CHRISTFLIJK
b
G
De groepen vinden elkaar
niet-Gereformeerd-genoeg
Twee miljoen New Yorkers
hoorden Billy Graham
Puzzel mee
RENNIES
Brazilië op weg naar
protestantisering
Een woord voor vandaag
Kanttekenim
ïBl
Het tot stand komen van
industrieel bedrijfschap
INNSBRUCK
Prof. Kremer: Wat bindt
is meer dan tvat scheidt
TAE Gereformeerde gezindte is een
begrip, waarmee men vele kan
ten op kan. Het is breed, maar toch
ook begrensd. Prof. W. Kremer be
gint in De Wekker, het orgaan der
Chr. Geref. Kerken, een artikelen-
serie onder de titel: ,.De Gerefor
meerde gezindte en haar gevaren".
Uit zijn eerste artikel geven w\j hier
een aantal opmerkingen en beschou-
te betreft moet opgemerkt, dat
elke groep van Gereformeerden
in ons land ten slotte te herleiden
is zij het met één of meer
vertakkingen tot de kerk der
Reformatie, zoals die door Gods
hand tot openbaring kwam in
ons land. Niet alleen is er deze
historische band, maar ook heeft
elke groep Gereformeerden de
begeerte, ja de pretentie, van deze
kerk der Reformatie de voortzet
ting te zijn. Niemand toch treedt
op met de leus geheel nieuw-
Gereformeerd te willen zijn. In
naamgeving wil men b.v. telkens
het verband met het verleden
doen doorklinken in het heden.
"LTISTORISCH heeft zich nu een
-1-1 ontwikkeling voorgedaan, die
een van de eigenaardige, maar
ook tegelijk een van de moeilijke
factoren vormt in de Geref. ge
zindte. Er zijn nl. binnen de kring
van de Geref. belijdenis accenten
mogelijk, waardoor andere
factoren laat ik nu maar buiten
beschouwing bepaalde tvpen
van Gereformeerden kunnen ont
staan. Deze zijn reeds aan te
wijzen, toen de kerk der Refor
matie nog ongebroken eenheid
was. Zij zijn nu ook te vinden als
trekken van de afzonderlijke
groepen Gereformeerden, terwijl
zich tegelijkertijd het merkwaar
dige verschijnsel voordoet, dat
eUce afzonderlijke groep binnen
eigen kring deze varianten ook
heeft. Onderling vormt dit ver
schijnsel een factor van aan
trekking of afstoting. Overgangen
van de ene groeip naar de andere
hangen ermee saam, evenals de
critischeInstelling van de delen
van de Geref. gezindte op elkaar.
En wat elke groep betreft hangen
ook de spanningen binnen de
eigen kring samen met deze ge
varieerde typen van Gerefor
meerdheid. Historisch is in het
licht van deze opmerkingen er
een band van allen aan elkaar en
treden hierbij tegelijk de verschil
len op de voorgrond.
PEN factor van meer betekenis
de confessionele binding
van de delen van de Geref.
gezindte. Wij kunnen elkaar, als
delen ervan, nooit uit het oog
verliezen en met deze gegevens
voor ogen mag dat ook niet. Op
een of andere wijze komen wij
hier altijd bij de Drie Formu
lieren van Enigheid terecht, die
wii allen als norm voor het Geref.
belijden stellen en waarin dit
belijden zich uitspreekt.
Het eigenaardige daarbij is, dat
de Geref groepen in ons land
elkaar niet als niet-Gereformeerd
maar als niet-Gereformeerd-
genoeg zien.
ijn er bij het constateren
boven aan gegeven feiten al
enkele gevaren, die ons bedreigen
en waaraan wij in verschillende
opzichten ook niet ontkomen zijn.
Allereerst is er het gevaar dat wij
elk voor zich het behoren tot
de Geref. gezindte gretig aan
vaarden als een zekere genoegdoe
ning in de verbrokkeling, die er
overigens is. Wy hebben dan een
zekere voldoening in het consta
teren van onze onderlinge verbon
denheid zonder daarbij te beseffen,
dat de kerkvraag hier onlosmake
lijk mede verbonden is,
vergeten wij
t wat ons bindt
meer is dan wat ons scheidt. Wij
zijn niet Gereformeerd door het
bijzondere wat ons van anderen
onderscheidt, maar door het be
zitten en handhaven van onze ge
meenschappelijke belijdenis. Dr.
