Bij de mure van het IN RUSLAND HEBBEN OOK DE RIJKEN VELE PROBLEMEN Christelijke politiek in 11 crisis zonder weerga n Goede familiestrip is meer dan amusement Sneeuwvrouw leidt Ver schrikkelijke Sneeuwman op zijn rooftochten Dol op geiten en mensenvlees, zegt lama Poenyabajra MAANDAG 4 NOVEMBER 1957 Van onze rei-correspondent LINK VAN BRUGGEN Bij Ypenburg één dode en vijf gewonden In de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks drie uur heeft zich op de rijks weg Den HaagRotterdam tussen Ypen burg en de afsplitsing naar Delft een iemand om het leven kwam en v(jf perso om het leven kwam en vijf personen nen ernstig werden gewond. Een vrachtauto mat aanhangwagen, eigendom van de gebr. B. uit Hillegom stond op een plaats, waar dit verboden is. aan de reohterzijde van de weg stil. Uit óe richting Den Haag naderde een perso nenauto. waarin naar later bleek, zes per sonen zaten. De personenauto reed in volde vaart tegen de achterzijde van de aanhangwagen en schoof er gedeeltelijk onder. De gevolgen waren verschrikkelijk De naast de bestuurder zittende passa gier moet op slag zijn gedood. De andere vijf inzittenden waren allen buiten kennis en zijn naar het ziekenhuis Westeinde in Den Haag vervoerd Zij konden met het oog op hun toestand zaterdag nog niet worden verhoord. De personenauto werd geheel vermeid. De vrachtauto met aanhangwagen werd door de Rijswijkse politie in beslag ge nomen. opdat een technisch onderzoek kan worden ingesteld waarbij onder meer de vraag zal moeten worden beantwoorfl of de aohterverlichting in orde is geweest RANGEN EN STANDEN zou men in Rusland niet verwachten. In zijn overigens vals gebleken profetieën heeft Marx de klassenloze maat schappij gepropageerd, terwijl Lenin en daarna Stalin met harde hand voor de „noodzakelijke nivellering" hebben gezorgd. De Sowjetunie moest het eerste land ter wereld zijn, waar de arbeider en, niet te ver geten, de kleine boer, de bovenlaag zouden vormen. De regering, het staatsapparaat, de produktiemiddelen, kortom: alles, zou „in dienst" van het proletariaat gesteld worden, waarbij het hele economische stre ven erop gericht moest zijn de levensstandaard te verhogen. Wat is hiervan terecht gekomen? Ik kan kort zijn: niets. Als men zo het oog over de Sovjet-maatschappij Iaat dwalen, merkt men een hoe veelheid klassen op, waar men bijna van huivert. Men ziet, dat' in de „struggle for life" de levensstrijd, welke door het communisme wordt ontkend de arbeider en de boer ver zijn achtergebleven. Men constateert, dat hun bestaan, alhoewel sinds de Revolutie aan merkelijk verbeterd, door nieuwe standen en rangen overwoekerd is, door nieuwe machthebbers, die als vroeger altijd het recht aan hun zijde hebben. Dat de Russische werker hier onder lijdt, kan moeilijk gezegd wor den. De menselijke natuur is sterker gebleken dan de menselijke leer. Klassen worden, als in elke maat schappij-vorm, als iets vanzelfspre kends aanvaard. Zonder autoriteit WAARSCHUWING VAN DR. HOMMES A.R.P. berust in staatsdirigisme (Van een onzer verslaggevers) T^E CHRISTELIJKE politiek en de christelijke partijen bevinden zich thans in een crisis zonder weerga Voor de hele christelijke politieke actie is thans het ogenblik van ..to be or not to be" aangebroken. Aldus zaterdag dr. N. J Honraies, Ge reformeerd predikant te Rotterdam-Hil- legersberg. sdhrijver van de geruchtma kende brochure ..Zullen we nog a r blij ven?" op de landelijke bijeenkomst van de stichting