Rijsen- burg spreekt dan meestal ook. In dit verband kan worden meege deeld, dat van de zijde van het semi- m der Hervormde Kerk deelgeno- werd aan de viering van het hon derdjarig bestaan van het groot-semina- de laatste jaren bovendien regelmatig en vruchtbaar contact ge reeds eerder e stof. selburg. Na de weken bestemd voor het jeugd werk en catechese volgt de slotperiode, waarin het pastoraat centraal staat. Het verslag mer^t op, dat het verschil in de aan de universiteiten gedoceerde stof, steeds grote zorgen baart. Aan de ene universiteit hoort men alles wat te horen is over het apostolaat, aan de andere wordt het preek-maken degelijk ter hand genomen, weer elders staat de zielzorg op de voorgrond. Het is dan niet te vermijden, dat op het seminarie voor de een gloednieuw is. wat voor de ander een simpele herhaling is van uitgebreider gedoceerde Selectie HET verslag bespreekt tenslotte de moeilijkheden van het ontbreken van selectie bij de aanvang van de studie, het vrijwel ontbreken van een klem mend advies de studie te staken, de begrijpelijke aarzeling van de kerkelij ke hoogleraren om iemand de verkla ring van geschiktheid te onthouden, het bezwaar pm tijdens het seminarie iemand het gevoel te geven onder con trole te staan en hem de gang naar het colloquium te bemoeilijken, ten slotte de door de colloquiumcommissie als onaan vaardbaar gevoelde situatie dat juist zij het zouden moeten zijn, die iemand na zes of zeven jaar studie (ook wel na tien of elf jaar) de toegang tot het ambt belet. „Intussen heeft de ervaring van ze ven jaar ons tevens geleerd, dat, hoewel er in de ruime Hervormde Kerk voor allerlei typen van predikanten plaats is, er maar zelden plaats is voor hen die te kort schieten in contact met hun me demensen. Er zijn graden van introver- tie of geremdheid die iemand ongeschikt maken voor dit ambt. Zo iemand wordt dit werk zelden gelukkig en voor an- ^errejn deren vruchtbaar. Wie hebben te adviseren of te selecteri moeten daar terdege rekening mee hou den." „De nuchtere praktijk van de benoe ming der vicarissen moet nu, via te leurstellingen en pijnlijke ervaringen iemand duidelijk maken, wat hem te voren niet duidelijk (en mild) te ver staan is gegeven. Gelukkig mag er bij worden gezegd, dat in deze situatie de laatste jaren verandering komt, vooral door de verhoogde aandacht voor de ge schiktheid der kandidaten aan de uni versiteiten", zo besluit het jaarverslag. BEROEPINGSWERK NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Wissekerke (toez.): C. van der Leeden te Hazerswoude; te Boven- Hardinxveld: A. J. Wijnmalen te Maar tensdijk. Bedankt voor Ouddorp: G. M. van ren te Ede. Benoemd tot voorganger van de c gelisatie te Hollandserading: kand. J. Ley te Rotterdam; tot hulpprediker te Budel: W. A. Dekker, emeritus predikant en hulpprediker te Twello. man): E. Jansen te Aduard. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Moerkapelle: H. Rijksen te Vlaardingen, uit een tweetal met K. de Gier te 's-Gravenhage. Tweetal te Veen (N.Br.): H. Rijksen Vlaardingen en W. Hage te Nunspeet. Johannes de Heer is geopereerd De 92-jarige evangelist Johannes de Heer uit Driebergen is dezer dagen ir het diaconessenhuis te Utrecht opgeno men voor het ondergaan van een ope De medici achten deze operatie ge slaagd en hebben goede hoop, dat de hoogbejaarde evangelist zal herstellen en binnen een tweetal weken weer naar zijn huis terug zal kunnen keren. Johannes de Heer is behalve door zijn Zoeklicht-arbeid onder meer bekend als oprichter van de zijn naam dragende orgel- en muziekhandel in Rotterdam Utrecht en als een der stichters van N.C.R.V. Hij was ook de eerste, voor de radio een geestelijke toespraak hield in 1924. Zijn zangbundel telde