CHRISIFÜJK Een discussie over de consensus 1 4 Evangelisatie: gesprek van man tot man Roek Puzzel mee Eert woord voor vandaag INNSBRUCK j Lutherse stem over Hervormde geluiden FN het Evangelisch-Luthers Weekblad heeft ds. C. H. Lindijer commentaar gegeven op een tweetal artikelen, welke in Hervormde kring verschenen en die betrekking hadden op de consensus tussen de Hervormde en de Lutherse Kerk. Het eer ste artikel was van de hand van ds. A. Vroegindeweij te Veenen- daal en verscheen in „De Her vormde Vaan", orgaan van de Bond van Ned. Herv. Mannen- verenigingen op Geref. grond slagonder de titel Gemeen schap met de Lutherse Kerk". Ds. M. Groenenberg gaf zijn oordeel in „Hervormd Amster dam". eerst, dat de oecumenische be weging toch eigenlijk alleen ver antwoord is. als door de deelne mende kerken aan de Geref. be lijdenis wordt vastgehouden, en dat het contact met Oud-katholie ken en Remonstranten gevaarlijk is. De voorstellen tot gemeen schap tussen de Herv. en de Luth. Kerk zijn volgens hem produkt van deze oecumenische beweging. Er is z.i. geen sprake van een consensus of overeenstemming. ,,De Lutherse kerk is blijven staan op hetzelfde standpunt, dat door onze belijdenisgeschriften, met name de Heidelbergse Catechismus, beslist wordt afge wezen. Eigenlijk is er in de stand punten geen enkele wijziging ge komen." „Wanneer men op deze wijze met zijn eigen belijdenisge schriften omspringt t.a.v. het Hei lig Avondmaal en rustig consta teert, dat de verschillen eigenlijk geen verschillen meer zijn, dan blijkt daaruit een devaluatie van die belijdenisgeschriften, die op alle stukken des geloofs door werkt, zoals ook duidelijk te zien is in het kerkelijk leven van onze tijd." Ds. V. waarschuwt ook nog voor de consequentie, dat door deze voorstellen de (Lutherse) vrouw via een achterdeur op de (Hervormde) kansel zou komen. Dit alleen was al een reden tot tegenstemmen. Groenenberg horen. Hij telt, dat de classis Amsterdam de consensus aanvaard heeft zonder dat iemand het woord vezlangde. ,,Ik begrijp ook, dat men niets te zeggen had. Voor het gevoel van ons Hervormden al moet ik er bij zeggen: ons Amsterdamse Her vormden is het niet zo belang rijk. We hebben niet het gevoel, dat we een grote stap doen. een daad verrichten. We hebben hoog stens het gevoel, dat hier. alleen maar werd bekrachtigd e- gelega liseerd, wat in het gemeentebesef allang zo was: er is geen ver schil met de Lutheranen in ons land. Het spreekt vanzelf, dat we dit aanvaarden. Hoogstens jam mer, dat er vanavond niet tot een volkomen vereniging wordt beslo ten." Hij besluit dan zo: „In ieder geval: we zijn wel erg dankbaar, dat deze consensus er is en dat we met elkaar op weg gaan." indeweij ziet het o.i. niet helemaal Juist, als hij zegt, dat er van over eenstemming geen sprake is. Er is in de consensus wel degelijk spra ke van de dingen, die door beide kerken beleden worden. Er wordt inderdaad toegegeven, dat er ook nog verschilpunten zijn. Het ver schil tussen ds. V. en degenen, die achter de consensus staan, zal wel hierin liggen: dat hij onwrikbaar vasthoudt aan de formuleringen van zijn belijdenisgeschriften, ter wijl de andere theologen meer zien naar de godsdienstige motie achter de formuleringen: dat deze theologen, anders dan ds. V., deze formuleringen zullen zien als menselijke, gebrekkige stamelin- Sen over het wonder voor God. ie ons in Christus nadert; dat deze theologen geloven, dat het eeuwen geleden vastgelopen ge sprek tussen Hervormden en Lu theranen weer op gang kan en moet komen, terwijl ds. V. blijk baar alleen met mede-Gerefor- ■neerden spreken wil; dat deze theologen meer open zijn voor de Broeder Douglas stierf in Londen Broeder Douglas, van de anglikaanse orde van Franciscus, is in een Londens ziekenhuis gestorven. De Times herin nert