CHRISTELIJK
De verdwenen
miniatuur
Na meelfabriek Holland
mi De Korenschoof?
De geref. zending bezint zich over
de zendingssituatie in Indonesië
Een woord voor vandaag
Kanttekenin
met velpon zie je
er geen barst van
Geen bisschoppelijke bediening in
a parte" anglicaanse gemeenten
De afwezigheid van God
in het moderne leven
2
Vrees voor rnaalkartel
Uit de vakpers
De heer B. J. Lequin heeft in
een artikel in Co-op, het maand
blad voor de verbruikscoöpera
ties, zijn ongerustheid uitgespro
ken over de concentratie in de
maalindustrie.
De meelfabriek Holland te
Amsterdam zal worden geslo
ten en de produktie zal worden
ondergebracht in de fabrieken
van de kopers: de meelfabriek
Wessanen te Wormerveer, de
meelfabriek De Sleutels v.h.
Gebr. De Koster te Leiden en
de Meelfabrieken der Neder
landse Bakkerij, Meneba te
Rotterdam.
Het vorig jaar werd ook al ge
sloten de meelfabriek St. Jo-
sephmolen te Roermond en kort
na de oorlog de meelfabriek Ce
res te Amsterdam.
Thans doet het gerucht de
ronde, dat ook de meelfabriek
De Korenschoof te Utrecht dit
lot zal delen. Na de aankoop
van de Holland stegen de aan
delen van De Korenschoof met
30 punten.
Amsterdam heeft thans al
geen meelfabriek meer, waar
bij het stadsbestuur zich niet
erg behagelijk voelt- Er zijn in
Nederland op het ogenblik nog
acht meelfabrieken, met inbe
grip van de Nederlandse Ver
bruikscoöperaties. De zeven
particuliere fabrieken produce
ren tesamen naar schatting 80
pet. van de Nederlandse brood-
bloem. Alleen Wessanen en de
Meneba verzorgen na de sluiting
van de Holland 55 tot 60 pet. van
de landelijke produktie. Hier
mee is de Nederlandse maalin
dustrie vrij zeker de sterkst ge
concentreerde van de gehele
wereld.
De heer Lequin erkent, dat
zonder enige twijfel deze con
centratie een belangrijke pro-
duktiviteitsstijging betekent.
De overproduktie bedroeg voor
de sluiting van de Holland en
St. Josephmolen ongeveer 15 tot
20 pet., tegen thans 5 a 10 pet.
Ook de bakkerij
Anderzijds ziet de heer Le
quin ook een gevaar in deze con
centratie, omdat concentraties
op andere terreinen al wel ge
leerd hebben, dat het nooit gaat
om een programma, dat geba
seerd is op bewogenheid met het
welzijn van de consument. Het
ligt meer voor de hand, aldus
de heer Lequin, dat het streven
er op gericht is, de profijten
binnenshuis te houden en deze
profijten op te voeren niet al
leen door lagere produktiekos-
ten maar o.m. door verdeling
van de afzetmarkt. De eerste
geruchten hierover doen reeds
de ronde.
Een toenemend belang van de
particuliere maalindustrie in de
bakkerij is tot een bepaalde om
vang reeds verwezenlijkt. Dit
heeft al geleid en zal volgens de
schrijver in de toekomst nog
meer leiden tot grote concentra
ties in de particuliere bakkerij.
Een aantal van ruim 12.000
hakkerijen wordt inderdaad te
veel gènoemd, maar in een sa
nering, die er op neerkomt, dat
in feite de bakkerij een verleng
stuk wordt van een rnaalkar
tel, kan men ook niet veel heil
zien voor de consument.
Een aanmerkelijk aantal par
ticuliere bakkers voelt zich
reeds onbehagelijk in de weten
schap, dat zij hun bloemaan
kopen zullen moeten verrichten
bij een leverancier, die tevens
hun concurrent is en hen als zo
danig naar het leven staat. Elke
bloemorder welke zij noodge
dwongen geven, versterkt de po
sitie van de concurrent en ver
groot de kans, dat zij zelf van
de markt worden gedrukt.
De coöperaties zullen nu po
gen in versneld tempo over te
gaan tot het samenvoegen van
bakkerijen van verschillende
coöperaties. Indertijd ging men
reeds over tot het stichten van
eigen meelfabrieken, zodat de
grondstoffenvoorziening van de
Het landbouwschap
Plattelands Post, orgaan voor
de land- en tuinbouw, schrijft over
de moeilijkheden, die het land
bouwschap in enkele gevallen on
dervonden heeft bij het innen van
de heffing over 1955. Men kan
overtuigd zijn van het nut van
het landbouwschap en men kan de
boerenstand dwingen de opgeleg
de heffingen te voldoen, aldus
schrijft Plattelands Post. Maar,
zo vervolgt het blad, het zou be
ter zijn, wanneer men zich er
eens op instelde de buitenwereld
deze nuttigheid dwingend voor
ogen te plaatsen en de boer het
gevoel te geven, dat hij zijn geld
offert voor een goede zaak.