ve le drukken. Hervormde raad voor kerk en school Op vrijdag 11 april 1958 houdt de her vormde raad voor de zaken van kerk en school zijn zestiende jaarvergadering te Utrecht in Esplanade. Des_ morgens zal, na een openings woord van de voorzitter om half elf na een jaaroverzicht van de secreta ris, prof. dr. A. A. van Ruler, kerkelijk hoogleraar te Utrecht, een referaat hou den over „De school, het evangelie en de cultuur". In de middagvergadering zal dit referaat met de uit de zaal bin nengekomen vragen behandeld worden in een tweegesprek tussen de referent en prof. dr. M. A. Beek, hoogleraar de Universiteit van Amsterdam. Dr. A. A. Koolhaas te Amersfoort, praeses van de generale synode der Ned. Herv. kerk zal een slotwoord spreken. Kerken op de tvereldtentoonstelling De steun uit ons land valt tegen QVER enkele weken zal het pro testantse paviljoen op de wereld- tentoonstel'.ing in Brussel gereed zijn. Het geraamte is nu af, het dak is gelegd en de twintig meter hoge toren staat er. De verdere afwerking nu vrij snel volgen. Hard wordt iu gewerkt aan de voorbereiding de verschillende activiteiten, die het paviljoen tijdens de tentoonstel ling zal herbergen. De actie van hei Neder'-ndse comi té heeft tot nu toe nog niet ten volle di gewenste uitslag opgeleverr' Ongeveer 1erde van het beoogde bedrag kwam De protestantse kerken die op de een of andere wijze op de wereldtentoonstel ling activiteiten zullen ontwikkelen heb ben besloten als een eenheid op te tre den en elkaar in alle opzichten bij te staan. Dit besluit werd genomen in een samenkomst. Hier waren naast de raad Advertentie SCHRIK IN DE TREIN „Wat! Is dit Amsterddm?I En ik moest er in Hilversum al uit!" (Zó boeiend is nu PANORAMA!) 26 „Dèt is merkwaardig," constateerde Külz. ,,De vent, die ons met de douane-controle er in heeft laten lopen, zei precies hetzelfde." ,,De onmiskenbare familiezin van roodneuzige mannen schijnt op deze reis niet geheel au sé- rieux genomen te worden. En nu nog een kleine vraag, beste mijnheer Külz." ,,Gaat uw gang." „De reizigers uit uw coupé kennen elkaar na tuurlijk niet?" „Wat denkt u! Het is een echt, bont bij el kaar gekomen stelletje mensen. Maar zoals ge zegd, zij zijn allemaal alleraardigst! En zo har telijk! Daarstraks wilde ik mijn sigarenkoker uit mijn koffer halen. Gelooft u dat ze het toelieten? Geen kwestie van! Als op commando boden ze mij allemaal sigaren en sigaretten aan. Ik werd bijna belegerd door kokers en sigarettendoosjes. Het was aandoenlijk!" Rudi Struve kon zijn ernst niet langer bewa ren. Hij lachte zijn hel, prikkelend, vergenoegd schooljongenslachje. Papa Külz was ontdaan. „Wat is er te lachen? Omdat wildvreemde mensen hoffelijk en voor komend zijn? Dat is niet netjes van u, jonge man." „Neen," antwoordde Struve. „Netjes is het niet, maar verstandig." Hij was weer ernstig ge worden. „Beste juffrouw, ik houd het voor ab soluut noodzakelijk, mijnheer Külz op de hoogte te brengen. Wie weet, wat er anders nog alle maal gebeurt." Irene Trübner knikte onmerkbaar met het hoofd. „Mijn beste mijnheer Külz," zei Struve, „ik jnoet u een geschiedenis vertellen, die u nog niet kent. Erich Kastner: „Steek van wal!" ..Dus er was een man, die hoogst fatsoen lijk was en daarom alle mensen voor precies zo fatsoenlijk hield.' „Er was eens?" vroeg Külz. „Dat klinkt als een sprookje!" „Het is er ook een," antwoordde de jonge man vriendelijk. „De goede man, van wie hier sprake is, kwam op een dag in een vreemde stad in een vreemd hotel en leerde daar een schone prin ses kennen, die hem om hulp vroeg. Omdat hij een beste kerel was, bleek hij hiertoe direct be reid. De schone prinses werd door een rovers bende achtervolgd, die het op een kostbaar siraad had