eraan, dat deze geestelijke (die ei genlijk Douglas Downes heette) de En gels-Duitse betrekkingen waardevolle diensten heeft bewezen, toen hij na de oorlog in Hamburg door de integriteit van zijn persoonlijkheid, door zijn leven van praktische liefde onder de Britse soldaten en door zijn zorg voor de Duit se gewonden de hoogachting en toegene genheid zowel van de Duitsers als van de bezettingstroepen verwierf. mogelijkheid, dat een nieuw en beter verstaan van de Bijbelse boodschap bepaalde dogmatische tegenstellingen en formuleringen kan corrigeren. OOK OVER het standpunt van ds. Groenenberg moeten we iets zeggen. Persoonlijk kom ik hier moeilijker tot de formulering van bezwaren: ik wil geen ver schillen construeren en begrijp wel zo ongeveer wat hij bedoelt. Daarom alleen een enkele kantte kening. 1. ..Het gemeentebesef' is niet te verwaarlozen, maar het heeft niet altijd een zuivere visie op theologische zaken. Allerlei christenen menen ook wel eens te vlot. ,,dat er geen verschil is" en ,,dat het allemaal op hetzelfde neerkomt." Dat kan ook betreu renswaardige vervlakking zijn. 2. Het ,,er is geen verschil" leeft ze ker niet algemeen in onze beide kerken (M. G. maakt ook al de reserve: „bij ons in A'dam"). Ruim een jaar geleden hebben er, ook in dit blad, Lutherse stem men getuigd van een verschil in stijl en geest tussen de Hervorm de en de Lutherse Kerk. En er zijn er in de Herv. Kerk, die het ,,geen verschil" zeker ook niet zul len beamen. 3. Beide kerken dra gen mee hun historische en hun internationale achtergrond. In Ne derland liggen de zaken momen teel vrij gemakkelijk (dat is ook gezegd op een door de Wereldraad gehouden vergadering In Amerika deze zomer); daardoor was deze consensus mogelijk. Maar met „geen verschil" is de situatie in het algemeen niet helemaal juist getekend. HET IS misschien het beste om het zo te stellen: er is tussen beide kerken overeenkomst èn verschil, maar we gaan toch graag samen op weg. Gelukkig, dat er overeenkomst is, want wat deden we anders samen? Geluk kig, dat er ook verschil is, want anders was ons samengaan wei- GRATIS TWEE PRACHTIGE ROEREIS Wij willen meer bekendheid geven EEtVIGHEID DES GELOOFS 14-daags blad voor de gehele Geref. Gezindte. Onder redactie van predikanten pit de Ned. Herv. Kerk. Geref., Ctar. Geref. en Geref. (art. 31) Kerken. Dit is het kerkelijk blad, dat tot doel heeft de eenheid te bevorderen van allen, die de belijdenis der Reforma tie liefhebben. Prijs 5,00 per jaar. Daarom doen wij thans een BUITENGEWONE AANBIEDING Ieder, die zich abonneert voor de 12e jrg (1 okt. '57—1 okt. '56) en 5,50 stort op girorék. 33 48 00 ten name van Uitgeverij Guldo de Bres, Den Haag (ƒ5,00 abonn.geld en 0,50 por tokosten) ontvangt de volgende twee boeken (waarde 8,40) GEHEEL GRATIS L Dr J. G. Woelderink: Uit de Prac- tijk der Godzaligheid. 214 pag. Winkelprijs 4 90. „Een heel fijn boekje". Prof. G. Brillenburg Wurth. 2. Dr D. Jacobs: Katholisercnd Protestantisme- 172 pag. Winkelprijs 3,90. „Een even uitnemend als waardig verweerschrift tegen Rome". De Rotterdammer. UITGEVERIJ Gnido de Bres 's-Gravenhage Postbus 138 Navigators in Oosterbeek bijeen lende „navigators" zijn de afgelopen week op het conferen tieoord De Pietersberg te Ooster beek bijeen geweest om zich te be zinnen op hun geestelijke taak. Deze groep had niets met de scheepvaart te maken, maar is een in Amerika ontstane bewe ging van bewuste christenen die de nadruk leggen op de evangeli serende taak van ieder christen en op de verantwoordelijkheid van de gelovige om de jonge ge lovigen met raad en daad in hun geestelijke groei te helpen In wezen zijn dit helemaal geen op merkelijke inzichten, omdat zij zo oud zijn als het Evangelie zelf. Daarom is het werk der Navigators dan ook geen nieuwe kerk, of vereniging. In