Woelderink heeft eens het beeld
gebruikt van het gemeenschappe
lijke erf, waarop elk zijn eigen
paaltjes geslagen heeft, maar het
erf loopt door en draagt allen.
Anderzijds lopen wij gevaar dat wij
de verschillen, die er onderling ge
groeid zijn onderschatten. Bij de
enigheid des geloofs is de exegese
(het verstaan) der belijdenis in het
geding gekomen en op de achter
grond daarvan de exegese der
Schrift.
lijden betreffende de genaderelatie,
waarin God de Heere zich tot de
zondaar stelt en de toeëigening van
dit heil. Kort gezegd: het verbond
der genade en zijn bediening. Juist
omdat deze zaken het leven der
kerk raken en voor een deel mede
de prediking bepalen grijpen zij
diep in het leven en de openbaring
der kerken in. Trouwens de discus
sies er samensprekingen daar
over oewijzen dit wel. Wat het deel
van de Geref. gezindte in de Ned.
Herv. Kerk betreft komt hier dan
nog bij de visie op de gestalte der
kerk hier op aarde en haar open
baring, wat dan weer samenhangt
met de eis tot beleving van het ver
bond der genade inzake de kerk.
ET,
NT
Na zestien weken veldtocht
Invloed in de
high society"
99
D IJNA twee miljoen mensen
om precies te zijn: 1.941.200
hebben naar de evangelist dr.
W. Graham geluisterd tijdens
zijn zestien weken durende evan
gelisatie-kruistocht in Madison
Square Garden, het grote New
Yorkse stadion. Van hen namen
56.426 hun „beslissing voor Chris
tus". Na de televisie-uitzendingen
hebben verder 30.523 mensen
meegedeeld dat zij ook deze be
slissing genomen hadden. Vorige
week zondag eindigde de veld
tocht met een grote samenkomst
op Broadway, waar dr. Graham
op een groot podium van vracht
auto's tot een onoverzienbare me
nigte sprak.
Hoewel enkele kritische persorganen be
twijfelden, of de invloed van dr. Gra
ham op zijn hoorders blijvend zou zijn
zijn de positieve reacties in de meer
derheid. Dat komt o.m. doordat Gra
hams actie Zich in verschillende op
zichten gunstig onderscheidt van vroe
gere opwekkingen. Vergelijkingen met
Moody, die in de zeventiger jaren
de vorige eeuw in New York grote
vloed oefende en met Billy Sunday, die
in 1917 optrad, vallen in Grahams
deel uit.
Heel opmerkelijk vindt men het in New
York, dat het Graham gelukt is niet al
leen de grote massa te treffen, r
ook vele belangrijke personen voo
vragen van het geloof te stellen,
zijn samenkomsten was steeds een
Advertentie
MAX LOTEKIT
PERNIS.
OPGAVE PUZZEL No. 14
OPLOSSING PUZZEL No. 13
Horizontaal: 1 spinhuis, 8 anti, 9
els, 11 ka, 13 ra, 14 bloes, 16 stoer,
18 pet. 19 es. 21 re, 22 steven, 24 toe,
25 eten, 27 pret, 28 tas.
Verticaal: 2 pas, 3 in. 4 N.T., 5 hiel.
6 inkeer, 7 werst, 10 lat, 12 aster, 14
brevet, 15 op, 17 otter, 20 set, 22 sop,
23 net, 26 na.
De meeste mensen krijgen
last van
Brandend Maagzuur
wanneer ze van huis zijn...
ir Uw werkoprlsplnger
i haastig maal of na
ïoegeliJk sameniön -
i tafel of dra erna...
st dan brengen één oft
en blust ge 't maagzuur ln e<
Over de hele wereld vinden meer mensen baat bij
Rennles dan bij enig ander maagtablet.
U kunt ze kopen In alle apotheken en drogisterijen.
