r
CftklSTFUJK
De verdwenen
miniatuur
WYBERT
Nevelige dubbelzinnigheid
op liturgisch gebied
„Blijft strijden voor
het schipperskind
Geslaagde eonf eren tie
plattelands j ongeren
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Ü€tVeIpon zie je
De vrouw in het ambt
en de Heilige Schrift
„Omdat het zo mooi is"
Ds. A. Groot te Scheveningen
schrijft in het hervormd week
blad De Gereformeerde
Kerk (confetsioneel) over ro
maniserende tendenzen die hfj
in bepaalde hervormde kring
vindt. Hier heeft men tenminste
de verdienste eerlijk te zijn, zo
schrijft hij, maar
en sacrament, gehuld worden in
liturgische uitvoeringen van heel
andere voorgangers.
Misschien een mooi schouwspel
wellicht een verheven hoorspel.
Maar iedere katholiek (oud-ka
tholiek, rooms-katholiek of angl.
caani doorziet het gekunstelde er
Iedere katholiek
prediker moet nog één stap verder
gaan, dan is hij priester en eerst
dan is zijn liturgie geen schouw
spel. geen hoorspel meer. maar
realisme. Maar die ene star wil
len deze spelers beslist niet doen.
vanwege de naam daarme* ver
bonden: Rome.
Liever een nevelige dubbelzinnig
heid soms ook nog zonder eni
ge kennis van de liturgiek'
dan die consequentie!
tantisme de hoorder des Woords
(geestelijk) net zo goed om 't le
ven gebracht als in de zuiging van
een principieel katholicisme
Want men hoort nog wel de ver
trouwde klanken: credo wet, on
ze Vader, schriftgedeelten en een
aangepaste prediking De schabio
nen zijn er. Maar het centrale
bleef niet centraal.
Het zwaard des Woords werd in
fluweel gewikkeld. Een sieraad,
een embleem geworden. Het
wordt vertoond: wat mooi! Maar
het klettert zelfs niet meer. Laat
staan dat het nog doet het enige
waartoe het bestemd is: doden en
weer levend maken; ter helle
doen nederdalen en weer doen op
komen; arm maken en weer rijk
maken; vernederen en verhogen.
Dit centrale gaat steeds meer
schuil in een nevel van liturgische
schoonheid (en soms zelfs liturgi
sche lelijkheid): dat Gods we(
vraagt en blijft vragen, wat er
moet zijn, maar bij ons niet t;
vinden is (tot onze veroordeling
bij ons niet te vinden is), dat al
leen Christus gebracht heeft wat
die wet vraagt, en dat dit. door het
geloof alleen, zonder enige ge-
-echtigheid uit de wet het dee'
mag zijn van een verloren zon-
brood en wijn In de handen van
de priester; en de priester de
voortzetter van Christus' priester
schap.
Dit alles overgebracht In de li
turgie. Een realistische liturgie.
En geen loze liturgie, die alleen
schabionen laat zien. Een spel
dat ernst werd, daar het gedra
gen wordt door een sacramenteel
handelen. Een viering van heili
ge mysteriën, die de pretentie
voert van de tegenwoordigstelling
van Christus' sterven, opstanding
en hemelvaart.
In een schouwburg brak brand
uit achter de coulissen. Bajazzo
kwam naar voren om hei publiek
te waarschuwen. Men meende dat
hij een grap wilde maken en ap
plaudisseerde. Hij herhaalde zijn
mededeling, het publiek jubelde
nog meer.
Kierkegaard, die dit verhaal
vertelt, zegt: zo stel ik me voor
dat de wereld zal vergaan onder
een algemeen gejubel van lieden,
die menen dat het een grap is.
Applaus zal hier niet komen. Als
een grap zal men het hier ge
schrevene niet helemaal opvatter
Maar of men het waarachtig ern
stig zal temen? Misschien komer
er weer experts, die misschien di
vinger leggen bij een zwak plekj
in ons betoog. Of misschien pre
beert men alles weer dood te zwij
gen net zo lang als de gemeente
en de Heer der gemeente dit ver
draagt.