Holland is het werk vooral bekend ge worden door de evangelisatie samen komsten van Billy Graham. De Navi gators verzorgen overal ter wereld het nazorgwerk, zorgen voor de opleiding van raadgevers, geven namen en adres door aan predikanten, en ver strekken een eenvoudige schriftelijke bijbelcursus die zich bepaalt bij de kern van het Evangelie. Sterke na druk leggen de medewerkers op het uit het hoofd leren van Bijbelteksten. Op deze conferentie de leiden de figuren uit acht verschillende lan den aanwezig om zioh de grondbeginselen ONTVANGEN BOEKEN Gemengde berichten, door Eric van der Steen Verzamelde verzen. Tweede druk. N.V. De Arbeiderspers. Amster- Sterke niet vol- bezinnen op lijke opdracht, op de noodzakelijkheid van de vruchten van de Heilige Geest in het leven van alle dag en in het bijzonder op het evangeliesatiewerk gespreksvorm van man tot mar nadruk werd in de verschillende sa menkomsten en besprekingen steeds weer gelegd op het feit dat een louter mechanisch helpen via boeken, brochu res en schriftelijke doende is. Wilde een Jong christen kunnen groeien dan moest iemand de verant woordelijkheid nemen om hem in het geloof op te bouwen. Naast de vertegenwoordigers van Europese landen waren er ook een aan tal Amerikaanse leiders aanwezig van de protestants christelijke tehuizen voor militairen. Door enkele navigators die Europa bezochten en contact opnamen met de Amerikaanse sold'aten werd de grote behoefte gevoeld aan militaire te huizen. Op het ogenblik zijn reeds vier tehuizen in werking, terwijl men zeer binnenkort een dergelijk tehuis in Frank rijk en nog twee tehuizen in Duitsland wil openen. Uitvoerig werd van gedach ten gewisseld over de benadering van de Amerikaanse militair. De conferentie wera' geleid door de in Nederland woonachtige Amerikaan Dan Piatt, die de leiding had van het nazorg- werk van de langdurige Billy Graham- campagne in New York. Piatt was oor spronkelijk een zakenman, maar werd door de Amerikaanse protestant-chris telijke gemeenschap van zakenlieden verzocht om de leiding over te nemen van een militair tehuis in Napels. Sinds dien is hij de stimulerende figuur ge weest bij de stichting van de andere mi litaire tehuizen, organiseerde hij het na zorgwerk van allé samenkomsten van Billy Graham en leidt hij het werk van a'e navigators in Europa. Engelse zondagswet geving in discussie De omstreden zondagswetgeving in Groot-Britannië heeft de aartsbisschop van Canterbury, dr. Fisher, in een brief aan de voorzitter van het „genootschap voor de vrijheid van de zondag", Jack Werner, als „niet alleen uit de tijd, maar in vele gevallen ook lachwekkend en er gernisgevend" betiteld. De aartsbis schop meent overigens, dat het niet raad zaam is eenvoudig de bestaande wetge ving af te schaffen. Enige beperkingen moeten toch zeker wel blijven bestaan. Deze houding van dr. Fisher wordt door het Londensë boulevardblad Daily Ex press als zijnde „afwijkend en te alge meen" bekritiseerd. De aartsbisschop wordt verzocht, als geestelijke en als wetgever (hij ia>did van het Hogerhuis) zelf een hervormingsprogramma voor de gelaakte zondagswet op te stellen. V O O R w 1 E L OPGAVE PUZZEL No. 23 W oord verandering. Door slechte viermaal een te vervangen door een andere .tvéarhij de letters on derling niet van plaats - verwisseld mogen worden zodat steeds goed OPLOSSING PUZZEL No. 22 sur, 11 een, 10 ar, 10 ll, lip ked, 21 matador, 24 knoflook. Verticaal: 1 Bob, 2 opium, 3 sla, 4 model. 