CHRISTELIJK Kqü WYBERT Niet gedifferentieerde loonpolit' k mislukt m\ Een woord voor vandaag S Christelijke politiek daad van gehoorzaamheid V Puzzel mee Waarschuwing tegren de overmatige bruiloften Roemen in de beginselen is niet genoeg De onbekende man Kanttekening Diakonaat, speciale taak vanS maatschappelijk werk Bouwvakkers weten het wel beter died, dat de gedifferentieerde loonronde van vorig jaar. die een vrijere loonvorming moest inlei den mislukt is. Nu immers zowel de landarbeiders als de grafici ook nog de tweede 3 pet. hebben gekregen, hebben alle groeperin gen tenslotte toch 6 pet. gehad, waarmee de gedifferentieerde loonvorming veroordeeld sou zijn. Dr. W. Albeda, economisch me dewerker van de Nederlandse Christelijke Bond van Werknemers in de Hout- en Bouwnijverheid heeft hierover echter nogal ande re gedachten. In Tot Opbouw, or gaan van genoemde bond voert hij een viertal redenen aan. waar om niet de gedifferentieerde loon politiek, maar wei een ander loonbeleld heeft gefaald. In de eerste plaats noemt dr. Albeda.dat de wijze waarop en de omstandigheden waaronder de gedifferentieerde loonpolitiek ge- In de tweede plaats is de les van 1956 niet. dat vrije loonpoli tiek onmogelijk is. Ieder die wel eens over de grenzen gekeken heeft, weet dat dit dwaasheid is Voorts verklaart de schrijver wel eens te willen weten, of men de huidige politiek, die ten aan zien van de lonen bedreven wordt, „loonpolitiek" noemt. De schrij ver noemt dit liever de bevriezing van het huidige loonpeil, met al z'n onrechtvaardigheden die het ondanks de geleide loonpolitiek verkregen heeft. En tenslotte merkt dr. Albeda op. dat wil men bewijzen, dat er iets is mislukt, men naar de loon- chaos in de bouwnijverheid moet zien. De geleide loonpolitiek heeft hier belet een fatsoenlijke c.a.o. te maken. De arbeiders zijn hier van thans het slachtoffer. In de hoogconjunctuur redden zij zich wel. Zo weinig invloed heeft de ge leide loonpolitiek bij spanning op de arbeidsmarkt. Pas nu de ont spanning doorzet, blijkt dat zij de dupe worden van het loondirigis- loonvorming haar kans In Neder land nog niet heeft gehad. Wel de gelelde loonpolitiek. Iedere bouwvakarbeider kan het aan den lijve constateren. Wat is cr nu mislukt? Het Vrije Volk informere voor het antwoord bij dc bouwvakarbeiders, aldus dr. Albeda. (In het Voorlopig Verslag op de begroting van sociale zaken heb ben vele leden van de Tweede Ka mer aan de minister gevraagd, of hij de tijd gekomen acht om nieu we richtlijnen op te stellen voor de loonpolitiek, voor deze Kamer leden is het niet meer duidelijk, op welke basis de normen van de loonpolitiek nu berusten. Volgens hen mag de indruk niet gewekt worden, dat de gedifferentieerde loonpolitiek een mislukking ge weest zou zijn. Wat er tot nu toe gebeurd is, was niet meer dan een proefneming. Red.) Standpunt C.B.T.B. Ons Platteland, orgaan van de Ned. Chr. Boeren- en Tuinders- bond laat nogal wat kritiek horen op de in de begroting voor land bouw aangekondigde plannen van de minister tot het doorvoeren van vestigingseisen voor de land bouw Het C.B.T.B.-bestuur is van mening, dat het nodig is dat een boer, die ondernemer wordt in een agrarisch bedrijf een di- Eloma van tenminste een land ouwcursus of beter nog van een lagere land- of tuinbouwschool of landbouwwinterschool bezit. Onge veer 85 pet. van de boeren- en tuinderszoons ontvangen dit onder wijs echter reeds. Gelet nu op het grote aantal, dat geen zelfstandig ondernemer wordt acht de C.B.T.B. de uitspraak gewettigd, dat zo goed als ieder, die zich in de land- of tuinbouw vestigt als ondernemer, landbouwonderwijs heeft genoten. Speciale vestigings eisen met betrekking tot de per soon van de ondernemer zijn dus Ten