kiosk vereniging BEKERINGSACTIVITEIT >~"u van de Rooms-Kalholieke kerk De Kerk van kweekschool Timor sticht een Bond van Duitse Baptisten vorig jaar niet gegroeid Kerkdienst in Cattolica ZONDAGSBLAD ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1957 AN EEN KIOSK TOT UITGEVERIJ WAS EEN EINE STAP VOOR DE beste voor het hoogste is haar motto De Bijbel Kiosk Vereniging heeft niet veel kiosken meer, maar toch. groeit het werk nog steeds. De heer H. J. Heule, secretaris-penningmeester en tevens stich ter van deze vereniging, zetelt in een grote werkkamer an de Keizersgracht in Amsterdam en vijftien (vaak nog meer) lensen staan hem dagelijks terzijde om de zondagsscholen, kerken i evangelisatiecommissies van geschikte lectuur te voorzien. Vol- end jaar bestaat de vereniging dertig jaar, maar vooroorlogs mate- aal is nergens meer te vinden. De bezetter kon zich niet verenigen iet het doel van dit werk en eiste, dat de vereniging werd opge- even en al het materiaal, bestaande uit duizenden tractaten, boekjes, ilders, brochures en platen vernietigd zouden worden. Een zolder- ihuit vol evangelisatie lectuur verdween naar een fabriek in Drenthe ie zich specialiseert in papier vernietiging. Enkele maanden later oken overal in die provincie de tractaten en boekjes op die de ar- eiders van de fabriek hadden meegepikt en verspreid. In 1945 is de vereniging weer uit het1 et tevoorschijn gekomen. Langzaam toen steeds sneller zijn haar tgaven van de persen gekomen. De be- trijd.t amde „blauwe kinderbijbel" en werd weer herdrukt en nu kunt heel wat landen ter wereld de let- B.K.V. op tractaten en brochures ntr effen. OP HET STRAND Zoals zoveel christelijke verenigingen, e zich op het gebied van evangelisatie, wegen, is aan de oprichting van de ijbel Kiosk Vereniging niet veel studie oraf gegaan. Op het strand van Wijk n Zee zaten een aantal mensen bij el- Ze lieten zich bruin bakken en ke- de honderden, die verkoe- -srv zochten in het zilte nat of lagen te Wi innen op het gele strand. „Hier mo.es- E jets linnen doen voor het Evan- zeiden de mannen tegen elkaar _i die vakantie rijpte het plan om it volgend jaar een poging te wagen een Bijbel Kiosk op het strand, „stus, die op het strand van de zee i Galilea predikte, moest toch ook op strand van de Noordzee verkondigd worden. Een kleine kiosk met Bijbels en ande- geestelijke lectuur verscheen bij Wijk ie en enkele andere badplaatsen ons land. Het werk was begonnen. i»r de heer Heule, die het plan onder t vrolijk zonnetje te berde bracht, it toen nog niet wat er allemaal aan st zat. Bijbels verkopen ging wel. Keus j1 er voldoende. Maar «tijdig twintiger jaren van lag goede igeliscbe lectuur niet erg dik gezaaid. Nood- lwongen ging men tot drukken en uitgeven eigen lectuur over. ;as geen andere weg. tak van dit werk x>rste!l<fcstaat nog altijd. Vereniging zorgde ■edigen.it elke kiosk bemand ;erde pfjs. Deze werkers zaten et op klanten te wach- Ze haalden de kinderen bij elkaar, :elden hen Bijbelse verhalen en leer- hen liedjes. Ouders kwamen er bij lan en zo kwam het tot menig gesprek. WEINIG OVER Van dit werk is weinig over. Komen dan geen mensen meer naar het rand? Meer dan ooit. Is het dan niet ser nodig? Nog immer. De plaatselij- overheid gooide echter roet in het •n. Ongetwijfeld is een groot deel val- schaamte de slechte raadgeefster ge it van menig college van B. en W. wilde de toeristen niet ergeren. Men bang dat een dergelijk evangelisa- ..