CHRISTELIJK Opgewonden wereldgelijkvormige betogen over de theologie Uitbreiding van de Bond van Chr. Kunstenaars Puzzel mee Boekenhoek N.C.R(eis)V.-ers beleefden hun vakantie opnieuw INNSBRUCK Een woord voor vandaag Kanttekenir° Akkoord over lonen va lielft bovengronders 2 Modem conformisme Minister Cals heeft door zijn wetsontwerp, dat bèta-gymna siasten wil toelaten tot de studie in de letteren, de geschiedenis en de theologie, een indruk wekkende discussie ontketend. In de Groene Amsterdammer spreekt prof. dr. C. W. Mönnich, luthers hoogleraar te Amster dam, zich uit tegen 's ministers voorstel: het christendom is namelijk „zo tactloos jegens de minister geweest te ontstaan in de oudheid". In zijn betoog signaleert prof. Mönnich een modern conformisme, waarvoor hij wil waarschuwen. HET is de schrijver van deze re gels waarlijk niet verborgen gebleven, dat ook in de kerk wel stemmen beluisterd kunnen wor den. die over nutteloze belasting spreken, om niet te zeggen: brul len. Wat moeten die arme jongens en meisjes met hun historische en filologische scholing straks, als zij een gemeente te bewerken krijgen? In allerlei opgewonden en orofeti- sche betogen vliegt het stof der boeken weer rond alsof het grote schoonmaak in de studeerkamer is. Meer sociologie, meer psychologie, meer economie, meer praktijk, min der gezeur met die verouderde en verdroogde opleiding van tegen woordig, met haar belachelijke restanten van een humanisme dat dood en gegraven is! Het moest niet mogen voorko men, dat iemand de tijd van zijn studenten, die gouden jaren, dat hij op een caféterras of lui in het gras uitgestrekt zijn kennis van de wereld kan opdoen, verknoeit met een half jaar te dreinen over een paar woorden uit de een of andere antieke belijdenis, en zich bezighoudt met de allerinteres santste vraag, of ze nu Antiobhië tot achtergrond hebben of een an dere plaats waar al sinds eeuwen geen christenen meer te vinden zijn. Weg met die nonsens! Geen woordjes meer geleerd, geen neus meer gedrukt op de een of andere rare grammaticale wen ding, geen kennis meer vergaard van allerlei abjecte religieuze aberraties uit het heidendom of het vroege christendom! Dat is toch allemaal dood en be graven, de bijbel kunnen we wel in een vertaling lezen, commenta ren zijn ballast, een confessie is altijd handig als vlag en devies, en als we eens niet precies de por tee van een woord of een gedach- tengang begrijpen: wel, we kun nen er daarom toch zeker nog wel over preken of er een ander mee om de oren slaan! DIE stemming heerst hier en daar, en zij oefent haar aantrek kingskracht uit. Men moet mo dem zijn 'niet van richting, dat is niet gewild), in de zin van levend in het heden, men moet actueel zijn, of hoe men het verder graag wil noemen; existentieel is het in drukwekkendste woord. Men moet zijn tijd verstaan, worstelen met die andere worstelaars in maat schappij en beschaving, en anders staat men met zijn boodschap glad verkeerd in de wereld. Prachtig, broeders Maar wel eens van de waardigheid der min derheid gehoord? Wel eens wat dieper nagedacht over de zin van de aanstoot? We! eens de beteke nis van Jesaja 53 tot u laten door dringen? Oude rommel is er ge noeg in de kerk, er kan misschien wel wat van overboord (maar pas op: een grote schoonmaak brengt gemeenlijk ook onherstelbare ver liezen mee). ER is evenwel een geheel ander gevaar dat onze moderniseer- ders en actualiseerders bedreigt: heet evaar van een nieuw confor- e. nu niet aan het conformis- an een burgerlijke kerk (zo dat, nietwaar broeders?), i hetgeen zo onaangenaam „de wereld" heet. Die heeft eenmaal <en niet van vandaag of gisteren, zoals sommige vernieu wers ten onrechte denken) een neiging tot collectivisme en con formisme, of, in wat eenvoudiger taal, een neiging om mee te schreeuwen met