CHRISTELIJK Wat vinden lutheranen van de hervormingsdag? G.P.V. op de bres voor zelfstandigheid Herman Amelink ten grave gedragen Boek VAN DE DAG HJ.V. nam afscheid van Chr. Beamhtenbond De onbekende man Een woord voor vaniaag Kanttekening Puzzel mee Een kleine enquête j U/IJ „lutheren" nog even na de term is van het Evange- lisch-Luthers Weekblad en kan dus onmogelijk als belediging van een volksgroep gezien worden omdat onze aandacht werd getrokken door een artikel in dat weekblad, waarin dr. C. J. Lin- dijer, luthers predikant te Rot terdam, vertelt van een kleine enquête, die hij heeft gehouden. Dr. Lindijer had namelijk al een paar jaar mensen kritisch horen doen over de viering van 31 ok tober. Op zijn verzoek schreven enkele tientallen lutheranen hem, wat ze van hervormingsdag dach ten. Wij doen een greep tn zijn artikel: het is te lang voor ons. de indruk, dat 31 oktober bijv. in Rotterdam vroeger de avond was. waarop zelfs zeer-weinig-kerkse lutheranen ter kerke kwamen en dat dit in de laatste jaren beslist aan het veranderen is; ik hoorde uit andere gemeenten wel eens dergelijke geluiden. Uit de ant woorden blijkt nu, dat een meer derheid meent, dat inderdaad de belangstelling afgenomen is; 12 zien geen achteruitgang. Onder deze 12 zijn nog al wat jongeren, die de grote belangstelling ger dagen (als die inderdaad inzender betwijfelt dit) niet meer meegemaakt hebben en die dus daarom geen achteruit gang kunnen constateren. rf/AARDOOR achteruitgang? W Zij die achteruitgang consta teerden, hebben ijverig gespeurd naar oorzaken en zijn tot velerlei conclusies gekomen. Een factor is ongetwijfeld wat verschillenden noemen: het algemeen teruggelo pen kerkbezoek, die buitenkerke lijkheid. een zekere lauwheid (o.a. misschien veroorzaakt door de toe genomen welvaart). Genoemd worden ook: de slechte voorberei ding door de kerkeraden. die er eigenlijk te weinig aandacht aan besteden (in de school doet men veel meer aan de viering, zegt een briefschrijver)een afkeer van ge legenheidsdiensten; de vele din gen die in de week de aandacht vragen (studie en ontspanning), zodat men moeilijk toekomt aan een kerkgang -s avonds; (..men heeft er geen tijd meer voor om na een dag jakkeren 's avonds nog naar de kerk te gaan om te horen, dat Luther 95 stellingen aan de kerkdeur van Wittenberg spijkerde, dat gelooft men wel en wil iets anders; wat m.i. echter niet vermindert, doch in tegen deel toeneemt, is het geloof en het besef van de Hervorming"). Een ander geluid klinkt daar, waar gezegd wordt, dat in de kerk momenteel de belangstelling nu eenmaal wat anders gericht is: er is meer een „oecumenisch-katho- liek gevoel", mede ontstaan door het liturgisch streven; men heeft meer belangstettjng voor het oecu menisch streven dan voor 1517. Ten slotte nog de praktische op merking, dat er op 31 oktober meer diensten zijn dan vroeger, soms zelfs tè veel. TS 31 OKTOBER een feestdag 1 voor u? 19 antwoordden met ja. 7 (onder hen zijn vele mee levende gemeenteleden) met nee en 4 met betrekkelijk. Velen zeg gen: niet zo zeer als feestdag, meer als gedenkdag, bijzondere dag e.d. Het h^ngt er natuurlijk ook erg van af wat mer. onder een feestdag verstaat. Een inzender vindt de aanduiding „feestdag" eigenlijk te laag gewaardeerd voor 31 oktober. Het antwoord nee vindt zijn mo tief vaak in de drukke, gewone dagtaak en soms ook in het feit. dat men toch ook droefheid kan voelen op 31 oktober (daarover straks nog meer). Zij. die ja zeg gen, schrijven dat 31 oktober de dag is, die dadelijk in onze agen da moet worden aangestreept; het is de dag waarop wij met alle lu theranen van de wereld tegelijk aan onze reformator denken. deze dag de overhand' antwoorden zijn hier zeer ver schillend. Wij doen een greep voor u uit de antwoorden: herdenking van grote gebeurtenissen uit het verleden (hierbij ook de opmer king: Luthers daad moet kerkdienst getoond worden raam van heel het leven v tijd)jiank voor het terugkrijgen de Gods vertroostend woord, dankbaarheid aan hen die ons ge leerd hebben boven alles Christus te dienen; vreugde over het lu- thers-zijn; bezinning op het cen trale van Luthers leer; dank voor Gods werk in de hervormers: ver jaardag van onze kerk; bezinning op het voorrecht protestants te zijn; het antiroomse (Mariadog- ma, Spanje, Columbia); geeste lijke vrijheid; persoonlijk ge- *Ioof; o.a. de zuivere viering van het avondmaal: bezinning op het antwoord dat wij als protes tanten moeten geven op kerkelij ke en maatschappelijke vragen; het gevoel van berouw en boete over de gespletenheid van Chris tus' lichaam (ook nadruk leggen op wat ons met Rome verbindt). Het merkwaardige is, dat vrij wel elk van deze antwoorden ook weer bestreden wordt door een andere inzender. Het antiroomse element wordt door velen afgewe zen; enkele zuiderlingen accentu ren het. Het zou interessant zijn als we al deze lutheranen eens een Ron de-tafelgesprek met elkaar konden laten houden! v' Congres te Rotterdam (Van een onzer verslaggevers) HET GEREFORMEERD POLITIEK VERBOND heeft zich dezer dagen beziggehouden met het vraagstuk van de politieke zelf standigheid in de binnen- en buitenlandse situatie van vandaag. Tijdens het Gereformeerd Congres 1957, dat gisteren en vandaag in het kerkgebouw aan de Simonstraat te Rotterdam werd gehouden, is aan dit onderwerp in redevoeringen en discussies aandacht besteed. Gisteren sprak de heer L. P. Laning (G.P.V.-lijsttrekker bij de verkiezingen van '56) over „Gemeentepolitiek en Rijkspolitiek" en de heer P. Jongeling over de achtergronden van de verhouding tussen oost en west. In zijn openingswoord zei ds. Den Boeft, dat dit congres georganiseerd is om de wegen te vinden, die het G.P.V. in de naaste toekomst zal hebben te gaan. Het is niet geboren uit de be hoefte om moeilijkheden en menings verschillen in de partij te bespreken. Meningsverschillen zijn er zeker wel in het G.P.V.maar in principiële zaken vertoont het een hechte eenheid, in tegenstelling tot de Anti-Revolutionaire Partij, waar men thans voor principiële tegenstellingen staat, die niet door een gesprek als door de heer Puchinger in zijn recente brochure wordt voorge steld, opgeheven kunnen worden. Aan een dergelijk gesprek heeft het G.P.V. geen behoefte, omdat er in deze politieke groepering geen zg. vleugels tot elkaar gebracht hoeven te worden, zoals in de A.R.P., die door Zijlstra te kiezen als lijsttrekker, een linkse keuze deed. Het G.P.V. meent (en daarmee staat ze tegenover de A.R.), dat men niet vóór de verkiezingen kan spreken over de antithese, om na de verkiezingen rustig met de felste tegenstanders in het kabi net te gaan zitten. terw(jl één dier felste tegenstanders, nl. dr. Drees, dan nog komt verklaren, dat er in het kabinet bij het nemen van beslissingen van princi- (Van een onzer verslaggevers) DONDERDAGMIDDAG werd de heer H. Amelink, oud-secretaris van het C.N.V., door vele van zijn vrienden uit de christelijke vakbeweging en de Anti-Revolutionaire Partij naar zijn laatste rust plaats gebracht. De plechtigheid op de algemene begraafplaats te De Bilt werd o.a. bijgewoond door de heren P. Tjeerdsma, C. Plomp, A. Borstlap en C. J. van Mastrigt, hoofdbestuursleden van het C.N.V., door de heer J. van Welie, secretaris van het Int. Chr. Vakverbond (waarvan de overledene een van de oprichters was) en door prof. dr. L. W. G. Scholten, die het Centraal Comité en de Tweede-Kamerfractie van de A.R.P. vertegenwoordigde. In de aula sprak de heer K. delag van de Zwitserse Christelijke vak- Boer namens het C.N.V. (de voorzitter, beweging, tiaar de groeve was gedragen, de heer M. Ruppert vertoeft momen-1 las ds, A. Keyser, Gereformeerd pre- teel in Genève) een kort woord ter na.'dlkant te Utrecht, enkele