Wanneer instelling en optreden
van het landbouwschap niet veran
deren, zo meent Plattelands Post,
dan zal de verbittering in den lan
de steeds verder om zich heen
grijpen en is het gevaar groot, dat
de standsorganisaties er het lood
je bij zullen leggen. Of.... zich ge
dwongen zullen zien uit eigen lijfs
behoud het landbouwschap te la
ten vallen, maar ook dan is de
volslagen verwarring in de boe
renstand nabij.
Groentehandelaren
De Christelijke Bond van Klein
handelaren in Aardappelen, Groen
ten en Fruit heeft de laatste tijd
tengevolge van sterk gestegen kos
ten nogal te kampen gehad met
financiële moeilijkheden. Ook de
verhouding tot de Chr. Midden
standsbond had hieronder te lij
den. Deze verhouding is gelukkig
weer helemaal in het reine ge
bracht, maar voor de financiën
moest nog een oplossing gevonden
worden. In het laatst verschenen
nummer van De Groenteman, or
gaan van de bond, wordt thans
een wijziging van de contributie-
regeling voorgesteld in die zin,
dat ieder lid gaat betalen in over
eenstemming met dq grootte van
zijn omzet.
De contributie bedroeg tot nog
toe f 24 per jaar. Dit bedrag be
taalde iedereen ongeacht zijn om
zet. Het bedrag van f 24 wil men
nu aanhouden voor de naar schat
ting gemiddelde omzet van alle le
den, namelijk f 45.000.-. Wie meer
omzet gaat iets meer betalen
wie minder omzet gaat iets min
der betalen. Zo heeft men vijf om
zetgroepen voorgesteld. Dit voor
stel tot een rechtvaardiger lasten
verdeling en een versterking van
de bondskas zal in de eerstvolgen
de bestuursvergadering van de
bond aan de orde worden gesteld.
Reeds verschillende midden
standsbonden heffen contributie in
overeenstemming met de bedrijfs-
omzet van de leden. In de prak
tijk is dit steeds een succes ge
bleken.
Een communiqué
De zending van de Gereformeerde
Kerken heeft zich in een vergadering van
de raad van samenwerking (in welke
raad alle zendingsinstanties van de
Gereformeerde Kerken zich beraden en
samenwerken) bezig gehouden met de
vragen, die gerezen zijn naar aanleiding
van de uit Indonesië ontvangen berich
ten over de ontwikkeling in de zendings-
arbeld. De raad gaf daarover het volgen
de communiqué uit.'
Allereerst neemt de Raad gaarne voor
zijn rekening de voorlopige publicaties,
die door het Zendingscentrum enkele
weken geleden door pers en radio zijn
gedaan. In verband met suggesties, die
buiten de gereformeerde zendingskrinf
werden gedaan, werd vastgesteld, dai
de gegeven informaties volkomen te
recht, in de juiste vorm en zonder nood
zakelijk voor-overleg met andere instan
ties werden verstrekt. In verband met bij
sommigen gerezen misverstanden
misverstanden die o.a. ontstonden door
een sensationele ,,kop" in een van de
christelijke dagbladen, geplaatst in strijd
met gemaakte afspraken werd na
drukkelijk uitgesproken, dat het de be
doeling is. dat de samenwerking tussen
de kerken in Indonesië en In Nederland,
ran de Nederlandse kerken
Advertentie
at zenuuig sa ueiaers uereiki neoueu, uai
men zo lang mogeiyx op zyn pusi zaï
bleven. Anuerzyas zal een evenmeie
beslissing om, -na gepleegd overleg mei
de indonesiscne zenuingsinsianiies, mei
vervroegd verioi lerug ie Keren, voiiedig
aoor de zenawg geeeroiediga worden.
In de vergaaering van ue ttaau wera
oijzonaere aanaacni oesieea aan de
reeas eerder in de puöiicaues genóemue
„stellingen van Kanoerahg" die opge
steld zijn door de missionaire preoiaan-
en sociaal economen up Midoen-
Java. Uitgaande van net verblijdende,
feit, dat in de kérken in Indonesië te-
ecnl een streven is naar zeiistandigneid
n het werk van oe hivangelie-verkondi-
ging, juicht de raad de oezmning over
deze vraagstukken "door de zendings-
arbeiders en het overleg met de zen
ding sdeputa ten vande Indonesiscne
kerken van harte toe. Temeer omdat
een uit/voering wordt gezien van
reeds lang bestaande plannen, die door
gebrek aan personeel en middelen tot
u toe niet konden worden gerealiseerd.
