Bestedingsbeperking: een
gevaar voor het onderwijs
Boph
Woudschoten bestaat
vijfentwintig jaar
schrijd
mff
Niemöller: kunstmaan is
geen grensovers
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Christelijke gemeenschap in
Israël vreest discriminatie
Burean met vlekken?... Prachtbijts Ceta-Bever
INNSBRUCK
«DOM
Puzzel mee
De scholenhouiv
ff ET onderwijs komt tn grote
moeilijkheden door de beste
dingsbeperking. Mr. J. J. Han
gelbroek. de secretaris van de
Schoolraad voor de scholen met
de Bijbel, geeft deze gevaren aan
in een artikel in de „Mededelin
gen van de Schoolraad", waar
uit wij vandaag en morgen cite
ren. Uitgangspunt van het be
toog is, dat de bestedingsbeper
king essentiële belangen van de
volkshuishouding niet mag scha
den. Het onderwijs is zo'n be
lang, maar het komt niettemin
in gevaar.
plaats de scholenbouw. In de
dertiger jaren tijd van ernstige
economische crisis zijn er scho
len gebouwd, maar met terughou
dendheid. Wat nog amper mee kon,
werd niet vervangen. In de jaren
veertig tot en met zesenveertig is
er practised niet gebouwd, behal
ve voor vervanging of herstel van
vernielde scholen. De jaren 1946
tot 1952, het tijdperk overigens
van noodschoten en semi-perma-
verbetering van ons onroerend
schoolbezit. Van 1952 tot half 1955,
een tijdperk van nauwelijks drie
Jaar, werd er in redelijk tempo
aangebouwd. Sinds september 1955
ging het stroompje steeds trager
vloeien om in de vroege zomer
van 1957 behalve voor wat de
reeds aangevangen of reeds ge
gunde objecten betreft vrijwel
tot stilstand te komen.
dingsbeperking trof de Neder
landse scholenvoorraad dus al ze
ker niet aan in een quantitatieve
en qualitatieve welstand, die een
9tootje zou kunnen opvangen. Het
tegendeel is waar. Wij hebben
mooie en moderne scholen in ge
bruik, maar ook krotten, die al
Jaren lang geleden door de dienst
der volksgezondheid werden afge
keurd als schadelijk voor de ge
zondheid der gebruikers. Wij heb
ben goede en bruikbare scholen,
doch ook gebouwen waar de jas
jes en de manteltjes en de petjes
op regenachtige dagen in de hoek
van een lokaal moeten worden op
getast om het regenwater althans
binnenshuis geen kans te geven.
Wij hebben, ondanks onze brave
opvattingen van schoolhygiëne,
nog lokalen in dagelijks gebruik,
waarvan de ouderwetse privaten
in de vorm van muurkasten door
een enkele deur van de lokalen
gescheiden zijn. Wij dokteren aan
de leerlingensehaal, maar hebben
door gebrek aan plaatsruimte hier
en daar zulke overvolle lokalen.
worden sober, doch goed ge
construeerd. ooit al mag' er geen
vaklokaal bij, maar daarnaast hul
digen wij het beginsel, dat elke
tachtig jaar of langer geleden ge
bouwde lokaliteit, waarvan het dak
nog niet instort, het niet al te
hard op de banken lekt en de rui
ten heel zijn, anno 1957 als school
presentabel is. De vervanging
staat stop. De nieuwbouw wegens
de toeneming van het aantal leer
lingen en wegens plaatselijk ac-
crès der bevolking, wegens de on
ontkoombare groei van het voort
gezet onderwijs om maar niet te
spreken van het kleuteronderwijs,
dat wegens gebrek aan lokalen
niet van de grond kan komen,
stelt enorme eisen, doch heeft
geen armslag.
De Nederlandse scholenbouw
kan echter in concreto geen in
vesteringsbeperking verdragen. De
verzorging van het onderwijs is
geen groepsbelang maar een es
sentieel levensbelang voor heel het
volk. Zo Is de woningbouw, doch
die behoudt In het geheel der
maatregelen een bijzondere plaste.
Het geven van g e 1 ij k e voor
rangspositie aan de scholenbouw
is geen questie van billijkheid,
maar een noodzaak, zowel in
geestelijk als In materieel opzicht.
Mr. Smallenbroek besluit dit ge
deelte van zijn artikel met de op
merking: Een bouwvolume van
190 miljoen voor het jaar 1958
(hetgeen belangrijk méér is dan
voor de voorafgaande jaren) is
waardeloos, tenzij gerekend kan
worden op een snel herstel van
het gemeentelijk crediet óf op bij
zondere maatregelen van de rege
ring voor de financiering van de
scholenbouw.
