BAKHT SINGH volmaakte kerk asraaEa Ze vertaalden de Bijbel zelf. zoeker naar de Vooi Christus en de kerk Stanley Jones verdedigt Billy Graham ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1957 Toen Bakht Singih nauwelijks tien jaar oud was, kreeg hij van het hoofd van de zendingsschool zijn eerste Bijbel. Blad voor blad verscheurde hij het boek van de blanken. Slechts de omslag van glanzend groen leer bewaarde hij, omdat hij zo mooi was. Hij dacht dat hij met de omslag van het leven toe kon, dat een westerse beschaving, en kennis hem alles konden geven wat hij nodig had. Dertien jaar later stond hij een beetje verlegen voor de deur van een vriend. De woorden: „Kun je mij een Bijbel lenen?" waren nauwe lijks verstaanbaar. Bakht Singh, nu één van de bekendste evange listen van India, die in imeer dan driehonderd steden evangelisatie campagnes heeft gehouden, had ontdekt dat de mooie omslag van iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini het leven niet voldoende was en dat slechts Christus inhoud kan geven aan hét leven. Enkele dagen geleden beklom Bakht Singh in een klein zaaltje in Ede het podium. Hij keek zijn gehoor nauwelijks aan, opende zijn Bijbel en zei: „Let's pray", zonder zijn gehoor aan te kijken. Toen hij eenmaal aan het spreken was, verdween de gespannen uitdrukking van zijn gezicht, werd zijn houding wat gemakkelijker. Zijn ogen begonnen zelfs te stralen toen hij vertelde hoe hij die Bijbel toen in één adem had doorgelezen van het begin van Mattheus tot het derde hoofdstuk van Johannes waar hij van God's liefde las. Bakht Singh is een man die voor een broer van Petrus zou kunnen doorgaan. Zijn gelaat is fijn gesneden, met een sterke kin en een enigszins gebogen neus. Slechts de donkere, bijna koffiebruine ■huidskleur laat zien, dat hij niet uit Palestina maar uit het verre oosten komt. Hij is een Sikh, opgegroeid in de schaduw van Hindoetempels. Van nature was hij godsdienstig. Als jongen reeds liep hij de tempels af om te vragen hoe hij God zou kunnen leren kennen, maar de Hindoepriesters konden hem geen antwoord geven en ook de Sadoeh's niet en de gelovige Sikhpriesters al evenmin. Hij werd een rusteloos mens, die zich in Londen midden in het volle westerse leven gooide en zijn uiterste best deed om met de Europeanen een Europeaan te worden. Alleen van de Bijbel en de kerk wilde hij niets weten. Toch bracht juist die zucht om in alles de Europeaan gelijk te zijn hem in een kerkelijke samenkomst. Aan boord van een boot naar Canada deed hij aan alles mee. Hij was het eerste op dek om shuffleboard te spelen; hij was het eerste op de dans vloer en de eerste in de bar. Toen hij las dat er een kerkdienst gehouden zou worden wilde hij niet gaan, maar innerlijk was hij bang dat zijn Euro- pese vrienden hem niet au serieux zouden nemen als hij ook niet aan de godsdienstoefening van de blanken deel nam. Bakht Singh zat die zon dagmorgen in de dienst, zijn Europe se vrienden lagen nog in bed. Binnen in hem knapte die dag iets. Hij ont dekte dat Christus meer was dan een legende, meer dan een martelaar uit het verleden, maar een levende wer kelijkheid. Achttien maanden later vroeg hij om een Bijbel. Een paar jaar later ging hij naar India terug, niet als een landbouwkundig inge nieur, maar om als evangelist te gaan prediken. Geen geld Voor het' evenwel zover was liep zijn leven niet altijd over rozen. In de cri sisjaren hield het maandgeld van zijn vader plotseling op. Zijn ouders waren in een groot proces verwikkeld en za gen geen kans hem een sou te sturen. Vaak had hij geen geld meer om te eten. Gelukkig bood iemand hem een plaats aan als kok in een restaurant dat ook Indisch voedsel serveerde. Nog nimmer had hij gekookt voor meer dan vier personen. Bakht Singh kan dat verhaal niet vertellen, zonder zelf te lachen. Hij stond in die keuken en wist eigenlijk van toeten noch blazen. Toch