aanzien van vestigingseisen voor de grootte van de bedrijven, was de opvatting van het C.B.T.B. dat de boerenbevolking er van overtuigd moet worden, dat niet alle boerenzoons ook zelf boer kun nen worden. Zij zullen zich door het volgen van andersoortig onder wijs moeten voorbereiden op an dere beroepen. Juist werd het geacht, dat de Stichting Beheer Landbouwgron den bemiddeling verleent om ou dere boeren als het ware uit te kopen en de grond te gebruiken voor vergroting van bedrijven. Ook zal het de boeren duidelijk gemaakt moeten worden, dat een agrarisch ondernemer slechts dan recht heeft op een redelijk be staan, wanneer zijn bedrijf zoda nige omvang heeft, dat tenminste één man daarop een voldoend aantal uren produktief kan ma ken. De aandacht wordt er voorts op gewezen, dat zich reeds een snel le inkrimping voltrekt van het aantal kleine bedrijven. Dit alles overwegend acht het C.B.T.B.-be stuur geen verdere dwangmaatre gelen nodig. De C.B.T.B. meent, dat de mo gelijkheid er moet blijven, dat Iemand, die ondanks alle waar schuwingen zelfstandig onderne mer wil worden, op een bestaand klein bedrijf, hem dit niet onmo gelijk gemaakt moet worden. Het ld van prijsgegeven, wanneer dit niet leidt tot te kleine bedrijven en ai- Conferentie c.h.-studenten (Van één onzer verslaggevers) DE eerste landelijke conferentie voor christelijk-historische stu denten, zaterdag op initiatief van de c.h. Studenten-Werkgroep Utrecht, in deze stad gehouden, mag een succes worden genoemd. De deelname was ver boven de verwachting en uit de intensieve wijze, waarop werd deelgenomen aan de discussies, bleek duidelijk dat er inderdaad belangstelling bestaat voor deze eigen vorm van het c.h. jongerenwerk onder de studenten. De heer H. W. Tilanus, voorzitter van CHU en c.h. Tweede Kamerfractie, die degehele conferentie meemaakte, betoonde zich dan ook bijzonder dankbaar voor dit jeugdige medeleven met de Unie, waaruit binnen afzienbare tijd een versterking van het aantal intellectuelen, die actief willen zijn binnen de CHU, verwacht mag worden. steeds op te treden godin, 8 bewerkte huid, 10 11 schrobnet, 12 muziekinstrument, 13 bij voortduring. 14 vochtig, 15 dier. 18 over, langs, 19 eenmaal. 20 snibbig. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar IJhorst en De Wijk <Dr.>: D. C. van der Linde te Olde- en Nije-Berkoop. GEREFORMEERDE KERKEN Examen. De classis Coevorden heeft preparatoor geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer E. de Vries. kand. theol. aan de Theologische Hogeschool. Kand. De Vries, Meerstr. 224 te Emmen, zal een eventueel be roep terstond in verweging nemen. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Bedank voor Aalsmeer: J. M. Vis ser te Dokkum. Bescherm Uw M keel en voorkom - verkoudheid met De eerste spreker, prof. dr. G. C. oan Niftrik, kerkelijk hoogleraar te Amsterdam, begon met te stellen, dat hij graag vast tvilde houden aan de uitspraak: politiek is een heilige zaak. Natuurlijk kan de politiek op zichzelf vaak een kwaad ding zijn, maar zij kan geheiligd worden tot een daad van gehoorzaamheid. Zo mogen we het zien, wanneer we christelijk-politieke arbeid beschou wen als het oprichten van tekenen van het Koninkrijk Gods. vaak blijven steken. De notie van het 1000-jarig Rijk. waarin de duivelen zijn ingekort, werd zo een prooi van de sectariërs. Het is echter een goed bijbelse gedachte! Christenen in de politiek zijn zo mensen, die meewer ken aan dat binden van de duivel. Zij pogen het komende heil reeds enigs zins gestalte te geven als een (zwak) teken van het komende Rijk. Het kenmerkende van de christelijke partij zag prof. Van Niftrik in het feit. dat daarin mensen bijeen zijn, die zich willen laten gezeggen door het Woord