De raad is er zich van bewust, dat de
uitvoering van de plannen de Indonesi
sche kerken voor een zware taak en
grote verantwoordelijkheid zal stel
len. De zending is daarom graag bereid
zolang dit mogelijk is en door de
kerken in Indonesië gewenst wordt,
daarbij de geestelijke, personele en
financiële steun te verlenen, die onont
beerlijk zijn.
De raad van samenwerking heeft
imen met de generale zendingsdeputa-
n een commissie benoemd, die onder
leiding van de zendingshoogleraar dr.
H. Bergema zal staan, met de opdracht-
alle vraagstukken voortvloeiende
de recente ontwikkeling in de zen-
dingsarbeid, op zeer korte termijn onder
ogen te zien.
De raad kwam ten slotte onder de
indruk van het feit, dat voor de zending
van de Geref. Kerken in Nederland ge
durende een nog niet vast te stellen
periode-nog een belangrijke taak is
KhRohPIV MVKKIv
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Uithuizen: L. M. Brouwer,
Strijen.
Beroepen te Ter Aa: kand. C. van
Bart té Maarssen; 'tr Markelo (toez.):
C. P. van Ahdel te Scharnegoutüm.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Zwolle (vierde
.predikantsplaats)E. J Wassink
Beroepen te 's-Gravenhage-West als
evangelisatiepredikant (vak. D. Krijger):
J. H. Baas te Hillegersberg-Terbregge.
Examen. De classis Enkhuizen heeft
preparatoor geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer j. Slomp theol. kand.
de Vrije Universiteit. De heer Slomp,
pastorie dè'r géref. kérk te- Hoorn, kan
studieredenen geen" beroep in over
weging nemen.
Ent te Werkendam.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Vlissingen: "H. van Gilst
te Dirksland, die bedankte voor Wage-
ningen.-
Chr. geref. medische
zehdingsarbeiders
Deputaten voor de zending der Chris
telijke Gereformeerde-, Kerken hebben
de heer E. Helms med. drs. benoemd
voor het medisch werk op het zendings-
veld. De 'heer Helms is lid van de chris
telijke gereformeerde kerk te Zeist.
a.s. vrouw studeert eveneens medi
cijnen.
Vorig jaar is een ander "lid van de
kerk van Zeist uitgezonden: mejuffrouw
ó'r. E. van Riessen ging toen in op-
dracht van de Gereformeerde Zendings-
bond -in de Hervormde Kerk wiens
terrein grenst aan dat van de Chr.
Geref. Kerken op Celebes naar Rante
Pao.
De openbaring van Johannes: God overwint en... de
christen overwint. Ge kunt het lezen in elk van de brieven
die de Almachtige schrijft aan Zijn gemeenten: „Wie overwint
hem zal ik geven te eten van de boom des levens"; of: „Wie
overwint, hem zal Ik macht geven over de heidenenof:
„Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn
troon." De christen, de gewone mens. kan overwinnaar zijn
in de strijd tussen God en de duivel.
Ja, in de strijd, want zonder strijd is er geen overwin
ning. Ge vindt in die brieven allerlei strijd terug: striji
j tegen valse leer, strijd tegen zelfgenoegzaamheid, strijd tegen
materialisme, strijd tegen vormendienst-zonder-inhoud. Alle-
maal .zaken die ook vandaag nog de gemeente Godj
bezighouden.
Uit liefde tot God zal de christen tegen dit alles de striji
moeten aanbinden, willen aanbinden. En.uit liefde voor
ons zal de Almachtige ons de overwinning geven in die
strijd als- we tenminste strijden.
Wilt ge overwinnenWilt ge werkelijk een christen zijnl\
Ge kunt het. God heeft het u geopenbaard in Zijn woord!
DE
TWAALF ZETELS
^OWEL in Nederland als in de vijf Van de twaalf toegewezen zetels i flaf,
andere Europese landen, die
de Euromarkt deelnemen, zijn op
het ogenblik belangrijke besprekin
gen gaande over de bezetting van
de zetels in het Economisch en So
ciaal Comité van de Europese Eco-
waarschijnlijk enkele bei
moeten worden door vertegenwoorf
gers van de Kroon, met het gevt!e
dat de zetelverdeling voor de ti[^
schillende groeperingen nog
ker wordt-
nomische Gemeenschap. Nederland in de eerste plaats zouden wij
weggelegd om samen met de Indonesi
sche kerken Voort te wérken aan de
algehele zelfstandigheid van deze kerken
in. de evangelieverkondiging.
