CHRISTFLIJK Laat de kerkgangers niet in de kou zitten Accountantsopleiding nu ook aan de V.U. Puzzel mee Duitse Gustaaf Adolf vereniging gelast feestsamenkomst af VA LD A LUKAS-GEMEENSCHAP: Een woord voor vandaag Kanttekening I l-c-u+*£ het ynoii&utc 1 Protestantse kerk achter Oder-Neisse sterft uit IÜWI Kerkvertvarming verdient aandacht W" komen in de kerk om Gods Woord te horen, maar als wy daar moeten zitten, bib berend van de kou, zullen we meer met onszelf bezig zijn (en te doen hebben!) dan met de zaak, waarvoor we er komen, 't Is misschien een erg huise lijk onderwerp, de verwarming in de kerk, maar toch heus ook een onderwerp, dat aller aan dacht verdient. Ds. G. Samson heeft er terecht aandacht aan besteed in de (Hervormde) Rotterdamsche Kerkbode van vorige week. Hij schrijft: MENIGE kerkganger zal zich in deze dagen wel eens de vraag stellen: zou de verwarming zon dag in de kerk aan zijn? Een be grijpelijke vraag, maar het is ook begrijpelijk dat ,het antwoord op die vraag ontkennend luidt. Zondag brandt de verwarming nog niet. Maar omdat er elk jaar rondom de verwarming der kerken nog al enkele opmerkingen ge maakt worden, b.v. men begint te laat met stoken, de temperatuur is te laag of te hoog, komt het ons goed voor er een artikeltje in de Kerkbode aan te wijden, nu het stookseizoen weer nadert. De kerkvoogdij stelt het ook op prijs als hierover iets gezegd uitgebracht aan de Gen. Synode der Ned. Herv. Kerken door de daartoe benoemde commissie over de beginselen van kerkbouw. Daar komt ook een paragraaf in voor over verwarming. ,,Of onze kerkgebouwen ver warmd dienen te worden, is ge lukkig geen vraag meer. Dat on ze voorouders in onverwarmde ge bouwen kerkten en dat wij dat niet meer (willen) doen, is op zichzelf geen teken van verwend heid, van verminderde belangstel ling of van gebrek aan eerbied en van offerbereidheid, maar een voudig het gevolg van een verou derde levenswijze, waarbij een deel van de bescherming tegen de invloeden van het klimaat van een individuele bescherming (kle ding) is overgebracht naar een ge meenschappelijke (ruimteverwar- Teken van teruggang zou men ln het verlangen naar kerkver- warming alleen dan kunnen zien, wanneer aan die kerkverwarming dezelfde eisen gesteld zouden wor den, die men aan de verwarming van normale werk- en woonruim ten stelt: het scheppen van een algemeen gevoel van behaaglijk heid. Die eis immers mag men niet stellen aan de verwarming van de kerkruimte gn die kan men er ook niet aan stellen; zeker niet aan de verwarming van de refor matorische kerkruimte met haar wel zeer beperkt gebruik. HET ZOU voor de gemeente een buiten alle verhoudingen val lend materieel offer betekenen om permanent alle warmteverliezen te dekken, die ontstaan door de be trekkelijke grote ruimte (met haar overmaat) en de dientenge volge grote en merendeels di rect aan de buitenlucht grenzende oppervlakken. En ook, al zou enige kerkelijke gemeente tot der gelijke materiële offers in staat zijn. dan zou ze nog onverant woordelijk handelen, door de daar toe beschikbare middelen aan te wenden voor een zo weinig verhe ven doel en niet voor belangrijker zaken. Aan het „klimaat" in het kerk gebouw moet dus wèl de eis ge steld worden, dat het goede ver loop van de dienst niet mag wor den belemmerd en dat de aan dacht niet door koude of tochthin- der mag worden afgeleid, maar de huiskamerlijke behaaglijkheid, waarbij Jas en mantel onder alle omstandigheden aan de kapstok kunnen blijven of als in schouw burg of concertzaal, aan de gar derobe worden afgegeven, staat beslist niet op het programma van de eisen voor de chr. kerkbouw. TOT ZOVER dit citaat We nemen dus de waarschu wing ter