Gods. Helaas zijn er velen, die de Bijbel slechts kunnen verstaan als Wet. Daar door komt het christelijk handelen vaak achter bij de cultuurontwikkeling. Het gaat echter om de bezieling door de dy namische kracht van het Woord: we moeten het bijbelse verhaal doorvertel- n in de werkelijkheid van deze tijd. De ARP, zo betoogde prof. Van Nif trik. beschouwt de partij als een uiting van de kerk als organisme. Daarom heeft zij de neiging steec namens de kerk. In de CHU ligt dit geheel anders. Zo gezien wilde de Amsterdamse hoogleraar een plaatse lijk samengaan van ARP en CHU wel zien als een zaak'van tactiek, maar evenzeer als een gevolg van de onbe kendheid met het wezen van het c.h.- beginsel. De inleider zag in de CHU twee stro mingen. Allereerst de groep, die wil werken middels ethische beïnvloeding door christelijke beginselen te versprei den onder het volksleven om dan later daarvan de staatkundige oogst te kunnen ontvangen. De andere stroming legt z.i. mi ar de nadruk op het profetisch getui gen. Prof. Van Niftrik meende, dat een synthese van beide de juiste oplossing bood. Daarom hebben we ook een C.H. UnieEen verkoyiigings-theocra- tie achtte hij juist. De CHU trekt mij o.a. zo sterk aan, aldus prof. Van Niftrik, omdat zij de meest nationale partij is. die de gees telijke doorbraak niet schuwt in de so lidariteit met de anderen. Vandaar dat de CHU al steun verleende aan een na tionaal kabinet, toen de ARP daartegen nog principiële bezwaren had. ARP-CHU economische politiek, 's Avonds beant woordde een forum, van drie personen vragen van de deelnemers o.l.v. de heer J. Tegelaar, soc. cand. te Amsterdam. De verhouding ARP-CHU is daarbij breedvoerig besproken. De heer Tila nus heeft daarbij tot uitdrukking ge bracht, dat hij nog steeds van mening is, dat de CHU het best op eigen benen kan blijven staan. Dit sluit de mogelijkheid van samengaan op provinciaal of ge meentelijk terrein overigens niet uit Wèl achtte de Unievoorzitter de in Der Haag aangevoerde argumenten voor hel samengaan negatief ingesteld (tegen socialisme en tegen Rome). Belangwek kend vond hij het, dat het in 1958 moge lijk zal worden om de resultaten van sa menwerking te vergelijken, omdat bij de Raad wél doch bij de Staten niét ge meenschappelijk wordt opgetreden, Dr. J. J. R. Schmal te Voorburg, lid van de Tweede Kamer en gedeputeerde van Zuid-Holland, accentueerde dat hij de verdeeldheid niet In het belang va Prot. Chr. Nederland kan achten. Voi een juiste beoordeling van het Haagse geval moet bedacht worden, dat het hier gaat om broeders van hetzelfde huis, die te kwader ure uiteen zijn gegaai Een fusie achtte hij niet te verwezei lijken, maar georganiseerd overleg krachtens «ke gemeenschappelijke teressant betoog over: CHU.en sociaal- afstamming mogelijk zijn. Verticaal: 1 mede. 2 watering, 3 ge kalligrafeerde opdracht bij een ge schenk, 4 boom, 5 benige laag om tancTwdrtels. 6 dier. 9 om niet, 16 sabel, 17 zelfkant aan weefsels, 18 OPLOSSING PUZZEL No. 58 Horizontaal: 1 laf, 6 er, 7 kennel, 8 eed, 10 aasgier, 12 worst, 14 teen, 15 zwaan. 17 St.. 18 allerlei. Verticaal: 1 leeuw, 2 are, 3 gerst. 4 gnuiven, 5 klarinet, 9 dar, 11 as- lade, 13 onwel, 16 al, 17 si. BOEKBESPREKING Fré's meisjesjaren, door Nel Ver schoor-Van der Vlls. Uitgeverij J. H. Kok N.V., Kampen. Derde druk. In de Gouden Poort-reeks is versche nen de derde druk van Fré's Meisjes jaren. Een vlot en goed geschreven boek over een meisje, dat de hogere waarden van het leven leert kennen achter bos sen. heidevelden en een rumoerige kweekschoolklas. Wie dit boek van Nel Verschoor nog niet kent, bevelen we het van harte aan. Kanselboodschap te Neede o o £)E kerkelijke gemeenten te Nee- de (Gld.) zijn gisteren in een