de anderen tegen de enkeling of de minderheid die anders is. Dat heeft het jodendom ondervonden en dat heeft het chris tendom van de eerste eeuwen der jaartelling ondervonden. Past op voor een te grote gelijkvormigheid met de idealen en gevoelens van „de wereld". Het is altijd ontzaglijk moeilijk geweest, werkelijk te zien wat de mogelijkheden en de gevaren van een algemeen gangbare moraal zijn. Die te beoordelen behoort me de tot uw taak. Weest daarom blij met de mogelijkheid, andere waar den te hebben leren kennen dan die de dag van heden u in de hand geeft. Die zijn belangrijk, en zij kunnen gezegend zijn. Maar vloek en zegen moet gij kunnen onderscheiden, en dat doet gij door de betrekkelijkheid dier waarden te verstaan. Dat wil zeg gen: door nu eens niet mee te den ken met uw technocraten, en u in te laten met die andere wereld waarmee een goede gymnasiale op leiding u in kennis brengt. Conferentie-oord Woudschoten De Anglicaanse kerk en de echtscheiding bestaat 25 jaar Onthulling van een gedenkplaat 'TER gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Woudschoten, het conferentieoord in Zeist, dat zo nauw is verbonden met de NCSV, de Ne derlandse Christen Studenten Vereni ging, heeft de NCSV zijn oudleden en leden bijeengeroepen voor een conferentie, die in het afgelopen weekend plaats had. Het hoogtepunten was de over dracht van de kantoorruimten voor de NVSC door de raad van beheer van de stichting Woudschoten. De zijvleugel, die tot nu toe werd ge bruikt als garage, is verbouwd tot een modern en ruim kantoor. Hier door wordt sen efficientere werk wijze voor de NCSV mogelijk; bo- dien kan men de, aan de grote zaal grenzende. NCSV-ruimte van vier kamers thans gebruiken voor het conferentiewerk, dat in de loop der laatste jaren door een bepaalde ont wikkeling der discussietechniek steeds meer behoefte kreeg aan kleine ka mers voor discussie in groepen. Letteren gekomen met niet minder dan 34 leden. Besprekingen over samenwer king zijn nu nog gaande met de orga nisten en de koordirigenten. Drie leden van het hoofdbestuur hebben hun functie neergelegd, nL de heren Kaasschieter, Nobel en Deenik. In de plaats hiervan zijn uit de vakgroep Let-I Na de opening van de conferentie, die zaterdagmiddag in de kapel van Woudschoten werd verricht door dr. H. Schamhardt te Zeist en de heer A. B. C. Dudok de Wit uit Hilversum, ont hulde dr. H. H. Sillevis Smitt uit Rot terdam, lid van de raad van beheer van Woudschoten, de gedenkplaat, die ter gelegenheid van het 25-jarig be staan in de hal was aangebracht. Op de plaat staan naast de NCS-spreuk ,,ut 5 sint", opdat allen e teren in het hoofdbestuur gekozen de heren Ooms. Baardman en De Rover. Tevens is er een voorlopige commissie opgericht om tot de regelmatige verschij ning van een mededelingenblad te ko- Het verheugde de voorzitter dat de bond ook vertegenwoordigd is in de Raad voor de Kunst en in de Ned. Toonkunsten a arsraad en dat er met de stem van de bond ook daar rekening wordt gehouden. Naast de vakgroepen Beeldende Kunsten en Muziek en Woordkunst is er nu ook een vakgroep MinisterKlompé komt voor herv. diakenen spreken De Federatie van diakonieën in de Nederlandse Hervormde Kerk houdt op vrijdag 8 november haar jaarvergadering in het gebouw van Kunsten en Weten schappen te Utrecht Des morgens wor den huishoudelijke zaken afgewikkeld. In de middagvergadering zal de mi nister voor maatschappelijk werk, me juffrouw dr. M. A. M. Klompé, een rede uitspreken. Dr. A. A. Koolhaas, praeses van de hervormde synode, spreekt een slotwoord. De middagvergadering wordt gedeeltelijk door de NCRV uitgezonden. Dr. W. Graham ge„ram"d De bekende Amerikaanse evangelist Billy Graham is zondag, toen hij zijn kudde schapen inspecteerde, zo krach tig door een ram aangevallen, dat hij van een helling van