Kerken jonge zware opgave staan voor Werk van de politie: veel regen, beetje zonneschijn ■Mi: ARTS DIENT PATIËNT DOOR EN DOOR TE KENNEN Methoden voor opsporing van olie hi Nederland Vrij te „zijn" behoort tot nieuwe wereldbeeld Deltaplan uitermate geschikt voor biologisch onderzoek heitwe leidsche courant maandag 3 februari 1958 KRAEMER in Leiden dge, e deif 20J takt, F 'ohm U p fr,E IN DE HUIDIGE KOLKENDE WERELD spreekt over wereldzen ft djng en wereldpolitiek, bevindt zich in een hachelijke positie, aldus of. dr. H. Kreamer, die ter gelegenheid van de Leidse Dies-viering zater- Ak gmiddag in het Klein-Auditorium van het academiegebouw Wij Verwerp een lezing hield. Men spreekt namelijk en terecht risisin de Zending als nooit tevoren. 'f en; p^jf Kraemer noemde de Zending de nkteristiekste en wezenlijkste daad de Kerk. De Kerk is een lichaam, dat ment onder marsorder staat, ook :heren kan of mag. D» (Ogleraar merkte op, dat de zendings- ostie wordt bepaald door de wereld- Htieke situatie, de veranderde positii de jonge Kerken en de gewijzigd- S van de westerse Kerken en zen iganstanties. lieuwe vormen van zending liggen niet pasklaar over Zending Bewustwording Illusie ps vervlochtenheid van wereldpolitiek "I i zending is, zo stelde prof. Kraemer zichzelf niet nieuw, omdat de christe- Ire zending vrijwel altijd in de wereld weke situatie opgenomen is geweest dighi Wen koesteren de illusie, dat de zen- ig uitsluitend een godsdienstige activi- it is, die naast andere stromingen in het geldpolitieke gebeuren zelfstandig haar g kiest. Daartegenover meende de zeker, dat sinds zijn optreden in de ere'd het Christendom een uitdaging is m alle wereldmachten; hij gaf ir verschillende voorbeelden van. van (antieke tijd af. Maar in de andere wereld werd it uitsluitend godsdienstige karak- peaiir van de zending niet aanvaard Itenli taf de oosterse mens was de zen- s Nulling een aspect van de politieke, voorfcilturele en economische invasie van tt westen. In de zending zag men t op grote hoogte een ambassa deurschap van het Westen. Zonder Per se 20 te w^en gedragen. "s de zending evenzeer ambassa- wen#eur van de westerse cultuur als zoeljnbassadeur van Christus; men was h niet bewust van het conflict, dat Stal&arin school, lik c van" P OORLOG is h&t allemaal anders geworden. Azië en Afrika, goed tien lar geleden in wereldpolitiek opzicht nog nhangsels en in aanzienlijke mate pion- n in het westerse wereldspel, hebben da ineens betekenis gekregen en zijn zich 1 die betekenis ook terdege bewust worden Men wil het eigen lot in han- i hebben. De Zending heeft dus te IJSfCII tr'5en in een ^e^lee' andere we:eld; er met minder dan een salto mortale in r denken en handelen vereist om deze tl ituatie te verwerken. Prof. Kraemer prak hier over een ..lapidair feit" Jonge Kerken De jonge Kerken zijn het resultaat van moderne zendingswerk. Door de ver- issende wendingen zijn ze plotseling van •ena !nhangse' van de westerse Kerken zelf- 3ate: 'öndige grootheden geworden en een jy j rerantwoordelijk deel van het leven in *ië en Afrika. Al zijn ze numeriek in minderheid, ze hebben hun plaaits en ,g xiekenis. igrijl ^onge Kerken zijn ook een vitaal fieel van de universele Kerk geworden. aay Wt een eigen verantwoordelijkheid in de j g( Oecumenische beweging en wereld. De >gdf* "lekwerkende rol van het westen zal wHicht nog toekomst hebben, maar do he l®0^ Kerken zelf dienen de acte de pré- Knce van de Kerk temidden van de niet- cbristelijke godsdiensten te belichten. Hun ^genootschap aan de Wereldraad van Kerken doet hen beseffen, dat zij nie» fechts