l
CHRISTELIJK
Onder wij s vernieuwing
stelt voor vragen
Boek
De taak van de oud-katholiek
in de oecumenische beweging
P.B.O.: grotere welvaart
door samenwerking
Een woord voor vandaag
•ik
Kanttekeniw
De Scandinavische vrouw
in het bijzondere ambt
ril
- IffE I
Het centrale
Het christelijk schoolblad Onze
Vacatures ziet vragen in de om
trek van de onderwijsvernieu
wing
onderwijsvernieuwing, voortuitge-
gaan in de didactiek. Laten we dit
vooropstellen. Er was nogal wat
stof en andere rommel weg te ve
gen, toen in de dertiger jaren de
commissie-onderwijsvernieuwing-
christelijk-onderwijs de bezem
We hebben nu projecties, keuze
werkjes. lotto's. We dramatiseren
soms. We plakken en knippen en
vullen de schriften met prentjes.
We zingen de vernieuwde wijs en
fluiten op de fluit. We tekenen nu
en kopiëren niet meer. Er zijn
projectors en filmtoestellen. En er
is radio. Voorts bleef rekenen een
moeilijk vak en de werkwoordsvor
men zijn onveranderd een brok
tragiek in dit blije schoolwereldje.
uitgegaan dat het leerproces
belangrijk meer child-centered is
geworden dan voorheen wel het ge
val was. En deze winst is niet ge
ring. Al komt deze winst nog
maar de eerste leerjaren ten goe
de. Veel verwachting hebben we
van de nieuwe opleiding. Als we
nog tien jaar geduld hebben is ons
corps voor ongeveer de helft ver
nieuwd met mensen die nooit an
ders dan van onderwijsvernieuwing
gehoord hebben. Voor hen is dat
nieuwe van ons gans gewoon en
normaal. Onze vernieuwing is dan
sterk verouderd. Er komt dus een
tijd dat het woord vernieuwing
niet meer bruikbaar is. Wie het
nieuwe op z'n deugdelijkheid heeft
getoetst blijft op dit kompas varen
en verouder' weer snel. Tenzij
men onderwijsvernieuwing niet al
leen meer dynamisch ziet, maar
ook en vooral ruimer dan een di
dactische aangelegenheid.
die verontrust.
Er zijn met de vernieuwing ton
nen geld gemoeid. Die honderd
duizenden zijn natuurlijk besteed
aan het goeie doel en zijn nadien
behoorlijk verantwoord op de be
voegde plaaits. Daar twijfelt nie
mand aan. Dat aan referenten en
docenten, conferenties en reiskos
ten, secretarissen en topfiguren
"enorme bedragen moeten worden
uitgekeerd, zal wel allemaal Juist
zijn.
Maar die vraag liet ons niet los.
is in dit alles dat typisch prin
cipiële van onze christelijke scho
len niet wat terzijde komen te
staan? Is die dure onderwijsvei
nieuwing niet vergeefs als ze
maar blijft ronddwalen in dat
leerproces? Is dat materiële as
pect dan zo belangrijk, dat we dat
andere niet meer centraal stellen?
Of laten we dat ..andere" maar
over aan de dagbladpers en de
kerkbode? Of hoort dit nu net niet
bij het onderwerp: vernieuwing''
WTE weten ook wel dat ons
W Christelijk Pedagogisch Studie
centrum de dingen vooral princi
pieel tracht te zien en dagelijks
de pijn ervaart van het principiële
in de didactiek.
We weten wel dat al de ijver van
het C.P.S. een principiële ijver is.
Maar we zijn desniettemin ver
ontrust. Er zijn nu eenmaal cen
trale dingen en er zijn zaken die
meer buiten dat centrale liggen.
En die orde moet niet worden om
gekeerd.
Het mag er zelfs de schijn niet
van krijgen. Onze christelijke scho
len moeten zuinig zijn op hun ge
schiedenis.
VAIN Dh DAG
De man die niet bestond, door
Ewen Montaqu. Uitgave Het Spec
trum, UtrechtAntwerpen. Vertaling
uit het Engels (The man who ne
ver was) door V.N. Moens.
