■CHRISTELIJK L De verdwenen miniatuur Werkgevers, die willen >en, mogen niet helpt r Academici confereerden op Kerk en Wereld Een woord voor vandaag Kanttekening Voor het eerst: één koplijst in gehele provincie Dames Indrukwekkend afscheid van Gerben de Jong Verkorte werktijd in de metaal Uit de vakpers Het lint de voorzitter van de Christelijke Metaalbedrijfs- bond, de heer H. Peters, hele maal niet, dat de werkgeverz in de metaalindustrie besloten hebben er niet aan mede te werken, dat de gederfde In komsten van de werknemers, die een verkorte arbeidstijd hebben, in de vorm van een subsidie worden opgevangen. De situatie is op het ogenblik zo. dat de werknemers, die door verkorting van hun arbeidstijd worden getroffen, over de niet ge werkte uren een uitkering genie ten uil het wachtgeld- en werk loosheidsfonds. Deze uitkering is evenwel lager dan het gederfde Inkomen. De directies van de bedrijven mogen aan deze werknemers, die korter werken en in inkomen ach teruitgaan. iets extra uitbetalen boven de wettelijke uitkering. Het bestuur van de betrokken bedrijfsvereniging heeft echter het recht deze extra uitkering al of niet in mindering te brengen op de wettelijke uitkering. In el ke bedrijfstak regelt de bedrijfs vereniging de aanvragen. voor de metaal- en electrotechni- sche Industrie reeds besloten, niet tot aftrek over te gaan van extra uitkeringen. Ook in andere be drijfstakken deden zich al derge lijke gevallen "oor. De bedrijfsvereniging voor de metaal zou zich 12 december Jl. officieel uitspreken over de al of niet aftrekking van de extra uit keringen. Vooruitlopend op de zit ting van het bestuur van de be drijfsvereniging deelden de werk gevers 4 december echter reeds In de vakraad mede. dat zij over eengekomen waren geen mede werking te verlenen tot het geven van een extra subsidie boven de wettelijke uitkering. Zil waren daar om principiële ei redenen tegen. Veertig jaar De Mijnwerker, orgaan van de Protestantsch-Christelijke Mijn- werkersbond, wijdt deze week rui me aandacht aan het feit, dat de bond in maart a.s. veertig jaaT zal bestaan. De Mijnwerker schrijft, dat de pioniers van de P.C.M.B. voor hun erkenning hebben moeten vechten. Een moeilijkheid was het kleine getal der protestanten in de mijnindustrie en de strikte schei ding tussen rooms-katholieken en protestanten. Maar ook naar binnen waren er moeilijkheden. De onderlinge ver deeldheid op kerkelijk terrein de monstreerde zich ook in de P.C.M.B. Men had veel kritiek te overwinnen. In 1918 bestond boven dien nog de moeilijkheid, dat men zich niet aan kon sluiten bij het C.N.V., omdat er reeds een aange sloten organisatie van mijnwer kers was. Als wij de notulen uit die tijd nog eens nalezen, zo schrijft De Mijnwerker, dan is er steeds weer grote bewondering voor de moed en vasthoudendheid, die de oprich ters van de P.C.M.B. hebben ge had. Er zijn grote offers gebracht. gen toen op stap In het laatst verschenen num mer van Het Metaalbedrijf, or gaan van de Chrlstelllke Metaal- bedrljfsbond. spreekt de heer Pe ters hierover zijn verwondering en teleurstelling uit. In de vak- 'aad l« men zelfs niet aan een discussie toegekomen. De Fede ratie van werkgeversvakvereni gingen in de metaalindustrie nam geheel eenzijdig een beslissing en stelde de werknemers hiervan al- het bondsbestuur middags om vier uur ..._t koffieblik en boter ham, te voet van Hoensbroek naar Heerlen, om dan na de vergade ring te voet terug te keren voor de nachtdienst in de Emma. En het directe voordeel hiervan voor deze mensen betekende altijd een per soonlijk nadeel. Achter het stre ven van deze mensen moet een krachtig beginsel gestaan hebben. Aan