vijftien meter stortte. Men vreest dat hij zijn knie heeft gebroken. Aansluiting van Vakgroep Letteren DE richting van ons werk wordt be paald door hetgeen is geschreven in Psalm 150. Aldus gaf Dirk Verèl als voorzitter van de Bond van Chris telijke Kunstenaars in.Nederland za terdag op de algemene vergadering van deze bond in Utrecht in het kort Namens de generale synode van de zowel doel els werkwijze van de bond G*"* Kerken sprak de Amsterdamse aan Dat de cHristelijke zwh organiseren noemde Dirk Verèl heer De Boer De Kon Bond van q,, een noodzakelijkheid, daar ze elkaar iZang- en Oratoriumverenigingen was nodig hebben, met elkaar moeten kun- j vertegenwoordigd door de heer H. J. v. nen spreken, met elkaar van gedach-1 d. Munnik. ten moeten wisselen. Als hoofdpunt voor deze algemene ver gadering vermeldde het programma een lezing van de literator-criticus C. Rijns dorp over „In hoeverre kunnen wij niet- christelijke kunst waarderen en/of pro pageren". De heer Rijnsdorp gaf aller eerst aan waaruit het drievoudig begrip kunst-kunstenaar-sehoonheid geboren is en zag daarbij als voornaamste factoren de renaissance, de romantiek en het spe cialisme. In dé kunst speelt altijd een le vensbeschouwing meé, omdat het geen laboratoriumprodukt is. We zien niet meer de zuivere 'dus alleen maar) schil der, we horen niet meer de zuivere (dus alleen maar) musicus, maar we zien en horen de mens. Vanuit deze gedachte kwam de heer Rijnsdorp tot de vraag wat de christen voor een mens is en hoe zijn kunst anders zou kunnen zijn dan een kunst met elementen, die elkaar naar het leven staan. Een kerkelijk of bijbels onderwerp maakt nog niet uit of de künst chris telijk is. In de kunst die naar het onderwerp niet door de Bijbel is ge ïnspireerd, kan soms veel meer bood schap liggen. Hier ligt echter de grote en verantwoordelijke taak voor de criticus, die het niet op elk terrein van de kunst gemakkelijk heeft. Na een kort historisch overzicht kwam de inleider tot de conclusie dat de Christen niet ten gronde kan gaan aan de problematiek. God geeft vra gen niet om ze alle op te lossen en af te doen, maar om er mee te leven en de spanning te houden. We moeten dankbaar zijn te leven en de span ning te houden. We moeten dankbaar zijn voor de onopgeloste problemen ook op dit terrein, want we leven bij de gratie van die problemen. Door Jezus Christus hebben we rust door en temidden van de problemen. OPGAVE PUZZEL NO 47 KRUISWOORDRAADSEL HORIZONTAAL: 1 Smalend; 7 toe stand van razernij; 8 voorzetsel; 10 spil; 11 met rouwbeklag; 12 teder; 13 stoeltje; 15 omwisseling; 18 warm en lui; 20 dichtbij; 21 Gode zij lof; 22 rivier in Italië; 23 slim; 25 goudland. VERTICAAL: 1 Hond; 2 uitroep; 3 smergel; 4 sierlijke plantjes; 5 paarde- kracht; 6 bewijs voor ontvangst; 9 water in Friesland; 11 staatsman: 13 flauwe kul; 14 Jap. gewaad; 16 vereniging; 17 dierenroep; 19 voorzetsel; 21 jongens naam; 23 Gode zij lof; 24 gezinslid. OPLOSSING PUZZEL NO 46 HORIZONTAAL: 1 Kil; 6 voorspel; 10 hoop; 11 poel; 12 of; 13 kit; 14 ar; 16 te; 17 bek; 18 ge; 19 aloë; 21 demi; 22 roer domp; 23 sok. VERTICAAL: 2 Ivoor; 3 loof; 4 spot; 5 allee; 7 op; 8 spin; 9 Ee; 14 apart; 15 beer; 16 tempo; 17 boer; 18 gems; 20 L.O.; 21 do. de drie stichters Woudschoten, dr. H. C. Rutgers, de heer A. B. C. Dudok de Wit en de heer J. H. Nachenius. De sprekers op de conferentie waren prof. dr. J. P- Kruyt hoogleraar in de sociologie te Utrecht over: 25 jaar men senwereld, en prof. dr. E. L. Smelik, hoog leraar in de theologie aan de gemeente lijke universiteit van Amsterdam over: gij zijt mensen van God. De zondagmid dag gehouden forumdiscussie stond on der leiding van ds. G. van Leeuwen, studentenpredikant te Amsterdam. De kapeldienst stond pnder leiding van de gereformeerde predikant ds. R. C. Harder te