Zo aangrijpend de succesvolle spiona-
ge-affaire was, die als het England-
spiel" bekendheid verkreeg, zo aangrij
pend was ook die van de Britten, die als
„Operatie Pastei" in de annalen der ge
heime diensten werd vastgelegd. Want
deze hele affaire draaide om één Brits
onderdaan, „de man die niet bestond",
maar ln werkelijkheid wel degelijk be
stond, zij het dan, dat hij zijn rol pas
speelde, nadat hij overleden was. Het
is dus een lugubere geschiedenis, waar
van al enkele jaren geleden de film
zich gretig bediende omdat ze er een
goed kasstuk in zag, doch dit op zulk een
onverantwoordelijke wijze deed. dat de
ware gang van zaken soms ver viel te
zoeken.
Ewen Montaqu, een luitenant-ter-zee
der le klasse, die de geestelijke vader
van de grote misleidingsmanoeuvre je
gens de Duitsers was, gaf in zijn boek
je uiteraard een veel eerlijker beschou
wing van de gang van zaken, omdat hij
als insider er onmogelijk behoefte aan
kon hebben, de affaire nog fraaier voor
te stellen, dan ze al was. Het betreft het
verhaal van de misleiding der Duitsers,
toen in het geallieerde kamp hard ge
werkt werd aan dr voorbereidingen voor
de sprong van Noord-Afrika naar het
Italiaanse eiland Sicilië. Verwacht moest
worden, dat zich daar een afschuwe
lijke moordpartij zou voltrekken, wan
neer de sprong eenmaal ondernomen
werd. Want de Duitsers vonden het
terecht - zo logisch, dat Sicilië het vol
gende doel van de geallieerden zou zijn,
dat zij er sterke vloot- en troepencon
centraties stationeerden, 't Zou de ge
allieerden dus zeer veel waard zijn,
wanneer men erin kon slagen die con
centraties aanzienlijk te doen vermin
deren. Hiertoe werd, met instemming
van de naaste familieleden, gebruik ge
maakt van een lijk dat zogenaamd van
een Britse koerier was, die met allerlei
geheime papieren met een vliegtuig in
de Middellandse Zee was gestort en kort
daarna aan het Spaanse strand aan
spoelde.
„We hadden nooit kunnen dromen",
zo schreef generaal lord Ismay in een
„woord vooraf" in het boekje van Ewen
Montaqu. „dat de operatie zo'n succes
Oud-katholieke aartsbisschop van Utrecht:
Uitbouiv van de
grondslag
De aartsbisschop van Utrecht,
mgr. Andreas Rinkel, heeft in
een toespraak tijdens het congres
van oud-katholieken in Rhein-
felden (Zwitserland) gesproken
over de taak van de oud-katho
lieken binnen de oecumenische
beweging. „Wij moeten er op toe
zien, dat de oecumenische bewe
ging niet op een zijspoor komt en
dat zij niet wordt tot een pan-
protestantse beweging. De eerste
taak van de oecumenische bewe
ging is het zichtbaar maken van
de ene heilige algemene (katho
lieke kerk."
Mgr. Rinkel betoonde zich dankbaar
voor de geweldige ontwikkeling van de
interkerkelijke hulp en van de commissie
voor Internationale zaken van de Wereld
raad, maar „de eenvoudige gelovige ver
wacht dat de oecumenische beweging
OPGAVE PUZZEL No. 36
Horizontaal: 2 omslag, 8 bergplaats,
10 punt, 11 behoeftig. 13 lidwoord, 14
bloem, 16 voorzetsel. 17 rondhout, 18
dop, 19 raap, 20 zangnoot, 21 streek,
22 bestaat. 24 toegankelijk, 26 deel
van een boom. 27 liefkozing.
Verticaal: 1 fraaie bloem, 3 dier.
4 voedsel, 5 zangnoot, 6 per post, 7
waarborgmerk, 9 lied, 12 onderwijs,
13 voorzetsel, 15 zwemvogel. 18 af
hangend deel van een gewaad, 19 kist
van latwerk, 23 drank, 24 voorzetsel.
25 op dit moment.
OPLOSSING PUZZEL No. 35
Horizontaal: 1 desperado, 5 misbak
sel, 9 okkernoot, 12 ia. 13 ge, 14 oven,
16 ster, 18 mis, 19 dor, 20 gelag.
Verticaal: 1 dam, 2 sijs. 3 era. 4 oil,
6 inktvis, 7 brein, 8 elc
heilige
dienstbaar zal zijn aan
kerk".
De basis van de Wereldraad bespreken-
zei de primaat van de Nederlandse
moederkerk der oud-katholieken, dat een
verdere uitbouw van de zin („een ge
meenschap van kerken die onze Heer
Jezus Christus aanvaarden als God en
Heiland") nodig was. Hij meende, dat
Christus het middelpunt van de beweging
was, maar dacht dat de huidige grondslag
moest worden ontwikkeld in de geest van
de geloofsbelijdenis van Nicea.