bleek juist op dat moment de realiteit van zijn eenvoudig geloofsleven. Een kookboek bestond er niet en dus ging hij Toen „meester Bijl#, die het ge bracht had tot hoofd van een Amersfoortse Ulo, werd gepensio neerd, wilde hij wat meer zien dan de weiden van het westen, de bossen van de Veluwe en de hei develden van Drenthe. Tijdens zijn reis langs de Franse en Italiaanse - Rivièra ging hij ook op bezoek bij vrienden die in het kleine Bor- dighera eer* thuis hadden gevonden, 's Zondags bleef mijnheer Bijl niet thuis. Hij ging naar de kerk zoals hij gewoon was, ook al was de dienst niet in het verstaanbare Frans maar in het rappe Italiaans. In het kleine kerkje leerde hij de predikant van de Waldenzen ge meente, ds. Santini, kennen wiens gemeenteleden over tientallen dorpen verspreid wonen. De kleine kerkgemeenschap ontstond in 1850 door het getuigenis van een arbeider, die tot geloof gekomen was. Twee jaar later werd zijn eenzaamheid tot gemeenschap toen een priester uit het nabij gelegen Vallecrosia tot geloof kwam. Langzaam maar zeker ontstond een kerkelijke gemeenschap. Een rijke Engelse, lady Boyce, stichtte voor de kerk een „asilo", waar van heinde en ver kinderen voor rust konden komen om in een gezonde christelijke sfeer weer op krach ten te komen. Langzaam maar zeker groeide dit a*i- lo uit tot een conferentieoord met 90 bedden, waar week in week uit groe pen komen voor Bijbelstudie, gemeen schap, voor een vacantie waarin men bepaalde vormingscursussen kon vol gen en nog altijd biedt het huis plaats en gezondheid aan groepen kinderen. De kleine kerkgemeenschap was af hankelijk van dit centrum. Zelf konden ze eigenlijk het benodigde geld niet op brengen voor een predikant, maar als de dominee op zondag preekte, door de week huisbezoek deed over vaak lan ge afstanden, en verder directeur was van het centrum dan behoefde de ge meente niet zonder geestelijke lei ding te zitten. Al jarenlang heeft ds. Santini (begin veertig) gehandicapt door kinderverlamming waarvan hij nim mer geheel herstelde, samen met zijn vrouw al dit werk verricht. Hij was do minee, jeugdleider, voogd, administra teur soms zelfs kok. Mijnheer Bijl interesseerde zich voor dit predikantengezin (de Santinis heb ben een dochtertje van veertien, die al veel werk moet overnemen van haar ouders) en leefde mee met hun geeste lijke overwinningen en tegenslagen. Toen dan ook het bericht kwam dat de Casa gesloten zou worden ging het door zijn hart. Voor de oorlog bezat de Noorse statistieken BAKHT Singh verschillende landen. Hij legde er de nadruk op dat hij niet kwam om geld te bedelen voor zijn evangelisatie werk. Hij heeft een volslagen eigen werk opgebouwd dat volkomen on afhankelijk en zelfstandig is. Vader hoeveel zout en hoeveel kerry en hoeveel uien hij moest gebruiken. „God weet hoe kerryrijst moet sma ken," liet hij er op volgen, „want die eerste dag kwam de ober mij roepen om bij een dame te komen. Zij had overal in India gegeten, maar nog nooit zo goed als die dag." Ik was een week op proef, maar toen de eigenaar zaak dat compliment hoorde werd ik meteen aangenomen. Het gebruik van Gods naam in een dergelijk verband geeft ons spoedig het onsmakelijk ge voel van spot, maar als het uit de mond van Bakht Singh komt klinkt het echt. Jezus Christus is niet alleen Heer van zijn geestelijk leven, maar juist ook van zijn dagelijks bestaan. Hij is even geïnteresseerd in het gebed van de mens als in het mespuntje zout dat het eten smakelijk doet maken. In ons gesprek, na de samenkomst met Bakht Singh, spraken we uitvoe rig over zijn werk in India. Hij maakt zijn tweede reis door de westerse we reld sedert hij het Evangelie in zijn land begon te verkondigen (de eerste in 1946) en vervult spreekbeurten in Dezelfde gezangen als thuis Het beste bewijs voor de echt heid van het Evangelie is wel „dat het echt blijkt te zijn als het oprecht wordt