buitenposten zijn. De wijzigingen hebben zich in de eerste P'aats objectief aan de Kerken voltrok ken. De opgave is nu. dat zij zich sub jectief de consequenties daarvan toe- eigenen en die geestelijk verwerken. He» to echter een opgave, die alleen in ge- '**A. aarzelloos en resoluut, kan worden Hnvaard. Nadat prof. Kraemer had ge ween op verschillende handicaps, die de Pesitie van de jonge Kerken aanzienlijk wilde bemoeilijken en die voor een groot deel ket gevolg zijn van het feit. dat deze Kerken een vrucht zijn van westerse ac tiviteit, merkte hij op. dat voor de Ker ken de enige veilige weg in deze funda mentele onzekerheid is om te leven als ziende de Onzienlijke. De crisis in de zending impliceert een oproep tot nieuwe vormen van pionierswerk, waarin het accent ligt op de gelovige, vindingrijke volhar ding Zending is „passion", zowel in de zin van harstocht als in de zin van lijden. De vormen liggen na lijk niet pasklaar. Het werk vraagt een nieuwe apostolaire visie vai leden der Kerk; de nieuwe zendings visie is nauw verbonden met de nieuwe visie der Kerk. T allozen In het slot van zijn lezing stelde prof- Kraemer vast, dat het Evangelie beslag blijft leggen op talloze levens. In Indo nesië is nog nooit zo'n toegang vooi Evangelie geweest als nu- God wil, dat de Kerk haar apostolaire roeping uitvoer brengt. Daarom heeft de zending een geestelijke strategie nodig; er ten plannen zijn en het moet mogelijk zijn, die plannen te wijzigen, als de standigheden daartoe dringen. Dokter Stal in academiegebouw fn een der collegezalen van het academiegebouw aan het Rapenburg sprak de heer P. L. Stal, arts te Den Haag, over „Arts en gezondheid", waarbij hij het hoofdaccent legde op de verantwoordelijkheid, waarvan de arts zich in deze bewust dient te zijn. Gezondheid is een moeilijk begrip. Men heeft dikwijls getracht, tot een definitie te komen, onder meer door te beweren, dat deze „grote schat" is: afwezigheid van ziekte. Uiteraard kan men met een dergelijke simplistische en onvolledige omschrijving niet volstaan. Gezondheid betekent méér. De Wereldgezondheidsorganisatie, die zich eveneens aan een definitie heeft ge waagd, spreekt van een „lichamelijk, geestelijk en sociaal wel bevinden", wat vanzelfsprekend ook nog maar een vage aanduiding is, maar in elk geval houvast biedt. (Het ziioh „wel bevinden" is persoonlijke opvatting en daardoor niet maatgevend, dus onvoldoende, om ni zeggen fout). Evenwel, op deze basis verdergaand kan men geraken tot de beantwoording van de vraag: tot hoever moet de gezond heidszorg zich uitstrekken? En het ant woord luidt: tot het behouden van de ge zondheid, tot het bereiken van een opti male gezondheid en tot een herwinning van de gezondheid als deze gestoord is. Gezondheid hier op te vatten zowel gees telijk als lichamelijk. Dit kan slaan op individuele gezondheid, maar ook op die van groepen en zelfs volken; de collec tieve gezondheid. Zowel bij de Individuele als de collec tieve gezondheidszorg speelt de sociale zijde van dit probleem een belangrijke rol. Het milieu van de patiënt of van d< groep kan een factor zijn die de gezond heidszorg bevordert maar ook tegen werkt. Daarom betreurde spr. het, dat deze zijde van de gezondheidszorg nog weinig de aandacht beeft, zowel b(j de ziekenhuisarts als bij de huisarts, hoewel deze laatste uiteraard meer In aanrakii komt met het milieu van de patiënt dan eerstgenoemde en daardoor veelzijdiger zijn gezondheidszorg kan ontplooien. De heer Stal maakte voorts aan de hand vam een aantal voorbeelden uit eigen praikitijd duidelijk, hoe groot het belang is van het