■erk de vele gasten zou kunnen af- irikken. O, het werk werd niet rond- (t verboden. Dat zou een wagonlading >f hebben opgeworpen. Het werk ging ingzaam maar zeker ten onder aan 'oedarmoede, omdat het werk in de leeste steden verwezen werd naar it stille strand. Maar op dat stille and komt de mens, die niet in de vol- wil zijn, die rust zoekt en geen be- oefte heeft aan een gesprek. Juist op i volle stranden krioelt het van men- m die zich eigenlijk vervelen, die ook hun strandvakantie leiding nodig heb- m' en die maar wat graag een ogen lik komen luisteren naar een strandver- elling voor kinderen, of om een ge- :ek verlegen, en praatje komen ma n bij de kiosk. Wij kunnen niet an- rrs concluderen, dat in heel veel ge- allen de plaatselijke overheid dit werk e das om gedaan heeft. De kiosken bleven echter niet tot het trand beperkt. Acht maanden van het nr stonden zij daar leeg, en dat vond len jammer. Vandaar dat de kleine uisjes al spoedig in de enorme vooroor- igse woonwagenkampen verschenen, a op kermissen, in vakantiecentra, ïlfs in de grote steden. Ook dit werk is er over zijn hoogtepunt heen. Het aan tal woonwagenbewoners is sterk daald en daar loont het de moeite niet meer. Het evangelisatiewerk in de den is in de laatste tien jaar sterk karakter veranderd en vaak ontbreekt het geld om de kiosken in stand te hou den. Een enkele in Amsterdam en Rot terdam nodigt de mensen nog tot het le zen. Op gezette tijden mag de kiosk Amsterdam zelfs geestelijke liederen per versterker ten gehore brengen. Het verstrekken van lectuur evangelisatiewerk is echter tot een me arbeid uitgegroeid. Vooral toen in 1938 de „blauwe kinderbijbel" werd uit gegeven als evangellsatiemiddel. Deze knaap van 808 pagina's is in de boek winkels verkrijgbaar voor 12,50, i wordt voor evangelisatiearbeid ter be schikking gesteld voor slechts 7 gul den. Deze kinderbijbel is dê enige uitgave die in de boekhandel verkrijgbaar is. Geen van de andere uitgaven kunnen kunnen door particulieren besteld v den. De Bijbel Kiosk Vereniging geen uitgeverij geworden in de gewone zin des woords, maar een vereniging die evangelisatiewerk in zijn velerlei vor men wil dienen. Het blijft een vereni ging op de achtergrond, die slechts le den tegen zeer lage prijzen het materi aal ter beschikking stelt. Particulieren kunnen als contribuant bijdragen, maar kunnen geen lid worden. Alleen evange- lisatiecommissie's. verenigingen, zon dagsscholen, kerkgenootschappen, plaat selijke gemeenten worden als lid aange nomen. Zij kunnen dan dit zeer goedko- De Bijbelse platen van de Kiosk Vereniging hangen overal in het land in zondagsscholen en kerke lijke lokalen. Er zijn veel platen H. Copping, maar ook een prachtige moderne serie van een Franse kunstenaar, die niets be zitten van het weeë, zoetelijke die deze „kunst" zo vaak kenmerkt. Zo verschijnen er ieder jaar 20 30 nieuwe uitgaven, sommige in et Spaans of in talen van zen- dingsvelden waarvan de doorsnee lezer (en wij evenmin) ooit hebben gehoord. Om dit werk verder bekend te maken organiseert de Vereniging alle grote dorpen en steden zangdiensten, die onder leiding van bekende radiozanger Kees Deenik staan. In de kleinere plaat- 'orden filmvoorstellingen ge geven, waarin de godsdienstig- wetenschappeiyke films van het Moody Institute of Science worden gedraaid. Zo wordt het werk verder bekend, en slaagt de vereniging er in, zü het niet in kiosken, dan toch in deze samenkomsten het Evangelie uit te zingen en uit te De Bijbel Kiosk Vereniging heeft steeds veel aandacht- besteed aan het uitgeven van goed verzorgde tractaten. Toen zij met haar eerste uitgaven op de evange- lisatiemarkt verscheen, meenden