beproefd," zei de bekende methodisten prediker van Engeland, dr. Leslie Weatherhead onlangs een preek. Als bewijs baalde hij brief aan, die een Amerikaans sol daat in de oorlogsdagen naar huis geschreven had: „Lieve moeder, Wilt U alstublieft tien dollar van mijn spaarbankboekje aan het zendingsgenootschap sturen. Ik moest uit een brandend vliegtuig springen en landde per parachute op een eiland waar ik vijftig jaar geleden onverbiddelijk zou zijn ge kookt en opgegeten. Nu werd ik met de grootste vriendschap behandeld door een gemeenschap van christe nen. U kunt U voorstellen hoe ik me voelde toen ik in hun midden te recht kwam. Niet alleen kon ik af gelopen zondag in de kerk dezelfde oude gezangen zingen, die wij thuis ook zingen, maar de hele sfeer van het eiland ademt een warmte uit die ■Heen het echte christendom kent" Bakht Singh werkte vooral in de ja- ui 193740 met grote zegen. Hij zag de nood van de kerk in Noord India en die bracht hem tot- een ernstig en diep gebed. Nachten bracht hij biddend door levensvernieuwing te smeken voor mensen die zich wel chris- noemden, maar leefden als hin does. In een kleine gemeenschap met 1500 christenen (in naam) brak een re- Zonden werden beleden, chris tenen gingen anders leven, groepen ge lovigen trokken er op uit naar andere dorpen om in openluchtsamenkomsten het Evangelie uit te gaan dragen. zakenman hadden ge schreven zouden we kunnen zeggen: De Bakht Singh was gemaakt. Van heinde en ver kwamen er uitnodi gingen om te spreken op evangelisatie samenkomsten. In de volgende drie ja ren leidde Bakht Singh zeventig grote campagnes. Honderden en duizenden mensen luisterden naar zijn prediking, maar ondertussen worstelde de evangelist zelf met een probleem; het probleem' van Billy Gral-iam en van alle evan gelisten die in interkerkelijke cam pagnes de blijde boodschap verkon digen. Christenen in naam werden christenen in werkelijkheid, heidenen knielden voor de Heer van hemel en aarde. Maar als Bakht Singh drie maanden later in een stad waar hij had geëvangeliseerd, terug kwam bleek veel jong vuur reeds weer te zijn uitgedoofd. Lag het aan de methode van massa evangelisatie, zo als velen menen? Hij geloofde dat niet. De fout lag niet bij de prediking. De Bijbel zegt dat de mens door de prediking tot geloof moet komen. Die prediking is nop altijd noodzakelijk. De fout lag bij de wijze waarop de mensen werden opgevangen. De be- staande kerken fungeerden niet als gemeenschappen die werkelijk ge meenschap boden, de jonge gelovigen werden niet in de Bijbel opgebouwd, ze vielen weer terug in hun oude hei dense gewoontes, soms omdat christenen in de kerken zelf die ge woontes nog niet hadden afgelegd. Bakht Singh steekt zijn critiek op op sommige gevestigde kerken niet on der stoelen of banken. Hij keert zich niet slechts tegen vrijzinnige invloeden, evenveel critiek heeft hij op de levens houding van veel orthodoxe christenen. Volgens Bakht Singh hoort een christen niet in een bioscoop of revuetheater. Voor hem behoeft de gereformeerde sy node niet langer te studeren en te dis cussiëren. Zijn houding is afwijzend. Hoewel de westerse wereld in 1940 in brand stond, ging het leven in India zijn gewone gang. Bakht Singh trok zich wat terug uit het evangelisatiewerk kocht een huis in Madras. Iedereen i er welkom, 's Ochtends en 's avonds werden er Bijbelstudiekringen gehouden, en 's zondags een godsdienstoefening. Een lidmaatschap kende Bakht Singh niet. Verkiezingen voor ouderlingen den niet gehouden, men kwam eer dig als gelovigen bij elkaar en bad net zo lang tot men volkomen eenstemmig een keus maakte. Overal in hei land ontstonden deze huizen Bakht Singh spreekt niet kerken, omdat, zegt hij, Bijbel nooit een gebouw kerk noemt, een kerk bestaat uit personen." Tegenwoordig komt hij met een heel team ir een nieuwe stad, houdt eer evangelisatiecampagne mei avondsamenkomsten, openlucht- bijeenkomsten, tractaat