dit beginsel en het vasthou den van deze eenvoudige mensen is het te danken, aldus De Mijn werker, dat thans In Limburg een protestants-christelijke mljnwer- kersbond bestaat, die de enige re presentant is van alle protestanten werkzaam in de mijnindustrie. Ic«*n hoogte. Een dergellikr methode schaadt het wenen ven overleg Jn de vak- raad en In dit geval ookin het bestuur van d» bedrijfsvereniging, aldus de heer Peters. Als gevolg van het werkgevers- besluit is geen enkele aanvrage om tubsldie te mogen geven, meer goedgekeurd. Steeds staak ten de stemmen van de werkge vers- en werknemersvertegen woordigers en bij staking van ■temmen is het voorstel verwor pen. De afwijzing van de aanvrage treft niet alleen d<» georganiseer de onderneming, die de subsidie wenst te geven, maar ook de on georganiseerde. De heer Peters besluit zijn ar tikel aldus..Wij vinden deze werkgeversbesli»*ing een on dankbare beslissing. Ondankbaar tegenover de betrokken werkne mers, die toch ook in de goede jaren, die er voor de onderne- minpen waren, hun beef hebben gedaan en medegewerkt hebben aan de goede resultaten. En van die goede resultaten, die ge vormd zijn. mag een directie, die dat wenst, zün gedupeerde werk nemers nu niet eens laten mee profiteren. Daarom is voor ons dit stand- punf van de qeorganiseerde werkgevers teloursteilend en vinden we het ondankbaar". Al- BEROEPlNGSWERh NEDERLANDSE HERVORMDE KERK GEREF. KERKEN (ond. art. SI) Aangenomen naar Wetsinge-Sauwerd: kand. B. van Zuijlekom te Rotterdam- West, die bedankte voor Musselkanaal. voor Blokzijl, voor Velp-Oosterbeek en voor Winterswijk. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Tweetal te Ermelo: H. van der En' (Van i onzer verslaggevers) Welke God bedoelt men eigenlijk wanneer men spreekt over de „afwezig heid Gods"? De theologie praat over God steeds in de derde persoon. Dit hangt nauw samen met de abstracte redenering over God. Zodra men dit doet t K.nnin.» n.r.n. k men op fout »P°or. omdat de «aak dan vastgelegd wordt. Wij weten niet I wie God is; dat moet geleerd worden. De Waarheid ia niet, maar geschiedt, men wil: wórdt. Tien melaatsen komen tot Jezus en vragen om Zijn mede. lijden. Ze worden allen genezen maar slechts één ïcomj terug om zijn Weldoener te bedankenen deze ene een Samaritaan. Maar dan ook alleen tot deze zegt Jezug „Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden!" ,.Herp heb medelijden met ons" dat is een gebed ons vjel lipt. Want ieder is van zichzelf overtuigd dat hij het niet gemakkelijk heeft in het leven. En zo is ons gebed maar al te vaak een verlanglijstje, alleen maar een opsomming alles wat toe nodig hebben. Dat is iets anders dan deze Samaritaan deed. Hij wierf zich op zijn aangezicht voor de voeten van Jezus om Hem ti danken. Hij verheerlijkte God met luide stem. Dat wil zeggett zijn hart was vol van dankbaarheid jegens God. Hij was „en Christen" geworden. Niet meer: Here, heb medelijden, maar; Here, ik dank u. Dit zei ds. W. G. Overbosch, hervormd predikant te Amsterdam, zater-'TTV AT T T^C \7T?"R^r^TTTT dagavond in het Eijkmanhuis te Driebergen in een toespraak over de afwezig- fiiJi-iJjO IjJIOLiIIIIj KATTENKAMPIOENEN De Angora katten van Mevrouw Roerhorst te Ede (Geld.), kregen gisteren op de intern. Kattenten toonstelling te Amsterdam weer de hoogste bekroningen. Mevr. Roer horst geeft haar katten van jongs af uitsluitend melk en Felix kat tenbrood. Want zegt ze, dat ik zulke kerngezonde en prachtige dieren heb, dank ik aan Felix kattenbrood. Daar zit alles in wat ze nodig hebben Generaal Dajan afgetreden Na afloop van de vergadering van de Israëlische ministerraad is officieel meegedeeld dat