Amsterdam, directeur van de Nijen- burg, de gereformeerde school voor maat schappelijk werk te Baarn. Dies Vrije Universiteit Ter gelegenheid van de 77ste herden king van de stichtingsdag der Vrije Universiteit hield de rector magnificus, prof. dr.G. H. A. Grosheide FWzn., van middag %in een openbare zitting van de senaat een rede, waarin hij handelde over „enkele merkwaardigheden van de meet kundige terminologie". Een wiskundige zal niet zelden een benaming moeten vinden, wanneer hij bijv. een nieuw begrip heeft ingevoerd, een nieuwe bewerking heeft gedefinieerd of een bijzonder geval van een reeds lang bestudeerd object heeft ontdekt. Soms is het vinden van een naam voor een figuur, een bewerking of een relatie eenvoudig, maar zeker niet altijd. Met vele voorbeelden toonde prof. Grosheide aan, hoe o.m. overwegingen van axiomatische, filosofische, systema tische of estetische aard invloed kunnen oefenen bij de naamgeving in de wis kunde. Uitvoerig stond prof. Grosheide daarna stil bij de woordvoorraad en het putten daaruit en bij de relatie tussen algemeen woordgebruik en de daaraan vaak ont leende meetkundige terminologie. De diesviering van de Vrije Universiteit valt dit jaar in drie delen uiteen, omdat hij op zondag viel. Daarom vond de anders op 19 oktober gehouden bidstond vrijdg plaats; en de gewoonlijk op 21 oktober gevierde dies van het studenten corps is verschoven naar vrijdag 25 oktober. In Birmingham hebben 39 geestelijken van de Anglicaanse Kerk, onder wie acht erekanunnikken van de kathedraal, een verklaring in een plaatselijk blad gepu bliceerd, waarin zij verzet aantekenen tegen de verklaring van de aartsbisschop van Canterbury, dat geestelijken, die gescheiden personen in de echt verbinden, zulks doen „voor hun eigen geestelijk De opposanten vragen de aartsbisschop, of hij wel beseft, hoeveel zorg hij vele geestelijken en leken heeft gegeven door de priesters „ervan af te schrikken hun ongetwijfeld wettige en morale rechten uit te oefenen, zoals hun geweten dat ingeeft". Zij delen mee, dat zij volkomen aan de kant staan van degenen, die een vrijer standpunt innemen ten aanzien van men sen, wier huwelijk is mislukt en die Gods zegen wensen voor een tweede wettig huwelijk. De wonderlijke reis naar Karbonkel- land, door Friederich Feld. Nederlands van A. Wolsak-Van Dorp. Uitgeverij Het Spectrum, Utrecht-Antwerpen, Minny wil alles weten, door Virgina Sörensen. Nederlands van Maria Heemskerk. Uitgeverij Het Spectrum, Utrecht-Antwerpen. Ra, ra, wat is dat? Een boek vol puzzels en spelletjes, samengesteld -door Laurens A. Daane, met tekeningen van Henk Albers. Uitgeverij Het Spec trum, Utrecht-Antwerpen. De bom op de maan, door Stephen Mogridge. Nederlands van G. Hellings. Uitgeverij Het Spectrum, Utrecht-Ant werpen. Het Eerstgeboorterecht, door J. A. van Sijn. Uitgave D. van Sijn en Zonen, Rotterdam. Palle's wonderbare reizen in het hemelruim, door Thit Jensen. Vertaald door A. Rutgers van der Loeff-Basenau. Uitgave Hollandia N.V., Baarn. Muziekgeschiedenis, deel I: Vanaf de oudheid 1800, door J. H. W. Kool. Uit gave Arti, Alkmaar. Sterrenkunde, door F. W. Michels. Uitgave Arti, Alkmaar. Winstdeling en bedrijfsrrtedebezit, door C. F. Rooenschoon. Uitgave N.V. Uiteeversmij Haga, Den Haag. Hart van Spanje. Foto's Cas Oorthuys, tekst Bert Schierbeek. Uitgeverij Con tact, Amsterda-m-Antwerpen, Joegoslavië, kaleidosconisch reisland, door A. den Doolaard. Foto's Cas Oort huys en een uitslaande kaart. Uitgave Contact, Amsterdam/Antwerpen. De Velsertunnels. Uitgave N.V. De Technische Uitgeverij H. Starrï, Haar lem, in samenwerking met Het Neder landse Instituut van Middelbare en Hogere Technici. #2Of J7D9nü »IJn "AKKERTJES" vfsicr onmisbaar Reünie in Utrecht: herhaling van het onherhaalbare (Van l onzer verslaggevers) Bondsdag Herv.