Christelijk Amerika
achter Eisenhower
De Nationale Raad van christelijke
kerken in de Verenigde Stalen heeft
in een telegram van rijn leiders aan
president Eisenhower verklaard, dat de
Sresident terecht de beslissing van het
loge Gerechtshof met kracht heeft
doen uitvoeren in Little Rock. De Na
tionale Raad keurt verder alle vormen
van rassendiscriminatie af. Bij de Na
tionale Raad zijn 35 protestantse, angli
caanse en Oosterse kerken aangesloten.
De leiding van twee kerken van cal
vinistische origine de presbyteriaanse
en de Verenigde Presbyteriaanse Ker
ken hebben de predikanten en gemeen
teleden van de staat Arkansas volledige
steun toegezegd bij hun actie voor ae
gelijke rechten van de rassen.
VAN Dfc DAG
Van Van Gorcum n.v. te Assen hebben
we de volgende lectuur voor kin
deren ontvangen. Daar is het boek
je ..Kikkie Konijn" van T. Westra. he
lemaal ontleend aan de dierenwereld en
met aardige tekeningen. Daar is ..Afge
dreven maar gered", een verhaal dat op
Texel speelt, geschreven door D. A.
Cramei-Schaap en nu verschenen in
tweede druk. Daar is ..Brammetje" van
Gé de Meester, En daar is het laat
ste niet het minste ..Hebreeuwse hel
den" door I. C. Thomson-Wentholt, even
eens in tweede druk.
GRIEP?
WEG GRIEP!
Centrum van N.C.S.V.
dient veler gesprek
(Van i
onzer redacteuren)
yiJF EN TWINTIG jaar staat er
tussen Zeist en Austerlitz aan het
einde van een al te kronkelige oprij
laan een huis dat een begrip gewor
den is: Woudschoten. De betekenis
van dit conferentieoord gaat ver bui
ten de oorspronkelijke opzet. De Ne
derlandse Christen-Studentenvereni
ging heeft er haar secretariaat en
haar bureau voor het kampwerk on
der de middelbare scholieren. Aan
vankelijk was Woudschoten ook pri
mair het gééstelijke middelpunt van
de N.C.S.V. De naam van de stichting
die Woudschoten beheert geeft dat
duidelijk aan: „Stichting tot bevorde
ring van het christelijk-godsdienstig
leven in de Nederlandse studenten
wereld".
Nu bevordert de stichting Woud
schoten veel meer: de oude palen zijn
zeer uitgebreid (iets wat de N.C.S.V.
niet vreemd is) doordat de meest ver
scheiden gezelschappen zich binnen
nuren van Woudschoten voor een
paar dagen komen nestelen om confe
rentie te houden. Men kan in de bos
sen tegen komen roomse militairen die
onder leiding van hun aalmoezenier
in retraite zijn; men kan op het ter
ras onderwijsmensen volksdansen zien
oefenen onder auspiciën van het Chr.
Paedagogisch Studiecentrum; de oud-
katholieke bisschop van Deventer
weet in Woudschoten evengoed de
weg als de federatie van hervormde
diakonieën; en het woord Woudscho-
ten-gereformeerden duidt een groep
aan van mensen, die temidden van de
rust die het huis schenkt samen ver
ontrust willen zijn.
Rust
Bijbel, groentijd en SSR
Het bestuur van de S.S.R. afdeling
Utrecht verzoekt ons mee te delen dat
'het zich wenst te distanciëren van de
Ïublikatie over de groentijd van de'
ftrechtse S.S.R., zoals die is opgeno-"
men in het Zondagsblad van 5 oktober.
In dit artikel wordt een onjuist beeld
gegeven van de groentijd zoals deze
Vroeger en nu in de Utrechtse afdeling
heeft plaats gevonden. Waar S.S.R. de
Bijbel als grondslag voor haar handelen
erkent, heeft ijj ook vroeger getracht
dit in al haar activiteiten (ook in de
groentijd) tot uitdrukking te laten ko
men. Het nieuwe bijbelkringwerk in de
groentijd is geen gevolg van een refor
matie doch van een gelukkige reorga-
0 Van de 506 leerlingen op de plaatse
lijke middelbare school van Sarregue-
minea in Frankrijk hebben er 500 a-
grlep. Waarschijnlijk is dit een record.
samenkomst van oud-leden
wordt het jubileum zaterdag en zon
dag sober gevierd. De oudere oud-leden
herinneren zich him vreugde en trots
toen in 1932 het gebouw gereed kwam.