generaal Mosje Da- jan, chef van de Israëlische generale staf, is afgetreden. Men gelooft dat hij bij de algemene verkiezingen, die ln 1959 gehouden zul len worden, een politieke rol wil spe len. Hij zou de leiding op zich nemen van een groep jeudige leden van de arbeiderspartij „Mapai". Tot zijn opvolger is benoemd gene raal Haim Laskof, bevelhebber van de zuidelijke zone van Israël. toespraak over de afwezig heid Gods in de moderne wereld. De predikant hield deze lezing in het kader de jaarlijkse weekend-conferentie voor academici. Over de zin van de lichamelijke exis-l tentie is hiermee nog niet veei gezegd. I Deze existentie is volgens spreker geen zelfgenoegzame zaak; nel gaat om meer. Dit ontkennen betekent bang zijn voor de vrijheid. Het zou du-s niet plei ten tegen de techniek maar tegen onze! angstige mentaliteit. Het lichaam is j voor ons een uitingsmogelijkheid. Zon-I der lichamelijkheid sou er geen buiten of geen binnen zijn, en dus geen kans tot ontmoeting (Iemand omhelzen bv. is een lichamelijke zaak). Daarom is het lichaam ook openheid, en niet, zo als de Grieken beweerden, een gevan genis. Ontmoeting betekent ook, zo stelde de predikant, dat de mens in zichzelf niet af is; de mens is düs geen oorspronkelijke oneindigheid Het menselijk leven moet nomadisch zijn. Het mag niet gevangen worden in bepaalde ordeningen. De humaniteit wordt gekortwiekt wanneer bepaalde •egels gesteld worden. Christus De afwezigheid Gods Wij mensen moeten ons niet ver schansen achter de produkten van ons technisch kunnen. Dit is de mentali teit van de rijke dwaas. Het technisch kunnen moet gezien worden als hulp middel ter voorziening in de lichame lijke teerkost, die de mens op zijn le venspad nodig heeft. Wanneer de stelling dat de mens een redelijk-zedelijk wezen is juist is, dient men te bedenken dat dit samenhangt met het verdienen van het dagelijks brood, zo zei ds. Overbosch. Dit ver- tienen is voor de mens een noodzake lijkheid. Hij moet echter bedenken, '"t er meer is; hU kan in tegenstel- 'tng tot het dier, een zekere ruimte cm zich heen scheppen. Deze ruimte nu, tegelijk zijn schrik en zijn vreugde, maakt hem vrij voor andere dingen, maar is er tegelijk oorzaak van dat de mens zich blootgesteld voelt. 'De renaissance heeft de afstand ont dekt tussen het ik en het ander. Die afstand ging men meten, objectiveren. Het gevolg is dat men de dingen gaat isoleren, want iets onder een micro scoop leggen betekent dat men het uit zijn verband haalt. Tegen deze methodiek is volgens spreker de laatste tijd veel bezwaar ge rezen. Men spreekt dan In negatieve zin over de „vertechniseerde mens". Ds. Overbosch stelde hier tegenover, dat het irreëel is om ln een theorie te gaan bejammeren wat men existen tieel steeds weer beaamt, C.H.U. stelde kandidatenlijst op Drie nieuwe namen op plaat«en die een gc°de kans bieden F)E socialistische partijpers heeft Aan de ontdekkende kritiek die vai gereageerd op wat geschreven is verscheidene kanten op dit bestaan - ook wij hebben dit gedaan over van meningsverschillen Is geoefend, De r s Jezus toont ons het eigenlijke de meningsverschillen tussen de cialisten. Wij en anderen mèt ons heb ben van die meningsverschillen ge zegd, dat ze aan de socialisten alk recht ontnemen, het te doen voor komen alsof ze het onderling zo eens a*n te geven, zijn. De werkelijkheid is net anders- heeft de socialistische partijpers zich niet kunnen onttrekken. Ze beert het wel, en nog wel op een weinig elegante manier, die alleen maar in staat is, de verlegenheid waarin men geraakt is, duidelijker De socialistische partijpers laat zich nu zelfs ontvallen, dat er binnen Hoe is de situatie? De