Wintermans
VAN MENS TOT MENS
Coba Ritsema in De Lakenhal
1 ZentkA
CfOnd QcUa 31
Fantastisch
Haagse afdeling gaf in Leiden
een toneelopvoering
van het draaiboek
MEUWE LETDSCHE COURANT
ZATERDAG 21 DECEMBER 1957
Ere-tentoonstelling bij het aanbieden
van de Rembrandt-prijs
IJ BESLUIT van 13 september 1957 keurde het college van burge-
meester en wethouders goed, dat de Rembrandt-prijs, ingesteld als
"ten vijfjaarlijkse prijs bij besluit van de gemeenteraad op 16 april 1956,
le eerste keer zou worden toegekend aan Coba Ritsema De prijs wordt
st elkaar hedenmiddag plechtig uitgereikt. Ter gelegenheid hiervan is in de
Irjchottenzaal van De Lakenhal een ere-tentoonstelling ingericht van haar
jijkaperk: stillevensbloemstukken en portretten, die haar al jaren een grote
loo&ekendheid doen genieten.
jele\
vleel
D* meesten kennen Coba Ritsema als
de kring van „Amsterdamse
£fröjp(fers". waartoe o.a. óók Lizzy Ansingh
bekend om haar poppen-schil-
Zij werd te Haarlem geboren in
is dus nu 81 jaar oud. Wat nop
•t wil zeggen, dat zij oud is!
Zij begon hear opleiding in 1891 aan
kunstnijverheidsschool te Haarlem,
ir zij twee jaar bleef. Van 1893 tot
897 studeerde zij aan de rijksacademie
C i Amsterdam onder leiding van Allebé
O^ake en Van der Waay. Na 1897 werkte
onder leiding van haar broer Jacob
itsema en onderging de invloed van
reitner. die haar waardevolle aanwij-
Ingen gaf. maar die zij niet slaafs ge-
al gd heeft, al is haar verwantschap met
grote impressionist wel altijd dul-
®tgl lijk gebleven. Haar eerste onderschei-
ipra ng kreeg zij in 1899: de Willink
moefcllen-prijs! De Rembrandt-prijs vs
iweiad D&iden is de zesde, die zij in
ver
itij
Het is interessant het een en ander
hlit het juryrapport voor deze prij:
lanan te halen. Het rapport noemt
eve^oba Ritsema de meest vooraan-
:ande van de groep van de „Am-
he erdamse Joffers". „De brede kracht
*ean haar schilderijen, de prachtige
lank van haar kleur, haar brede
en, de gave van componeren, zich
itend in krachtige opbouw gelijk-
jdig met een subtiel afwegen van
•riji (onwaarden en schijnbaar onbelang.
oo jke details, en het persoonlijk stem-
Itt d|el, dat zij op haar werkén heeft ge-
rerl igd, verleent aan haar oeuvre een
oornaam karakter. Zich beperkend
I gelot bloemstuk, portret en stilleven
eet zij in deze vrijwillige afbake-
ng van haar talexit een rijke scha-
•ing aan vakbekwaamheid, senti
ent en eigen visie te vertolken. Als
erlinge van Breitner heeft zij de
tradities van onze schilderkunst
i derortgezet''-
ver Vooral de eerste zinsnede maakt het
Duidelijk, waarom juist de Rembrandt-
eidsfijs haar toekomt.
,tl Vreugde.
zijn op deze tentoonstelling rond
iventig schilderijen van haar hand plus
zestal doeken van enkele andere
sterdamse Joffers", daar opgehan-
!n als huldeblijk: twee van Lizzy An-
lh, één van mevr. J. BauerStumpff,
mej. M. E. van Regteren Altena
mej. J. Surie en één van mevr
WestendorpOsieck.