Of zullen „brandweerlieden" toe
snellen, nu de alarmkreet weer
werd vernomen: het huis staat in
die
veler
schuldige, ja. zeer te wMrderep
dingen zijn. „Omdat ze zo moo
zijn
Langs deze weg van een schijn
baar mooie liturgie wordt eer
groot deel van het kerkvolk los
gemaakt van de reformatorische
prediking en ontvankelijk gemaak
voor Rome's realistische liturgie
verkortinj
vandelen door aanschouw
rhristus op het altaar in de to
4
Gerben de Jong bij zijn afscheid
(Van een onzer redacteuren)
ERBEN DE JONG zal morgen
met een receptie afscheid ne-
ipen van het Schoolfonds voor
schipperskinderen vanwege de
Nederlandse Hervormde Kerk en
dat is verdrietig, niet alleen voor
hem :naar eveneens voor allen,
wie het welzijn van het schippers
kind na aan het hart ligt. Want
Gerben de Jong heeft als be
kwaam organisator en liefdevol
mens jaren achtereen de belangen
van het schipperskind op voor
treffelijke wijze voorgestaan en
daarmee een groot deel van zijn
leven gevuld.
der had daar een werf voor de bouw
van houten schepen. Deze twee feiten
zijn bepalend geweest voor zijn leven.
Zijn Friese aard kwam in zijn werk
sterk tot uiting. Hij wist van doorzetten
en volhouden, twee karaktereigenschap
pen, die nodig zijn geweest om te be
reiken wat is bereikt. En van zijn
der erfde hij de liefde voor het water
en voor de schippers. Zelfs is hij nog
actief „schipper" geweest. Hij begon als
jong-matroos en klom op tot kapitein.
In die jaren reeds begon hij met orga
niseren Met anderen richtte hij in 1912
de Vereniging van gezagvoerders" op.
.Va zijn huwelijk werd hij walkapi
tein en later chef van de arbeidsbeurs
voor de scheepvaart. In 1921 begonnen
zijn krachten zich geheel te ontplooien,
toen hij bij het Onderwijsfonds voor
de Scheepvaart werd aangesteld. Van
1921 tot 1949 is hij daarvan directeur
geweest, en zijn glorietijd was wel de
Hij draagt de ere-naam „vader van dag, waarop dit fonds het predicaat
het schippersonderwijs" en die naam ..Koninklijke" kreeg, omdat deze toe-
is hem niet zomaar verleend. Hij heeft voeging aan de naam gezien mocht
er voor gewerkt met alle krachten, dzc tooraen als een erkenning voor het
hem waren geneven. Nooit is hem. «Is\merk onder de se hippers vemcht.
het ging om het belang van het schip
perskind iets te veel geweest. Het liefst
zou hij hebben doorgewerkt, maar zijn
hoge ouderdom heeft hem min óf meer
gedwongen zijn activiteiten te staken
en de strijd, die hij met élan heeft ge
voerd door jongere krachten te 'aten
voortzetten. De strijd om algehele
leerplicht ook voor schipperskinderen.
Gerben de Jong is een Fries. Hij \-erd
geboren op 14 juli 1884 te IJlst. Zijn va-
BERnEPlNGSWKRK
NEDFRLANDSF HERVORMD» KERK
Beroepen te Ameide en Henhover
iU*z J van Wier te Putten
Benoemd tol vik te Drachten: G Vijl-
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Bennebruek <and
W B"s te Apeldoorn, die bedankte voor
Den Burg (Texel), GorredJjk, Hellen-
doorn. Opperdoes. Ter Post en voor
Zoutkamp
CHRISTELIJK GERE» KERKEN
Beroepen te Klundert e> Huiter-
dam-W H C van der En' Werken-
EVANG.-LITHERSF KERK
Drietal te Dordrecht: A. J Meyer te
Rotterdam, dr C J Munster te Gro
ningen en C Pel te Amsterdam
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Veenendaar K de Giei
'•-Gravenhage en C Molenaar te Leider
Bedankt voor Gienendam W Hag.
te Nunspeet voor Werkendam W C
Lamain te Grand Rapids (U.S.A.)