voorzien, dat zij bezat. Enkele rovers sloegen uit de verte het gesprek gade tussen haar en de goede man. Zij dachten er het hunne van en besloten met hem bevriend te worden. Om die reden sprak een der rovers hem aan. Een mens. die zich door bijzondere doorzichtige en om- hooggeschoven oren kenmer'rte. De goede man dacht dat de ander eveneens een goed mens was Maar toen de echte goede man met de achter volgde prinses het hotel verliet, ging de schooier met twee van zijn kompanen achter hen aan. In teresseert u het sprookje?" „Zeker, zeker." zei mijnheer Külz. „Voor scho- Elke vrijdag zal er een oecumenisch ir in het paviljoen worden gehouden, aarin concerten, lezingen enz. Worden gehouden. Gevraagd werden en hebben ten dele toegezegd o.a. Annie Hermes, dr. Anthon van der Horst, het protes tantse koor van Brussel, Het Haydnkwar- tet, dr. W. A. Visser 't Hooft. De vrouw in het ambt Zweedse regering zet door ne prinsessen heb ik altijd al een zwak gehad." „Verder dus. Toen de goede man van de prin ses afscheid genomen had, besloot de kleine ke rel de ander dronken te maken, want de rovers hoopten de plannen van de prinses te weten te komen. De kerel met de verschoven oren kwam dus de goede man toevallig tegen. En zij wan delden met z'n tweeën de herberg binnen. Nu bleek echter, dat de goede man meer verdra gen kon dan de kleine schurk. En zo geschiedde het, dat de trouwhartige, brave man de rover in diens woning afleverde. De hospita was er niet, omdat deze woning helemaal geen hospita bezat, maar een rovershol was. De heer met de witte baard en de donkere bril, die de deur opende, was de roverhoofd on. En in alle ka mers hadden zijn onderges hikten zich verbor gen. de brave man leverde de dronken ro ver af en ging naar huis. Dat hij er gezond en levend van afkwam, had als oorzaak, dat de bende hem nog nodig had." Papa Külz zat stom in zijn stoel. Zijn mond stond tamelijk ver open, en de grijze ruige snor trilde. „De dag daarop," verhaalde Struve, „gaf de schone prinses het sieraad, dat de roversbende wilde stelen, aan de brave man. Enkele rovers zagen dit. Kort daarna dook de dief op, die zul ke zeldzame oren had en zij zochten een geschik te coupé. Natuurlijk gingen zij niet zitten in de coupé waar de goede man in wilde, maar in die waaruit een man met een rode neus keek. Dat was geen wonder. Want de man met de ro de neus behoorde tot dezelfde bende als de dief met de verschoven oren. En niet alleen deze twee en f:?or, de synode behoorden daartoe, maar alle mannen, die in de °'taan van Belgische kerken, die het paviljoen bouwt aanwezig: de raad van zendings genootschappen in de Belgische Kongo, die een grote stand zal hebben in het paviljoen van het goevernement; de ver enigde bijbelgenootschappen, die wel meewerken aan het paviljoen, maar ook in de Belgische sectie van de tentoon stelling een „lichtende bijbel" zullen op richten; en voorts verschillende verte genwoordigers van kerken in het buiten land. Deze laatsten is door hun regering verzocht mee te werken aan het nationa le paviljoen van hun land. Het betreft hier met name Duitsland, Oostenrijk, Finland, Frankrijk en Zwitserland. In de kerk van het paviljoen zullen tijdens de wereldtentoonstelling predikanten uit verschillende landen dienst doen. Reeds werd de medewer king van predikanten uit België, Frank rijk, Nederland, Duitsland, Engeland en Zwitserland verkregen. De diensten zul len worden gehouden volgens de orde van allerlei kerken. Men zal er zowel Anglicaanse, hervormde, gereformeerde, lutherse en methodistische diensten kun nen volgen, als ook bijeenkomsten van het Leger des Heils. Elke dag vinden twee korte diensten plaats; om kwart over twaalf en een kwartier na de sluiting (om 18.15 uur en de