CHRISTELIJK „Het luthert weer'', constateren lutheranen ironisch Europese rabbijnen komen in Amsterdam bijeen Puzzel mee #DON Kloof tussen clerus en leken in Zweedse kerk :TE.:AL|Consensu8 in Frankrijk? De onbekende man Een woord voor vandaag Kanttekening] 2 Vóór hervormingsdag ,JIet Luthert weer", zo staat ironisch boven het hoofdartikel van het Evangelisch-Luthers Weekblad, dat zaterdag voor hervormingsdag uitkwam. In de komende dagen willen wij mee- lutheren op deze plaats. Vandaag door enkele gedeelten uit dat nummer over te nemen. Eerst uit het hoofdartikel van dr. G. J. Lind\jer, het laatste stuk: beschouwen als een corrigerende randopmerking op de pagina van het christendom. Het gaat immers om de katholieke traditie, waarbij men dan flirtend knipoogt naar de R.K. Kerk. En wat Luther heeft beweerd, dat geeft een aardige aanvulling. Als 't werkelijk zo moet gaan met de herdenking der hervorming, kunnen we er beter mee ophouden. Dan hebben we toch nog nooit goed geluisterd naar de slagen op de deur van de Wittenbergse kerk. Dan verstaan we ook niet, dat deze alles te ma ken hebben met het kloppen op onze levensdeur door Hem. Die ons rechtvaardigt. Daar staat of valt alles mee. Dat is ook nu nog voor ons de boodschap, die wij te gen de paus. de duivel en de we reld. leren en leven. Door het ge loof alleen! lutheranen steeds leiding nemen in de oecumene. Nu. dat zal best zo wezen, maar in ons land is er nog niet zo veel van te merken. De Lutherse domi nees staan, geloof ik. niet altijd vooraan in alle bewegingen en ac ties. Ik weet trouwens niet of dat ook wel nodig is. Maar er is in elk geval één pe riode in het jaar, dat een luther se dominee wèl voorop staan en bijzonder in trek is: dat is in de laatste dagen van oktober. Een remonstrants collega belt mij op. Er is in zijn kerk op her vormingsdag een interkerkelijke samenkomst, en. zegt hij. nu had den ze daar in zijn woonplaats ge dacht. dat het zo leuk zou zijn om die avond een Lutherse dominee te laten spreken. Als de haak weer op het toestel ligt. wordt de post binnengebracht. Een enveloppe uit Hilversum van een radiovereniging nu eens geen drukwerk, maar een echte brief. Of ik op 31 oktober de mor genwijding zou willen verzorgen. Het staat er niet bij. maar je voelt wat ze gedacht hebben: 31 okto ber. dan moeten we de luisteraars een heuse volgeling van Luther voorzetten, dat is actueel en inte- De tweede brief komt van mijn collega, die zich verdienstelijk maakt met het redigeren van een prekenserie. Hij had. zo schrijft hij. gedacht, dat het zo aardig zou zijn als er tegen 31 oktober enz. Ik heb op die morgen ook nog bezoek gekregen van een bestuurs lid van het interkerkelijke jeugd dienstencomité. Hij had gedacht, dat het zo aardig zou zijn, als er op de zondag voor 31 oktober een lutherse dominee preekte in hun jeugdkerk. Je kunt het hem aan zien. dat hij oprecht overtuigd is van de absolute originaliteit van zijn plan. En er kwam ook nog een telefoontje van het plaatselij ke dagblad, dat men het zo pas send vond als er in het nummer op de laatste zaterdag in oktober Wat doe je bij al deze verleide lijke aanbiedingen anders dan je aangorden tot al het werk. dat wacht? En terwijl je in gedachten de Vaste Burcht al hoort schallen grijp je uit de kast de boeken van prof Kooiman om vast weer eens te lezen hoe het allemaal was en om wat pakkende citaten te ver zamelen. Opdat de lezers en de luisteraars waar voor hun geld zullen krijgen: een echte lutherse dominee die natuurlijk veel over Luther weet en die juist in de laatste dagen van oktober zo aardig is om te 4 Coördinatie orthodox Jodendom K.A.F. BANDIET HORNE. OPGAVE PUZZEL No. 55 Naamkaartje: hoe luidt het beroep van bovenstaande persoon? OPLOSSING PUZZEL No. 54 Horizontaal: 1 walm. 5 balk. 8 soe pel. 11 stro. 12 R.P.. 13 al, 15 pas, 16 pansfluit, 18 ama, 19 L.O., 20 va, 21 mede, 24 paling, 26 raap, 27 stek. Verticaal: 2 As, 3 los, 4 met, 5 beo, 6 al, kapstok. 