In De Tempel te Overschie
(Van onze sociaal-economische i droge onderwerp van de Euromarkt,
redactie) niet minder dan twintig vragen loskwa-
De Christelijke Jonge Boeren- en Ook de heer C Rijnsdorp. die een al-
Tuindersbond en zijn vrouwelijke pen- gemene oriëntering gaf ten aanzien van
doTit. de C.B.P.B., voor de promncie |d= '"""'T 'p"kv
Zuid-Holland hebban de gelopen
drie dagen een geslaagde kadercon- besprekingen stonden.
ferentie gehouden in het conferentie
oord De Tempel te Overschie.
Zoals altijd vermeldde het program
ma weer een keur van sprekers, maar
hoe belangrijk dit feit op zichzelf ook
is. he was vooral de animo, de inte
resse en de openhartigheid en vrijmoe
digheid van de deelnemers aan deze
conferentie, die haar tof een succes
maakte
Reeds drie jaar worden nu deze pro
vinciale kaderconferenties gehouden, het
eerste jaar gescheiden, maar de laatste
jaren samen voor de C J.B.T.B en de
C.B.P.B Zoals de voorzitter van de
Zuidhollandse C.J.B.T.B, de heer C.
Vogelaar, ons verklaarde, is elk jaar
nog weer het resultaat beter geweest.
Deze conferenties beantwoorden volle
dig aan haar doel: de nadere kennis
making van de jongeren van het platte
land met het culturele leven en gezon
de ontspanningsvormer, in de breedste
zin van het woord
De C.J B T.B.-Zuid-Holland telt onge
veer 25 afdelingen en het ideaal, op elke
conferentie zoveel mogelijk uit elke af
deling enkele leden aanwezig te doen
zijn, wordt dicht benaderd. Ook de af
gelopen conferentie telde ongeveer vijf
tig deelnemers, het meest ideale aantal
voor een goede conferentie, vooral ook I
met het oog op de besprekingen in dis-
cussiegroepen
De conferentiekosten worden door de
deelnemer' zrotendeels zelf betaald De
animo vo-- at de conferenties bieden
bleek deze -en ook duidelijk jit het
feit. dat or -en inleiding var. drs Drie
sprong, die sprak over het toch wat
Actie in Westland
Schoolfonds
In 1949, toen het vakonderwijs voor de
binnenvaart was geregeld doch het la
ger onderwijs nog niet geheel, begon
hij zijn taak als directeur van het
Schoolfonds van schipperskinderen van
wege de Nederlandse Hervormde Kerk,
van welk fonds hij ook de oprichter was.
In zijn tienjarig directeurschap zag
hij kans vier internaten te stichten,
mede door de aankoop van enkele
schepen van de Nederlandsche Spoor
wegen, waarvoor hij de medewerking
verkreeg van dr. ir. F. Q. den Hollan
der. Deze schepen werden omge
bouwd en kregen ligplaats in Rotter
dam, Zwolle en Groningen. In deze
drie internaten en in dat te Amster
dam aan de Van Hallstraat zijn ge
zamenlijk 400 kinderen gehuisvest,
die de school kunnen bezoeken van
de keuze hunner ouders.
Uit dank voor het vele dat hij tot
stand heeft gebracht wordt Gerben de
Jong zaterdag gehuldigd tijdens een re
ceptie in Krasnapolsky tc Amsterdam.
Dan zal hem een gedenkboek worden
overhandigd, een gedenkboek over de
Omstreeks deze tijd zullen veel jonge mensen het „onder
zoek naar de beweegredenen" moeten ondergaan. „Onder
gaan" is het woord wel. Want voor vele jonge mensen is hel
geloof, dat zij tegen Pasen zullen gaan belijden een té per.
soonlijke zaak, om daarvan méér te zeggen dan het „ja" in
de kerk. Zeker wanneer zij van dat geloof moeten spreken
tegenover een kritisch gezelschap van ambtsdragers, van icit
zij menen, dat het eikebomen der gerechtigheid zijn. Of mis
schien denken ze dat juist niet.
In ieder geval: het onderzoek naar de beweegredenen ii
iets waar de belijdeniscatechisanten tegen opzien als een berg.
De vraag naar het waarom van het belijdenis doen is evenwél
een heel belangrijke. Want het gaat erom, of men toetreedt
tot de gemeente, omdat het hoort of omdat moeder het zo
fijn vindt.