Johannes Althusiu6 in het Utrechtse Jaarbeursrestaurant, waar hij sprak over de crisis der christelijke poli tiek Op deze bijeenkomst voerde het Dordtse raadslid mr. W. Beernink het woord over „Lief Vaderland, vaarwel?" Dr. Hommes onderscheidde een objec tieve en een subjectieve crisis en besprak uitvoerig een aantal symptomen van het voortschrijdend verval in A.R.P. en C.H.U. Met kracht nam hij stelling tegen de huidige brede-ba6iepoliti©k. waarvan de christelijke partijen het slachtoffer dreigen te worden. Dr. Hommes wees er in de aanvang van zijn betoog op, dat de acute crisis der christelijke politiek is ingeluid door in nerlijke verslapping, die weer het gevolg was van een gevoel van ru6t en voldaan heid over behaalde overwinningen De eigenlijke crisis is echter pas ontstaan, toen de reeds bestaande scepsis over de noodzaak van christelijke partijpolitiek overging in een absolute afwijzing elke christelijke partijcombinatie. De lectisohe theologie van Karl Barbh heeft hier funest gewerkt en ook in de Gerefor meerde kerken zijn weerslag gevonden Dit is de objectieve crisis De subjectieve crisis bestaat onder hen. die de noodzaak van christelijke politiek met hand en tand verdedigen. Deze acute crisis raakt zowel de C.H.U als de A R P. en is vooral in de b rede-basispoli- tiek van het huidige kabinet openbaar geworden. In de C.H.U. manifesteert zt zich voornameijk in de door leidende fi guren verdedigde opvatting, dat men Ir de Unie geheel vrij i6 in denken en han delen, mits men maar belijdend christen i6. Zeer terecht is hiertegenover gesteld dat men zich bij een christelijke partij aansluit niet alleen als belijdend christen, maar omdat men. zich gebonden wetend aan Gods Woord, een aantal klare staal kundige overtuigingen en beginselen aan vaardt. Want anders ligt de weg naar di doorbraak open. Het criterium van he allcen-maar-beiijdend-chri6ten-zijn bete kent in feite de opheffing van de partij als christelijke partij. De symptomen van de verwording ln de kring der A.R.P. besprekend. Hommes in de eerete plaats op het fataal berusten in en het capituleren van de A.R. voor het staatsdirigisme en de ver smelting van staat en maatschappij zo als dat o.m. in de huidige woningbouw- politiek tot uiting komt. Scherp hekelde dr. Hommes ook de z.i. trieste houding, die men in de a.r. kring en die met name het C.N.V. heeft aangenomen ten opzich te van de kwestie der zwarte lonen. Op dit punt i6 het ontzettend verval christelijke ethiek en van de wet Gods in het maatschappelijk leven wel zeer sterk aan de dag getreden. Met prof. dr H. N. Ridderbos meende dr. Hommes voorts, dat de houding van de A.R ten opzichte van de huurblokkering dieptepunt geweest is in de christelijke politiek. „Dat de A.R. Kamerfracties te gen deze huurblokkering niet uit prin cipiële. maar uit zakelijke overwegingen (administratieve rompelomp) 6temden. vormt een acute getuigenis van de cri- aldu6 spreker En de oorzaak var ellende is geweest het brede-basi6- compromis van 1856 Futloosheid Als derde cri6i6symptoom noemde dr Hommes het meedoen van de christelijke l'akorganisaties aan de onverantwc verkiezlngsloonronde" van 1956. Uit dit meedoen blijkt, dal ook deze vakorgam- 5 zich laten meeslepen door de geest werven en genieten en verdelen de welvaart (of liever gezegd: schijnwel- als het allerhoogst en eeuwig goed Maar zo kan men toch geen christelijke politiek blijven voeren Een vierde 6ymp- van verval zag dr. Hommes