socialisten haar partij „over vrijwel elk punt beweren van de confessionele par tijen, dat het bezit van een confes sionele overtuiging nog niet garan- zou zich dan geheel voltrekken op deert, dat de aanhangers van die politiek terrein, overtuiging het met elkaar eens zijn. Wij kunnen niet inzien, dat dit laat- Accoord, geven wij toe, zo is het ste de situatie beter maakt. Natuur- inderdaad, al Is het juist die over- lijk liggen de meningsverschillen li volop. Ze zijn er daar onder socia listen ook ten aanzien van punten binnen de veel gesmade geval naar een bevredigende op lossing doet zoeken. Maar, hebben de socialisten altijd gezegd, wij socialisten, wij mogen confessionele partijen volkomen dan uiteenlopende levensovertuigin- overeenstemming van gevoelen be gon hebben, in de politiek ztfn we staat. het eens. Waarmee nog eens weer gezegd wD Elke niet-socialist weet, wat deze zijn: verwijt, gij socialisten, aas bewering waard is. Want onder de confessionelen enig verschil in over- socialisten is, naar opnieuw geble- tuiging niet al te zeer; bij u, socii- ken is, niet alleen verscheidenheid in listen, is het geen haar beter, fa. levensovertuiging, ook op het ter- tegendeel; terwijl bij u dan nog de rein van de politiek ontbreekt de mogelijkheid ontbreekt om, in geesl eenheid. De een zegt dit over de en sfeer van één bepaalde levens defensie, dc ander zegt dit. De een overtuiging, elk bestaand mening* praat zus over Nieuw-Guinea, de verschil op hoger plan te overbrug- Namaalfcollectant vrij op verzoek van dr. Graham Een 46-jarige man, die op een bijeenkomst te New York van de evangelist dr. W. Graham 491 dollar had gestolen, is op verzoek van Graham zelf voor waardelijk vrijgelaten. De verdachte had ln het grote Yankee stadion tijdens een van Grahams samen komsten een vervalat inaigne opgedaan en zich voorgedaan als collectant. BIJ het verlaten van het atadion werd hfl gegrepen. (Van een onzer verslaggevers) Voor het eerst in de historie van de Zuidhollandse C.H.U, zal men dit jaar voor de verkiezingen van leden der Prov. Staten uitkomen met een lijst, waarvan de namen van de eerste tien kandidaten in alle Staten- en Kamer kringen gelijk sijn. In een zaal van de Goede Herderkerk te Rotterdam Schiedam waren zaterdag de afgevaardigden der plaatselijke kiesverenigin gen bijeengekomen om de kandidaten, die door de kiesverenigingen waren genoemd, te klesen. De laatste tien kandidaten zullen in elke kring verschil lend zijn. Om elk van de tien plaatsen werd i apart gestemd en omdat veelal drie stem- mingen nodig waren om de beslissing te' brengen, duurde de vergadering van 's morgens tien tot 's avonds zeven uur! i Daarbij waren echter de algemene be schouwingen en de aanbevelingen van del kandidaten inbegrepen. Hoewel er enkele' opmerkelijke veranderingen werden aan- Ïebracht. had de bijeenkomst onder lel ing van de heer A. In 't Veld, voorzitter van de Kamerkring Rotterdam der CHU, een rustig verloop. De heer F. Goud zwaard te Rotterdam, die als kamer- kring-secretarls veel werk voor de orga nisatie van de massale stemming had moeten verzetten, werd terecht door de vergadering gehuldigd aanpaste aan ons. Hij gaf het Het kon derhalve wel eens zo zijn, dat de term „afwezigheid Gods" vervangen moest worden door „afwezigheid van de mens" Christus koos welbewust de licha melijkheid omdat zo de ontmoeting eerst mogelijk is Men moet vasthouden aan de ander. Vasthouden aan de mens en aan God tegelijk doet men aan de advond- maalstafel, als bevestiging van de ge- meenscchap. Academici en Bijbel De „voortgesette catechisatie" onder leiding van ds. W. P. te Kate, hervormd studcnlenpredlkant te