veel mensen dat geld werd weggesmeten. De uitgaven waren te mooi! Maar toen de heer Heule een evangelisa tiecommissie in Naarden voorstelde om drie dagen lang tractaten oude stijl en drie dagen lang de tractaten van de Bijbel Kiosk Vere niging te verspreiden op de plaatselijke kermis, bleek het belang van een goed verzorgde uitgave. De heer Heule had de toekomst van zijn wérk op het spel gezet door te zeggen, dat als er van zijn tractaten één op het terrein terug te vinden zou zijn, zijn tegenstanders gelijk zouden hebben. De eerste drie dagen lag het terrein vol met evangeIisatle-„vod- jes", de laatste drie dagen van de Naar- der-kermls was er geen tractaat te vin den. Het bewijs was geleverd en langzaam maar zeker begon het tractaat een fat soenlijker gezicht en een betere inhoud te krijgen. In de afgelopen maanden is in ons land veel gesproken over de waarde van het tractaat. Er gingen luidruchtige stemmen op die beweerden dat tractaten volko men waardeloos waren als evangelisatie middel. Natuurlijk vroegen we de heer Heule, die al zo lang met dit bijltje ge hakt heeft, zijn indruk. Hij vertelde dat het gevolg van deze „tractatenrel" wel was, dat de omzet ongeveer een half jaar lang ls gedaald. Nu is zij evenwel weer terug op normaal. De ervaring heeft geleerd dat vrijwel geen enkele vorm van evangelisatie het zonder fraotaat kan doen. In een zieken huis, bij huisbezoek, na een persoonlek gesprek wil men de mensen graag iets meegeven. Een persooniyk contact Ver vluchtigt zo spoedig, maar een tractaat kan het gesprokene onderstrepen. De heer Heule legde er echter wel/de nadruk op, dat het niet gaat om uR|aven op zich zelf, maar dat de uitgave aantrekkelijk moet zün. Het tractaat en de kleine bro^ chure zijn zegevierend uit-het debat te voorschijn getreden. V. pe materiaal óp hun manier gebruiken hun werk. De Vereniging geeft geen Bijbels uit, slechts materiaal dat de Bijbel verklaart en dichter tot de mensen brengt, mate riaal dat bij honderden verspreid kan worden, zoals tractaten, en kleine boek jes die gebruikt kunnen worden om de meïiseh, die pas het Evangelie hebben leren kennen voort te helpen. Haar mot to is: „Het beste voor het hoogste." Door haar goed verzorgde uitgaven heeft 'j een ander gezicht gegeven aan de 'angelisatielectuur van deze eeuw. Eén van de opmerkelijkste uitgaven jor jonge gelovigen is wel de serie klei- boekjes, die een uitleg geven van Bijbelboeken. Er zijn o.a. boekjes over Jona, Marcus, Romeinen en Hebreeën. De hoofdstukjes zijn heel kort, (400 woorden) en behandelen een enkel vers of kort gedeelte. Deze uitgave is afge stemd op mensen die pas met het Evan gelie in uanraking zijn gekomen en be ter de Bijbel willen leren verstaan. Deze boekjes springen niet her en der va- J~ Van tijd tot tijd verschijnen er in de kranten berichten over be keerlingen en lezen we van een R.K. die Protestant geworden is. Vorige maand was het een „mon- nik=geleerde" die Anglikaans gees telijke werd en ongeveer een jaar geleden hielden de berichten over •Pater Hegger, die Geref. predi kant werd in België, ons bezig. Velen van ons zullen zich nog de geruchtmakende lezingen herin neren van de voormalige frater Duijnstee, in de Grote kerk te Den Haag. Dit zijn niet de enige geval len: in Zuilen bij Utrecht stond jaren lang een vooriha'lig Belgisch pater als Geref. predikant (Ds. Van Puyvelde). Ieder jaar treden in Den Haag enkele honder den personen tot de Her vormde Kerk toe. waar onder verscheidene voormalige rooms- katholieken. Zo waren de cijfers bijv. in 1950: totaal 260. waarvan 