zomermaanden om 19.15 uur). Elke zondag zijn er vier diensten om half elf een Franse, om half twaalf Nederlandse, om half zes een Duitse dienst en om half zeven een Engelse dienst. De orgelcommissie van de Nederland- Hervormde Kerk heeft de gerefor meerde kerk van Geersdijk in het Zeeuw- impgebied, bereid gevonden om hel orgel dat met hulp van het Rampenfonds gebouwd zou worden voor haar nieuwe kerkgebouw, tijdelijk uit te lenen aa kerk op de wereldtentoonstelling. HET LEVENSMIDDELENBEDRIJF TAE staatssecretaris van economi sche zaken, dr. G. M. J. Veld kamp, heeft het gewaagd een bij- nlng voor de thans gevestigde b denier, volgens welke hij ook y( pakt brood en verpakte melk ter kennisneming en aan de Sociaal- schien vrij grote verschuivingen Economische Raad ter advisering omzetten binnen de middenstand voor te leggen. zien hebben gegeven. Op <^it p Bijna revolutionair, omdat het nog heeft het in het verleden dan verder gaat dan de reeds verstrek kende plannen, die in het bijzon der in de kring van de kruideniers branche ten aanzien van de parallel lisatie leefden. Plannen, die bij niet aan kritische middenstand I luiden ontbroken. Ongetwijfeld dit voor de staatssecretaris mi W- een aanleiding zijn geweest, i deze richting uit te gaan. 11 dere detaillisten in de levensmid- De staatssecretaris is nog een delensector ernstige kritiek hebben verder gegaan. Hij heeft het i uitgelokt en soms wel eens tot ont stemming hebben aanleiding gege- maar hij heeft een ven. Wij noemen bijv. de melk-, levensmiddelenbranche groente-, vlees- en brooddetaillis- dat deze branche eigenlijk moei J' ten. Middenstanders, die artikelen tot een bestaande branche te verkopen, die ook de kruidenier, zij het al of niet verpakt, gaarne gelaten bij branche-ultbreidi ind uitgebrt k- gecreëi aan zijn assortiment zag toegevoegd, middelenbedrijf. leiden is. Hij heeft een geheel nii iniJ branche voorgesteld: het levt 558 De kruidenier zag hierin niet i Een dergelijk bedrijf is er nog dan een meegaan met de tijdsont- Wanneer het vestigingsbeslult 1 °°f( wikkeling, een zich aanpassen de wensen wettigen va staande toestand. een dergelijk bedrijf inderdaad het publiek, het worden afgekondigd, zullen geii een reeds ten dele be- resseerden eerst nog het diplo j moeten behalen. Er zal zich Hierin schuilt inderdaad een grote geen onmiddellijke schoksgenÉ kern van waarheid. De bezorging verschuiving voordoen en toch vfdijl1 op den duur het doel, een aan)iet 1 sing aan de gewijzigde verhort aan huis wordt minder. De ment is gedwongen in meer geval len dan voorheen de gang naar consument-detaillist bereikt, de middenstandszaak te maken. We zouden daarom het Een concentratie van levensmidde- van staatssecretaris Veldk; len in een bepaald type zaak zal dat het zo ver reikt, bijna revol^ke voor hem ongetwijfeld het doen nair willen noemen, van de dagelijkse inkopen voudigen. De kruidenier heeft in dit verband aangedrongen op een verruiming van zijn branche. Dus een vergun- seren. dit kan, in een goede zin van woord, want het reikt juist zo om het ten doel gestelde op verantwoorde wijze te rt ENKELE VRAGEN TAE FUSIE tussen Irak en Jordanië komst van het Bagdadpact doet enkele vragen rijzen, nl.: dat een „regeling" v»" wat er met het Bagdadpact zal ge- se kwestie een eind de Pales! maken beuren, welke betekenis de jongste de Arabische haatcampagne ti jwe ontwikkelingen in het Midd^n-Oos- Israël. ten zullen hebben voor depositie De voorstanders van het plan van de staat Israël, welke houding geten^ echter twee belangrijke j|g{ Saoedi-Arabië zal aannemen tegen over de nieuwe Arabische staten bond en wat de gevolgen zullen zijn was ket alleen met betrekking' tot de door Egypte tegische positie en Syrië