kanselboodschap gewaarschuwd tegen een onverantwoorde wijze van bruiloftsviering en daarbij aangedrongen op beperking van het aantal genodigden en een meer stijlvolle viering in familiekring. In de boodschap wordt er o.m. op gewezen, dat door het grote aantal gas ten op de bruiloften in de Achterhoek, het karakter van een familiefeest in het gedrang komt en de huwelijksslui ting zo een belangrijke trek verliest en teveel een publieke aangelegenheid wordt. De bruiloften missen vaak elke stijl en vertonen een grote leegheid. Zij hebben soms een overmatig drank gebruik tot gevolg en de hoge kosten van de feesten veroorzaken schulden of beperkingen, die men zich in de huishouding moet gaan opleggen. De geestelijkheid meent, dat deze onver antwoorde uitgaven niet in overeen stemming zijn met de christelijke levens- De kanselboodschap gaat uit van de het bestuur der hervormde evangeli satie, de kerkeraad der gereformeerde kerk en van de beide r.k. pastoors. De bedoeling is, zo wordt ons mede gedeeld. om het gesprek over deze kwestie op gang te brengen, te meer omdat het hier een zaak van meer dan plaatselijke betekenis betreft. Schilder als een man van 't vak: CetcllclC Bondsdag Hervormd-Geref. Mannenbond Er moet ook naar geleefd worden (Van een onzer verslaggevers) GROTER dan vorige jaren was ditmaal de* opkomst op de bondsdag van de Bond van Ned. Herv. Mannenverenigingen op ge reformeerde grondslag. Men had dan ook een ruimere zaal in Utrecht nodig. Zulks tot blijd schap van ds. A. Vroegindewey van Veenendaal, die als 2e voor zitter van de Bond de aanwezigen een welkom toeriep. ,.Meer en meer wordt onze bondsdag be schouwd als een ontmoetings plaats van het gereformeerde volk", verklaarde hij. De blijde toon bleef echter niet klinken, want in zijn openingswoord, getiteld „Is er nog toekomst?" tekende ds. Vroegindewey de sombere situatie. In de wereld: moeilijke tijden, oor logsdreiging. In de kerk: streven naar valse eenheid tussen recht- en vrij zinnig. lonken van de Wereldraad naar Rome. In de Hervormde Kerk: loslaten van de belijdenis der vaderen, opdringen van de midden-orthodoxie naar een legale positie in plaatsen, waar de gemeente een gereformeerde signatuur draagt: toelaten van de vrouw tot de ambten, niettegen staande een sterke minderheid hier voor niet te vinden is. En tenslotte komend tot de eigen kring: ook onder de hervormd-gereformeerden wordt 7. „Goede morgen." Jess zette haar instrumen tentas neer en gaf de vrouw van midden vijf tig, die opstond om haar te begroeten en daar bij gebruik maakte van een stok de hand. „Goede Lhorgen, Zuster. Ik ben blij dat u komt. Misschien kunt u me vertellen, hoe lang ik nog met dat vervelende ding opgescheept z&l zitten." Ze knikte met een boos gezicht naar de stok. Mevrouw Seacombe had een scherpe stem, een magere hoekige gestalte en ze droeg haar haar buitengewoon strak. Haar lange hals en haar zwarte jurk schenen de benige lijn van haar kaak te accentueren. Haar huid spande strak over haar jukbeenderen. Niets kon echter de eer lijke oprechtheid van haar ogen temperen, hoewel ze vandaag vermoeid stonden. Ondanks haar on geduldige woorden trad ze Jess met een glim lach tegemoet. Het was een glimlach die alleen tot haar lippen reikte. „O, dat zal niet zo lang meer zijn," verze kerde Jess haar. „Hoe lang is het gips al van de enkel af?" „Dokter Gilder heeft het eergisteren verwijderd, maar mijn voet is nog zo slap, alsof hij hele maal los zit," klaagde de huishoudster. „U be grijpt toch zeker wel. Zuster, dat ik zo niet ver^ der kan gaan? Mijnheer Forester is heel ge duldig met me geweest, maar vandaag of mor gen zal hij me van comedie gaan verdenken." „Daar is niet veel kans op. denk ik," zei Jess met een glimlach. ..Als