schriftgedeel- gedachtenis van wijlen de heer Herman ten waarna hij het Onze Vader bad. Amelink. die hij een van de drie grote j Daarna werd het lievelingslied van de figuren noemde die de christelijke vak-0Verledene, „Nooit kan 't geloof te veel beweging vorm en gestalte hebben ge-verwachten", gezongen, geven. De oudste zoon van de heer Amelink. Benoemd tot hoofd van de chr. school te Wijchel (Fr.) de heer Tj. Lanting te Sneek. De heer M. Warmenhoven te Den Hnag en mej. H. Jongens te Sant poort zijn resp. tot onderwijzer en onder wijzeres aan de Nicolaas Beetsschool te Heemstede benoemd. Mej. S. de Feijter te Diemen werd benoemd tot onder wijzeres aan de chr. uloschool te Winsum- Obergum. Het gericht, door Ulla Isaksson. Ultg. In den Toren. Baarn. De schrijfster voert u naar het Zwe den van de 17e eeuw waar de heksen processen hoogtij vieren. Zij beschrijft de rechtspraak door een commissie van onderzoek die wel in de laatste plaats recht zou mogen spreken. De hoofdfi guur Hanna, een dienstmaagd die door haar schoonheid kans ziet de vrouw te worden van de rijkste boer van het dorp Viken, wordt voor de commissie van on derzoek gedaagd zonder dat ze ook maar iets van de hekserij afweet. Desondanks ls zij er van overtuigd, dat haar mense lijke zonden zo groot zijn dat het goed is als zij wordt veroordeeld. Al met al een boek over de altijd durende strijd tussen goed en kwaad, literair knap ge- piële tegenstellingen geen sprake is. Ds. Den Boeft besloot zijn openingswoord met het uitspreken van de hoop. dat de discussies tijdens dit congres gedragen zouden worden door onderling vertrou wen. „Wij moeten en mogen elkaar niet verketteren", zo zei h(j. Afbrokkeling De heer Laning schetste in zijn betoog over de verhouding tussen rijks- en ge meentepolitiek de geleidelijke afbrokke ling van de gemeentelijke zelfstandig heid sedert de invoering van de Ge meentewet in 1851, en vooral sedert 1900. De oorzaken van de afbrokkeling be sprekend wees hij erop, dat de huidige misère niet geheel te herleiden, is tot levensbeschouwelijke oorzaken. De be langen van Rijk en gemeenten zijn in de loop der jaren zozeer met elkaar ver strengeld, dat aan de eis van een zeer nauwe samenwerking niet viel te ont komen, met als gevolg echter: een ver mindering van zeggenschap voor de zwakste partij: de gemeenten. Toch is de afbrokkeling der gemeente lijke zelfstandigheid ook het gevolg van levensbeschouwelijke tendenties. Spreker ging in dit verband uitvoerig in op de socialistische visie(s) op het vraagstuk der gemeentelijke opinie. Er zijn socia listen, die een territoriale decentralisatie bepleiten, er zijn er ook, die een functio nele decentralisatie voorstaan. De twee de categorie, die zich door een doelmatig heidsprincipe laat leiden, bevordert, dat de centrale overheid haar handen over de hoofden der gemeenten uitstrekt naar het volk. De eerste categorie, die der territoriale decentralisatie (haar woord voeder is oud-minister In 't Veld), wil de gemeente zien als promotor van alle culturele en sociale activiteiten binnen de gemeenten en als opvoeder van de bur gers tot leden van een Europese federa listische gemeenschap. Belde opvattingen denatureren de ge meente, in het laatste geval dus tot een leverancier van cultuurprodukten, een actieve cultuurpoli- Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Mastenbroek: J. Kruyt te Neerlangbroek. Aangenomen naar Akkrum: D. H. Schol ten te Heerewaarden; die bedankte voor Twisk (toez.) en voor Tzummarum (toez.); naar Kuimre (toez.): kand. K. H. Reerds te Rockanje, naar Wijnaldum Pietersburura (toez.): K. v. d. Sloot te Boyl. Bedankt voor Eichem (toez.): kand. K. H. Reerds te Rockanje. Ds. W. A. Bijleveld hoogleraar te Djakarta Ds. W. A. Bijlefeld, theologisch drs, zendingspredikant van de Ned. Herv. Kerk, is door het curatorium van de theologische hogeschool