De nog ouderen herinneren zich uiter
aard met weemoed de noodwoningen van
de N.C.S.V.: „Bloemheuvel" in Zeist
sinds wereldoorlog I, het op de verbeel
ding werkende kasteel „Hardenbroek"
de jaren twintig. Maar Woudschoten
was fraai en zeer welgebouwd. Zijn
overhangende daken en zijn kleine ra
men suggereerden rust; zijn gemetselde
schouwen ademden sfeer; en zijn kapel
was de tijd vooruit met haar miniatuur
liturgisch centrum en haar knielbanken.
Dit alles mét het uitgestrekte landgoed
was wel de ideale omgeving voor het
gesprek en het gebed, waarin men als
christen-studenten iets waarmaakte van
de spreuk, die boven de kapeldeur ge
schreven staat en waaronder men slechts
zwijgend passeert: Ut omnes unum sint
dat zij allen één zijn.
Bedrijvigheid
drijvigheid, die het bovenstaande
Dr. Martin Niemöller, president van de Evangelische Kerk in Hessen, gelooft
niet dat de mens met de verovering van de ruimte de hem door God gestelde
grenzen overschrtjdt. H(j zei dit in een vraaggesprek waarin het lanceren van
de Russische kunstmaan ter sprake kwam als het begin van een ruimtevaart
tijdperk.
Ds. Niemöller vond dat de vraag naar grensoverschrijding veel eerder gesteld
had moeten worden toen de moderne massa-vernietlglngsmlddelen werden ge
construeerd. Want de door God gestelde grenzen worden overschreden, wanneer
men zondigt tegen de liefde voor God en die voor de naaste.
Door de start van de kunstmaan wordt de vraag weer meer aktueel, of de
landen bereid zullen zijn een werkelijke gemeenschap van volken te vormen. De
evangelische kerken kunnen thans niets anders doen dan deze dingen óp het ge
weten van de menfftield te binden, want ,,God heeft zijn Zoon als mens gezonden
om de mensen met Hem en met elkaar te
spreekt als Martha het Maria deed. Ter
linkerzijde zijn de bureaus van de N.C.
S.V. waar vooral tegen het kampseizoen
de allures van een modern bedrijf bena
derd worden. Wie in die tijd afdaalt in
het krypt van de kapel vindt dat vol
met olielampen, voetballen, tentpalen
en daartussenin (zoals het in een krypt
behoort) relikwieën als heel oude scherts-
pakken voor verkleedpartijen.
Aan de rechterkant van de kapelgang
is het kantoor van de administrateur de
heer M. D. Voors. Hier wordt Woud
schoten zakelijk geleid. Hier wordt het
bestek uitgezet voor een lonende exploi
tatie, die het de N.C.S.V. mogelijk maakt
haar dure eigen gebouw te blijven ge
bruiken. Hier wordt ook het kampeer
terrein het Ruige Veld beheerd, dat in
de naar Zeist gerichte hoek van het
landgoed ligt. Door de verbetering van
de outillage draagt het kamphuis de
naam „ruig" minder terecht dan toen
het nog gewoon „barak" heette. Sinds
een paar jaar zijn de Ruigeveld-jon-
genskampen dan ook verhuisd naar rui
gere streken.
Nog steeds
ZIJN de eisen van de eoonomie tegen
gesteld aan de oorspronkelijke be
doeling van Woudschoten? Lijdt de oude
sfeer onder het moderne conferentiewe
zen?
Er is een boekje, dat handelt over
mysterieuze krachten in de sport Het
bestaan ervan is ons meegedeeld in een
N.C.S.V.-Waschkolkkamp. Soms hebben
wij de indruk, dat op Woudschoten
mysterieuze krachten (van hoger orde)
werkzaam zijn. Wellicht sinds het ge
bouw door veel liefdevolle inspan
ning tot stand kwam. Zou het hierdoor
komen, dat Martha en Maria hand in
hand naar de kapel gaan. ook nu het
huis Woudschoten een veel bredere kring
wat zakelijker bereikt dan in 1932 in de
bedoeling lag?
