CHRISTELIJK
Ook onrust in de wol-
en de metaalindustrie
Simcha Thora: feest om het bezit
van het Boek der boeken
Engelse aartsbisschop: zondagswet
moet gemoderniseerd worden
Aparte goedkeuring van
ministers nodig
Eert woord voor vandat
INNSBRUCK
Puzzel mee
2
LENIGE tijd geleden schreven
wij reeds uitvoerig over de
thans duidelijk merkbaar wor
dende Invloed van de beste
dingsbeperking in de bouwvak
ken en de wegenbouw. Dat de-
xe tak van nijverheid het eerst
de gevolgen ondervond is niet
zo vreemd, maar tevens was
het voor de hand liggend, dat
uit andere bedrijfstakken nog
wel dergelijke geluiden zouden
komen. En deze komen thans
ook inderdaad, met name uit
de wol- en de metaalindustrie.
Tengevolge van de bestedingsbe
perking doen zich de laatste tijd
in de metaalindustrie vrij veel ont-
slaggevallen voor. Over het alge
meen. zo schrijft Het Metaalbe
drijf. orgaan van de Chr. Metaal-
bedrijfsbond. is er nog geen spra
ke van langdurige werkloosheid
voor de betrokkenen. Vooral in
het westen van het land vinden de
ontslagenen weer vrij spoedig
werk In andere ondernemingen.
Maar reeds bij deze beginnende
voelbaarheid van de gevolgen der
bestedingsbeperking, hebben zich
dingen voorgedaan, die de er
gernis hebben gewekt van Het Me
taalbedrijf. Bij de wijze waarop
het ontslag plaatsvindt is soms
geen sprake van enig overleg met
de betrokkenen of met him organi
saties. Er wordt slechts voldaan
aan de formaliteiten en een ont-
slagvergunning aangevraagd en
verkregen bij het Gewestelijk Ar
beidsbureau.
Sommige werkgevers staan
maar al te gauw klaar met de
simpele conclusie: moeilijkheden
met de afzet of gebrek aan or
ders. dan maar een aantal werk
nemers de straat opl
Nieuw wantrouwen
Nu zich nog maar een klein
wolkje aan de economische hemel
voordoet, lijkt het wel of de werk
nemer opeens niet xo belangrijk
meer la. Zonder sich te realiseren
wat werkloosheid voor een mens
betekent, tracht men zich
nen echter, dat dit niet teveel ge
vraagd is. De werknemers hebben
daar recht op!
De wolindustrie
OVER de gevolgen van de beste
dingsbeperking voor de wol-
Industrie schrijft deze week Tex
tilia., orgaan van de Nederlandse
Bond van Christelijke Detailhande
laren In Textiel en Mode-artikelen.
Ondernemingen, welke een jaar
geleden In ploegen moesten draal
en om aan de gestadige stroom
van orders op tijd te kunnen vol
doen, werken momenteel de nor
male 48-uren of zelfs in meerdere
gevallen nog iets minder, aldus
Textilia.
De lagere bedrijfsbezetting geldt
op het ogenblik sowel de indus
trieën voor dames- en herenstof-
fen als de dekenindustrie.
De werkloosheid, die zich logi
scherwijze het eerst gemanifes
teerd heeft in de bouwwereld, be
gint geleidelijk aan. mede tenge
volge van door de overheid gesti
muleerde kredietlimiteringen, haar
armen ook uit te strekken over an
dere industrieën.
Dit heeft er reeds toe geleid,
dat er in de eerste plaats bij het
grote publiek een zekere angst en
schuwheid is ontstaan om geld uit
te geven, terwijl bij het gedeelte
der werknemers, dat werkloos is
geworden dan wel op wachtgeld is
gesteld, vanwege de lagere inkom
sten de uitgaven voor textlelgoede-
ren belangrijk zijn ingekrompen.
Het is in de wolindustrie een
typisch verschijnsel, dat onderne
mingen welke naast de binnen
landse markt ook voor een belang
rijk deel voor export werken, rela
tief het minst getroffen worden
door de huidige economisch min
der gunstige omstandigheden, al
dus Textilia.
Bedrijven daarentegen welke
hun afnemers voornamelijk of uit
sluitend in eigen land hebben, on
dervinden veruit het zwaarst de
weerslag van onze economie.
dig r
cidskrachten te ontdoen.
Dat hiermede opnieuw voedsel
wordt gegeven aan het wantrou
wen ten opzichte van de goede be
doelingen van de werkgevers is
toch zonder meer duidelijk.