te Djakarta benoemd tot buitengewoon hoogleraar om college te geven in de godsdienst geschiedenis. Tevens is ds. Bijlefeld benoemd tot studie-secretaris van de zendingscommissie van de Taad van kerken in Indonesië. tiek. Daartegen nen de gemeente. Dat betekent in de eer ste plaats, dat aan de gemeente meer zeggenschap en een ruimere financiële armslag gegeven dient te worden. In dit opzicht wil het G.P.V. dus de klok terugdraaien. Het heeft daarbij echter oog voor de gewijzigde omstandig heden. Met andere woorden: contra revolutionair wil het niet zijn. De heer Jongeling betoogde in zijn referaat met klem, dat hij, die beweert, dat de antithese samenvalt met het IJzeren Gordijn, zich schuldig maakt aan valse profetie. Aan beide zijden van het Gordijn, zowel in Amerika als in Rus land, is sprake van saecularisatie en ont kerstening en van een gedeformeerde kerk. Spreker lichtte deze stelling toe aan de hand van feiten uit de kerk- en cul tuurgeschiedenis. Hij schetste hoe het Westen, dat eertijds de leidende functie van Azië heeft overgenomen, maar deze nu weer moet afstaan aan het steeds sterker wordende Oosten, thans geslagen wordt met de stok, die het zelf heeft gesneden en aangevallen wordt door de revolutionaire krachten, die het zelf in het leven geroepen heeft. De westerse zending werkt wel in Azië, maar het thuisfront zakt in elkaar. Aan de andere kant staat Amerika met zijn gesaeculari- seerde, sterk door het achttiende-eeuwse revolutionaire Brits-Franse denken be ïnvloede „Christendom". In de V.S. ge looft men in de volkssouvereiniteit, in de welvaart, de democratie, en men zweert er bij de volkssouvereiniteit en de ver werping van het absolute gezag. De Amerikaanse kerken zijn blind voor de antithese. In Amerika hebben de Christenen zich met de humanisten ver broederd. Voor het reformatorisch Chris tendom is dat de dood geworden. Spreker betreurde het, dat tegen deze geest ook door christenen in ons land (die zich tevreden stellen met een „schotel fede ralistische linzemoes"!) onvoldoende ver zet wordt aangetekend. Toch is deze geest sluipend gevaar. Het G.P.V. zal dan zich het G.P.V. pal moeten staan Het meent ook, dat de a.r. dit niet noeg doen. Niet, dat het G.P.V. zich uit een soort van cultuurschuwheid tegen "de positie van de gemeente ais uitsluitend cultuurpolitiek orgaan verzet. Het meent, dat de gemeente moet blijven een rechtsgemeenschap met een eigen ver antwoordelijke overheidstaak, met eigen bevoedheden, rechten en vrijheden bin- dige discussie. de verdediging het christelijk effgoed. En het zal daarbij samen dienen te werken met kleine landen, die nog iets van het reformatorische denken hebben bewaard. De mogelijkheid van een militair pact met landen als de V.S. wilde spreker overigens niet bij voorbaat afwijzen. Na beide referaten volgde een leven- „Wy eren Amelink als een groot man in de christelijke vakbewe ging, als een figuur, die ons ook op dit moment nog veel te zeggen heeft. Gods genade vertroost ons bij het verlies van deze man en deze troost moet het ons mogelijk maken, om in dezelfde geest te blijven arbeiden, van waaruit ook Amelink gewerkt heeft", aldus de heer De Boer. De heer J. Nieuwenhuis sprak na mens de Christelijke Textielarbeiders- bond Unitas. Hij memoreerde de be langrijke plaats die de heer Amelink heeft ingenomen in de beginperiode van Unitas. „Het is voor een groot deel zijn arbeid, die de Textielbond heeft gemaakt tot wat hij nu is. De laatste jaren heeft hij ons als ere voorzitter vele waardevolle adviezen gegeven en wij zijn dankbaar, dat wij zulk een persoonlijkheid in ons mid den hebben mogen hebben." Nadat de kist. waarop een krans Aav FISHBITS Gouden jubileum prof. J. J. van der Schuit Zondag 10 november viert prof. J. J. van der Schuit te Utrecht, rustend hoog leraar van de theologisohe school der Chr. Geref. Kerken te