betrekken van het milieu de therapie en nazorg. V rijheid Gezondheidszorg in algemene zii noodzakelijk. Het individu, de groep, kan niet voor eigen gezondheid zorgen. Men mag dit ook niet aan hem overlaten, wil men de gemeenschap niet In gevaar bren gen. Daartegenover ma men evei in totalitaire vorm de gezondheidszorg opleggen. Deze zorg moet in feite zich manifesteren in vrijwillig georganiseerd verband. Dat wil zeggen: het individu, de groep moet een zeker mate van vrijheid hebben, doch de verantwoordelijkheid ligt ten slotte bij de staat. Zo gezien dient de gezondheidszorg zich op drieërlei wijze te uiten: preventiel (voorkomen van ziekte), curatief (genezen van ziekte) en constructief (behouden opvoeren van de gezondheid). Komend aan de ideële zijde van 1 artsenberoep zei de heer Stal, dat Dr. Bruerer in Leiden over: DR. J. W. R. BRUEREN te Oldenzaal heeft zaterdag in het Geologisch Instituut aan het Van der Werffpark gesproken over de geologische problemen, die zich voordoen bij de exploratie naar aardolie en aardgas in Nederland. Hij toonde daarbij tal van seismogrammen en diagrammen, «ie resultaten van modern onderzoek, die een inzicht gaven in de gesteld heid van de Nederlandse bodem. Een te verontschuldigen gebrek roorstellingsvermogen is er de oorzaak T1n, dat men lange tijd heeft gemeend. zich in ons vlakke, lage landje geeD °üe zou bevinden. Aan de oppervlakte to dan ook weinig te ontdekken, maar oadat men in 1861 in Duitsland grond boringen had verricht, zijn de Nederlan ders in 1935 tegen de Duitse grens aaD een onderzoek begonnen, dat in 1950 to afgesloten met aftasting van de Noord- We. Nieuwe vorm In 1947 heeft de B.P.M. een aanvang fcmaakt met een nieuwe vorm van on- krzoek, de seismische methode Door 'd hmstmaUge aardbeving veroorzaakte Wlingen worden seismografisch ver kerkt, waarna men aan de hand van "flecterende vlakken een dieptekaart ban maken. Een later gevonden belangrijke verbetering van de seismograflsche werkwijze is het patroonschirten, het registreren met een groot aantal (25) seismometers tegelijk, dat ten doel heeft de storende grondgolf aan de oppervlakte op te heffen. Voorheen trachtte men dit uitsluitend te doen door middel van elektronische filte ring, waarvan de resultaten echter minder goed waren. De nieuwe methode is vooral van be lang, als het gaat om een grote diepte, zoals bij Schoonebeek, waar men tot od- geveer drieduizend meter komt. Voor een deel is het aan het patroonschieten to danken, dat de laatste jaren vele olie velden zijn gevonden. Van grote beteke nis bij de metingen is ook de nauwkeurig heid, waarbij een nadeel is. dat op groter diepte verspringingen van breuken klei ner dan veertig tot vijftig meter niet zijn te ontdekken. Dr. Brueren vestigde er de aandacht op, dat het beschreven onderzoek uitslui tend structurele informaties geeft. Om de aard van de bodem te leren kennen moeten boringen worden verricht. Prach tige gegevens worden ook verkregen door de meting van de gammastraling. de huisdokter een adviseur moei zijn, wiens deskundig advies moet worden opgevolgd. Dit kan alleen geschieden, indien hij vertrouwen geniet. En dit vertrouwen kan op zijn beurt slechts ontstaan, als er een goede, intieme relatie tussen arts en patiënt is. En ten slottedeze relatie is pas mogelijk, wanneer de arts de patiënt ziet als totaliteit. Dus niet alleen als zieke, doch ook als produkt van zijn milieu, van zijn ka rakter, van zijn levensbeschouwing en van zijn sociale positie. De airts dient zijn patiënt door en door te kennen, wil hij met succes preventief, curatief en constructief