9 profiel 10 papa Colombia: een vraagteken Onlangs verschenen er berichten in de pers. dat de minister van binnen landse zaken van Colombia in een cir culaire aan de provinciale overheid op dracht gegeven had tot herstel van de vrijheid van vergadering en eredienst voor protestantse kerken, die hun ker ken hadden moeten sluiten wegens plaat selijke ..moeilijkheden". Thans deelt men van de zijde van dat ministerie, mee dat zulk een direc te opdracht niet is gegeven. Wel zijn in de circulaire rapporten gevraagd, opdat de regering een beeld kon krijgen en zo beslissingen kon ne men over een herstel van de godsdienst vrijheid in plaatsen waar dit geen ge vaar zou opleveren voor de openbare Het ligt in de bedoeling der regering, zo gaf men wel te verstaan, godsdiensrt- vrijneid te verlenen aan protestanten in overeenstemming met de grondwet en de democratische beloften van de mi litaire junta, die in mei aan de macht De kerken die weer geopend mogen worden moeten hun activiteiten beper ken tot besloten eredienst. Het is hun verboden te trachten volgelingen te win- Dertiende IAS-conferentie Het I.A.S. (Internationaal algemeen secretariaat voor buitenlandse werk van christelijke organisaties in Neder land) hoopt op dinsdag 19 nov. zijn 13e conferentie op de Witte Hei te Huis ter Heide te houden. De bedoeling is elkaar te helpen door ervaringen te delen Raad van rabbijnen in oprichting (Van een medewerker) Tientallen leidende opperrabbijnen en rabbijnen, die alle schakeringen binnen het orthodoxe Jodendom ver tegenwoordigen, zullen op 4 en 5 no vember deelnemen aan een congres te Amsterdam, waartoe het initiatief is genomen door de heer A. Schuster, opperrabbijn van Amsterdam. Dit congres, dat wordt beschouwd als het belangrijkste congres van ortho doxe rabbijnen sinds eeuWen, zal zich bezighouden met ideologische en praktische kwesties. Voor de confe rentie zijn ook de rabbijnen uit de staten achter het IJzeren Gordijn uitgenodigd. Het doel is te komen tot een coördi natie. die op den duur mogelijk zal uit groeien tot een raad. waaraan alle or thodoxe rabbijnen ter wereld hun mede-" werking geven. Een dergelijke raad, zo vertelde opperrabbijn A. Schuster ons in een gesprek, is noodzakelijk om maat regelen te nemen om het orthodoxe Jo dendom te behouden. Door de recente vervolging zijn de Joodse gemeenschap pen in Europa aanmerkelijk gereduceerd, hetgeen de mogelijkheden om te assimi leren met de omgeving belangrijk heeft vergroot De strijd om zelfbehoud moet zwaarder gestreden worden dan vroeger het geval was, hetgeen mede zijn zaak vindt in de grote spreiding de Joodse bevolking over een land. Het komt voor dat slechts enkele Joden een stad wonen. Zij vormen van orthodoxe Jodendom niet alleen de vc posten maar tevens de reserve. Ten opzichte van de strijd, die het nistorisch Jodendom, zoals de orthodoxe Jood zijn leer beschouwt dus niet als een stroming binnen, maar als het enige legitieme Jodendom nu heeft te voeren, wil het congres van leiding gevende rabbijnen uit Europa middelen beramen om deze zo succesvol mogelijk te doen verlopen en de eigen gelederen te versterken. Daarom ook zal op het congres aandacht worden besteed de interne- situatie van de Joodse bevol kingsgroepen in de onderhavige landen. Voorts zal worden gesproken over praktische problemen en ook over de verhouding tot het gereformeerde, zich noemende liberaal. Jodendom. Geen sanhedrin Het congres, dat zal worden voorgeze ten door