gevormde Verenigde Ara- J bische republiek. Irak is lid gen. In de eerste plaats zal Is nooit zijn medewerking verlenen, omdat de it dit land er stig door zou worden verzwakt Voorts moet ernstig worden geti jen feld aan de juistheid van de ver e zi het Bagdadpact, derstelling, dat de Arabische lam lbbe 1- «- israëi voorgoed de strijdbijl 1 len begraven. Want er zijn enl In de gisteren te Amman uitgegeven stateni dle met nlet „inder dan proclamatie wordt in verband hier- vernietiging van de staat Israël mede, gezegd, dat de internationale noegen wllien nemen. Dit laatste geldt in het bijzodjp voor Egypte, Syrië en Saoedi-An verdragen, bondgenootschappen conventies, die een van de beide landen voor de fusie heeft gesloten, Égypte' en Syrië, die sinds ell niet van bracht sullen lijn voor de wehen de Verenigde Arabische andere deelstaat. publiek vormen, zijn door Israëli Het Is evenwel de vraag of Irak lid elkaar gescheiden. Dit ls een n van het pact kan blijven, omdat niet le meer om deze staat van de alleen in Jordanië, maar ook in an. Tegen zoals dat wel op dere delen van de Arabische wereld e,ega„te wjjze „0rdt gezegd weinig sympathie voor dit verdrag Inlussen ]ijkt hel waarschij,A,0, bestaat. Het uittreden van Irak zou da, er spoedlg eep ïerbroederin| ,rt. wel eens de prns kunnen zyn voor piaalsvinden tpssen de Egypti bereiken van grotere eenheid tegen- of in samenwerking met de Egyptisch.Syrische unie. Voordat de Iraaks-Jordaanse fusie een feit werd, had Irak reeds tegen- Engeland laten doorschemeren, Syrische eenheidsstaat en de Iras BbQ| Jordaanse federatie, ook al hl ne president Nasser van Egypte kon niJsI Feisal van Irak gelukgewenst 1 den de vereniging met Jordanië. Del langen van beide groepen liggen si e dat het niet zou aarzelen, uit het wanneer het communistische te t Bagdadpact te treden, als dat nood- Vaar zou zijn bezworen zo zakelijk zou zijn voor de vorming uit elkaar, dat een samengaan van een anti-communistische Ara- handhaving van de bestaande I bische statenbond. standen niet mogelijk is. aats In Londen wordt deze waarschuwing Dit is ook het geval met de rel j zeer ernstig opgenomen. Men heeft tussen Saoedi-Arabië en de Eg nke onmiddellijk pogingen aangewend tisch-Syrische unie: zij zou het el w> om te voorkomen, dat Irak dit voor- betekenen van het regiem van korifjf nemen tot uitvoer zou brengen. Een Saoed. Het ligt dus de hi,Jt J plan werd uit de ijskast gehaald. dat aIs deze voor de keus 1 nl. een regeling van de Palestijnse Plaatst hÜ de voorkeur zal lter grenskwestie tussen Israël en zijn yen aan aansluiting 1>Ü Arabische buurstaten Jordaanse federatie. Of hij hien *n Dit plan komt er op neer, dat Israël voorwaarde zal verbinden ge bepaalde redcellen van zijn erend- 'ak het ®»f'*dP*ct verlaat, i gebied moet afstaan aan Jordanië, thans moeüljk te Syrië en Egypte, ten behoeve van Wellicht zullen Egypte en Syrië de honderdduizenden Arabische nieuw proberen door middel 1 vluchtelingen, die zich thans in die een haatcampagne tegen Israël landen bevinden. band met de andere Arabische li Het wordt niet alleen door Engeland, den te herstellen. De jongste maar ook en vooral door Turkije ge- wikkelingen in het Midden-Ooi! steund. De regering te Ankara maakt worden in dat land dan ook met Bi Get zich ernstig bezorgd over de toe- der prettige gevoelens gadegeslaj r 1 deden alsof zij elkander niet ken het parlement betreffende de toelating tot het predikambt van vrouwen i Zweedse Lutherse Kerk. Het enige schil tussen dit wetsontwerp en dat, wat in het afgelopen najaar door de synode van de kerk verworpen werd, is dat het huidige ontwerp voorstelt de wet werking te doen treden op 1 januar 159. in plaats van op 1 juli 1958. Wanneer het ontwerp door