-Ge'ref. tnannenverenigingen zaterdag 2 november te Utrecht N.V. Huis zijn jaarlijkse bondslag die om 10 uur begint en die om 5 uur afge lopen zal zijn. Er zijn twee referaten: „Levensnood in deze tijd" door ds. J. R. Cuperus.te Waddinxveen en „Wat ver wacht men van de prediking?" door ds. L. Blok te Capelle a. d. IJssel. Het op wekkend slotwoord spreekt ds. T. Poot, (nog) hervormd predikant te Haaften. Zaterdagmiddag was het gebouw voor kunsten en wetenschappen te Utrecht omgebouwd tot reispaleis. De wanden van de zalen waren welhaast onzichtbaar gemaakt door suggestieve platen van fraaie landschappen, en op de podia waren meterslange kleurige doeken aangebracht met voorstel lingen uit Zwitserland. „Zaal twaalf, meneer", luidde het antwoord op de op zichzelf merkwaardige vraag „Waar is Canada?" of „Ik zoek Duitsland". Ieder jaar tracht de NCRV, de Nederlandse Christelijke Reisvereniging de leden die in het afgelopen reisseizoen deelnamen aan een van zijn reizen door een reünie weer in de ban van het vervlogen genot te brengen. Dit jaar had de propagandacommissie het wel heel groots opgezet; in alle zalen van K. en W. was wel iets te doen, te zien of te eten. Deze opzet was nieuw. Dat het experiment geslaagd is was alleen al op te maken uit de feilloos wer kende organisatie. t is ons te doen om een herontmoe- van de reizigers, zo zei ons de heer an Hal uit Den Haag. de secretaris de propagandacommisie, die deze reünie heeft verzorgd. Vandaag kan weer ervaringen uitwisselen, kan men nog eens precies uitrafelen hoe de groep het toen toch opeens zo moeilijk kreeg in de bergen, kan men cok foto's laten zien. Dit kon gemakkelijk want alle reü nisten zat^n per reisgroep aan een tafel tje met het nummer van de gemaakte reis er op. Een reis van de NCRV is in wezen een onherhaalbaar iets, zei de heer Van Hal. Dit onherhaalbare gaan. we vanmiddag herhalen. Zo gauw u elkaar ziet waant u zich weer op reis in de bus. En inder daad: men was er weer „in"; de verba len waren niet van de lucht. 97. Gustav Zuckwaller keek de mensen in zijn kamer stuk voor stuk aan. „We bevinden ons hier in een gevaarlijk gezelschap," zei hij droog. Hij speelde achteloos met een zware me talen briefopener, die op het bureaublad lag. Hij -ocht kennelijk naar de juiste woorden- Het kon ook zijn, dat de stilte, die hij enkele seconden aan zijn toespraak vooraf liet gaan, ook een onderdeel was van het „subtiele" spel. Frau Emmy Rutz keek de kring rond. Ze was nog niet tot overgave bereid. Dat was aan haar houding duidelijk te zien. Ze zat rechtop en monsterde brutaal Marianne van der Bij en An- dré Rost en hield daarna een nieuwsgierige blik gevestigd op de oude Anton. Ze keek niet naar Harold von Emsighofer, die met zijn rechter arm in het gips nors voor zich uit zat te staren en wiens ijdelheid in de enkele dagen voorarrest een geduchte knauw moest hebben gekregen, want van de uiterst verzorgde dandy was weinig meer over. Als hij verwonderd was, dat hij al deze mensen hier in de kamer trof, dan gaf hij daarvan toch door geen enkele gelaatsuitdruk king blijk. Secondenlang duurde de stilte en in de kamer- kwam een geladenheid, die tastbaar was. André Rost had het warm en Marianne kneep haar handpalmen. Langzaam monsterde Zuckwaller nog eens de aanwezigen. „Anton Worczik, bent u bereid en kele vragen te beantwoorden?" De oude Anton knikte. ^aadóeló in hofwegen j j „U werkt in Gasthof Bayer, nietwaar?" „Jawohl, al meer dan vijf en dertig jaar, Herr Inspektor" „Uw werk bestaat uit het verlenen van dien sten aan de gasten. Als er een gast in Gasthof Bayer komt, dan bent u de aangewezen man om die gast naar zijn of haar kamer te brengen. Is dat juist?" „Dat is precies mijn werk," zei Anton. „Nu, tien dagen geleden bracht u de heer Fritz Müller naar Kamer 15. Hij had zich in de namiddag