Men zij gewaarschuwd, aldus
Het Metaalbedrijf. Indien de men
taliteit, die wij in sommige geval
len bij de heren werkgevers ont
dekken, verder rondom zich heen-
grijpt, betekent dit een reëel ge
vaar voor de goede verhoudingen,
die in ons land zijn gegroeid. De
liefde kan nu eenmaal niet van
één kant komen.
Als de orderpositie tot moeilijk
heden aanleiding geeft, zijn er dik
wijls nog wel andere wegen dan
een onmiddellijk ontslag voor een
groter of kleiner aantal werkne
mers. Wellicht kan vergunning
worden verkregen voor een tijde
lijke kortere werktijd!
Dit vraagt van het bedrijf of
fers. Zeker, maar de winsten in
voorgaande jaren zijn mede ver
kregen door diezelfde arbeiders,
die men nu maar voetstoots wil
ontslaan. In de praktijk is ook ge
bleken, dat het mogelijk is om in
óverleg met de betrokkenen hen,
zonder dat een ontslagvergunning
nodig is, in gelijksoortige functies
te plaatsen bij andere ondernemin
gen.
Dit alles vraagt enige inspan
ning van de werkgever. Wij me-
Advertentie
FISH BITS
in baconcréme
in paprikasaus met room
m mosterdsaus
Autozending bezocht
87 plaatsen
Met twee slotsamenkomsten in Zaan
dam beëindigde de vereniging voor
evangelisatie „De Auto-zending in Ne
derland" haar zomercampagne 1957 en
dit betekende het einde van een lange
reis. In totaal werden 87 plaatsen be
zocht, over on» gehele land verspreid.
Daarby werden 193 uitzendingen ver
zorgd en op deze wijze kwamen weer
duizenden in aanraking met het Evan
gelie. Op sommige plaatsen gaven de
uitzendingen aanleiding tot nader con
tact.
Zendingscentrum Baam
Het nieuwe gebouw van het Zendings-
eentrum der Gereformeerde Kerken te
Baarn, zal dinsdag 5 november wor
den geopend. Het gebouw zal dan wor
den overgedragen aan de kerken en
door de voorzitter van <Je generale sy
node, ds. P. N. Kruyswijk te Amster
dam, worden aanvaard. Ook zullen
vertegenwoordigers van de deputaten
voor de zending onder heidenen en
mohammedanen en van (jie voor de
jodenzending het woord voeren.
Ds. I. van der Knijff
met emeritaat
De classis Haarlem der Christelijke
Gereformeerde Kerken heeft aan ds. I.
van der Knijff te Den Helder op zijn
verzoek eervol ontslag verleend met in
gang van 1 december. Ds. Van der
Knijff werd op 23 december 1884 te
Zwammerdam geboren en kwam eerst
op gevorderde leeftijd tot het predik
ambt da* hy ontving langs de weg van
artikel 8 der kerkorde (singuliere ga
ven). Hij werd in 1929 predikant te De
Krim en diende de kerken van Papen-
drecht. Rozenburg en Haarlem.
(Van een medewerker)
flE vier weken feesten in het Joodse
jaar, die altijd omstreeks septem
ber/oktober vallen en die beginnen met
het Joodse Nieuwjaar en als hoogte
punt hebben de Grote Verzoendag, de
heiligste dag van het Joodse jaar, ein
digen met een typisch feest: Simcha
Thora, Vreugde der Wet, dat dit jaar
18 oktober plaatvindt.
In de synagoge is het jaar zo
ment wordt voorgelezen. Deze inde
ling is zodanig gemaakt, dat op de
Joodse feestdagen het desbetreffende
gedeelte naar voren komt. Het laatste
gedeelte van het Oude Testament wordt
in de synagoge gereciteerd aan het
einde van het Loofhuttenfeest, als de
rij van feesten een einde heeft geno
men. Deze dag wordt Vreugde der Wet
genoemd. Want niet alleen het laatste
gedeelte van de Vijf boeken Mozes
wordt gelezen maar ook en zelfs er
vlak achteraan het begin. Het einde
immers is zonder begin ondenkbaar en
wat zou een begin zijn zonder einde?
Vreugde der Wet
Vreugde der Wet is een extra feestdag
geworden. Een extra dag omdat in
verschillende landen waar de Joden wc
den in de oudheid niet overal gelijktijdig
een einde en een begin werd gemaakt
met het lezen van de Thora.
Speciaal omschreven voorschriften o,
trent het feest zijn er niet. Men heeft
gemaakt en het is daarom in feite e
Joods-godsdienstige folklore geworden
en buiten de synagoge. Een folklore die
in de landen onderling nogal kan
schillen.