Delft, was het ex periment van deze conferentie. Dr. J. M. van Veen, directeur voor het cursus-j en confcrentlewerk van Kerk en Wereld,1 zei ons, dat dit experiment ten doel had: IVADAT wij het bovenstaande ge- als wij het, stuk voor stuk, kunnen te laten zien, dat het opfriseen van bijbel-1 schreven hadden, heeft ook onze ontberen, omdat het tenslotte het enige licht is waarin ook nog voor de vragen van alledag en ook voor de vragen van het politieke leven de Eerlijk gezegd, waren we naar zijn oplossing in beginsel gegeven is. „LIJDEN" OF „LEIDEN" Prof. von Koenigswald naar Serawak Prof. dr. G. H. R. von Koenigswald van de Rijksuniversiteit te Utrecht, de ontdekkker van de „Java-mens", zal deze week te Koetjing ln Serawak (Brits-Borneo) aankomen, waar hU zal meewerken aan opgravingen in de ho len van Niah. In de afgelopen twee jaar zijn in de ze holen belangrijke vondsten gedaan, namelijk beenderen van mensen en dieren, aardewerk, gereedschappen en schelpen. Men meent, dat enkele van de vondsten dateren van 40.000 jaar voor Christus, (Adv dk^uurtje'cjrtechis&tie ^n^wezen'moetenj #ociaI,,ti8che collega Fedde Schurer enige licht is waarin ook nog geschieden bij elke conferentie, en nog van de Friese Koerier het zijne ge- breder: zo vaak mogelijk In het dagelijkse zegd. leven van leder gemeentelid. op, dat academicioordeel in het bijzonder benieuwd. In de socialistische partij, zegt de i zijn te praten van het algemene Hij toch was op het socialistische heer Schurer, nebben we onze me- „verkiezingscongres" een der oppo- ning niet vereenzelvigd met Godi santen geweest. Hij had daar de me- wil; dat heeft Suurhoff niet gedaan dedeling moeten Incasseren, dat de en dat hebben de opponenten binnen partij zich aan gewetensbezwaren de partij niet gedaan. God der filosofen. De bijbel leert daaren tegen dat men heeft uit te gaan van het/ concreet- bijzondere om zo terecht te ko men bij de God van Abraham, Izak en Jakob. Van God kan men niet van tevo- niet veel gelegen kan laten liggen kennen uit zijn handelen in de geschiede- bekaaid vanaf gekomen. definitie geven. „Hij" is pai scnle t i vraag i_ ds. Ten Kate, of hij niet de| Hit wie .r m.« iHn Dan vragen we toch: wat heeft de VZ, ïr "Uk schu,„ wè. gedaan? van nu God kwijt is, vraat zal toch zijn standpunt, inzake de 6- S. H. van Ejjbergen, Katwijk i Zee (hoofd chr. school) 7- J. C. Vogelaar, burgemeester van Nieuwerkerk aan den IJssel 8. J. de Meer, Rotterdam (directeur suikerfabriek) 9. mr. J. J. F. van Hulsteynt Den Haag (hoofdambtenaar min. van oorlog) 10. L. C. van As, Oud-Beijerland (boek handelaar) hamea-c handen ruw of schraal ,-GELElQSESB irreële God der filosofen is kwijt geraakt.! Pratend met mensen over godsdienstige! zaken, zal men derhalve ook niet veel an-: ders kunnen doen dan het gebeuren in de bijbel te tonen. Zij komen dan tot de, ontdekking dat door die bijbel een merk-, waardige verticaal loopt, die volgens ds. Ten Kate reeds te zien is in de gemeen schap der christenen Lukt het niet de mensen deze verticaal te laten zien, dan betekent dit dat men zelf de God van Abraham, Izak en Jacob is kwijt geraakt I en ln feite spreekt over die der filosofen, j teleurstellend en is voor ons eigen- lijk .11M„ „oS verklaarbaar door de problematische aitoatie hli me""de da' """P1"", waarin de heer Schurer binnen a«n h' G°d,S Dat heeft bij hem voorgezeten. En „Onze bezwaren tegen de confessio nele partijen, die wij zo voor en na hebben ontwikkeld, bestonden (dan T ook) niet In de binnen die partijen k" "enaoed belrekkta, bestaande meningsverschillen, maar juist in hun pretentie, dat zij krach tot zichzelf doen. Binnen de socialistische partij Is dui