103 Geref. en 47 R.K. Ook de Gereformeerde Kerken trekken jaarlijks tientallen bekeerlingen. Laten we echter niet de indruk krijgen, dat de „stroom" eenzijdig gericht is. Er zijn nog altijd Protestanten die Rooms-Katholieken aanzien voor eer soort achterlijke sukkels en die mener dat op de-duur alle roomsen wel protes tant zullen worden, Deze mensen lukkig sterven ze uit) hebben dan de R.K. Kerk uit de tijd van Luther ogen. Er is echter sindsdien veel, heel veel veranderd. De R.K. Kerk in Euro pa staat in het offensief tegenover het Protestantisme. Vele Reformatorische theologen spreken zelfs van de „Refor matie in de krisls". Onlangs hebben dikanten (o.a. de b< loog Hans Asmussen) ene schaapstal en onderwerping bet „gezag van Petrus". Tientallen zullen de komende Jaren wellicht over gaan. Hoe liggen de verhoudingen in eigen, land? Na de oorlog zijn leder Jaar. In Den Haag 400—650 personen tot de R.K. Kerk toegetreden. Hieronder zijn vele Protestanten. In de afgelo pen twaalf jaar zijn In ons land onge- 60.000 mensen Rooms Katholiek geworden. Momenteel bedraagt het aan tal gemiddeld 5000 per jaar, maar het beweegt zich In stijgende lijn door de ïorme aktlviteit vap allerlei verenigin- sn en Instellingen. Vele vooraanstaande katholieken blij ken "bekeerlingen te zijn: Prof. dr. W. H. v. d. .Pol wr s. eerst leraar Aardrijks kunde. aan,$en Chr.. Midd. School.en. do ceert, nu Fenomenofbéi-e van. "het .Prótes- .tantijsnie Nijmegen, prof. dr. Corne lia ae Vogel kómt uit het vrijzinnig Pro testantisme, prof. dr. F. J. J. Buy- ter.dijk, de bekende bioloog psycholoog vroeger Gereformeerd en hoogle- aan de V.U.., nu doceert hij in Nijmegen. Verder noemen we nog prof. mr. Kamphuys (Nijmegen), prof. Grand- pré Molière (bekend architekt), dr. E. Brongersma en dr. A. A. Terruwe (psy chiater). Ook- in kringen van schrijvers dichters hebben zich velschillende overgangen voltrokken. Die van. Fred. Eeden en Henri ;-Borel liggen ver achter ons. In latere1 jarén waren het Chris dé Graaf;. •Herman dè Man, Gabriel Smit, Willy Corsari, Pieter v. d. Meer de Walcheren (nu Benediktijner- Pater), Van Schagen" en Anke Servaes (mevr. Valkhoff). Ik zou "nog de onlangs overleden schilder O. van Rees kunnen Enkele voorbeeldenr dr. ten Bruggenca- te deed de stap kort na de oörlog. In de jaren 1954-55 lieten ds. Loos (Herv. Hilversum), ds. J. K. v. d. Brink-(Herv Assendelft) en dr. H. B. Visser (Geref. Bunschoten) van zich spreken door hun overgang naar Rome. Het grote gevaar voor de Herv. Kerk ligt in het feit dat tientallen predikanten meer „katholiek" dan „reformatorisch" catechisatie geven. Ds. Loos had zijn. gemeente niet achter zich, maar het is "niet onmogelijk dat Unnen afzienbare tijd predikanten ge volgd door een deel v$m hun gemeente' naar de R.K.-kérk zouden kunnen over gaan. Op het ogenblik is het voor een predikant nog moeilijk om R.K. te wor den: hij moet (gehuwd!) zijn betrekking opgeven. Maar ook op dit gebied doet Rome konsessies: in Duitsland (Bisdom MaJnz) kent men gehuwde priesters: voormalige Lutherse predikanten. Twee hen hebben in Mainz een bekerings rum ingericht: Domus Pacis. Ze wo- daar met hun gezin. ENGELAND blad uit, houden lezingen en vi gen cursussen. Bekend is het nehuis te Bilthoven. In Kupang op Timor werd deze zomer een spoed vergadering belegd door de protestantse kerk van dat eiland, die het op twee na grootste kerk genootschap van Indonesië is met zijn 300.000 leden. Het nationale ministerie van onderwijs gaf onlangs aan de kerk de volle verantwoordelijkheid terug voor de instandhouding