Het is èen eer de wetsrol te mogen
uitlezen en te mogen beginnen. Een gro
te eer zelfs. Ieder jaar weer worden daar
om voor iedere synagoge twee manner
benoemd om deze erefunctie te vervul
len. De een leest de wetsrol uit, de ander
begint haar weer. De mannen worden
benoemd vanwege hun grote kennis die
zij van het Jodendom bezitten of omdat
zij zich anderszins voor het Jodendom
verdienstelijk hebben gemaakt. Bruide
goms worden de twee mannen genoemd.
En ook om hen is een hele folklore
geweven, in ieder land, in iedere gemeen
te soms verschillend. In de ene worden
zij met hun echtgenoten in een plechtige
vergadering ontvangen, in een andere
feestelijk van huis gehaald en weer er
gens anders geschiedt in het geheel niets.
Vaak komt het voor, dat de bruidegoms
van de Wet nadat zij hun erefunctie heb
ben vervuld een receptie geven. Ver
plichting is dat echter geenszins.
Advertentie
IK geen
griep
Een beginnende hoest
is voor ml) al het sein
om keel en lucht
wegen te zuiveren met
ABDIJSIHOOP/nKo!
Maar zondag moet zondag blijven
aartsbisschop van Canterbury heeft «ijn mening gezegd over de zondags-
retten. die in zyn land van kracht ztjn. In een brief aan de radio- en filmspeler
Jack Warner, die voorzitter is van de Sunday Freedom Association de Vereni
ging, die meer vrUhcid in de zondagsviering voorstaat zegt hjj: ,Jk kan de
houding van de kerk als volgt duidelijk maken. Men ls het er algemeen over eens,
dat de huidige zondagswetten niet alleen volkomen uit de tijd zijn, maar in vele
opzichten belachelijk en een rqden tot ergernis. Meer dan eens hebben verantwoor
delijke mensen uit de kerken erop aangedrongen dat de regering deze wetten
zou moderniseren. Maar ik wil een waarschuwend woord laten horen. Het is niet
mogelijk om alleen maar de bestaande wetten te niet te doen. Er moeten zeer
zeker bepaalde verboden gehandhaafd blijven, wil er enig onderscheid zijn tussen
de zondag en een werkdag. De moeilijkheden beginnen wanneer men zich gaat
afvragen welke beperkende bepalingen in de plaats van de oude moeten komen."
De secretaris van de Vereniging 'voor Zondagsheiliging heeft op het boven
staande gezegd: „Wij krijgen niet veel steun van de bisschop in onze strijd voor
de zondagsheiliging. Maar dat is niet erg. De bisschoppen zijn niet de gehele kerk.
Wij zullen de strijd voortzetten tegen hen, die de dag des Heren ontheiligen.''
De secretaris van de bovengenoemde Sunday Freedom Association heeft even
wel gezegd, dat de verklaring van de aartsbisschop „een prachtige stimulans" ii
voor de campagne van zijn vereniging. „Onze vereniging vraagt niet om eer
zondag zoals die op het Europese vasteland heerst met theaters en cabarets, die
de gehele dag open zijn. Maar wij beweren wel. dat de huidige ouderwetse wétten
beletten dat de mensen kunnen genieten van gezonde ontspanning en sport."
De „Daily Mirror" vroeg zich naar aanleiding van de verklaring van de
aartsbisschop af, wat hij bedoelde met modernisering. „Een vrolijker zondag i
minder restricties. Of een saaie zondag met nieuwe restricties, die in plaats
de oude komen?"
de I
alleen voor dit doel worden gebruikt
van zeer hoge ouderdom en kunstwaarde
zijn. Vreugde heerst in de synagoge. Er
wordt gedanst rondom de wetsrollen en
met de wetsrollen in de armen onder het
zingen van religieuze liederen. Er ls
vreugde om de Leer.
In deze vreugde wordt ook gedeeld door
de kinderen. Zij worden er speciaal in
betrokken. Soms hebben de kinderen
vreugde omdat zij de draagwijdte van
het feest kunnen bevatten, vaker omdat
zij lekkernij krygen. Het is een speciale
lekkerny die aan de kinderen worêlt uit
gereikt En ook dat is folklore geworden.
Niet alles wat snoepgoed is komt in
aanmerking om te worden uitgedeeld.
Bruidsuikers worden by de uitgang van
de synagoge geschonken. Deze bruidsui
kers zyn overigens weinig anders dan
fondantjes. Maar dan in allerlei kleuren
en in vele vormen. Zo vieren de Joden
ieder jaar weer overal ter wereld. Sim
cha Thora, de Vreugde der Wet. Een
vreugde die in het huisgezin vaak wordt
besloten met een complete feestavond.