het parle ment wordt aangenomen gedurende de voorjaarszitting zal er in het najaar weer een synode worden gehouden, om dat geen enkele wet, die betrekking heeft op kerkelijke aangelegenheden gel digheid heeft zonder de goedkeuring van de synode van de kerk. Een aantal dagbladen en kerkelijke bladen betreurt het feit, dat de regering geen aandacht heeft geschonken aan de die verleden jaar was uitgespro- de conferentie een redelijke volledige eenstemming zou kunnen wordén -ikt over deze zaak binnen de kerk (Wordt vervolgd) ,f. De conferentie van bisschoppen VAN DE DAG En nog zingt de leeuwerik, door M. A. M. Renes-Boldingh. Uitgave Callen- bach, Nijkerk. Op 't oude eiland Ameland leven ve le legenden. Berusten ze op waarheid of zijn ze louter fantasie? Niemand die 't rechte weet. 't Zijn bijna vergeten halen; maar als 's avonds de st giert over 't Borne Rif, worden ze verteld door oude mensen, gehoord hebben van hun ouders of grootouders. Tot die oude verhalen behoort ook het drama van Sjouk Kompaan, Douwe en Bengt, Björnson. En mevrouw Renes-Boldingh heeft dit gekozen tot onderwerp van haar nieuwe boek. In compositie en verhaal trant herkent men aanstonds de begaaf de romancière. Door haar bekwame hand bewerkt, is 't een boek geworden, begin tot eind vasthoudt. Pry heeft zich ook tot de Lutherse wereld federatie en tot de Wereldraad van Ker ken gewend om inlichtingen te ver krijgen over de houding, die de verschil lende kerken in deze delicate kwestie innemen. De bisschoppen hebben even- verschillende organisaties verzocht Bisschop Bo Giertz van Göteborg heeft er tegen gewaarschuwd om vrou- tot het ambt toe te laten en heeft voorspeld dat indien de synode het wets ontwerp zou goedkeuren vele mensen de Lutherse kerk zouden verlaten en zich bij de R.K. Kerk zouden aansluiten. Dit zal uiteraard betrekking hebben op de hoogkerkelijke tegenstanders. Hoe de laagkerkelijke orthodoxie zal reageren moet afgewacht worden. 't Is een droeve geschiedenis, ook weet de schrijfster ze te kruiden droge Amelandse humor, 't Is het haal van twee mislukte huwelijken, zo hoopvol begonnen. Jclmcrina B!« de dochter van de menistenliefdeprd te Hollum, was een keiharde vrouw, veel verstand had van zakendoen, 1 in wier huis de tere plant der liefdei kon bloeien. Zij heeft haar man I Kompaan geestelijk vermoord, haar hoogmoed aangespoord, moest 1 zoon Douwe naar de zeevaartschool later trouwen met de rijke Sjouke lenaar. Maar ook dit huwelijk leed Ji merlijk schipbreuk. Douwe verwaarlc de zijn jonge vrouw, kwam steeds n der thuis en liet tenslotte in jaren 1:-. zich horen. Sjouke hunkei D(Je Stat Har: naar üefde, en als zij kennis maakt Bengt Björnson, stuurman van Zweedse driemaster, die voor het eik aan de grond raakte, dan voorvoelt lezer aanstonds dat ook het huwelij geluk van Jelmerina's zoon op 't staat vernietigd te worden. En de knoping is nog vreselijker dan hij kunnen vermoeden. Of we bij Jelffll of Sjouke thuis zijn, of dat we 1 reis met Douwe meemaken: sit tee weet de schrijfster de juiste sfeer scheppen. En hoe 't mogelijk is dat1 aangrijpend tragische verhaal mooie titel kreeg? Aage Pieter Bl« ie vrome vader van Jelmerina, he k.. t in zijn sterven verteld: „Eerst het ruisen en bruisen van de aardse l j^, hem nog in de oren, maar spoedig vi ook dat laatste ongerief weg. Toen muziek: dat moesten stemmen zijn van al de leeuweriken,] ïjj ertij boven de Ameland mieden hebben gezongen. Duizend miljoenen moesten het zijn. „Zie je -- leeuweriken in de hemel zijnjVie dacht Aage zielsblij, ..dat kon ook 1 mers niet anders!" Gelukkig: de W hch wcriken zingen het hele droeve verhip 0 door het Fed van Gods genade. Vac t AG. Huk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2