u trouw de oefeningen doet, die ik u aan*--veel, zult u merken, dat uw enkel van dag t«t dag sterker wordt." Na een poosje, terwijl ze ernstig met haar voet door Jane Arbor rondwentelde op aanwijzing van Jess, zei mevrouw Seacombe vertrouwelijk: „Weet u, afgezien van mijn verplichtingen tegenover mijnheer Forester, is er nog een andere reden, waarom ik graag zo gauw mogelijk weer in orde wil zijn. Mijn zoon komt met verlof uit Korea." „Dan moet u zeker zorgen, dat u weer fit bent." zei Jess hartelijk. „Zal dat zijn eerste verlof zijn?" „Zijn eerste verlof, sinds hij in Korea is. hoewel natuurlijk niet de eerste keer, sinds hij in het buitenland verblijft. Voor Korea was hij in Duitsland. Hij is luitenant en hij heeft zijn rang behaald door zich in de dienst te onder scheiden" „Ik kan me voorstellen, dat u erg trots op hem bent Is hij getrouwd of komt hij hier bij u logeren?" „Bij mij. hoop ik. Mijnheer Forester heeft hem uitgenodigd. Als er een meisje is dat hij wil gaan bezoeken, mag ik hem niet in de weg staan, nietwaar?" „Ik geloof niet. dat u dat zou willen doen. Uw voet raakt toch niet vermoeid? Wilt u misschien liever een andere beweging proberen?" ,,Nee, want ik heb het gevoel, dat dit helpt. Ik kan u niet zeggen, hoe blij ik ben, dat ik bij mijnheer Forester heb doorgezet, u er bij te halen." Jess had een gevoel, alsof er een klein wolkje langs de hemel van haar zonnige humeur ge schoven was. „Wilde hij dat dan niet?" informeerde ze voorzichtig. „Nee. Hij was er boos over. Hij stond er op, dat ik een particuliere verpleegster zou nemen, om nog niet te spreken van een phvsiotherapeuth en een masseuse, toen dokter Gilder oefeningen voor mijn voet noodzakelijk achtte. Dokter Gil der had mij gezegd, dat u heel goed voor die oefeningen kon zorgen, maar mijnheer Forester dacht er anders over en wilde beslist, dat al dat andere op zijn kosten zou gebeuren. Alsof ik niet beter wist, waar mijn plaats was!" Jess voelde zich opgelucht. Blijkbaar had de huishoudster zich moeten verzetten tegen de royaliteit van de geheimzinnige mijnheer Muir Forester en niet tegen een onrechtvaardig voor oordeel tegen haar. Mevrouw Seacombe vervolg de: „We hadden gehoord, dat u regelrecht van school kwam, weet u en hij zei, dat u beslist niet de ervaring en de bekwaamheden had, die voor mij nodig waren. Toen ik hem zei, dat ik liever het advies van dokter Gilder wilde volgen, zwichtte hij onder voorwaarde, dat u hem per soonlijk verslag over mij zou uitbrengen. Hij wenst u vanmorgen te spreken voor u weg gaat. Ik hoop. dat u het niet erg vindt. Zuster? Het zou mij helpen, want als u hem er van kunt overtuigen, dat u goed genoeg voor me bent, zal hij moeten toegeven, dat ik gelijk had!" (Wordt vervolgd) vaak meer gelet op de vorm dan op het wezen; zelfonderzoek is zeker Toch meende ds. Vroegindewey, dat er voor de kerk en inzonderheid voor de hervormd-gereformeerde groepering nog toekomst is. Er blijkt steeds vraag te bestaan naar een prediking, die haar uit gangspunt vindt in Schrift en belijdenis. Ook is er een jeugd, die vol belangstel ling vraagt naar wat de Here zegt. Dr. Koolhaas De generale synode der hervormde kerk was op de bondsdag vertegenwoor digd door haar praeses dr. A. A. Kool haas van Amersfoort. Gevraagd een woordje neer te leggen in het midden der vergadering, verklaarde de praeses, dat hij aansluitend op het woord van ds. Vroegindewey een nadere aanwijzing wilde geven. De Mannenbond gaat niet van de sy node uit, maar heeft toch een nauwe relatie met de Hervormde Kerk door het onderschrijven van de belijdenis door instemming met wat de z.g. dere reformatie" in de 17e en 18e ee heeft geleerd. De mannen van de nade re reformatie, zoals Lodenstein, wilden dat de