Feest om het bezit van. het Boek der
Het Evangelie in Egypte
De Vereniging tot uitbreiding van het
evangelie in Egypte zal haar algemene
vergadering houden in het gebouw ,,Re-
hoboth" te Bennebroek op zaterdag 23
november .onder presidium van de Am
sterdamse emeritus-predikant ds. W".
van Limburgh. die in Bennebroek
woont. In aansluiting daarop zal' zon-
dagmrogen 24 november in de Grote
kerk te Bennekom een godsdienstoefe
ning worden gehouden om het werk
van de Egypte-zending de gemeente
naderbij te brengen. In deze dienst zal
ds. Van Limburgh voorgaan.
Beroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Aangenomen naar Middelhamis: T. Poot
te Haaften. die bedankte voor De Bilt,
Katwijk aan zee (toez.), Kinderdyk,
St. Maartensdijk. Giessen-Nieuwkerk
Woerden (toez.)
Bedankt voor Bellingwolde (toez.):
van Loenen, voorganger der Vereniging
van vrijzinnige hervormden te Amers-
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Zoutkamp: S. J. Verveld,
voorheen doopsgezind predikant te Den
Horn (uit een tweetal met kand. M. Boot
te Woerden).
Aangenomen naar Kamerik: H. Boswijk
te Rotterdam-Feijenoord.
Aangenomen de benoeming tot hulp
prediker te Oostzaan: kand. J. D. de
Vries te Stadskanaal die bedankte
een dergeiyke benoeming in Oud-Loos-
drecht
Bedankt voor Oost- en West-Souburg:
H. J. van Duinen te Willemstad; voor
Leerdam: C. L. Timmers te St. Pancras.
GEREF. KERKEN (OND. ART. 31)
Beroepen te Enumatil: D. Nieuwenhuis
te Bunschoten-Spakenburg; te Goes:
Faber te Deventer.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Beroepen te Steen wijk: J. H. Carlier
te Zutphen.
Dr. L. v. d. Zanden vraagt
vervroegd emeritaat
De oudste van de predikanten van
de gereformeerde kerk van Groningen-
West, dr. L. van der Zanden heeft om
gezonldheidsredenen by de kerkeraad
emeritaat aangevraagd.
Dr. Van der Zanden werd op 9 no
vember 1897 te Putten 'op de Veluwe
geboren en studeerde aan de Vrye Uni
versiteit theologie. In 1927 werd hy te
Smilde In het predikambt bevestigd.
Het jaar daarna promoveerde hy aan
de V.U. tot doctor in de theologie. In
1930 verbond dr. Van der Zanden zich
aan de ongedeelde kerk van Groningen
en bij de jongste kerksplitsing werd
•hij predikant van Groningen-West.
Bedrijfschap rayonindustrie
TOALS wij reeds eerder schreven ls op betrekkelijk korte termijn de in-
stallatle te verwachten van de besturen der industriële bedrijfschappen
resp. voor de wasmiddelenindustrie en de rayonindustrie. Aan de oprichting
van eerstgenoemd bedrijfschap besteedden wij op 24 september jj. reeds
aandacht, thans laten we enkele bijzonderheden volgen over het bedrijl-
schap voor de rayonindustrie.
Voor dit bedrijfschap is in de Nederlandse Staatscourant ook reeds het
Koninklijk Besluit verschenen over de verdeling van de bestuurszetels.
.Thans behoeven dus alleen nog de leden persoonlijk aangewezen te worden
Vreemd, vuur voor het aangezicht des Heren.De f
van de hogepriester Aaron Nadab en Abihu heb bi 'QJ,
er dodelijk aan gebrand. „Toen ging er vuur uit van d
en dit verteerde hen, zodat zij stierven voor het aan;
des Heren". Wie de trieste geschiedenis in Leviticus tie
schrikt van deze felle goddelijke reactie. De priestt
bedoelden het misschien goed, maar zij vergaten één
dat God van hun eigenwillige godsdienst niet was gi
Zij vergrepen zich aan de heiligheid des Heren. Vuur
vuur: de vlammen van Gods toorn verteerden hen jgeerie
vuurpannen. Wij kennen die voorwerpen niet meer
kerken en huizen. Maar er is in ónze godsdienst nog n
onheilig vuur genoeg. Niet onze eigen opvattingen
richtsnoer en maatstaf zijn, maar alleen en'uitsluiten, i
geboden. Wie op zijn eigen manier meent God te BUIi^
dienen, speelt met vuur. God laat niet met Zich spotU
niet door christenen, die denken het met Zijn heilig!i ,t ond
een akkoordje te kunnen gooien!