De nieuwe lijst leden. Jhr. land, de oud-burgemeester van Hendrik Ido Ambacht, die momenteel nog zitting heeft, had zich niet verkiesbaar gesteld Ook de leden L. Krol, Den Haag -- 't Veld, Rotterdam zuilen nie* terugkeren I recteur van het Schoolfonds ln de nieuwe Staten. i schipperskinderen vanwege de Ned. j Herv. Kerk, heeft zaterdagmiddag j De drie mannen, die voor het eerst een tydens een receptie te Amsterdam borburg (lid kansbiedende plaats hebben gekregen op uee( belangstelling ondervonden. de candidatenlijst van de CHU, zijn: j ir. P. Boersma mr. J J. F. Hulsteyn en Het afscheid had plaats te midden I, Leerdam j c Vogelaar zijner vrienden en vereerders. Ds. J. Vink. assessor van de Generale Sy node der Ned. Herv. Kerk, was on- I di^ioors; ..kopiy.t"*nöi"èn'kèle "ver" j P-ttoU/eld aller tolk, toen hp de n Khuivinfen In pleetevinden Pubheetie I icheidende directeur oon het school- I daarvan volgt dus op een later tijdstip, fonds hulde bracht voor al hetgeen Gerben de Jong, de afgetreden di-1 hij voor schipperij en binnenvaart ■cteur van het Schoolfonds voor heeft mogen doen. De synode heeft veel waardering voor zijn werk en voor de aard daarvan. tens hun confessionele grondslag de opnieuw van ingrijpende menings eenheid van mening bij voorbaat verschillen gebleken en de heer verzekerd zouden hebben", zo horen Schurer wil ons nu plotseling dui- we nu. „De voorstelling, alsof men lelijk maken, dat dit toch eigenlijk een natuurlijke zaak is. Een merk waardige opvatting, want waarom gaat men dan met mensen van ge heel andere levensovertuiging bij het licht van Gods Woord auto matisch het juiste inzicht zou heb ben op de vraagstukken van defen sie, van vrije en gelelde economie - en van alle mogelijke oude en één partij zitten? Het motief is altijd nieuwe vraagstukken, die zich zo op geweest: in de politiek zijn Erloh Kdstner: In de hal van het hotel was een kiosk. Külz haalde zijn leesbril uit het foudraal. zette hem op en monsterde de prentbriefkaarten. Na lang zoeken koos hij een prachtig havengezicht uit, hield de kaart de verkoopster voor en zei: „Ook nog een zes-pfennig-postzegel. Of kost het meer naar Duitsland?" De verkoopster hing aan zijn lippen. „Een zes-pfennig-postzegel,' bromde hij. „Een beetje vlug!" Toen merkte een kleine heer naast hem op, die zich onderscheidde door veel te hoog gele gen oren: „Zes-pfennlg-postzegels zult u hier moeilijk kunnen krUgen. U zou er ook niet veel aen hebben." „Dan moet ze maar een twaalf- of vijf- tien-pfennig-postzegel geven De kleine heer schudde het hoofd. „Die zijn hier ook niet te krijgen." „Dat begrijp Ik niet. Waar men briefkaarten verkoopt zijn ook postzegels te krijgen." De kleine heer lachte, waarbij zijn oren nog meer de hoogte in schoven. „Postaagela zijn hier wel," zei hij. „Maar geen Duitse. Probeert u het eens met Deense." IRENE TRÜBNER IS BANG De kleine heer was zeer behulpzaam geweest. Goede mensen bereidt het immers altijd vreug de anderen te helpen. Zij zijn epicuristen en be vredigen, terwij] zij goed doen, hun morele lus ten. Hoe dan ook slager Külz had het op Juiste wijze gefrankeerde prachtige havengezicht in de hand en onderhield zich met de kleine heer. Zij spraken al sinds vijf minuten met el kaar. Er gaat niets boven sympathie tussen gerijpte Ten slotte liet Külz de vreemde hi jn portefeuille zien en liet zich uitvoerig in. ..ten over de koopwaarde van het Deense bankpapier, in het bijzonder vergeleken met het Duitse geld. De kleine heer vergat bijna de portefeuille te rug te geven. Daarover moesten beide mannen hartelijk la chen. „Nu moet ik echter weer naar mijn tafeltje," zei de Berlijner. „Mijn naam is Külz. Het