de heer I. Brodie, de opperrab bijn van het Britse Gemenebest, zal even tueel komen tot de instelling van een Raad van Rabbijnen. Hierdoor kan men over vragen die zich voordoen op vele terreinen een eensgezind standpunt inne men. Aan deze Raad zal op basis van vrijwilligheid worden deelgenomen. Hij wordt derhalve geen sanhedrin of iets in die geest. Vooralsnog wordt de her instelling hiervan in Israël of elders als onmogelijk geacht (het sanhedrin kon bindende wettelijke uitspraken voor het Jodendom doen). Men zal zich gaan be zinnen op de problemen van deze tijd. Doordat het congres wordt gevormd door orthodoxe rabbijnen zowel van de oude als van de nieuwe school, zal het niet zeker zijn. dat alle vragen een vormig worden beantwoord. Na afloop van het congres zullen de deelnemers in audiëntie worden ontvan gen door Koningin Juliana. Reroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Bedankt voor Lunteren (2e pred.pl.): C. Graafland te Ameide; voor Zeven huizen (Gron. toez.): A. E. D. A. Ravesloot te Steenwijkerwold, Beroepen te Wijk bij Duurstede: J. Noltes te Emst. die bedankte Mastenbroek. Benoemd té Epe (als leider vaj Herv. Evang.): de heer J. van Woerden van Stolwijk. GEREFORMEERDE KERKEN kerk: H. J. Swierts te Enkhuizen. Bedankt voor Workum: H. Veenstra 1 Veenwoudsterwal. GEREF. KERKEN (OND. ART. 31) J. Faber te CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Tweetal te Zaandam: B. Bijleveld te Noordeloos en S. Wijnsma te Broek op Langendijk. Ds. Estie legt ambt neer Dr. ds. mr. P. Estie, predikant van c Evang. Lutherse kerk te Zaandam, heeft zijn ambt neergelegd om een functie in het bedrijfsleven te aanvaarden. Ds. Estie werd in 1928 geboren en in 1954 werd hij proponent. Op 25 april 1954 werd hij in Zaandam in het predikambt bevestigd. Kortgeleden behaalde hij zijn meestertitel in de rechten. In Rotterdam Weer oecumenische avondmaalsdiensten Ook dit seizoen zullen in Rotterdam, evenals vorig jaar, door predikanten van ,e ucxcu C11 de Hervormde de Lutherse, de DoopsRe- inzicht in eigen verantwoordelijk- zin<Se en de Remonstrantse gemeenten heid te ontvangen Mr A H van de gemeenschappelijke avondmaalsdiensten Veen. directeur van de N C R V. hoopt w°rde? gehouden. De diensten worden mededelingen te doen over de dit jaar gehouden m de (Herv.) Koninginnekerk. te Frankfort gehouden conferentie, uit-11? d® Lutherse kerk en in de Remon- gaande van het wereldcomité voor ra- .'.^antse ke.rk f?eJeers4te «emeenschapp» dio en televisie. Ook het C.N.V. hoopt mÊ mededelingen te tfoen omtrent de situatie in het buitenland. Er is toegang voor belangstellenden mits men zich onmiddellijk Biltse weg 8. Huis ter Heide 4341). opgeeft (tel.03402- SPORTCOLBERTS PANTALONS a gentleman's perfection! Generale Synode der Hervormde kerk De Generale Synode van de Ned. Herv. kerk komt van 11 tot 13 november op ..Woudschoten" te Zeist bijeen onder leiding van de praeses. dr. A. A. Koolhaas. De agenda voor deze zitting vermeldt m. de behandeling van een aantal kerk- ordelijke aangelegenheden, d.w.z. de be handeling van voorgestelde wijzigingen en/of aanvullingen van enkele ordinan ties. Aan de orde komt voorts een aantal benoemingen in verschillende organen van bijstand, zomede de bespreking van enkele jaarverslagen van deze organen. ISa verwerping van de vrouw in het ambt: „Synode beperkt invloed van gemeenteleden tot zondagsscholen en naaikransjes" De algemene Zweedse kerkvergadering, die na stormachtige de batten de toelating tot het predikambt van vrouwen heeft verwor pen, is voorbij. Maar de discussies over het onderwerp gaan door en hierbij is ook de verhouding van de lutherse staatskerk tot de staat actueel geworden. Want de meerderheid