aan zijn welzijn arbeiden. Geref. Kerk Leiden beroept ds. Timmers Timmers te Sint Pancras ter vervulling van de vacature wijk I. Ds. Timmers i* op 9 april 1928 geboren en staat sinds 10 oktober 1954 in zijn eerste Gemeente. Sint Pancras, die volgens de laatste ge gevens 345 belijdende leden en doopleden telt. Jachtgeweer gestolen Zaterdagavond tussen kwart over ze» en zeven uur is uit een niet afgesloten personenauto op de Rijnsburgersingel een dubbelloopt jachtgeweer ontvreemd. Leidse Christen-Studenten-Raad LS ONDERDEEL van de viering van de driehonderddrieëntachtigste ^-dies natalis der Leidse universiteit werd gistermiddag onder auspiciën van de stichting Christen-Studenten-Raad een bijeenkomst gehouden in de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg. De Leidse hoogleraar dr. E. A. D. E. Carp en dr. K. H. Roessingh, eveneens uit Leiden, spraken over „Persoonlijkheidsstructuur en de vorming van een wereldbeeld". De praeses van de C.S.R., de heer M. B. Blom, gaf aan het begin van de samenkomst de doelstelling van de C.S.R. weer: door middel van het gesprek de misverstanden die door de jaren heen tussen de verschillende godsdienstige richtingen zijn gegroeid, uit de weg trachten te ruimen. In het kort zette hij het ontstaan van de C.R.S. uiteen. De eerste spreker, prof. dr. Carp, tracht te in zijn rede de samenhang tussen de persoonlijkheidsstructuur en het wereld beeld aan te tonen. Beide zijn niet sta tisch, maar voortdurend aan verandering onderhevig. In vergelijking met de ouderdom onze aarde is de mens nog zeer jong; hij verkeert nog in een betrekkelijk onrijp stadium. In de filosofie is men gekomen tot een indeling in drie stadia van het leven der mensheid. De zintuiglijk-ruim telijke mens, voor wie het concreet grijp bare het belangrijkste is, kan worden ver geleken bij het zeer jonge kind, dat nog in de verwachting leeft, dat wat het niet kan grijpen overgelaten moet worden aan de toekomst Hij leeft, begrensd door het grijpbare. Enerzijds heeft men dit gehe keld, anderzijds erkende men, dat in het kinderlijke van de persoonlijkheidsstruc tuur waarden kunnen liggen Een tweede stadium is dat van de psy- chologisch-begrijpende mens. Het ontwa kende begrijpen werd ervaren al5 zeker machtsgevoel (kennis is macht), een bezit. De mens in dit stadium wil alles kunnen begrijpen, met het gevaar dat hij naar de macht gaat streven. Hij vergeet daarbij, dat elk bezit voor verlies vat baar is en dat dit machtsgevoel op zich zelf reeds een verlies betekent. Deze pu berale structuur van het menselijk wezen stelt het „hebben" boven het „zijn". Sar tre c.s. zien in dit licht het leven al» zinloos, als een bedreiging van de existen tie. De existentialist in deze zin heeft geen behoefte tot grijpen néér, noch tot begrijpen vén de wereld. Gabriël Marcel daarentegen heeft evenals Buber in de problematiek van het „zijn" beleden, dat het leven gezien moet worden als iets wezenlijks van de samenleving en het „zijn" als iets wezenlijks van het „samen zijn" (het samenzijn met anderen). Oplossing Feestavond van P.V. „De Landbouw'" T~)E PERSONEELSVERENIGING „De Landbouw" had zaterdag in de grote van de Burcht een vrolijke feest avond met een vlot variété-programma. De leden en gasten werden aan het be de avond verwelkomd door de voorzitter, de heer L. G. Strijk. Na zijn korte openingswoord sprak de heer J Heemskerk jr.. de adjunctdirecteur, in de plaats van de directeur, die wegens sterf geval in zijn familie niet aanwezig was. het bestuur en de leden toe. Hij zei vee) waardering te hebben voor de werkzaam heden van het bestuur van