Kerknieuws uit Zuid-Amerika
Brazilië, „het grootste katholieke land van de wereld" kon wel eens op weg
zijn een .groot protestant# land" te worden, als we de r.k. bisschop Agnello
Bossll mogen geloven. Onlangs verklaarde deze, dat zijn gelovigen alles moeten
doen om de voortgang van de protestantse ketterij tot staan te brengen. In 1954,
aldus nog steeds mgr. Bossll. waren twee miljoen Brazilianen protestants. Nu
staan vier of vijf miljoen van de ruim 57 miljoen Brazilianen min of meer onder
protestantse Invloed. (Men lette er wel op, dat protestants heel vaak niet-rooms
betekent)
Nauwelijks twee maanden nadat de eerste steen was gelegd is het evangelische
hospitaal in Uruguay's hoofdstad Montevideo geopend. De protestantse
kerken in Uruguay hebben 25 jaar lang geld verzameld voor het ziekenhuis,
dat drie verdiepingen telt. Aan de bouw kwam geen hulp uit het buitenland
Een nieuw protestants radiostation is in de lucht gekomen. Het is de zender
WIW op het eiland Viegues bij Puerto Rico. Dit station het zeventiende in
Zuid-Amerika en het eerste in Puerto Rico behoort tot een Noordamerikaans
Baptistenzendingsgenootschap.
Een bassist van de wereldberoemde Me
tropolitan Opera is zo onder de indruk
van Grahams evangelieprediking geko
men, dat hij een christelijke groep
New Yorkse kunstenaars heeft
vormd.
In kringen van de New Yorkse „high
society", die anders onverschillig of
afwijzend staat tegenover het kerke
lijke leven, zijn verschillende bijbel
kringen opgericht.
Dr. Graham zal in de tweede helft
oktober voor een kort bezoek naar New
York terugkeren en o.m. op hervormings
dag spreken. Voordat hij New York ver
liet. heeft hy geruime tijd met gqever-
neur Harriman gesproken over de beden
kelijke groei van de jeugdmisdaad.
V rouwen-zendingsdag
De Vrouwen-zendingsdag, georgani
seerd door de commissie voor vrouwen
werk van ó'e Raad voor de zending der
Hervormde Kerk, wordt dit jaar op
woensdag 2 oktober gehouden in Kras-
napolsky te Amsterdam.
Als spreekster wordt o.a. verwacht
mevrouw Kartini Bezoen uit Malang,
die secretaresse is van de commissie
voor christelijk gezinsleven van de In
donesische Raad van Kerken. Verd'er
zijn als spreekster uitgenodigd verlof
gangsters van alle Nederlandse zending-
drijvende kerken en zendingsgenoot
schappen, die een kort woord spreken.
'Er zal een zenó'ingsspel worden opge
voerd. De toegang tot deze vrouwen-
zendingsdag is vrij. Hij duurt van half
elf tot ongeveer half vijf.
In de classicale vergadering van Gronin
gen der Hervormde Kerk heeft de prae-
ses gewaarschuwd tegen de aktiviteiten
van de Pinkstergemeente in een deel
van het Westerkwartier.
Beroepingswerk
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK.
Aangenomen naar Heemskerk: M.
Wendte te Dedemsvaart.
GEREFORMEERDE KERKEN.
Beroepen te Appingedam (vak. A. J.
Janssens); J. van Wijngaarden te Aalten;
te Deventer (vak. H. Heule): P. Visser
te Tilburg, (bij accl.).
Tweetal te Delft (vak. E. de Vries): J.
M. Bloemkolk te Ede en L. J. Goede te
Aalten.
Aangenomen naar Vleutende Meern:
D. J. Suurmond, die bedankte voor Wol-
dendorp, Wieringen en Lexmond.
GEREF. KERKEN (onderh. art. 31)
Aangenomen naar Winnipeg: C. de
Haan te FerwerdHallum.
CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE
KERKEN.
Beroepen te Bunschoten: (vak. Joh. de
Waal): D. Slagboom te 's-Gravenzande
(bij accl.)
Bedankt voor Opperdoes: J. W. de
Bruin te Zwaagwesteinde.
Tweetal te Nieuw Beijerland: J. B. Bel
te Krabbendijke en A. F. Honkoop te
Goes, van wie eerstgenoemde is beroepen.