De Utrechtse aartsbisschop zei, dat oud
katholieken moeten willen, dat de protes
tanten terugkeren naar de voorreforma-
torische kerk. De oud-katholiek betreurt
overigens de Reformatie niet; hij moet
dankbaar erkennen dat hij dank zij de
Reformatie de weg terug gevonden heeft.
En dagelijks valt er van de Reformatie
iets te leren.
Beroepingstverk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Zevenhuizen (Gr.): A. E.
D. A. Ravesloot te Steenwijkerwold.
Aangenomen naar Edam (voor bijzon
dere werkzaamheden): M. J. van Wijck
te Zonnemaire.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Vlaardingen (zevende pre
dikantsplaats): C. L. Timmers te St.
Pancras; te Workum: H. Veenstra te
Veenwoudsterwal.
CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN
Bedankt voor Biezelinge: J. P. Geels
te Haarlem-Centrum.
Tweetal te Aalsmeer: C. Noordegraaf
te 's-Gravendeel en J. M. Visser te
Dokkum.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Kampen: L. Kieboom te
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen het beroep tot predikant
in algemene dienst met standplaats Ber-
gum: J. A. Hamers te Wemeldinge.
BAPTISTENGEMEENTEN
Bedankt voor Zandbulten: Sj. Zijlstra
te Eindhoven.
Overtuigen beter dan dwingen
Vrijwilligheid te verkiezen boven
geforceerde dwangmaatregelen
(Van c
sociale redacteur)
WIE niet met een blinddoek voor loopt, zal moeten erkennen (hoe
graag hij het misschien ook anders zou willen) dat in de kringen
van het Nederlandse bedrijfsleven nog veel verzet leeft tegen de door
voering van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie. Gelukkig wordt
het aantal gunstige uitzonderingen hierop steeds talrijker, maar dit
neemt niet weg, dat het geboden verzet nog omvangrijk genoeg is om
ook aan deze negatieve zijde van de zaak eens aandacht te besteden.
Dat het leven één onafgebroken strijd is behoeven
elkaar niet te vertellen. Een strijd om het bestaan, om
goede positie, om een beetje geluk. Waar geen strijd is,
is alle hoop opgegeven, daar heerst de sfeer van de
Leven is strijden op alle fronten. Wie het opgeeft, wordt tii
gerangeerd: hij telt niet meer mee. Maar nu is dit de besli
sende vraag: wat is het motief, de inzet van onze dagelijk
strijd? U kent deze fraaie uitdrukking wel: „Elk voor zichzi
en God voor ons allen". Vergis u niet! Wie dit als hoogs
wijsheid huldigt, zal op een kwade dag tot de ontdekki
komen, dat het een grote leugen is. God laat zich niet gebn
ken om ons egoïsme te dekken. De strijd in uw en mijn lev
zal allereerst tegen onszelf gericht moeten zijn. Alleen li
die dagelijks zichzelf overwint, die mag geloven, dat G
voor hem is!
JEUGD EN POLITIEK
__j hebben. Dat de Duitse verdedings-
inspanning werd
Europa, zelfs
Veto van Zweedse synode
kwestie van de vrouw in het
predikambt nog steeds aan de
orde. In Finland wordt een rap
port over de kwestie gepubli
ceerd; in Zweden heeft de synode
haar veto uitgesproken over een
wetsontwerp, dat de vrouw op de
kansel wil toelaten.
De discussie over de vraag of vrouwen
tot het predikambt moeten worden toege
laten in de Lutherse Kerk in Finland is
weer actueel geworden, doordat binnen
kort door een commissie, ingesteld door
de synode, een rapport zal worden gepu
bliceerd over de vrouwelijke predikant in
Finland. Hierin staat o.a. dat er geen
doorslaande theologische reden hier
tegen is.
Het Fins-Zweedse blad „Församlings-
bladet" schrijft in dit verband, dat dit
Ë;en geval is van de rechten der vrouw.
e kerk heeft in geen enkel opzicht min
der achting voor de vrouw, al laat zij
haar niet toe tot het predikambt. Velen
zijn van mening, dat de waardevolle bij
drage, die vrouwen in verschillende acti
viteiten aan de kerk geven, schade zou
lijden, indien zij ook de verantwoordelijk
heid van het predikambt zou moeten
dragen.