harte, dat we geen over dreven eisen ter zake van de ver warming mogen stellen. En dat de vergelijking met de behaaglijke temperatuur in een schouwburg niet opgaat. De kou moet „er af' zijn! Een temperatuur van 55 tot 60 graden is voldoende. Ge hebt immers uw jas of mantel aan! Dat vergt dus wel een bijzonde re oplettendheid voor degene, die met de bediening der verwar mingsinstallatie belast is. Hoe licht loopt bij een volle kerk de temperatuur niet 10 graden om hoog. Het betekent ook, dat we als kerkgangers onze verlangens ten aanzien van de verwarming een beetje moeten beteugelen. De kerk is uw huiskamer niet! Dat wil niet zeggen, dat we hin derlijke „tocht"verschijnselen, die in een grote ruimte nogal eens optreden, op de koop toe moeten lijke „tocht"-verschijnselen, te te danken aan de hoge ramen, is echter geen eenvoudige opgave en is voor vele kerkvoogden een steeds terugkerende bron van Als we echter als gemeente om te beginnen, de hierboven gestel de richtlijnen uit het citaat vast houden, zal dit allerlei kritiek achterwege doen blijven en de uitgaven voor de verwarming on zer kerkgebouwen kunnen druk- Dat is ook bestedingsbeperking, maar dan één die ons als ge meente rechtstreeks ten goede Oratie prof. drs. L. van Kampen jr. Als gevolg van de aan de Vrije Universiteit geopende accoun tantsopleiding is gistermiddag prof. drs. L. van Kampen jr. aan de faculteit der economische we tenschappen als buitengewoon hoogleraar Vfrbonden met een inaugurele rede over „Problemen rond de vorming van geheime re- De onderliggende gedachte in de oratie is, aldus prof. Van Kampen, dat de met behulp van de normale boekhoudkundige techniek berekende winst in tijden prijswisseling niet gelijk is aan de drijfseconomisch juiste winst. Bij het publiek is deze waarheid evenwel nog niet doorgedrongen. Om nu het vermogen der onderneming niet door te hoge winst uitkeringen aan te tasten zijn bijzondere maatregelen nodig. Vroeger werden deze maatregelen intuïtief genomen, in algemeen in de vorm van geheime 1 vering van een deel van het door de boekhouder berekende resultaat. Thans, nu men beter dan voorheen in staat is echte winst van schijnwinst te schelden, gaat men bezwaar maken tegen het systeem van geheime i Bezwaar gang. VERTICAAL: 1 Winst,, jesnaam, 3 Grondstof. 4 Buigzaam. 6 In Rom- cljfers het getal 1100. 7 Tocht per voertuig, 9 Missen, 15 Echtgenoot, 16 Vreemde munt, 18 Gezinslid. OPLOSSING PUZZEL NO. 39 HORIZONTAAL: 1 Vaandel. 8 Maal. 9 Is. 11 Al. 13 Pa. 14 Esp. 15 Pot, 17 Rente. 19 Poes. 21 N T. 22 Os. 23 Eed, 24 Al, 25 As. 26 Etna, 28 Tiran, 31 Ata. 32 Samba. 33 El. VERTICAAL: 2 A M 3 Aap, 10 5 20 Ses ïciaal, 12 Loos, 24 Ante. Vervolgens behandelde prof, Van Kam pen de verschillende middelen, die wor den toegepast om de scheiding te be werkstelligen en kwam daarbij tot de conclusie, dat de in de laatste tijd van de zijde der vervangingswaardeleer sterk aanbevolen methode een principieel be zwaar aankleeft. Ten slotte betoogde de hoogleraar, dat al de aanbevolen middelen toch geen op lossing van het probleem kunnen bren gen, daar de grondoorzaak, nl. het on juiste winstbegrip bij het publiek is blij ven bestaan. Alleen in het geval, dat de aandeel houders geen feitelijke zeggenschap Groter vertrek uit Israël In het afgelopen joodse jaar 5717 (september 1956 tot september 1957) kwamen 81.000 mensen de staat Israël binnen. In het jaar daarvoor bedroeg dit aantal 51.000. Nu kwamen er uit Eu ropa 40.000 emigranten (vooral uit Po len), 13.000 uit Egypte, de rest uit Noord-Afrijca,. Azië enz. Volgens officië le opgaven van het Israëlische ministe rie van binnenlandse zaken staat hier tegenover, dat in juli jl. het vertrek uit Israël