Met spanning wordt uitgezien naar
hét grote moment, waarop een reeds
lang gekoesterd ideaal,- waaraan zovele
EEKCSTA-BEl/ER PRODUCT
Dr. Joost de Blank neemt maatregel
Gesprekcentrumsprak over
Conferentie op
de Pietersberg
De nieuwe anglicaanse aartsbisschop
van Kaapstad heeft zich scherp over de
apartheid uitgelaten en een aanval gericht
zowel op de politiek van de Nationale
Party als op die van de oppositie. In een
artikel in het officiële anglicaanse blad
„Good Hope" waarschuwt hy de kerken
die onder zyn jurisdictie vallen, dat hy
gemeenten die de apartheid toepassen of I
(Van een onzer redacteuren)
Het thema van de afwezigheid
God in het moderne leven wordt
laatste tyd in een welhaast beklem,
mende serie conferenties en besprekin
gen aan vle orde gesteld. Ook het Ne
derlands Gesprekcentrum heeft het met
dit onderwerp gewaagd, al liet de be
titeling ,,Gods beeld en modern levens
besef" ruimte voor andere vragen, zo
als: Is het Godbeeld niet een projectie
van Innerlijke grootheden?
gen hebben meestal als onderwerp
gen betrefende de toepassing van
ae--drie „gëlovën"" 'reformatie, rooms-
katholicismé en humanisme. Het gaat
daarbij dan om beter inzicht en vol
lediger begrip van de wederzijdse stand
punten" (doel van het N.G.C.). Maar
vrijdag en zaterdag ging het op de Pie
tersberg te O'osterbeek om funda
mentele vragen; met deze zaken
valt men vrijwel onmiddeliyk lerug op
een bélydènis van geloof in God (of in
de mens), van welke belijdenis men
e.geniyk slechts kennis kan nemen.
Grote Onbekende
zal in dit comité twaalf zetels mo
gen bezetten.
De Nederlandse regering, die voor de
moeilijke beslissing kwam te staan,
de kandidaten aan te wijzen voor de
bezetting van deze zetels, heeft aan
het toporgaan van het Nederlandse
bedrijfsleven, de Sociaal-Economi
sche Raad, om advies gevraagd in
deze belangrijke aangelegenheid.
Want de verwachting bestaat dat ge
noemd Economisch en Sociaal Co
mité een uiterst belangrijke rol zal
gaan spelen in het kader
voor willen pleiten, dat zoveel raoj kundi
lijk alle groeperingen uit het bedril ureter
leven in het comité zullen wori I
vertegenwoordigd en anderzijds# H
den we er ook de nadruk op wil
leggen, dat, evenals bij de publii sakt
rechtelijke bedrijfsorganisatie het|
val is, ook bij de samenstelling u
het comité ernstig rekening zal !e
den gehouden met de levensbesef Beil3
welijke richtingen onder c
Juist voor Nederland bepleiten
vertegenwoordiging van het bedrl)
leven door personen, die repres f
to+inf -lln l.t .V. 10
tlviteiten dtr Europese Economische tatiet zljn v00r het pr0(estan,s-ek
fiemeensrhan. te„jk volksdeel. Mensen, die I
christelijke belijdenis ook aanvn m
Gemeenschap.
Nu de S.E.R. aan de regering advies
zal moeten uitbrengen over de sa
menstelling van de Nederlandse
groep, heeft men bij pogingen om tot
een oplossing voor de zetelverdeling
te komen, reeds de ervaring opge
daan, dat vrijwel alle groeperingen
In de S.E.R. menen recht te hebben
op een zetel in het comité. Genoemd
kunnen worden de industrie, de land
bouw, de handel, het ambacht, het
vervoer en de werknemersvakbe
weging. Maar men mag in dit ver
band ook niet voorbij gaan aan de
vertegenwoordigers van de Kroon,
Het buitenland kent geen onden
mersorganisaties in enige onrn
o.p levensbeschouwelijke grondsh c,nia
Nederland, dat in dit opzicht dusipn
eenling staat, zal hier voor een wat i;.
dige vertegenwoordiging moeten i Deed
gen.