ij gemakkelijkheid, gedachteloosheid futloosheid, waarmee men in a.r. kring de p.b.o. aanvaardt. Men vergeet, dat de een studeerkamerprodukt van hel katholieke hiërarchische denken Is en alj zodanig een levensaan6lag op het refor matorisch denken van ons volk. zoals dat zijn neerslag heeft gevonden in prestoyteriale stelsel der Gereforme» kerken Er dreigen hier grote geva •nen tot dusverre onvoldoende heeft onderkend. kan de mens niet leven, wordt er wel eens gezegd, en voor Rusland, dat altijd autoriteiten en autoriteit jes heeft gehad, gaat dit in de eerste plaats op. Handelen als gevolg van een beslissing vam hoger hand neemt veel van de eigen verantwoordelijkheid weg. De Rus nu heeft nooit veel voor het dragen van ver antwoordelijkheid gevoeld, omdat ddt zowel onder de feodale als onder de com munistische tsaren een gevaarlijke bezig heid bleek te zijn. Tot de klasse met de meeste macht be horen de partijfunctionarissen. Hun wil is wet, hun grillen doen hele volksgroe pen sidderen. Ze zijn de „kapitalisten" van het communistische systeem gewor den. Ze hebben ongelimiteerde salarissen, kunnen zich auto's, flats en buitenhuizen aanschaffen, kortom: alles wat 't hart zoi kunnen begeren. Ze praten schoon, deze heren. Ze teke nen zichzelf af als „dienaren van he volk", „beschermers van de staat" er „verdedigers van de leer" Telkens treden ze naar voren om de noodzaak van zuivering, een reorganisatie, een produk- tieverhoging of zelfs een volksverhuizing te argumenteren. Al deze dingen geschie den „in het belang van de werker", dae altijd door „reactionairen", „fascisten" en „imperialisten" wordt „bedreigd". Onmiddellijk na hen komen de klassen, waarop ze drijven. De militairen behoren hierbij, de uitvinders, de professoren, de ingenieurs, de schrijvers, de schilders, de administrateurs en de journalisten. Met gunsten, bijzondere faciliteiten en tore hoge salarissen worden de diensten v deze lieden nog dagelijks „gekocht". I zijn de volksverdedigers, de volksopvt ders, de volksmenners, de volkskunste naars en de volkshuishoudkundigen. Verdient een ongeschoolde Rus-I arbeider zo'n zevenhonderd roebel per maand, een legerkapitein krijgt er ten minste vierduizend in handen, een gene raal zelfs negenduizend. Een arteiet, die de eretitel „volkskunstenaar" draagt, heeft een maandinkomen van ongeveer tiendui zend roebel, een middelmatige journalist „Het eerstnodige 16 echter: een terug keer naar de directe ernst en een hei Woord Gods en naar de antithese de christelijke politiek" aldus Hommes De kerker moeten oproepen waarachtige bekering. Een paar lek» de Bijbel zijn voor de christelijke po litiek van meer nut dan alle ingewikkel de wijsheid van de Stichting van de Ar beid, Wenkend Perspectief en S E R De zijn de huidige brede-basispol: tiek i Er i naai kabinet komen, waarin ook de libe ralen vertegenwoordigd zijn Een harts tochtelijk beroep deed dr Hommes ook op de ((aanwezige) leiders van het Gere formeerd Politiek Verbond om ondank» de kerkeijke verdeeldheid deel te nemer aan de gemeenschappelijke verdediging van het reformatorische erfdeel. Sprekei eindigde zijn betoog met aan te dringen op meer ootmoed. De mens dient gaan beseffen, dat hij niet alles 1 gelen, maar meer aan God moe: laten. In zijn rede „Lief Vaderland, wel?" betoogde mr. W. Beernink. dat het than6 meer dan broodnodig i6 in de lands- politiek met de grote daden Gods in de geschiedenis van on6 volk rekening te houden teneinde zich