Kerkelijke „ontvoerders"
vrijgelaten
De drie medewerkers van het Evange
lische Hilfswerk, de kerkelijke sociale en
diakonale arbeid van de Evangelische
Kerk in Duitsland, die begin juli door
de Oostduitse autoriteiten zijn gearres
teerd, zijn vrijgelaten.
Zij werden ervan beschuldigd, onder j
st mom var. de organisatie van „kinder
vakanties om aan te sterken" jeugdige
democratische Duitsers te ontvoeren naar'
het kapitalistische West-Duitsland.
Verband van chr. geref.
évangelisatiecommissies
Het Verband van christelijke gerefor
meerde evangelisatiecommissies in Ne
derland zal woensdag 11 september zijn
jaarvergadering houden in ,,De galerij"
te 's-Gravenhage. Na afdoening der
huishoudelijke zaken zal prof. W. Kre-
hoogleraar te Apeldoorn, refereren
„Bezinning op ons werk". Ds. N.
Brandsma van Sneek zal een opwek
kend slotwoord spreken.
't Was blijkbaar in het oude Israël al precies als in <*-.
tijd: een botsing van generaties. U kent dat: vader zegt te,
zijn zoon, dat hij dit moet doen en dat moet laten. Moe-
probeert haar kinderen, op zachtmoedige wijze en met t{
geduld en wijsheid de goede weg te wijzen. Maar er tooj
beslist niet altijd geluisterd. De weg naar de volwassenki
gaan wij veel liever maar helemaal zelfstandig, zonder,
te veel adviezen van vader en moeder. Salomo wist er d
alles van. Luister hoe hij zijn zoon toespreekt: „Hoor, m)
zoon, de tucht van uw vader en verwerp de onderwijze
van uw moeder niet. Want zij zijn een liefelijke krans «j
uw hoofd, een keten voor uw hals." Tucht en onderwijzh
is dat eigenlijk niet in een notedop de ganse opvoedti
Salomo vergelijkt ze met een liefelijke krans en een keU,
die niet drukt en klemt, maar een sieraad is. Dat is
Bijbelse wijsheid: als oxiders èn kinderen dat altijd voor ojj
houden, is er liefde in de verhouding tussen oud en jong!
ZONDER GEESTDRIFT
pese economische gemeenschap is
jeheel overeenkomstig onze ver
wachting: het verdrag zal
stemming met het verdrag,
het was een instemming met i
ves. Wij hebben er van geschrevj
dat dit standpunt voor
ring een steun in de rug zal zljn)E
lijk door onze volksvertegenwoordi- het aanbrengen
verbetering s
de verdragsbepalingen, telke I
de toch al beperkte mog
lijkheid daartoe zich maar en
voordoet.
Hetzelfde geldt het standpunt, di
volksvertegenwoordiging blijj
ging worden aangenomen,
zonder geestdrift.
Er zijn gevoelens van onzekerheid
en van onbehagen en men is er al
van overtuigd, dat op bepaalde pun
ten het verdrag indruist tegen de
Nederlandse belangen. In mindere te gaan innemen. Haar bezwari
mate toch dan de Franse regering haar reserves, haar beduchtheid,
heeft de onze voorbehouden weten zullen
te bedingen.
Enkele weken geleden hebben de sterkere positie kunnen verschaffflï
werkgeversorganisaties ten onzent een positie waaraan zij i
uitdrukking gegeven aan haar in- zeer behoefte heeft.
STRIJD TEGEN RASSENWAAN
(Van c
sociale redacteur)
T ANGZAAMtnaar zeker wint de gedachte
bedrijfsorganisatie terrein. Belaas is er een te
de publiekrechtelijke
bedrijfsorganisatie terrein. Helaas is er een terrein, waarvoor waarschijn
lijk meer het langzaam dan het zeker geldt. Dat is de industriële sector. Hier
kent men nog slechts drie bedrijfsschappen, namelijk die voor vleeswaren,
schoenen en lederwaren. Het is bij laatstgenoemd tevens jongste industrieel
bedrijfschap, dat wij aanklopten om eens te vernemen, hoe het dit industriële
bedrijfschap gelukt is zich door de moeilijkheden heen te werken. Een bij
uitstek deskundig persoon in deze tak van bedrijf was bereid ons hierover
in te lichten, nl. de heer W. Borst Pzn, secretaris van het bedrijfschap voor
de lederwarenindustrie, secretaris van de Ned. Bond van lederwaren- en
kofferfabrikanten, secretaris van de stichting Produktiviteitscentrum voor de
Ned. lederwarenindustrie en voorheen was de heer Borst adjunct-secretaris
van de thans opgeheven vakgroep voor deze bedrijfstak.