Gaarne spreken we de hoop uit, I
de Sociaal-Economische Raad, In
grote lijnen in het oog houdend, b ftv0
een nationaal-verantwoord adviesl
waar dezen immers ook een plaats de regering zal komen. Een adi
HET ONBEGRIJPELIJKE
.De afwezigheid .van L <d. Prof. Ba
vinck dacht,dat wy God wellicht in
„„(„..es.eid. t v «ar, praat? voorbije generaties te veel hebben be-
ligt om haar weg te hel Humanistische Verbond zeide daar- "£ns kon zeer veel zelf. Waa.zijn in
de tussenliggende tyd bn met nadruk, dat iedereen in alles ruimte
J£R gebeuren soms onbegrijpelijke de Sowjetunie zo lang heeft beheer
dingen in de Sowjetunie. Het is Deze actie is nog ingrijpender d
over het algemeen al moeilijk, een
aanvaardbare verklaring te vinden
voor onverwaichte ontwikkelingen,
zoals het vervangen van vooraan
staande politieke of militaire figu-
de belangrijke decentralisatie
het industriële patroon van het lai
welke vorig jaar door de partijs
cretaris werd ingeleid. Evenals tot
schijnen de plannen van Chroesjtsj
bevorderen in de eredienst, alle „bisschop-'De uitspraak heeft reeds felle'
peiyke bedieningen" zal ontzeggen. In
Engeland neemt men aan dat dit inhoudt
dat deze gemeenten geen nieuwe leden
zullen kunnen aannemen en dat nieuwe j
voorgangers niet bevestigd zullen wor-!
den. Bij deze plechtigheden is de aan-|
wezigheid van de bisschop nameiyk ver
eist.
Dr. Joost de Blank schreef over de
„onrechtvaardigheden en het kwaad"
van de „Native urban area act", die
alleen ongehuwde negers toestaat om
in Kaapstad te werken. Hij erkende dat
apartheid verantwoord zou kunnen zyn
al" ze slechts de verdeling van grond
gebied betrof Maar, vervolgde hij, ik
kan nergens een rechtvaardiging be
speuren voor de blanke suprematie. Ik
kan me een principe van toezicht
indenken maar ik kan geen enkel
principe van „baasskap" in welke vorm
dan ook accepteren Tot myn schande
moet ik bekennen, dat ik van bepaalde
gemeenten heb gehoord waar de apart
heid wordt doorgevoerd."
meente van mijn aartsbisdom de apart
heid bestaat, dan zeg ik hierbij met
nadruk, dat ik alles zal doen wat
myn vermogen ligt
t hhbhhhhp
zolang er sprake is van apartheid. wVhij aöët projeVteertr*dè"wereld" op-1'vd,5f«~
weiger ik die gemeente alle bisschop-t vanuit zyn eigen 'zijns-strüfctüur. -3fL®"
peiyke bedieningen zo besloot hij zyn Prof ^r. J. Bavinck, hoogleraar aan
de Vrye Universiteit en prof. dr. J.
Linschoten, r.k. hoogleraar te Utrecht,
Bijzonder moeilijk wordt het ook nu achter de schermen
i gemaakt, als zich gebeurtenis- hevig verzet te stuiten,
i voordoen, die een einde maken Voor Chroesjtsjef komt dit ven
i toestand, welke gedurende nLct onverwacht. Hij heeft er
is blijven ook rekening mee gehouden. De
i onmisbaar te haastige industriële reorganisat
de communistische heeft hem geleerd, dat hij de zake
wat voorzichtiger moet aanpakki
artikel
het mysterie, daar dichten wy ons God
te X. Maar.de invloed van de
zij'ft wetenschap is zo groot j
geworden,dat voor het mysterie geen
het parlement
•lement van ae Uniewilden wei toegeven, dat i
Minister Eric Louw h<>, nipnJui]r rvrish*
gewekt
binnengetreden en het lid
regeringspartij Blaar Coetzee meende i
dat deze uitspraak de aandacht van alle 1
Ds. W. B. A. Smits aan
boord van de Orioii
Ds. W. B. A. Smits, hervormd predi
kant te Rotterdam-Feijenoord is pei
vliegtuig naar Colombo op Ceylon ge
vlogen. Daar gaat hij samen met
pastoor, een. maatschappelijk werker
een contactpersoon van het ministerie
van maatschappelyk werk aan boord
van het Engelse charterschip Orion,
dat met duizend Nederlanders uit In-
Ik wil en kan dit niet geloven, maar als donesië begin maart by Hoek van Hol-
mij aangetoond wordt dat in enige ge-'land binnenkomt.
ts God weg?
de structuur
het riienselyk Godsbeeld eigen fac-
Maar dat God een pro-
ectie zou zijn is daarmee niet
Prof. Bavinck zei er o.m. va:
mij te concreet levend, dan dat
politici vroeg, omdat zij hëf iand Tonbê-H'j "k'
rekenbare schade" zou kunnen aandoen. zo" z .f
De aartsbisschop had niet alleen de °ntvan8 het en het noopt
politiek van de regeringspartij, maarhoorzaamneid
ook de oppositiepolitiek van „blanke
*- aangevallen.