Apeldoorn, zijn gouden jubileum als predikant. Prof. Van der Schuit werd 25 augustus 1882 te 's-Gravenhage geboren. Hij bezocht het instituut Michels in zijn geboorte plaats en vervolgens studeerde hij aan aan de theologische school, toen nog te 's-Gravenhage gevestigd. In 1907 werd hij kandidaat en op 10 november van dat jaar werd hij te Kampen in het predikambt bevestigd. In 1914 vertrok prof. Van der Schuit naar Amsterdam waar hij 30 oktober 1922 eervol emeri taat ontving in verband met zijn benoe ming tot hoogleraar aan de theologi sche school. Met een rede over „Mys tiek en dogma" inaugureerde prof. Van der Schuit, die ruim 31 jaar te Apel doorn dogmatiek, a'ogmageschiedenis en nieuw testamentisch Grieks heeft ge doceerd. Op 13 januari 1954 gaf hij zijn afscheidscollege. Hij is officier in de Orde van Oranje-Nassau. Donderdag 14 november zal prof. Van der Schuit in de Eben Haëzerkerk te Amsterdam worden gehuldigd en zon dagavond 17 november zal hij in de hoofdstad een gedachtenisrede uitspre ken. Meer dan vakbondsvoorzitter dan 36 jaar heeft handelsbedienden, druk bezochte ,,U zult mij moeten vergeven, maar ik vraag me af, waarom u die kast hebt laten gaan, toen u er op bieden kon. terwijl u er nu zo op gesteld bent om hem te hebben?" „Vergeet u, alsjeblieft, dat ik er over begon nen ben." Ze was blij, dat ze geen beroep op hem gedaan had door te zinspelen op de senti mentele waarde, die het kastje voor haar had. Dat zou hij waarschijnlijk evenmin begreppn hebben en nu werd haar tenminste zijn mede lijden^ bespaard. zij het dan niet zijn minach- Hij haalde zijn schouders op. „Zoals u wilt. Het spijt me. dat ik u niet van dienst kan zijn, maar u zinspeelde erop, dat ik er te veel voor betaald had. Dat doet de vraag rijzen, welke bijzondere waarde u er aan hecht?" „Het was het enige voorwerp, dat ik wilde hebben van de veiling maar ik had niet ge dacht, dat het zoveel geld zou opbrengen," ant woordde ze indirect. „Ik verzeker u, dat ik voor dat kastje veel minder betaald heb. dan het werkelijk waard is. Ik weet toevallig een en ander af van meu belen. Bovendien ben ik van mening,dat de koper in dergelijke gevallen zekere verplichtin gen heeft tegenover de verkoper." „Bedoelt u. dat u opzettelijk de prijs omhoog gedreven hebt. opdat de kast niet voor een be lachelijk lage prijs verkocht zou worden0" „Ja, dat vindt u zeker eigenaardig?" „Het is ongewoon Ondanks haar ergernis voelde Jess toch iets van respect voor zijn daad. (Van onze sociale redacteur) TAE heer H, J. Vermeulen, die zich gedurende mee gegeven aan de organisatie van de Chr. kantoor- i waarvan vele jaren als voorzitter, heeft gisteren met receptie afscheid genomen van de Nederlandse Christelijke Beamhtenbond. Want dit werd de naam van de organisatie, toen vijf jaar geleden de kan toor- en handelsbedienden een fusie aangingen met andere beambten- groepen. Wat gisteren tijdens de receptie bijzonder opviel, en dat typeerde de betekenis en het werk van H. J. V., was, dat de bezoekers lang niet over wegend mensen waren van de werknemersvakbeweging. Nee, we zagen talrijke vertegenwoordigers uit de middenstandsorganisaties, zowel de voor zitter als de secretaris van het hoofdbedrijfschap detailhandel waren aan wezig en ook de politici ontbraken niet. H.TA' is eer autoriteit geweest op i van deze figuur, een breedheid die giste- velerlei terrein. Hij was vakbondsleider ren zo duidelijk bleek uit de vele lof- en hoe. maar hij volbracht samen met de toespraken, die van zo verschillende middenstandsorganisaties ook enorm veel zijden tot H.J.V. werden gericht. En werk voor de vakopleiding (o.m. in de bijna'elke toespraak ging gepaard met kruideniers-, textiel- en schoenen- een geschenk, waarbij de gramafoonpla- branche). hij was werknemersvoorzitter I ten en de enveloppen met inhoud'wel de van de bedrijfsvereniging detailhandel- hoofdtoon