6 es, 7 af, 8 re. 9 tap, 12 nis. 14 ramen, 15 medio, 18 la, 19 ka, 20 Do, 22 taf, 23 rijk. Beroepingsiverk NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Bedankt voor Woerden: A. den Hartogh' te Amersfoort: voor Doornspijk: J. Dijk te Garderen. Beroepen te Woerden: T. Poot te Haaften; te Kockengen: J. Spelt te Din- teloord. GEREFORMEERDE KERKEN Benoemd tot hulpprediker te Oud- Loosdrecht: kand. J. D. de Vries te Stadskanaal. Bedankt voor Uithuizermeeden: S G. Bloem te Hoogezand-Sappemeer. GEREF. KERKEN (OND. ART. 31) Aangenomen naar Zwartsluis: kand. W. Bax te Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Zoetermeer: W. C. Lamain te Grand Rapids: voor Ridder kerk: H. van Gilst te Dirksland- Dr. Heinrich Held in Dusseldorp overleden In Dusseldorp is plotseling in de leef tijd van 59 jaar, dr. Heinrich Held over- Dr. Held, die ook in ons land bekend heid geniet, was sedert november 1948 voorzitter van de Evangelische Kirche n Rheinland. Hij was een van de op- chters van de Belijdende Kerk in het Rijnland en een der eerste Duitse predi kanten, die tijdens het naziregime werd gevangengenomen. Na de oorlog heeft u_::j -- de Duitse Ds. J. J. Ruys naar Brabant en Limburg Ds. J, J. Ruys, voorganger van de vrije oud-gereformeerde gemeenten te Alkmaar en Zeist, gaat een evan- gelisatietocht door Noordbrabant en Limburg houden. Hij zal zondagmorgen in Eindhoven-Gestel spreken, woensdag 25 september in Maastricht, donderdag 26 september in HoensbroekTreebeek. Ds. Ruys stelt zich voor daarnaast ook huisbezoek te doen. S.S.R.-afdeling in Eindhoven opgericht De landelijke praeses van de Societas Studiosorum Reformatorum, de heer J. den Boeft, heeft tijdens een vergade ring van de reunistenkring Eindhoven der S.S.R. zeven Eindhovense studenten als lid van de S.S.R. geïnstalleerd, met welke handeling tevens een afdeling Eindhoven dezer Societas in het leven as geroepen. Tijdens deze vergadering sprak prof. dr. H. A, van Riessen nog over „Geloof studie". Wij zijn niet zo vlug geneigd iemand te loven. Wij zi« in het algemeen gauwer iemands verkeerde dingen dan zijt goede kanten. En aangezien ieder in zijn leven zich wel eetu ernstig in een of meer van zijn medemensen, die hij dacht te kunnen loven om hun eerlijkheid, vriendelijkheid of tuin dan ook, heeft vergist, is het maar het beste alle lof ti bewaren.voor zichzelf. Psalm honderddrie eindigt een merkwaardige oproep van David tot zijn eigen ziel. oproep om te loven, 't Lijkt een beetje een anti-climax: nt de oproep tot de engelen, al Gods heerscharen en al_Gotk werken volgt dan die aanspraak van de ziel. U weet het a| het gaat om de lof van God. En die anti-climax is ma ai schijn: God zorgt er heus zélf wel voor, dat „al zijn werken' Hem loven, maar de mens, u en ik, staat elke minuut van dt dag voor de keuze: Hem loven of onszelf. En de lof uii 's mensen mond klinkt in Gods oren als de schoonste muziélC Kanttekening DE ACTIE VOOR ONZE KRANT DE: r de christelijke krant, te rekenen. Maat door onze lezers zo voortreffe- het is niet zo. Hoe toch is de stani lijk ondersteund, heeft hier en daar van zaken? enige beweging veroorzaakt. Wij zijn daar niet rouwig om. Ook het Toen in de vorige eeuw de kranl het algemeen zich tot krant ginf dagbladwezen in Nederland heeft ontwikkelen, namen tegelijkertijd aan verstarring geen behoefte. De onderscheidene levensbeschouwin. beweging was ons dubbel welkom, f>en in lijkheid van een christelijke krant. leid. En waar de levensbeschouwin. Het is nog altijd zo het zal bij gen spoedig de neiging hadden, ooi Advertentie Najaarsconferentie C.H.J.G. VAN Dt DAG In Boedapest hadden wij een zoon door Fedor Janowic. Uitgave J. N. Voorhoeve uit Den Haag. De heroïke vrijheidsstrijd der Honga ren, die op meedogenloze wijze in bloed werd gesmoord, is nog maar kort gele den. Ieder staat nog scherp het afschu welijke gebeuren op de vierde novem- ber van hèt vorig jaar voor ogen en de omdat men er niet zo in de harde politieke strijd staat. Het is daarom zeer té toen opgedane indrukken zullen nietbetreuren, dat niet meer Jongeren zitting hebben in de Gemeenteraden. Er spoedig vervagen. j een opvolgende generatie met ervaring in beleidszaken komen! De auteur Fedor Janowic heeft naarl Begrijpelijk, dat jhr. mr L. E. de Geer van Oudegein tijdens zijn rede op de aanleiding van de gebeurtenissen in i najaarsconferentie van de c.h.