leden der toenmalige gerefor meerde kerk door hun leven zouden to nen. dat hun geloof geen frase wai Roemen in de beginselen is niet ge noeg, er moet naar geleefd worden. Het gaat er niet om, dat wij een surrogaat van geestelijke weerbaarheid hebben, maar dat wU wandelen met de Here Bij de grote gevaren, die de kerk be dreigen komt ook het gevaar dat men de belijdenis (die men terecht niet in de brandkast wil leggen) als een kost- haar reliquie gaat ronddragen, zonder dat men door een oprecht geloof met de Here Jezus Christus verbonden is. Zo moet men ook het bekende artikel 10 uit de kerkorde verstaan. Dit bedoelt te zijn eeji_ oproep tot radicaal buigen het Woord I Ds. J. R. Cuperus sprak over „levensnood God. de nood der kerk. der maatschappij mensheid na. Ds. L. Blok van Capelle aan de IJs- sel beantwoordde de vraag: Wat wacht men van de prediking. In evenwichtige verkondiging van Wet Evangelie zag ds. Blok de beste gere formeerde prediking. Jammer genoeg wordt in sommige hervormd-gerefor meerde gemeenten niet aan deze cis vol daan. Mén blijft eenzijdig met de Wets- prediking bezig. In het licht van de Wet wordt de ellende van de mens getekend Dit is biibels en stemt overeen met de catechismus. Maar daarmee mag mer niet volstaan. Een beschrijving van de ellende en een nrediking in de wen sende toon versterkt de onmachtsleer. De gemeente moet leren verstaan wat de Wet eist en daarna ook wat het Evan gelie belooft. en pijn weg- wrijven met DAHPO G. A. E. Christ overleden Donderdag is de heer G. A. E. Christ, oud-voorzitter van de Bond ter bevorde ring van het buitengewoon lager onderwijs in Nederland ten gevolge van een hart aanval op 71-jarige leeftijd te Sittard overleden. Gedurende 34 jaar heeft de heer Christ zijn krachten gewijd aan het geestelijk en lichamelijk afwijkende kind cn aan de opleiding van vakleerkrachten bij het b.l.o. In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God met deze woorden begint Johannes zijn evangelie en hij plaatst u hiermee midden in de eeuwigheid. Gaat het u zoals ons dan krijgt ge het gevoel dat ruimte en tijd zijn verdwenen, alles is weg gevallen er is alleen nog God, de Drieënige, die Zijn plan heeft met deze wereld. Vandaag hebt ge het bericht gehoord en gelezen de „Spoetnik II" en ook hier hebt ge even dat gevoel dat tijd en ruimte zijn weggevallen: een door mensen gemaakt en met een diej bemand voertuig schiet de oneindigheid in. De oneindigheid van het heelal dat haast wel Russisch schijnt te worden! Dat laatste geeft u een schok, het verontrust Waarom? Lees ook het volgende vers van die machtige aanhef van het Johannes-evangelie: „Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is." Begrijpt ge het goed? Alle dingen zijn door het Woord geworden. Dat wil zeggen, dat het Woord, dat God de leiding heeft van alles. Hij en Hij alleen bestuurt deze wereld. Van eeuwigheid naar eeuwigheid. DE SYRISCHE KLUCHT '1JET debat ln de Verenigde Naties over de Syrische klacht tegen Turkije Is als een nachtkaars uit gegaan. Van alle wilde verhalen over Amerikaans-Turkse plannen om Sy rië binnen te vallen en over het buitmaken van zeer belangrijke ge heime Amerikaanse documenten is gebleken niets waar te zijn. Wel wa ren er Turkse en Syrische troepen concentraties, maar die hielden op zichzelf geen bedreiging van de vre de in het Middenoosten in. Het is nu eenmaal gebruikelijk, dat een land in tijden van spanning en van gevaar doeltreffende maatregelen neemt om zich tegen een eventuele aanvaller te kunnen verdedigen. De Syrische klacht was ingediend met het doel, niet alleen Turkije, maar ook de Ver. Staten aan de kaak te stellen als bedreigers van de Syrische veiligheid. Vandaar, dat Sy rië heeft geweigerd, het bemidde