in de synode had een opvat ting, die in strijd was met die van de meerderheid van de rijksdag, die de vrouwen de weg naar de kansel wilde openen. Er zijn nu twee mogelijkheden. Het wetsontwerp kan opnieuw in de rijks dag worden ingediend. En dan zou wel licht de kerkvergadering, die gewoon lijk om de twee jaar bijeenkomt, reeds volgend jaar saamgeroepen kunnen worden om haas-standpunt op bepalen. Als daf :ket gebeurt, dan kan de zaak opduiken in de rijksdag door middel van een interpellatie. Deze zaak wordt nergens als e terne kerkelijke aangelegenheid en; integendeel, men spreekt e. Is van een kwestie die de rechten ;r vrouw in het algemeen betreft. Leken Bij de stemming in de synode is een diepe kloof openbaar geworden tussen „clerus" en „leken" (de eersten zijn de meerderheid). De domproost van Stockholm was de enige die met de gemeenteleden stemde tegen het geslo- ♦"i front van bisschoppen en predikan- die tegen de het ambt Rhijn. Uitgave L. Strafleu. Lelden. TXI VVT,.,„ «-A TN FRANKRIJK bestaat een voldoende eenheid van gevoelens omtrent de De gymnasiast Ruud Bergsma ont-] leer en ook voldoende broederschap (vooral ten aanzien van het Instellen van dekt een poeder, dat degenen, die het intercommunie) voor een mogelijke vereniging van de Franse protestantse opsnuiven, in staat stelt in een flits het kerken. Dit schreef prof. Jean Bosc In het weekblad Réforme naar aanleiding gebeuren van de volgende dag Van dit wondermiddel, dat afkomstig blijkt te zijn van een oude Indiër, be sluiten Ruud en zijn twee vrienden ge bruik te maken om op school goede cij fers te behalen. Hun opzet slaagt, maar ook op ander gebied zet het poe der de vrienden voor verrassingen, van onaangename aard zelfs. Tenslotte haalt Ruud een domme streek uit, waardoor de rector van het gymnasium de ge heimzinnige macht van zijn leerlingen weet de ontraadselen. Jongens en meis jes van twaalf tot zestien jaar zullen zich met dit boek uitstekend onlangs gehouden studieconferentie. H(j wijst op het feit. dat luthersen en hervormden ln bepaalde takken van arbeid, zoals het jeugdwerk en de zending, samenwerken en vraagt, of dit niet een teken Is dat we samen kunnen leven In gemeenschap van geloof. Op de duur zal er In Frankrijk een verenigde evangelische kerk moeten komen, die natuurlUk niet mag ontstaan doordat één kerk en confessie de andere opslokt: dat ls geen echte vereniging. zijn. Daardoor kwam het tot discussies rer de vraag: ls de Zweedse kerk :n domineeskerk onder bisschoppelijk ke leiding, of moet zij een volkskerk zijn, met grote deelneming van de ge meenteleden aan de kerkregering? Welk antwoord ln brede kringen gemeenteleden gegeven wordt zal nie mand verbazen Deze kringen zijn nog niet eens zo geschokt door de afwij zing van de vrouw in het ambt. Veel ernstiger achten zij het ver werpen van een voorstel, dat de mo gelijkheid wil openen dat ook een ge- meentelid gekozen kan worden als voor zitter van de gemeentevergadering. Deze functie viel tot nu toe automatisch de predikant toe. Het handhaven van dit automatis me heeft wel enig kwaad bloed ge zet. Zelfs een predikant moest toege ven. dat de synode door dit besluit de invloed der leken beperkt had tot zondagsscholen, naaikransen en der gelijke nuttige instellingen. de synode niet De opwinding verminderd. De bekende Zweedse leke- predikster Esther Luteman is intussen Niets te leren, nu proberen - mooi en strak: I OtSSlüO I plasticverp lilldv VAN CETA-BEVER Er was één meubelstuk, waaraan bijzondere herinneringen voor haar verbonden waren en dat ze beslist wilde hebben. Het was een zeventiende eeuws ladenkastje uit Wales, dat altijd in de zit kamer gestaan had. tegenover het raam, dat op de tuin uitkeek, zodat