van de 257 lagere scholen met 65.000 leerlingen. De vergadering be sloot om deze maand nog een kweekschool te openen die een middel bare schoolopleiding geeft aan toekomstige onderwijzers die zullen voldoen aan de eisen van de regering. Het nationale ministerie zal een subsidie blijven geven, maar de kerken zullen geheel voor de reparatiekosten en het onderhoud van de gebouwen verantwoorde lijk zijn. Maar voor Nederlanders j is er geen plaats meer In principe werd besloten dat slechts theologisch geschoolde krachten gods dienstonderwijs zouden mogen geven. Imaar daar er een groot tekort aan pre dikanten is, zal men voorlopig toestaan dat leken daarbij helpen. Er worden vier lesuren godsdienstonderwijs per week gegeven, onder de tegenwoordige omstandigheden I De vergadering bewoog zich ook op ander gebied en de Bijbel School werd in een hogeschool omgezet. De cursus werd met twee jaar verlengd. De nieu we vierjarige cursus staat nu gelijk de opleiding, die gege Groei De protestantse Evangelische Kork van Timor bestaat nu uit 460 gemeenten met 62 bevestigde predikanten en 270 predikende ouderlingen. De kerk groeit nog steeds. De meeste bekeerlingen ko men vanuit het animisme, dat alle in vloed op de bevolking verloren schijnt te hebben. De kerk. bereikte het eiland eerder dan de Islam. Hoewel het Evan gelie reeds in de zeventiende eeuw vóór kassar en in Djokjakarta. wordt op Ma- het eerst werd gepredikt, heeft de gro te overgang van de bevolking naar het christendom zich eigenlijk pas in de af gelopen halve eeuw voltrokken. De in vloed van de Nederlandse zending is nu echter volkomen verdwenen, inds in 1950 de kerk haar eigen Indonesische synodevoorzitter koos De kerk heeft echter een beroep gedaan op zendings genootschappen uit Australië en de Ver enigde Staten om te helpen. In 1953 was nog één Nederlandse zendelingarts werkzaam in het ziekenhuis te Kupang. Op dit ogenblik is er geen enkele Ne derlander meer op het eiland. Geen Nederlanders Het beroep op medewerkers uit Aus tralië en de USA, om de kerk te komen helpen, heeft in de afgelopen jaren suc ces gehad. In 1955 arriveerden de metho disten predikant Gordon Dicker en zijn vrouw op Timor om les te geven aan de christelijke middelbare school en bij het jeugdwerk te assisteren. Verleden jaar werd de hulp in geroepen van nard Kingsley om de kerk te helpen met haar problemen op het platteland. In de lente van dit jaar landden- vier Amerikaanse presbyterianen op het eiland om lessen te geven aan de Bij bel School en het medisch werk te lei den. Nederland heeft in de protestants Evangelische kerk van Timor haar in vloed wel geheel verloren. Ongetwijfeld is dit een gevolg van de politieke ver anderingen, die zich sedert de laatste wereldoorlog hebben voltrokken. Het blijft evenwel een bedenkelijk feit dat in een eeuw, waarin meer dan ooit over de oecumene wordt gesproken, po litieke (en niet dogmatische) verschillen nog altijd scheiding kunnen maken tus- gelovigen van verschillende rassen. In Engeland is de situatie voor.de Anglikaanse Kerk -ok niet rooskleurig, onze krant vermeldde wel het geval- var de R.K.-geestelijke die anglikaan gewer den is, maar daaraan dient dan te wor den'toegevoegd dat'iri~ra56 maar liefst 27 Anglikaanse geestelijken zich aan Ro- ie onderwierpen!' Plus A3.000 gelovigen. In Zweden zijn ikele honderden pre dikanten zo liturgisch, dat de leiding de Lutherse Kerk het nodig oor deelde een waarschuwing te laten horen. Er zijn daar al Protestantse Klooster orden gesticht en enkele predikanten zijn k. geworden. Bedenkelijk vooral is, dat vrijwel geen leidende r.k.