vreugde is over deze- ten-
loc>nstelling rond te dwalen, behoeft nau
welijks betoog. Ondanks de stoerheid en
Coba Ritsema's werk. ja
tenlijk er dóórheen spreekt een echte
_®pSrouw. Dat blijkt niet alleen uit haar
juiffiderwerpen, maar ook uit haar palet
rati»t van vreugde over de kleuren spreekt
ee» de portretten heeft zij de éénheid van
Aar visie het duidelijkst weergegeven
pais een mens zich openbaart door de
'b0l|eding, die hij draagt, en door de din-
^"(n, die hij om zich heen verzamelt, zo
inbreekt een portret van Coba Ritsema
aktoor vorm en kleur van de geportretteer-
ide# en blijven houding en gezicht u bi»
j6 iets essentieels,
pal De pure vreugde om de kleur be-
■°Pfeeft men aan haar bloemen en
t'Tuohten. Het zijn soms ware sym-
orpnieën, die zij op het doek tevoor-
ihijn tovert. Ook haar voorliefde
het wit geklede vrouwen is
irklaarbaar uit haar palet. Wat kun
al niet in wit zien en laten zien I
Jet hele spectrum kan erin schitte-
rstFn
^eriWijzen wij nog even op enkele jeugd
werken, die óók op deze tentoonstelling
knwezig zijr.. Daaruit spreekt een dee
moed ten opzichte van haar onderwerp,
Ie het latere bruisen van haar talent
tchtvaardigt. Vooral het staande meisje
haar grauwe jurkje is prachtig, uit-
^sproken knap geschilderd al, maar in-
's'®yhouden en stal als een vrouwtje van
kf'Deze ere-tentoonstelling. waarover men
t'JÏDf veel méér zou kunnen schrijven, kan
:èlf gaan zien! Zij is open tot
januari. Op de aanbieding van de
ome
eteien l
ludf ja
Van der Luit
HAAGWEG 31 - LEIDEN
Tiegrafenióóen
ge Een dokter nodig
hel De zondagsdienst der huisartsen wordt
hetsargenomen door de doktors De Jong.
ter. Van Alphen, Gaasbeek en Dijk-
Welke apotheek?
'eefr-,
mg
int
in
kijf Zaterdagmiddag, 's avonds en 's nachts
r het klaarmaken vam spoedre-
aei^Pten geopend Supotheek Vain Driesum,
110, tel. 20406; Zuridor apotheek, Lam-
ahamsweg 4, tel. 23553; apotheek
geest, Wiih elmimapark 8, Oegst-
tel. 26274. Zondag zijn geopend de
luiderapotheek en apotheek Oegstgeest
Rembrandt-prijs
ciële opening
„De Sleutelbloem"
vierde Kerstfeest
In de kantine van de Parley-wolspin-
nerijen werd gisteravond door de stich
ting „De Sleutelbloem" kerstfeest gevierd.
Aan het begin van de avond werden de
huisgenoten en kennissen van de Sleutel
bloemmeisjes verwelkomd door de hoofd
leidster mejuffrouw A J. Vermeer. De
liturgie van deze kerstbijeenkomst be
stond uit samenzang en zang van he
koor
Tijdens het eerste deel van de avonc
vertelde ds. P. Kloek het kerstverhaal
Na de pauze voerden enkele meisjes eer
kerstspel op, onder de titel „Ons i6 ge
boren" Met het zingen van „Stille nacht,
heilige nacht" besloot men de bij*
komst
Arbeidsreserve in
Leiden opnieuw
toegenomen
«5 steens/66,-t
:ende
■an 660 t
eft,
I 740,
met het overeenkom
16, toen 285 pcrsonci
werden geregistreerd
nlnd er de be-
Een vergeli.jkii
stige tydstlp in
als geheel werkl
laat een stijging met 455 ziei
Behalve de algemene afnc
werkgelegenheid als gevolg
invloeden, speelt ook de ver
drijvighend tengevolge van de economi
sche toestand van het ogenblik een rol
Niettemin is de werkloosheid relatief ratel
bijzonder hoog; in 1953 bijvoorbeeld ston
den medio december 1520 personen i-n-ge-
De geregistreerde vraag naar mannelijl
personeel daalde en omvatte 100 perso
nen, waaronder 45 aanvragen betrekking
hebbende op jeugdig personeel.
Het aanbod van vrouwelijk personeel
onderging geen wijziging en beliep 145.
Het aantal openstaande aanvragen voor
vrouwelijk personeel bleef vrijwel gelijk
en bedroeg 100.