Kantteheni
RUSSISCHE COËXISTENTIE
p)E Sowjetunie gaat zich steeds
werkt en dat dekapitalist!!
meer bedienen van het begrip den elkaar zullen vernietigenjongm
„coëxistentie". Zij wil daarmee aan- Voor het Westen betekent d
geven, dat zij een langdurig vreed- slsche versie van het begrip
zaam naast elkaar bestaan van de tentie het aanvaarden van di «ea:
communistische en de kapitalisti
sche blokken mogelijk acht. Dat
begrip werd reeds in het begin van delijke,
de twintiger jaren door Lenin als voortbestaan
van zaken, van de toestand t
nu is, het berusten in het om renin
aanvaarden vi jund 1
an onrecht in d
uitgangspunt gebruikt. Het einddoel communisten overheerste
is niets minder dan een communis- Dit soort vreedzame sameiEn
tische overheersing van de gehele dreigt de vrije wereld te t was
wereld. De coëxistentie is een voor
naam middel om dit doel te berei
ken en om die reden is zij dan ook er in alle landen mensen lev|
van tijdelijke aard. Eens zal er naar tot elke prijs een derde wei VJ
de stellige verwachting van de com-
log willen voorkomen.
\eidt
rri h
ssiele
melen
ctoras
munisten een eind komen aan de In 1947 kwam Moskou voor hi
door hen verkondigde langdurige de tweede wereldoorlog
coëxistentie. Deze is dus In wezen de coëxistentie, verduideiyk
slechts een wapenstilstand in de het woord „vreedzaam'
strijd tussen belde stelsels, gedu
rende welke de communisten ziel
gelegenheid willen verschaffen, de binnen uit te overrompelen
stellingen van de vrije wereld te tot het eerste slachtoffer
ondermijnen om ze' op een kwade „vreedzame coëxistentie'"
dag met succes te kunnen
pelen.
secretaris en voorzitter benoemd, wil het bedrijfschap kunnen
gaan draaien.
Kunstzijde Industrie enerzijds
Kunstzijdespinnerij Nyma
In het bedryfschap zal de Vereniging
van Rayonfabrikanten met tien leden zit
ting hebben, de twee r.k. werknemers
bonden St. Willibrordus (industrie) en St.
Lambertus (textiel) gezamenlijk met drie
leden, de Algemene Bedryfsgroepen Cen
trale ook met drie leden, de Chr. Bedrijfs
groepen Centrale en de chr. werknemers
bond Unitas (textiel) gezamenlijk met
één lid, drie r.k. werknemersbonden ver
tegenwoordigend administratief personeel,
werkmeesters en technici en chemici
krygen ook één zetel met elkaar, één
zetel is besterad voor de Ned. Chr. Be-
ambtenbond en ten slotte ook nog één
oor de Vereniging van Hoger Personeel
i de rayonindustrie.
De S E R. adviseerde
indertyd aan deze ver
eniging geen zetel toe
te kennen, omdat zy
niet als vakorganisatie
beschouwd kon wor
den. De Chr. Vereni
ging van Hoger Perso
neel, die is aangesloten
by het C.N.V., werd
door de S.E.R, eveneens vooroy gegaan,
omdat zy onovoldoende representatief zou
zyn. De regering heeft het advies van de
S.E.R. niet opgevolgd en alsnog de Ver
eniging van Hoger Personeel in de rayon-
industrie een zetel toegewezen. Zowel aan
werkgevers- als aan werknemerszyde
telt het bestuur dus tien zetels.
Machtsverhouding
Reeds in januari 1951 hebben de
eerste gedachtenwisselingen tussen
de organisaties van werkgevers en
werknemers plaats gehad. Een grote
moeilijkheid bleek al spoedig de po
sitie van de rayonindustrie in eco
nomisch organisatorisch opzicht. Er
bestaan namelijk twee ondememings-
complexen, nl. dat van de Algemene
Kunstzijde Unie N.V. de Hollandsche
92.
André Rost hield zich gereed om bij te sprin
gen. Hij had het portier van de wagen half ge
opend en hij hield de revolver klaar.
De Japanner en de vrouw waren in verwar
ring. Zij konden niet zien, waar de stem van
daan kwam.
De anticlimax volgde: zij brachten hun armen
in de hoogte. „Ga in de stralenbundel staan,"
het bevel van Zuckwaller kwam ergens uit de
duisternis.