te bezinnen op het heden. De gemoedelijkheid van de heer Tilanus is kenmerkend geworden voor de christelijke politiek. Wij weten geen vuist meer te ballen en als we het willen weten, gaan we eerst advies vragen aan de S.E.R Het gevaarlijkste is misschien wel. dat men zich eenvoudig niet meer kan indenken, dat men nog zonder K.V.P P.v.d.A kan regeren. Sprekend over de samenwerking der protestants-christelijke partijen, gaf mr. Beernink als zijn mening te kennen, dat op het ogenblik niet op een fusie i A.R.P. en C.H.U moet aandrin gen. Wel dient bevorderd te worden: een samenwerking van beide partijen, waar mogelijk, op basis van een gezamenlijk te formeren reformatorisch staatkundig program, zonder dat daarbij aai zenseigene van A.R - en C.H.U -pro grams geweld wordt aangedaan Het Ne derlandse volk zal, wanneer het getij vi de welvaart keert, zich vol vertrouwi tot de protestants-christelijke partijen moeten kunnen wenden Maar dan moet «r in die partijen eerst veel veranderen, aldus spreker. Steun r.-k. H.O. moet verviervoudigd Van de kansels der Roomse kerken i? zondag een herderlijk schrijven voorge lezen, waarin de aartsbisschop en de bis schoppen hun gelovigen oproepen de 'teun voor he-1 r k hoger onderwijs ••"•viervoud'gen Voor di» doel is thans een stichting in iet leven geroepen Centraa' Fonds katholiek hoger onderwijs Het herderlijk schrijven wijst op de noodzaak het r k hoger onderwijs uit te breiden Het menselijk leven gaat steeds meer berusten op de resultaten van wetenschap en onze ontkerstende same: •eving heeft meer en meer behoefte ai 'en christelijke wetenschapsbeoefening bijna vijfduizend roebel. Uitvinders den met zo'n vijftienduizend roebel per maand beloond, directeuren van bedrij ven met tienduizend roebel en pas afge studeerde ingenieurs met drieduizend roe bel. De auteur van een boek kan gemak kelijk honderdduizend roebel „maken", de vervaardiger van een schilderij even gemakkelijk vijfentwintigduizend roebel. Voor een toneelstuk wordt tenminste vijf tigduizend roebel neergeteld, terwijl een hoogleraar toch gauw achtduizend roebel per maand ontvangt. Overschotten Men kan zich afvragen wat al deze men- ui met deze enorme kapitalen doen. te- eer, daar ze door de fiscus zo goed als laangetjst worden gelaten. Hun geld be leggen kunnen ze niet, want rentabiliteit is een begrip, dat niet met het systeem overeenstemming is. Besteden kunnen ze 't evenmin. De huren, welke ze voor hun overigens kleine modelflats betalen, zijn nc laag als die van de arbeiders, omdat het (staats)huizenbezit opzettelijk op een rendabele basis wordt geëxploiteerd. Van de subsidies, welke voor de eerste levens behoeften worden gegeven, profiteren zc eveneens, terwijl ze, wat kleding en voe dingsmiddelen betreft, nog vaak extra goedkope toewijzingen krijgen. Een va kantieverblijf, een dascha, kunnen ze ziel slechts één keer aanschaffen, van eer auto, die misschien vijftienduizend roebel kost, kunnen ze er op z'n hoogst twei zitten. Voor de rest blijft er weinig i Men spreekt over een nieuwe koers omdat de zware industrie ten koste v« verbruiksgoederehsector omhoog wordt geschroefd en er op dit laatste terrein slechts het hoogst noodzakelijke wordt ge produceerd. Inmiddels groeien de klassen van voorrechten gestadig aan. De Sowjetunie levert jaarlijks duizenden technici af. dui zenden officieren en duizenden gegadig den voor het hogere ambtenarenkader. Ei komen steeds mew mensen, die kapitale sommen