Belijdenis doen is niet: hier ben ik, net kerkmens. Maar
het is: Here blijf bij mij. Het ja van palmzondag is een gebed,
Het volmaakte gebed begint met een gelovig Onze Vader.
arbeid van het tienjarige schoolfonds
Het eerste exemplaar van deze herin
neringsalbum is reeds aangeboden aan
Hare Majesteit de Koningin, die even
als haar moeder altijd grote belang
stelling voor het werk ten bate van het
schipperskind heeft getoond.
Gerben de Jong heeft het commando
over zijn schip overgedragen en is ka-
pitein-in-ruste geworden. Van de wal af
zal hij de jaren die hem nog reste
vaart van het schoolfonds verder
ten volgen. Maar voor de toekomst heeft
hij de koers van het schip bepaald. In
een afscheidswoord heeft hij de beman
ning op het hart gedrukt:
„Zet alles op alles om de kinde
ren volledig onderwijs te kunnen
geven. Het gaat niet alleen om
het kind en de schippersstand. Het
gaat ook om de toekomst van de
binnenvaart en de vaart in Euro
pa. De schippers jeugd zal meer| WERKLOOSHEIDSPREMIE
dan Mulo-onderwijs moeten ge
nieten, wil onze vloot tot de beste
van Europa dé Rijnvaart
blijven behoren. Een goede school
opleiding van de jonge generatie
is een waarborg voor de toekomst.
Blijft strijden, houdt goede koers
en vaart met God."
er geer barst van
De Zuidhollandse C.J.B.T.B. telt thans
ongeveer duizend leden. Dit voorjaar
hoopt men een grote propaganda-actle
te organiseren in het Westland, waar het
ledental nog gering is, terwijl de
C.B.T.B. hier een groot aantal leden
telt. In 1957 begon deze nu op één na
grootste provinciale bond met slechts
200 leden. Thans komt er bjjna elk jaar
wel een nieuwe afdeling bij.
Op de conferentie, die deze week ge
houden is, maakte bijzonder veel indruk
het referaat van de heer J. H. Houkus,
leraar aan de Chr. Kweekschool te Go-
.'er het onderwerp: De psy-
in de liefde tot jezelf, tot een
God. Principieel was vooral
prof. S. U. Zuidema getiteld:
rinchem
chologie
ander, to
Op de ms
af.
Met grote aandacht werden de uiteen
zettingen gevolgd van de heer Rijnsdorp
r de moderne kunst, de kunst, die
nieuwe levensperiode inluidt met
geheel nieuw levensgevoel, waarvoor
geëigende „taal" nog niet gevonden
Advertentie
BONZO
G
Chr. Middenstandsbond
Het veertigjarige bestaan van de Chr.
Middenstandsbond zal 22 en 23 april te
Groningen worden gevierd in De Harmo
nie aldaar. 22 april zal de huishoudelijke
vergadering van de bondsraad worden
gehouden; 23 april zal de voorzitter, de
heer H. de Mooij te Rijnsburg. de bonds-
rede houden. In de middagvergadering
van de 23ste treden als sprekers op
porf. dr. J. Zijlstra. minister van econo
mische zaken, en prof. mr. I. A. Die
penhorst. hoogleraar aan de Vrije Uni
versiteit. De heer F. Asma uit 's-Gra-
■enhage zal met orgelspel muzikale me
dewerking verlenen.
Levendige discussie
ter elassicale
vergadering van Delft
VI BINNENKORT de classes der
1 Ned. Herv. Kerk hun oordeel over
de toelating van de vrouw tot de amb
ten zullen moeten geven is thans de
vraag aan de orde gesteld, op welke
wijze de H. Schrift hierbij dient te
worden gelezen. Ter elassicale verga
dering van Delft hebben prof. dr. A. J.
Rasker (Leiden) en dr. H. Schroten
(Rotterdam-Charlois) hun zienswijze
uiteengezet en zo een levendige dis
cussie op gang gebracht.