het altijd leek. alsof het met zijn donkere hout en de blauwe porceleinen borden al het zonlicht opving. Voor zover ze wist, was het niet kostbaar en ze was niet bang. dat ze er een hoge prijs voor zou moeten betalen. Van de plaats af waar ze nu stond, kon ze het zien. Een lange man voor haar een volslagen onbekende bekeek het op merkzaam, alsof het hem interesseerde. De afslager was op het podium geklommen en Mihael was naast Jess komen staan. Ze keek naar hem op en wierp hem een glimlach toe, die door hem beantwoord werd. Ze was hem dankbaar voor zijn aanwezigheid. Toen ze in het Charter-ziekenhuis gekomen was om daar haar opleiding te ontvangen was Mi chael een doodgewone assistent geweest. Nu stond zijn naam op de korte lijst van candidaten voor een betrekking als intern. Toen ze Charter verliet voor The Queen's Institute of Nursing, waar ze een speciale training zou krijgen voor wijkverpleegster, had ze zich afgevraagd of hun vriendschap zou koelen. Van Michael's kant was die vriendschap gerijpt tot iets warmers een gevoel, dat ze niet kon beantwoorden, hoewel ze erg op hem gesteld was Ze was nog nooit verliefd geweest, maar voel de instinctief, dat haar gevoelens voor Michael door Jane Arbor niets met liefde te maken hadden. Ze voelde, dat ze, door Londen te verlaten, niet alleen de verstandigste weg koos voor zichzelf, maar bo vendien zo eerlijk mogelijk handelde tegenover hem. Hij stootte haar aan. De kast werd op het po dium gezet. Het meubelstuk zag er onbetekenend genoeg uit en ze was vol vertrouwen, dat ze er niet meer voor zou behoeven te betalen, dan de dertig pond. die ze in gedachten had, hoewel Michael wist, dat ze desnoods tien pond meer zou betalen, als het niet anders kon. Tot haar verrassing en ontsteltenis opende de afslager het bod met veertig pond. Ze keek snel naar Michael, die vijf en veertig noemde. Ie mand anders kwam met vijftig en Michael ging er onmiddellijk overheen met vijf en vijftig. De andere bieder hield op en Jess kreeg al hoop, ook al was de prijs vijftien pond hoger, dan ze had willen uitgeven. Een andere stem de sterr. van de man. die Jess al eerder had opgemerkt bracht het bod op zestig pond. „Ik zal hem leren," fluisterde Michael en ging op zeventig. De vreemdeling antwoordde onverstoorbaar met tachtig pond. „Negentig." Michael keek Jess niet aan. „Honderd." Na een korte aarzeling zei Michael: „Honderd en tien," en fluisterde tegen Jess: „Bemoei je er niet mee; ik zal dit wel afhandelen." Ze begreep wat hij bedoelde, maar beet op haar lippen en legde haar hand op zijn arm. ..Michael, ik kan niet goedvinden begon ze. Er was geen tijd om hem uit te leggen, dat ze zich niet kon veroorloven zoveel uit te ge ven van de totaalopbrengst van de veiling, zelfs niet voor het kastje. Haar rivaal antwoordde on middellijk met „Honderd twintig". Iedereen hield de adem in. Men voelde de vijandigheid van Jess' vrienden en buren tegen de vreemdeling, want ze begrepen wel voor wie dokter Leyden bood. Het was een vijandigheid, die bijna tastbaar was en alsof hij er zich eens klaps van bewust werd, hief de vreemdeling het hoofd op en keek om zich heen. naar de opge heven gezichten van de mensen, die zich om het podium verdrongen, naar Michael en naai Jess zelf. Hij keek haar even aan. Hij had een vreem de, dwingende blik en Jess verlangde met heel haar hart. om de uitdaging van die blik te be antwoorden. Michael duwde haar hand weg, maar zijr. „honderd dertig" klonk aarzelend en scheen het „honderd en veertig" uit te lokken, dat er on middellijk overheen kwam. Michael zweeg. De hamer van de afslager daalde met een klan ~- de tafel. (Wordt vervolgd1 uit de kerk getreden en een predikant in Zuid-Zweden heeft