aangaven. ambachten en droeg zeer veel bij voor In een dankwoord verklaarde de heer de totstandkoming van het hoofdbedrijf- j Vermeulen nog, dat zijn grote leermees- schap detailhandel en de raad voor ters in de vakbeweging waren geweest midden- en kleinbedrijf. En daarbij was I G. Baas Kzn., J. Nauta en K. Kruithof, en is hij raadslid van de gemeente Am- !tD?taTijSasl«chteeetMe van zijn vele[ Pleidooi VOOr P.B.O. functies, maar we noemen deze omdat! ze een beeld geven van de breedheid 's Morgens had m de meer intieme kring van de organisatie reeds het af scheid plaats gehad. In zijn afscheidsrede memoreerde de heer Vermeulen het werk in de afgelopen 36 jaar en hij voer de een bijzondei warm pleidooi voor de "e->• erkeliiWne. van de publiekrechte lijke bedrijfsorganisatie. door Jane Arbor „Dank u. Het lijkt me, dat de eigenaar van de goederen, die vandaag verkocht zijn, het geld goed zal kunnen gebruiken." „Kent u die eigenaar?" „Nee, maar toevallig weet ik, dat het een jon gedame is, die genoodzaakt was haar hebben en houden te verkopen na de dood van haar vader. Ik hoop, dat ze blij zal zijn met het geld." Jess hief haar hoofd op. „U denkt zeker, dat dit onbekende meisje u dankbaar zal zijn, voor uw goedertierenheid0" „Geen goedertierenheid." verbeterde hij met een tergende kalmte. „Ik heb ook waar voor mijn geld gekregen. Ik zou hert prettig vinden, als ze tevreden was over de opbrengst van de veiling, ook al spijt het me, dat dit een teleurstel ling voor u is." Jess verbleekte. „Ik heb al excuus gevraagd. Deze opmerking was helemaal niet nodig en on vergeeflijk." „Wat was onvergeeflijk? Jess, maakt deze man het je lastig?" Het was Michael, die met een demonstratief beschermende houding eens klaps naast haar kwam staan. „O toe, Michael Ze legde haar hand op zijn arm. Naast de vreemdeling leek hij op een klein keffertje, dat nodeloos zijn nekharen overeind zette en ze wist zelf niet waarom de ze vergelijking haar irriteerde. Ze verstrakte haar greep, alsof ze Michael wilde meetrekken, maar met een snelle beweging nam hij haar hand en legde die onder zijn elleboog. Terwijl hij haar zo vasthield, keek hij de andere man aan. „Zo," zei hij nors, „als u onvergeeflijke op merkingen wilt maken, doe het dan tegen mij. Deze juffrouw is mijn verloofde." Jess onderdrukte een kreet van schrik. „Werkelijk? Dan mag men u gelukwensen," mompelde de vreemdeling overdreven beleefd en het klonk als een belediging. Ze ergerde zich het meest aan Michael's po ging om een scène te maken. Ze rukte zich hem los der zei niet mee leggen." Zwijgend reden ze weg en het was Michael, die tenslotte spijtig zei: „Ik weet wel, wat je het meest geërgerd heeft dat ik zomaar be weerde, dat je mijn verloofde was." „Nee, dat was erg lief van je. Ik weet wel, waarom je dat deed." „Het was duidelijk, nietwaar? Je kunt zo'n lastpost altijd de pas afsnijden door hem te la ten merken dat een meisje iemand heeft, die het voor haar opneemt." (Wordt vervolgd) woord gevoerd. Hij sprak de hoop uit, dat de be drijf stales eewijze organisatie ook ir de toekomst nog verder tot uitvoe ring gebracht zal worden met inacht neming van de belangen der betrok ken leden en de bonden. Blijft u be wust van het kostelijk geschenk, dat God ons in de Chr. vakbeweging heeft gegeven, aldus de heer Ver meulen, die vervolgens de voorzit tershamer overdroeg aan de heer Harthoorn. De heer Harthoorn zag in de naaste toekomst ook nog grote veranderingen voor de vakbeweging, vooral in verband met het tot standkomen van de Euro- n liep naar de auto. Over haar schou- markt. De plaats van de Chr. vakbewe- „Michael, bemoei je er alsjebliefl ging daarin zal van onszelf afhangen, Het was mijn schuld, ik zal het je uit- f>dus de heer Harthoorn. die bestuur er leden verzocht zich achter hem te scha ren, omdat hij dan alleen als voorzitter zal kunnen