Prof. Rasker stelde, dat dankbare ge
hoorzaamheid aan de H. Schrift inhoudt,
dat wij (naar het Evangelie) bevrijd van
de zonde leven in gerechtigheid en lief
de Het gevaar van wetticisme dreigt,
waardoor het Evangelie tot een last wordt
gemaakt en wfj teruggevoerd worden tot
de door Paulus gewraakte „eerste begin
selen der wereld" en afgevoerd var
Christus.
Dit .farizeïsme (want zo kan men he
ook noemen) zit ook in de houding var
vele mannen tegenover de vrouw. Wan
neer de Here Jezus de mensen bevrijdt
van de druk der liefdeloosheid, betekent
dit ook. dat Hij aan de vrouwen een ge-
eerde plaats geeft onder zijn volgelingen.
In Rom. 16 groet Paulus verscheidene
vrouwen, die met hem gezwoegd hebben
in hel Evangelie. Deze geestelijke impuls
3
Ja als dat waar was'
Ir iet onderhavige geval was het zonder twij»
fel n.et zo. De beide heren lazen geenszins, maar
gebruikten de kranten als schu.lplaats. Over de
rand der bladen sloegen zij slager Külz en de
Berlijnse jongedame gade. Een van de heren
zag er ongeveer uit als een heldentenor, die zich
sedert zijn veertigste jaar met rode wijn had be
ziggehouden in plaats van met zingen. Niet met
hei verbouwen van rode wijn. maar met het
drinken ervan De neus kon er om een muzi
kale uitdrukking te gebruiken een deuntje
van zingen Hij was blauwrood en deed denken
•an eer gezwel.
De andere heer was klein en ondervoed. Ook
lijn gezicht was niet meer helemaal gloednieuw.
De wen zaten ongewoon hoog aan het hoofd.
Al* bij een uil. Bovendien stonden zij wijd af en
d* tonneschijn maakte ze doorzichtig.
•"en afgesproken zaakje," meende de tenor.
Ziji «tem klonk precies zo als zijn neu9 er
De kleine zweeg.
..Dat moet er als een toevallige ontmoeting
uitzien", g.ng de ander verder „Ik geloof niet
aar toevalligheden
De kleine heer met de verschoven oren schud
de het hoofd.
„Het is desondanks toeval, meende hij „Dat
de oude Steinhövel het meisje iemand stuurt
is mogelijk Dat hij een reus st.urt, die in Ko
penhagen als Tiroler optreedt, is onzin. Hij kon
de kerel evengoed een bord omhangen en er op
schrijven waarom het gaat „Was me heel wat
liever", zei de rode-wijn-specialist „Deze onze
kerheden altijd
D- klem» Uchte. „Je kunt «r toch heen gaan
en bei vragen!"
Erich Kastner:
De andere bromde wat, dronk zijn glas leeg
en vulde het weer „Een waarorr heeft zij haar
hotelkamer nog niet opgezegd?'
„Omdat zij eerst morgen afreis».."
„Omdat zij op die Tiroler heeft gewacht! Je
zult zien, dat ik gelijk heb! Zowaar ik Phillipp
Achtel heet."
De kleine gichelde. „Zowaar jij Philipp Achtel
heet? Alleen maar net zo waar?"
Mijnheer Achtel ergerde zich. „Houd jt in
sinuaties voor je!" zei hij. Zijn stem klonk nog
verroester dan eerst. En hij streek zich zenuw
achtig met de hand over het haar
„Het is weer heel mooi bijgegroeid," verklaar
de de kleine en knipperde geamuseerd met de
ogen. „Men ziet het je heus niet aan, dat je
nog niet lang uit het sanatorium terug bent."
„Houd je kletskop dicht!" zei mijnheer Ach
tel. „De Tiroler eet overigens als een polderwer
ker."
De kleine stond op. „Ik ga de chef telefoneren.
Benieuwd wat hij van polderwerkers denkt."
Volhardend verdelgde slager Külz de ene plak
worst na de andere. Maar het was onbegonnen
werk. Ten slotte legde hij het bestek en het ser
vet neer keek onvriendelijk naar de schaal die
nog rijk was voorzien en haalde de schouders
op. „Ik geef 't op!" mompelde hij en glim
lachte tegen de knappe jongedame.
„Heeft het gesmaakt?"