zijn ambt neer gelegd. „De kerk is te institutioneel, te ceremonieel en te mannelijk gewor den" zei mevrouw Luteman bitter. De ze 69-jarige theologe, die reeds tig jaar in kerkelijke dienst staat, kreeg in 1927 -als eerste vrouw verlof om in de kathedraal van Upsala Het blijft nu verder afwachten, of aartsbisschop Yngve Brilioth veel ces zal hebben met zijn pogingen de kerkelijke vrede te herstellen. beleid was trouwens steeds op die de gericht. Het werd geleid door de gedachte, dat de tijd voor „de vrouw in het ambt" nog niet rijp is. Hij ge looft zelf ook niet dat men vanuit de Bijbel iets tegen vrouwelijke predikan ten kon aanvoeren; maar met het oog op de tegenstand in de kerk mocht de synode niet het risico van eer „explosie" nemen, vond de aartsbis- Kopenhagen heeft te weinig kerken Het gebrek aan kerkgebouwen in Ko penhagen is zo groot, dat nu wel 26 ge meenten in de Deense hoofdstad beslist bouwen moeten. Kopenhagens bevolking is gegroeid tot een kwart van de gehe le Deense bevolking. Het ruimtegebrek is zo groot, dat bij voorbeeld in een gemeente van 30.000 zielen de bevestiging van lidmaten twaalf achtereenvolgende diensten moest plaatsvinden. De kerk van die gemeen te is namelijk een middeleeuws geval met wel 220 plaatsen. Brand in de kerken Statistici berekenen alles waar zij de hand op kunnen leggen. Zo hebben zij ten behoeve van de nationale brand- weerbond in de Verenigde Staten uitge rekend. dat daar vorig jaar in 3200 kerken brand is uitgebroken. Het jaar daarvoor was het nog meer: 4300 ker ken. De schade van 1956 was 14 miljoen dollar. Meestal ontstond de brand door fouten in de verwarming of door over lading van de electrische leidingen. „Magyarok" wordt internaat De villa „Magyarok" iin Apeldoorn die vorig jaar door H. M. de Koningin beschikbaar werd gesteld voor de huis vesting van Hongaarse vluchtelingen, heeft een andere bestemming gekregen Een groepje van 26 Hongaarse jongelui is er nu ingetrokken en zal er onder deskundige leiding middelbaar onder wijs ontvangen. Ook A-griep op zee Het hospitaalschip ..De Hoop" zou van daag in Amsterdam terugkeren van de oktoberreis. Ook de opvarenden van de vissersvloot zijn niet ontkomen aan de A-griep en „De Hoop" heeft nogal wat patiënten aan boord moeten nemen. De griep heeft dr. Ouderkerk extra drukte gegeven, want hij kreeg 160 patiënten to behandelen. „De Hoop" begint dinsdag a s. de no- vemberreis. die ditmaal in de richting van Het Kanaal zal gaan. Nieuw Hebreeuws schrift voor Oud Testament Tot nu toe werd ook in Israël het Oude Testament gedrukt met letters, die in de niet-joodse wereld na de tijd van het humanisme gebruikt worden. Dat heeft in Israël, waar het schrift zich verder ontwikkeld heeft, wel eens tot moeilijkheden aanleiding gegeven. Na bestudering van oude Hebreeuwse handschriften heeft men nu een ander lettertype voor de Bijbel ontworpen. Volgend jaar zal een in deze letter gezette uitgave van de Thora en de pro feten verschijnen ter gelegenheid het tienjarig bestaan van IsraëL Een ander beeld roept de dichter van psalm 42 voor ui ogenWatervloed roept tot watervloed, bij het gebrul. Uwer stromen; al Uw baren en golven slaan over mij heenr Het is het ons vertrouwde beeld van de overstroming. Dl/ stromen zwellen, de ene watervloed roept de volgende loateijL vloed op, golven slaan over het land heen de dichter Tieeffl het gevoel, dat al het water van de wereld in golven ov& zijn hoofd heenslaat. Een haast wanhopig makend beeld, omdat de mens e\I wie weet dat beter dan wij zo machtéloos-nietig is tegen over het woedend geweld van het water. En zo bezien is hef een volkomen waarheidsgetrouw beeld. Want welke christe] voelt zich' soms niet wanhopig-nietig