de personeels vereniging- Het cabaret-variété kwam hierna met het programma „Sterrenparade". Met aan de piano Bas van Dalen trad Hansy Pal- Heter op met haar witte kraaien in een gezellige potpourri en in een Weens en Tirols nummer. Het Majoco-trio speelde Zuidamerikaanse muziek. Mr Doodle maakte een praatje tussen de door. Het Trio Kalmar bracht parterre-acrobatiek het publiek in angstige spanning. Na het gevaarlij ke springnummer door een hoepel van scherpe mespunten ging er een zucht van verlichting door de rijen. The Two Moun- ties oogstten veel succes in hun liedjes -ver de mode en de nozems. Burgerlijke stand van Leiden GEBOREN: Nelis Hendrik, z v H Geskus n M A Weeda: Johannes, z v W Freek» n M H van Tongeren; Jildert Jacob, z v M Keereweer en A Smith; Henriëtta Ja- coba. d v J H Velema en M J van Iter- on; Petronella. d v G van Duüvenboden •n G Hoek. OVERLEDEN: L A Swanenburg, 75 J. ichtgenote v A Kasteelen; A Kosto, 74 J, nan; Jonkheer R M R Storm van s-Gravesande, 8 maanden, zoon Zuiderzee-deskundige dr. Verwey sprak TN HET botanisch laboratorium heeft dr. J. Verwey te Den Helder zater- 1 dagmorgen een uitgebreide beschouwing gegeven over de vooruitzich ten van het biologische onderzoek in het Deltaplan-gebied. Dr. Verwey deed aan het eind van zijn betoog, waar vele hoogleraren en oud-allumni naar luisterden, een beroep op de Leidse universiteit om hulp te bieden en dit onderzoek te helpen doen slagen. Acht onderzoekers met laboranten zullen constant de waterfauna en waterflora van Zeeland onderzoeken. Zeeland in treurig nieuws bracht, gaf eerst een breed overzicht van zijn onder zoekingen bij de demping en sluiting van de Zuiderzee Grote overstromingen zijn voor de Nederlanders altijd een stimu lans geweest tot dijkbouw en spreker verwachtte dan ook, dat behoudens de goedkeuring van een vrij conservatief natuurvolk Nederlandse waterstaat kundigen na het Deltaplan serieus de demping van de Noordzee zullen gaan becijferen. resultaten Zeeland ls geschikt voor experimenten in het groot; dr. Verwey vond het geluk kig, dat Rijkswaterstaat alles niet in één jaar kan dichtgooien. Er kan breed opge zet worden onderzocht. De kosten voor dit onderzoek, zeker niet een gering bedrag, achtte dr. Verwey verantwoord; hij prees dan ook de instan ties, die een dergelijke expertise willen bevorderen. Acht onderzoekers zullen, geassisteerd door een veelvoud van laboranten, zich Wanneer de vraag gesteld wordt, of'niet tot de waterflora en de waterfauna het kostbare onderzoek in en om de Zui-j van Zeeland beperken, maar het gebied derzee resultaat heeft gehad, dan kan dr. rond het water, de schorren en dijken Verwey die volmondig bevestigend be-1 dus, eveneens onderzoeken op de levende antwoorden, en hetzelfde verwacht hij bevolking van plant en dier. de nasporingen in het Deltace-1 Ten slotte deed dr. Verwey een drin- Vier zeeën Daar krijgen we, aldus dr. Verwey de sluiting van vier zuiderzeeën, waarbij vooral de verwachte langzame verzoeting van de Oosterschelde bijzonder interes sant vooi de bioloog zal zijn De Ooster schelde i9 rijker aan organismen dan d« Zuiderzee was. Daarom is ook het Dclta-gchied vooi onderzoek zo interessant, omdat men goe de hydrografische gegevens heeft en ei niet alleen ccn veelheid van resultaten Dies-college in Leiden politie-publiek Niet staan tegenovermaar in de gemeenschap VEEL REGEN en een heel klein beetje zonneschijn. Met deze uitspraak waarmee een tienjarig schoolmeisje het werk van de politieman kwa lificeerde, kan het betoog worden samengevat van de heer E. Keuskamp, die zaterdag ter gelegenheid