(Advertentie)
Wat presenteren
de keurslagers?
Ziet advertentie
ZOETERMEER
Zondagsdienst
De zondagsdienst der artsen wordt
waargenomen door dokter P, Vegt, Sta
tionsstraat 49, tel. 35. Zuster G. van Dam,
Groene Kruisgebouw, Dorpsstraat 76, tel.
230, neemt de dienst der kruisvereraig.im-
OEGSTGEEST
Zondagsdienst
De zondagsdienst der artsen wordt
waargenomen door de dokters H. Vare
kamp en J H. Meissner.
GEMEENTE LEIDEN
Officiële puhlikalie
den brengen ter openbare kennis, dat d<
;volgende algemene dagmarkt
s van op woensdag 25 december
,vorden gehouden op dnnsdag 24 de
cember a.s.
Verzetting woensdagse markten
Burgemeester en wethouders van Lei
den brengen ter openbare kennis, dat de
algemene dagmarkten van woensdag 25
december 1957 én woensdag 1 januari
zullen worden gehouden respectieve
lijk op dinsdag 24 december 1957 en dins
dag 31 december 1957.
N.Z.H.-er met pensioen
De heer C. Zandbergen, ploegbaas 2de
klas bij de N.Z.H.V.M., met als stand
plaats Leiden, gaat 1 januari a.s. d«
nst verlaten wegens het bereiken var
pensioengerechtigde leeftijd.
Genootschap Nederlan d-Engeland
zittend meisje door Coba Ritsema.
ere-tentoonstelling in De Lakenhal.
De Haagse afdeling van het ge
nootschap NederlandEngeland wat
gisteravond in De Doelen bij de af
deling Leiden te gast. In de boven
zaal van het restaurant voerde de
toneelgroep van deze afdeling het
toneelstuk van G. B. Priestley "I
have been here before" op.
Hoewel de ruimte waarin de spelers
ch konden bewegen, maar beperkt was.
hebben de aanwezigen toch van zeer goed
spel kunnen genieten. Het uit drie bedrij-
bestaande stuk heeft weinig decor
nodig; bovendien bevatte de zaal enkele
iste decorstukken zodat men een
tafel, een kamerscherm en gordijnen dit
>roble«m was opgelost
Priestley heeft in zijn stuk de ontoe
reikendheid willen aantonen van een lou
ter op rationele overwegingen gebaseerd
leven. De materialistische levensopvatting
doet de hoofdpersoon, die in een landhuis
rust komt zoeken, maar deze niet vindt,
het leven haten In dit rustoord komen
verschillende mensen bijeen. Onder
dere een professor, die de rust verstoord
met zijn irrationele theorieën. Men ergert
zich aan hem, maar men kan hem toch
niet voor dwaas verklaren, want hij
blijkt over meer intuïtie te beschikken
dan de anderen. De verbitterde man weet
hij ten slotte toch te overtuigen vai
mogelijkheid, die ieder mens is gegeven
om na begane fouten opnieuw te begin
nen. Maar hiervoor is volgens hem wil.
gevoel pn verbeeldingskracht nodig.
Het gezelschap heeft het stuk op goede
wijze vertolkt, al was de slotscène vlèk
voordat het doek viel wat zwak. De ka
raktertekening is in het spel uitstekend
tot uitdrukking gekomen. De spelers wer
den dan ook met een warm applaus ge
huldigd, en als aandenken kreeg ieder
een geschenk.
T ussen
de
bladzijden
Dwars door Parijs
CASINO. Wij mensen lijken vaak heel
erg flink, maar als het er op aankomt,
hebben de meesten onzer toen maar e
heel klein hartje. En zij die de groots
mond hebben, zijn vaak nog het bangst
van allemaal. Dat is goed te zien in
Franse film van Claude Autent Lai
Dwars door Parijs.
Het verhaal speelt zich af in 1942, in
oorlog dus. Toen was er werkelijk reden
genoeg je beangst te gevoelen. Maar zoalf
die zwarthandelaars zich gedragen als ze
menen te zullen worden ontdekt, dat is
toch wel erg bar, dat is belachelijk.