Voorzitter K.N.M.B.
neemt afscheid
Op woensdag 23 oktober zal in Hotel
Atlanta te Rotterdam de heer L. de
Groot na een werkzaamheid vanaf het
begin der centrale middenstandsorgani
satie in Nederlandop 84-jarige leeftijd
afscheid nemen als voorzitter van de
Koninklijke Nederlandse Middenstands-
Daaitoe is een algemene ledenverga
dering van deze organisatie belegd, die
tevens de nieuwe voorzitter zal verkie
zen. Als enige kandidaat is gesteld de
heer P. G. v. d. Weele te Colijnsplaat.
Beroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Akkrum: D. H. Scholten
te Heerewaarden.
Benoemd tot hulpprediker te Epe (Gld.)
D. Eveleens, hulppred. te Dokkum.
Aangenomen naar Ouwsterhaule Fr.
(toez.): vik. C. Nauta te Drachten.
GEREFORMEERDE KERKEN
Tweetal te Goes (vak. R. A Flinter-
manj: C. L. Timmers te Sint Pancras en
H. R. Zijlstra te Koudekerk a. d. Rijn.
Aangenomen naar Woldendorp: A. de
Korte te Ooltgensplaat.
Bedanks voor Drachten (3e predpl.): G
van Doornik te Nijmegen.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Beroepen te Deventer: W. van 't Spij
ker te Drogeham; te Aalsmeer: J. M. Vis
ser te Dokkum.
Ambtsjubileum van
predikant-kamerlid
Het Eerste-kamerlid ds. C. Smits,
predikant van de christelijke gerefor
meerde kerk te Sliedrecht, viert op 6
november zijn zilveren ambtsjubileum.
Ds. Smits werd op 22 december 1898 te
Nieuw Vennep geboren en kwam eerst
op gevorderde leeftijd tot het predik
ambt, dat hij op 6 november 1932 te
Nieuwpoort aanvaardde. Hij diende de
kerken van Sliedrecht, Dordreöht, Drie
bergen; in 1952 deed hij voor de tweede
maal intrede in zijn eerste gemeente
verbond zich aan de Old Ohr.
Church te Grand Rapids. Verleden jaar
kwam hij weer terug naar Nederland
en op 16 mei 1956 deed hij voor de
derde maal intrede in Sliedrécht, Ds.
Smits is het enige lid van de Staatkun
dig-Gereformeerde Partij in de Eerste
Kamer.
Conferentie over grenzen
der verdraagzaamheid
Op 23 en 24 oktober zal in het Eijk-
manhuis te Driebergen een conferentie
gehouden worden voor gemeenteleden
ambtsdragers van protestantse ker-
over het thema „Grenzen der ver
draagzaamheid".
De conferentie wil het vraagstuk be
spreken van de verdraagzaamheid tus
sen de religies, de kerken en de rich
tingen. Tegenover intolerantie en fa
natisme, welke moeten worden afgewe
zen, wordt de legitieme intolerantie
gesteld. Ook de verhouding tussen de
richtingen in de Hervormde Kerk zal
an de orde komen.
Als inleiders zijn gevraagd: prof. dr.
H. Kraemer te Driebergen over „Het
vraagstuk der religieuze tolerantie";
dr. A. A. Koolhaas te Amersfoort, prae-
ses der hervormde synode; ds. C.
Burger, voorzitter van de centrale
commissie van het vrijzinnige protes
tantisme over „Tolerantie en leertucht''.
De leiding van de conferentie berust bij
dr. J. M. van Veen te Driebergen.
.BIT
Uit Amerika komt het bericht over de heelalspion, c /I
straks de gehele aarde kan afspeuren. Is er iemand, die i\\>, A
huivert, als hij het leest? Zoals nu reeds het televisieoi J*
de gedragingen van de mens haarscherp in zich opneem,
terwijl die mens er niets van merkt, zo zal in een niet me»
verre toekomst een door mensenhanden gemaakt technic
wereldoog in alle landen alle mensen kunnen gadeslaan..,
Wij huiveren, maar moeten ook luisteren. De Bijbel kent i
ook ogen, die alles op de wereld zien. Dit lezen wij i
Psalm 33: „De Here schouwt uit de hemelHij slaat all
mensenkinderen gade; uit Zijn woonplaats ziet Hij nat
alle bewojlers der aarde, Hij, Die hun aller harten vorrrJ
Die al hun werken doorgrondt." Is dat niet een staaltje vu
goddelijke ironie? God kijkt uit de hemel en lacht om d
heelalspion. Hij doorgrondt al onze werken en dat h
geen enkel wereldoog! Twee ogen, maar wat een verschi
Gods oog doorziet ons. Als wij er nu maar voor zorgen, di y
Zijn blik de onze kan ontmoeten en dat wij onze ogen ni
al te zeer behoeven neer te slaan!