tegenover het woeden^ geweld van alle lichamelijke, geestelijke, zedelijke nood uaij deze wereld. Op sommige ogenblikken lijkt het toch of he leven niets en niets meer te bieden heeft; of het één beancL stigende, van God verlaten leegte is, waarin de duivel rru spel heeft. Lijkt het soms zo? Weet dat deze psalm eindigt met de uit roep: „Hoop op God!" STRIJD OM DE JEUGD DEr Evangelische kerk Oost- voorlezen, waarin er bij de gelovig Duitsland voert nog steeds een gen op is aangedrongen, zich tegeiL moedige strijd tegen de commu- de druk van de communistisch^ nistische zetbazen van Moskou. Ge- autoriteiten te verzetten. In dezisc dachtig aan het gezegde, dat wie de boodschap werd onder meer gezegdst jeugd heeft, ook de toekomst heeft, proberen de communistische autori- tiging teiten hun greep op de kinderen te wijding versterken, door ze te dwingen deel te nemen aan de rode inwijdings ceremonieën. Walter Ulbricht, die als partijse- He* k dus 1 dat de keuze tussen kerkelijke beveSiV communistische jeugdinfh n kwestie van redding de zielen der kinderen is. „Drei?n gementen zullen ons niet doen verj^ sagen", aldus bisschop Dibelius. cretaris nog steeds de „sterke ver, dat de com^ munisten het bederf reeds in d^n in Oost-Duitsland is, heeft enige tijd kinderharten willen doen postvattend zegd: „Ik de nadruk op willen leggen, iedere jongen moet deelnemen ding, ongeacht de persoonlijke tuiging van hun ouders of de levens in het bijzonder Door de kinderen aan het gezag de ouders te onttrekken den- ieder meisje ken ZÜ hun doel te kunnen bereiln de jeugd-inwij- ken- Daarbij trachten zij zich tqh verschuilen achter het huichelach tige argument, dat iedere aanval op beschouwing, die bepalend is bij de de vrÜheid van geweten energiekq opvoeding van de kinderen." 7">' worden afgeslagen. In „Neues Deutschland", het or- Ah !r in Oost-Duitsland een aanval gaan van de Oostduitse communist!- op de vr!,he d Tan 8ew?,e" ™oc sche partij, heett op 19 oktober de da" 's d,a' de communisten zelf. Tot- gesenreven: ,,„e uost- dusï'r is de communistische aanvaft ral niet tolereren, dat ï,??ta*!ï\1D' Oostduitse gelo^gc^ minister van binnenlandse zaken, Karl Maron, geschreven: „De Oost duitse staat de kerkelijke autoriteiten de k'inde- bebben '\ch S'w"°nf,n ee b' geven, al weten zij, dat zij eemi) donkere tijd tegemoetgaan, nu de« kans op hereniging met West-Duits-** land weer geringer lijkt te zijn ge-'11 ren een gewetensconflict omleggen.' „Iedere aanval op de vrijheid van geweten zal energiek worden af geslagen", aldus het dreigement van de minister. worden dan zij reeds Het vertrouwen, dat hun leven inE De onverschrokken bisschop Dibe- Gods Hand is, is gelukkig groter danL lius heeft daarop in alle Oost- de vrees voor de communistische^ duitse kerken een brief laten overweldigers. MISLUKTE AANSLAG gelukkig nogal meegevallen. Het dader een huurling is geweest vanF1 merkwaardige in zo'n geval is, dat de Arabische leiders, die gezworen i we dan direct geneigd zijn, de ge- hebben, niet te zullen rusten, voor-hl beurtenissen zelf ook als veel min- dat de staat Israël van de aardbo-;Cji der ernstig te beschouwen. Wanneer dem is weggevaagd. De granaat, die n de volgens de berichten geesteszieke gisteren voor de regeringstafel inn? jongeman zijn projectiel wat beter het Israëlische parlement ontplofte, was bedoeld om ln één slag de be-fu langrijkste Israëlische leiders uit tej? had. Volgens de telegrammen schakelen. Op wonderbaarlijke wij-ffz uit Jeruzalem was de aan- ze zijn de levens van deze mensenen slag een pro'~st tegen de poli- gespaard gebleven. En dat is geenje: tiek ten aanzien van de Arabieren toeval. v< GOED BOEK OVER AMERIKA AMERIKA en de Amerikanen: zij