versprei ding en huisbezoek. Een stad wordt systematisch door hem en zijn groep van soms 20 of 30 medewerkers bewerkt. Als hij met zijn team wegtrekt, blijven er ouderlingen achter die huis kopen, en de mensen gaan opbouwen totdait de ontstane groep van gelovigen zichzelf ge- heel k«, helpen In India 'm V<>1S<'n, de Iolu,,t k«k' er 200 dergelijke groepen, in lijke statistieken van Noorwegen gaat Pakistan meer dan 100 ontstaan ongeveer 2.7 pot van de Hoewel deze evangelist he bevolking naar de kerk. woord „kerk" of ..gemeente' Met paSen steeg het per- U'i centage tot 5.8 en op de '[vrijheidsdag (17 mei) zelfs Geen enkele plaatselijke ge- t°t 11.' meenschap van gelovigen heeft een vaste predikant. Ouderlin gen die de gave van hét woord hebben, spreken in de diensten, anderen die meer geschikt zijn voor huisbezoek worden als zo danig door de gelovigen na gebed aan gesteld. Anderen krijgen weer een ande re opdracht Sinds Bakht Singh zo de mensen zelf is gaan helpen en hen tot een vaste groep samenbracht is de verhouding met de gevestigde kerken en zendingsge nootschappen niet meer vriendelijk. Het werk van Bakht Singh is uitgegroeid tot' een eigen arbeid Hij weigert nog steeds zijn „kerk", kerk te noemen, weigert om er een naam aan te geven, wei gert om ledenlijsten bij te houden. Zelfs worden er geen collectes gehouden in de diensten en toch stroomt er voldoen de geld binnen. We hebben lang nagedacht over het werk van deze begaafde man, die on getwijfeld niet buiten de zegen van God staat. We begrijpen nu, dat sommige kerken niet enthousiast zijn, hoewel zijn werk met de dag groeit en niemand hem kan beschuldigen van een on schriftuurlijke leer. Zal zijn werk een werk zonder organisatie blijven be staan? Het verleden heeft ons geleerd dat zoiets zelden voorkomt. Bakht Singh gebruikt geen naam voor zijn kerkgenootschap, maar zijn werk is tot een nieuwe kerk in India uitge groeid, een kerk die geheel geleid wordt door mensen uit India, die geen steun ontvangt van het buitenland en daarom grote aantrekkingskracht bezit voor de bevolking. Bakht Singh is een man, die zoekt naar de volmaakte kerk, met enkel le vende gelovigen, zonder synode, met „slechts door God aangestelde mensen" om leiding te geven. Bestaat er echter een volmaakte kerk van mensen die misschien wel een nieuwe schepping, maar zeker nog niet volmaakt zijn? Zal evenals de mens ook de gemeenschap van mensen, de kerk, niet heen en weer getrokken worden in de spanning tussen een Heiland die gekomen is om onze straf te dragen, maar nog komen moet om zijn troon te bezetten? Of is Bakht Singh teruggekeerd tot „religieloze godsdienst", waarvan Bon- hoeffer droomde? Of is het geen droom, maar de weg die voor ons moet liggen om tot een werkelijke kerkelijke ver nieuwing te komen? We wagen -het maar niet om dit vraagteken uit te rekken tot een uitroepteken. Mm Casa Valdese (Huis der Waldenzen) een apart ziekenkamertje en een kamertje om kinderen met besmettelijke ziekte te isoleren. Ib 1943 werd ook de Casa door een bombardement beschadigd. Het huis werd spoedig na de oorlog weer geopend, maar geld voor de verdere voorzieningen ontbrak. De Italiaanse wet eist echter dat een huis waar kin deren hun vacantie doorbrengen een e-.- gen ziekenafdeling heeft, en hoewel tientallen katholieke oorden in de omge ving die voorzieningen ook niet hebben. we nu? We kunnen niet ander»: Bouwen! De predikant geloofde dat zijn werk Gods werk was, en ln ge loof ging hij aan het bouwen. Bijna 50.000 gulden bedroeg de eerste be grotlng en het zal wel uitdraaien op 60.000 als alles klaar is. Het geloof was er, het geld niet, maar de plaat selijke bank wilde hei geld wel le nen. De rentevoet in Italië is echter ontzettend woekerwinstachtig hoog. Ds. Santini moet naast de afbeta lingen ongeveer 12 pet. rente beta len. Kennelijk is de bevol king niet antigodsdien