-geleerden (pp grond van dogmatische overwegingen) Protestant worden. Alleen uit dë Spaans-spreken de landen horen we soms. ..van kei geval. Het omgekeerde is echter heel normaal.. De Franse predikant Louis Bouyer is nu prof. - in Parijs ien nog kort geleden gin^ de hoogleraar Nieuw-Testament in Bonn, prof. dr. H. Schlier tot Rome over. Ook een mede werker van Karl Barth, Oscar Bauho- fer voegde zich bij de schare van be keerlingen. Hoe' komt" het, dat Rome zulke vorderingen maakt? Het is van belang dit voor ons eigen land na te gaan. Er zijn een groot aantal organi saties die aan het bekeringswerk arbei- DE REDEN 1. Apostolaat der Hereniging. Vooral ge richt op de zg. Oosterse Kerken. Mid delen: Gebed, studie, blad met op lage van 200.000. 2. Sint-Willlbrord Vereniging. Geeflt een apologetisch maandblad uit: „Het schild". Dit staat op hoog (weten schappelijk) peil en wordt ook door veel predikanten gelezen. 3. Open-Deurwerk: Amsterdam en Haarlem. Gesprekken. Ongeveer 8 paters maken ca 200 bekeerlingen per 4. Una-^Sancta-werk Den Haag, Hilver sum, Rotterdam, Eindhoven, Arnhem. Zeer belangrijk. De Una-Sancta-bui- zen maken meer dan 500 bekeerlin gen per jaar. Deze paters plaatsen jaarlijks voor 15.000 aan adverten ties in neutrale bladen. Zo In de trant van: „We Toren vreemde dingen over onze katholieke landgenoten... Men zegt, dat ze Maria aanbidden, dat ze zoveel mogelijk.kinderen moe ten krijgen, enz. Moet men de katho lieken werkelijk voor zo onnozel hou den? Inlichtingen...." Men kan een bon insturen en ontvangt dan een schriftelijke kursus over de katholie ke geloofsleer. Het succes ls groot: op het ogenblik zijn er 5000 cursis ten! De ervaring van deze paters is, dat duizenden mensen eigenlijk zitten te wachten op een laatste duw tje. een laatste kontakt, om naar Ro me over te gaan. Voorts geeft men een blad uit: „De Vragende Mens" en verzorgt leerboeken over geloofs leer, bijv. de „Triptiek van het Gods rijk". De oogst ls zo groot, dat het aantal arbeiders vaak te gering blijkt men leidt daarom catechisten op, die dikwijls zelf bekeerling zijn. 5. De Vrouwen van Bethanlë. Religieu zen in lekenkleding. Ze geven een 6. Apostolaat der Franciskanen ln Fries land en Noord-Holland. Ook de Au gustijnen (de orde van Luther!) werken aan de bekering van Fries land: „Vinea Domini" te Witmarsum konferentie-oord en klooster. We laten het bij deze opsomming, z< is lang genoeg om een indruk te krij gen van de geweldige energie waarmei Rome de „bekering" van Nederland ter hand neemt. Voor de oorlog ware: „Conferenties voor niet-Katholieken" zeer bekend. De methoden zijn echter Veranderd niet de tijdsomstandigheden. ^Talloos zijii nog de individuele pries ters bij wie men inlichtingen over katholieke geloof kan krijgen. Schild" drukte vroeger op de achterpa gina een hele lijst af. Voor Den Haag is als zodanig al jaren werkzaam pater dr. Th. Piket S. J. (vroeger Hervormd, thans Jezuïet.). Is het Christendom beter Een vraa£ die door menige jongen en meisje (en ouderen) wordt gesteld is: Waarom meent U nu dat het christendom beter is dan een andere godsdienst? Het is hoogmoedig om zo te idenken. Zijn er niet vele wegen, die tot God kunnen leiden? >e bekende predikant ds. Buskes. schrijft in Tijd en Taak over de ver houding van het christendom met de wereldreligies. Zijn artikel is het le zen waard, alleen al idoor een paar treffende voorbeelden. ,In de buurt van Calcutta" schrijft de ze predikant, „bezocht ik het kloos ter van de volgelingen van Rama- krishna