Het blad stemt toe. dat er waarschijn
lijk geen doorslaggevende theologische
argumenten zijn tegen de vrouwelijke
predikant, maar het maant tot voorzich
tigheid m een zaak, waarover zoveel
meningsverschil en onzekerheid is. Alleen
wanneer er een ernstig tekort aan predi
kanten zou komen en de kerk haar taak
niet naar behoren zou kunnen verrichten,
mag men niet aarzelen om vrouwen tol
het ambt toe te laten, aldus-het genoemde
blad.
de
die door de regering worden ingediend
over kerkelijke aangelegenheden. De
Zweedse minister voor kerkelijke zaken
had deze zomer een wetsontwerp inge
diend om vrouwen tot het predikambt toe
te laten. Nu de synode zich hiertegen
verzet kan het ontwerp geen doorgang
vinden.
De minister had in zijn motivering van
het wetsontwerp erop gewezen, dat twee
derde van de gemeenten en de kerkelijke
autoriteiten te kennen gaven vóór de
w in het ambt te zijn, toen hierover
enquête is gehouden. De minister
acht het niet juist de gevallen, waarin
vrouwen tot predikant bevestigd kunnen
worden, te beperken tot die gemeenten
waar reeds een mannelijke predikant is,
zoals door een commissie werd voorge
steld.
Jaarvergadering van
Centraal Bond
De Centraal Bond voor inwèndige zen
ding en christelijk maatschappelijk werk
houdt op vrijdag 18 oktober zijn jaar
vergadering in hotel Smits te Utrecht. In
de openbare samenkomst, die om half
twee begiet, spreekt mr. dr. A. A. van
Rhijn een openingswoord, waarna de
heren mr. B. en W. van Houten, kinder
rechter te Arnhem en C. Kleywegt, lid
van de Tweede Kamer, het onderwerp
„Het maatschappelijk werk en de school"
behandelen.
9HBI Ook in Zweden is deze zaak
.gesmeerd over heel i orde geweest, toen de synode
_jt er Duitse schepen Lutherse Kerk begin september verga-
Siciïië werden weggezonden, was derde. Deze staatskerk heeft het veto-
merkwaardig resultaat." I recht met betrekking tot wetsontwerpen.
naamste punten willen noemen: in de
eerste plaats het verzet tegen de dwang,
die een publiekrechtelijk orgaan via
verordeningen- kan uitoefenen en in de
tweede plaats het verzet tegen het op
tafel moeten leggen van alle bijzonder
heden van eigen bedrijf. Men wil geen
afstand doen van de ongebonden vrij
heid en daar komt dan nog bij, dat
ergens de angst heeft, dat deze
ontwikkeling ten koste zal gaan van de
economisch zwakkeren.
Wanneer dezp gevoelens in een be
drijfstak nog overheersen zal het be
stuur van een bedrijfschap stellig1 niet
moeten proberen met verordening op
verordening een bepaald tempo in de
ontwikkeling te forceren.
Alvorens maatregelen door middel
van verordeningen door te drijven
zal men eerst zijn toevlucht dienen
te nemen tot middelen als menings
vorming en overtuiging, gedachten-
wisseling en voorlichting, verzoeken
tot medewerking en het aankweken
van enthousiasme vc
schappelijk doel.
In principe moet er
naar gestreefd worden
de gewenste gegevens
vrijwillig te verkrij
gen. Dwang versterkt
altijd nog het verzet.
Wanneer de bedrijfs-
genoten ervan over
tuigd kunnen worden
dat met de beoogde
samenwerking de welvaart in de eigen
bedrijfstak bedoeld wordt, zullen
daarna ook inderdaad bereid zijn,
noodzakelijke gegevens vrijwillig te v
strekken. Tevens heeft men dan de me
te kans de juiste cijfers te ontvangen.
Gezond en sterk
Als doel van het orgaan moet dus
steeds gesteld worden, het door onder
linge samenwerking via bepaalde maat
regelen bereiken van een grotere wel
vaart van de bedrijfstak. Het gaat om
gezonde sterke ondernemingen,
dan ook de helpende hand geboden
wordt, aan de economisch zwakkeren is
vanzelfsprekend. Het zoeken van de ge
rechtigheid in de samenleving is hier
immers onafscheidelijk mee verbon
den.
het gemeen-
'n Kwaliteitsproduct «an de Wybart-Fabrleken. 70 en 90 et alléén bij Apothekers en Oroglsten
86
„Ik ga het eens proberen, Fraulein Marianne.