lingsaanbod van koning Saoed van Saoedi-Arabië te aanvaarden en in te stemmen met een onderzoek van dr. Dag Hammarskjoeld, de secre taris-generaal van de Ver. Naties, naar de situatie aan de Syrisch- Turkse grens. Inplaats daarvan wenste Syrië blijkbaar op aan dringen van de Sowjetunie de in stelling van een commissie van on derzoek met een zeer gemengde sa menstelling, waarvan een meer spec taculair optreden werd verwacht. Spoedig is echter gebleken, dat er geen meerderheid in de Assemblee van de Ver. Naties was te vinden voor het Syrische voorstel. Daar kwam nog bij, dat Chroesjtsjef op de Turkse ambassade te Moskou ver scheen en te kennen gaf, dat de spanning aan de grens van Syrië gesti en Turkije was verminderd. Het Ze h was toen duidelijk, dat een verdere Sehs behandeling van de Syrische klacht het slechts zou uitlopen op een minder! v oe. prettige conclusie voor Syrië. Syrië ®e( nam zijn voorstel terug en daarmee beid was de klucht ten einde. Rest ons nog de vraag, waarom de gees Sowjetunië en Syrië hun beschul-! men digingen de wereld hebben inge- d stuurd. Er kunnen verschillende ant- ^0J7! woorden op worden gegeven. De uitg jongste ontwikkelingen in de Sow- jetunie houden er mogelijk verband mee. Wellicht heeft Chroesjtsjef het Turks-Syrische incident willen ge- bruiken als een rookgordijn. Het ii zal een bekend feit, dat als de Russen dat ln het buitenland moeilijkheden ver- Wal oorzaken, zij meestal in eigen land zaal met ernstige problemen te kampen teil hebben. naa Ook bestaat de mogelijkheid, dat de Russen bevreesd waren voor een omwenteling in Syrië, die van Tur- v< kije uit geleid zou worden. In Tur- vlot kije bevinden zich nl. talrijke poli- 'oog tieke vluchtelingen uit Syrië. Als met dat zo is, heeft de actie resultaat*- gehad, want mede dank zij het op treden van de Egyptische troepen heeft het pro-Russische bewind in Syrië zich weten te handhaven. Het geen niet wegneemt, dat Egypte een nieuwe factor is geworden, die niet noodzakelijk in het voordeel van de Sowjetunie behoeft te werken. Al met al blijft de situatie in het Middenoosten ingewikkeld. De span- ning is thans wel belangrijk vermin derd, maar nieuwe conflicten zullen waarschijnlijk niet uitblijven. Centraal Bond confereerde IN het bestaan van de kerkelijke gemeente is het aantrekken van bel roepskrachten voor maatschappelijk werk naast de vanouds beproefds te diakonale arbeid een probleem, dat nog niet in gewoonte is vereffend riaa Daarom heeft de Centraal Bond voor Inwendige zending en Chr.kru maatschappelijk werk dit onderwerp gekozen voor zijn jaarlijkse novem- berconfercntie, welke het afgelopen weekend in Oosterbeek werd yan gehouden. Men besprak aan de hand van enkele redevoeringen, in groepen eij tezamen verschillende facetten van dit probleem. Ds. J. C. van Dongen, directeur van de Herv. Stichting voor kerkelijke so ciale arbeid te Utrecht, zei o.m., dat de gemeente krachtens de avondmaals- gemeenschap is geroepen tot dienst be toon a%n elkander en in de wereld Zo is een gemeentelid niet een vrij williger in zijn maatschappelijke taak, maar een geroepene en er is geen voorrang van dienst aan gemeenteleden boven die aan anderen. De gemeente bezit echter in haar diakonale beroeps krachten gespecialiseerde gemeentele den, die helpen, waar krachten en ken nis van anderen tekortschieten. Innige samenhang tussen diakonaat en kerkelijk maatschappelijk werk is geboden, willen het gemeente-dlako- naat en het diakenschap vruchtbaar TUn. Bij hulpverlening onderstelt het dia directeur van de Stichting Raad Gereformeerde Sociale Arbeid, de nood van een mens, ten diepste gezien in de breuk tussen de mena en zijn Schepper, maar de gestalte van die nood kan ve lerlei zijn. Ook het werk