slagen. Namens het centraal bestuur sprak de secretaris de heer A. Niemantsverdriet de scheidende voor zitter toe. Ook nog andere aanwezigen voerden het woord. Een en ander ging gepaard met het overhandigen van vele kostbare geschenken aan de heer en mevrouw Vermeulen Ook de 92-jarige vader van de heer ve ^eulen was aan wezig. Namens het CN'' werd 's mor gens door de heer C. J. van Mastrigt en middags door de heer A. Borstlap het Het is goed om vandaag, op „Allerheilige'3 zoals de rooms- 1 katholieke kerk deze dag noemt, eens zondg 21 te lezen van de Heidelbergse catechismus. Ómdat daan ook gesproken wordt van heiligen en van de heilige kerkDat „heilig33 is in de catechismus niet iets bijzonders in diezin, dat het gaat over bijzondere mensen die bijzondere digen presteren j dat heilig zijn betreft u en mij, ieder die<elooft, dat Jezus Christus zijn zaligmaker is. Of om het mede woorden van de catechismus te zeggen: ieder die een evend lidmaat is van de gemeente die de Zone Gods zich uiterkorén heeft u: het ganse menselijke geslacht tot het èeuüge leven. Wij zijn heiligen. Ja, u en ik, de mensa die iedere dac meer fout dan goed doen. Die in onmin leva met elkaar, die elkaar benijden, elkaar opzij proberen te atven op de maat schappelijke ladder. Die liegen tegen elkir, roddelen over elkaar afijn, gaat u maar verder. Wij zn heiligen, omdat God ons vastgegrepen heeft en iedere ker ons weer vast grijpt. Omdat wij, uit dankbaarheid jepns Gods genade, dagelijks proberen te strijden tegen al dUfouten. Gij zijt heilig. Maar juist op deze dag is et goed zondag 21 te lezen. Om eraan herinnerd te worden bat God van Zijn heiligen verwacht. VERANDERINGEN De nasleep van Zjoekofs ontslag geeft ons enkele interessante aan wijzingen betreffende wijzigingen, die sinds de dood van Stalin in de Sowjetunie hebben plaatsgehad. Wij zigingen, waarvan overigens nog moet worden afgewacht, of zij op de duur enige betekenis zullen heb ben. Zolang de machtsstrijd in het Kremlin niet definitief is uitgevoch ten, is in de Sowjetunie van alles mogelijk. En er is nog geen reden om aan te nemen, dat deze strijd niet voortduurt. Integendeel. Met de verwijdering van Zjoekof heeft Chroesjtsjef zich wel van een belangrijke rivaal ontdaan, maar daarmede is de invloed van het leger niet geheel uitgeschakeld. Bo vendien vormt de vice-premier Anastase Mikoyan nog steeds een onberekenbare factor en moet de invloed van maarschalk Boelganin die niet zoals verwacht werd als premier werd afgezet niet uit het oog worden verloren. Klaarblijke lijk heeft Chroesjtsjef het verstan dig geoordeeld, Boelganin nog even met rust te laten. Toch zijn er enkele opmerkelijke veranderingen. Een er van is de positie van het centrale comité van de communistische partij. Tijdens het leven van Stalin en ook gerui me tijd daarna was dit orgaan on mondig: het mocht slechts dé be sluiten goedkeuren, die het partij presidium had vastgesteld. Daarin is verandering gekomen. Toen de groep-Molotof trachtte, Chroesjtsjef na diens terugkeer uit Finland aan de kant te zetten en zich verzekerd leek te hebben van de meerderheid in het partij-presi dium, beriep (hroesjtsjef zich op het centrale conité van de partij, dat naar zijn rening de uitsluiten de bevoegdheid had, over het con flict in de partleiding te oordelen. Dank zij het otreden van Zjoekof werd het comil bijeengeroepen en dit voorkwam, lat hij de politieke woestijn in wei gestuurd. Ook het ontslag van Zjoekof ls vol gens de schaars berichten uit Mos kou zeer uitvorig in het centrale comité besproka. Ondanks het feit, dat Chroesjtsjel talrijke aanhangers in dit partij-orpan heeft, werd niet onmiddellijk enmet algemene stem men besloten, let ontslag van Zjoe kof goed te karen. We weten nie, in hoeverre hier sprake is van en groots opgezette comedie en wilen aannemen, dat we hier werkelijk e doen hebben