groter was dan de vestiging. Er verlieten nl. 8.000 personen het land. terwijl er maar 5.000 arriveerden. Dit is het grootste vertrekoverschot, dat ooit werd geconstateerd. Advertentie ONDERWIJZERSEXAMEN De kortste en voordeligste opleiding: RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Het koninklijk genootschap voor landbouwwetenschap houdt op 17 ok tober te Wageningen een studenten dag met als onderwerp: „De land bouwkundig ingenieur in verschillen de werkgebieden". Discussieleiders zijn des middags ir. J. A. Ermmens, voorzitter van het ge nootschap, en des avonds ir. A. Franke, voorzitter van het Nederlands insti tuut van landbouwkundige ingenieurs. Besproken wordt de plaats van, de landbouwkundig ingenieur in de voor lichting, de landbouworga.nsaties, het onderzoek, in buitenlandse projecten en m het onderwijs. Wegens Oostduitse politieke voorwaarden De viering van het 125-jarlg bestaan van het Duitse Gustaaf Adolf-werk, die van 1 tot 4 november in Leipzig zou geschieden, is afgelast. Evenals de Nederlandse Gustaaf Adolfvereniging stelt men zich ten doel stoffelijke steun te geven aan kerken e.d., die het economisch moeilijk hebben temidden van een overwegend Roomse omgeving. De viering in Leipzig gaat niet door, omdat de Oostduitse autoriteiten het bestuur te kennen hebben gegeven, dat bisschop dr. Otto Dibelius volgens regeringsbesluit geen inreis- en verblijfsvergunning krijgt. De overige Westduitse deelnemers konden deze vergunningen wel krijgen, wanneer zij aan de voorwaarden voldeden, die ook gesteld zUn voor de Duitse Evangelische Kerkdag. i Het bestuur van het Gustaaf Adolf-werk vraagt nu aan de Duitse kerken, of loopt in de duizenden. Dagelijks komen zij het werk en de verantwoordelijkheid voor de protestanten in de verstrooiing er zeker niet minder dan dertig verzoe- op hervormingsdag oijzonder willen gedenken. I ken, smeekbeden vaak, binnen. De aard over de winstverdeling hebben de macht praktisch bij het bestuur be rust, kan men het systeem van geheime reserveringen Aan het einde der oratie richtte de hoogleraar zich tot directeuren en cura toren, wier opdracht hij gaarne heeft aanvaard. ,,Ik ben er dankbaar voor", zei hij, „ik bid God, dat mij de kracht moge worden gegeven om deze taak te vol brengen." Spreker memoreerde het levend contact en de inspiratie van het Ned. In stituut van Accountants. Dat de heer J. Nathans wiens openbare les a. oratie voorafging met zyn ryke ring eraan wil medewerken aan de Vrije Universiteit een team te vormen stelde prof. Van Kampen op prijs. Ten slotte richtte hy zich tot de studenten, die in de geheimen van het accountantsberoep zullen worden ingewyd. Tydens de oratie, die zeer druk bezocht was en op de met bloemen gesierde ceptie bleek, dat de V.U. zich in wereld der accountancy nieuwe vr: den heeft Trieste uitslag van enquête in Amerika Van de 387 recruten bij1 de Ameri kaanse lpchtmacht, die op een vragen formulier meldden, dat zij lid van een kerk waren, wisten er 229 niet, dat de Bijbel bestaat uit een Oud en een Nieuw Testament. 303 konden vertellen hoeveel discipelen met Jezus rondwandelden, maar geen hunner kende de namen van alle jongeren. Er waren er 204, die geen enkele naam wisten te noemen. Maar 30 wisten wanneer en waar Jezus leefde. Het resultaat van deze enquête verraadt niet slechts een ontbreken van de meest elementaire kennis van het christelijk geloof, maar bevestigt ook het oordeel beschouwers van het religieuze le- in de Ver. Staten, die er meermalen op hebben gewezen, dat men uit het feit, dat 62 procent van de bevolking tot een kerkgenootschap behoort, niet mag afleiden, dat allen ook daadwerke lijk aan het kerkelijk leven deelnemen, laat staan, dat er sprake zou zijn van massaal godsdienstig reveil. Onderwij sbenoemingen Benoemd tot hoofd van de Ned. Herv. school te Valthermond de heer C. Kop te Rotterdam. Aan de school met de Bijbel te Enschede is benoemd tot on derwijzer de heer W. den Otter te Alphen den Ryn. Beroepingswerk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Katwyk P. P. J. Monster) toi Haatten, die bedankt v (toe®. 