stig. maar op haar gemak gesteld, want volgens een opinieonderzoek van het vorig jaar luistert 53 pel. van de bevolking naar de kerkelijke radiouitzendingen en 30 pet. luistert regelmatig naar de korte ochtend wijdingen. Vijf en zeventig procent van de ouders leren hun kinderen een avond gebed opzeggen, maar in slechts 23 van de honderd gezinnen wordt gezamenlijk gebeden en slechts 13 pet. van de bevol king bidt voor of na het eten. mijnheer J. 047 te Amers foort" zijn actie begon- Hij heeft contact op Bijl (giro 8 Bouwen In een brief aan mijnheer Bijl schreef ds. Santini, wat hij aan an dere predikanten schreef: Wat moe- Hoewel de mammouth evangelisatie campagne van Billy Graham in New York nu eindelijk ten einde is, blijft de evangelist het onderwerp van het gesprek. Naast beroemde theologen die hun gedachten onder woorden hebben gebracht, heeft nu ook de bekende zendeling-schrijver Stanley Jones zich in het debat over het werk van Graham gemengd. Dr. E. Stanley Jones wijst er in een ingezonden stuk aan Christian Century op dat langzaam maar zeker de kloof tussen de orthodoxie (die hij brengt onder de noemer „conservatisme") en de vrijzinnigheid wordt op gevuld door een grote groep die naar een synthese wil zoeken. Hij vervolgt dan: De Graham campagne is een symptoom van deze synthese die zich op het ogenblik openbaart. Beide groepen roeken Christus in een verschillende terminologie en via verschillende methoden, beide willen aan Christus deel hebben. De synthese openbaart zich op een zeer belangrijk terrein: het evangelisatiewerk. Daar konden orthodoxen en vrijzinnigen elkaar vinden in de verkondiging van Christus aan de mensen in en buiten de kerken die tot bekering moeten komen. Die synthese is goed en zelfs de achiedde inderdaad in het geval beste, die mogelijk is. Zij is vitaal, niet slechts verbaal (in woorden). iDaarom konden de orthodoxe kerken en de Pro testantse Raad van kerken (die volgens dr. Jones dus vrijzinnig is) elkaar terecht vinden op de basis van deze campagne. Deze samenwerking zal zoals immer door twee groepen worden aangeval len: de radicale conservatieven en de radicale vrijzinnigen. Beide zullen dit aanvoelen als een compromis. Dit ge- te prediken en de Bijbel te vertalen. Geen zendeling ging ooit naar de Hmars en toch is dit volk bijna geheel tot het Christendom overgegaan. De secretaresse voor Ver talingen van het Amerikaans Bijbel Genootschap vertelde iets over deze stam in haar brochure: „The Bible Speaks Today." „In 1871 verenigde de Hmar stam zich in Assam met de Lushias om een Brits fort aan te vallen in Alexanderpur Na enkele strenge strafexpedities werden de Hmars ver slagen, maar de Britten verklaarden het gebied niet toe gankelijk en classificeerde al de Hmars'als koppensnel- t wachten tot dicijnen ging studeren i het Evangelie Dibrugarh. Hij slaagde i nog scheikunde. Maar Dr. Thanglung vond dit alles slechts een inleiding tot zijn eigenlijke levenstaak: te zorgen dat het volk het Woord van God in zijn eigen taal zou kun nen lezen. Hij zette zich aan deze langdurige en moeilijke arbeid en werd de laatste jaren bijgestaan door zijn be gaafde neef Rochunga Pudaite. In 1946 kwam het Nieuwe Testament van de drukpers en sindsdien verschijnt er 'eder jaar een gedeelte van het Oude Testament. Ondertussen is deze kleine groep van gelovigen, die zich ichtte naar wat zij vond in de bijbelgedeelten die haar ter beschikking stonden, en die aangewezen was op leiders betreffende de Zoon van God. Een kleine groep bergvolk had er honderd en tachtig kilometer n en wandelden naar Lushias die de Bijbel bezaten den lezen. Ze leerden grote stukken tn de Lushia taal uit het hoofd. Toen ze in hun eigen stamgebied terug kwa- school gaat, of het men begonnen ze de uit het hoofd geleerde gedeelten te moet ieder jaar vertalen. omdat deze 1 Zij hebben niet slechts hun eigen kerken en scholen ge- over