vooroordeeld, maar met eigen ge-jje: vormen wel een onderwerp, dat zonde opvattingen over wat te lo-K de aandacht blijft boeien, de ge- ven valt en wat te laken. jiki dachten bezig houdt en de pennen t 11 in beweging brengt. De publicaties F'equinhecft ff8 "as4 over land en volk aijn dan ook vele Vl.W. "?b «ebou den. Wat hij betoogt over het neger-f vraagstuk bijvoorbeeld, kunnen ve-Jjl le Amerikanen zich voor gezegd hou-*; den. Maar als hij de balans op-rei boek, dat onae gewïa'rdeerdé maakt over wathij ge-F ollega Louis Frequin van het r.k. l"Qrd he."t- ka° de uitsla.8 en de stroom zal voorlopig wel blij ven vloeien. Wij voor ons zouden vandaag gaar ne de aandacht willen vestigen op dagblad „De Gelderlander Amerika en de Amerikanen ge schreven heeft. Hij heeft het de tl- twijfelachtig zijn, dan laat hij het- al evenmin in het onzekere. Dan egt hii: ik huil beslist niet tol meegegeven van „Ik huil niet om Amerlba' da" scb"W b« »»»mwon den: ik ben van dit land en dit volk gaan houden, ik zou er kunnen wo nen en werken. Amerika" (Uitgave De Fontein, Utrecht) en deze titel dekt de In houd van het boek. Onze collega Frequin heeft, daartoe Wie iets degelijks over Amerika in staat gesteld op een reis kriskras de Amerikanen aan de weet wil ko- door het land gedurende enkele men, heeft behoefte goed en bekwaam journalist mag met zijn bovendien prettig lees- verwachten: onbevangen en onbe- bare boek aan te bevelen. Oplossing van tekort aan predikanten Laten gewone mensen, die door de week op kantoor zitten of in de fabriek werken, voor het overige bevestigd worden als predikant van de Kerk van Engeland. Dan zijn wij van het predi kantentekort af. Dit revolutionnaire voorstel is van de bisschop van South well. dr. Barry, die het dcet in diocesane tijdschrift. Het gebrek predikanten is juist in de industriege bieden heel sterk en werkt daar ver lammend op het kerkelijke en alge meen geestelijk leven. Waarom, zo vraagt de bisschop, men meelevende christen-mannen de predikanten laten helpen? Als de kerk het niet aan kan, moet zij het wel met zo'n experiment proberen. Per slot was. Paulus ook een tentenmaker Lukas was een dokter. In 1958 zal het voorstel besproken worden in de Lambethconferentie van alle anglicaanse bisschoppen uit heel de wereld. MMS-conferentie op „Woudschoten" Op 4 en 5 november a s. wordt in het Chr. Paedagogisch Studiecentrum op ..Woudschoten" te Zeist een MMS-con ferentie gehouden, waar in het bijzonder besproken zal worden de plaats van het vak geschiedenis in het geheel der vak ken van de Middelbare Meisjes Scho len I Eenheid Europese vervoerspolitiek van het door de Nederlander VosJB (socialist) uitgebrachte rapport over de i Europese verkeersvraagstukken een 50 resolutie aangenomen waarin aan de p i Europese conferentie van ministers wordt verzocht een werkelijke transport- politiek te willen voeren, in het bijzon- der wat de investeringen betreft. De uitspraak van veldmaarschalk Montgomery, onlangs te Londen gedaan, dat een tunnel onder het Kanaal een strategisch gevaar zou opleveren, werd zowel van Engelse, Franse als Italiaanse zijde aangevallen. Uit het rapport van ir. Vos blykt, dat in de periode van 1956 tot 1960 een toe neming van het verkeer per train van goedere# met 14 pet. van reizigers met 7 pet. wordt verwacht. Het goederenverkeer over rivieren en kanalen zal met 16 pet. toenemen en dat over de weg met vijftig procent. Het Max Planck-instituut in West- Duitsland heeft berekend, dat de Russische kunstmaan tot mei om de aarde zal blijven zweven en het raketdeel tot half december. De Spoetnik verliest slechts langzaam hoogte, ongeveer een kilometer per dag. r®

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2