EEN COMPROMIS MOGELIJK
Varkensvlees des
Advertentie
aanstoots
(Van een medewerker)
EN CHRISTELIJKE slager U
Jaffa heeft een aanklacht in
gediend tegen het gemeentebestuur
Tel Aviv, omdat het hem bij
gemeentewet verboden is varkens
vlees te verkopen of varkens te
fokken. In het begin van dit j-
nam de gemeenteraad deze wet
aan, waarbij een amendement om
een winkel van het verbod uit te
sluiten ten gerieve van de christe
lijke gemeenschap in de stad, werd
verworpen.
De gemeentewet kwam tot stand nadat
het Israëlische parlement bij wijze van
compromis had besloten, dat iedere
gemeenteraad moest uitmaken of de
verkoop van varkensvlees, dat vooi
Joden verboden is, op zijn gebied geoor
loofd was of niet. De gemeenteraad var
Tel Aviv besloot de verkoop te verbie
den. De slager te Jaffa heeft daarop
een aanklacht tegen het gemeentebe
stuur ingediend die dezer dagen
Israëls Hoge Raad heeft gediend,
pe verdediger van de slager betoogde,
dat de wet die door het bestuur van
Tel Aviv is uitgevaardigd niet geldig
kan zijn, daar deze 'in strijd komt met
de Israëlische grondwet, waarin aar
een ieder vrijheid van geloof wordt toe-
93.
Emmy Rutz zat tegenover de inspecteur als
een getergde tijgerin, maar hij had haar nog
niet voldoende van zijn geestelijke injectie gege
ven. Kalm en met korte zinnen ging Gustav
Zuckwaller verder.
„Jij ontkent dus, dat je de moord op Fritz Mül-
ler gepleegd hebt. Jij hebt niets met deze hele
affaire te maken. Je bent zo onschuldig als een
pasgeboren kind. Kijk haar daar zitten. Ik zal
je nog wat zeggen: je stinkt, Frau Emmy Rutz.
En die geur, die je bij je draagt, is er oorzaak
van dat ik zo zeker ben, dat jij Fritz Miiller
wel vermoordde. Hetzelfde doordringende par
fum, dat nu ook weer in deze kamer zweeft, dat
hier de atmosfeer met zijn weeë zoetigheid be
derft, hing ook in die kamer in Gasthof Bayer.
Je vrouwelijke ijdelheid heeft je verraden.
Dat parfum is zeldzaam. Ik heb me laten ver
tellen, dat het alleen door de geisha's in Japan
wordt gebruikt, dat het hier in Europa door geen
dame wordt aangewend. De lucht is te zwaar voor
een dame, een echte dame, als je me begrijpt.
Maar jij, jij nam maar al te graag die vloei
bare geur aan van je vriend Kawayoto. Je was
er nog trots op ook.
Emmy Rutz, je bent slim en sluw, maar nog
niet sluw genoeg. Dat parfum omgeeft je ook
hier nog. Het heeft je verraden."
De vrouw beet zich op de lippen, opende haar
mond om te gaan spreken, boorde haar nagels in
haar handpalmen en zweeg
Maar Gustav Zuckwaller was nog lang niet
klaar. „Jy dacht met die Japanner Kawayoto,
die zo verzot is op een subtiel spel, deze zaak
eens gemakkelijk te versieren. Jy kende
Kawayoto uit de oorlog, toen hij als een aeld-
NZaadóeló in
zame Japanner iets in Oostenrijk moest doen.
Dat was in de oorlog en er heerste hier in die
dagen een ander regiem, We zullen dat verleden
maar niet al te veel oprakelen, want je was toen
nog veel jonger dan nu en je dacht profijt te
trekken van de Nazi's, die toen overheersten en
Kawayoto bekleedde bij de bevriende Japanners
een goede positie. Je sloot vriendschap met hem.
Hij was één van de vele vrienden, die je onder de
hogere middenmoot van die partij had. Je bent
er toen wel bij gevaren.