De afwezigheid van God in het.
derne leven. Men zou het een mode-
onderwerp kunnen' noemen h;: komt
deze weck opnieuw ter sprake in het
Uniecongres van de S.S.R. te Gronin
gen. Maar de ce ke -entrusting
rondom dit onderwerp doet beseffen,
dat niet de „mode" ma. de werkelijk
heid tot 'jezinning noopt. Hel gaat hier-
by om de vraag: „Is God niet helemaal
weg uit het moderne leven; en dan zó
dal Hij zelfs niet -meer gemist wordt?"
Uit deze vraagstelling blykt eigenlijk
al, da: het onderwerp niet het r
geslaagde is voor een bespreking
het Gesprekcentrum. Zulke besprekin-
17
Hij lachte. Hij had een ontwapenende manier
van lachen; het klonk, alsof een hele klas jon
gens lachte.
,,U onderschat de Struve's," zei hij toen.
„Niet, dat ik er te veel goeds van wil zeggen,
maar we zijn een zeer vlijtige, wijdverspreide
familie."
„Interessant."
„Mijn neef bijvoorbeeld woont in Hannover.
Hij is neus-, keel- en oorspecialist."
„Aha, daarom is hij zo op de hoogte van
„Natuurlijk! Natuurlijk!" Hij leunde achtero
ver, sloeg behaaglijk een been over het andere,
haalde een krant te voorschijn en zei: „Uit ver
legenheid laat ik nu een pauze ingaan. Tot straks
over een uur." Daarna begon hij ingespannen
te lezen.
De trein reed door het eiland Seeland. Naar
het Zuiden. Het was een reis door tuinen.
Juffrouw Trübner klemde de grote handtas
energiek onder haar arm en keek langs het Ame
rikaanse echtpaar door het venster.
Ook slager Külz keek uit zijn compartiment
naar buiten. Ten minste met ëén oog. Met het
andere bewaakte hij zijn koffer en deszelfs ge
heim.
„Het leven is niet gemakkelijk!" dacht hij.
Hij had het ook bijna luidop gezegd.
Hij veegde zijn voorhoofd af.
„Hebt u 't warm?" vroeg Storm bezorgd.
En nog voor Külz kon antwoorden, sprong
een andere reziger op en liet het venster zakken
„Dank u zeer," zei Külz en nam het gezel
schap eens op. Zoveel aardige, vertrouwenwek
kende mensen had hij zelden bij elkaar gezien.
Erich KSstner:
Hij had waarachtig geluk! Hij wees met zijn
hand uit het venster. „Dat viel me ook al op de
heenreis op", zei hij, „het Deense vee is
prima. Zo iets heb ik nog nooit gezien!"
Een kudde bruine koeien scheen te voelen,
dat er over hen gesproken werd. De dieren keken
aandachtig op en een kalfje liep een paar pas
sen met de trein mee.
„Interesseert u zich voor veeteelt?" vroeg de
heer, die de rode neus in eigendom had.
„Dat zou ik denken," zei Külz. „Ik ben sla
ger. Sedert dertig jaar."
„Dan spreekt dat vanzelf," zei de heer voor
komend.
„Op 't ogenblik bevalt mijn beroep me welis
waar niet zo bijzonder," vervolgde Külz. „Het
werkt ten slotte toch op iemands zenuwen gere
geld door ossen omringd te zijn!" Hij lachte
smakelijk. De medereizigers glimlachten zuur
zoet.
„Dat is, naar ik hoop, geen toespeling?" vroeg
Je heer Storm bescheiden.
Toen slager Külz de vraag eindelijk had be
grepen. maakte een zachte wanhoop zich van
hem meester. „Hoe kunt u zo iets van me den
ken?" riep hij buiten zichzelf. „Ik heb u toch
niet bedoeld, mijne heren! Ik sprak over echte
ossen, niet over u! Als u eens wist hoe onaan
genaam ik dit misverstand vind. Zo iets zou ik
mezelf nooit veroorloven!" Hij was buiten zich
zelf.
„Het was ook maar een grapje van me," ver
klaarde de heer Storm.
„Werkelijk?" vroeg Külz verlicht.
De anderen knikten.
„Dank u, heren. Er valt me een steen van
het hart Zo iets zou ik werkelijk nooit hardop
zeggen!"