Hij knikte uitgeput. „Wat waar is, is waar,
de Denen weten wat worst is."
De kelner kwam en nam af.
Külz haalde een sigaar voor de dag en stak
haar omzichtig aan. Daarna sloeg hij het ene
been over het andere en zei: „Wanneer mijn
oudje me hier eens zag zitten!"
„Waarom hebt u dan uw vrouw niet meege-
genomen?" informeerde de jongedame. „Moest
zij in de zaak blijven?"
„Nee, dat is het eigenlijk niet," antwoordde
Külz weemoedig. „Ze weet niet eens dat ik in
Kopenhagen ben."
De jongedame keek hem verbaasd aan.
„Mijn zoons weten er ook niets van," ging hij
verlegen verder. „Mijn dochters ook niet. Mijn
schoonzoons ook niet. Mijn broers en zusters ook
niet. Mijn kleinkinderen ook niet." Hij haalde
adem. „Ik ben er eenvoudig vandoor gegaan.
Erg hè?"
De jongedame hield haar mening voor zich.
„Ineens kon ik niet meer," bekende mijnheer
Külz. „Zaterdagavond begon het. Hoe, weet ik
zelf niet. Het was druk in de winkel. Ik liep leum
over de binnenplaats en wilde in het slachthuis
een haak vlees halen Ik bleef voor de vensters
van het slachthuis staan. De tweede knecht draai
de rundvlees door de molen. We verkopen na
melijk veel gehakt. Tja, en toen zong er een lijs
ter." Hij streek langs zijn ruige snor. „Misschien
was de lijster er niet eens schuld aan Maar op
eens zag ik m'n leven Loodzwaar drukten alle
kalfslenden, rolhammen. schapebouten en var
kenspoten van de laatste dertig jaar op m'r -iel
moet zich uitwerken in de geschiedenis
der Kerk en wij mogen die niet afsnijden
op het tijdstip waar het Nieuwe Testa
ment afgesloten is.
De vrouw heeft volgens de H. Schrift
naar haar aard en aanleg een eigen func
tie. van de man onderscheiden, maar
waarin ztf hem op eigen wijze een gelijk
waardige hulpe (en geen ondergeschikte
hulpkracht) is. Juist tot de zondeval be
hoort het dat de man haar onderdrukt,
maar tot de belofte behoort dat zij werk
tuig van het heil des Heren mag zijn als
moeder des levens.
Het feit dat de Kerk in haar ambt
en leiding veelzins een mannengemeen
schap is geweest mogen wij onderken
nen als een stuk mannelijke liefde
loosheid voortkomende uit het natuur
lijk mensenhart en in strijd met de uit
drukkelijke beloften en gaven door
God aan de vrouwen gegeven. Dat onze
oudere Kerken uit deze traditie moei
lijk loskomen is te betreuren; we
moeten er echter voor pleiten en er
voor vechten. De Jonge Kerken kun
nen en mogen ons daarin een bemoe
digend voorbeeld zijn. Mogelijk is dit
te waarderen als een nieuwe reforma
tie, die het wetticisme doorbroken
heeft.
Hulpe tegenover
het ambt
Dr. Schroten daarentegen betoogde.dat
het vóór alles zaak is te zien hoe de
Here Jezus de H. Schrift heeft gehan
teerd. De Wet (tora. d.i. onderwijzing)
blijft de basis der Godsopenbaring. Op
deze Wet beroept Hij zich nimmer op
wettische wijze, doch Hij gaat uit van
haar blijvend gezag, ook voor ons.
Overeenkomstig het goddelijk onder
richt der Wet staat de vrouw van den
tleginne in het ambt uitsluitend als
„hulpe tegenover" de man. Op grond
van dit onderricht dient de vrouw (de
ongehuwde, doch ook de gehuwde) de
mogelijkheid te hebben van te worden
ingeschakeld in de ambteliike dienst,
door te staan naar een „bediening" als
„hulpe tegenover" het ambt. Zij kan
profeteren (als moeder in haar gezin;
als onderwijzeres, als evangeliste) en
allerlei liefdedienst verrichten (sociaal
werk; in de vemleging van zieken enz.).