laten inschrijven als gast en u bracht hem boven. Klopt dat?" „Stimmt genau", gaf Anton toe. „Merkte u iets bijzonders aan Fritz Müller?" „Hij was dik, een sterke man om zo te zien- Ik begrijp ook niet, hoe hij even later vermoord werd. Hij vroeg naar Herr André Rost. Dat deed hij aan Mizzy, onze receptioniste." „Wat zei hij?" „Hij zei, dat hij een vriend van Herr Rost was, maar Herr Rost had hem nooit eerder ge- zik?" vroeg Gustav Zuckwaller. De oude man dacht even na. „Ik was toen in de tuin bezig." „Die tuin is aan de achterzijde van het hotel, nietwaar? Gaan er wel eens gasten door die achterdeur?" „Nooit, tenminste vrijwel nooit." „Die middag ook niet?" Anton Worczik keek de inspecteur nadenkend „Ja," zei hij, „ja, die middag vertrok er iemand door de achterdeur maar het was geen van onze gasten?" „Als u die persoon zag, zou u hem dan her kennen?" „Ik zou het wel denken, Herr Inspektor," zei Anton. „Danke, Herr Worczik," onderbrak de inspec teur, „dat is voor het ogenblik genoeg." Hij keek Harold von Emsighofer aan. „Herr Von Emsighofer, wat deed u in de periode, die- lag tussen uw eerste bezoek aan Herr André Rost, waar u vergeefs probeerde de microfoto's te pakken te krijgen, en het tweede, dat enkele uren later plaats had, en waar Herr Rost u met een stenen vaas verwelkomde. U vertrok, ik zal uw geheugen even opfrissen, u vertrok om kwart over twaalf en het was drie uur, toen u opnieuw in die kamer terugkwam om daar knock-out geslagen te worden door Herr Rost. Ik raad u aan, Herr von Emsighofer, die vraag stipt en nauwkeurig en naar waarhèid te beant- woorden." (wordt vervolgd) het resultaat v gelopen seizoei en statistieken, vereniging telt i de i uitgedrukt ;eer gunstig teer dan 27.000 leden, getal dat zich in stijgende lijn blijft bewegen. In 1957 schreven bijna 11 000 deelnemers in op de reizen van de NCRV; ruim 500 van deze reizigers uit alle delen van het land waren za terdagmiddag in Utrecht om het nog eens over te doen. De heer Sonneveld zei dat de cirkel van het bereisde ge bied zich immer uitbreidde; dit jaar was zelfs Canada in de cirkel gekomen. Kunstwerk .Reizen is scheppen; een geslaagde reis is een kunstwerk" is een motto van de vereniging. Hoe je dat kunstwerk achteraf nu beleeft doet er niet toe, zo redeneren de organisatoren. Zaterdag was niemand verplicht iets te „doen". Men kon zichzelf bezighouden, of zich laten bezighouden, zo was er de moge lijkheid al dan niet te luisteren naar het driemansbandje „De Groninger Min- streels", al dan niet te genieten van hel toneel, dat gebracht werd door de echt paren Van Buuren en De Jong en de heer J. W. Hal, allen uit Den Haag, al dan niet te kijken naar het KLM-filmpj- „Caraïbische rhapsodie" of naar de NCRV-première „Wip-wap 1957", eei filmpje van de neer W. van Hal over dt overigens mislukte bestijging van di Mont Blanc door een groep NCRV-ers Ook bestond de mogelijkheid tot pro jectie van de door deelnemers gemaakte 8 mm films of dia's. Vervolgens konden liefhebbers deelnemen aan een reisspel: vraag en antwoord over het land, dat men bereisd had. Voelde men ook daar voor niets, dan kon men tenslotte nog een uitstekende hors d'oeuvre gaan eten. Om 7 uur werd de reünie officieel ge- Dat hgfgéj1 - 0_ tiid te kon. De N.C.R.V. (Ned. Christelijke Reis vereniging) houdt op 2 november in Woudschoten te Zeist een reünie voor al zijn leden, die in het afgelopen sei zoen deelnamen aan een van de voet reizen der vereniging. Beroepingsicerk GEREF. KERKEN Tweetal te Alphen aan den Rijn: W. M. Bakker te Maasdijk en G. W. H. Peddemors te Dirkshorn. Waarom bent u een christen? Omdat ge Chi liefhebt. En hoe bent u een christen? Ge wandelt i voetstappen van uw Heiland. Althans, dat tracht doen. Want het is niet gemakkelijk. Omdat ge er, ruu mens gesproken, maar weinig eer mee