-Jongeren in „Het Trefpunt" te Ermelo met deze Hongarije een roman geschreven, die woorden grote bijval oogstte! De jongeren zélf vinden het niet alleen onjuist, doch eens te meer doet beseffen wat het zeg- ook onbillijk, dat de leeftijdsgrens van de raadsleden over het algemeen zo hoog ligt. gen wil onderdrukt te worden, maar tevens wat een voorrecht het is, in vrij-1 Gisteravond is de conferentie, heid te mogen leven. De schrijver heeft,voor een grote belangstelling bestaat uit niet geprobeerd om van zijn boek epos te maken. Hij heeft dig, onopgesmukt verhaal geschreven, dat recht uit het hart kwam. In de simpelheid ligt evenwel de kracht van zijn boek. Met ontroering leest hoe kleine doodgewone mensen, die der het communistische regiem niet meer dan nummers zijn. helden worden als het gaat om de vrijheid. Uitgave van Bonhoeffers werken TN opdracht van Harvard Divinity School in Arlington gaat ds. Eberhara Bethge als „research fellow" naar Harvard om de theologische nalaten schap van Dietrich Bonhoeffer te verzamelen en uit te geven. Bonhoeffer was een Duits theoloog, die na zijn dood nog grote invloed oefent. Hij werd als verzetsman tegen het nationaal-90ciallsme gevangen genomen en in april 1945 in een concentratiekamp opgehangen. Ds. Bethge heeft al verschillende werken van Bonhoeffer uitgegeven. Tot 1953 was hij studentenpredikant In Berlijn. Daarna diende hij drie Duitse gemeenten In Londen. De benoeming in Harvard geschiedde voor één jaar. alle delen van het land, geopend door de landelijke voorzitter, dr. ir. G. A. Kluiten- berg te Leiden. Na een deskundige inlei ding van mej. mr. E. A. Haars te Breuke- len, lid van de Utrechtse Staten taresse van de Centrale van c.h. over Man en Vrouw in een veranderde samenleving", heeft mén zich daarna met name bezonnen op de belangrijke wijzi gingen, die het burgerlijk wetboek zal ondergaan. Vandaag richtte men de blik vooruit: naar de komende verkiezingen voor sta ten en gemeenteraden. „Neerlands hart klopt in de raadszaal" zo luidde de titel het belangwekkende referaat Advertentiën MIDDELBARE AKTEN Frans. Duits, Engels en Ned. M.O.A. De kortste en voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) 72 „En de microfoto's?" vroeg Marianne gretig. „Dat is een hoofdstuk apart," antwoordde de inspecteur, ,,ik heb die dingen laten onderzoe ken en op die zes microfoto's staan alle tekenin gen, compleet met details en bijzonderheden van een geheel nieuwe soort reflex-camera, die een omwenteling in de fotografie teweeg zal bren gen." Hy glimlachte. ,,Ik heb vanmiddag direct contact opgenomen met Interpol, nee, niet met Von Ernsighofer, en die microfoto's zijn afkoms tig uit een fabriek in de buurt van Keulen, die in het komende voorjaar, volgend jaar dus, deze nieuwe camera op de wereldmarkt wil gooien. Uit fotografisch oogpunt moet dat een stunt van de bovenste plank worden. Er is een nieuw sy steem in verwerkt en wat het precies is heb ik niet begrepen. Maar dan toch wel zoveel, dat de fabriek alles wilde doen om de vinding voor zich zelf te houden. Er is zelfs niets over gepubli ceerd in de vakbladen. Het zou in het voorjaar een soort bominslag voor fotografen geworden zijn." „En", zo vervolgde Zuckwaller, „zoals het er nu uitziet, wordt het dat nog. want wij hebben juist op het nippertje deze bedrijfsspionage kun nen voorkomen. De grote vraag in deze affaire blijft echter nog: Voor wie waren deze microfo to's bestemd? Von Ernsighofer weet het. want hij wilde eerst Marianne van zich afschudden en dat wel heel letterlijk en dan zou hij