5e pred. pi.) n Zee (vak. T. Poot te Veenendaal GEREFORMEERDE KERKEN ledankt voor Diever: C. W. de Vries CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Drietal te Dordrecht: L. G. Chr. Grabant te Leeuwarden H. Johannes te Vlissingen rn J. A. Roskam te Be verwijk. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Boek VAN Dfc DAG Nog staat het Kerstfeest niet voor d< deur, maar reeds is men in de uitge verswereld bezig met de voorbereiding van de Kerstuitgaven. Zo hebben wij van Van Gorcum Comp. N.V., G. A. Hak dr. H. J. Prakke, te Assen'al een pak je Kerstlectuur ontvangen. In het werkje komt het Kerstgebeuren i in al zijn centrale betekenis naar v dan in het andere. Er is een mooie bundel Kerstverha len, oij, geschreven door onderscheiden auteurs: „Toen ging de hemel open" Ds. F. H. van Aalst heeft hier een in leidend woord geschreven. Er is he „Kerstboek De Vonk 1957", samenge steld door R. Oostra en C. Covens met proza en poëzie en met b.v. ook een Kerstprogramma voor de huiskamer. Er is „Advent, een spel van verwach ting" van W. C. Jolles, waarvan reeds tweede druk noodzakelijk bleek. Er - in het Fries „Kristus is berne" door H. J. Brouwer. De wezenlijke kerst gedachte hebben we tezeer gemist in „Kaarsen op Kerstfeest" van Dora van der Meiden-Coolsma en „Kerstfeest met hindernissen" van Aafje Bruyn. Een oorspronkelijk idee is de „Ad- ventskalender", waarvan ook al een tweede druk is afgekomen. Kinderen zijn gewoon „dagen door te strepen" als zij erg naar een bepaalde gebeurtenis ver langen. Op de Adventskalender wordt geen dag doorgestreept, maar wordt el ke dag een klein luikje geopend en op Kerstfeest zelf <Je deuren van de stal. Advertentie TEGEN GRIEPHOEST PASTI LLE S DESINFECTEERT VERZACHT troost voor de Berlijners TV/TET een telefoon in een slaapkamer van een particuliere woning in Berlijn begon op 6 oktober van het vorige jaar de Lukas-Gemeenschap haar werk tot hulp aan hen, die moe zijn van het leven. Een kleine kring van mannen en vrouwen stichtte toen deze „dienst aan de naaste" in navolging van voorbeelden in andere landen. Het centrum werd gevestigd in het centrum der stad, bij de Bahnhof Zoo. Nu, na een jaar, mag worden gezegd, dat velen konden worden geholpen. De wereld is vol van „waaroms". Zou er wel één leven, die nooit vraagt naar het „waarom" van allerlei gaicaj en verschijnselen in de wereld en zijn eigen leven? De hem wordt elk uur van de dag en de nacht met miljoenen „wu» oms" gebombardeerd. Waarom moeten ouders een kind uj, staan, terwijl in inrichtingen geesteszieke mensen honfoi jaar worden? Waarom moet de een dag en nacht ploeterg om een droge boterham te verdienen, terwijl-de ander door een half uurtje praten een paar duizend gulden verdien „Waarom hebben de goddelozen voorspoed, terwijl de geloti gen het vaak zo moeilijk hebben?" vraagt Asaf, de dichta van Psalm 73. Hij komt er niet uit, evenmin als wij, „tot& (zegt hij) ik in Gods heiligdommen inging en op hun' eift lette". Dan blijven de vragende klachten, maar dan is er oo iets anders: „Wie heb ik behalve U, mijn God, op de aardel Wie op Hem het oog slaat, ziet door de betrekkelijkheid n. voor- en tegenspoed heen het enig vaste, het altijd blijvenii DEN HAAG ALS VOORBEELD pjET is een belangrijk en naar onze te wat