verdienen, die in de letterlijke betekenis van het woord niet weten ze met hun geld moeten doen. Men kan bijna wel stellen, dat dit knelpunt in de Sowjetunie wordt. Niet alleen een laag salaris kan ontevreden heid opwekken, maar ook een hoog sala ris, dat niet besteed kan worden. Het ho gere personeel wenst ruimere flats, meei verbrui ksgoederen, vooral in het luxe genre, en een beter assortiment kleren. De vrouw van de directeur wenst niet het zelfde (slechte) katoentje te dragen als de vrouw van een arbeider. De direc teur zelf wenst zich in een kostuum var wolkenkrabbers. n Moskou uit de grond zijn pestampt. In dit gebouw huist het Russische ministerie wan Buitenlandse Zaken- goede kwaliteit te steken en wenst de mo gelijkheid te bezitten zijden of nylon over hemden te kunnen kopen. ln de Russische „upper ten" hoort men hier dagelijks over praten. Anders dan de arbeider oj de boer lachen de gefor- tuneerden een beetje om de leugens, welke in de officiële persorganen over het Westen worden verteld- Te veel van hen zijn op de een of andere wijze met de „kapitalistische wereld" in aanraking Ze weten al te goed, dat daar geen werkloosheid heerst, dat de levens standaard er aanzienlijk hoger is dan in elpen land en dat de arbeiders daar in veel betere omstandigheden verkeren. „Vroeger," zei een administrateur van een grote metaal waren fabriek tegen me, „hebben we hier anders over gedacht Voor de oorlog moesten we de industriële achterstarid, welke we ten aanzien van het Westen hadden, ten koste van alles trach ten in te halen, terwijl we ons, onmiddel lijk na de oorlog van de slagen moesten herstellen, welke de Duitsers ons hadden toegebraoht.... Maar in Westeuropa moest men dat na de oorlog ook, terwijl het, wat de bewapening betreft, net zo hard mee m-oest als wij Er komt een tijd, dat men genoeg van materiële offers krijgt.... We hebben al onze hoop dan ook op Kroesjt- sjef gevestigd, die ons een nieuwe toe komst heeft beloofd Ook onder de studenten, die eens tot de bovenlaag van de Russische maatschappij hopen te behoren, wordt over ddt probleem gepraat. Niet in een sfeer van opstandig heid of ontevredenheid, doch eerder in één van een noodzakelijke correctie op het economische beleid onder het regime van Staildn. „We moeten een andere koers uit," zei een student van de hogere landbouw school. „We kunnen niet alles tegelijk, want anders doen we alles gebrekkig.— Onder Stalin moesten we onze industrie vooruit helpen, China kapitaalgoederen leveren, bewapenen en de verbrulksgoe- derensector verruimen—. De moeilijkheid was echter, dat de industrialisatie, de le vering aan China en de bewapening abso lute prioriteit hadden en altijd ten koste van onze eigen behoeftebevrediging gin genDe nieuwe politiek: het vreedzaam naast elkander voortbestaan, kan het ant woord zijn— we kunnen ons dan meer in de vredessector ontwikkelen en zo ook de idealen van het socialisme lijken DAT ONZE NEDERLANDSE OMROEPEN ooit zouden kunnen komen tot een dagelijkse, opgewekte maar toch min of meer serieuze familie strip, is, bij de huidige toestanden, al uitgesloten omdat vier grote en een kleine omroep voor hun uitzendingen twee zenders moeten delen en dus nooit dagelijks in de ether komen. En aangezien onze omroepverenigingen van levensbeschouwelijke aard zijn, kan men al heel moeilijk komen tot een gezamenlijk programma op dit gebied. Niet, dat we zo gebrand zouden zijn op zulk een programma, maar alleen omdat er in