definitief contact opne- ^aadóeló in M0'W!0IN men met de leiding van de bende. Als chanteu. van professie was hij evenwel uiterst waakzaam Hij zou de foto's niet overhandigen, dan nada hij klinkende munt, of in ieder geval ritselend' bankbiljetten tot een bedrag van honderdvijftig duizend Duitse Marken zou hebben ontvangen. Op dit ogenblik weigert hij daarover iedere bij zonderheid los te laten. Hij voelt wel, dat zijr spel uit is, maar hij schijnt bang te zijn. Bang voor een eventuele wraak na jaren. Hij is er zo langzamerhand wel van overtuigd, dat hij op ver schillende gronden voor een behoorlijk aantal ja ren achter slot gaat, maar hij is er ook zeker van, dat hij er wel weer eens uit zal komen en hij zei letterlijk, dat de arm van de bende-leiding heel lang was. Hij durft dus niet. Hij vroeg me, of ik goed begrepen had. wat er met Muller en Egenbach was gebeurd. Die zijn vermoord, zei hij, die zijn alleen maar weggewerkt omdat ze een betreke- lijk kleine fout hadden gemaakt. Muller kreeg de doodstraf, omdat hij de foto's niet bij zich hield en in de bagage van Rost stopte en Egen bach werd gestraft, toen hij het met mij op een akkoordje had gegooid. Dat mannetje met het litteken moet dus wel lelijk in de tang hebben ge zeten. Aan de ene kant preste Von Ernsighofer hem tot een gedwongen samenwerking en aan de andere kant had hij van zijn bqzen de opdracht zo spoedig mogelijk de microfoto's over te dra gen, zijn betaling te ontvangen en te verdwijnen. Verschillende keren probeerde hij de foto's van \.ndré afhandig te maken, maar hij wist nu een- laal niet, waar hij precies moest zoeken. Hij schijnt toen te hebben ingezien, dat Von '-msighofer heel wat handiger en ook veel bru- aler was en daarom besloot hij dat gedwongen ompagnonschap aan te nemen. Van dat ogenblik af onderhandelde Von Em- ighofer met de bende. En op dat ogenblik kreeg Vogelkopje de straf, die voor verraders in deze cringen de enige is. Hij werd vermoord Gustav Zuckwaller pauzeerde even na zijn lang durige alleenspraak. André Rost, die tot dan toe nog weinig gelegenheid had gekregen ook maar iets in het midden te brengen, vroeg: „En nu die ring? Wat heeft die ring met dit alles te maken? Waarom legde Von Ernsighofer, toen hij in mijn kamer de foto's stal, die kostbare ring neer? Was dat om de politie, dus u, op het spoor te brengen van de bendeleiding? Of wilde hij de schuld op een ander schuiven en zo ja, op wie? Het is wel zeker, dat hij een vrouw wilde aanwijzen, maar in deze hele zaak is vrijwel nog geen vrouw voor gekomen." (wordt vervolgd) jhr. De Geer, burgemeester van Vrees wijk, die vooral aandacht besteeddde het werk van de gemeenten. De gemeenteraden staan dichter by de kiezers dan enig ander vertegenwoordi gend lichaam, aldus spr. Daarom kan Juist in de gemeenten een goede verhou ding geschapen worden tussen overheid en onderdaan. Een groot gevaar In de: tUd is het tekort aan democratisch be wustzijn. Dat wil zeggen: het ontbreken van het besef, dat de publieke zaak ons aller zaak Is. „Ze zoeken het maar uit!" is de gemakkelijke oplossing voor de meeste burgers en daarmee spreekt men een bereidheid uit voor dictatuur en com munisme! Natuurlijk zijn verkiezingen voor de Tweede Kamer voor de landelijke poli tieke constellatie veel belangrijker dan j:_ raden en staten. Maar de bete- de komende verkiezingen gaat toch de grenzen van de gemeenten te buiten. Deze verkiezingen immers zullen krachtmeting zijn tussen de partijen, van grote betekenis moet worden ge acht. Vooruitgang en terugval in percen tage zijn symptoom voor een verandering in de politieke inzichten en hebben als zodanig een zekere invloed op de positie "in de politieke partijen. De samenstelling van staten en raden, aldus spr., is van invloed op de ontwikke- gedecentraliseerd