inlegt. Lees eens Jesaja 53: hij komt op als een wortel uit dorre i en uit dorre aarde komt nooit iets oogverblim voort. Hij was veracht, een man van smarten, iemand j wie men het aangezicht verbergt. En wat deed hij? ziekten heeft hij op zich genomen en onze smarten hij gedragen." Gaande achter Hem aan is dat ook uw omgaan met zieken en bedroefden, want zij zijn het di Evangelie, de blijde boodschap, het hardste nodig he jg jjj; Dat is in strijd met uw en mijn natuur maar be je) hoezeer die positie van veracht-zijn in strijd is mi 0Q goddelijke natuur! Hij deed het voor u: de straf jnistra de vrede aanbrengt was op hem dan past het iuianse eigen trots weg te cijferen, achter Hem aan te gaae}gen zelfverloochening. Uit dankbaarheid. En.opdat ge n eeuwige leven zult beërven. rof dit 1 HET HAAGSE BESLUIT TTET besluit van de Haagse anti- revolutionairen en christelijk- historischen om bij de haderende gemeenteraadsverkiezingen samen te gaan heeft, zoals te begrijpen is, nogül wat perscommentaren uitge lokt. Het besluit was er ook belang rijk genoeg voor. Het Haagse besluit heeft onze colle ga Fedde Schurer van de Friese Koerier aanleiding gegeven tot een commentaar, waarbij wij van onze kant wel graag een enkele kantte kening willen maken. Hij stelt, dat dit besluit en het voornemen om, zo daartoe bereidheid aanwezig blijkt, ook de S.G.P. daarin te betrekken, ingegeven is door angst voor de doorbraak en angst voor Rome. Nu zijn wij van oordeel, dat dit op zichzelf voor protestanten met poli tieke belangstelling al belangrijke motieven zijn om de mogelijkheid van samengaan serieus te onder zoeken. Wij hebben meermalen uit drukking gegeven aan de hoop, die voor ons onder omstandigheden het karakter kreeg van verwachting, aan de hoop dat de druk van bui tenaf de protestanten die al te spoedig de neiging hebben uiteen te lopen wel eens dichter bij elkaar zou brengen. Het ligt ook voor de hand, dat te genstanders uit welke redenering ook van protestantse partijforma ties nimmer hebben nagelaten, en dit ook vandaag nog niet doen, de onderlinge verscheidenheid van de protestantse partijen zo sterk mo gelijk te accentueren. Geen wonder; deze verscheidenheid tussen de pro testantse partijen maakt hun aan vallen daarop des te gemakkelijker. Hiertegenover hebben wij van onze kant het altijd weer als onze plicht gezien, het licht te laten vall iebb( wat deze partijen verenigt. lweet dit laatste lag en ligt gelukkeg heel veel wezenlijks en Het wezenlijke en essentiële 1 ligt in het bijzonder hierin, da(h partijen trachten, aan het 1 goed van de reformatie als zo ook door middel van partijfoi wk de gestalte te geven. Wij wetei dit de aanwezigheid van veitm denheid niet uitsluit. Maar wfr ged' ten ook, dat het bestaan testantse partijformatie tot dl1 opJ vandaag nog belangrijk diensl^v"' Ons bezwaar nu tegen de hese wing, welke onze collega Schu de Friese Koerier aan het H B gez< besluit heeft gewijd, is, dat hl En c nog eens weer heeft beijverd, ijls v< schillen die er tussen de prote se partijen bestaan naar vor halen. Alweer: begrijpelijk, aan de andere kant toch ooi teleurstellend. r.® I Wij voor ons achten voor een511)"' te waardering van het Haags sluit beslissend het feit, dat hi wild nomen kon worden. Onderlinge e scheidenheid, door de heer Scl 1 g met zoveel ijver naar voren ieuri haald, heeft aan dit besluit 1a neT de weg kunnen staan. In Den Haag is het een samei^ g1 king van antirevolutionairen christelijk-historischen. Elde het een samenwerking van de testanten in andere vorm. Voo m. is dit alles een bewijs, dat het kruipt waar het niet gaan kan. gaan doet het. Critiek als van de heer Sclin e aanhanger van de doorbraak, b üpba tigt ons in onze overtuiging, daaar Haagse besluit een belangrijk sluit is geworden. EEN NIEUWE BENADERING MU de