Welke veranderingen ook in het cul
tuurpatroon mogen optreden, de Kerk
bedenke, dat zij haar eigen levenswet
ten heeft, die zij vindt In het Woord
van God.
jQE Eerste Kamer heeft «en ver
nietigend voorlopig verslag uit-
van het rijk in de werkloosheidspre-
mie te verlagen.
Dit voorstel was reeds in de miijoe
gelegenheid funest kan zijn.
We moeten dus nog enige tijd de
werpt: op de arbeidsmarkt is inder
daad ontspanning ingetreden (hoe
wel men moet vaststellen dat de
30,5 miljoen opbrengen. De rege- goede richting en het kapitaal wordt
ring meende dit bedrag nodig te schaars. We zijn op de goede weg.
hebben om de begroting sluitend te En daarom behoeven we niet al 1
maken. ongerust te zijn over de ontwikke-
gedachte vrede hebben. Maar te- streven
een sluitende begro-
de Kamer heeft men destijds deze stijgen, moet men ook zorgen voor
vraag gesteld, maar het probleem meer inkomsten. Nu kan men dat
de werkgelegenheid was toen op twee manleren bereiken: in-
nog niet zo nijpend als op dit mo
ment. In deze Kamer werd het ont
werp ten slotte aanvaard, nadat i
krimping van de overheidstaak
verhoging van belastingen.
De socialisten hebben reeds metr
nister Suurhoff de kabinetskwestie dan-' eenmaal te kennen gegeven,
vóór belastingverhoging te zijn. Dat
toogd, dat het bestedingsbeperkings- de vennootschapsbelasting) is te
beleid in grote lijn moet worden ge- danken aan het optreden van de ml-
handhaafd. Natuurlijk zullen op dit nisters, die afkomstig zijn uit de
beleid enige correcties aangebracht christelijke partijen.
vincies niet al te groot te doen zij het wetsontwerp
worden.
Zou men de politiek
dingsbeperking loslaten, dan is er begroting de benodigde 30,5 mil-
een grote kans, dat we binnen korte joen gevonden kan worden. Als zij
tijd weer met dezelfde moeilijkheden daarin slaagt, hebben
mee, dat zij desnoods dit ontwerp
van minister Suurhoff verwerpt. Want
het moet toegegeven worden, dal
zitten als enige maanden geleden:
een tekort op de betalingsbalans
een krappe kapitaalmarkt. Boven
politiek, hetgeen op de lange duur lijke zaak is. Niet in het minst in
voor de ontwikkeling van de werk- psychologisch opzicht.
TOUWTREKKEN OM POLEN
TJET onverwachte bezoek van de dan het oorspronkelijk v
Russische dictator Chroesjtjsef ging om zich te ontdoen
aan de Poolse partijsecretaris Go
moelka, heeft sterk de aandacht ge
trokken van de westelijke mogend
heden. Aanvankelijk was gemeld,
een po-
de Rus
sische strijdkrachten, die zich nof
Polen bevinden.
t is opvallend, dat Gomoelka on
middellijk na de besprekingen mei
dat Chroesjtsjef de Russische Chroesjtsjef in een redevoering voor
hoofdstad had verlaten voor een
het congres van zijn partij nadruk-
kantietrip van tien dagen. Na afloop kelijk de aanspraken van Polen op
van de bijeenkomst met Gomoelka souvereiniteit en het recht op een
aan de Pools-Russische grens werd eigen buitenlandse politiek heeft ver
evenwel bericht, dat Chroesjtsjef had dedigd. De poging van de Russen,
deelgenomen aan een jachtpartij, het Rapackiplan om zeep te bren-
die drie dagen geduurd had en dat gen, door er voor het Westen on
van die gelegenheid gebruik was aanvaardbare voorwaarden
besprekingen te
Chroesjtsjef moet wel
verbinden, wordt door Gomoelka
de zijnen blijkbaar niet zonder meer
be- geaccepteerd.