van de diesviering in het academiegebouw sprak over „Enige sociaal-psychologische aspecten van de verhouding politie-publiek". De heer Keuskamp, die werkzaam is bij de rijkspsycholo- gische dienst in Den Haag, verstrekte zijn gehoor interessante gegevens uit opstellen van scholieren en uit interviews en enquetes, die ter be studering van het aan de orde zijnde onderwerp zijn gemaakt en gehouden Het contact met het publiek is een be langrijk facet van het werk van de poli tieman. Deze bevindt zich in een bijzon dere en geïsoleerde positie; hij leeft als ware in een glazen huisje. Dit kan positieve uitwerking hebben, maar evengoed aanleiding geven tot allerlei spanningen. Verandering In de verhouding politie-publiek is veel veranderd. Vroeger richtte de politie zich voornamelijk tot a-socialen, i door de ontwikkeling van het verkeer, de toeneming van de bevolking en de stedelijking komt vandaag de dag prak tisch iedereen met het politieapparaat ln aanraking. Een gevolg hiervan is, dat de verhouding zakelijker is geworden. Hoewel de verhouding politie-pu bliek een probleem I», kan toch niet worden gesproken van een conflict situatie. De felle reacties die men soms verneemt, z(jn juist uitvloeisel van het gematigde optreden van de politie, waartegen een enkele uitzon lering dan schril afsteekt. Een uit gesproken negativisme ten aanzien van de politieman bestaat er niet. Uit de door kinderen gemaakte opstel len is gebleken, dat de kritiek zich vooral richt tegen de geüniformeerde Dolitte Men heeft veelal weinig respect voor de straatagent, die als een lijntrekker wordt beschouwd. Meer waardering wordt ge koesterd voor recherche, verkeerspolitie en kinderpolitie. Deze groepen omzweeft een aureool van deskundigheid. Boven dien opereren ze vaak in burgerkleding, hetgeen het contact vergemakkelijkt Straatdienst In het politiekorps zelf constateert eenzelfde houding ten opzichte vai straatdienst. Het werk var schenkt minder bevrediging door de mo notonie en de geringe zelfstandigheid. Het contact met het publiek geef» jonge agenten 'meer moeilijkheden dan oudere politiemensen. De burgers hebben dan ook liever met ouderen te maken. De correctie door middel van een bekeuring heeft geen gunstig effect op de publieke opinie. Men heeft hier te doen met een botsing van twee werelden. Het komt maar zel den voor, dat de overtreder inziet verkeerd te hebben gehandelj Het publiek meent, dat de bekeuring geen werkelijk vormende waarde heeft. Voorts geven tal van onder vraagden de wens te kennen als mens te worden behandeld. De politieman beseft vaak niet, dat het contact met een overtreder voor deze een hele belevenis is. Opmerkelijk is, dat in tellectuelen in dit verband de meeste last geven. Hoge eisen Het publiek stelt hoge eisen aan de po litieman. Zijn sociale rol moet hij onfeil baar vervullen. Toch heeft men hem qua sociale standing niet hoger staan dan een geschoolde arbeider, alhoewel men wél oog heeft voor de moeilijkheden en het zware karakter van de politiedienst Het huidige optreden van de politie wordt beter geacht dan dat van vóór de oorlog. Natuurlijk hebben de verschillende so ciale groeperingen verschillende opinies over de politie Opvallend is het verschil in positie van de politieman in de stad en op het platteland In de stad is hij een anonieme figuur, nuttig maar lastig. Op het platteland heeft hij iets van de no tabel, het contact is persoonlijker, wat weer allerlei consequenties met zlcb brengt. De politieagent op het platteland staat meer geïsoleerd, zodat het van groot belang is, dat de onderlinge verhoudin gen in het