En toen kwam die Kawayoto enkele maanden
geleden terug. Het zou eenvoudiger geweest zijn
voor hem om naar Duitsland te gaan en daar in
de omgeving van Keulen te proberen zijn buit
te bemachtigen. Daar immers was die fabriek
bezig in het geheim een camera te bouwen, die
de sensatie van het volgend voorjaar zou moeten
worden. Kawayoto en zijn opdrachtgevers in Ja
pan waren achter dat geheim gekomen en hij
wist, dat hij in Duitsland niet zulke goede rela
ties had, als hier in Oostenrijk. Hij herinnerde
zich Emmy, die nu Rutz heet, maar die vroeger,
voordat ze trouwde Allbau heette. Hij had je
gauw gevonden en de nu zo eerzame vrouw, die
na het overlijden van haar man, zo flink als we
duwe het Gasthof „Die Kapelle" leidde, was ter
stond bereid de oude vriendschapsbanden weer
aan te knopen, want Kawayoto had geld en met
geld kon die dure villa, even buiten Innsbruck
worden gehuurd en daar had Kawayoto zijn
hoofdkwartier.
Je leefde er goed van en je beraamde samen
met die Aziaat het plannetje. Je had twee vriend
jes in Keulen: Fritz Miiller en Harry Egenbach,
ook twee kameraden uit de oorlog. Wel niet zo
aanzienlijk als Kawayoto, die officier in het Kei
zerlijke Japanse leger was geweest, maar toch
wel twee jongens, die al eerder een karwei tot
een goed einde voor je gebracht hadden. Nooit
eerder zo grootscheeps, maar voldoende om je
zelf, daar halverwege die berghelling niet al te
druk te moeten maken, of het Gasthof volge-
geboekt was of niet. Dat edele tweetal zorgde
er voor, dat de microfoto's van de nieuwe ca
mera uit de fabriek in Keulen verdwenen en zij
hadden opdracht ze hier bij jou af te leveren.
Voor een groot bedrag. Voor honderdvijftigdui-
zend Mark.
Eerst haalde Fritz Müller zijn stomme streek
uit en je nam terstond wraak. Tegenover de sub-
tilitiet van de Japanner met wie je samenwerk
te stond jouw grenzenloos wrede impulsiviteit.
Je dreigde Harry Egenbach, dat schuwe manne
tje met het litteken, dat hij dezelfde weg zou
gaan als zijn kameraad, wanneer die microfoto's
niet terstond tevoorschijn zouden komen uit.de
bagage van de Nederlandse vakantieganger An-
dré Rost. Egenbach begon doorzichtige dingen
te doen met dreigbriefjes en pogingen tot in
braak, maar er was nog iemand, waarmee je
helemaal geen rekening had gehouden.
Harry Egenbach zat namelijk tussen twee vu
ren. Hij wist zich in jouw macht, maar hij was
ook overgeleverd aan de oplichter Harold von
Emsighofer, die uit de lucht was komen vallen
en die aanvankelijk nog slimmer leek dan jij."
(Wordt vervolgd).
gezegd. De wet die betrekking heeft op
de verkoop van varkensvlees z
discriminatie betekenen
christelijke gemeenschap in Israël. Het
hoofd van de rooms-katholieke ge
meenschap te Tel Aviv, die ais getuige
werd gehoord, verklaarde evei
gemeentewet op te vatten als
criminatie van de Christenen.
De verdediger Van de stad Tel Aviv
voerde aan. dat de christelijke slager,
aangezien hij bij geen kerkgenootschap
is aangesloten, nimmer als woordvoer
der kan optreden van de christelijke
Indien de Hoge Raad van Israël de ge
meentewet inderdaad in strijd acht met
de grondwet, zou dat in het Israëlische
parlement ernstige gevolgen kunnen
hebben. Reeds eerder hebben de rechtse
partijen verklaard hun ministers terug
te zullen trekken, indien geen paal
perk wordt gesteld aan het fokken i
varkens en de verkoop van hun vlees
in Israël.
SPORTCOLBERTS
PANTALONS
a rniN i ALv
a gentleman's perfection}
consumentenorganisatie-zoi
r, maar in het feit, dat
Orgaan hebben wij een vorige maa) consumentenorganisatie zou willj
aangemerkt rijn bemoeiing met het zijn
bedrijfsleven.
Aan dit bezwaar is thans van onder
nemerszijde nog toegevoegd het
de ondernemerspolitiek.
Zou het C.C.O. met de daarin it en e
gument, dat de vakcentralen, die tende vakcentralen zich echter riet i
alle drie zitting hebben in het C.C.O., ten naar de opvattingen omtrent «a !rl?
geen consumentenorganisatie, zoals d!
werkgeverskringen bestan w
waarschijnlijk ook het be ngri
producentenorganisaties zijn
consumentenorganisaties. In ieder ook
geval zullen de vakcentralen hier
tussen moeten kiezen, want zij kun- zwaar tegen het optreden van e«t-bei
nen niet beide zijn, aldus de mening vakcentrale als consumentenorgui
in ondernemerskringen.
satie lang niet zo sterk meer zijn.