gemakkelijker zouden liggJ overtuiging ook verheugend be- dan in de andere. Maar de ernstig sluit, dat in Den Haag is genomen overweging dient toch overal door de daar en daartoe bevoegde vonden te worden, organisaties van de A.R. Partij en In Den Haag heeft deze ernstl| de C.H. Unie. Het is het besluit volgend jaar bij de raadsverkiezin- overweging nu geleid tot deze meenschappelijke lijst. Den Haq I gen uit te komen met een gemeen- heeft daarmee getoond, dat het kat schappelijke lijst. De antirevolutionairen in Den Hsi| 5 Enkele weken geleden hebben wij zijn niet minder goede antirevoh- op deze zelfde plaats aangedron- tionairen dan de anderen en di gen om plaatselijk bij de voorbe- christelijk-historischen in Den Hai| reiding van de verkiezingsactie deze zijn niet minder goede christelijk- en soortgelijke mogelijkheden toch historischen dan de anderen. Daij vooral ernstig te overwegen. Wij is niettemin de ene lijst uit de 1 deden uitkomen, dat de christelijke gekomen en straks gaat politieke partijen een zware strijd men mag aannemen, in e hebben te strijden tegen wie aan groot aantal weer in de bus; in drj| haar bestaan en invloed afbreuk stembus namelijk. trachten te doen. Onder zulke standigheden met name behoort antirevolutionairen en chrlstelt) een ro groot mogelijke eensgezind- historischen een voorbeeld gege, heid te worden betracht. Wij begrepen wel, dat ook in dit merkzaamheid en aandacht en syalf opzicht de zaken ln de ene gemeen- pathie verdient. Met hun besluit hebben de R.K. HOGER ONDERWIJS „Het was een spiegel van de geest de diepste ellende van de grote stad, ie ons werd voorgehouden, vaak snik kend: een spiegel van de eenzaamheid, die nergens zo zwaar kan drukken als juist in een wereldstad, van de strijd om het geloof te behouden van de con flicten in de families en met de omge ving, van de veelvuldige materiële moeilijkheden, die met het. gevecht plaats in het, productieproces met het verkrijgen van een huis samen hangen of met het vraagstuk gelijkberechtiging in deze stad met haar duizenden vluchtelingen", zo hebben ter gelegenheid van het eenjarig bestaan Pastor dr. Klaus Thomas en dr. Ju lius Wissinger geschreven. Duizenden Statistieken zeggen wenig, wanneer het gaat om een daad van naastenlief de, die immers een zaak is van het hart. om hulp, dat de kring bereikte, is niet te schatten: dat der verzoeken is steeds ernstiger gewor den. Meer dan tweeduizend mensen kwamen persoonlijk met hun leed. Zij ontvingen troost en raad, er werden brieven en verzoekschriften voor hen geschreven, met particu liere en openbare instanties werd gesproken en het gebeurde m malen, dat op deze een zekere druk moest worden uitgeoefend. Meer dan driehonderd personen werden medische behandeling genomen ruim 750 schriftelijke verzoeken troost en hulp uit alle delen var Bondsrepubliek werden beantwoord. de tijd, i de "BETIMMERINGEN - VERBOUWINGEN ENZ. - VOORHAVEN 101 - TEL 34971 ROTTERDAM 90 Nog volkomen doezelig viel André Rost achter over in de kussens en nauwelijks zat Marianne naast hem of met een ruk schoot de auto vooruit. Gustav Zuckwaller had de volle lichten ont stoken en die richtten hun schijnwerpers op de hobbelige landweg, waarover zij de hoofdweg moesten bereiken. Hij reed zo hard als de toestand van het weg dek het toeliet, maar hij besefte, dat ook de twee vluchtelingen deze handicap hadden gehad. „Het is een gok, wat we nu moeten doen. Ik verwacht niet, dat ze Innsbruck binnengereden zijn, ze moeten bijna zeker rechtsaf gegaan zijn." Het was alsof de politieman zichzelf moed in sprak. Van de achterbank kwam geen antwoord. André Rost zat grote moeite te doen tot zich zelf te komen en Marianne was bezig