bestuurs- stelsel. De kracht, die deze lagere publiek rechtelijke. lichamen opbrengen, moet dit stelsel kunnen handhaven. En ook her stellen! Dit gedecentraliseerde bestuur, is de krachtigste fundering van de demo cratie. Centralisatie is als zodanig hier- gevaar en nu de staatsbe- steeds toeneemt meer dan De volksvertegenwoordigers in de Tweede Kam°r dreigen beroepspolitici te worden en zijn dan nog in vele gevallen afhankelijk van het gespecialiseerd amb telijk apparaat van de regering. In het eenvoudiger werk binnen de verbanden van statencollege en gemeenteraad kan het democratisch beginsel van medewer king, der. burgerij bij de bestuurstaak voortreffelijk gehandhaafd blijven. Gezien al deze factoren meende Jhr. De Geer een krachtig beroep te mogen doen op de jongeren om alle krachten In te spannen by de komende verkiezingsstryd, opdat in de nieuwe staten en raden het h.-geluid zo zuiver en zo sterk mogelijk op politiek terrein vorm aan te ne. men, daar lag het voor de hand, dal eveneens de kranten een duidelijk* politieke signatuur gingen vertonen, Zo was het aanvankelijk. Maat de kranten zijn althans de mees te niet blijven stilstaan. Voor de kranten heeft de ontwikkeling zich voortgezet naar verschljnin. gen met algemene belangstelling voor de actualiteit. Tot die actua- christelijke krant "telt kan ook de politiek behorn - - - -- en meestal zal zij er ook toe beho ren. Maar de ontwikkeling heeft te gelijk tot gevolg gehad, dat wat betreft de politieke informatie en voorlichting zeker vandaag niel meer is enige binding aan een be-| onze lezers geen bevreemding wek ken dat wij de christelijke krant zien als een zeer waardevolle zaak. Maar tegelijk een zaak die voort durend bezinning vraagt van allen die er bij zijn betrokken. Welnu, dan is het gesprek over de christe lijke krant een ding dat door ons niet wordt vermeden doch omge keerd zoveel mogelijk wordt ge zocht. Gelukkig niet meer een aangelegenheid haar bestaan in het verborgen moét voortslepen, afhankelijk van de of ferbereidheid van deze of gene. Wie een abonnement neemt op een christelijke krant brengt geen of- fer. Een lexer van een christelijke Paald<! politieke partij, krant is niet iemand, die xich veel "c_h ontzegt. Hij krijgt gen dit rustig eens erkennen een tot verschijningen van eigen, van journalistiek karakter. Zij hebben goede krant in de bns. een krant die ,ha" aandacht gericht op het leve. niet onderdoet voor andore kranten al verscheidenheid, en ->•' i die hem bovendien allerlei biedt, dat hij bij andere kranten mist en dat toch zo wezenlijk is voor de sfeer van zijn christelijk gezin. Nu is onder de reacties op de ac tie voor de christelijke pers één waarop we even willen ingaan. Niet alleen voorzover dit politiek, en nog minder voorzover dit partijpo litiek van aard is. Er is een uit groei geweest van de krant als overwegend politiek ingesteld ver schijnsel naar een maatschappelijk en cultureel verschijnsel, dat naar zijn aard journalistiek bepaald is. dat onze lezers zelf op dit punt Dug bi- de krant wej een oprechte moeilijkheden hebben. De stroom belaneste„ing voor de politiek, maar I?" •*teWW. *ek.r Ut' uitsluitend voor de poli- tiek. En ook de belangstelling voor de politiek geleid en gevoed van- uit de gezonde elementen die er in lijkheden te kampen hebben. De „„twikkeling liggen. In hel een na de ander schrijft ons: ik wist niet dat het zó gemakkelijk bijzonder onafhankelijkheid en on bevangenheid in het journalistie ke oordeel. Maar met de oprech te begeerte om in al deze zaki ging. Maar reeds de eerlijkheid gebiedt, op bedoelde reactie een weerwoord te geraken tot een christelijke te geven. Wat de christelijke krant oefening van de journalistiek, wel voor de voeten wordt gewor- Djt alles is pen is, dat zij de krant zou zijn probleem m van een