Van de zijde van de vakcentralen Wij vragen ons af: is dïze voor d v'
ondernemers aanvaardbare opvattüi
van een consumentenorganisatie ot (l.
een vakbond. Een vakbond komt Qlet aanvaardbaar voor de vakcec
o.m. op voor de nominale hoogte van tralen? Wij menen van wel.
het loon van de aangesloten werkne- Wat acht men in ondernemerskrii
mers. Zij is zuiver een producenten- Sen essentieel de taak van een con B
organisatie. sumentenorganisatie? Het geven vj «-kr
Een vakcentrale daarentegen zou voorlichting aan de consument om m
een andersoortige taak hebben. Zij trent de kwaliteit van artikelen «Mi
voert een loonpolitiek, die het alge- omtrent de verschillen in kwaliteit
Men erkent, dat reclame-acties veel
al meer suggestief dan informatid |jnj
vakbonden aangeslotenen houdt zij zÜn* Men begrijpt, dat de consumem angt
rekening. Bovendien beziet zij niet de veelheid van technische, ingewik srtz;
alleen de nominale hoogte van het kelde producten niet kan overzit: inde
loon, maar ook de reële waarde van en dat hij de deskundigheid mist oa «lijt
het loon. een verantwoord oordeel te vormea!IK6
Die reële waarde hangt af van wat Voor het kiezen van het juiste goel j
er voor het loon gekocht kan wor- voor het bevredigen van een bepaal-10(
den. Bij lage prijzen zal dit meer de behoefte heeft hij voorlichtiii| j
zijn dan bij hoge prijzen. En van nodig. Ook moet hij afgebracht wo:- di
zeer groot belang zal hierbij boven- den van verkeerde koopgewoonte» rer;
al zijn een juiste inkomensbeste- Juist wordt geacht het instellen va lei
ding. Van ondernemerszijde wordt studies omtrent een doelmatige ia
deze taak van de vakcentralen ten komensbesteding. Om dan nog maai
opzichte van het reële loon erkend, niet te spreken over zaken als etiket m,
De conclusie, die de vakcentralen tering, normalisatie, melksanerini
hieruit trekken, namelijk dat zij dus etc- Men is van ondernemerszijde be^a
naast producentenorganisatie ook reid mee te werken aan een doorziet
consumentenorganisatie zijn, achten tiger maken van de markt en aai
de ondernemers echter onjuist. Dit het daardoor bevorderen van de ge-
gaat een stap te vfer. Zoals ree da ge- zoude concurrentie,
zegd: in ondernemerskringen is men °Ver het algemeen stemt de onder
van mening, dat de vakcentralen nemer in met een dergelijke conjni
niet beide kunnen zijn.
Nu vragen wij ons hierbij twee din
gen af. In de eerste plaats: waar ligt en verantwoordelijkheid van de on
voor de ondernemer het voornaam- dernemer intakt laat.
ste bezwaar tegen het C.C.O.7 Is Wij geloven, dat wanneer het C.C.O,
het dit, dat het C.C.O. zich bemoeit zich tot een dergelijk orgaan zot
met de ondernemerspolitiek, of, dat ontwikkelen, de ondernemers bereid
deze bemoeienis geschiedt door een zullen blijken de vakcentralen tol
C.C.O., waarin de vakcentralen zit- deze hoogte als cons1
ting hebben, die zich behalve als saties te accepteren,
producent ook als consument opwer- vakcentralen in het C.C.O. be-
pen? hoeven van haar kant geen behoeft»
Wij hebben de indruk, dat het eerste te hebben aan een bemoeiing mei
bezwaar bij de ondernemers het be
langrijkst geacht wordt. En wel om
de volgende reden.
De ondernemer erkent, dat de vak
centralen een taak hebben ten op
de ondernemerspolitiek. Door
goede voorlichting aan de consument,
die daarnaar dan ook zal moeten luis
teren, beïnvloedt een consumenten
organisatie toch de ondernemerspoll-
zichte van het reële loon, een taak tiek wel, want er is geen onderne-
dus die grenst aan de behartiging mer, die geen rekening houdt nul
van de consumentenbelangen. Van de wens van de afnemers. Het gaal
ondernemerszijde wil men hier dus ^an alleen op een heel wat sympa-
erkennen, dat de vakcentralen min thieker manier,
of meer een consumentenfunctie Een consumentenorganisatie in dt
hebben; in welke mate laten wij hier bovengeschetste zin zal dan, ook al
buiten beschouwing.