Twee mannen, een echte Zwarte
i een pseudo-zwarthandelaar. trekken
door het nachtelijke Parijs, zware koffers
eulend, waarin zich een.aan stukken ge
neden varken bevindt. Het pad van deze
duistere sluipers gaat niet over roze
moeilijkheden, die echter elke keer
moeilijkheden, dei echter elke keer
worden overwonnen door de nieuweling,
die slechts uit nieuwsgierigheid meedi
aar wordt teleurgesteld in het
„gehalte" van de lieden,
zo'n onverwachte ma
-aakt.
!)e regisseur heeft van het eenvoudige
gegeven een charmante rolprent gemaakt,
enkele onwaarschijnlijkheden daargelaten.
Hij spot op goedmoedige toon met de
angst van de zwarthandelaars en laat de
toeschouwers zich ten koste van hen ver
maken. De situaties, ondersteund door
behoorlijk spel, goede sfeertekening en
knappe fotografie, lenen zich daartoe
el. Overigens, wie lacht er nu niet.
die de mens beziet?
(De angst In het leven van de zwart
handelaar)
De babysitters van
de marine
LUXOR In
ïeeft de Bngel<
ipeelse fantasie laten werken ln het con
grueren van een aardige novelle rond
;en klein kleutertje, dat door marine-
nannen aan boord van een Britse krui
er wordt gesmokkeld, die deelneemt aan
oefeningen in de Middellandse Zee. Hij
laat de kruiser naar zee vertrekken en
raneer er dan nog een maarschalk
operettestaat (met enige zeer vre
lieden in zijn gevolg) in volle zee komt
nspecteren, kan men zich voorstellen,
"at zich enige verwikkelingen voordoen,
ie er om vragen zichtbaar te worden ge
laakt op het filmdoek. Dat Is dan ook
gebeurd in de film „The baby and the
battleship", al konden de filmproducen-
ten dan ook geen echt slagschip meer op
laten stomen wegens reorganisatie van
de Engelse vloot.
Onder regie van J. Leuwis ls er een
alleraardigste film uit de camera's ko
men roljen, met een aantal zeer fraai ge
typeerde zeelieden, een bijzonder leuke
kleuter en heel geslaagde visuele grapjes.
Hoe een matrozenmaatschappij zich
over het dertiende kind van bakker Ves
pucci uit Napels ontfermd, is met vaart
en kennelijk plezier in het werk verfilmd.
Geen problemen ditmaal, alleen een ge
zellig avondje uit.
(Verstoppertje met kleuter op oorlogs
schip)
KOLEN en OLIE
Zoek het maar uit
LIDO Dat staat er nu wel. „U zoekt
et maar uit", maar er valt ln deze film
iets uit te zoeken. Alles ligt hier naar
beproefd recept voor de kijker klaar.
Men behoeft niets andere te doen dan te
glimlachen of te grinniken of gewoon te
lachen of met lange uithalen te gieren.
vat gekke Norman Wisdom allemaal
doet.
Lichte kost is het. Een verhaaltje van
sn jongen, die zó graag een mooi col-
er voor zijn liefje wil bemaohtigen, dat
ij een gokje waagt op een racepaard,
'et een kans van 1 op veel meer dan een
iljoen om te winnen. Maar winnen doet
rare schutter, al moet niemand vra
gen hoe. En het liefje krijgt haar colher.
Gokken is lelijk, laten we dat in deze tijd
puzzel-problemen even vasthouden,
aan wat Norman Wisdom doet,
hoeft niemand zich te stoten. Het is maar
voor de grap.
Een leuke film. Niet om zwaarwichtig
over te worden. Wij hebben erom gegrin
nikt. Wat u doet. dat zoekt u zelf
maar uit
(Leuk)
Geschenk
]~)IT IS niet zo'n stom, fantasieloos
spel, zo vertelde onze vriend
plechtig, toen hij ons enfkele weken
geleden een ©rote doos overhandigde,
dit is een spel, waarbij je je hersens
moet gebruiken. Hij keek ons even
twijfelend aan, haalde zijn schouders
op en zei berustend: Enfin, je ziiet
In de doos zaten een uitgebreide
verzameling kleine stukjes hout met
lettertjes erop en een groot stuk kar
ton, waarop allemaal ruitjes stonden.