langrijke reden hebben gehad, die Maar Chroesjtsjef weet, dat de Pool-
hem deed besluiten, Moskou tien da- se economie met ernstige moeilijk
gen te verlaten en Gomoelka hal- heden te kampen heeft. Om die bet
verwege tegemoet te gaan. Hij had hoofd te kunnen bieden, heeft Go-
die in elk geval in september 1956, moelka hulp nodig, die uit de Sow-
toen hij plotseling naar Warschau jetunie, of uit de Verenigde Staten
vloog, waar Gomoelka het heft in moet komen. De Poolse minister van
handen had genomen en een breuk buitenlandse handel is met lege han-
met de Sowjetunie dreigde. Chroesj
tsjef liet het toen niet op een kracht
meting aankomen, maar sindsdien
den uit Moskou teruggekeerd, na
dat hij weken lang getracht had, een
nieuwe lening te sluiten. De hoop
heeft hij systematisch getracht, de v*n de Polen is dus thans
de Ver. Staten gevestigd, die afge-
Polen te ondermijnen, vaardigden naar Warschau hebben
hij nog steeds niet gezonden om de Poolse moeilijkhe
den te bespreken.
Voor Polen is het Rapackiplan (voor
een atoomvrije zone in Europa) van
grote betekenis. Zolang het rode le
ger het land niet verlaat, blijft dit
de Sow-
positie van Gomoelka en diens me
dewerkers
En daarin
geslaagd.
Van zijn kant heeft Gomoelka ern
stige pogingen in het werk gesteld,
niet alleen de beperkte mate van
onafhankelijkheid tegenover de Sow
jetunie te behouden, die in 1956 werd met handen en voeten
verkregen, maar die zo mogelijk te jetunie gebonden en kan
versterken. Daartoe dient ook het
veelbesproken Rapackiplan. waarvan
Pineau, de Franse minister van bui- schuilt dan ook
tenlandse zaken dezer dagen nog
verklaarde, dat de Sowjetunie er zijn huidige vori
heel iets anders van heeft gemaakt onaanvaardbaar i
Vtf
Ds. C. M. Luteijn 40
iaar predikant
)s. C. M. Luteijn. de nestor an de
hervormde predikanten te Groningen.
3 februari zijn 40-jarig ambtsjubi-
Wordt vervolgd)
Hongaarse Lutherse Kerk
behoudt overheidssteun
Ook met de Hongaarse Lutherse Kerk
heeft de regering van Kadar een over
eenkomst aangegaan, waarbij de rege
ring de financiële steun aan de kerk
een jaar zal voortzetten. Deze steun die
dateert van voor de wereldoorlog zou
sinds 1948 geleidelijk worden besnoeid.
Een dergelijke tegemoetkoming heeft
de regering van Kadar ook geschonken
aan de r.k. kerkprovincie en aan de
calvinistische kerk van Hongarije.
Ds. Luteijn werd in 1893 geboren en
aanvaardde in 1918 te Heinenoord het
predikambt. Hij vertrok vandaar in 1921
naar Rijnsburg; in 1924 deed hij te Apel
doorn zijn intrede en in 1932 verbond hij
zich aan zijn tegenwoordige gemeente,
waar hij nestor der voorgangers en ook
Draeses van de centrale kerkeraad is
In de gemeente van Groningen heeft j berichten
zich een jubileum-commissie gevormd.
Ds en mevrouw Luteijn zullen np maan- De overeenkomst bevat o.m. de vol-
dag 3 tebr. an 5.30 uur) in Het Te- gende zinsneden: ,.De kerk belijdt en
U.„. .- CIGod dat jjj
huis te Groningen recipiëren.
De overeenkomst is ondertekend door
de collaborerende bisschop Vetö. Zijn
voorganger. Lajos Ordass, wordt in
de berichten, die de laatste tijd uit Hon
garije komen niet meer genoemd. In
hei kerkblad van de Lutherse Kerk
komt zijn naam niet voor. zelfs niet in
zijn eigen bisdom.
I aanvaardt als de wü 1
Rokershoest B
wordt voorkomen -1
en bestreden met
het woord van God zal prediken in de
politieke, economische en sociale orde
van het socialisme communisme)..
Zij erkent de revolutionaire regerinf
van arbeiders en boeren als het opper
ste gezag volgens de wil van God".
Wij stemmen in met de buitenlands»
oolitieke doelstellingen van de Hongaar
se volksrepubliek, die ook opkomt voor
de belangen van ons volk en van