Het portier van de wagen ging open en eerst
achoof de Japanner naar buiten en even later de
vrouw. Ze hadden hun handen hoog en die han
den waren leeg.
Nog was Gustav Zuckwaller bedacht op een te
genzet, die echter volkomen uitbleef.
Van de ene kant naderde André Rost en van
de andere Zuckwaller. Ze zorgden er angstvallig
voor, verborgen te blijven In de duisternis.
De Japanner en de waardin stonden als twee
hazen in het schijnsel van de lichtbak van ee«
stroper.
Ze wisten, dat hun spel uit was.
Zuckwaller liet eerst de Japanner naar voren
komen en zorgde er voor, dat André de vrouw
onder schot hield.
Ook Marianne was uit de auto gekomen en zij
fouilleerde de Aziaat op wapens. Hij droeg een
automatische revolver en Marianne had dit wa
pen snel gevonden.
Zuckwaller boeide de man en zorgde vervol
gens, dat ook de vrouw, die hysterisch tot «»en
woede-uitbarsting kwam, ontwapend werd De re
volver. die zij had, was van zwaar kaliber.
De vrouw werd eveneens geboeid en weinig
zachtzinnig duwde Zuckwaller zijn beide gevan
genen achterin de wagen.
r
~n «n
André zette de half-verongelukte auto van het
tweetal wat verder aan de kant van de weg en
stapte toen, voorin naast Marianne.
Zijn ogen waren branderig, zijn rug deed pijn,
hij had een onaangename smaak in zijn mond
en hij was moe, tot op het gebeente moe.
Terwijl Gustav Zuckwaller de auto keerde en
in de richting van Innsbruck terugreed, vond hij
toch nog de kracht om zich naar de onvrijwillige
passagiers te draaien en smalend op te merken:
..Vanmiddag twaalf uur, dan zou het afgelopen
zijn met me. Zulke dingen moeten subtiel ge
speeld worden, nietwaar?"
De Japanner zweeg, maar er was een donkere
blik vol haat in zijn ogen en de vrouw uitte zich
ln enkele obscene opmerkingen, die vol waren
van een vijandigheid, waarvan Marianne rilde en
walgde.
Ze reden Innsbruck binnen in een kalme gang
en hoog boven de bergen gloorde al kleurig het
licht van een nieuwe dag. De raadsels in Inns
bruck waren bijna opgelost.
HOOFDSTUK 24.
,,Dus u weigert elke medewerking, elke beken
tenis. als ik het goed begrijp," zei inspecteur
Gustav Zuckwaller fel, ..dan zal ik u een paar
dingen vertellen, die u wellicht een klein beetje
wijzer zullen maken."
De vrouw tegenover hem beantwoordde zijn
blik brutaal. Haar gitzwarte ogen schoten von
ken. Gustav Zuckwaller kon, nu hij oog in oog
zat met de vrouw, die twee moorden pleegde, be
grijpen, dat zij daartoe in staat was geweest.
Enkele jaren terug kon deze vrouw mooi ge
weest zijn. Nu was haar mond wreed vertrok
ken en haat brandde in haar ogen. Zij had wei
nig menselijks meer.
„Frau Emmy Rutz, ik zal u dit zeggen, wij
hebben bewijzen, voldoende bewijzen, dat u Fritz
Muller en Harry Egenbach hebt vermoord.
Fritz Müller in Gasthof Bayer met een dolkmes
en Harry Egenbach met een revolverschot. Zij
werden te lastig. Zij pasten niet meer in het
mooi opgezette plan, dat u samen met meneer
Kawayoto zo tot in de puntjes had uitgewerkt.
Fritz Müller deed domme dingen. Hij had
nooit André Rost in deze zaak mogen betrekken
en toen jij daarvan hoorde van de man met het
litteken, die doodsbang van je was, heb je Fritz
terstond de straf gegeven, die jij voor hem be
dacht had. Je aarzelde niet, Frau Emmy Rutz,
want je bent een impulsieve vrouw. Jij houdt van
daden en van afwerken. Fritz Müller had een
fout gemaakt.
Hij was de microfoto's kwijt, die honderdvijf
tigduizend Mark of meer, waard waren voor een
liefhebber, ergens in Japan. Voor zo'n domme
dikke Duitser ging jij niet uit de weg.
Je ging zijn kamer binnen en je kreeg hooglo
pende ruzie, heel even maar, want al spoedig
werd het je te veel. Je kreeg een bloedgordijh
voor je ogen en je doodde. Zonder er by te den
ken. Je deed dat als een dier."