Uit het gesprek, dat wij met hem
hadden, zijn ons voornamelijk twee
dingen duidelijk geworden, twee din-
ien die van groot belang zijn voor
iet tot stand komen van een bedrijfs
orgaan: 1. de verhouding van werk
gevers- en werknemersorganisaties en
2. de verhouding van de vrije organi
saties tot het bedrijfsorgaan. En het
zyn juist deze verhoudingen die in de
lederwarenindustrie door en door ge
zond zijn. Ongetwijfeld heeft hiertoe
ook bijgedragen, dat de bedrijfstak
nog jong is: er zit geen „oud zeer" en
er is slechts ééij grote werkgeversor
ganisatie. De mogelijkheid dat werk
geversorganisaties het onderling ook
nog weer niet eens zijn bestond hier
dus niet.
Gebrek aan macht
De enige werk
geversorganisatie,
de Ned. Bond
van Lederwaren-
en Kofferfabri
kanten, die on
geveer 110 van
de 190 fabrikan
ten als lid telt.
werd in 1949
opgericht. Deze bond zocht haar kracht
m wat eigenlijk de primaire taak van
iedere bond moet zijn, in het service
bieden aan de leden.
En juist toen deze bond in het le-
:n was geroepen voelde men de
tekortkomingen van de nog steeds
bestaande vakgroep lederwarenindus-
van de Woltersomse organisatie.
_ervice-gedachte had de bond van
de vakgroep overgenomen, maar het
gebrék aan uitvoerende macht van
de vakgroep werd als een handicap
gevoeld.
62
André Rost trok een bedenkelijk gezicht, toen
hij de telefoon neerlegde. Wat haalde Gustay
Zuckwaller zich nu weer in het hoofd? Zou hij
werkelijk dicht bij de oplossing van alle raadsels
zijn? Eigenlijk interesseerde het hem niet zo
bijster veel. Het ging hem veel meer ter harte,
welke rol Marianne van der Bij in deze zaak
speelde.
Op de banken rondom de fontein op de schil
derachtige Boznerplatz in Innsbruck zaten al en
kele oude mannen te trachten de stralen van de
vroege morgenzon in zich op te nemen en te ver
zamelen voor een winter, die onherroepelijk op
deze zomer zou volgen.
Duiven trippelden kittig over de tegels en
kwamen brutaal tot voor de voeten van de man
nen. Het water klaterde met tal van stralen uit
de mond van bolle cherubijnfiguurtjes in een
schitterend tegenlicht. Over de brede trottoirs
haastten mannen en meisjes zich in deze toe
ristenstad naar hun werk, ergens in de vele kan
toren en winkels rondom het plein en in de zij
straten.
André Rost beende met lange stappen over
het trottoir, keek naar de duiven en de oude
mannen in de zon en liep het plein rond.
Het was enkele minuten voor achten. Gustav
Zuckwaller had niet gezegd, hoe hij zou komen,
maar in ieder geval zou hij wel op tijd zijn, om-
MS VAN HOFWEGEN
'""Qaa.cl.óeL
j
dat hij bij André juist zo op stiptheid had aange
drongen.
Ergens boven het vroege stadsgewoel begon
een torenklok acht slagen weg te klingelen.
Langs de stoeprand stopte een lange, slanke
sportwagen, waaraan alles snelheid was.
„Gute Morgen, Herr Rost," zei een stem, ,,als
u de duiven afgevoerd hebt, wilde ik maar
gaan."
André zag de roomgele auto en vroeg zich af,
of de Innsbrucker politie over nog meer van
zulke wagens beschikte. Dit was een wagen om
van te dromen, het toppunt van snelheid.