hem daar bij grote en liefdevolle steun te verlenen. De inspecteur riskeerde alles. De snelle wa gen stormde vooruit tegen de berghelling op. De stralenbundels van de wagen gooiden geelwit licht tegen de groene bomen, even voordat hij een bocht dóór gierde. ,,En nergens heb je ook maar één stukje rechte weg, om te zien, of wij goed zitten. We rijden maar, als wildemannen en we weten niet eens of we de juiste richting hebben gekozen. Er waren gelukkig maar twee mogelijkheden en ik hoop, dat we de goede gekozen hebben," Zuckwaller hield grommend zijn alleenspraak. „Ze hebben me een behoorlijke aframmeling gegeven," André Rost had zichzelf hervonden, „ik geloof, dat jullie precies op tijd kwamen, in specteur, want ze waren weinig goeds van plan met me." Hij huiverde. „Zo'n geweldig grote voorsprong kunnen ze <~~Qaadóeló JAS VAN HOFWEGEN ook weer niet hebben, Herr Zuckwaller," zei Marianne, „tussen hun vertrek en het onze kan hoogstens een minuut hebben gelegen." „We moeten hen inhalen, al moet ik het pe daal door de plank drukken," antwoordde de in specteur, terwijl hij de wagen door een scherpe bocht liet gieren. Voor hen lag een recht stuk weg. Marianne boog voorover en keek door de voor ruit. Tegelijk met de inspecteur zag zij het rode achterlicht van een auto, die enkele honderden meters voor hen was. „Dat is hem," ze zeiden het bijna gelijktijdig. André kneep zijn ogen een paar keer stijf dicht en griste een sigaret uit zijn zak. Zijn lip deed pijn, maar zijn hoofd was langzaam helder der geworden. De sigaret smaakte als verbrande turf, maar toch inhaleerde hij de rook diep. Ma rianne keek naar het silhouet van de jongen naast haar. „We zullen ze te pakken nemen, jon gen, wacht maar. Ze krijgen hun trekken thuis." Het was nu het ogenblik niet om te vertellen wat ze hem na de ontvoering hadden aangedaan, dat kwam later wel. Zuckwaller had zelfs nog geen enkele poging gedaan om te horen, wat André beleefd had. Hij had zijn volle aandacht nodig voor deze riskante achtervolging op top snelheid. Het rode licht van de wagen voor hen, kwam langzaam nader. „We winnen," Zuckwaller sprak afgebeten. Zijn vaak zo overdreven statige manier spreken had hij thans geheel laten varen. Terwijl hij de motor op volle toeren liet door draaien, greep hij in de zak van zijn colbert. „André," zei hij, „ik heb je dit al eerder ge vraagd, maar zou je onder deze omstandighe den kunnen schieten?" De jonge man greep zonder te antwoorden de kleine revolver, die Zuckwaller hem had aange- Hij woog het wapen in de hand. De motor gromde tegen de helling op, snel en onberispelijk bespeeld door de vaardige hand van de politieman; die door Von Emsighofer wel eens voor „dorpsveldwachter" was uitgemaakt Meer en meer had deze Gustav Zuckwaller de laatste dagen blijk gegeven, dat achter zijn wat burgerlijk uiterlijk een knappe politieman schuil ging, bedreven op alle wapens van zijn veelzij dig beroep. Als ieder mens had ook hij fouten gemaakt. Hij was geen wonderman, evenmin als André Rost dat was. Marianne van der Bij voelde bewon dering voor deze dienaar der wet, die achter zijn charmant masker zoveel kracht en door zettingsvermogen verborgen had gehouden. Be wondering voor Gustav Zuckwaller, maar liefde voor André Rost. Ze voelde zich gelukkig, omdat hij hier naast haar zat, weliswaar gehavend en na de klap (waarvan zij nog niets wist) nog niet helemaal bij zijn positieven, maar toch bij deze dolle rit voldoende krachten verzamelend voor een gevecht, dat steeds naderbij scheen te ko men. (Wordt vervolgd) de grootste twijfel leven, die angstig dicht zijn ge naderd tot de laatste stap om het leven te beëindigen. Zij kwamen om steun naar mensen, die zij