korps goed zijn. Aan de oplei ding van het kader client in dit opzicht veel zorg te worden besteed. Dienen De heer Keuskamp meende reeds tendens tot moderner personeelsbeleid te constateren Zowel politie als publiek moet ervan zijn doordrongen, dat de po litieman niet tegenover maar in de ge meenschap staat, dat hij primair een die nende functie heeft Deze gedachte wint gelukkig steeds meer veld. In gesprekken met politiemensen was de inleider ge bleken, dat velen van hen een hoogstaan de opvatting ten aanzien van hun taak hebben. gend beroep op de R.U. om steun te bie den aan dit onderzoek, waar dat enigs zins mogelijk is. Inventarisatie noemde hij als voorbeeld. Dit experiment is voor de wetenschap „einmalig" en men zal er dus naar moe ten streven, het te doen slagen. AGENDA VOOR LEIDEIN Maandag Gehoorzaal. 8 uur: N.C.R.V.-cmtspan- nlngsavond. Schouwburg, 8 uur: K. en O., cabaret „A la carte" door Wim SonneveJd. Rehoboth, 8 uur: Chr. Hist, jongeren groep, drs. D. F. van dJI Mei over „He belang van staten- en raadsverkiezingen" OEGSTGEEST: gebouw Irene, 7.30 uur Oral Roberts actiecomité. „De man vat smarten van Galilea". Dinsdag Schouwburg, 8 uur: K. en O., cabaret „A la carte" door Wim Sonneveld Stadsgehoorzaal, 8 uur: vierde concer Leidse kunstkring „Voor Allen". Geref. jeugdhuis, 8 uur: Arjos, leden vergadering, dr. P. G Knibbe over he' rassenprobleem in Zuid-Afrika. Koffiekamer Antonius-clubhuü, 7.3( uur: Vola, lezing-filmavond. Middelstegracht yi. 3 uur: opening Curtiss-Wrightfabriek. Prediker, 7.30 uur: vertoning van film „De man van smarten van Galilea". Woensdag R.k. school voor v.g.l.o.: K. en O., begin cursus „Kleine reparaties aan huis". Schouwburg, 8 uur Leids Studenten toneel. opvoering van „Des Teufels Ge- Academiegebouw, 8.15 uur: Oosters ge nootschap ln Nederland en Ned. Instituu» voor het Nabije tosten, lezing met kleu renfilm over „Les seigneurs des Mon- Prediker, 7.30 i i film vertoning vai De man van smarten van Galilea". OEGSTGEEST: gemeentehuis. 7.30 uur. gemeenteraad Antonius-clubhuis, 8 uur: demonstratie ..zelf schilderen", J. van Muiden en Zn. Donderdag Huis „Over 't Hoff", 8 uur: K. en O. begin vervolg cursus „Fotografie". Prytaneum, 8 uur: afdeling Leiden K.N.A.U., algemene jaarvergadering. Prediker, 7.30 uur: vertoning van film „De man van smarten van Galilea". Vrijdag De Lakenhal, p uur: Vereniging Oud- Leiden, architect P. v. d. Ste- te Leider dorp over „Restauratic van enkele monu menten van geschiedenis en kunst ln de omgeving van Leiden". Boerhaavezalen, 8 uur: fototentoonstel ling van personeelsvereniging „De Sleu telring", geopend vrijdag van 8 tot 10 uur en zaterdag van 2 t-5 uur. Pieterskerk, 7.15 uur avondgebed Tentoonstellingen Rijksmuseum voor Volkenkunde: Volk van Suriname. Apotheken De avond- en nachtdienst van de apo theken word» waargenomen door de Zui- der-apotheek, Lammenschansweg 4, tele foon 23553, en de apotheek te Oegstgeeet, Wilhelmdnapark 8, telefoon 26274. De mens wordt in onze tijd voor gesteld als ontgoocheld, als een le venspessimist, die zijn wereldbeeld heeft overwonnen. Tegelijkertijd doet de drang om te levenhem tas ten naar een nieuw wereldbeeld. Waar hij dit zal vinden, hangt nauw samen met de structuur van zijn persoonlijkheid, maar spreker meen de te mogen wijzen op een derde stadium van de ontwikkelingsgang der mensheid: de vorming van een metaphysiseh wereldbeeld, waarin de innerlijke gespletenheid van de he dendaagse mens zich kan oplossen. Dit is nog lang niet bereikt. De pu berale psychische structuur is nog niet afgelegd en heit was voor spre ker zelfs de