was me zeer aangenaam." „Het genoegen was geheel aan mij." antwoord de de kleine heer. „Ik heet Storm." Zij schudden elkaar de hand. Op dit ogenblik kwam er voor het hotel een krantenbezorger aanrijden, sprong van de fiets en haastte zich met een pak kranten door het portaal ln de hal. De juffrouw in de kiosk keek rvaar de grootgedrukte koppen en kreeg er ro de, ronde vlekken van op haar -angen De be zorger liep vlug naar zijn fiet terug en reed haastig verder Op straat bleve- de voorbijgan gers staan en keken de nieuwe oladen in. De gasten in de hal bemerkten, dat er iets aan de hand was. Zij drongen naar de kiosk en kochten kranten. Zij lazen de berichten en praatten in alle wereldtalen door elkaar „Het U)kt de toren van Babel wel," stelde Külz ^"hèer' f"h! vast. „Ik ben er eigenlijk helemaal niet rouwig om, dat ik geen woord van dit spektakel versta." De kleine heer knikte beleefd. „Wie veel weet, heeft veel ergernis." Hij kocht een krant en vloog de eerste regels door. „Nu wordt ik toch nog nieuwsgierig," zei Külz „Wat is er eigenlijk gebeurd? Is er oorlog?" „Neen," zei Storm. „Er zijn kunstvoorwerpen verdwenen. Ter waarde van een millioen kronen." „Aha." zei Külz. „Nou, dan ga ik mijn kaart maar eens schrijven." Hij gaf de heer Storm vriendelijk de hand en ging heen. De kleine heer keek hem verstomd na. Daar na liep hij uit de hal en zette zich weer bij de heer Philipp Achtel. Ook deze las het zojuist ver schenen blad. Hij bestudeerde de eerste pagina tot in de finesses. Daarna zei hij: „Wat er toch allemaal gebeurt!" „Van de daders voorlopig geen spoor te beken nen," zei mijnheer Storm. „Ik hoop dat zij spoedig gesnapt worden." „Voor ze nog meer gappen." „Nou." Zij lachten bescheiden en zwegen een poosje. Daarna vroeg mijnheer Achtel: ,,En wat is er met die Tiroler aan de hand?" Storm knipperde nors in de richting van Külz, die met gebogen rug zijn kaart zat te schrijven. Ds. Vink memoreerde de levensloop van de heer De Jong. Tot heden kon hij ondanks zijn 73 jaren, actief be zig blijven Nu gaat hij eindelijk voor anker en dat doet ons leed, merkte ds. Vink op. In lengte van jaren heeft hij de geestelijke en stoffelijke belan gen van de schippers behartigd. De va rende gemeente is pastoraal moeilijk i te bereiken. Daarom wordt De Jongs heengaan als een verlies gevoeld. j Nog één ideaal hoopt hij verwezen lijkt te zien, nl. de invoering van de wettelijke leerplicht voor schipperskin deren. Onder de vele aanwezigen, die de heer De Jong en zijn echtgenote de handl. drukten, zagen wij het Tweede Kamerlid de Wetering, die het politieke terrein voordoen, moest no& we' noodzakelijk schipbreuk leiden." Hier verweer zal de heer Schurer „lijden" bedoe- len: of niet soms? De heer Schurer kan weten, dat hij in deze zinnen niet het beeld, doch alleen een karikatuur geeft van een „confessionele" partij. Een christe- lijke partij le.fl namelijk helemaal «""s "«penrd. Hief uit de voorstelling, alsof men VVat zonneklaar bleek, bij het licht van Gods Woord auto matisch het juistt Inzicht zou hebben op allerlei vraagstukken; zij leefl wel uit de overtuiging, dat een partij Echter, ook dit laatste aanvechtbaar gebleken. De klaarheid over zaken waarover men verschillend oordeelt kan slechts groeien in discussie, zegt de heer Schurer ook Maar wij voor ons hebben van die groeiende klaarheid op het socialistische verkiezingscon- dat men liet niet eens was Voor een politieke parti,i een trieste winst. Het kas zelfs een kwestie worden van schip breuk „lijden", wat ons betreft des- dit inzicht evenmin kan ontberen noods van schipbreuk „lelden". Prof. Riïling: „Eerst dacht ik, die r 5 een uilskuiken. Maar de