Het is misschien wel goed als je zelf ook mee
luistert," zei Zuckwaller, nog voordat de vijf
tien minuten waren verstreken. Het meisje had
de wijzers van de grote staande klok, die in een
hoek van het café stond, rondgekeken. Na de
eerste indrukken van het „gemütliche" in deze
buurtgelegenheid, waren de spanning en de onge
rustheid om André weer teruggekeerd.
Gustav Zuckwaller deed 2ich rustiger voor dan
hij was. Ook hij brandde inwendig en pijnigde
zijn hersens om door een gedachtencombinatie
een aanwijzing te krijgen, die hij bij voorbaat
als uitgesloten beschouwde.
In een bedompt celletje achterin de zaak draai
de de inspecteur het telefoonnummer van Gast
hof „Die Kapelld". Geen gehoor. Hij drukte de
haak in en probeerde opnieuw.
„Die Kapelle", zei een stem aan de andere
„Spreek ik met de eigenaar van het Gasthof?"
vroeg inspecteur Zuckwaller.
„Neen", was het antwoord, „de eigenaar is
niet aanwezig op dit ogenblik. Kan ik de bood
schap aannemen?"
Gustav Zuckwaller kuchte: „Kan ik misschien
de Japanse heer spreken, die bij u logeert?"
„De Japanse heer is er niet, maar ik verwacht
hem wel.. Wie mag ik zeggen, dat er gebeld
heeft?"
„Zegt u maar, dat zijn vriend Gustav naar hem
heeft gevraagd."
Aan de andere kant klonk plotseling een helde
re lach.
HZaadteló in
„Herr Inspektor, Donnerwetter,
spreekt u zo donker?"
„Rheinstein, man, ik dacht werkelijk.. Heb je
iets gevonden?"
„Er is hier geen spoor. Niet van de man, noch
van de vrouw. Het Gasthof was zelfs gesloten.
Er was hier geen levend wezen. Wij hebben de
deur moeten openbreken en we zijn bezig om de
boel te doorzoeken. Maar we hebben nog niets
gevonden, hoewel we hier natuurlijk nog maar
heel even zijn."
Gustav Zuckwaller, die achter uit zijn keel had
gesproken, had na de onverwachte ontdekking,
dat zijn ondergeschikte Rheinstein aan de andere
kant van de lijn hetzelfde stond te proberen, zijn
gewone, rustige stemgeluid aangenomen.
„Ik verwacht niet, dat ze zullen komen opda
gen. Het lijkt me beter, dat je alles donker houdt,
Rheinstein en dan maar wacht op de dingen, die
eventueel zullen komen. Val niet in slaap, want
ik geloof niet, dat je op veel vertier mag rekenen.
En zorg er voor, dat ze je niet uit een hinder
laag beschieten.."
Het laatste was een goedbedoeld grapje en toen
Zuckwaller na een groet had afgebeld was hij
verbaasd, omdat hij een verwezen uitdrukking
op het gezicht van het meisje zag.
„Wat is er, Marianne? Wat heb je ineens? We
vinden André wel, heus, je had toch niet echt
verwacht, dat Rheinstein hem in triomf naar
hier zou voeren?"
„Uw laatste woorden, Herr Inspektor, de laat
ste woorden van dat gesprek met Rheinstein. Die
waren dè aanwijzing, de ingeving, waar we op
gewacht hebben. U maakte waarschijnlijk een
grapje, want ik geloof niet, dat Rheinstein er de
man naar is om zich uit een hinderlaag te laten
beschieten. En dat is het, kom mee, inspecteur,
ik zal u de plaats wijzen, waar André verborgen
wordt gehouden."
Voor de goedmoedige Gustav Zuckwaller ging
de dans der gedachten van dit Hollandse meisje
te snel. Hij kon het niet volgen en dat was geen
wonder, want ze had hem nog niet helemaal
uit de droom geholpen. Hij begreep er niets van.
Ze rende langs de mannen, die waarderend
naar het slanke meisje keken. Gehaast keek
achterom naar Gustav Zuckwaller, die moeite
had haar in haar ren te volgen. Hij gooide
het voorbijgaan enkele geldstukken op het. zink
en sloeg het rode gordijn weg, dat hem nog var
de buitendeur scheidde.
Marianne van der Bij stond al bij de auto
„Eerst rijden Herr Zuckwaller, die kant op er
dan zal ik u alles vertellen."