bouwd, maar hebben ook een uniek Zondagsschoolsys- kon- teem ontworpen, waarbij iedere man, vrouw en kind B--Ji Bil- Graham. De ultra-conservatieven vallen hem in hun bladen aan en de ultra-vrijzinnigen doen hetzelfde. Maar beiden behoren slechts tot de franje. De rest van de conservatieven en de vrij zinnigen, die het „bijtend conservatis me" en de „dorre vrijzinnigheid" moe zijn. zien in deze kruistocht een kans om samen mensen voor Christus te win nen en zij hebben deze kans ijverig aangegrepen. Zij bood een open deur uit een impasse. Na Ml I Graham ben ik bewust of onbewust een plaats ii de beide groepen elkaar kunnen ontmoe ten in deze beweging, die naar een syn these van tegenstelling voert. Daarom reeds moet de beweging blij begroet worden. Het is een beweging van de Geest. Overal kan men de symptomen opmerken van een verlangen dat ver der wil komen dan de tegenstelling tus sen these en antithese. Een orthodox blad behandelde de vraag: „Is Stanley Jones vrijzinnig?" en kwam tot de slot som dat hij een „fundamentalistisch hart" en een „vrijzinnig verstand" heeft. Waar het om gaat. is dat zij, hoewel orthodox, deze combinatie arden. Meer en meei in van de Christenen uit naar synthese. genomen met bevriende predikanten, hij is gaan praten met mensen uit de oecumenische raad Het centrale hulpwerk van. de oecumenische be weging wil wel helpen, maar door omstandighe den kan zij pas in 1951 fondsen ter beschikking stellen En 1959 is te laat. Nu heeft de oecumeni sche raad in Nederland gezegd dat zij het verzoek van de heer Bijl zullen bespreken. Ook de N.C.R.V. heeft haar Interesse getoond en zal zeei waarschijnlijk in één van haar uitzen dingen iets over het werk van ds. San tini vertellen. Door een artikeltje in eer kerkblad begonnen de eerste Neder landse giften al op de giro van de heer Bijl binnen te druppelen. Het begon met een vakantiereis, het oog ging open voor de nood en ti het een last geworden voor een Ne derlander om geheel belengenloos te zien wat hij kan doen om dit Italiaan se geloofswerk te helpen en zi kleine groep protestanten ln dit Rooms Katholieke land te steunen. Nieuwbouw: de ziekenzaal De mijlpaal Een mens passeert veel mijlpalen in zijn leven, vooral veel letterlijke als hij in een auto zit. De mijlpaal die wij tussen Amersfoort en Utrecht passeerden was een ge woon stukje beton langs de Weg met letters en een getal. Niets bij zonders en toch trok hij onze aan dacht. Boven het opschrift Utrecht stond namelijk de naam van nog een stad, een buitenlandse stad. Ook dat is niets bijzonders nu de nummering van de Europese we gen zich ook over ons wegennet uit strekt. Toch trok deze naam de aandacht. Er stond: Londen. Wij waren maar gewoon op weg naar Utrecht en toch zei de mijl paal: Londen is het eindpunt van deze weg! Onwillekeurig moesten we denken aan de bekende Neder landse schrijfster Corrie ten Boom (Gevangene en tochdie sinds haar gevangenschap in een Duits concentratiekamp haar horlogewin kel heeft gesloten en de wereld rondreist om ieder die het horen wil te vertellen van haar hemelse vader. Twee jaar geleden was ze in Korea waar de Amerikaanse dol lar twee .maal zoveel waard is als elders in de wereld. Juist die och tend kreeg ze een cheque van 1300 dollar. Ze ging naar een reisbu reau en begon haar vliegreis te boeken. „Waar gaat U heen?" „Eerst naar Hongkong," antwoord de ze, „dan naar Formosa, van daar naar Manilla, dan Sidney...." De jonge man achter het loket on derbrak haar en vroeg: „Maar wat is het eindpunt van Uw reis?" Corrie ten Boom zou niet geweest zijn wie zij is, als ze niet had ge antwoord „Heaven". Zonder zich ergens over te verbazen vroeg de man: „Hoe spelt U dat?" Pas toen hij netjes H.E.A.V.E.N. op het pas sagebiljet had geschreven begreep hij dat het niet om een aardse stad ging. Een beetje verstoord greep hij een nieuw biljet en zei: „Ach, dat bedoel ik niet." De