bepaalde politieke partij, deze onze krant geen Wij hopen ook in weg te vervolgen, ons Men heeft dit ais verwijt in enke le kranten en weekbladen kunnen ie bewust. Dat wij daarbij de sym lezen en ook voor de radio is het pathie mogen genieten van onze gezegd. Gesteld dat het zo ware het de krant verantwoordelijkheid ten vol- lezerskring de laatste weken zijn, dan hebben het wel onomstotelijk bewe- niet als zen. ISRAËL IS VOORZICHTIG TVTAARMATE de betrekkingen tus- radio Moskou vorige maand zijn ge- sen de Sowjetunie en Israël zijn staakt. Vermoedelijk streeft de Sow- verslechterd, is de publieke opinie jetunie thans naar betere betrekkin- in Tel Aviv steeds meer voldoening gen met Israël; zij zou zelfs van meel alliantie-verdrag heeft voorge- Israël zal van zijn kant vermoedelijk steld. In regeringskringen acht men willen verzoeken om hervatting echter een te grote toenadering Joden uit Oost- gewenst, omdat men voor de wereld Europa en de Sowjetunie en de in- niet het odium op zich wil laden, stelling van een permanent contact- zich met een z£n- koloniale orgaan tussen Tel Aviv en de Isra- mogendheid heeft verbonden. eliërs in genoemde landen. Het In plaats daarvan doet de Israëlische meent( dat Moskou op den duur ge- regering haar best, op goede voet te noodzaakt zai zijn de immigratie toe komen met de negerstaat staan, omdat het anti-semietisme ~J—1 -n de gowjetunie de laatste tijd sterk is toegenomen. Ghana. Israël onderhoudt met slechts drie landen van het Aziatisch-Afri kaanse blok, nl. Birma, Japan en dt Philippijnen, diplomatieke betrek- Tenslotte vloeit de aarzelende hou- kingen. Via goede relaties met staat Ghana tracht Israël thans de ook voort uit de i Israël tegenover Frankrijk te doorbreken. rijk na beëindiging Een ander motief voor de aarzelende rijnse conflict toch weer naar een houding van de regering te Tel Aviv overeenkomst met de Arabische lan- tegenover het Franse voorstel wordt den zal streven, zodat de betrekkin- gevormd door de overweging, dat gen met Israël dan weer koeler moe- vallen tegen sraël te hervatten, beschouwt men daar als een waar- Tsraël verheugt zich er over, dat de schuwend teken voor de toekomstige inti-Israëlische uitzendingen Bondsdag herv. mannen op zal besloot hy, om Je te verdleipen In de bestuursproblemen van je woonplaats. Men zal ook daar, nu en In de toekomst. ne burgers nodig hebben, die be reid en bekwaam zyn hun democratische plichten te vervullen. De bondsdag 1957 van de Bond van hervormde mannenverenigïngen op ge reformeerde grondslag zal zaterdag 2 november onder presidium van de vice-voorzitter, ds. A. Vroegindewij, hervormd predikant te Veenendaal, in Utrecht worden gehouden. De voor zitter zal in zijn' openingswoord spreken over over „Is er toekomst?". Daarna zal ds. J. R. Cuperus, hervormd predikant te Waddinxveen. refereren over: „Le- Durf het daarby I vensnood in deze tyd". In de middag vergadering refereert ds. L, Blok, her vormd predikant te 'Capelle aan den IJssel, over: „Wat verwacht men van de prediking?", waarna ds. T. Poot, hervormd predikant te Haaften, een opwekkend slotwoord spreken zal. LVan lier en der Kerken, waarin meer dan een gemeen schap samenkomsten zullen houden, worden nu ook in de omgeving van Perth in West-Australlë gebouwd. Het plan is geopperd door de anglicaanse gemeenten. De kerkdiensten van de verschillende gemeenschappen worden wel gescheiden gehouden, al vindt bU byzondere gebeurtenissen wel een gczameniyke dienst plaats. Men gaat hier niet zover als ln Amerika, waar zulke gebouwen ook wel als synagoge worden gebruikt, of als In Duitsland, waar de zgn. simultaankerken in gebruik zyn voor rooms-kathlleken en protestanten. In Australië omvat het plan alleen gemeenten van Wereld raad-kerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 2