Ze was opgewonden, ze gaf hem order om de
straat uit te rijden in de richting van waar ze
gekomen waren.
„Herr Zuckwaller, we vinden André, binnen
een kwartier zijn we bij hem. Ik hoop," ze aar
zelde even, „ik hoop, dat we niet te laat komen."
(Wordt vervolgd)
publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie,
gestalte gekregen heeft, kan men tot
concrete stappen overgaan, zoals het
Inwinnen van gegevens over de onder
nemingsadministraties, de financie
ring van de bedrijven, de vakoplei
ding de loonverhoudlng, de tarlfië-
ring etc.
Dat er in de ptaktijk toch nog wel
gevallen zullen ovetblijven, die ook na
uitputtend geduld alleen maar met
dwangmaatregelen gewonnen kun
nen worden, nemen wij gaarne aan. Er
zullen ook onder de bedrijfsgenoten in
derdaad mensen zijn, die nooit tot over;
tuiging gebracht kunnen worden. Zij
houden er een vrijheidsgedachte op na,
die alles voor zich opeist, maar aan
anderen geen vrijheid laat. Deze ge
vallen zullen echter niet talrijk zijn.
J. en E. gaat eigen
bureau stichten
Gedurende het afgelopen weekeinde
is te Rheden het „districten-convent"
van de landelijke werkgemeenschap
„Jeugd en Evangelie" bijeen geweest.
In dit J. en E. parlement heeft men
de consequenties getrokken uit de
vorig jaar aanvaarde statuten, waar
door de organisatie iets straffer Is ge
worden en er thans een Raad voor
financiële en administratieve zaken in
het leven is geroepen. Tevens is be
sloten tot stichting van een centraal
bureau.
Voor sommigen betekent deze beslis
sing een radicale wending in de aan
pak van Jeugd en Evangelie: men
denkt dat de loyaliteit in het gesprek
met de buitenkerkelijken verloren zal
gaan, wanneer de kerkelijken van de
gesprekskring samen een te nauwe ver
binding hebben.
Anderen echter betwijfelen de moge
lijkheid van voortbestaan der bewe
ging als er niet een nieuwe organisa
tievorm kwam. Het landelijk bestuur
heeft de laatste jaren onder voorzit
terschap van ds. G. van Loenen ge
zocht naar zulk een nieuwe organisa
tie, die thans dus aanvaard is.
Voor het eerst sinds het aftreden
van mejuffrouw G. C. le Clercq. wordt
het landelijk bestuur weer voorgezeten
door een presidente: mejuffrouw Nel
Koen, kerkelijk maatschappelijk werk
ster te Eindhoven.
Congres van christelijk
handelsonderwijs
De Centrale voor christelijk handels
onderwijs te 's-Gravenhage, welke o.m.
de christelijke middenstandscursussen
inspecteert en in samenwerking met
haar zusterorganisaties het midden
standsexamen algemene handelskennis
organiseert, houdt op 31 oktober en 1
november haar jaarlijks congres voor
de leraren van de christelijke handels
avondscholen en middenstandscursussen
in het conferentieoord „Drakenburgh"
bij Hilversum.
De heei J. W. van Hulst, directeur van
de hervormde kweekschool te Amster
dam zal een referaat houden over: „Hoe
beïnvloeden wij onze jonge mensen", en
de heer G. S. Scheltema, directeur van
het prodnktiviteitseentrum voor de mid
denstand over: „Evolutie of revolutie
in detailhandel en ambacht? Andere
methoden eisen een andere onderne-
Aan di* congres voorafgaande houdt de
Vereniging van leraren voor christelijk
handelsonderwijs op 31 oktober in het
zelfde conferentieoord haar jaarvergade-
113 Iegerpredikanten
Thans dienen bij het Nederlandse
leger 113 reserve-legerpredikanten,
waarvan er 59 behoren tot de Neder
landse Hervormde Kerk, 45 tot de
Gereformeerde Kerken, vier tot de
Geref. Kerken (ond. art. 31), twee
enkelen, maar dan wordt
een eenvoudige en nuchtere P'-Mr
TN oktober plegen de plaatselijke af-
delingen van onze politieke par
tijen weer aan de slag te gaan. voor ons allen.