De vrouw was een hysterische aanval nabij-
Ze krijste: ..Du. Mensch, ik heb Fritz Müller
niet vermoord. Ik heb niets met d«>ze hele zaak
te maken. Niets, niets, niets."
(Wordt vervolgd)
N.V. anderzijds. Daarbij neemt laatst
genoemd complex een minderheids
positie in.
Rekening houdend met de bijzonde
re economische machtsverhoudingen,
die het optreden van het bedrijfschap
in ongunstige zin zouden kunnen be-
invloeden, is aan het bedrijfschap
praktisch geen ruimte gelaten voor
autonome verordenende bevoegdheid
met betrekking tot economische
derwerpen. Verordeningen, dit zich
bewegen op economisch terrein, zul
len de speciale goedkeuring behoeven
van de betrokken ministers.
Bij de bevoegdheid tot inzage van
boeken en bescheiden zijn waarbor
gen gesteld tegen misbruiken,
wordt voorkomen, dat vertrouwelijke
bedrijfsgegevens bekend worden.
In de rayonindustrie zijn 11.000
personen werkzaam. Hiervan zijn er
6000 georganiseerd bij de organisaties,
die het voorstel tot oprichting van
'iet bedrijfschap indienden.
OPGAVE PUZZEL No. 42
KRUISWOORDRAADSEL.
HORIZONTAAL: 1 Kinderspeelgoed,
5 heel erg, 8 godsdienst, 9 de lezer
heil, 11 geneesmiddel, 14 kern, 15 aan
legplaats voor schepen, 16 kleding
stuk, 17 vreemde munt, 18 zangnoot,
19 munt, 20 rijksdienst, 21 troep die
ren, 22 stand van een model, 23 beel
tenis.
VERTICAAL: 1 Stoomschip, 1
vluchtheuvel, 3 ieder, 4 gewaad, 5 vis>
gerei, 6 plaats in Drente, 7 dier, 10
paar, 12 karakter, 13 water in Fries
land, 14 gezinslid, 16 soort pijnboom,
18 pauze, 21 schrobnet, 22 rivier in
Italië.
OPLOSSING PUZZEL No. 41.
HORIZONTAAL: 1 Sobat, 5 kastoor.
8 sofa, 9 ma, 10 uk, 12 Lt., 13 tal,
14 lamp. 16 taxi, 17 tra, 18 melis, 19
fee, 21 K.M., 22 rul, 24 geranium.
VERTICAAL: 1 Stolp, 2 ooft, 3 boa.
4 ar, 5 krultang, 6 S.S., 7 kalis, 9
maximum, 11 kar, 13 talk, 15 maf, 16
te, 18 meun, 20 era, 23 li.
Sindsdien hebben dé Berlijn!
kade, de Koreaanse oorlog
gebeurtenissen in het Middi
In xijn veelbesproken boek „De de herinneringen levendig
Nieuwe Klasse" schrijft de uitge- aan de ware aard van b<
stoten Joegoslavische communist der Sowjets.
Milovan Djilas, dat de door de Sow- Lenin heeft ook eens gezegd,
jets gepropageerde coëxistentie 'niet naast elkaar bestaan
de onderlinge verbinding tussen van unie i
elkaar afwijkende stelsels is, doch ondenkbaar is. En zijn vo
slechts het voortbestaan van het Chroesjtsjef verklaarde tijden
ene stelsel naast het andere, totdat bezoek aan communistisch
er één vernietigd of van binnen- dat op politiek terrein geen
uit overrompeld wordt. Zij is voor tentie mogelijk is. De vrije
de Sowjetunie een uitvloeisel van zal hierop een afdoend an
de vaste overtuiging, dat de tijd ln moeten vinden en de kerken
het voordeel van het communisme hier een speciale taak.
DE AANPAK VAN HET JEUGDWERK
ngaai
S
rlnr A -
duidelijk te m er kei
Smenhang in het gerefon
voor een deel verloren
raad, die ons onlangs heeft bereikt.
In dit boekje, zeer aantrekkelijk
uitgegeven, doet prof. dr. ir. H. van
gaan en dat de kerk daarondc
meest te lijden heeft gehad.
Het jeugdwerk boekt dus ongi
feld enige achteruitgang, mat
Riessen verslag van een twintigtal S A -uictuH,.u,p
discussiebijeenkomsten over bet ge. "«1
reformeerde jeugdwerk. Het is on-
stcllUfO overtuiging, dst men in »V,"dan"Z"d» be7r"kJ
gereformeerde kring, doch ook daar-
wel op wie aan het jeugdwerk
buiten, verstandig zal doen, van de- j®
j nemen als op wie daaraan
ze werkmethode en van de a an van-
kelUke restiUten waartoe zij heeft t 4 raoete„ worden ain <36
geleld kennis te nemen
vorming en aan de aanstellini
den
Conclusies bevat het boekje niet, TMte, deskundige krochten,
wel samenvattende opmerkingen. v,|t de besprekingen is oo..