vertrouwden of eerst later hun vertrouwen schonken. Zij gingen vaak getroost heen in de we tenschap, dat Gods bijstand hun niet sou ontbreken. De Lukas-Gemeenschap zal deze .dienst aan de naaste" voortzetten. El ke dag opnieuw leren de medewer kers en vrienden, om wie zich tot heden 350 helpers en een groot aantal ande re raadgevers hebben geschaard, nieu we ellende kennen, maar ook nieuwe wegen om haar op te heffen. Het „ju bileum" was voor al deze met de nood van hun medemensen bewogen christe nen geen aanleiding om feest te vieren, maar om zich nog meer en nog inten ser te bezinnen op hun moeilijke, maar ook mooie taak. Advertentien TAE rooms-katholieken hebben te GR fonds onder bekwame leiding' Nijmegen hun universiteit, naar directie een belangrijke activiteit opzet en wezen te vergelijken met g*®t ontplooien, de Vrije Universiteit te Amsterdam. Er 18 ook buiten de r.k. kring aan- Daarnaast hebben zij te Tilburg hun leiding, deze activiteit met belanj- economische hogeschool. Het zijn, stelling te volgen. Het bijzonder evenals de Vrije Universiteit, bijzon- h°ger onderwijs achten wij in di dere instellingen voor hoger onder- vo,,e lin ecn volksgoed. Het behoort wijs. dit te blijven, ook wanneer de kos- Voor zulke universiteiten en hoge- ten voor dit onderwijs voor een detl scholen is het van wezenlijke waar- onvermijdelijk uit de staatskas ko- de, dat er een hechte band is met men- Gelukkig is er, ook in geldelijk het volk dat erachter staat en door opzicht, voor de sympathisanten noj welks sympathie men zich gedragen veel te doen overgebleven, moet weten. Voor wat betreft de Onze aanvankelijke indruk van de Vrije Universiteit heeft het van dern r.k. actie is, dat zij, wel sterk, finaji- aanvang af aandeze sympathie, die cleel is bepaald. Wij toegrijpen dat; men rustig liefde mag noemen, niet het geld moet er komen. Maar bt- ontbroken. Van de r.k. universiteit langrijker voor een bijzoiidere unl- en hogeschool moet gezegd worden, versiteit is, dat haar idee gaat leven, dat zij nog niet in gelijke mate on- dat men de universiteit gaat beleven der het r.k. volksdeel leven. als ecn deel van zichzelf. Bij de In dit laatste wil men nu verbete- Vrije Universiteit is men daarin ge ring brengen. Er is opgericht een slaagd. Niet dat het geld dan van- centraal fonds voor r.k. hoger onder- zelf komt. Maar gemakkelijker wijs en het ligt ln de bedoeling dat komt het er zeker. STUDIE OVER EEN STAKING merkwaardig conflict, zich nog kon wanen in de vorige eeuw. Met name de fi guur van de ondernemer, die een bewind voerde dat men zou kunnen ^LLEN herinneren wij ons nog Het was wel de geruchtmakende staking, waarbij die er in de jaren 1952 en 1953 ge weest ls bij de Groningse zuivel fabriek „De Ommelanden"; zij duur de van angustus 1952 tot oktober aanduiden als „een persoonlijk 1953. giem", was er een zoals er ln d« vorige eeuw wel voorkwamen, ma*r Tijdens deze staking kwamen drie die men in onze eeuw met haar so- gezaghebbende arbiters tot de uit spraak, dat de staking niet gerecht vaardigd was omdat de vakbond die Een merkwaardig conflict, en daar- de staking had uitgeroepen niet om ook een belangwekkend object eerst alle andere middelen had be- voor een wetenschappelijke studie, proefd ter verkrijging van het zijn Deze studie is nu van de pers ge leden rechtens toekomende. Aan de komen; zij is geschreven door J. J. ran het den wij langen jende nannei «chien welvoo op z'n meentc wordt heden triciteit; de hért ll'mmii onderzo olektric tótieid andere kant richtten de arbiters zich de Wit draagt de kenmerkende met een verklaring van ernstige af- titel van „Correctie op de keuring tot de ondernemer die wel grens". Prof. dr. T. T. ten