Wij zijn de mening toegedaan, dat Daarom ligt het ook voor de
zij in deze arbeid die vaak aar
te weinig mensen wordt overgela
ten aanspraak mogen maken op te interesseren. Vroeg geleerd,
ons aller sympathie en steun. Het gedaan. Is onze indruk juist,
is een zaak van gewicht, wanneer gebeurt dit in onze dagen heel
in een land het politieke leven zich gemakkelijker dan wel eens het
gezond ontwikkelt en politiek is ten val is geweest. Er is onder
slotte ook datgene wat we er zelf jongemensen een verheugende
aan doen en wat we er zelf van
terechtbrengen.
langstelling voor de politiek,
staan er tegenover met een
Er wordt ook ln onze tijd nogal blijdende onbevangenheid. Ze sta
I
ook nuchter tegenover. Ze idi
liseren de politiek niet, maar
eens op de politiek gemopperd. Men
moet daaraan maar niet al te veel
meedoen. Men moet vooral niet hebben ook geen behoefte, het
over ,,de politiek" gaan praten als te lenen aan allerlei praatjes,
over „een vuil bedrijf". In de eer- zou de politiek alleen maar
ste plaats is zulk een oordeel on- Vuil zaakje" zijn. Ze weten
billijk en onjuist en daarom ook ook politiek is iets wat gediiaardi
onchristelijk. Maar bovendien: zulk moet en mag worden.
make:
oordeel richt zich ook tegen Beginnen ze er mee, dan ontdipiaati
onszelf. Indien er aan politiek iets ken ze spoedig, dat er in de 401
is wat ons tegenstaat, dan hebben langstelling voor het politieke
wij dit mede aan onszelf te wijten,
n de
ook veel bekoorlijks en a jjort
de kans hebben gelaten, zich in een zjg iS. Politiek is, als zoveel
verkeerde richting te ontwikkelen. g-en in het leven, een combinaL
Verstandiger doen wij, de politiek van theorie en praktijk, wil mi ze
als een uiterst belangrijke
zaak. Wij leven met elkaar in
van leer en leven. Er komt stui
aan te pas, maar er zijn ook le keuri
staatsgemeenschap, wij zijn in zulk gevallen, waarin men de leer fcword
een gemeenschap geplaatst. In die toepassen op het leven,
staatsgemeenschap treffen wij de Wat dit iaatst betreft: het is
overheid aan, waaraan wij naar Voor jongemensen wel een h andi
de wil van God gehoorzaamheid passend moment om zich voor
en niet alleen maar kritiek politiek te gaan interesseren. T
verschuldigd zijn. Gelukkig heb- gend jaar krijgen we weer ent
ben wij in onze dagen ruimschoots verkiezingen: voor de gemeentel le
gelegenheid, op de verwerkelijking den en voor de provinciale statien
van de staatsgemeenschap en op vooral wat er in onze eigen gemee
de manier waarop het regeringsbe- te en in onze eigen gemeentera
leid wordt geoefend invloed te heb- aan de orde komt, kan ons toesp
hen. Dat is de politiek.
Die politiek richt zich op het be- in de regel in de eigen gemee
leid in de staat, maar ook in onze
provincie en in de stad of het dorp Daarom hopen wij, dat er in d|_«
waarin wij wonen. En omdat
ken. Politieke belangstelling
oktobermaand, waarin de politli l]'
burgerschap een uiting is van ons organisaties weer gaan draal }le
mens-zijn (en bovendien een be- ook bij heel veel jongeren van
langrijke uiting), daarom is ln de litieke belangstelling blijkt. Het
politiek ook de mens betrokken, een kwestie zijn van beginnen
Betrokken als mens, dus als ge- van volhouden. Het beginnen is
schapen wezen, geschapen met een belangrijkste; het volhouden
taak en met een roeping.
wel volgen. En eerlijk gezegd:
Dit lijken zware en moeilijke woor- in het politieke leven, en juist da «n 1
den, maar voor wie even doordenkt kunnen we de jongemensen metl !^e(
ligt het toch ook weer voor de hand. stimulerende frisheid en hun
Bij even doordenken hebben we er dadige onbevangenheid niet
ook geen moeite mee, het te be
amen. Dan wordt „aan politiek
doen"
Men zal eens zien, wat het 1 ivleu
gezond politiek leven gaat
niet een liefhebberij leveren.