ons land zoveel belangstelling voor de familiestrip bestaat, stellen we dit vast. Andere bezwaren voor een geregeld programma van deze aard zijn, zoals we zaterdag al zagen, het feit dat zo'n 6trip een erg duur paardje op stal ls en dat het bl-kbaar al uiterst moeilijk ls vooi de om roepen eens in de veretien dagen of zelfs elke week mt zo'n programma te komen. Nederland is heus niet het enige land, dat zich aan de familiestrip heeft ge waagd op Amerikaans voorbeeld: er blijkt vrijwel overal enthousiasme voor te bestaan. Wat wij voorgezet krijgen heeft over het geheel met de oorspronkelijke Amerikaanse opzet alleen nog gemeen de basis van het „gewone", het doorsnee gezin (met een kleine letter), In zijn eigen genre heeft tot nog toe de strip van Jan de Vrle6.over de jeugd in de grote stad, gepresenteerd door de N.C. R.V., het 't beste gedaan. De familie De Wit, burgerlijk, protestants gezin, heeft al heel wat beleefd en, al mankeert het Programma voor morgen lijvers urn I. 402 m. KRO: 7 00 Nws 7. Am 7.45 Morgengebed en liturg kal i 8.55 Hoogmis Nw rber 8.15 Gram 8.55 Hoogmis 10.15 V d kind 10.30 Schoolradio 10.50 Waterst 10.55 Gram 11.00 V d vrouw 11.30 Schoolradio 11.50 Gram 12.00 Middagklok-noodklok 12 03 Gram 12.30 Land- en luinbouwmeded 12.33 Gram 12.55 Zon newtjeer 13 00 Nws en kath nws 13.20 Gram 13.25 Amus muz 14.00 Schoolradio 14.30 V d vrouwen v h land 14.40 Gram 15.00 Kamerkoor 'Dole ork en solist 16.00 V d zieken ucd 17.40 Beursber I en de wereld: De beteken 7.00 V d i iz: Nederla Nederland H Grool 19.00 Nws 19 IC 19.15 Lichte muz 19.35 Gr 20.30 Act 20.45 De gewon 15—24.00 Gram. urn n. 298 m. AVRO 20 Gram. VPRO: 7.50 8.00 Nws 8.15 Gram 9 wij- velgeving Dagopening im 9.40 Mor genwijding 10.00 Gram 10.5C Hollands allerlei 11.30 Gram 12.00 Metropol» ork 12.30 Land- en luinbouwmeded 12.33 Mil ork 13.00 Nws 13.15 Meded of gram 13.20 Lichte muz 13.55 Beursber 14.00 Gram 14.40 School radio 15.00 Cello en piano 15.30 V d zieken 16.30 V d jeugd 17.20 De dierenwereld en wij caus 17.30 Promenade ork en solist. 18.00 Nws 18.15 Act 18.30 Amateursuitz 18 55 Paris vous parle 19.00 V d kind 19.05 Gram 19.45 V d jeugd 2000 Nws 20.05 Gevar progr 22.15 Volksmuz 22.35 Pianorecital 22.55 Ik geloof, datcaus 23.00 Nws 23.15 Beursber van New York 23.16 New York calling 23.21—24.00 TS: 12.00—13.00 Euro- Rop openingsbijeenkomst v d Assemble Europese Kolen- en Staalgemeenschap 20.3 en weerteer. NCRV: 20.45 Documentair Op de rivier de Moskwa wordt 's zomers een dienst met watertaxi's onderhouden. het Aziatische Himalajagebergte tot dusver in westelijke landen nig bekendheid, doch wellicht zal hierin binnenkort verandering ko men, nu de Nepalese regering eer reisbureau heeft opgericht, dat het vreemdelingenverkeer in dit eens verboden koninkrijk midden in gebergte moet bevorderen. De Himalaja op zich ie reeds eer zandere attractie, maar de grootste be zienswaardigheid zal toch zeker zijn de mysterieuze „Verschrikkelijke Sneeuw man". die reeds door een groot aantal nensem is gezden Dat wil zeggen, wanneer men geloof tcan hechten aan de woorden van Tibetaanse lama (geestelijke), die een wonen vooral in de het gebied dat hil bovendien zo nauw- dezer dagen is teruggekeerd van een speurtocht naar de verschrikkelijke «neeuwmannen, oftewel de Yetis. Lama Poenyabajra, overste van het klooster van de dalai lama in Katmandoe heeft vier maanden door het grensgebied van Tibet en Nepal gezworven en verklaart in te staan