Toch keert men zich in onderne- ting, geen moeilijkheden veroorzaken
merskringen sterk tégen het stand- tussen bedrijfsgenoten onderlins
punt van de vakcentralen, dat
consumentenorganisatie is. Naar
gevoelen zit hier de pijn niet in het organen.
DUITSE STUDIE OVER AMBON
■yAN het vrijheidsstrevep, met zo
grote dapperheid voorgestaan
door het volk van Ambon, geldt Daarom kan hij in de Inleiding beto-
naar onze mening, dat het steun gen, dat het hier maar niet een pro-
behoort te vinden in de publieke bleem is dat Indonesië geldt. Ook
opinie van heel de wereld. De publie- andere staten die hun zelfstandig-
ke opinie van de wereld behoort zich heid
hebben, tonen
in de moedige strijd van dit
getal kleine doch naar de geest binnen hun
grote volk te laten gelden.
Vandaar dat wij met instemming
ging, het met de rechten a
volken
iachtsgebied minder
i. Zulke staten dienen
te bedenken, dat zij zich daarmee
het morele recht ontzeggen, op te
1'.„?".bli±e trede, als voorvechters va.
opinie ook buiten onze grenzen van
het recht va. dit volk op vrijheid e. ternat.onale op vrede gebaseerd
zelfstandigheid cp de hoogte te '«"Mld«. Het recht is nu eenmaal
brengen. Vandaar ook dat wij van
daag met bijzondere voldoening
melding maken van een gedegen
studie, thans in Duitsland over de
republiek der Zuid-Molukken ver
schenen.
Het is een studie van dr. Günter
Decker.:
De studie van dr. Decker zal het
Nederlandse volk, dat steeds met
warmte en aandacht de strijd
het kleine broedervolk gevolgd heeft
niet veel nieuws kunnen bieden. Toch
.24 plant, 26 biljartstok, 27 kuis
heid, 288 knoeiwerk.
Verticaal: 1 raamscherm, 3 groente,
slede, 5 keurig, 6 duister, 7 kweek
bed, 9 metaal, 11 Fr. vriend, 13 af
stammeling, 17 aanraking met de tong,
18 vogel, 19 beneden. 22 maat, 24
klap, 25 boomschors, 26 vogel.
OPLOSSING PUZZEL No. 42
Horizontaal: 1 step, 5 vreselijk, 8
R.K., 9 L-S., II salep, 14 pit, 15 kade.
16 cape. 17 ore, 18 re. 19 Gl., 20 R.D..
21 kudde, 22 pose, 23 portret.
Verticaal: 1 S.S., 2 terp, 3 elk. 4 pij,
5 viskorf, 6 Eelde. 7 klipgeit, 10 stel.
12 aard, 13 Ee, 14 pa, 16 ceder, 18
rust, 21 kor, 22 Po.
rvi "Rtp"!,,lll<, voor vc,en onder ons ook
tan D,e Republik der Snd-Moluk- deze stadie niet zonder bijzondere
vei1 .U 7- ondertitel „Der waarde zijn. Daarvoor zijn er de ge-
Selbstbestiminungskampf der Am- evens, ook in de vorm van talrijke
bonesen <>"tsave Verlag Ottn documenten, te knap in verwerkt,
Schwartz Co., Gottingenl. Het is een studie eeworde„ Ioals „U
De schrijver, dr. Decker, is op het die van Duitsers graag zien: bondig
terrein van het zelfbestemmings- en grondig. Dat de sympathie van
recht der volken een erkend deskun- de schrijver duidelijk naar het volk
dige. Hij is de leider van het inter- van Ambon uitgaat, verwondert ons
nationale instituut, dat zich op de niet, maar v ;rheugt ons wel.
De schepping van Europa,
door Christopher Dawson. Vert,
dr. Aug. Cuypers. Uitgave Het
Spectrum, Utrecht.
De geleerde Dawson laat in dit
werk zien, dat Europa geen ge
forceerde schepping is van het
moderne denken, maar wortelt in
de vroege middeleeuwen en zich
daaruit ontwikkeld heeft. Hij toont
tevens aan, dat het het christen
dom is geweest, dat in staat was
uit de chaos na de val van het
Romeinse rijk een nieuwe eenheid
op te bouwen. Geen boek voor een
oppervlakkige lezer, maar een
waardevol bezit voor wie in het
historisch verleden de groei naar
de toekomst ziet.