van de inrichtingen moet bezien worden in het kader van het diakonaat der gemeente. Hierover sprak drs. J. Ritsema van Eek, di recteur van „Lindenhof te Schiedam Er is een grote vervreemding ontstaai tussen inrichtingen en gemeente, waar door o.m. het lekenapostolaat drelgj te vergaan en de activering gemeente verloopt. Juist inrichtingen, eenmaal ontstaai door activiteit van kerkelijke gemeenten- hebben behoefte aan herstel van de oudi toestand. Om het isolement tussen ge meente en inrichtingen te verbreken ii nodig: voorlichting, arbeid door willigers uit de gemeente, contacten me' j-% bevorderen van gezinsop- i gezinnen voeding. Er werd veel en lang gediscussieerd over de vragen: door wie en hoe kun' nen wij deze wensen vervullen. Bjj hulpverlening onderstelt net dia- konaat. aidus mr. F. Boessenkooi. adj. Groninger kerkeraad tegen directeur van de Stichting; Raad voor C O dansen in kerkzalen P De centrale kerkeraad der hervormdl^ gemeente van Groningen heeft zich lang'Lei durig beziggehouden met een bij d'av( keikvoogdij ingekomen verzoek om eeni per maand een der zalen van de Filezor delfiakerk af te staan ten einde gelegebme Kantoorbediende werd zendingspredikant (Van onze correspondent) Ds. D. van Bodegraven zal deze maand als zendingspredikant naar Merauke op Nieuw Guinea vertrok ken. Hij is de eerste eigen zendings- predikant van de classis Delft der Ned. Herv. Kerk. Na gistermorgen tijdens een dienst in de Nieuwe Kerk te Delft door ds. G. van Noordennen uit Berkel en Ro denrijs in zijn ambt te zijn bevestigd deed ds. Van Bodegraven zijn intrede, met een predikatie over Marcus 4 vers 27 waar gesproken wordt over de landman die zaal in zijn akker werpt en daarna wachtop devruch- ten. De praeses van de classicale ver gadering vergadering van de Delft, ds. C. Spoor uit Nootdorp vaardigde ten slotte de nieuwe predikant af naar het zendingsterrein op Nieuw Guinea. Na de dienst werd er in het wijk- gebouw aan de Verwersdijk een re ceptie gehouden, waar dr. E. Jansen Schoonhoven, rector van de zendings hogeschool te Oggstgeest het woord voerde en ds. Bodegraven de Bijbel overhandigde. Ds. Van Bodegraven was aanvan kelijk winkel- en kantoorbediende. In zijn vrije tijd studeerde hij theologie, leden gunstig. de dans te beoefenen. De studenten' Eredikant van Groningen, ds. M. A. Kroji eeft kort geleden over het dansei fepreekt. Deze dienst werd door he gen K.O.R. uitgezonden en heeft enig» geh onrust verwekt daa „gen 3«e\ gen: zijn er principiële bezwaren tegel zijr de dans als zodanig of is deze als levens leei vorm geoorloofd? Mag dit ook gezegt Hei worden van de moderne dans in he di algemeen? Als men niet absoluut afwu zend staat tegenover dansen, maar alleei tegenover „ontaarding" ervan, hebbel °®f wij dan een roeping om aan de jeugi Wa leiding te geven, mede door gelegenheii tho te bieden dit op gepaste wijze te doen! suc Ligt het wel op de weg der Kerk haai gebouwen daarvoor beschikbaar te stel len, gezien he* feit dat er in de gemeenti ntl over deze zaak zo verschillend word eer f:edacht en een gunstig advies gemakke bes ijk verkeerd kan worden uitgelegd? Mof ha< het verschil van inzicht van „ouderen' b. en Jongeren' een gegronde reden geach' t worden om te weigeren en zodoende onzi jeugd „onbeschermd" te laten? Waar lig gen de grenzen van wat kan en mag tea vooral als men een terugtrekken in eer dai bunker voor' een christen afkeurt? Kat ie:, het risico, dat niet mag worden ontkend worden aanvaard of heeft hier te gelder 8 de bede voor ons zelf en anderen: leic ons niet in verzoeking? gel Nadat het punt in stemming was ge- die bracht, bleken 11 leden afwijzend t» T willen adviseren op het verzoek en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2