„Goeie morgen", André Rost kon zijn verwon
dering niet voor zich houden, „hebt u een prijs
uit de loterij, Herr Zuckwaller, en hebt u maar
direct een snipperdag genomen, ofwat gaat
er eigenlijk precies gebeuren? Is dit snelheids
monster eigendom van het korps? Voor speciale
uitgaansdagen of zo?"
Inspecteur Zuckwaller gooide het portier open.
Hij droeg een grote, donkere zonnebril en een
witte sportpet.
„Herr Rost," zei hij, „wilt u me een plezii
doen en u ook zo vermommen als ik het gedaj
heb." Hij drukte de verbouwereerde Nederlan
der een andere, eveneens witte pet in de hand
en een zonnebril met een dik montuur.
„Wat gaan we nu vandaag uitvoeren, Herr In-
spektor? Waartoe dient die Amerikaanse ver
momming?"
Zuckwaller gaf geen antwoord, maar liet de
wagen grommend een plaats kiezen in de file, die
in een onafgebroken reeks rondom Boznerplatz
reed. In langzaam tempo koos de inspecteur de
meest rechtse rijbaan en bleef enige tijd cirkels
om het standbeeld met de fonteinen draaien.
André Rost had nog een hele reeks vragen op
de lippen. Hij had de pet en de zonnebril opge
zet en probeerde zichzelf te bekijken in het spie
geltje boven de voorruit. Het viel hem op, dat
Zuckwaller meer in die spiegel keek dan naar het
verkeer vóór hem. De politieman beschouwde het
glas kennelijk niet om te zien, hoe flatteus hij er
uitzag.
Al rondjes draaiend wachtte hij ergens op.
Hij behoefde niet lang te wachten.
Uit de zijstraat, waajvan Hotel Neu Tirol een
der meest in het oog springende gebouwen was,
reed een grijze, open two-seater, die evenals de
wagen, waarin Zuckwaller en André Rost za
ten, een voorbeeld van moderne snelheid was.
(Wordt vervolgd)
Men stelde leverings- en betalings
voorwaarden op voor de bedrijfstak
in een zogenaamde lederwarenconven-
tie, maar het was onmogelijk alle fa
brikanten te dwingen zich hieraan te
houden, terwijl dit toch het belang
Van de bedrijfstak was. Zo groeide
hier als het ware een behoefte, die
precies aansloot op de publiekrechte
lijke bedrijfsorganisatie. En zo kwam
ook in maart van dit jaar het bedrijf
schap voor de lederwarenindustrie tot
stand.
De werkgevers zagen het grote eco
nomische nut, de werknemers hadden
respect gekregen voor de houding van
de werkgevers, die bij het kiezen van
de vorm van bedrijfsorganisatie zuiver
het belang van de bedrijfstak voor
ogen hielden.
En bfi dit alles werd het contact met
de vrije organisaties primair gesteld.
Het is op het ogenblik nog zo, dat
het bedrijfschap geen belangrijke ver
ordeningen ontwerpt zonder eerst
nauw contact te hebben gehad met de
vrije organisaties.
Vertrouwen
Van een zekere behoudzucht bfi ae
Werkgevers, die bevreesd zouden zijn
voor een te grote invloed van de
werknemers, is in- deze vertrouwens
sfeer geen sprake. En dit vertrouwen
steunt voor een groot deel op de ver
houding tot de vrije organisaties. Ter
illustratie hiervan citeren we hier de
heer Borst, die opmerkte: Zonder
vrije organisaties is het schap waar
deloos. En wij zullen er wel voor wa
ken als bedrijfschap service te gaan
bieden, want dan maken we de maat
schappelijke organisaties, die we niet
kunnen missen, overbodig.
Wat betreft de werkzaamheden: het
bedrijfschap heeft thans de registratie
van de bedrijfstak vrijwel afgesloten:
de twee volgende stappen zijn nu:
een kostprijscalculatie voor alle be
drijven en een regeling voor beta-
lings- en leveringsvoorwaarden.