eeuwigheid ligt zo vaak buiten het bestek van ons dagelijks leven. Als we op weg zijn naar Utrecht is het eindpunt van de weg Londen ver van ons gedachtenleven verwijderd. Toch zijn er telkens langs onze le vensweg mijlpalen, die ons herinne ren aan het eindpunt. Men wil ons tegenwoordig wel eens laten geloven dat de eeuwigheid niet belangrijk is en het slechts gaat om ons leven hier op aarde. Inderdaad zijn er wel eens christe nen zo hemels gezind dat ze voor deze wereld niet meer deugen. Maar moeten we daarom de eeu wigheid afschrijven. Het één is even onevenwichtig en eenzijdig als het andere. Achter Utrecht ligt Lon den, achter maandag de eeuwig heid. Zijn we klaar voor die eeu wigheid? Later dan ooit Boer Jansen had twee kleine jon gens, met een technische knobbel. Op een wintermorgen, toen ze niet naar buiten konden, kregen ze het in hun hoofd om de pendule te gaan onderzoeken. Ze zagen kans om hem helemaal te slopen maar hadden er heel wat meer moeite mee om het ding weer in elkaar te krijgen. Op een enkel schroefje na, dat ze maar aanzagen voor een blinde darm, kregen ze het toch voor elkaar. De volgende morgen werd de boer wakker door het slaan van dè pen dule. 87 keer liet het ding zijn ko peren slagen horen. Verschrikt sprong hij uit bed en riep:„Jon gens wordt wakker, vrouw wordt wakker, het is later dan we den ken, later dan het ooit geweest Schreef Paulu» niet eens:„Gij ver staat immers de tijd wel, dat het thans voor U de ure is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen. De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij." onmogelijk is? Ligt de toekomst de kerk bij een „fundamentalistisch hart" met een „vrijzinnig verstand' of zal de franje van de hedendaagse kerkelijke en theologische beweging de weg naar de toekomst wijzen? Hoeveel Naast de talloze discussies over de i-[grenzen van de kerk en theologie die de Billy Graham campagne In New York heeft opgeworpen, slaag- Deze brief geeft tevens een beter in- c. t de de evangelist er in op de laatste zicht in het „vraagteken Stanley Jo- B nes." die man wiens boeken in UIlo. "l«l dt «mpajnc no* een nieuw ze kasten van orthodox denkenden staan, «IJ het onschuld!* debat te ontkete- maar die de laatste jaren herhaalde- nen. lijk ie uitgekreten voor een ras-echte-1 j De slotsamenkomst werd lm de tvuui uy vrijzinnige. Rest de vraag of hij in de openiUcht gehouden op het beroem- klas wordt verwacht. Ieder die near de Zondags- tu^y^ jechU^en^ Unkj ^een |de Times Square, dat op de laatste dag van het jaar altijd het toneel ls „Negen en dertig jaar lang zette dit evangelisatiewerk spreekt tot de mens en alle christenen boodschap door i de levende kerk uiteindelijk tot de links moeder, vader of de kinderen voorpost is die het terrein heeft verkend examen in Bijbelkennis n/Ie00en, s die versuisd^wmd ^r^h^.en brooddronken dronken) oud. jaarsavondlol. Volgens de kranten geloven dat de Bijbel vandaag nog enling was zich voort, tot uiteindelijk een knappe jonge Hmar, me- en door moeten kennen.' dusie komen dat een werkelijke synthese I luisterden 200.000 aanwezigen onder grootste stilte naar de spreker. De volgende dag verklaarde het hoofd van de politie dat er in werkelijkheid slechts 75.000 mensen waren geweest. Volgens een berekening van het team, gebaseerd op de afmetingen van het plein en op de ervaring van de laat ste jaren zouden er 125.000 mensen hebben staan luisteren. Wie er gelijk heeft, doet er niet veel toe. Ik geloof dat de doorsnee predi kant van ons land al tevreden zou zijn met een opkomSt van 78.000 of zou dat aantal hem van zenuwen reeds de mond doen snoeren? Naast de zoveel duizenden die la de openlucht de samenkomst volgden be reikte de televisie die avond nog ette lijke millioenen, die stil ln hun huis kamer luisterden naar een heel een voudige boodschap var het Evangelie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 17