Have zeer ln gebreke was gebleven in schreef een inleidend woord. (Uit zijn verplichtingen jegens het per- gave Van Gorcum Comp. N.V., Gi soneel. A. Hak dr. H. J. Prakke.) Purol en kunstmaan Purol gaat evenals de kunstmaan de gehele wereld rond. De kunstmaan houdt haar loop slechts enkele dagen vol, m Purol startte reeds 50 jaar geleden volhardt nog steeds in zijn loop. Purol wint het dus van de kunstmaan. Aleer protestanten in West-Duitsland Bij de laatste volkstelling in de West duitse Bondsrepubliek (in 1950) bleek, dat 51 procent der bevolking protestant en 46 procent rooms-katholiek was. De laatste jaren is deze verhouding nog meer in het voordeel der protestanten veranderd, aldus verklaarde dr. Zieger uit Hannover op een samenkomst van de Evangelische Bond in Worms. In vele steden van de Bondsrepubliek is het pro testantse aandeel in belangrijke mate toegenomen. In München b.v. bedraagt helft. Dr. Zieger noemde als oorzaak o.m. de stroom van vluchtelingen uit Midden-Duitsland, die voor 80 procent protestant zijn. Gaat men uit van een ongedeeld Duitsland, dan komt men tot de conclusie, dat 60 procent protestant is. 35 procent rooms-katholiek en 5 pro cent niet bij enige kerk is aangesloten. De protestantse kerk achter de Oder en de Nelse is een stervende kerk, De reeds minimale gemeenten worden elke week nog kleiner. Dit verklaarde prof. L. Kruska uit Berlijn, de leider van de „Kirchendienst Ost", op een grote samenkomst van gemeenteleden in het kader van de „dag voor de ker- kern in het Oosten", welke in Hameln werd gehouden. Prof. Kruska voegde hieraan toe, dat i .vooral in de industriegebieden, eveneena men dankbaar mag zijn voor het feit, i beter geworden, dat door de uittocht uit de nu tot Polen behorende gebieden talrijke families, die Maar toch, zo concludeerde prof. jarenlang van elkaar gescheiden waren, Kruska, is de algemene siuatle druk- in West-Duitsland weer verenigd wor- kend. Nadat in de loop van dit jaar ook den. de laatste drie evangelische predikan ten stierven een In Pommeren, twee Volgens prof. Kruska is het byzonder in Neder-Silezië is de kerk een „kerk moeilijk nauwkeurige cyfers te noemen van lectors" geworden. Zy verenigen in de vertrekkenden. Maar het staat i de uitgestrekte gebieden van het land vast, dat zich op het dan ruim 100.000 Duitse evangelische christenen achter de Oder-Neissegrens bevinden. Zy wonen in Neder-Silezië. Pommeren en Oost-Pruisen. Het aantal Düitse rooms-katholieken, die vooral in Opper-Silezië wonen, bedraagt nog nau- welyks 100.000. Daarnaast behoren meer dan 200.000 mensen tot de Poolse pro testantse kerk. Zij vallen echter in het niet vergeleken by de 28 miljoen rooms- katholieke Polen. De situatie voor de Duitese „over schot-gemeenten" is, als gevolg van de politieke veranderingen in Warschau, bgter geworden. Deze Duitsers zijn nu niet meer zonder rechten. Terwyl in Opper-Silezië en Oost- Pruisen de Duitse taal praktisch niet meer gesproken wordt, bestaan Neder-Silezië en Pommeren weer Er zijn veel te veel conferenties Aan de „Landeskirchenrat" van de Evangelisch Lutherse Kerk in Beieren heeft de ln Bayreuth gehouden confe rentie van kerkelijke leiders het drin gende verzoek gericht maatregelen te nemen tegen het steeds ernstiger wor dende euvel van conferenties en bijeen komsten, die niet alleen kostbaar zijn, maar ook zeer veel tyd kosten en die voor de kerk en de geestelijken gevaren opleveren Vooral de predikanten kuh- _r m nen a^s gevolg van het bezoeken vért al «nk«io ?eze congressen e.d. ernstig worden be- cufweie lemmerri in Hp nitnpfpnino h„„ ,mkl oktobi stroor tricite gehoo door 1 Neder rtfhe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2