vraag, of de mens het kind en de puber in zich wel geheel kan overwinnen. De overgang van het ene in het andere stadium heeft als intermezzo een kriti sche periode, waarin het lijkt alsof er alleen demonische krachten werken. Voordat het metaphysische wereldbeeld kan uitkristalliseren moet de overgang 'n periode van ontwrichting zijn. In dit nieu we wereldbeeld, dat reeds bezig is zich te ontwikkelen, wordt het menszijn als op gave aan 'de mens gesteld. Evenals de adolescent zichzelf en de ander ontdekt en aan het einde van de adolescentie- periode zichzelf overwint en het „hebben" omzet in „zijn" ten dienste van de ge meenschap, het samenzijn, zo zal de men» in de overgangsperiode naar een nieuw wereldbeeld moeten handelen. Vrijheid Dit geldt ook voor ideologieën en voor hert streven naar autonomie. De vrijheid te willen „hebben" behoort bij het oude, vrij te „zijn" bij het nieuwe wereldbeeld. De vrijheid is een kostbaar bezit, zegt men, maar deze illusie is een tragisch mis verstand, meende spreker, want men gaat aan zijn bezit ten gronde. Wie „bezit", d.w.z. macht kan uitoefenen over iemand of iets, wordt zelf bezeten en is dus niet meer vrij. De universalistische Ideologie van de toekomst is het samenvallen vaa de zorg voor zichzelf met de zorg voor de Na deze universele behandeling van het probleem gaf dr. Roessingh een prakti sche aanvulling op wat de vorige spreker had gezegd Spreker ging na, hoe de ge voelens van onzekerheid, onbehaaglijk heid en van het zich niet thuis voelen in de wereld zich in de moderne tüd voor. Wereldbeeld Hij ging daarvoor terug naar de ge- :hiedenis der Kerk in de middeleeuwen en wees op de splitsing in verschillende geloofsovertuigingen en politieke rich tingen Binnen de besloten kerkgemeen schap blijken tegenwoordig differentia- in politiek en zedelijk opzicht moge lijk te zijn. Van een algemeen wereld beeld is geen sprake meer. Toch zoekt de i hardnekkig naar een eigen wereld beeld, dat, gegeven de huidige situatie, natuurlijk zal verschillen van dat van de ander. Hij moet dit doen, want het ls de voorwaarde voor zijn bestaan, dat ander» >u verbrokkelen. Vijandelijke gebieden orden dikwijls afgesloten, buiten het wereldbeeld geplaatst. Zijn geestelijk te huis wordt dan een huis zonder venster» n zijn wereldbeeld, waarmee hij zich in :igen kring opsluit, verstart. Soms tracht hij het zelfs aan de naaste op te dringen. Een algemeen kenmerk van onze tijd noemt Heidegger de objectivatie van het wereldbeeld, waarbij de mens zich pas op zijn gemak voelt als hij zijn wereldbeeld tegenover zich kan plaatsen en er op deze wijze over heersen kan (een grijpen naar de macht). In het geloof betekent dit, dat de geloofsovertuiging tot ge loof sbeschouwing wordt geobjecti veerd. De nieuwe wereldbeschou wing zal daar tegenover stellen, dat „hebben" van een wereldbeeld afgewend moet worden. Men moet het wereldbeeld in zich dragen, het ^i". In de samenleving wil dat zeggen: zoeken naar de eenheid zon der deze onmiddellijk te willen aan schouwen, en een bereidwilligheid uit elk geestelijk tehuis als dit te benauwd is geworden, te vertrek ken. Spreker wees erop, dat deze gedachte reeds in de CSR leeft Op grond van een ander wereldbeeld mag men de band met de medemens niet verbreken. In de plot selinge ontmoeting met de ander kan do de kracht vinden om de wereld in hij dagelijks heeft te verkeren, te bewonen. Dit alleen noemde spreker oecumenisch of katholiek ln de ware zin in het woord. Gezamenlijk zong men het eerste en het zesde couplet van het Wilhelmus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 3