en Vlvekananda. Aan de oever van de Ganges staat hun tem pel. Waaraan doet die tempel u den ken, vroeg men mij. Ik kon alleen antwoorden: „Aan een kerk!" Maar een mohammedaan antwoordde: „Aan een moskee!" En een Hindoe: „Aan een tempel van het hindoeïs me!" Men had de architect opdracht gegeven de drie stijlen zo door el kaar te werken, dat de christen in de tempel een kerk, de mohamme daan een moskee en de Hindoe een Hindoetempel herkende." Zo wil men het ook in het westen graag voorstellen. Wat doet het er toe, na tuurlijk zijn er verschillen. Het gaat er echter maar om hoe je het ziet. Allen hebben we dezelfde God! Christus de ontmoeting Toch is er een geweldig verschil: „Op een samenkomst van Hindoes en christenen in India waren Gandhi en Stanley Jones beiden aanwezig, de Hindoe en de christen. Aan het eind van de conferentie vroeg Gandhi, of Stanley Jones op eenvoudige wijze wilde zeggen, wat zijn geloof voor hem betekende. Stanley Jones zei: „Ln Christus heb ik God gevonden als Vader, in Christus ben ik met God verzoend, mijn vervreemding van God is opgeheven, ik meg een kind van God zijn en ik meg leven en werken als een kind van God het komende Koninkrijk tegemoet!" Daarop vroeg Stanley Jones aan Gan dhi, of hij ook zeggen kon, een kind van God te zijn. Gandhi antwoordde: „Neen, een kind van God ben ik niet, maar ik hoop het wel te worden, maar dat kan nog honderden jaren duren!" Wie garandeert Gandhi dat aan het einde van de honderden jaren de ont moeting met God ligt? Wie garan deert hem. dat het Woord van God ongelijk heeft als het zegt: Het ls de mens gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel! De Hindoe ziet een ontmoeting aan het einde van honderden jaren en duizen den pogingen. Het christendom vindt die ontmoeting met God aan het be- Het moet voor iedere Protestant kwellende vraag zijn: Hoe komt het dat Rome zoveel arbeiders in de oogst heeft? De R.K. Kerk telt in Nederland 6000 priesters (plus nog 3000 in de mis sie) plus ongeveer 50.000 kloosterlingen! Toch is niet het christendom beter dan andere godsdiensten. Het verschil ligt niet in de godsdienst. Christus is het verschil. Hij is de enige weg tot de Vader. Zijn wij beter Is een christen dan beter dan een nlet- christen? Ds. Buskes zegt: „God be ware mij voor die hoogmoed." Wie denkt in term.en van goed-b.eter-best heeft de boodschap van het Evange lie nog nimmer verstaan. Juist zij. die dachten, dat zij de hoogste graad van heiligheid hadden gevonden groei den uit tot de meest gevaarlijke Fa rizeeërs. Maar de mens die het dichtst bij God leefde riep het uit met Jesaja: „Wee mij, want ik verga", en met Paulus: „Ik, ellendig mens." Het wonder is dat God juist daar kan beginnen. God zegt tot Jesaja: „Ga heen en zeg". En Paulus begint geen nieuw hoofdstuk, maar schrijft onmid dellijk na die droeve woorden: „Ik dank God!" Een christen is niet een beter mens, hij is een gegrepen mens. Het aantal doopleden van de Bond van Duitse Baptisten is afgelopen jaar veer gedaald. De vooruitgang van het vorig jaar is daarmede teniet gedaan en de gestage achteruitgang van de laatste «even jaar zet «ich voort. Op 31 december van het S vorige jaar telde de bond 97.312 leden waarvan er 37.087 in Oost-Duitsland woon- achtig waren. Er werden het vorig jaar 3181 mensen gedoopt, maar 1485 leden werden geschrapt en 258 leden van gemeenschap uitgesloten. Dit jaar werden 165 meer leden gerctyeerd dan het vorige jaar. De bond telt nu 527 gemeenten met een gemiddeld ledental van 186, De kerkbladen van september zijn vol van de komende