Welnu, dan lezen we, dat er een gebleken, dat de veranderingel «n
vrij algemeen besef bestaat van deze tijd industrialisatie t
achteruitgang van bet gereformeer- snelle ontwikkeling van bepaald
de leven en van het gereformeerde bieden - - -
op het jeugdwerk
jeugdwerk. Deze Indruk, aldus het gunstige invloed hebben.
boekje, mag echter niet overdreven
worden. Onrustbarend ls de situatie pen dan is op deze discussiebij
zeker niet. Ook wat de jeugd be- komsten diepgaand gesproken,
treft is er geen reden voor uitslui- ben zij reeds concrete resoltatd
tend pessimisme. geleverd? Dienaangaande lezen
Wel bleek ln de gesprekken een dat prof. Van Riessen genelfien"^
zekere malaisestemming de waar- uit de gehouden correspondenti
dering van dat, wat in het gerefor- concluderen, dat in de meeste
meerde leven nog kern-gezond is sen de discnssiebijeenkomsl
en ruime perspectieven biedt, in de een belangrijk effect achteraf
weg te staan. In feite staat men, de gehad,
nog gezonde toestand van het gere- Reden temeer ook voor ons, 01
formeerde leven in aanmerking ge- de methode van de discussiebij
nomen, teveel onder de Invloed van
de sfeer van malaise, die in de wes
terse cultuur thans heerst. („Twintig gesprekken", verkrlil til;
Deze malaise zowel als de snel bij de N.G.J.R., „De Amersbi8 s<
Over deze en andere onder
Veren. Protestantse
kerk in Madagaskar
De besprekingen tussen de Protestant
se zendingen in Madagascar met het
oog op de vorming van een verenigde
nationale Madagaskische kerk, maken
vorderingen. Dit heeft de heer Jean Le-
querre Rajoellsolo, redacteur van het
tweetalige Madagaskische weekblad
„Fanasia" meegedeeld. Bij zijn bezoek
aan Genève, dat onlangs plaatsvond, 2
hij dat de verenigde kerk naar m
hoopt ln ongeveer twee jaar zal worden
gevormd. Een onderhandelingscomité,
dat reeds vier jaar werkt, heeft vei
leden jaar een overeenkomst bereikt i
zake principiële aangelegenheden en bt
studeert thans kwesties in zake de struc
tuur van de toekomstige kerk. Dit co
mité bestaat voor een derde uit zende-
Hngen en voor twee derde uit Madagas-
Madagascar telt vijf millioen
ners. Hiervan zijn één millioen Protes
tanten en één millioen Rooms Katholie
ken. De zendingsarbeid in Madagascar
wordt verricht door de London Mission
Ropk
van Dfc DJ
De
irbaltons,
pjET jeugdwerk ln en rondom ons ter wel voor problemen. !De
kerkelijk leven ls een zaak van moeilijkheid is, enerzijds niet
gewicht. Hoe bewaren, hoe vormen te blijven, anderzijds niet it \mst>
we de jeugd? Hoe voldoen wij ook meer mee te gaan met alles
in dit opzicht aan de doopbeloften, verandert, alsof al het nieuw
door ons afgelegd.
Een goede meibode om in de deerom gewaardeerd zou m
stand van laken bet nodige Inzicht worden, omdat het nieuw en
te krijgen en om in de situatie ver
betering aan te brengen hebben wij
gevonden in een publikatie
land
mysterieuze toekomstverhi I>1 t<
verzameld, vertaald en Inp id 0
door Sybren Polet, Uitg.
Bakker Daamen N.V., Den F
Als de toekomst van de we
er inderdaad zo uitziet ah
wordt beschreven in deze 1
verhalen, kan men het m '81
„rooskleurig" wel uit het w
denboek schrappen. De m« 1
verhalen handelen over fanü em_
sche technische vindingen. M» fear
nes zyn tot alles in staat, zelhfe
het overheersen van alles
menselijk is.
De verhalen zijn beangstll d
kil. zowel van inhoud als e
stijl. Sommige zijn wel int» re
sant, er zijn er echter ook
waaraan mep kop noch staartI
ontdekken.
(de eerste die in het land kwam).
Quakers, de Noorse Lutherse Zend)
de Parijse Zending en een Angelica* rke
twee Amerikaanse zendingen.