met een orgaan, di zich steeds meer bewust wordt van de belangrijke rol, die het in en buiten de partij kan spelen. Wij constateren dit slechts en schrik ken er voor trug, hier bepaalde voor de hand liggende conclusies uit te trekken. De mate van vrij heid, die het centrale comité nu blijkbaar, heefi verworven is op zichzelf een mekwaardig verschijn sel. Het is echer de vraag of deze verandering eo blijvend karakter zal hebben en <f het comité in staat zal zijn, ook inde toekomst een be slissende invloeï üit te oefenen. Dit laatste lijkt niet erg waarschijnlijk. er zijn geen betere Christen-officieren vergaderden Ds. G. Lugtigheid, Gereformeerd predikant te Maarn, die donderdag op de jaarvergadering van de Nationale Christen Officieren Vereniging sprak over: „Is 'dat alles nu zonde?" ging uitvoerig in op de vraag of de Christelijke zedenleer het natuurlijke leven knot. Hij bepaalde zich ten aanzien van die vraag tot drieërlei terrein, nl. tot dat van de zondag, tot dat van het genieten (de recreatie) en tot dat van het sexuele, waarin hij de opvoeding, de gezinsvor ming en de verhouding tussen man en vrouw betrok. De vergadering stond onder leiding zan de kolonel van de Generale Staf b.d. H. Veluwenkamp en werd gehouden ir het centrum der Protestants Geestelijke Verzorging „Beukbergen" te Huis ter Heide. In de morgenuren werd het huis houdelijk gedeelte afgehandeld. Tot lid van het hoofdbestuur werden gekozen kolonel J. C. Zuidema, 1ste luitenant K. Lu. D. Klik. mejutfrouw zuster A. Hoenders en de 1ste luitenant J. Stroom. De aftredende bestuursleden juffrouw zuster L. C. Jeremisasse ei kolonel der artillerie b.d. Th. Ziedses des Plantes werd dank gebracht hun werkzaamheden in het belang de vereniging verricht. De hoofdleger- De Klokkmberg krijgt een meisjesinternaat Het bestuur van de bijzondere kweek school „De christelijke normaalschool op de Klokkenberg" te Nijmegen heeft een ruim pand aan de Oranjesingel aldaar aangekocht, waar een internaat voor meisjes gevestigd zal worden. De toe stemming van het gemeentebestuur van Nijmegen om dit huis deze bestemming geven, is reeds binnengekomen. De Klokkenberg heeft al meer dan een ;uw een jongensinternaat, thans geves tigd aan de Ubberse Veldweg. De inrich ting van een meisjesinternaat i$ een gevolg van de combinatie van de kweek school te Zetten, die in 1956 als gevolg van het kweekscholenplan van minister Cals tot stand kwam. Het reeds ruim 90 jaar te Zetten bestaande meisjes internaat werd ten gevolge van deze concentratie opgeheven. De leerlingen werden bij particulieren in Nijmegen ondergebracht OPGAVE PUZZEL NO. 57 Horizoniaal: 2 Kerkbewaarder, 5 bergplaats, 6 duur, 8 voelhoorn, 13 Vertikaal: 1 Groot onheil, 2 mil. hoofddeksel, 3 berouw, 4 vloeistof, 7 muiter, 8 zangnoot, 9 rondhout. 10 maat, 11 landbouw gereedschap. 12 weefsel, 13 verdikking, 14 stuk hout, 15 slotwoord. OPLOSSING PUZZEL NO. 56 Horizontaal: 2 Stram, 5 pils, 8 ka pelaan, 12 zes, 13 pool, 14 zaag, 15 x._-_ ig eelt) go klomp. 3 tel, 4 Vereniging zeevaart- onderwijs 85 jaar In de te Utrecht gehouden jaarvergade ring heeft de Vereniging ter bevordering van het zeevaartonderwijs het 85-jarig bestaan herdacht. Voorzitter mr. H. J. Ewoudt Vermeulen sprak er zijn ver heugenis over uit dit blijde feit te kunnen herdenken in een tijd, waarin de ver eniging een zeer grote activiteit ontplooit. Het is bijzonder opvallend, aldus mr. Ewoudt Vermeulen, dat de belangstelling van de leden vooral gericht is op de bevordering var. he zeevaartonderwijs en dat de behartiging der stoffelijke belangen als vanzelfsprekend aan het bestuur wordt overgelaten. Hij feliciteerde het zeevaartonderwijs en de vereniging me' leze geestesgesteldheid en was overtuigd, dat deze het beste fundament vormt voor het onderwijs en voor de vereniging. 18 i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2