Zich ook nog even op principieel
terrein begevend, verklaarde de heer
Borst, dat wanneer wij als Christenen
onze taak maar verstaan de pJj.o. er
wel komt. Hij zou het persoonlijk zeer
op prijs stellen, als ook de kerk naar
de p.b.o. zou heenwijzen om te komen
tot een goede maatschappelijke ont
wikkeling. Hel is immers de publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie, aldus
de heer Borst, die het socialisme een
halt toeroept. „Het grote middel te
gen de doorbraak, is de publiekrech
telijke bedrijfsorganisatie".
(De Nederlandse lederwarenindus
trie heeft een jaarlijkse produktie van
ongeveer f 65 miljoen, hiervan wordt
nog 16 geëxporteerd en wel 10
naar gebieden buiten de Euromerkt
en de vrijhandelszone. Ongeveer 20
jaar geleden moest deze produktie
byna geheel worden geïmporteerd.)
QNDERWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot onderwijzer aan de chr.
nat. school te Klazienaveen: R. Renkema
te Niekerk (tijd.): aan de prot. chr.
school te Geleen-Lutterade: J. van Griet-
huysen te Doorn; aan de Koningin
Enimaschool te Apeldoorn: C. B. te Drie
bergen.
Benoemd tot onderwijzeres aan de chr.
fiat. school te Klazienaveen:
T. Paas-Kleip te Odoorn (tijd.).
beschamende bejegening in een
Amerikaanse staat van neger
kinderen, die bij hun gang naar
school ernstig worden gehinderd en tin bijgebleven
geplaagd, zal een ieder onzer diep werkte Idenburg als gouverneur-g^
treffen. Gelukkig gevoelen wij allen neraal aan de wegneming van i
zonder uitzondering dit als
grijpende krenking.
op rasverschil gebaseerd onder)
scheid in behandeling". Niemand»® de
Het menselijk gemoed komt tegen die iets ervaren heeft van Identunst
zulk een krenking in opstand en in burg's oprechte christenziel zal zictoehoi
,:i-hierover verbazen, maar de vei)
melding was, bij zovele andersoorEen,
n 11
die Amerikaanse staat moge
het weten, dat wij voor zulk een hou
ding slechts verachting kunnen op-
tige ervaringen, helaas niet
brengen en dat wij, lettende op dit dig.
gedrag, nauwelijks nog bereid zijn Wij begrijpen het misnoegen bij onfet6
lacht
voor de vermaarde Amerikaanse af- ze lezers over de jongste berichtetmotiei
keer van „kolonialisme" een enkele vanuit die Amerikaanse staat en i
cent te geven.
delen het volkoi len. Echter bedenk
In het bijzonder, de christen moet ke men, dat die berichten er op wiHerkel
over dit krenkende gedrag wel zen: er is ook daar in die AmeriP311
smartelijk gestemd zijn. Hij weet kaanse staat iets gaande. Er is eenDe h
immers, dat heel het menselijk ge- proces gaande om aan de negers ii^,d'
slacht uit enen bloede is. Eens la- de menselijke samenleving te geven
zen wij, dat in de omstandigheid een menswaardige plaats, niet vaqfUW
dat Jezus als .blanke" op de wereld die der blanken te onderscheiden
gekomen is voor ons een speciale op- Erger dan deze berichten over dt(
dracht ligt, de opdracht om de an- pijnlijke bejegening kan zijn hel
ders-gekleurde te liefdevoller tege- stilzwijgen uit streken en oorden,
moet te treden. In het verschil ln waar zelfs de strijd om verbeterinj
huidskleur toch mag voor de an
ders-gekleurde generlei belemme
ring liggen om tot Jezus te komen
en nog veel minder mag het ver
schil in huidskleur voor hem tot een
belemmering worden gemaakt.
nog niet gestreden wordt, waar t
aan die strijd nog niet toe is.
In die Amerikaanse staat is de
strijd er wel. Het resultaat kan nietJ
onzeker zijn. Moge hij slechts kort",
moeten duren.
HET ONRECHT IN HONGARIJE
TN de preambule van het Handvest reld, een beroep te doen op duterom
van de Verenigde Naties heeft ook ledenstaten der Ver. Naties om be-ïuxtel
de Sowjetunie gezegd, vastbesloten wapende strijdkrachten ter beschik-^en6e
king te stellen, die eventuele beslui-f°rre
ten van de Ver. Naties zonodig metjvae
log, die tweemaal in een generatie geweld moeten uitvoeren. Een der*f*
zo onzegbaar veel leed aan de mens- felijk besluit is totdusver echterL
heid heeft gebracht en om het ge- nooit genomen, omdat men over het
en- algem
de tot ee
waardigheid en de waarde van de don-
mens betreftIn vrede te leven Zo gecompliceerd is op het ogenblik
als goede buren en haar krachten te °nze samenleving, dat van herstel
verenigen tot het behoud van de van aangedaan onrecht zonodig
iligheid niet gebruik van geweld
n be- sprake meer kan zijn. Ei
paalde voorschriften er voor te zor- "Ti1 het ongedaan maken van on-:
gen, dat de gewapende macht al- recht toch een dure christenplicht is, yy
leen zal worden geüruikt in het al- Eon van de kerkvaderen heeft zelfs
gemeen belang". eens gezegd dat hij, die zich niet
verzet tegen het onrecht, dat zijn
Niettemin weigerde zij na de twee- naaste wordt aangedaan hoewel!
de wereldoorlog, de volken In de hij daartoe in staat is evenveel
Oosteuropese landen hnn vrijheid te- schuld draast als de overtreder
rus te seven, voeEde zij Tsjechoslo- self. En prof. dr. H. Bavinck zeglilei
wu 1"*° de lijst van ïn „Het probleem van de oorlos", eend.
1 n0' dat er „machten in de wereld zijn,'lin t
haar waarmede we zelfs niet in vrede mo- De
fcech
[Knie.
wakije in 1948 toe
satellietstaten en liet zij op
vember van het vorige jaa:
troepen Hongarije binnenrukken, g^n leven'
toen de bevolking van dit land zich 'Dit legt
op heldhaftige wijze van het com- lijkheid
munistische juk had bevrijd. Het dende staatslieden
rapport, dat een speciale commis
sie van de Ver. Naties over de ge
beurtenissen in Hongarije heeft op
gesteld, Iaat er geen twijfel over
bestaan, dat het onderdrukken
zware verantwoorde
lijkheid op de schouders van de lei-i
tijd. H' ve
Het ontheft ons ook niet van onze
persoonlijke verantwoordelijkheid. Bi]
De grote meerderheid van de leden
staten der Ver. Naties wil alsnog
trachten, een eind te maken aan
de Hongaarse vrijheidsstrijd een zul- het onrecht, dat in Hongarije ge
ver Russische aangelegenheid is ge- schiedt. Zij wil dit op vreedzame r c
weest- wijze doen in een poging, het recht
In de donkere novemberdagen van te doen zegevieren zonder de we- p|
vorig iaar zijn er stemmen opge- reldvrede in gevaar te brengen. De dr v;
gaan om militaire maatregelen te
nemen tegen de Russisch" troepen
in Hongarije. De Veiligheidsraad achterwege te lat°n. Wij weten
heeft nl. het recht, ter handhaving eenmaal niet, wat God
van vrede en veiligheid in de
kans op succes lijkt gering. Dit
chter geen reden zijn om de poging
heeft weggelegd.
BOEKBESPREKING
Een van de belangrijkste Engelse
schrijfsters van deze tijd is Pamela
Frankau. Wie een indruk wil krijgen
van haar kunnen schaffe zich aan
haar boek „A wreath for the enemy",
dat nu de titel „De vrijheid die mij en oorspronkelijk,
was beloofd" in de Prisma-serie is Verder heeft ons
uitgekomen (uitgeverij Het Spec
trum, Utrecht/Antwerpen, vertaling de schrijfster,
iPetei
en
[Corn*
J. C.
boek behelst een strijd tussen enkele Deel<
generaties en deze heeft hier in kort Jean:
bestek als het ware de vorm ge- den
kregen van een trilogie. De bewer-
king van de stof is zeer verrassend laar-
het
i E. Engler—van Bergen).
inzicht, dat op j
vele bladzijden het niveau heeft be-
Wat ons in dit boek vooral heeft reikt van een opvallende levens
getroffen, is de bijzondere opzet. Het wijsheid.