verkiezingen in West-Duits- land achter de rug zijn en het resultaat er van een overweldigend votum van vertrouwen voor bonds kanselier Adenauer is geworden, heeft de christen-democratische re gering te Bonn de handen vrij ge kregen om haar buitenlandse poli tiek ten opzichte van de landen waarmede zij totdusver geen diplo matieke betrekkingen onderhield te activeren. Dit geldt in het bijzonder ten aanzien van Polen, dat thans een beperkte mate van onafhanke lijkheid ten opzichte van de Sowjet- unie bezit. Maar ook aan de andere Oosteuropese landen zal meer aan dacht worden besteed om iets van de verloren invloed te kunnen terug winnen. Minister van buitenlandse zaken, Heinrich von- Brentano, heeft on langs in een interview enige hoofd lijnen uitgestippeld voor zijn toe komstige politiek, speciaal ten aan zien van Oost-Europa. Het voorne men bestaat, in het ministerie van buitenlandse zaken alle deskundigen in Oosteuropese aangelegenheden op cultureel, economisch en politiek ge bied in een bureau „Oost-Europa" bijeen te brengen en de staf uit te breiden. Wellicht komt er zelfs een speciale afdeling voor Oosteuropese zaken. In elk geval worden thans reeds organisatorische voorberei dingen getroffen voor een gecoördi neerde behandeling van alle Oost europese kwesties. Op een vraag, of de Westduitse re gering de staten van het pact van Warschau als een gesloten eenheid, dus als een blok, blijft beschouwen, dan wel een bilaterale regeling van hangende kwesties met elk van die staten gaat nastreven, heeft de mi nister geantwoord, dat regering en parlement van de Bondsrepubliek dat c r?kr de I It ge: zich in de naaste toekomst er in dit probleem zullen moeten^ diepen. Aan bilaterale betrekkingen m«Boe Oosteuropese staten is de moe(k gr: heid verbonden, dat Bonn de ei oals ning van het Oostduitse regiem derde staten (uitgezonderd de jetunie) als een „onvriende daad" moet beschouwen. Bijovefd gingen of en in hoeverre bilatiduid contact kan worden opgenomeulde op welk tijdstip, zal de Bonds!fidei ring er dan ook steeds van uitf welk schadelijk of nuttig effec zou hebben voor het herstel i Duitse eenheid. na' Een afzonderlijk optreden tegen nde] de verschillende staten acht m R j ter von Brentano evenwel heel orbi denkbaar, speciaal met het ooflotor de gecompliceerde verhouding »ke sen West-Duitsland en Polen, en aan Oost-Duitsland grenst en ult groot deel van het vooroorle B< (Duitsland heeft geannexeerd. Ff w beschouwt dit gebied niet als va pensatie voor het stuk, dat herdat het Oosten aan de Sowjetunie l ee moeten afstaan en waarop het e tij steeds aanspraak meent te kui egij maken. De Westduitsers moeten i ee dus wel realiseren, dat er van^ei' ruggave van het vroegere Di gebied door Polen geen sprake iN; kan zijn. *r Niettemin begroeten de Duitser ;dw grotere activiteit, die de regerinmdi Bonn ten aanzien van Oost-Eui", gaat ontplooien. Niet alleen, onler daardoor nieuwe mogelijkheden ns den geopend voor handel en in'an® trie, maar ook en vooral, omdaerc deze wijze getracht kan worden 0ki vicieuze cirkel te doorbreken, w Z{ in het gesprek over de Duitse eniging al jaren geleden terecl jJ gekomen. Het dagelijks bestuur van de Mijnindustrieraad zal aan de MIR vo'et stellen, het uurloon van de laagstbetaalde bovengrondse arbeiders in 6n mijnindustrie te verhogen met gemiddeld 4.4 cent per uur. Ruim de h èd van de bovengrondse arbeiders komt hiervoor in aanmerking. Het voor Isi is volgens de Volkskrant in overeenstemming met het advies van het Coll n van Rijksbemiddelaars. Bij de regering zal het geen bezwaar ontmoet^ De Katholieke arbeidersorganisaties in het mijngebied vinden de „oplossiii onbevredigend, maar willen haar aanvaarden. Zij blijven streven nfct algehele verbetering van de lonen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2