OVER TOT ORDE VAN DE DAG
TVTU we enigszins bekomen zijn van ook overgegaan tot de orde van
de schrik, die het lanceren van dag, de gedachte aan al die vret
de eerste Russische aardsatelliet, de dingen, die door toedoen van
ook wel kunstmaan genoemd, heeft mensen ver boven de aarde zul.fc
teweeggebracht, doen we al weer zweven laat ons toch niet met n asse
ons best, te wennen aan de gedach- Terecht vragen we ons af^waat^
te, dat voortaan voorwerpen
dit alles zal leiden. Voor het ei
toenemende omvang banen rondom hebben mensen een geslaagde
ging gedaan, het heelal binnen
sven bij stilgestaan dingen. De mensen, waarvan
Handelingen 17:26 wordt gezegd,
God uit één enkele het gehele n
selijke geslacht gemaakt heeft
op de ganse oppervlakte van de 1 ame
de aarde zullen beschrijven.
We hebben
en we vonden het vervelend, dat
juist de Russen het eerst met zo'r
aardsatelliet voor de dag zijn geko
men en dat zij niet volgens af
spraak - gewacht hebben, totdat de te wonen en dat Hij de hunl JJ
ook de Amerikanen gereed zouden je««ten tijden en de grenzen r
senders aan de hand is, want in het "em ,alJ.aSïe?ae vtaden m0Cf
voorjaar zonden zowel Russen als hoewcl HlJ ver ls va"
Amerikanen toch een kunstmaan
hebben afgeschoten.
Het zoeken naar middelen om in d,§el
de
Zo hebben we enkele maanden ge
leden ook gereageerd, toen de Rus
sen hun eerste intercontinentale bal
listische raket het luchtruim inscho- o
ten: het zou vroeg of laat toch zijn Russen. We willen niet beweren,
gebeurd. En we denken maar liever de geciteerde tekst een antwo iit
niet over de gevolgen, die het lan-
heelal door te dringen
satellieten tenslotte door mensen
volkte projectielen naar de maat ling
zenden is iets geheel anders, of
gebeurt door Amerikanen of d
ceren van intercontinentale raket- deze
geeft op de vraag, wat de Bijbel
verschijnselen te
ten en aardsatellieten met zich zal v„
brengen. Ook zijn we geneigd te ge- gen ons echter wel, waar
loven, dat de kunstmaan geen mili
taire betekenis heeft en hechten we
nog weinig waarde aan beweringen,
1 zij in de toekomst waterstof
gen heeft. Deze bijbelwoorden 1
ph
is, dat deze begrensd ls en dat
wil, dat wij Hem zoeken op de 1 *llt(
Daarom kunnen wij als christt
"n atoombommen naar willekeurige wel verwonderd stilstaan bij het [en.
plaatsen op aarde kunnen vervoeren, reiken van deze mijlpaal in de len
Ja we komen zelfs in de verleiding schiedenis van de mensheid, n L?
het te doen voorkomen alenf or j._
het te doen voorkomen, alsof
geen vuiltje meer aan de lucht
tegelijkertijd moeten we ons ndgi
tijdperk zijn I ekk
als straks de Amerikanen volgens nengetreden. waarin de
het programma ook hun kunstmaan
hebben afgeschoten.
We weten evenwel beter. Al zijn
hand gaat uitstrekken naar de
heimen, die God tot dusver 1 u,e
hem verborgen heeft gehouden.
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot hoofd van de school met
de Bijbel te Den Dolder: J. Schipper te
Warmond.
Benoemd tot onderwijzeres aan de
geref. school te Steenwijk: mejuffrouw
J. Verleur te Groningen en mejuffrouw
J. H. de Jong te Leeuwarden (tijd.); aan
'mmejuf-
tot de Christelijke Gereformeerde Ker
ken, één tot de Evang. Lutherse Kerk ----- -
en één tot de Baptisten gemeenten de chr- b.l.o.-school te Rijssen:
Van deze 113 zijn er drip hervormden '™uw w-.vf"in«a ald?.ar
In h« buitenland werkzaam. Zit war- JffVTOldV1 HaT
ken in Duitsland, Frankrijk en Suri- i denberg: aan de herv. school te Heeg:
name. |T. Beerdsen te 's-Gravenhage; aan de
Jhr.
P. J.
school voor u.l.o. te Utrecht:
te Utrecht: aan de geref. school te St' 'ril
wijk: P Dijkstra te Alteveer (Dr.):
de chr nat. school te Mijdrecht (U
D. C. Pronk te Vlaardingen: aan de
Creutzberg u.l.o.-school te Nijmegen est
Sol te Alphen aan den Rijn; aan
Koningin Emmaschool te Apeldoorn:
Teeuw te Rotterdam: aan de chr.
u.l.o.-school „Groen van PrinstereF
Utrecht-Noord: S. de Vries te Utrecl
plaa
rectr: