Blad ^JBaby-óitter^ NEE, Kaas van de monniken Kritiek en achterdocht BRDEFJES VAN M'N GETROUWDE ZUS 195 ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1957 I Numi I 238 i I y Wist u dat volgens een oude over levering kaas het „brood van de apostelen" wordt genoemd? Sommige monniksorden hebben hun naam tronwens aan heel wat bekende lek kernijen gegeven, denkt u maar eens aan de Benedictine of het Trappis tenbier. Die Trappisten z\jn ook de „uitvin ders" van de kaas, die Port-du-Salut wordt genoemd en die oorspronkelijk afkomstig is uit het Mayennedistrict in Bretagne. Maar de produktie bleef niet beperkt tot het klooster, de kaas wordt tegenwoordig, in talrijke fa brieken, voornamelijk in het zuiden van Frankrijk, gefabriceerd. Alleen die kaas van de fabrie ken heet dan Saint Paulin. Het is een typische dessertkaas, geurig, fris en rijp, en zweemt enigszins naar het pikante. Daarom is Saint Paulin ver rukkelijk by ietwat zurig („rins") fruit, na wat noten of by een glas wijn, Beaujolais bijvoorbeeld of Bor deaux. De Saint Paulin houdt u ?eker vijf weken goed bij een temperatuur van ongeveer 7 graden. Zet deze kaas mag geen te grote verantwoordelijkheid dragen liefst p'a« tJUIZE MELANIE, Spruitenbosstraat 17, Haar lem. Dat is het adres, het adres van een I jarige. Tien jaar geleden, in september 1947, I richtte de Christen Jonge Vrouwen Federatie dit tehuis op. Het was bedoeld als internaat voor meisjes, die overdag in gezinnen werken en zich 's avonds door middel van cursussen j voorbereiden op een opleiding die ze later I graag willen volgen, zoals gezinsverzorgster of leerlingverpleegster. Mejuffrouw J. Soeteman is de directrice. Samen met de staf, die in het geheel uit vijf j personen bestaat, zorgt ze voor die dertig meis- 1 jes en ze probeert zoveel mogelijk de gezins- l sfeer te benaderen. Ze vindt het, zo schreef ze !j in hef contactblad van de C.J.V.F., een voor- recht om dit te mogen doen „omdat wij op lier jonge meisjes een stootje kunnen 4 geven om een zelfstandig leven aan te kunnen, I maar bovenal omdat we mee kunnen werken, i het motto van de C.J.V.F. waar te maken, dat J Jezus Christus als Heiland en Heer, gekend i gediend wordt veel JUFFROUW SOETEMAN zei: „Zullen we dan nu maar eerst ren het huis bekijken? Straks ten de meisjes thuis en dan iedere kamer bevolkt. Er er al een paarZe •hte, want we hoorden land heel hoog en schel een lelodietje fluiten. Toen liep ze lek de trap op en zei, ter ijl ze een kamerdeur cpen- ,,De groep is nog maar en week geleden aange- daarom ziet het er nog o „bewoond" uit. Maar jt wordt langzaam maar ze- gezelliger." iHet was een'grote kamer, die Ikeek op de Spruitenbrss -aa rt hier en daar een klein fstie °f een stoel. Er was ge- ickerd met de ruimte. Juf- iw Soeteman zei, toen ze a MatM„ -jj-^ere kamer liet zien, ouw, n ar bedden boven elkaar jn, die inden: „De groep moet mi- rernatiofoaal dertig meisjes tellen, n Müni n ,fan het huis zich handha- export«n v'n *Un nog steeds bezig e geneje' subsidie te krijgen...." hebbes n een kamer met een schuine og. De lken zoldering zat een meisje op dan dle|>r divanbed Haar re-enmantel g aan, haar hoofddoek nog om, ug uit [jrief te iezen 2e lachte toen op binnenkwamen; juffrouw Soe- hemnan zei: -i3. die P°st is 20 be" grijk altijd!" Het meisje knik- ancune. en verdiepte zich gauw weer in bijzonjar lectuur. Om haar niet te sto- 1 zei de directrice met gedemp- Vnai stem: „De meisjes houden zelf n kamer schoon. Hoe ze het wil- t voor doen, moeten ze zelf weten, kei" T róet het hele stel, of om beur- - met zijn tweeën of zo. Wij van uncnen staf kijken natuurlijk wel of officieel goed gebeurd is." daalden de trap weer af beneden en kwamen door de n Müntjken met een paar enorme gas- iiet. Dai nforen. Dat moet ook wel, ;aan we ;hten we, voor maaltijden voor estatie n kleine veertig personen iede- ,ak de e dag! Maar juffrouw Soeteman Begrijp: „Nee, alleen zondags eten maar met zijn allen. Door de week antenberjn de meisjes 's middags met zij wej gezinnen mee aan tafel." Die bi) )e tnin n-iet a' te 0root' politie stond voornamelijk uit een na oveisueZd. „We volksdansen er en Instant! zomers is het een heerlijk aan de je," zei de directrice ,,'t Zou ik 11 prettig zijn als het wat gro het a was< maar och.Een op en Vjgkf mens, die directrice. Op- !'st'sc'' 00 want het be- andere niet altijd meevallen om 1 eilijkheden van materiële ok haar d het huis betreffende die problemen op meer alge- voor no en terrein (want met zovelen was nokefen er wei puzzels zijn!) het rmgelu7,'d bieden. Concreet stuk werk niet* vej"®' 'n de 8rote zitkamer vol met bloemen en planten vertelde ze over het ontstaan van „Huize Mela- nie". Het huis is genoemd naar me vrouw Melanie Polij-Wessels, een zeer bekende oecumenische figuur in Haarlem, die overleed voordat de oprichting van het tehuis een feit werd. De Christen Jonge Vrou wen Federatie, van wie dit „Mela- zoals de directrice het uitdrukte, wilde overbelaste huisvrouwen hulp bieden en meisjes, die door oorlogsomstandigheden te weinig naar school hadden kunnen gaan, een opleiding geven in internaats- verband- Zo werd dit gecombi neerd; zelf de helpende hand rei ken en eigen kennis vergroten. In de loop der jaren werd de ze opzet gewijzigd en- nu is- het zo, dat „Melanie" als het ware een vooropleiding is voor de zg. een voudige sociale beroepen, als daar zijn: kraamverzorgster, ge zinsverzorgster, kinderverzorgster in tehuizen, leerling-verpleegster, Voor de uiteindelijke opleiding van deze beroepen moet een meis je minstens achttien of negentien jaar zijn. En „Melanie" tracht Lastig Wie bijvoorbeeld het ULO- diploma behaald heeft, of een paar jaar huishoudschool heeft gedaan, zit eigenlijk in een las tig overgangsstac':um. Zo'n meisje is dan zestien, zeventien jaar. Als ze nu een jaar naar „Melanie" gaat, leert ze on der leiding van deskundige en bekwame huisvrouwen het huis om lafer nog beier ie kunnen helpen —r tien avondwijding, tien uur naar bed, kwart over tien lichten uit 7 Woensdag- en zaterdagmiddag en I zondags vrij. „Blijft een meisje gedurende het hele jaar bij het zelfde gezin?" „O nee", zei juffrouw Soeteman. „Ze staan in twee verschillende gezinnen, dat wisselt om de dag. Op die manier léren ze zich instel len op twee verschillende mili eus, want het ene gezin zal bij- voorbeeld kleine kinderen hebben, het andere uit oudere gezinsleden 1 bestaan. Na de Kerst- of Paas vakantie wordt er wel eens ge wisseld, maar dat wordt geval voor geval bekeken. Zo'n hele op leiding is er op gericht, het meis je een zo groot mogelijke zelf standigheid in het huishouden te doen verkrijgen, zodat ze het na een jaar allemaal zelf kunnen." „Voor meisjes, die kraam- of pezinsverzorgster willen worden, is dat natuurlijk heel belangrijk Maar die andere beroepen: leer lingverpleegster of kinderverzorg- Behalve als kaas-op-zichzelf kunt u de Saint Paulin ook heel goed ver werken. „Bettatou farci", probeert u dat eens. Gevulde bieten, zouden wy zeggen. Voor vier personen heeft u twee gekookte bieten nodig met een diameter van ongeveer 6 cm. Die i schilt u, halve a u holt De uitgeschraapte bietenmassa ver metigt u met twee hardgekookte ver kruimelde eieren en met aan dunne flinters gesneden 200 gram Sainl Paulin. Hiermee vult u de bieten hoog op. U kunt er eventueel peper en zout bjj gebruiken. Strooi er, voor u die bieten opdient, een geraspl sjalotje overheen. „Nou, u vindt het wel, hè? De thee staat op 't lichtje en als u een koekje wilt nemen, gaat u gerust uw gang, hoor." „Ja mevrouw". „De kinderen zijn niet las tig, ze slapen meestal rustig door. U hoeft af en toe alleen maar even te kijken of ze zich niet hebben blootge woeld." „Goed meneer". „Nou dan gaan we maar. We komen niet te laat thuis, hoor. Dag juffrouw, werkt u plezierig." „Dag mevrouw, dag meneer, plezierige avond!" De deur gaat dicht, de baby-sit is alleen. Ze heeft een r heel lange en hopenlijk rustige avond voor de boeg; het dm is nu kwart voor acht en tegen elf uur, half twaalf komen de vader en de moeder van de drie kleine kinderen, die boven rustig liggen te slapen, weer terug. Ze kan onge stoord en heerlijk doorwerken, dictaten uitwerken (want meestal behoren de baby-sitters tot het gilde van de stu derenden) of allerlei kleine „klusjes" doen, waar ze over dag geen tijd voor heeft. Het geld, dat ze met het baby sitten verdient, vormt een deel, soms wel het belang rijkste deel van haar inkomen. En ze verdient het op een prettige manier, ze kan er bij studeren me liefje wat wil je nog meer. pas hierover wat verbolgen is. Trouwens, de meeste oppas-c«n- trales hebben een dubbel tarief voor de uren na middernacht, dus het valt u financieel misschien ook een beetje rauw op de maag. Als u telefoon heeft thuis, neem dan de moeite op te bellen c Heeft u geen telefoon, maak dan, zoals gezegd geen afspraak die u niet kunt nakomen. Maatregelen beter dan vader en moedei weten, hoe zo'n kind rea- a*. koKtt cit geert? Ieder dient voor zich zelf Ja soms zou debabysit «jt t# maken of het nodig is de echt wel wat meer willen. Na- kinderen te vertellen dat Dê baby-sit mag best ee koffie of thee zetten, als wil maar eigenlijk is het wel zo beleefd te zorgen dat de boel klaar staat. Niets is zo vervelend om in een onbekende keuken te moeten rondscharrelen. Vertel ook, waar de oppas schone luiers of kleer tjes kan vinden, voor het geval een van de kinderen een „onge lukje" heeft gehad. En vooral: vergeet niet te zeggen waar u de avond denkt door te brengen. Het hoeft niet, maar er kan iets ge beuren waarvoor de oppas niet al léén het risico wil dragen. melijk dat de ouders van te avond iemand anders komt ;Soms heeft de baby-sitter een heerlijk kalme avond, die ze rustig studerend kan doorbrengen, maar soms ook is het één aan eenschakeling van allerlei narigheden met de kindaren voren wat meer maatregelen namen, zodat het baby-sitten geen avond wordt van heen en weer gevlieg tussen kinderka mer en zitkamer. En de baby sit zou het ook zo prettig vin den. als haar van te voren dui delijk werd gezegd, waar al lerlei spullen opgeborgen zijn, die op een bepaald moment no dig kunnen zijn. Meestal zal de babysit u van op te voren al wel allerlei dingen het moet niet vragen ae Dfflsy=r* -'"v- opgescheept met dat met niets, met geen koekjes of de knie. Maar die i het is allesbehalve reëel, zich van af te maken met te zeggen: „Daar is ze nu eenmaal een baby sit vooi en ze wordt er toch vooi betaald?" kin deren overdraagt op een ander is het zaak te voorkomen, dat die avond geen te grote verant woordelijkheid legt op de schou ders van hen, die deze verant- Hoog werktempo Zo ziet de jarige er van bui ten uit: een statig herenhuis met luikep in vrolijke kleuren ge schilderd. houden door en door, in de avonduren volgt ze cursussen en wat het voornaamste is, ze leert zich aanpassen in de om gang met velen, waar de overgang van het tamelijk beschutte le ven thuis naar dat van een in ternaat, of van het platteland naar de stad,. .gemakkelijker wordt gemaakt. frouw Soeteman je is het best vol te houden". En ze vertelde over de dagindeling. half zeven opstaan, ze ven uur: ochtend wijding, ontbijt; van half negen tot vijf uur in de ge zinnen werken, kwart voor zes ge zamenlijke brood maaltijd, daarna „Het werktempo In de inrich tingen ligt meestal vrij hoog," leg de juffrouw Soeteman uit. „En er is heel veel huishoudelijke handig heid voor nodig. Als een meisje, dat nog niet veel verder heeft kunnen rondkijken dan haar eigen omgeving opeens in zo'n inrich ting geplaatst zou worden, komt ze in een totaal nieuwe wereld te recht, bij mensen die ze niet kent en die haar niet kennen. Ze kun nen zich dan hopeloos eenzaam voelen en daarom is zo'n jaar in „Melanie" zo nuttig, omdat Ze verdienen hun eigen zakgeld, die „Melanezen", zoals ze zich zelf noemen. Van hun salaris wordt een gedeelte aan het inter naat afgedragen, maar zélf hou den ze nog 9.50 per week over. In zo'n omgeving van louter bakvissen is er natuurlijk al tijd de kwestie van de „verke- Het kan namelijk gebeuren, dat woord weg te gaan en de zorg woordelijkheid niet kunnen een kind, dat an- aan een gehuurde babysitter niet mogen dragen. ders altijd rustig over te laten. Een heel ver slaapt, toch wakker trouwd familielid of kennis, die mum u wordt en om moe- de kinderen goed kennen, is der gaat roepen iets anders. Maar een ziek of a Inplaats van het koortsig of jengelend kind kan r\r)Xlm5GpXISCnG ITÏITÏn gwil5t "n wanhoop worden is net een wiia- >n i)Qor_ dan vooral hoe de ken staan, voordat u weggaat en bezorg de babysit geen on aangename verrassingen. vreemd, dat zich oppas. Als over het ledikantje doet, zegt buigt. Leiden is in tasit, want breng zo'n peuter i het 1 stand, dat heus wel terug komt, dat ze alleen maar eventjes weg is, met pappie dat eemvoudig niet, Wat de baby-sit ook zo graag ou willen, is dit: bepaal het tijd stip van terugkomst liever wat ruimer dan te vroeg. Wanneer u zegt, dat u uiterlijk half twaalf begint 'dus thuis bent en het avondje bij de hartbrekend te kennissen of de familie was zó Snikken. gezellig, dat u er nog maar een Er zullen van- een paar uurtjes aan vast knoopt zelfsprekend ook en eerst tegen twee uur. half drie kinderen zijn, die komt aanzetten ja, dan moet het lakonieker op- u niet verbaasd zijn dat uw op- huishoudschool of elders, of, als er geen cursus is, huiswerk maken of handwerken of iets dergelijks, om half ring". -,JDat is toch heel nor maal," zei juffrouw Soeteman. „Ze zijn nu eenmaal in een pe riode van zichzelf en elkaar ont dekken. En als er een een vriendje heeft, mag hij gerust op bezoek komen. Maar weet u, die kinderen corrigeren zichzelf. Zo'n groep voelt zo zuiver aan en weet precies of het wel of geen geschikte jongen is. En dat zeggen ze dan óók Gekke kunstjes met oorclips Half twaalf Het geen erg smakelijk on derwerp het gaat namelijk over uw kousen en dan speciaal de voeten ervan. Nylonkou sen hebben, als u tenminste niet behoort tot hen die 'iedere dag hun voeten was sen en iedere dag hun kousen uitspoelen, de hebbelijkheid, dat ze onfris gaan ruiken. Be halve dat kunnen ze een broeinest worden van bacte riën en andere micro-orga nismen, waardoor het optreden van teenschimmel en andere huidziekten niet onmogelijk Op modeshows (die nu weer op volle toeren draaien) kun Je soms leuke ideeën opsteken die niet di rect op de kleren die de manne quins tonen, betrekking hebben. We hebben deze week eens spe ciaal op de oorclips gelet, en ont dekt dat die dingetjes vaak ook nog voor andere doeleinden wor den gebruikt. We zagen een clip (eigenlijk meer een hanger met vijf bunge lende kralenstaartjes) gebruikt als Het thee-uurtje op vrije mid dagen: handwerken, lezen, naar de radio luisteren of zomaar een beetje praten. En rondgaan met een schaal koekjes, natuurlijk. noet :n plaati jn in aarlijke ;en, zelfs -betti blfcp het ronde tafeltje So af en (L bij de betegelde schouw allen" P- bet C.J.V.F.-embleem, ligt In hun werk thuiskomen. "TWEE menselijke eigenschap pen waar ons landje vol van zit zijn kritiek en achter docht. Telkens weer merk ik het uit brieven van lezers en lezeressen, hoe achterdochtig men veelal tegenover elkaar staat en met hoeveel genade loze kritiek de één, de ander afkraakt. Opbouwende kritiek is goed. Die kan en zal in vele gevallen dankbaar aanvaard worden Maar deze wordt, in vergelijk met de afbrekende kritiek maar schaars gevonden. Hier links en rechts van me liggen brieven, waarin over deze hoogmoedige eigenschap van op alles en iedereen wat te hebben aan te merken ge schreven. Een Leidse studente, die als „exchange student" een jaar in Amerika is geweest schrijft: Het is werkelijk heerlijk-om weer terug te zijn, omdat je nu eenmaal erg ver knocht bent aan je land en de cultuur daarvan, maar. toch zijn me een paar dingen erg tegen gevallen. HOE komt het toch dat de men sen hier vaak zo ontzettend achterdochtig en afkammerig zijn?„Nou, dat kind heeft het vast wel hoog in haar hoofd gekregen, na een jaar bij die rijke Amerikanen". of: men sen, die me najouwen op straat omdat ik (in m'n vakantie) toe vallig een in hun ogen wat vreemde broek aan heb of var pleizier loop te zingen." enz. Volgende brief. Van iemand die haar mooie taak vindt in „Zonnewende". (Arbeid door en „Inplaats van op Gods veelzij digheid te zien, zijn er mensen, die alles afkeuren wat niet pre cies is volgens hun opvattingen In „Zonnewende" zijn we dank baar voor de verscheidenheid en we genieten van de eenheid in Christus." En even verder, waar zij het heeft over de zieken, die door epn zware strijd tot de overwin ning zijn gekomen, maar die niets van die strijd aan anderen laten merken: „Dan kan ik zo verontwaardigd zijn, als er men sen durven zeggen: „Nou ja, maar die is er zo makkelijk on- Uw verontwaardiging deel ik van harte mee. O, 't Zijn meest al mensen, die zelf altijd lopen te klagen en die zodoende alles behalve een leesbare brief van Christus zijn, die van een blij moedig gelovige zeggen: „Die is er maar zo makkelijk onder." O, die onbarmhartige kritiek! Wat doen we daar elkaar 'n pijn mee en hoe door en door hoog moedig is het in de grond der zaak. Een zin uit een andere brief: een mede-gelovige is nog geen kind Gods," (Met een ver wijzing naar Joh. 3 over de uit- zou dat ook niet graag doen. Er is al teveel over geschreven en over gepraat, 't Wordt tijd dat we elkaar in liefde zoeken met de daad. En laten we dankbaar zijn voor alle kringen en orga nisaties waar de eenheid in Christus wordt beleefd. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de Ned. Chr. Vrouwenbond, de N.C.R.V. (reis- en radio-ver.), het C.V.V.. hét P.I.T. enz. Maar mensen, laat die gena- leloze kritiek toch zwijgen. Dat kleinzielige gedoe van alles „gek" te vinden wat er eens een beetje tussenuit loopt. Sta niet zo vlug met uw oordeel klaar. Denk altijd in de eerste plaats het goede van uw mede mensen, probeer in een u vre selijk antipathiek iemand toch nog het goede op te sporen en moédig dat aan in hem of haar. We zijn zo miserabel ka rig met onze aanmoedigingen. Overpeinzingen van Margaritha verkiezing). Ik begrijp dit niet. Als mijn mede-gelovige geen kind Gods is, dan is hij ook geen gelovige. Gelooft hij in Christus als zijn Zaligmaker dan is hij een kind Gods. Waarom dat te gaan betwijfelen? Waar om te gaan wroeten in dat stuk van de uitverkiezing, waar de knapste professor in de theolo gie met z'n verstand zelfs niet bij kan? (Gelukkig maar!). En ga ik daarom te ver in de geest der liefde? Die geest kan nooit te ver gaan. En de heer B. te R'dam, u zal oOk. wel eens gedacht heb ben, nooit meer iets te zullen ho ren op uw brief, waarin u mij over de verhouding: Hervorm denGereformeerden schreef, geïllustreerd met enkele pijnlij ke gevallen van wanverhouding Weet u: onze krant is geen ker kelijk blad en daarom kan ik hier geen artikel schrijven over leze verhouding. Trouwens: ik terwijl ieder mens daar zo'n be hoefte aan kan hebben. En dan die achterdocht: „Dat doet hij (zij) ook niet voor niets, zeg!" „Denk maar niet, dat die ke rel dit uit pure hartelijkheid doet. Daar steekt vast wat ach ter". Kan best waar zijn, maar 't kan ook niet waar zijn. Waar-, om dan direkt als eerste reac tie het slechte te veronderstel len? Omdat we al zo dikwijls in mensen teleurgesteld zijn? Ja Maar zou dit niet veel mindei vaak voorkomen, als we elkaa' eens met meer vertrouwen en in ootmoed, in besef van eigen on volmaaktheid, tegemoet kwa men? Er wordt niet voor niet? gesproken van ontwapenende vriendelijkheid, eerlijkheid, lief de. Daarmee slaan wij de grote Vijand, die ons In een mede mens tegemoet kan treden, de wapens uit de handen. En we beletten hem tevens in ons eigen hart binnen te dringen. We moes ten eens wat meer doen aan Zelf kritiek. Dan zwijgt de liefdeloze kritiek op onze naaste vanzelf wel. U hebt wellicht ook wei eens mensen ontmoet, die u zo kin derlijk van top tot teen op kun nen nemen? Dat zijn van die kritikasters. Ze weten op slag wat voor schoenen je aan hebt, jurk,, hoed, koysen, kapsel, oor- Je bent aan de buitenkant in een sekonde tijds gewogen en meestal te licht bevonden. Dit is een uiterst onhebbelijke gewoon te, waaraan naar ik hoop. geen onzer lezeressen en lezers zich schuldig maakt. Zullen we nu eens allemaal met Gods hulp ons best doen, de ander uitnemender te achten dan onszelf? Altijd eerst aan de ander te denken, ook in het weg verkeer? En als we iets tegen iemand hebben, naar hem of haar toe gaan en het onder vier ogen rus tig uitpraten? Vooraf vragen of Gods Geest met ons meegaat en ons in ons spreken door Hem la ten leiden. Zo heeft Jezus het ons geleerd. MARGARITHA Mhr. C. B. te Den H. Fijn, dat u hierin zo'n mooie taak gevon den hebt. Natuurlijk is iemand niet het eigendom van Christus omdat zij predikantsvrouw is. Misschien hebt u haar verkeerd verstaan of begrepen, want ik kan me zoiets niet voorstellen. Natuurlijk heeft onze krant be langstelling yoor het mooie werk van de bijbel-kiosk en naar ik zéker weet. daar ook al eens een artikel (met foto) aan ge wijd. Dat hebt u dan zeker over 't hoofd gezien. Een hartelijke 'roet. Mevr. De J.M. Ik vergat vo rige week nog aan mijn krab beltje aan u toe te voegen, dat de werkelijkheid niet aan uw voorstelling beantwoordt. Niet groot en ook niet flink en een beetje sterk. Alles goeds ge wenst van M. Voed u goed en blijf gezond Onder de titel „Oosterse ge rechten" hebben de dames L. CamerikWinkelmann en M. J. ScheursBonjernoor een boekje samengesteld met Indonesische en Chinese recepten voor de Nederlandse keuken. De Neder landse huisvrouwen kunnen haar winst ermee doen. Aan de hand van de recepten in dit uit stekend verzorgde boekje (uit gegeven bij N.V. Uitg. Nijgh en Van Ditmar te Den Haag) kun nen zü weer eens wat „anders dan anders" brengen. Dit zal zeker ook bij de mannen in de 6maak vallen. Voorts werd ons toegezonden een boekje met raad en daad van prof. dr. C. den Hartog, die men ook wel eens voor de radio kan* horen. Hij gaat uit van het standpunt „Voed u goed, en blijf gezond" en hij gebruikte dit dan ook als opschrift van het lezens waardige boekje, dat werd uit gegeven door Jan.van Tuyl N.V Zaltbommèl/Antwerpen. Als iedereen de raadgevingen van prof. Den Hartog zou opvolgen, zouden er beslist heel wat min der mensen met een slechte spijsvertering rondlopen! versiering op een heel eenvoudig wollen mutsje. Twee clips naast elkaar deden op de rever van een tailleur dienst als broche. Aan de rand van haar handschoenen had iemand haar clips gestoken, maar dat kan natuurlijk ook zijn, omdat haar oorlelletjes begonnen te knellen en ze zo gauw niet wist waar ze de oorclips moest laten. (Die vrouw was geen mannequin, maar een bezoekster). Verder: bij een avondtoilet twee clips aan één oor onder elkaar. (Kunt u alleen doen als de oor bellen niet te zwaar zijn, anders loopt u met een scheef hoofd). Een mannequin droeg bij een rood satijnen coktailjurkje met witte stola één rode en één witte oor knop. En we zagen ook een man nequin met lang haar, die een paar lokjes op haar óren had ge legd en met een clip vastgesto- ken. Iemand naast ons zei: „Mis schien knellen ze anders Fabrikanten van nylons in Amerika en Canada passen nu sinds enige tijd een bewerking toe, waardoor de kousen sanitized" (spreek uit „sen- nitaized") worden. Daardoor wordt de kous anti-septisch. Dit systeem wordt nu ook in Nederland toegepast. In uiterlijk onderscheidt een sanitized nylon zich niet van een kous, die deze behandeling niet onderging. Het verschil is niet te voelen en ook niet niet te ruiken, integendeel, de kous werkt als een deodo rant, doordat transpiratiegeu- ren worden afgestoten. Het schijnt dat zelfs na vijftig keer wassen zo'n sanitized kous zijn werking nog behouden heeft. geen blokkendoos/ maar een huis. Een echt huis, al zult u het zich niet kun nen voorstellen. Het is het Euro pa-huis" en u zult het volgend jaar kunnen zien. als u tenminste van plan bent naar de wereldten toonstelling in Brussel te gaan. Het voorste gedeelte is het dag verblijf. Grote spiegelruiten (op de tekening zwart gekleurd) vor men de „wanden" van de zitka mer en de eethoek. Helemaal rechts Is de keuken met de was- en de stookplaats. De tweede ruimte, loodrecht op de eerste gebouwd. bevat de slaapkamers. Uiterst links is het grote raam, dat de slaapkamers van de ouders „afsluit". Vervol gens komen de panelen van de badkamer, dan een verticale gla zen wand. die een der kinderka mers verlicht. De andere glazen panelen (tweede kinderkamer en hall) zijn verborgen door het pers pectief van het dak. Die houten panelen (op de teke ning gearceerd aangegeven), zijn pre-fab geleverd'en uitgevoerd In gebakeliSeerd hout. GRIEP-ALARM Lieve Mies, Wat afschuwelijk, dat de griep jou ook te pakken heeft! Ik wou je net een wanhoops kreet sturen, want hier is het een toestand! Niek en Hetteke hebben het heel erg gehad, met hoge koorts, die nu weer gezakt i«, gelukkig. Jaapje ziet er uit als een ziek eendje en de kleintjes zijn bok in bed. Ik heb m'n handen vol met dat ziekenhuisje en ik snap niet, dat ik er nog zo goed doorrol. Ik had je willen vragen om alsjeblieft het weekend hier te komen, nee, niet om de zieken na te lopen hoor, want ik was bang dat je het dan ook zou krijgen. En nou lig je zelf al. Wil je geloven, dat ik dat het naarste van alles vind, want wie zorgt er nu voor jou? Heb je koorts? Is er nie mand die met een auto deze kant uitkomt? Dan kon je mee en had ik je hier, dat ging in een moeite door. Je begrijpt wel, dat ik vandaag niet lang kan schrijven, en na tuurlijk kan ik helemaal niet naar je toe komen. Mies, het aller, allerbeste met je. Als je kans ziet, kom dan toch hier heen, het logeerbed wacht je! Zeg, ik heb een enige baret gekochtmaar voorlopig geen tijd om hem op te zetten! Veel beterschap gewenst door je (pleeg!)zuster GERDA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1957 | | pagina 15