De heer die Rudi heette, leunde achterover te
gen de kussens. Hij lag met gesloten ogen en
ademde rustig.
Irene Trübner beschouwde zijn gezicht. Ze be
schouwde het zeer nadenkend en dacht bij zich
zelf: Ieder woord dat hij tot nu toe tegen me
heeft gezegd, was vermoedelijk een leugen.
Waarom loopt hij me sedert gisteren achterna?
En als hij dat dan al doet. waarom liegt hij te
gen me? En hij heeft een gezicht als de aarts
engel Michael, die gemene schurk. Die veelge
roemde overeenkomst tussen uiterlijk en karak
ter is ook niet veel zaaks!
Ze wendde zich bruusk naar het venster en
staarde enkele minuten naar buiten. Toen moest
ze het hoofd weer omdraaien.
Wat een expressieve handen, dacht ie, zich
zelf vergetend. Toch is hij een gemene schurk!
Nu, hij zal aan mij geen gemakkelijke hebben,
die Rudi! Ze corrigeerde haar gedachten: di«
mijnheer Rudi! die slaapkop - ha!
Wat dit laatste betreft, vergistr zij zich.,Mijn
heer Rudi sliep helemaal niet, dr' «r z"
(wordt
rüimte meer blééf; dat de Grote X weg-
deirtst uit het moderne denken. Ooki
over de dingen waar wij nu nog geen!
inzicht meer hebben, gaat de verwach-1
ting, dat de mens die nog wel door-j
schouwen zal. „Hier helpt alleen maar|
bidden" was eens de grens van de me
dische wetenschap. Hoe ver is die grens j
al niet. opgerukt.
Overal
.De vraag is wel,of .men de zaak zo
.zuiver stelt. Is het pu verdwijnende
mysterieuze wel God? Is deze vraag
stelling piet te veel gebaseerd op een
on' .i concurréptieverhouding tot de
Schepper: ons kunnen schuift' op
schuift Zijn kunnen weg.
.Intussen: God misgunt ons ons kun
nen piet. Deze dingen heeft hij in "het
leven gelégd; het' versland hééft Hij de
mens geschonken met de opdracht het
te gebruiken.- Dat gebruiken betekent
niet, dat wy God uit de wereld verdrij
ven. Hijtreedt „vermomd" op achter
en An" allerlei dingen en mensen. Hij is
er altijd, nle: alleen in de X voor
zover dié nog bést a at maar iri 'alles,
ook in wat wy lógisch navorsbaar vin
den. En Hy wil. dat ik in ZUn plan ga
K~r>nr is macht" ja, maar alleen
als ze ingewikkeld is in nederigheid,
eerbred. - liefde en wanneer zij gesteld
wordt-in het plan van God e de mach
tige is. Het leven is trouwens meer dan
kennis alleen. De hele mens moet zich
Hem stellgn. Want die „vermomde"
God. die ..men" niet beleeft, laat zich
kennen.
Stéeds .g prof. Bavinck in zyn leven
tékenen -ervan, dat God met- de mens
r gesprek wil staan.-Dat is de genade
aarop myn leven rust.
aan
meer dan dertig jaar
voortbestaan
onderdeel va
samenleving werd beschouwd.
Zulk een voorval is het te Minsk ge- Vandaar, dat hij de landbouwhi
dane voorstel van de Russische par- vormingen langzaam en trapsgem
tijsecretaris Chroesjtsjef, de machi
ne- en tractorstations in de Sow
jetunie op te heffen en de collectie
ve landbouwbedrijven in de gelegen
heid te stellen, eigen machines aan
te schaffen.
Niet voor het eerst komt Chroesjtsjef de macht van de bureaucratie verd
met een dergelijk plan. Nog tijdens beknotten en tegelijkertijd de bo
het leven van Stalin heeft hij de
moed gehad, deze gedachte aan de
hand te doen. Stalin werd toen erg de tractorstations zou zowel heteé'
uit
wil uitvoeren en eerst de goedke L
ring van het centrale comité Tl
de partij en vervolgens van het vo fê;(e
wil vragen.
Opnieuw tracht Chroesjtsjef toonde
vliegen in één klap te slaan. Hij bepa
lachl
aansporen, de landbouwprodi fe'
tie te vergroten. De opheffing Tl j"lst
boos en sprak er zijn veto over
uit, omdat het gelijkstond met het
opgeven van het gehele communisti
sche systeem in de Sowjetunie.
De door de staat beheerde trac-
j torstations waren totdusver een in-
als het ander tot gevolg hebben.
Chroesjtsjef zelf zou de grote mi
zijn.