Omdat we na de eerste drie para
grafen van de handleiding al een
stekende hoofdpijn voelden opkomen,
nodigden wij hem en zijn vrouw udt
het spel eens te komen spelen en zo
begonnen we van de week aan ons
eerste spelletje scrabble. Het was heel
erg ingewikkeld en zonder uitgebreid
woordenboek behoeft niemand eraan
te beginnen. Maar vier uur nadat we
waren begonnen, lag het hele bord vol
lettertjes.
Zuiver geluk, dat komt natuurlijk
altijd wel eens voor, zei onze vriend,
toen hij de cijfertjes had opgeteld
We vulden nog een gezellig uurtje,
waarin hij vertelde van de enorme
successen, die hij in het verleden op
het scrabble-bord had geoogst
Maar aan alle gezelligheid komt een
einde en de overgang was wel heel
plotseling, want toen onze vriend met
zijn gade was vertrokken, ginig en
kele seconden later de bel weer: de
huissleutel was uit zijn zak gevallen.
Gemis
lVfA EEN flink kwartiertje zoeken,
bleek, dat die sleutel in ieder ge
val niet bij ons op de kamer uit zijn
zak was gerold. De nachtelijke maan
scheen ai uitbundig, toen we hoofd
brekende methoden aan het bedenken
waren, om zonder huissleutel in de
bovenste verdieping van een flatge
bouw te komen.
Als ik maar een hamer had, zo peins
de onze vriend, nadat we de politie
hadden opgebeld, die zei ook niets te
kunnen doen, omdat het een Lipsslot
betrof. De hamer kon hij van ons krij
gen en toen hij ging uitleggen, dat hij
de boven ruit van zijn woning wilde
verbrijzelen, gaven wij hem ook nog
een doek mee. om over die hamer heen
te binden.
Wat moet ik met die doek doen? in
formeerde hij belangstellend.
Dit was een lastige vraag, maar wij
wisten hem te overtuigen door erop
te wijzen, dat in geen enkele detective
roman beroepslui gaan inbreken zon
der doek om hun hamer, of zander
een pot groene zeep.
Hij koos de doek en wij gingen mee
om te helpen.
Het eerste deel van de expeditie
slaagde vrij aardig; de grote ingang
beneden was door een onachtzame be
woner opengelaten, zodat we zonder
op tegenstand te stuiten >ie voordeur
van zijn flat bereikten.
Pas nu op en sia niet te hard; an
ders maakt het zo'n lawaai, onderwe
zen wij deskundig. Het tikje, dat hij
met de bedoekte hamer gaf, had iets
weg van het ontroerende hamertje-tnk-
spel. De ruit werd er echter niet door
bewogen en na enkele minuten galmde
de gehele flat van on bedoekte slagen.
Geen vrees
DE BUURMAN, wiens voordeur
op hetzelfde portiek uitkomt,
bewees, dat een goede buur beter
is dan een verre vriend.
Na dapper zijn vrouw te hebben
gekust, snelde hij naar de voor
deur. Hiernaast wordt ingebroken,
zo sprak de goede man fier, ik zou
de mensen niet meer in de ogen
durven zien, als ik die arme kerel
liet bestelen zonder iets te doen.
Hij sloop naar de voordeur en
smeet deze met een plotselinge
ruk open. Hij zag twee mannen
boven-op-elkaar staan, want onze
vriend stond op onze rug, omdat
hij anders niet bij het bovenraam
kon.
Blijf staan, gilde de buurman,
de volitie is al gewaarschuwd en
alles, wat je nu nog doet, zal tegen
je worden gebruikt.
Wij besloten de man op psycho
logisch verantwoorde wijze uiteen
te zetten, wat er aan de hand was,
maar toen we de krijsende stem
van onze vriend hoorden, die ons
eveneens tot stilstand maande,
was het al te laat.
Met een klein boogje vloog hij
van onze rug af en omdat flat
portiekjes nooit erg ruim zijn,
hoorden we een dof klapje en zat
onze vriend met vredige blik
muisstil tegen het muurtje ge
drukt.