voor de waarheid van zün ver haal. Hij heeft de i waargenomen lagere streken aoorkruiste keurig bestudeerd, dat hij ze verdeelt in arie typen: de Nyalmo. de Rimi Racksi Bompo. Het machtigst zijn de Nyalmo's. Naar eonaitttng worden zij vier to' vijf meter lang en leven van het vlees van yaks (de knorbuffels, die de Tibetanen als huis- eieren houden), van berggeiten en vaz Himal a j aherten Tot zijn grote verbazing L lama Poe nyabajra tot de ontdekking gekomen, dat de vrouw bij de Nyalmo's blijkbaar ever „zeldzaam" is als onder zijn eigen volk er dat zij bovendien de leidster is van he gezin. Op de vele rooftochten die d« wezens ondernemen, worden zij aange voerd door de vrouwen. I Wanneer zij hun klopjachten op yak» en berggeiten ondernemen, ziet men hun lange grijze haren wapperen ln de gure wind. Het gehele lichaam ls met haar be dekt. De schedel is kegelvormig en komt ongeveer dertig centimeter boven de reusachtige wenkbrauwen uit. aldus de De Nyalmo blijken vrolijke lieden te zijn. Poenyabajra heeft gezien, dat zij gemeen schappelijke feesten hielden en zich uit bundig vermaakten onder de pijnbomen, tijdens hun bezoeken aan de lagere ge deelten van het gebergte. Het zal echter moeilijk zijn zo'n wezez te pakken te krijgen, meent lama Poenya bajra, omdat zij gewoonlijk op hoogten van meer dan vierduizend meter leven en alleen op hun strooptochten naar v sel in lagere streken terechtkomen. In leder geval is de lama er niet ln ge slaagd een Nyalmootje te verschalken en een belangrijkste reden daarvan ls zeker, dat zij naar zijn mening zeker vijftien maal zo sterk zijn als een man Bo dien, aldus de geestelijke, zijn ze verzot mensenvlees.... De Rimi blijkt een wat vriendelijker soort Verschrikkelijke Sneeuwman te zijn. In de regel wordt hij twee of iets minder dan drie meter lang en hij houdt evenals de mens het meest van een maaltijd, die naast een mals boutje ook uit wat groente bestaatDe Rimi's leven op hoogten van 3400 tot vierduizend meter en wel vooral in het gebied rond de Mount Everestketen. De derde soort, de Racksi Bompo. is de dwerg onder deze verschrikkelijke wezens. B racksi Bom po's worden op zijn hoogst anderhalve meter lang en vo zich geheel met plantaardig voedsel. Vaak sluipen zij, op zoek rtaar i naar de dorpen op de sjerpa's, waa gerst en gierst stelen. Ze zijn daar dol op, verklaarde lama Poenyabajra. Het komt nogal eens voor, dat de Racksi Compo onder leiding van hun vrouwen natuurlijk strooptochten ondernemen naar zaam gelegen watermolens, om zich daar tegoed te doen aan gerstemeel. Het was een zware tocht, vond de lama, doch wanneer de regering ermee akkoord zou gaan. dan trok hij opnieuw het ge bergte in om een Yeti te doden of levend te vangen en aan de regering ov« wei eens aan levendigheid en verve, mogen alle bewondering hebben voor de prima dialogen, die altijd de bepaalde gezin6trant raken. Hetgeen niet weg- it, dat het spectaculaire „Familie Doorsnee-programma", dat eigenlijk een dwaa6 cabaretje is en niet altijd in overeenstemming met de gevoelens van niet-VARA-leden. het- in alle kringen tot veel grotere populariteit heeft gebracht. Ook al is het oorspronkelijke peil danig gezakt en mag de VARA wel oppassen, dat dit paradepaardje zijn roem niet over leeft. Jaren geleden heeft de VPRO eens een niet-onaardige strip gehad, waarin een wijkzuster de hoofdrol 6peelde, al was deze wel op een sociaal doel afgestemd. Verleden jaar heeft de VARA een ontij dig einde