acti viteiten, maar hier en daar haalt een predikant of ouderling nog wat (buitenlandse) vakantieherinneringen op, Jac. Roos was bij gebrek aan een protestants kerkje naar de Rooms Ka tholieke mis geweest in het dorpje Cattolica aan de Adriatische Zee: £TEEDS meer mensen kwamen hoorbaar schuifelend binnen; sommige wilden per se de voorste rij bezetten en om dit te berei ken moest er in de mudvolle kerk heel wat weerstand overwonnen worden. De priester in fraaie kazuifel ging echter onverstoorbaar verder met de liturgie, zelfs toen naast hem een Augustijner pater post vatte, die ook begon te spreken. Het was echter een ongelijke me dedinger, daar de laatste voorzien was van een microfoon. „De preek", dachten wij, reformato rische Hollanders, dadelijk, maar bleven toch even met de vraag zitten, hoe de liturgie dan kon doorgaan. Neenhet was geen preek, maar een serie mededelin gen, die om des tijds wille epistel, graduaal en evangelie niet moch ten onderbreken. De pater vertelde o.m., dat de kerk nodig geres taureerd moest worden en deed een beroep op alle inwoners en vreemdelingen hun offer hiervoor af te zonderen. Over de grootte van dit offer kon men tijdens de dienst uitvoerig nadenken. De Augustijner baande zich nl. een weg door de schare, perste zich tussen de banken door. daarbij steeds enveloppen uitdelend, die bij de uitgang weer opgehaald zouden worden. JNMIDDELS ging de dienst ver der naar de consecratie. Uiter aard stelden we ons in op dit hoog tepunt van de R.K. eredienst. Maar de giften voor de restauratie gin gen voorlopig voor en steeds dook de monnik weer op tussen de schare, zwoegend pogend zijn fi nanciële positie tot een goed einde te brengen. Plotseling wordt de deur van de sacristie, naast het altaar, ge opend. Een jongen misdienaar? stapt eruit om ook een voettocht door de gehele kerk te beginnen. Gelukkig wijken de mensen eer biedigwaarschijnlijk getroffen door het gebaar van devotie, waar mee de knaap een rol papier als een reliquie voor zich uit draagt. Eindelijk heeft hij, vlak bij ons, bijna de uitgang bereikt, opent daar een mededelingen kastje en prikt het papier achter het glas. Bijzonder nieuwsgierig naar wat deze spoedmededeling onder kerktijd mag behelzen, loe ren we voorzichtig naar het kastje en zien daar tot onze stomme verbazing dat de kersverse aan kondiging geen herderlijk schrijven is, maar een lijst van filmrecenties met vermelding van bioscopen waar deze films gedraaid worden. Onze verbazing stijgt nog als we lezen: David en Bathseba,af te raden. Giovanni van de zwarte bende hier ts het „met reser ve" getyptdoorgehaald en met ballpoint „voor allen" in de plaats gezet. y^CHTERAF kan ik de gedach te maar niet van me afzet ten dat de brave kerkdienaar zich niet met de uitspraak van de R.K. filmkeuring had kunnen verenigen en dat de schalk deze doorhaling op z'n geweten had. Met opgeheven hoofd volbracht hij weer zijn terugtocht. De le zer heeft wel begrepen dat de priester onverstoord de liturgie voortgezet heeft. Dan gebeurt toch nog het wonder! Temidden van die roe zemoezige, voor ons onbegrijpe lijke rommelige eredienstvalt een moment van absolute stilte: de hostie wordt omhoog geheven en de gemeente gelooft: „nu vindt de verandering plaats van brood en wijn", de hoofden bui gen zich. lippen prevelen, de Heer zelf is nu aanwezig. Maar dan kunnen vele kerk gangers het gebed na de Com munie al niet meer afwachten en successievelijk loopt de kerk leeg, om straks weer een nieu we schare op te vangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 19