Tezamen met de buurman droe
gen wij hem bij de buurman bin
nen, terwijl zijn vrouw snikkend
volgde. Twee vrouwen gingen luid
jammerend zijn herstel bevor
deren.
Kordaat
J~)E WETENSCHAP heeft ontdekt.
dat flats behalve vele nadelen, als
voordeel hebben, dat ze de gemeen
schapszin bevorderen en dat bleek
De benedenburen hadden de slagen,
de kreten en de val gehoord, en zij
kwamen onmiddellijk in actie.
Schande, zo zei de door zijn vrouw
uit zijn slaap gehaalde belasting-in
specteur. en dat midden in de nacht.
De politie vertelde door de telefoon,
dat zii al was gewaarschuwd door de
portiek genoot van de belastiniginsDec-
teur en dat er al een overvalwagen
onderweg was; versterkingen waren
opgeroepen en zouden spoedig ter
Houd het traangas gereed. Jansen
hoorden we enkele seconden nadat on
ze vriend de ogen had opgeslagen en
had geïnformeerd, waar hij was. Dit
was een logische vraag, want hij was
nog nooit in de huiskamer van zijn
buurman geweest: zover pleegt de
vermeerdering van het in flats aan
gewakkerde gemeenschapsgevoel niet
te gaan
gende dag direct een nieuw ruitje zou
laten plaatsen. En o£ zij dan liever op
de gang had overnacht, hetgeen ook
niet het geval bleek te zijn.
Maar zijn verwachtingen over de
glasvoorzlcning waren iets te hoog ge
spannen. Want juist die nacht begon
het te vriezen en de glasleverancier
zei de volgende morgen, alle glas-ln-
zetters naar de bouwwerken waren,
omdat nu al het glas moest worden ln-
Bereldwillig gaf de man er een hele
technische uiteenzetting bij, die onze
vriend beleefd aanhoorde, waarna hij
met ccn geforceerd optimisme tot zijn
vrouw zei: Misschien nog voor het
Kerstfeest.
Het is een heel duur spel geweest en
daarom vinden w\j het eigenlijk erg
jammer, dat het ongebruikt in de kast
moet blijven liggen. Van de week pro
beerden we het met een andere vriend
te spelen maar we kwamen er niet
helemaal uit.
Dan
ragen, ter
wijl het karton nog bU onze deskundi
ge vriend op de voordeur zit? Nee,
we denken er niet over. Ten slotte
heeft hjj ons gewaarschuwd: het is
hersenen.
Ik ga voorop, galmde dezelfde 9tem.
:n »ls ik sneef, neemt Kareisen de lei-
bimg over: ndet schieten, voordait ik het
Het mosterdgas, brigadiiec? zo vroeg
agent Jansen bereidwillig, toen de dap
pere leader der expedite weer bij de
overvalwagen verscheen.
Nee. een hamer, zei de brigadier
diep teleurgesteld. Na de zevende klap
had hij het ruitje kapot, hetgeen pleit
voor de glazenier, die im laugvervlogen
tijden de voordeuren vam ruitjes heeft
Geschonden
fANZE VRIEND was Inmiddels weer
helemaal de oude geworden. HU
deelde sigaren udt, vond zijn sleutels
op de radio en zei de brigadier, dat
hU diens teleurstelling kon begrUpen.
omdat ten slotte Iedere goede vakman
zijn beroepstrots heeft.
HU spUkerde een lap karton voor de
plaats, waar het ruitje had gezeten, en
toen zUn vrouw te kennen gaf, dat ze
deze oplossing maar matig kon waar
deren. deelde hU mee, dat hU de vol-
We hadde
gijnen.
Herinnering
HET LIJKT nu allemaal zo
A-l enorm lang geleden, maar in
feite was het enkele uren daarna
al teruggevallen tot een verstilde
herinnering, die de glans, van een
ver verleden had gekregen.
De Ronde Tafel was juist ver
laten en Indonesië bevond zich op
de splitsing van zijn historie. In
het hospitaal Tjimahi, boven op
de bergen die Bandoeng omslui
ten, lagen we met enkele honder
den militairen, die jarenlang de
Nederlandse belangen op buiten
postjes hadden verdedigd en op de
valreep van de boot die hen naar
huis moest brengen, in het hospi
taal terecht waren gekomen
Het werd Kerstfeest en voor de
rooms-katholieke militairen zou
een nachtmis worden opgedragen.
Dit ging met veel moeite gepaard;
honderden jongens moesten in het
holst van de nacht op brancards
naar het tot kapel ingerichte zaal
tje worden gebracht. Alles daar
droeg het kenmerk van improvi
satie
Wij zijn er ook heengegaan en
de aanblik was niet plezierig.
Naast onlag een jongen, die we
kenlang tussen leven en dood had
gezweefd door vier schotwonden
en aan de andere kant klonk on
wezenlijk gelach: die soldaat was
met zijn gevechtswagen op een
mijn gereden en uren later wezen
loos kijkend in de wuivende padi
langs de weg teruggevonden
Het leek een tragisch leger van
jongemensen. die nooit jong wa
ren geweest en nooit meer jong
zouden worden.
De dienst was geïmproviseerd
en de rooms-katholieken hadden
geen zangkoor weten t# vormen.
Maar dat was voor die plaats en
in die tijd geen bezwaar. Want het
protestantse dameskoortje van
Tjimahi was midden in de nacht
opgestaan en kwam de nachtmis
zingen.
Wij waren niet in de juiste
stemming de bijeenkomst werke
lijk te beleven. En eerst voelden
wij alleen maar ongemak over on
ze eigen zorgen en het tragische
leed rondom ons.
Maar plotseling golfde het Ere
zij God Joor de zaal, de zaal, die
op andere dagen voor cabaret
uitvoeringen werd gebruikt. Ere
zij God, 'n de mensen een welbe
hagen, zo zongen de vrouwen ach
ter in het zaaltje. Het was of plot
seling heel ons hart zich uitstortte
voor het Kind, dat tot op dat
ogenblik toe zo ver weg had ge
leken.
Toen de zachte, stemmen lang
zaam, heel langzaam wegstierven,
kwamen wij weer tot het besef,
waar we ons bevonden: op een
brancard in een verstikkend heet
zaaltje met ongelukkige mensen
om ons heen.
Maar plotseling zagen we, dat
deze mensen zich niet meer on
gelukkig voelden. De jongen naast
ons die voor zijn leven lang was
verminkt, lag verzonken met een
tevreden glimlach om zijn mis
vormde mond voor zich heen te
kijken. En de jongen van de ge
vechtswagen liet ongemoeid klam
me tranen over zijn wangen lopen-
Eensklaps ontdekten wij, dat
ook wijzelf huilden na drie
lange jaren buitenpostenwerk.
SCH00LARTI KELEN
Demmenic
Tante's laatste stunt
TRIANON. Tamte's laatste stunt (Meime
Tamfe, deime Tam te) brengt Theo Limgen
en Hans Moser weer eens op het doek.
Theo gaat ate tamte met een paar vriend
jes uit stelen, Moser is opnieuw het ge-
sjochte mannetje; ditmaal im de rol vam
een niet helemaal eerlijke huisknecht.
Er komen im de fi.lm een paaT grappige
scènes voor, maar de oriigimaliteit is ver
te zoeken. De rolprent steunt op de per
soonlijke aardigheidjes vam de spelers,
zoate de korte gebaartjes vam Hams Mo-
(Niemendalletje).
Vallei der wetteloosheid
REX. Randolph Scott is lm Rex te
ruggekeerd, Randolph Scott, de mam die
altijd ridderfijk is en het snelst vam allen
rijm revolver kam trekken.
Vallei der wetteloosheid, waarin Ran
dolph als sheriff optreedt, is een ras
echt wild-west-filmpje met heel veel
vechtpartijen.
Liefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid
overwinnen natuurlijk op den duur. Dat
hoort nu eenmaal zo im het wilde wes-
Er zijn nogal wat scènes, drie de helft
zouden kunnen worden bekort Maar ja,
•eilijk op drit gebied steeds weer