Niettemin heeft Chroesjtsjef d
groot risico genomen. De opheffii
van de tractorstations zal ongetfli
belangrijk middel tot politieke be
heersing van het platteland. Collec
tivisatie, uitvoering van produk-
•ieplannen en de schatting van bij
dragen aan de staat waren geba
seerd op het bestaan van de stations.
In de New York Herald Tribune
schrijft Joseph Alsop, dat de af
schaffing van de tractorstations nog
ntëressanter nieuws geacht moet
vorden dan de val van maarschalk
Ijoeknf. Hii acht het zelfs mogelijk
lat dit plan eigenlijk het besluit in
,ich bergt, de collectieve boerderij-
•n tot staatsboerderijen te transfor
de organisatie feld de landbouwproduktie en
i als zodanig een de levensstandaard op het plattelai onm
doen toenemen. Ook in politiek o|
zicht kan de partijsecretaris er
het ogenblik garen bij spinnen
«ijn positie in het Kremlin vers»
vigen. Maar op den duur kunne
Ie politieke gevolgen van zijn sti]
fataal zijn voor het communistisch
systeem.
De stations hebben veel geld
cost en hebben de meeste boert
doen volharden in hun passieve bw
ling. Zij waren meer dan dertig j»
ang hun geld dubbel
waard, omdat zij dienst deden al
•ontrolerende ogen en handeD
Eederatiedag van de
christenstudenten
wordt door
denten vereni_
i 1516 februari
i het leven van de boeren de staat op het platteland. Hierdot
nog moeilijker te maken, dan het
(nog steeds) is.
Dit behoeft echter niét het geval te maakt,
zijn. Eerder lijkt het er op. dat de ts Chroesjtsjef van
Russische boeren (wellicht tijdelijk)
zullen profiteren van de strijd om dr
macht, die in Moskou met onver
minderde hevigheid voortduurt, nu
niet meer alleen tussen enkele top
figuren, maar tussen de belangrijk
ste groepen, het partij- en het staats
apparaat-
De stap van Chroesjtsjef is in de Het is onbegrijpelijk, maar het eer
eerste plaats een nieuwe slag voor ste lijkt thans het geval te zijn. W<l
de in Moskou zetelende bureaucra- licht hebben we binnenkort gelege»
tie, die het economische leven in
tijdens-het weekend
te Utrecht gehouden.
Kentaro Shiozuki, secr.. van de wereld
federatie van Chr.-stud'enten zal spreken
„Student in search of God...today"
op zaterdag 15 februari om half vyf in
het universiteits|ebouw. Domplein. Zon-
na de ochtendopening, die om 10
aanvangt in het groot-auditorium
spreekt .de oud-secretaris van de VCSB, I
W. J. Överdïep over „De wereldfedera- Benoemd tot onderwijzer aan de Ds.
.ie en ae Nederlandssè oecumenische si-Van Koetsveldschool te Rotterdam-
uat,fe West: J. Bouma te Middelburg; aan de
V Prinses Julianaschool te Tiel: P. J. Th.
De gebedsdienst wordt zondagmiddag Helderman te Haarlem en H G. Bouw-
ha!f yyf m de_ remonstrantse Geerte- meester te Ulrum; aan de chi. b.l.o.-
ening, dat M
dc passieve weerstand van de bM
ren kan breken en zich
'teun kan verzekeren? Of ma>l
hij de zoveelste noodsprong en ha
loseph Alsop gelijk, toen hij de v«
onderstelling uitte dat de Russisch
boer het uiteindelijk nog moeilijke
zal krijgen?
heid, hier nader op in te gaan.
kerk géh'ouaén Voorganger is dr. J. M school te Drachten: P. Claus te Tzum:
•an Minnen 'ereformeerd studenten aan de Oranjeschool te Scheveningen
fi iredikant n- "ehst staat onder ver- (tyd.): J. van Zaaien te 's-Gravenha-
ïntwoordelü'- 1 van-de-k keraari dei ge; aan de chr nat. -chool te Leme-
olgd) gereformeerde kerk van Utrecht-Oo^t. lexveld;.H„ de Koning te Noordwijk;
aan de centrale school voor u.l—
de vereniging De Vrije School te Alt
sterdam-Zuid: S. Kuipers te Gorifr
chem; aan de herv. school te Steil»
dam (tijd.): H. A. Broer te Baarn; alt
de chr. b l.o.-school Prinses Marijke
Haarlem: P. Bijlsma te Haarlem; a
de school met de Bijbel te Ooltgeiü
olaat: H. Boom te Oude Tonge; aan dj
Groen van Prinsterer-u.l.o. te IJm®
den: W. Visser te Den Haag.