heer W. Kleine de Prot. Chr Schip- persbond vertegenwoordigde; ds J. R. n 1 *1 1YT Wolfensberger namens de Ned. Herv. DCJCIQ 111CU W-vtIIIIICR gemeente In de hoofdstad; ds. H. J. A. Wesseldijk. secretaris van de Financiële' nrf»ctinplru ^fii if» commissie der synode; uit naam van de *^11 pn-hllgl KWCSUe Hervormde Raad voor de Varende Ge meente ds. J. J. H. van de Ree; ds. G. Prof. dr. B. V. A. Röling, hooglcraai J van Kamp. Geref. schipperspredikant: in de rechtswetenschappen aan de Rijks- de heer A de Jong Ezn. van de Prot universiteit te Groningen, heeft vrydag- Chr Onderwijzersvereniging; burgemees- avond in een inleiding voor de commis- ter L. Schuman van Lopik, voorzitter sie universiteitswerk der Hervormde van de Prins Hendrikschool en internaat Kerk medegedeeld dat, naar hü geloof- te Vreeswijk en uit naam van de Prins de, Nederland ten opzichte van nieuw Bernhardschool met internaat te Maas- Guinea terug zal moeten komen van bracht; de heer T. A. Cornet, vertegen- zy„ „ijskastpolitiek' woordiger van de Prins Hendrikvereni- Want het gaat hier niet alleen om de ging; mr Arn. J. d Allly, oud-burge- kwestie Nederland—Indonetë, maar om meester van Amsterdam; ir A. A. van de verhouding Europa Azië en om de Donkelaar. ln opdi acht van de directie vraag of Azië aan het communisme ver- van de Ned Dok- en Scheepsbouwmaat- loren za| gaan We zullen moeten ko- schappij En vele anderen op het gebied men tot een vreedzame oplossing van en scho°'- scheepvaart en m- het geschil. Wat Nederland tot zijn hui- austne dige standpunt brengt is, naar hij zelde Een schat van bloemen sierde de re- aueen ^en kwestie van prestige eeptieaaal. Tal van brieven en tele- Prof Röli „,d# tePmenfn dat de ïloV^k dW.%een.r ?.lf Nederlandse jurid.sche oositie ten op- slot sprak de heer O. dn Jong «elf. zichte van tfieuw.Gulnea zeer dubieus is en dat de tekst voor de status van dit ARK volgend jaar naar gebied indertijd zo is opgesteld, dat die m in Nederland schillend kon Den Haag en Arnhem Indien het geschil v I de international dat geloof ik niet meer. Zo dom kan een mens kerkbouwtentoonstelling ARK van rechter zou worden gebracht, dan zou mmogelljk zijn! Hij doet zich maar zo voor Ik |de Va" der Leeuwstichting gaat dit jaar Indonesië misschien gelijk krijgen aldus vind he, overijen. nng.l dnnrzleM,. eleh ,o ,.n neï"^ A'.V, iTLn' "ÏÏ- ÜX,'..rde v, - - - -oorts, dat de mntie- FA) heeft m het buitenland sterk de ven velke Ned» '->nd h®bbci geleid hij (Wordt vervolgd; 'aandacht getrokken. 'z|jn streven zijn bijzondere positie in Nieuw-Guinea te handhaven geheel «n- dere waren dan waarop het zich nu b«- „Hoe men het ook beziet, de Papoea's zullen uiteindelijk moeten leren te leven in een Ariatisch milieu en dan rijst direkt de vraag of Nederland hel meest ge schikt is om hun dat te leren. Een Azia tisch volk lijkt daartoe eerder geroepen'i sldus prof Röling. Deltaprovincies werken samen Di. commissarissen der Koningin in de n-ovincles Zeeland, Zuid-Holland en Noordbrabanl zijn van oordeel, dat de drie provinciale besturen moeten samen werken bij het oploss cnvan allerlei vraagstukken, welke het Deltaplan mee brengt en dat de provinciale plannen zoveel mogelijk op elkar dienen te wor den afgestemd. Tot dez econclusie zijn d« drie commissarissen gekomen tijdens eer. n de tSatenzaal te Middelburg gehouden bijeenkomst, die een vervolg was vin 'en bespreking ln maart 1957 van een rapport Randstad en Delta Bij de tweede bespreking wasen ook de drie college» in Ged. Staten aanwezig. Toen is voor de eerste maal een mogelijke interprovinciale samenwerking het Deltaplan en de pro-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2