moeten maken aan een strip jonggehuwden in het vrouwenpro gramma op woensdagochtend: hal6 over >p emigreerden de Jongelui: men hield de vaart niet in. Op het ogenblik hebben we ons voorts te schamen over een zgn. kolder-famllie- strlp, welke de AVRO op donderdag ln de svond uitzendt en die „Koek en El" heet. Onbegrijpelijk. dat de AVRO zoiets onbeschaafs en van alle humor ontdane narigheid de ether !n durft sturen! Welk publiek meent deze omroep hiermee te amuseren? Daar valt dan het woord „amuseren". Moet een goede familiestrip bepaald amusement zijn? Tot op zekere hoogie: ja. We hebben zelf al genoeg narigheden, dan dat we er behoefte aan hebben, die een fictief gezin er nog bij aan to horen. Maar een goede familiestrip kah méér zijn dan amuséfnent: kan ook op sommige levensvragen een antwoord trachten te geven. Jan de Vries heeft dat in „De jeugd vliegt uit" geprobeerd. Naar het orjieel van velen ls hij daar op ze kere hoogte ook wel ln geslaagd, maar de bepaalde alledaagsheid van het geheel heeft vele anderen niet geregeld aan het toestel kunnen houden. Voelt U nu wel, hoe bijzonder moeilijk het is, kritisch-luisterend en zo gaarne-veroordelend Neder land met zijn geschakeerde overtui gingen en instelling, het naar de zin maken? COMMENTAAR Veel beter Ja. de tweede aflevering van het door Annie M- G. Schmidt geschreven VARA- televisiespel „Pension Hommeles" was zaterdagavond heel wat beter om aan te zien dan de eerste, vier weken geleden. Dat het een nonsens-verhaal is, weten we wel, maar het was niet zo'n wilde kolder meer en had, bepaaldelijk door Het charmante spel van Mieke Verstraete en de knappe actie van Donald Jones, zelfs verdienstelijke kwaliteiten. Dit was nu eigenlijk eens een, soort voorproefje van commerciële televisie", al was het natuurlek gefingeerd, want alles draaide om een pakje (niet-bestaan- de) waspoeder, dat later grappig nog eens in het filmprogramma verscheen. In de quiz Weet wel wat je waagt" raakte de VARA aan twee handige deel nemers het maximum aan blanke guldens kwijt, nl. f 286. Dat kan allemaal maar Eén van de winnende deelnemers be wees dat het hem niet om de „knikkers" ging en stortte een deel van zijn winst in het fonds van de VAR A-speelgoedactie. Jammer, dat dit niet achfer de schermen werd gehouden. Nu weet hal] Nederland, hoe braaf hij wel handelde. EKSG op het scherm Wie kans ziet, zich morgen!dinsdag)- middag in lunchtijd aan hef televisietoe stel te zetten, kan van 12 tot 1 uur getuioe zijn van de buitengewone zitting van de Europese Kolen- en Staalgemeenschap, welke in Rome wordt gehouden. De NTS verzorgt een rechtstreekse reportage van dit gebeuren. „Een stilzwijgen rondom Jeannette" is de titel van het luisterspel, dat de NC RV vanavond om 8.40 uur uitzendt; auteur ls Oskar Weesel. Om 10.20 uur zingt het Zweeds kamerkoor geestelijke liederen. Gevarieerd programma van de AVRO met het maandelijks actueel journaal, de kijkwedstrijd met dubbelbeelden en een film over de activiteiten van Scotland Yard. Tips uit het buitenland Uit Duitsland (300 m 971 kHz) komt om 9.40 uur een concert met solistische medewerking, te geven door het Keulse Omroeporkest o.l.v. Marcel Couraud. Het programma vermeldt werken van Ra- meau en Claude Debussy Om 7 uur concerteert voor de Engel se Home Service (434 m) o.l.v. Lawrence Le <wtard het BBC-orkest Uitgevoerd wordt hetvioolconcert in D van Brahms; solist Max Ros tal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 7